ستر چیست ؟ هچر چیست ؟ ستر هچر همزمان چیست

جوجه کشی از طیور مختلف از نظر زمانی شامل دو دوره بوده که به دوره اول ، ستر و به دوره ی دوم و پایانی هچر گفته می شود.

هر کدام از این دوره های ستر و هچر نیازمند شرایط دمایی ، رطوبتی و چرخشی متفاوتی می باشند که همین امر سبب تولید دستگاه هایی مخصوص برای ستر و هچر شده است. از سویی دیگر روشی نوین نیز در بین تولید کنندگان شناخته شده دستگاه های جوجه کشی مورد استفاده قرار میگیرد که امکان بکارگیری هر دو دوره را به صورت همزمان در داخل یک دستگاه مهیا میکند که به آن دستگاهی با قابلیت سترهچر همزمان گفته می شود. در این مقاله به بررسی ستر و هچر و چگونگی عملکرد دستگاه های ستر هچر همزمان خواهیم پرداخت.

ستر چیست ؟

همانطور که اشاره شد دوره اول جوجه کشی ستر نامیده می شود . در دوره ی ستر نطفه ی داخل تخم شروع به رشد کرده و کم کم به شکل یک جوجه کامل رشد می کند. دما و رطوبت این مرحله برای هر پرنده ای به صورت مخصوصی تایین میشود .

طبقات مخصوص دوران ستر - چیکن دیوایشمهمترین نکته در دوره ستر ، چرخش تخم ها در داخل دستگاه می باشد. چرخش از چسپیدگی جوجه به دیواره تخم جلوگیری کرده و شرایط را برای رشد مناسب آن فراهم میکند. این چرخش به طور استاندارد هر ۴ ساعت یکبار انجام میشود که در دستگاه های اتوماتیک به صورت مداوم انجام میگیرد.

مدت زمان دوره ستر در طیور مختلف متفاوت می باشد . برای مثال در پرنده ی مرغ این دوره ۱۸ روز کامل می باشد .

نکته مهم : زمانی که گفته میشود دوره ستر ۱۸ روز است ، زمان از شروع جوجه کشی تا پایان روز ۱۸ ام ادامه پیدا میکند.
بیشتر بخوانیم :برای اطلاع بیشتر در مورد دوره زمانی جوجه کشی طیور مختلف و دما و رطوبت دوره ستر روی لینک مقابل کلیک کنید : جدول جوجه کشی از طیور

هچر چیست ؟

دوره هچر دوره پایانی جوجه کشی می باشد که به طور استاندارد شامل ۳ روز پایانی جوجه کشی است . در این مرحله توجه به نکات زیر اهمیت دارد :

چرخش : در دوره ی هچر، چرخش تخم ها باید متوقف شود.

دما : دما نسبت به دوره ستر ، کمتر در نظر گرفته میشود.

رطوبت : با توجه به اینکه در این مرحله جوجه قصد خروج از تخم را دارد ، رطوبت نسبت به ستر افزایش پیدا میکند تا پوسته ی تخم نرم تر شود.

نکته : دوره هچر به طور کلی ۳ روز در نظر گرفته میشود اما پیشنهاد میشود که اگر جوجه در این ۳ روز از تخم خارج نشد ، ۳ روز دیگر نیز صبر کنید و شرایط دستگاه را تغییر ندهید.

سبد مخصوص دوران هچر - چیکن دیوایسماشین های جوجه کشی ستر و هچر غیر همزمان :

دستگاه های جوجه کشی به صورت عادی در حالت ستر و هچر غیرهمزمان تولید میشوند. چنین دستگاه هایی امکان کارکرد فقط در حالت ستر و یا فقط در حالت هچر را دارند و شرایط برای استفاده از آن ها در حالت ستر و هچر همزمان مهیا نمی باشد .

دستگاه های جوجه کشی برای دوران ستر :

وقتی یک محصول جوجه کشی فقط برای شرایط دوران ستر تولید و بهینه شده باشد به آن دستگاه جوجه کشی ستر گفته میشود. با توجه به اینکه در دوره ستر جوجه کشی، تخم ها باید چرخانده شوند، این دستگاه ها دارای موتورهای چرخشی می باشند.

دستگاه های جوجه کشی برای دوران هچر :

دستگاه های هچر ، دستگاه هایی هستند که مخصوص دوران هچر هستند و شرایط مربوط به مرحله هچر را تامین می کنند. همانطور که اشاره شد در مرحله هچر که سه روز آخر جوجه کشی است تخم ها ثابت نگه داشته می شوند. دستگاه های هچر نیز برای نچرخیدن تخم ها بدین صورت طراحی می شوند که موتور فعالیت نمی کند و تخم ها ثابت می مانند.

امکان تولید این دستگاه ها بدون موتور چرخشی نیز وجود دارد که بدین صورت از این دستگاه فقط برای هچر می توان استفاده کرد.

نکته : دستگاه های جوجه کشی که دارای کنترلر مخصوص می باشند، امکان روشن کردن یا خاموش کردن موتور را دارند. بدین ترتیب در یک دستگاه ستر ، اگر موتور خاموش شود ، می توان با مهیا کردن دما و رطوبت دستگاه را در حالت هچری استفاده کرد.

فن دستگاه جوجه کشی 96 تایی - چیکن دیوایسدستگاه جوجه کشی ستر و هچر همزمان | ستر هچر همزمان چیست :

دستگاه های جوجه کشی مدرن ، قابلیت اجرای دوره ستر و هچر را به صورت همزمان دارند که چنین قابلیتی از طراحی خاص آنها و بهره گیری از سیستم های کنترلی مدرن حاصل شده است.

در این دستگاه ها قسمت انتهایی دستگاه به روشی مخصوص طراحی میشود :

  • قسمت انتهایی از نظر دمایی ، دما مقداری کمتر از سایر نقاط است.
  • قسمت انتهایی رطوبت بالاتری دارد.
  • قسمت انتهایی چرخش ندارد.

این طراحی شرایط را برای قرار دادن تخم های ستر در طبقات بالایی و تخم های هچر در طبقات پایینی را فراهم میکند.

چنین قابلیتی کاربردهای بسیاری دارد . برای مثال مزرعه داری را در نظر بگیرید که روزانه ۲۰ تخم نطفه دار جمع آوری می کند. به عبارتی روز اول بیست تخم نطفه دار برای جوجه کشی دارد ، روز بعد دوباره بیست تخم نطفه دار برای جوجه کشی خواهد داشت.

اگر تخم ها را انبار کند تا همه را یک باره داخل دستگاه جوجه کشی قرار دهد، واضح است که تخم های نطفه دار روز های ابتدایی کهنه شده و راندمان  آنها کاهش می یابد. چاره کار در استفاده از دستگاه جوجه کشی ستر و هچر همزمان می باشد.

در این دستگاه ها شخص استفاده کننده از ماشین جوجه کشی در روز اول ۲۰ تخم را در دستگاه قرار میدهد ، روز بعد بیست تخم بعدی و همین طور ادامه می دهد ، وقتی زمان هچ فرا رسید، بیست تخم اول را به سبد های هچ منتقل می کند ( در همان دستگاه ) و بیست تخم بعدی و همین طور تا تخم های نطفه دار تمام شود.

نکته : این قابلیت در دستگاه های مدرن مورد استفاده قرار میگرد. دستگاه های صنعتی تولیدی آرکام کره جنوبی ، برینسی بریتانیا ، جیمزوی آمریکا وگروه صنعتی اسکندری دارای قابلیت ستر و هچر همزمان می باشند.

ستر و هچر همزمان در دستگاه جوجه کشی خانگی :

دستگاه جوجه کشی خانگی ۹۶ تایی گروه صنعتی اسکندری جز معدود دستگاه های جوجه کشی خانگی می باشد که از ویژگی ستر و هچر همزمان بهره می برد.

در این دستگاه با تنظیم قابلیت ستر و هچر از روی برد دستگاه ، امکان استفاده از طبقه ی بالا برای ستر و طبقه ی پایین برای هچر فراهم خواهد شد .

ویدیو از قابلیت ستر و هچر همزمان در دستگاه جوجه کشی آرکام کره

ویدیو در مورد قابلیت جوجه کشی به صورت ستر و هچر همزمان در دستگاه جوجه کشی کره ای آرکام :

نوشته های مشابه

‫۱۴۶ دیدگاه ها

  1. سلام ببخشد دستگاه اسکندری دارم چرخشی از کار افتاده حتی چرخش دستی هم از از کار افتاده

  2. سلام تخم مرغ هام در دوران هچر هستن
    چگونه میتوان پوست تخم مرغ را نرم کرد که جوجه به راحتی بیرون بیاد؟

    1. سلام دوست عزیز
      بهترین راهکار افزایش رطوبت هست ولی نه به میزانی که باعث بشه جوجه ها داخل تخم تلف بشن
      این مقدار باید خیلی کم باشه

  3. سلام.
    زمان هچر با ستر از نظر دما و رطوبت باید فرق داشته باشه؟

    و اینکه اگر دستگاه در جای تاریکی قرار بگیره و نور نداشته باشه، نور خورشید یا لامپ،مشکلی پیش میاد؟

  4. سلام آیا در زمان هچر باید کار خاصی انجام داد تا رندمان جوجه کشی بره بالا یا خیر …فقط تخم ها رو بزاریم تو سبد و رطوبت و دما رو تنظیم کنیم و لا غیر ..درسته

    1. سلام دوست عزیز
      بله همین کافیه
      بهتره تو روند خروج جوجه ها از تخم دخالتی نداشته باشی و جوجه ها خودشون از تخم بیان بیرون
      چون تو این دوره هم هنوز داره روند رشدشون کامل میشه

  5. سلام
    در صورتی که پرندگان به راحتی در محیط خانه جوجه میدهند ایا عمرشون کم میشه یا بهشون اسیبی میرسه؟

    1. سلام دوست عزیز
      این بستگی به شیوه ی نگهداریت داره
      اگه تخم گذاری مزمن و پشت سر هم انجام بده اینجوری به بدنشون فشار میاد و به شدت ضعیف میشن
      باید یه دوره استراحت کنن و تو این مدت با مولتی ویتامین و مکمل کلسیم تقویت بشن

  6. باسلام بنده جوجه کشی را از تاریخ ۲۰/۸ اغاز درکارتنی در ابعاد ۶۰در ۴۰ که کف ودیوار وسقف از کاغذ المنیوم پوشیده شده در یک عدد لامپ ۶۰ والت بر دیواره باریک قرار دادم که در ارتفاع از کف وظرفهای اب۱۰ سانت متر میباشد اغاز کردمکه شبانه روزی هر ۵ ساعت یکبار چهار تخم مرغ جداگانه میچرخانمکه تا ۱۸ روز تا ۲۶/۸ادامه داشته چرخش کهدر این روز قطع نمودم البته در هشتمین ونهمین روز نطفه سنجی انجام دادم دو بار ابته با توجه به اینکه نحوه چرخاندن تخمهای مرغ که بر روی لولهای فنج قرار داشته اند بعلت برجستگی لولها گاهی لرزش میشد وایجاد میکرد .داشتن دیمر دستگاه تنظیم وکنترل کننده شدت نور لامپ وتنظیم کننده حرارت ودما ورطوبت بدون استفاده از تورمستات کنترل کننده دما ورطوبت میزان دما ورطوبت کنترل نمودم بین۳۷ تا۳۸ درجه ثابت کرده ام با ایجاد منفذ های متناسب ودقیق بر روی دیوارهای کارتن وسقف ان دما ورطوبت را تا امروز ثابت وکنترل وتنظیم نمودم ولی متاسفانه تا امروز تولد جوجها حاصل نشده نمیدانم چرا؟ لطفا یاریم دهید علت چیست؟ ایا میتوانم با جناب کارشناس تماس تلفنی داشته باشم
    (مگر برای شما فرقی دارد چرا پاسخم نمیدهید) ادم باشید
    لطفا شماره اسمس بفرمایید باسپاس

    1. لطفا سوال تکراری به صورت مداوم درج نکنید و ما با کارتون رو امتحان نکردیم
      به یکیش جواب داده میشه
      ان شاءالله از شما یاد میگیریم آدمیت رو دوست عزیز و بزرگوار

  7. سلام وقتتون بخیر
    آیا از دستگاه ستر ۱۰۰۸تامیشه باخاموش کردن موتر چرخشی وکاهش دما وافزایش رطوبت در در سه روز اخیر یا(هچر ) استفاده کرد
    ممنون میشم باسخ دهید

    1. سلام دوست عزیز
      بله میتونید فقط باید راک ها صاف وایسه زاویه دار نباشه

  8. سلام.من درنا ۲دارم روز اول ک تخم هارو گذاشتم در داخل دستگاه دکمه چرخشو نگه داشتم تا یک دور کامل بزنه تامطمعن بشم تخم ها تکان نمیخورندآیا مشکلی نداره.۳۰۰تاتخم هستند خیلی نگرانم. ممنون میشم جواب بدین

    1. سلام دوست عزیز
      چندروز قطع کردی چرخشو؟؟
      الان روز چندمی؟
      روزهای اول چرخش خیلی مهمه نباید مانع چرخش میشدی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋