روش های ضد عفونی کردن تخم نطفه دار برای جوجه کشی

ضد عفونی کردن تخم نطفه دار قبل از جوجه کشی، برای جلوگیری از ورود آلودگی به درون دستگاه لازم است. این تخم ها گاه در هنگام تولید و یا در اثر افتادن بر روی بستر پرورش، دچار آلودگی می شوند. آلودگی های محیطی، چسبیدن فضله پرندگان به پوسته و وجود باکتری و میکروارگانیسم ها در سطح پوسته، سبب اختلال در روند جوجه کشی از پرنده خواهد شد.

دستگاه جوجه کشی 96 عددی ایزی باتور 2
دستگاه جوجه کشی ۹۶ عددی ایزی باتور ۲
» مناسب برای جوجه کشی از طیور
» دارای سیستم انتخاب پرنده
» قابلیت کارکرد با باتری ۱۲ ولت
قیمت : ۷,۱۰۰,۰۰۰ تومان

در این مقاله از چیکن دیوایس به بررسی راه های ضد عفونی کردن تخم نطفه دار مرغ، بلدرچین، بوقلمون و سایر پرندگان پرداخته میشود.

 
نکته : شستشوی کامل تخم نطفه دار کار بسیار نادرستی است که میتواند باعث آسیب کامل به تخم های نطفه دار شود.

نکات ضروری پیش از شروع ضد عفونی تخم نطفه دار

قبل از ضد عفونی کردن تخم ها، دستان خود را کاملا بشویید. انتقال آلودگی از دستان شما به تخم بالا میباشد.

در ابتدای امر، تخم ها ترک خورده و شکسته را از چرخه جوجه کشی خارج کنید. این تخم ها تبدیل به جوجه نشده و تنها موجب آلودگی دستگاه خواهند شد.

تخم های خون آلود و با شکل ظاهری متفاوت نیز برای جوجه کشی مناسب نیستند.

در هنگام تمیز کردن تخم نطفه دار، قسمت پهن آن را رو به بالا بگیرید. در این صورت به کیسه هوایی فشاری وارد نشده و نطفه خفه نخواهد شد.

به هیچ عنوان تخم ها را درون دستگاه و همزمان با آن ضد عفونی نکنید. این امر آسیب جدی به دستگاه خواهد رساند.

راه های ضد عفونی کردن تخم نطفه دار

ضد عفونی و تمیز کردن تخم های نطفه دار قبل از جوجه کشی یک امر ضروری است که در ادامه با انواع روش های آن آشنا خواهید شد.

تمیز کردن فضله از روی پوسته تخم با مسواک

برای تمیز کردن تخم ها قبل از قرار دادن آنها در دستگاه، از فرچه و یا مسواک زبر و خشک استفاده نمایید. به این منظور کافی است یک مسواک زبر را به آرامی بر روی محل آلودگی بکشید تا آلودگی از روی پوسته برداشته شود.

تمیز کردن فضله از روی پوسته تخم با مسواک - چیکن دیوایسدقت داشته باشید که نوک تیز تخم مرغ را به سمت پایین گرفته تا به کیسه هوای آن فشار وارد نشود. تمیز کردن پوسته تخم را به آرامی انجام دهید تا خراش و آسیب به آن وارد نشود.  پس از اتمام کار، با استفاده از یک سشوار که حتما روی باد خنک تنظیم شده است، پوسته تخم را از پودرهای تولید شده پاک کنید.

می توانید از پمپ باد نیز به این منظور استفاده کنید.

استفاده از سمباده و کاردک برای نظافت تخم نطفه دار

با استفاده از یک کاردک و یک سنباده نرم، به آرامی هرچه تمام تر فضله را از روی پوسته جدا کنید. دقت داشته باشید که ایجاد هر گونه خراش و ترک در پوسته به منزله عدم کاربرد تخم برای جوجه کشی خواهد بود.

پس از اتمام کار با استفاده از سشوار یا پمپ باد آلودگی های اضافی را تمیز کنید. استفاده از یک مسواک به جای سمباده نرم خطر کمتری دارد.

تمیز کردن تخم نطفه دار با دستمال نم دار

این روش تنها برای مرغابی ها مانند غاز، قو، قو غاز و اردک کاربرد دارد. به این منظور شما لازم است یک دستمال نرم را با آب ۲۰ تا ۲۵ درجه سانتیگراد، نمدار کنید. دستمال را به آرامی بر روی پوسته تخم اردک بکشید و آلودگی های آن را تمیز کنید، سپس تخم را با استفاده از یک دستمال تمیز خشک نمایید.

دقت داشته باشید که دستمال نم بسیار کمی داشته باشد و به گونه ای عمل کنید که آلودگی در سطح بیشتری از تخم نطفه دار مرغابی پخش نشود.

استفاده از محلول جرمی ساید پی

این محلول بر خلاف گاز فرمالدهید سمی نمی باشد و برای انسان خطری ندارد. استفاده از محلول جرمی ساید پی برای ضدعفونی کردن تخم نطفه دار نیز بدون اطلاع از میزان و نکات ایمنی آن، تنها موجب آسیب دیدن تخم ها خواهد بود.

استفاده از محلول جرمی ساید پی - چیکن دیوایسبرای استفاده از این محلول یک پارچه تمیز را به آن آغشته کرده و بر روی پوسته تخم می کشند، اسپری کردن محلول بر روی تخم ها نیز راه دیگر ضد عفونی کردن با جرمی ساید است. دقت داشته باشید که دمای محلول با دمای اتاق برابر باشد، در غیر این صورت اسپری کردن آن بر روی تخم، موجب منقبض شدن مواد درون آن و مکش آلودگی ها به درون پوسته میشود.

ضدعفونی کردن با استفاده از گاز فرمالدهید

گاز فرمالدئید نیز یکی از روش های مرسوم ضد عفونی کردن تخم می باشد که در مرغداری ها با میزان تولید بسیار زیاد کاربرد دارد. این امر نیاز به تخصص و مهارت بالایی داشته و در صورت کوچکترین اشتباه در مقدار مواد، تمامی تخم های نطفه دار آسیب میبینند.

به این منظور استفاده از این روش در مرغداری های بالای ۳۰۰۰ تخم مرغ توسط کادر دامپزشکی مجرب صورت میگیرد. این گاز بسیار سمی بوده و برای انسان مسمومیت زا می باشد.

برای ضدعفونی کردن تخم ها با گاز فرمالدئید، لازم است اتاقکی جدا و بدون درز را در نظر بگیرد. با توجه به تعداد تخم نطفه دار، مقداری از جامد پرمنگنات سدیم را با فرمالین مخلوط کرده و یا از آجر های فرمالین استفاده کنید.

دقت داشته باشید که تخم نطفه دار باید تنها ۷ تا ۱۰ دقیقه در معرض این گاز قرار بگیرد.

ضد عفونی کردن تخم ها به تنهایی بی نتیجه بوده و لازم است تا راه های ضد عفونی کردن دستگاه جوجه کشی را نیز مطالعه کنید.

استفاده از گاز فرمالدئید برای فارم های کوچک و بدون اطلاعات کافی و نیروهای ماهر، آثار مخرب بالایی دارد.

روش های غلط در تمیز کردن تخم های نطفه دار

برای ضد عفونی و تمیز کردن تخم های نطفه دار، روش های زیاد به کار گرفته میشود. برخی از این روش ها، نه تنها مفید نبوده بلکه آثار مخرب بسیار بیشتری دارند. در این قسمت از مقاله به بررسی آنها پرداخته شده است.

شستن تخم نطفه دار بلدرچین، مرغ و سایر پرندگان

بر روی پوسته تخم پرندگان، یک محافظ پروتئینی به نام کوتیکول قرار گرفته است. وظیفه این محافظ، جلوگیری از ورود باکتری و آلودگی به درون منافذ پوسته می باشد. شستن تخم نطفه دار باعث از بین رفتن این غشا و ورود آب و آلودگی به درون حفره های تخم میگردد.

با قرار گرفتن این تخم در دستگاه جوجه کشی، این باکتری ها شروع به تکثیر و از بین بردن نطفه میکنند.

ضدعفونی کردن تخم نطفه دار با الکل

 

یکی از روش های اشتباه برای تمیز کردن تخم نطفه دار اردک، مرغ و بلدرچین، استفاده از الکل است. استفاده از این ماده باعث سرد شدن ناگهانی تخم و انقباض سریع مایع درون آن میشود. این کار باعث مکش آلودگی های بیرونی پوسته به درون آن خواهد شد.

ضدعفونی کردن تخم نطفه دار با الکل - چیکن دیوایسدر نتیجه ضد عفونی کردن تخم نطفه دار با استفاده از این روش پاسخ عکس خواهد داد.

سمباده کشیدن غلط پوسته

استفاده از سمباده یا فرچه های بسیار زبر برای نظافت پوسته، باعث خراش بر روی آن و بسته شدن منافذ می شود. این منافذ برای ورود اکسیژن و رطوبت به درون تخم تعبیه شده و بسته شدن آنها، منجر به خفه شدن جنین خواهد شد.

خطرات ضدعفونی نکردن تخم نطفه دار

پروسه جوجه کشی، بسیار حساس است، در نتیجه ورود هر نوع آلودگی و باکتری به درون تخم ها و دستگاه، موجب آسیب رساندن به روند جوجه کشی خواهد شد. فضله پرندگان، حاوی میزان زیادی باکتری و میکروارگانیسم است. ورود این فضله به دستگاه جوجه کشی، به منزله آلوده شدن تمامی تخم های درون دستگاه و کاهش راندمان جوجه کشی میباشد. ضد عفونی نکردن تخم های نطفه دار عواقب زیر را در پی خواهد داشت :

تولد جوجه های مبتلا به عفونت بند ناف

چنانچه تخم نطفه دار آلوده به جنین تبدیل شود، جوجه توانایی خارج شدن از تخم را نداشته و سریعا تلف میشود. در بهترین حالت این تخم ها منجر به داشتن جوجه هایی ضعیف و مبتلا به عفونت کیسه زرده میشود. این بیماری ظرف چند روز منجر به مرگ جوجه ها میگردد. مطالعه مقاله درمان عفونت بند ناف جوجه خالی از لطف نخواهد بود.

دقت داشته باشید در صورتی که پوسته تخم نطفه دار، عاری از آلودگی و فضله باشد، قرار دادن آن در دستگاه جوجه کشی مشکل ساز نخواهد بود.

جمع بندی

این مقاله از چیکن دیوایس به آموزش و بررسی انواع روش های ضد عفونی و تمیز کردن تخم نطفه دار، قبل از جوجه کشی پرداخت. همانطور که گفته شد، شستن و خیس کردن تخم ها، به این منظور نتیجه عکس داشته و تنها باعث ورود میکروارگانیسم ها به داخل تخم میگردد.

در صورت بروز هرگونه سوال، آن را در قسمت کامنت ها با ما به اشتراک بگذارید.

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠

نوشته های مشابه

‫۴۱ دیدگاه ها

  1. سلام. آقا چند وقته جرمی ساید دیگه تولید نمیشه و نیسا و از فرمالین هم نمیخوام استفاده کنم. جایگزین چی توصیه میکنین

    1. سلام دوست عزیز
      به جاش از یه مسواک خشک تمیز استفاده کن

  2. سلام
    ببخشید ایا برخور چند قطره کوچیک اب به تخم مرغ ها بد است؟باعث در نیومدنشون میشه؟
    ممنون میشم جواب بدید

    1. سلام دوست عزیز
      اگه در حد چند قطره باشه مشکلی نیس

      1. بله فقط ۳.۴ تا قطره بود ک اونم سریع پاکش کردم
        پس مشکلی نیست؟
        ممنون

        1. نه مشکلی پیش نمیاد
          خواهش می کنم

    1. سلام
      استفاده از لامپ های UV برای ضدعفونی ، جزو فناوری های جدید محسوب میشه که اطلاعات کاملی ازش ندارم چون شخصا تست نکردم
      طی مقالات موجود در رفرنس های دانشگاهی، اگر ۹ دقیقه تخم در معرض لامپ های UV-C مخصوص (۲۵۴ نانومتر طول موج) قرار بگیره ، باکتریهای مضر موجود روی اون از بین میرن

  3. در ۱۸ روز اول دما باید روی ۶ و ۳۷ باشه و رطوبت به ۶۰ و بعد از ۱۸ روز دما به ۲ و ۳۷ و رطوبت ۷۰ باشه و دمای اتاق و مادر مصنوعی خیلی مهم هست من تجربشو داشتم بعد از بیرون آوردن جوجه از تخم گذاشتمشون توی یه کارتن مردن دمای مادر مصنوعی داخل اتاقک خیلی مهمه در جه هم باید ۲۵ یا ۳۲ باشه

  4. با سلام من همیشه تخم مرغ هارو با یک اسکاچ نرم و با آب نمک ضدعفونی میکنم

    1. اصلا نباید تخم ها رو خیس بکنید
      فقط و فقط از مسواک و پارچه خشک و تمیز استفاده کنید

  5. دوستان عزیز ازتون خواهش میکنم حتما قبل از ریختن تخمها داخل دستگاه حتما تخما رو ضدعفونی کنید . حتی یک لکه ی ریز مدفوع روی یک تخم باعث از بین رفتن کل جوجه کشی تون و مریض شدن کل جوجه های خارج شده از تخم میشه و باعث سرایت بیماری هستش.. خیلی راحت منتقل میشه من تجربه شو داشتم و الان در حال پیگیری برای ضدعفونی کامل تخم هستم:| حتی اگه تخم ها بیرون نیان بهتر ازینکه جوجه بیمار داشته باشید.

  6. با سلام میشه بگید مایع ضدعفونی کننده تخم و دستگاه جوجه کشی وجود داری اگه هست اسمشو بگی اگه نیست بگید با چه وسیله ای میشه تمیزشون کرد ممنون میشم جواب بدید

    1. سلام
      این مقاله برای راهنمایی شما نوشته شده
      کامل مطالعش کنید مشکلتون حل میشه

  7. سلام من چون تخما خیلی کثیف بودن را مسواک پاک نمیشن مجبور شدم با اسفنج نم دار پاکشان کنم.یعنی نطفسون ازبین رقته؟

  8. سلام
    با تشکر
    ضد عفونی کردن تخمهای نطفه دار با آب گرم ۴۵ درجه و صابون جامد اشکال داره؟

    1. به منظور حفظ غشای بیرونی تخم صرفاً از یک فرچه استفاده کنید

  9. سلام
    من اطلاعات کافی نداشتم و تخمهای مرغ رو با دستمال نمدار خوب تمیز کردم الان دیگه نمیشه تخمها رو بذارم داخل دستگاه جوجه کشی ؟

    1. احتمال از بین رفتن تخم ها وجود داره اما پایینه
      به هر حال جوجه کشی رو شروع کنید و پس از یک هفته از تخم ها نطفه سنجی کنید ، اگر نطفه ها سالم باشن در حین نطفه سنجی رگ های خونی رو مشاهده خواهید کرد.

      1. میلان من هم اطلاعات نداشتم و با بتادین تخم مرغ ها رو ضد عفونی کردم دیگه زنده نموندنه؟

        1. احتمالش کم
          به جوجه کشی ادامه بدید و در روز هفتم نطفه سنجی کنید
          بعد از نطفه سنجی می توان تصمیم گرفت.

  10. سلام
    من با فرمالدئید و از این دست مواد حساسیت دارم، راه دیگه ای برای ضد عفونی کردن دستگاه وجود نداره؟ خیلی وقته دستگاه کار میکنه و هنوز ضد عفونی نکردم!
    ممنون

    1. سلام من یک هفته میشه تخم هارو داخل دستگاه گذاشتم ضدعفونی نکردم یادم رفته حالا باید چکار کنم راهنمایی کنید ممنون

      1. سلام
        دوست عزیز دیگه امکان ضدعفونی کردن وجود نداره
        در سیکل های نطفه سنجی تخم ها رو نطفه سنجی کردید ؟ روز ۳ – روز ۷ و روز ۱۳ یا ۱۴
        در این روز ها نطفه سنجی کنید و تخم هایی که نطفه ندارن خارج کنید

  11. سلام
    تمیز کردن تخم مرغ با حوله مرطوب جنین را به طور کلی از بین می برد یا احتمال از بین رفتن جنین ایجاد میشود ؟

    1. سلام دوست عزیز
      چون پارچه های خیس باعث از بین رفتن لایه محافظ بیرونی تخم میشه، احتمال تلف شدن جنین حین جوجه کشی را بالا خواهد برد، بهتر است با استفاده از یک مسواک خشک و تمیز تخم ها را تمیز کنید.

  12. سلام برای ضد عفونی کردن دستگاه جوجه کشی وتخم نطفه دار محلول یا اسپری دارید یا معرفی کنید تهیه کنم ممنون میشم باتشکر.

    1. استفاده از مواد شیمیایی توصیه نمیشه
      دستگاه رو با اب و اسکاچ و مایع ظرفشویی بشویید
      و تخم ها را کاملا خشک نگه دارید و به کمک یک فرچه یا مسواک تمیز کنید.

  13. باسلام. ایا با (وایتکس یا همان لکه بر شوینده )
    میشود تخم ها را ضد عفونی کرد _من با دسمال و وایتکس تخمهارا پاک میکنم و هم دستگاه جوجه کشی رو مرسی اگه جواب بدین

    1. سلام
      برای پاک کردن تخم ها بهتر از یک مسواک نرم استفاده کنید و برای پاک کردن دستگاه از پارچه نرم به همراه شوینده های ملایم و هوای آزاد و نور غیر مستقیم خورشید استفاده کنید.

  14. سلام از نانو سیل با روش اسپری می تونیم برای ضد عفونی اشتفاده کنیم

    1. با سلام
      تخم نطفه دار را در صورت نیاز فقط بایست با یک مسواک تمیز به آرامی پاک کنید چیز دیگری نیاز نیست.

  15. سلام.مشکلی نداره تخم ها رو با مایع ظرفشویی شسته سپس تمیر کنیم؟

    1. با سلام
      تخم های نطفه دار رو نبایست شست و شو داد.
      فقط می تونید با یک دستمال نم تمیز اگر کثیف ی زیاد بود تمیز کنید.

  16. سلام خسته نباشید غوطه ور ساختن تخم نطفه دار در اب باعث از بین رفتن جنین نخواهد شد ؟؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس