نکات مهم دوره ستر | در دوره ستر چه باید کرد

اهمیت و نکات مهم دوره ستر و زمان دقیق انتقال به هچر

جوجه کشی از تخم نطفه دار پرنده ها از راه های کسب درآمد و تأمین نیاز پروتئینی مردم است و در طبیعت نیز پرندگان به منظور بقای نسل خود اقدام به جوجه کشی از تخم های خود می کنند. در هر دو حالت جوجه کشی به صورت طبیعی و یا با استفاده از دستگاه جوجه کشی به قاعده خاصی به نام دوران ستر و هچر برمی خوریم که در این نوشته قصد بررسی آن را داریم.

دستگاه جوجه کشی 96 عددی ایزی باتور 2
دستگاه جوجه کشی ۹۶ عددی ایزی باتور ۲
» مناسب برای جوجه کشی از مرغ
» دارای قابلیت ستر و هچر همزمان
» قابلیت کارکرد با باتری ۱۲ ولت
قیمت : ۷,۱۰۰,۰۰۰ تومان

طول دوره جوجه کشی شامل دو زیر دوره به نام های سِتِر و هَچِر می شود که هر کدام دارای ویژگی ها و اصول خودش می باشد. در دوره ستر جنین به سرعت در حال رشد است و با فراهم شدن دما و رطوبت محیطی مناسب ، روند رشد جنین نیز آغاز خواهد شد. در طی مدت زمان رشد ، جنین از تمامی قسمت های زرده تغذیه خواهد کرد، بنابراین به منظور جلوگیری از چسبیدن جنین به پوسته و مصرف شدن کامل زرده ، چرخش تخم در دوره ستر ضروری خواهد بود. 

در حالت طبیعی مرغ مادر با استفاده از نوک خود تخم ها را زیر و رو می کند، اما در حالت مصنوعی این کار با استفاده از سیستم چرخشی انجام می شود. پس از تکامل جوجه ، تخم وارد مرحله هچر خواهد شد که معمولا به سه روز آخر جوجه کشی گفته می شود. در دوره هچر نیازی به چرخش تخم نیست و باید دما و رطوبت را برای این دوره تنظیم نمود. 

اهمیت دوره ستر و اجرای کامل آن 

دوره ستر و هچر دارای نکات مهمی هستند که در این دو دوره حتما باید به آنها توجه کنید، عدم توجه به آنها سبب رشد نارس جنین شده و در نهایت با مرگ آن در داخل تخم مواجه خواهید شد. اکثر پرورش دهندگان به نکات ریز این دو دوره توجه نمی کنند، به همین دلیل ضررهای مالی و زمانی زیادی را متحمل می شوند. در این نوشته به تمامی نکاتی که در این دو دوره باید رعایت شود، اشاره خواهیم کرد و در انتها ویدیوی آموزشی کارشناسان گروه صنعتی اسکندری به درک بهتر مطلب کمک خواهد کرد. 

 

توجه به دوره ستر و لزوم اجرای کامل آن

همانطور که اشاره شد جهت تکمیل فرایند رشد جنین، باید دوره ستر به صورت کامل طی شود، هم چنین به جهت اطلاع از رشد جنین و زنده بودن آن باید نطفه سنجی را در روزهای هفتم، چهاردهم، بیست و یکم و بیست و هشتم انجام داد. البته در مورد تخم نطفه دار مرغ نیازی به نطفه سنجی در دو دوره آخر نیست. برای اطلاع از نحوه نطفه سنجی تخم ها می توانید مقاله راهنمای نطفه سنجی را مطالعه کنید. 

شکل گیری جوجه در داخل تخم
شکل گیری جوجه در داخل تخم

پس از تکامل جوجه در داخل تخم و شروع سه روز آخر می توانید تخم ها را وارد دوره هچر کنید. همانطور که می دانید سه روز آخر جوجه کشی به دوره هچر تعلق دارد. به عنوان مثال در مورد تخم نطفه دار مرغ ، ۱۸ روز متعلق به دوره ستر و ۳ روز آخر به دوره هچر تعلق دارد و مجموع این دو عدد یعنی ۲۱ روز ، کل دوره جوجه کشی آن را تشکیل خواهد داد. 

برخی از پرورش دهندگان در روز ۱۸ اقدام به انتقال تخم ها از دوره ستر به دوره هچر می کنند، در حالی که این کار غلط است و باید در روز ۱۹ این کار را بکنند یعنی باید اجازه کامل شدن ۱۸ روز از دوره ستر را بدهند. در صورت ناقص بودن دوره ستر امکان فلج شدن و مرگ جوجه در داخل تخم وجود دارد چرا که با انتقال آن به قسمت هچر ، دما کاهش یافته و چرخش متوقف می شود و مقداری از زرده تخم به صورت استفاده نشده باقی خواهد ماند که مشکلات و عفونت های زیادی را در پی خواهد داشت.

این مسئله باید در مورد تخم سایر پرنده ها هم رعایت شود. به عنوان مثال طول دوره جوجه کشی بوقلمون ۲۸ روز است که ۲۵ روز آن به دوره ستر و ۳ روز آخر آن به دوره هچر تعلق دارد، اما نباید در روز ۲۵ تخم ها را به سبد هچر منتقل کرد، بلکه باید به مدت ۲۵ روز صبر کرده تا طول دوره ستر کامل شود و در روز ۲۶ ام می توان آنها را وارد قسمت هچر دستگاه نمود. حتی اگر چند ساعت هم دیرتر تخم ها را وارد سبد هچر کنید مشکلی پیش نمی آید، اما در صورت انتقال دادن زود هنگام ، امکان وجود تلفات هست.

 

چگونگی به دست آوردن زمان دقیق انتقال به هچ

با توجه به اهمیت بالای دوره ستر و لزوم طی شدن کامل در دستگاه جوجه کشی ، مهم است که زمان دقیق انتقال به دوره هچر را بدانیم. فرمول ساده این کار ، در نظر گرفتن عدد سوم از آخر به عنوان زمان دقیق انتقال به هچر می باشد.

به عنوان مثال در مورد تخم مرغ می توان عدد ۱۹ را به عنوان عدد سوم از آخر به دست آورد که زمان دقیق انتقال به سبد هچ می باشد. یعنی با طی شدن کامل ۱۸ روز از جوجه کشی ، در روز ۱۹ ام می توانید تخم ها را از شانه ها بیرون آورده و وارد سبد هچ کنید، دما و رطوبت را برای دوران هچ تنظیم کرده و چرخش دستگاه را متوقف کنید. 

البته اگر از دستگاه های جوجه کشی ستر و هچر همزمان استفاده می کنید. نیازی به تغییر در دما و رطوبت دستگاه نیست. چرا که این دستگاه ها دارای مکان مخصوصی جهت انجام فرایند هچ می باشد. معمولا کف دستگاه برای این منظور در نظر گرفته می شود و سیستم سیرکولاسیون دستگاه طوری می باشد که دما در این قسمت کمتر و رطوبت بالاتر است و با توجه به اینکه سبد در کف دستگاه قرار خواهد گرفت هیچ چرخشی نیز نخواهد داشت. 

دستگاه های جوجه کشی استاندارد و مطرح دنیا مانند آرکام  و برینسا از این ویژگی استفاده می کنند در کشور ایران نیز گروه صنعتی اسکندری از این تکنولوژی الهام گرفته است. استفاده از شانه های همه کاره نیز سبب افزایش سرعت در انتقال تخم ها از دوره ستر به هچر شده است. کافیست تیغه های مابین تخم را برداشته و سبد حاوی تخم را در قسمت هچر قرار دهید. البته اگر تخم ها به صورت افقی قرار گرفته اند، آنها را بخوابانید. 

ویدیوی اهمیت دوره ستر

در این ویدیو کارشناسان گروه صنعتی از اهمیت دوره ستر و لزوم اجرای کامل آن سخن می گویند، مشاهده این ویدیو به افزایش دانش شما در زمینه جوجه کشی کمک خواهد کرد و در نتیجه یک قدم به موفقیت در جوجه کشی نزدیک تر خواهید شد. در انتها می توانید سوالات خود را از طریق دیدگاه های همین صفحه برای ما ارسال کنید به زودی به آن پاسخ خواهیم داد.

نوشته های مشابه

‫۵۹ دیدگاه ها

  1. 🐥دستگاهی که برای جوجه کشی می سازیم چند درصد احتمال داره که تخم ها جوجه بشن؟؟🤔🐥

    1. بستگی به دقت و امکانات دستگاه داره
      هر چه دقیق تر باشه ، تعداد تخم های بیشتری رو به جوجه تبدیل خواهد کرد.

  2. سلامدمت شبا چطور دمارو کتلر کمم و ترموستاتم نمتونم بخرم داخل روستا هستیم

    1. در و پنجره ها رو ببندید تا هوا سرد نشه
      شب ها دو الی سه بار بهش سر بزنید و دما رو دستی کنترل کنید

  3. سلام برازمان هچرچگونه چرخش دستگاهم روقطع کنم راهنمایی کنید

  4. سلام ببخشيد در ايزي باتور ۴ چرخش رو روي چند بايد تنظيم كنم

    1. بستگی به نوع تخم داره
      با خدمات پس از فروش تماس بگیرید راهنمایی می کنن
      ۰۴۴۳۳۷۴۴۹۳۲

  5. سلام
    خسته نباشید
    جوجه ها همه در اومدن اما خیلی بی حالن و همش یه گوشه کز کردن و خوابیدن و یا ایستاده چرت می زنند!
    بیماری شون هم مسری هست چون اول فقط یکیشون داشت بقیه ازش گرفتن
    بهشون آب شکر و زرده تخم مرغ میدم
    نیازی به مولتی ویتامین و…هست؟
    چی بهشون بودم

    1. بهتر بود جوجه بیمار رو از بقیه جدا میکردید تا همه رو بیمار نکنه
      حتما از لامپ مادر مصنوعی استفاده کنید تا جوجه ها رو گرم کنید و جیره غذایی استارتر با اب کافی بهشون بدید
      با مشورت دامپزشک بهشون مولتی ویتامین و داروی لازم رو بدید

  6. سلام خسته نباشید
    الان روز هفدهم هست و تخم مرغ ها خیلی تموم می خورن و بعضی هاشونم نوک زدن یه مقدار
    به نظر شما هچر رو شروع کنم از الان؟
    یا بزارم سر روز مقرر ؟

    1. سلام
      نه اجازه بدید از روز ۱۸ شروع بشه
      اگر دستگاه تون ستر و هچر همزمان داره ، می تونید تخم های نوک زده رو به قسمت هچر منتقل کنید

  7. سلام
    خسته نباشید
    من دستگاه جوجه کشی ساختم که فن های کامپیوتری داره
    توی یکی از نظرات خوندم که نباید باد مستقیم بخوره به تخم مرغ و الان روز هفتم هستش
    رفتم و یک تکه پارچه جلوی فن ها قرار دادم و طوری که یک‌چهارم باد قبلی به طور غیر مستقیم به تخم مرغ ها برسه
    می خوام بدونم که الان خوبه ؟ و تا الان مشکلی برای تخم مرغ ها پیش نیومده؟
    به شدت نگرانم ممنون میشم پاسخ بدید

    1. سلام
      هدف از قرار دادن فن ، مقداری کمک به تهویه و رطوبت هست
      فن رو بین لامپ و ظرف اب بزار تا رطوبت رو پخش کنه

  8. مرغ کرچ دارم ک دفه اولشع کرچ شده لاریه،تخم ها تا مرحله شکسته شدن پیش میره ولی نصفه شکسته شده مرغ روش میخابه میمیره ایراد از چیه اخه

    1. احتمالا مرغ نمی تونه به خوبی کرچ بشه و تخم ها می شکنه
      بهتر که از دستگاه جوجه کشی استفاده کنید.

  9. سلام من تخم کپک گذاشتم داخل دستگاه که خودم درست کردم ترموستات گذاشتم و لامپ نصب کردم الان دما بین ۳۶تا۳۸ رطوبت هم ۶۰ تا۶۷میرسه باید روزانه چند بار تخم هارو جابجا کنم و چند روز طول میکشه ازتخم بیرون بیان لطفا راهنمایی کنید

    1. سلام
      روزانه ۶ بار یعنی هر ۴ ساعت یکبار بهترین حالت هست
      برای کبک ۲۴ روز طول میکشه

  10. سلام وقتتون بخیر
    یک سوال داشتم میشه هم زمان چند مدل تخم مرغ داخل دستگاه بزاریم

    1. بله میشه
      تخم مرغ ها معمولا شرایط جوجه کشی مشابهی دارند
      اگر تخمی شرایط مختلفی داشت اونو جداگانه داخل دستگاه بذار

  11. سلام وقت بخیر؛
    من دستگاه ایزی باتور یک خریدم و بعد از ۲۴ ساعت تست و کارایی که توی سی گفتن، فرداش پرش کردم. یه ساعت میشه زدمش به برق روی حالت اتوماتیک، سنسور رطوبت ۷۱ نشون میده ولی چشمک زنه! باید چیکار کنم؟

    1. سلام
      با بخش خدمات پس از فروش ما در ارتباط باشید :

      ۰۴۴۳۳۷۴۴۹۳۲

  12. سلام وقت بخیر من ۲۰ تخم مرغ رو تو کارتن گذاشتم با لامپ۴۰ و ۳ ظرف آب و دماسنج و رطوبت سنج. کارتون هم ۴۰در ۵چ و ارتفاع۲۵ یا ۳۰ سانت. تخم مرغا رو کف با ۵ سانت ارتفاع گذاشتم رو بستر سبد توری فلزی که روی یونولیت قرار دادم فن ۱۲ ولتم نصب کردم. روز ۷ نزفه یابی کردم ۱۵ عدد جوجه داشت، اما الان روز ۲۰ هست جوجه در نیومد. نگاه کردم جوجه رشد نکرده بود. انگار از روز ۱۵ که جنین جوجه فرم گرفت به بعد در حد ۴ رشد نکرد علت چیه؟ رطوبتم هر کار کردم بین ۴۰ تا ۵۰ بیشتر نمیرفت و روی ۴۲ میموند. سعی کردم همه چی مرتب باشه در همه وضعیت، خیلی ناراحتم ۲۰ روز واقعا عین مرغ کرچ بالا سرش بودم

    1. نگران نباشید به تلاشتون ادامه بدید حتما یک جای کار ایراد داشته
      اگر فن رو به صورت ۲۴ ساعته روشن گذاشتید، به احتمال زیاد رطوبت و دما رو خارج میکرده و مانع از نرم شدن پوسته تخم ها شده
      اصلا فن نباید هوا رو به بیرون منتقل کنه
      اون فن برای سیرکولاسیون هوای داخل دستگاه هست
      اموزش ساخت دستگاه جوجه کشی رو بخونید.

    2. رطوبت بین ۶۰_۶۵ باید باشه اگر بجای سه ظرف یه ظرف که ابعاد دهنه ان بزرگ بود کفایت میکرد مهم نیست ظرفتون چقد ارتفاع داره مهم بزرگی دهنه ظرف اسن تا رطوبت حداقل به ۶۰ برسه

  13. سلام خسته نباشید من تخم را داخل دستگاه ایزی باتور ۶ گزاشتم و بعد از ۳روز برای چک کردن نطفه درب دستگاه را باز کردم اشکالی نداره مشکلی برای تخم به وجود نمیاد

  14. سلام من یه دستگاه ساختم دیروز روز پنجم نطفه سنجی کردم که ۱۳تا تخم دارای نطفه و رگ خونی بودن برای سه ساعت دما به ۴۲ رسیده الان اون ها مردن یا نه ایا در اینده مشکلی ایجاد میکنند

    1. سلام
      دمای ۴۰ خیلی کمه ولی مشکلی نیست برای سه ساعت ، حتما روز ۱۴ مجددا نطفه سنجی کنید

  15. سلام من یک دستگاه ایزی باتور۲ خریدم چطوربزارمش روی ستر خالی وچطور بفهمم الان ستر هست یاهچر ممنون میشم راهنمایی کنید باتشکر .

    1. در سی دی اموزشی همراه دستگاه توضیح داده شده
      در صورت بودن دستگاه در دوره هچر ، چراغ هچر روشن خواهد شد در غیر این صورت در دوره ستر هستش
      برای رفتن به دوره ستر کافیه پرنده مورد نظر رو انتخاب کنی و یا دما و رطوبت رو تنظیم کنی
      تا زمانی که دکمه down رو به مدت ۳ ثانیه فشار ندی به دوره هچر نخواهد رفت.

  16. سلام
    ببخشید تخم مرغ ها باید چند روزه باشن که تو دستگاه قرار بدیم و پس از تولد چی باید براشون برای تغزیه بدیم و زیر لامپ از اون تلق های رنگی می تونیم استفاده بکنیم

    1. تخم مرغ ها را یک روز پس از تولید می توانید داخل دستگاه قرار بدید
      برای تغذیه جوجه ها از جیره غذایی استارتر و یا ترکیبی از انواع دانه های پودر شده استفاده کنید
      زیر لامپ نمی تونید تلق رنگی قرار بدید چون ممکن ذوب بشه
      باید از لامپ مادر مصنوعی استفاده کنید

  17. با سلام . سوالی داشتم من با این دستگاه دو بار جوجه کشی کردم و در هر بار فقط از ۵۵ تخم مرغ ۱۲ عدد جوجه متولد شده و تخم هارو که شکستم دیدم جوجه ها تا دوران هچر رشد کرده اند و در سه روز آخر مرده اند علت چی می تونه باشه؟دستگاه مورد استفاده ایزی باتور ۲ . ظرفیت ۹۶ تایی هستش . در ضمن دما رو در دوران هچر ۳۷.۲ و رطوبت را ۷۰ قرار دادیم . در دوران هچر دو بار در دستگاه رو برای برداشت جوجه باز کردیم اونم به مدت کمتر از یک دقیقه

    1. مشکل از تخم هاست
      یا بدون نطفه هستن و یا گله مادر دارای بیماری زمینه ای بوده
      هم چنین نظافت دستگاه و تمیز کردن تخم ها قبل از شروع جوجه کشی خیلی مهم
      مقالات این سایت رو بخونید تا اطلاعات تون بیشتر بشه

  18. با سلام ما یک دستگاه خانگی خریداری کردیم ولی دما و رطوبت به صورت اتوماتیک تنظیم میشه یعنی ما فقط آب اضافه میکنیم. میخواستم بدونم برای دوران هچر باید دما رو خودمون دستکاری کنیم یا خیر؟؟ اگر بله چقدر و چطور میتونیم انجام بدیم؟ ممنون

  19. سلام
    ببخشید من تخم غاز گذاشتم توی دستگاه حدود چند روز بین ۲۳روزگی تا ۲۶روزگی سیم رابط موتور چرخش یکی از طبقه ها قطع شده بوده ک ما متوجه نشده بودیم احتمال اینکه تخم ها خراب شده باشه هست؟
    البته از روز هفتم تا الآن هر شب تخم ها آبپاشی شده و برعکس شدن

    1. سلام
      مدت محدود بوده ممکنه مشکلی براشون پیش نیاد
      ابپاشی هم درست بوده و چرخشی هم در اون مدت انجام شده ، مشکلی پیش نمیاد ان شالله

  20. سلام
    من تخم مرغ گذاشتم تو دستگاه و رو سطحش(بالا) آب جمع میشه.
    لطفاً کمکم کنید.آیا تخم مرغ ها خرابن.

    1. رطوبت دستگاه خیلی زیاده
      یا محیط خیلی سرد
      به این دو مورد توجه کنید
      رطوبت دستگاه باید بین ۶۰ الی ۷۰ درصد باشه و دمای محیط هم بین ۲۳ الی ۲۷ درجه سانتی گراد

  21. سلام من یک کارتن دارم حدود ۴۰سانت طول ۲۵ارتفاع و عرض ویه کاسه حدود ۲۰۰سی سی اب ریختم که لامپ صد وات از سقفش با سطح کاسه اب ده سانت فاصله داره. ۱۲تا تخم مرغ طرف مقابل لامپ داخل شونه له شده که تقریبا مسطح هستش و ده سانت اخر طول کارتن جا شدن دماسنجم ایستاده به دیواره وتقریبا وسط ۵سانت به تخم مرغها نزدیکتره وبا علامت مثبت منفی دوطرف تخم مرغها هر۴ساعت چرخش میدم ولی رطوبت سنج ندارم.بنظرتون چطور میشه رطوبت دوران هچر افزایش داد؟ با بیشتر کردن اب یا ریختن اب داغ؟لطفا جواب بدید چطور رطوبت بالا ببرم؟تشکر

    1. بله با بیشتر کردن اب ظرف و یا انتخاب ظرف بزرگتر میشه رطوبت رو زیاد کرد
      بهتر که بین لامپ و تخم ها یک لایه ورق نسوز قرار بدید تا لامپ نور مستقیمی با تخم ها نداشته باشه

    1. ۲۰۰ وات بزرگ ، هم گرمای خیلی زیادی ایجاد میکنه و هم امکان پخته شدن تخم ها هست
      بهتر که از لامپ ۷۰ وات و یا ۱۰۰ وات استفاده کنید که پوشش الومینیومی هم دورش قرار بدید تا با تخم ها تماس مستقیم نداشته باشه

  22. سلام آقا
    من یک دستگاه ایزی باتور ۴ هشتاد تایی از شرکت صنعتی اسکندری خریداری کرده ام
    و در داخل آن تخم مرغ نطفه دار گذاشه ام .
    و برای دوره ستر دما را روی ۳۷/۷ و رطوبت را ۶۰ و چرخش را ۵ تنظیم کرده ام
    ممنون میشم بفرمائید برای هچ دما و رطوبت را روی چه مقادیری تنظیم کنم .
    متشکرم
    پروین

    1. سلام
      برای تخم مرغ ، دما در دوره هچر روی ۳۷.۲ و رطوبت ۷۰ درجه
      به پست زیر مراجعه کنید اطلاعات کافی در اونجا موجوده ، ممکنه در برخی منابع چند دهم درصد بین دما فرق باشه که مشکلی ایجاد نخواهد کرد.
      جدول ستر و هچر جوجه کشی

  23. سلام آقا
    من یک دستگاه ایزی باتور ۴ ” ۸۰ تایی از شرکت محترم گروه صنعتی اسکندری خریداری کرده ام.
    الانه تو دستگاه تخم مرغ نطفه دار گذاشته ام و دما را روی ۳۷/۷ و رطوبت را روی ۶۰ و چرخش را ۵ انتخاب کرده ام
    ممنون میشم بفرمایید در دوران هچ دما و رطوبت را روی چه درجاتی تنظیم کنم .
    مرسی – پروین

    1. بهتر که با خدمات پس از فروش در ارتباط باشید راهنمایی دقیق تری ارائه خواهند کرد.

  24. سلام وقت بخیر سال نو مبارک
    دستگاه ۱۶۸دایی اسکندری رو خریدم دفعه اول ۴۰عدد تخم رو جوجه کشی کردم.اما الان صد تخم آماده برای دستگاه موجود هستش ۶۸تخم چند روز آینده بدستم میرسه.سوالم این هستش وقتی این صد تخم به زمان هجر برسن ۶۸تخم هنوز دوره ستر رو طی میکنن چطور دما و رطوبت ستر و هجر رو همزمان درست کنم ؟

    1. نیازی به تنظیم دما و رطوبت برای دوره هچر نیست، همان دما و رطوبت دوره ستر کافی است، دستگاه طوری طراحی شده که دما در قسمت پایین دستگاه پایین تر و رطوبت بالاتر است.
      برای دریافت اطلاعات بیشتر می توانید با خدمات پس از فروش تماس بگیرید

  25. من یک دستگاه جوجه کشی درست کردم دما و رطوبت خوبه من روز ۱۰ نطفه سنجی کردم از ۴ تا تخم ۲ تاش حالت جامد داشت یکی هیچی نبود و آخری یک نقطه کوچک بود.آیا به دنیا می آید. چیکار کنم.لطفا جواب بدید

    1. باید به دنبال رگ های خونی و موجود متحرک در داخل تخم باشید
      از نور قوی تری استفاده کنید، در صورت عدم وجود این علایم پس تخم ها بدون نطفه هستند.

  26. سلام از ایزی پاتور ۲استفاده میکنم مثال اگر ۴۰تا تخم مرغ تودستگاه می‌زارم ۲۵که درمیاد بعد۲۴ساعت که جوجهارو در ۴۰ثانیه جابه جا میکنم دیگه بقیه شون درمیان خیلهاشونم تخم سوراخ میکنند ولی بیرون نمیان فکر می کنی خشک شدن سه دوره همینجوری میشه می خواستم راهنمایی بفرمایید

    1. مشکل شما همینجاست که در دوره هچر بارها و بارها درب دستگاه رو باز می کنید و باعث خشک شدن پوسته تخم می شید چون که با باز کردن درب ، باعث خارج شدن رطوبت و در نتیجه سفت شدن دوباره پوسته می شید. بهتر که قبل از این کار دمای محیط رو به ۳۰ درجه و رطوبت رو به ۷۰ درصد برسونید تا مشکلی برای سایر تخم ها پیش نیاد.
      برای این می توانید از بخاری و رطوبت ساز التراسونیک استفاده کنید .
      برای راهنمایی بیشتر با خدمات پس از فروش تماس بگیرید.

    2. سلام دقیقا منم همین سوال را دارم من فردا شب باید ۲۶ عدد تخم ها را بزارم براهچر ولی ۷۵ عدد دیگم ده روز اینده باید برد برای هچر اگر بخوام چرخش را قطع کنم مشکلی پیش نمیاد

      1. باید تاریخ قرارگیری رو می نوشتید ، تا در زمان هچر دچار مشکل نشوید
        کارتون سخت شده الان

  27. سلام و خسته نباشید
    بنده یک دیتگاه ایزو باتور ۶ خریداری کردم و برای اولین بار هستش که میخوام اینکار جوجه کشی طوطی سانان را انجام بدم مپولی متاسفانه با تحقیقاتی که انجام دادم متوحه شدم متاسفانه نمیشه از هر پرورش دهنده و یا شرکت تخم نطفه داری خریداری نمود ، میشه ازتون خواهش کنم اگه امکانش هست به بنده تلفن یه پرورش دهنده مطمین برای خرید تخم نطفه داری انواع طوطی سانان از عروس هلندی و برزیلی و وکاسگو و کاکادو رو بدید ،
    از لطف شما نسبت به بنده سپاسگذارم

    1. سلام دوست عزیز
      متاسفانه شماره تماسی از پرورش دهنده ی معتبر نداریم ، این پرنده ها چون به صورت بسیار کم و محدود پرورش داده میشن پیدا کردن پرورش دهنده ی معتبر سخته ، مگه اینکه از پت شاپی خریداری کنید که خودتون شخصا برید اونجا و تضمین بده بهتون که خراب بود با درصدی مبلغ برگشت داده بشه
      موفق باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس