تشخیص تازه بودن تخم نطفه دار

شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که از میان تعداد زیادی تخم درون دستگاه، تنها تعداد محدودی از آنها تبدیل به جوجه شده اند ! یکی از دلایل اصلی این امر، کهنه بودن تخم نطفه دار می باشد.

دستگاه جوجه کشی اتوماتیک ایزی باتور 3
دستگاه جوجه کشی اتوماتیک ایزی باتور ۳
» مناسب برای جوجه کشی از مرغ
» دارای پمپ آب اتوماتیک
» دارای راک های دوار غلطکی ۳۶۰ درجه
قیمت : ۵,۶۰۰,۰۰۰ تومان

تشخیص کهنه یا تازه بودن تخم های نطفه دار سبب میشود تا بیشتر تخم های کهنه و فاسد، از چرخه جوجه کشی حذف شده و بتوان از ظرفیت کامل دستگاه برای جوجه کشی استفاده کرد.

اکثر تخم های خریداری شده از مراکز نامعتبر، یا به دلیل نداشتن نطفه و مشکلات دیگر جوجه نمی شوند و یا نطفه آنها کهنه می باشد. برای اطلاع از راه اصلی تشخیص تازه بودن تخم نطفه دار با این مقاله از وبلاگ چیکن دیوایس همراه باشید.

تشخیص تازه بودن تخم نطفه دار برای جوجه کشی

برای بهتر شدن راندمان جوجه کشی، ضروری است تا از تخم های نطفه دار تازه استفاده نمایید. برای این منظور، قبل از قرار دادن تخم ها در دستگاه و یا زیر مرغ کرچ، آنها را با استفاده از یک چراغ قوه یا نور گوشی، کندلینگ کنید. در ادامه تفاوت های تخم نطفه دار کهنه و تازه توضیح داده شده است.

مطالعه مقاله تخم مرغ مناسب برای جوجه کشی نیز خالی از لطف نخواهد بود.

اندازه کیسه هوا، مشخصه تازه بودن تخم نطفه دار

برای اندازه گیری کیسه هوا، باید از چراغ قوه یا نور فلش گوشی استفاده کنید. دقت داشته باشید که کیسه هوا یا اتاقک هوایی، قسمتی از تخم پرندگان است که پس از تولید تخم، با جدا شدن دو غشای درونی پوسته، در انتهای پهن تخم به وجود می آید. این کیسه برای تامین اکسیژن و تنفس نطفه و جنین در تخم تشکیل شده است.

هر چه از تولید تخم  میگذرد، این کیسه نیز بزرگتر شده و باعث حرکت بیشتر زرده میگردد. از دست دادن رطوبت تخم و تکان خوردن زرده، موجب آسیب دیدن نطفه خواهد شد.

تشخیص تخم نطفه دار تازه با کندلینگ

تشخیص تخم نطفه دار تازه با کندلینگ - چیکن دیوایسمحیط را کاملا تاریک کرده و نور را از درون تخم عبور دهید. تخم نطفه دار تازه، دارای کیسه هوای بسیار کوچک است. این کیسه در قسمت پهن تخم واقع شده و لازم است تا در دستگاه جوجه کشی، رو به بالا قرار گیرد. این کار مانع از خفه شدن جوجه ها میگردد.

نشانه تخم نطفه دار کهنه

در صورتی که در هنگام کندلینگ تخم نطفه دار، کیسه هوایی مشاهده شده، بزرگتر از حد نرمال بود، تخم کهنه می باشد. کیسه هوایی، با از دست دادن رطوبت و تجمع دی اکسید کربن در تخم، بزرگتر شده است.

این گونه تخم ها برای جوجه کشی مناسب نمی باشند البته لازم به ذکر است که با جوجه کشی از آنها، امکان رشد جنین در داخل تخم وجود دارد اما گاه، این جوجه از تخم بیرون نیامده و یا بسیار ضعیف و ناتوان خواهد بود.

با گذشت هر روز از زمان تولید تخم نطفه دار، ضریب تبدیل تخم به جوجه، تا ۱۵ درصد کاهش می یابد.

وجود ترک در پوسته تخم نطفه دار

وجود ترک و شکستگی های بزرگ در پوسته تخم نطفه دار، باعث نفوذ آلودگی و هوا به درون تخم و خراب کردن نطفه میشود.

گاهی اوقات این ترک ها بسیار ریز بوده و با چشم دیده نمیشوند، کندلینگ تخم نطفه دار، قبل از قرار دادن آنها در دستگاه جوجه کشی، موجب دیده شدن این ترک ها خواهد شد. تخم های نطفه دار با پوسته دارای ترک مویی و ریز نیز برای جوجه کشی مناسب نمی باشند در نتیجه از قرار دادن آنها در دستگاه صرف نظر کنید. برای خرید و مشاهده قیمت دستگاه جوجه کشی کلیک کنید.

نازک بودن پوسته تخم

در هنگام مشاهده تخم های نطفه دار در نور چراغ قوه، برخی اوقات، قسمت هایی از پوسته شفاف تر و روشن تر می باشند. این اتفاق به دلیل نازک بودن پوسته تخم در برخی از قسمت ها است.

نازک بودن پوسته تخم - چیکن دیوایسورود هوا و از دست دادن رطوبت تخم، در اینگونه موارد بیشتر از حد لازم است. توصیه میشود این تخم ها را نیز در دستگاه جوجه کشی قرار ندهید.

همانطور که گفته شد، تخم ها با پوسته ترک خورده یا نازک، به راحتی آلودگی و میکروارگانیسم ها را به خود جذب میکنند. قرار دادن این تخمها در دستگاه جوجه کشی، سبب رشد این آلودگی و تولید گازها در داخل تخم میشود. این تخم ها پس از چند روز منفجر شده و باقی تخم های نطفه دار سالم را آلوده میکنند. پس از قرار دادن آنها در دستگاه جدا خودداری کنید.

تاثیر تازه بودن تخم نطفه دار بر جوجه کشی

مدت نگهداری تخم نطفه دار، تاثیر مستقیمی بر روند جوجه کشی از آنها دارد. طبق مطالعات انجام شده بهترین زمان قرار دادن تخم در دستگاه، ۲۴ ساعت پس از تولید و قبل از ۷ روز است. دقت داشته باشید که با گذشت زمان پس از تولید تخم، تخم آب زیادی از دست داده و دی اکسید کربن نیز درون آن تجمع می یابد.

استفاده از تخم های دو روزه بیشترین میزان جوجه درآوری از دستگاه را داشته و بالعکس تخم های کهنه و ۱۴ روزه کاهش راندمان شدیدی را به دنبال داشته اند . برای کسب اطلاعات دقیق مقاله مدت زمان نگهداری تخم و تاثیر آن بر جوجه کشی را مطالعه فرمایید.

روش های غلط برای تشخیص تازه بودن تخم نطفه دار

غوطه ور ساختن تخم نطفه دار در آب یکی از روش های غلط تشخیص تازه بودن آن است. تخم های تازه در این روش کاملا به زیر آب رفته و تخم های قدیمی برروی آب شناور میشوند. این روش باعث از بین رفتن غشای محافظ دور پوسته تخم می گردد.

این گونه تخم ها به دلیل نفوذ راحت آب به درون منافذ، در برابر انواع آلودگی و باکتری، مقاومت بسیار کمتری خواهند داشت. شسته شدن لایه محافظ، موجب نفوذ قارچ ها به درون تخم و تلف شدن جنین در روزهای اولیه جوجه کشی میگردد. بنابراین تخم شسته شده و خیس شده را به هیچ عنوان درون دستگاه جوجه کشی قرار ندهید.

آیا میتوان قبل از گذاشتن تخم در دستگاه آنها را نطفه سنجی کرد ؟

امکان نطفه سنجی تخم ها قبل از گذشت ۷ تا ۱۰ روز از جوجه کشی بسیار دشوار است. تخم نطفه دار و بدون نطفه، هیچ تفاوت ظاهری نداشته و تنها با شکستن آنها میتوان متوجه تفاوت بسیار اندکی در زرده شد.

برخی از افراد به صورت تصادفی چند عدد از تخم ها را انتخاب کرده و درون یک ظرف مسطح می شکنند. زرده تخم نطفه دار، دارای یک نقطه سفید رنگ با هاله شفاف می باشد. در تخم بدون نطفه، لقاح صورت نگرفته و این نقطه، بدون هاله شفاف می باشد.

دقت داشته باشید که تشخیص دقیق این نطفه نیز توسط افراد با تجربه امکان پذیر است و در صورت عدم تجربه، تنها سبب از بین رفتن تعدادی از تخم های نطفه دار خواهید شد.

جمع بندی

این مقاله از چیکن دیوایس، به بررسی تازه یا کهنه بودن تخم نطفه دار، قبل از جوجه کشی پرداخته است. تخم های کهنه برای جوجه کشی مناسب نبوده و مشکلات زیادی را به همراه دارند. از طرفی با شناسایی این گونه تخم ها، قبل از جوجه کشی، شما می توانید تخم نطفه دار تازه را با آنها جایگزین کرده تا میزان راندمان دستگاه نیز افزایش یابد.

نوشته های مشابه

‫۱۰ دیدگاه ها

  1. تخم مرغ هایی که از سوپرمارکت میخریم احتمال داره با استفاده از دستگاه جوجه کشی از تخم بیرون بیان

  2. سلام من یه مرغ کرچ دارم الان ۵ روز هست که کرچ شده اگر الان زیرش تخم بزارم اشکالی نداره

  3. سلام
    اگر زمان ۲۴ ساعت بعد از تولد تخم رعايت نشه و تمام تخم مرغ ها در همان روز توليد در دستگاه قرار بگيرند، احتمال جوجه درآوريشون چند درصده؟
    با تشكر

    1. احتمالش ۱ درصده
      چون هنوز غشای محافظ تخم تشکیل نشده و به محض جوجه کشی ، میکروب ها وارد تخم خواهند شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس