بیماری کبوتر برفک تا مایکوپلاسما آشنایی با انواع بیماری های کبوتران

رایج ترین و متداول ترین بیماری کبوتر

شما به عنوان پرورش دهنده کبوتر تا چه میزان با بیماری کبوتر آشنا هستید ؟ کبوتر و نگهداری از انواع آن در کشور ما ایران علاقه مندان خاص خود را دارد. البته در جهان نیز بسیاری از انسان ها هستند که به صورت ویژه و اختصاصی اقدام به پرورش کبوتر می نمایند. اگر نمیدانستید بایست برای شما جالب باشد که ما در جهان کبوتر های مدال دار و قهرمان نیز داریم. در مقاله ای جالب با نام کبوتر یا کفتر به این موضوع به صورت کامل پرداخته ایم که پیشنهاد میکنیم آن را از دست ندهید.

دستگاه جوجه کشی ارزان | دستگاه جوجه کشی 12 تایی
دستگاه جوجه کشی ارزان | دستگاه جوجه کشی ۱۲ تایی
» به صرفه ترین گزینه برای جوجه کشی از تخم نطفه دار کبوتر
» بهره گیری از منطق فازی در تنظیم دما
» دارای نمایشگر دیجیتالی دما و رطوبت
قیمت : ۳,۵۳۰,۰۰۰ تومان

در این میان بیماری نیز بخش جدا نشدنی از پرورش و نگهداری آن است. کبوترها حیوانات اهلی پرطرفداری هستند که به همراه فاخته ها که پرندگانی کوتاه قد و کوچک محسوب می شوند، تقریباً در همه جای دنیا و همه مناطق یافت می شوند. به عنوان یک حیوان اهلی، ما باید به همه نیازهای آنها از جمله معالجه بیماری هایی که با آن مواجه می شوند، اهمیت بدهیم. این بیماری های کبوتر می توانند علائم مختلفی از جمله مشکلات تنفسی، اسهال و حتی مرگ را برای کبوتر ایجاد کنند. در این نوشتار شایع ترین انواع بیماری های کبوتر را بیان می کنیم :

شایع ترین بیماری های کبوتر :

  • برفک
  • شپش
  • مگس
  • کوکسیدیا
  • کرم ها
  • هگزامیتا
  • کنه ها
  • کلامیدیا
  • عفونت های تنفسی
  • مایکوپلاسما

 

برفک کبوتر را بشناسید

برفک کبوتر
برفک کبوتر

یکی از مهمترین بیماری های کبوتر برفک است که توسط یک ارگانیسم ریز به نام تک یاخته ایجاد می شود و به طور معمول باعث مشکلات تنفسی می گردد. این بیماری به راحتی از پرنده ای به پرنده دیگر منتقل می شود، اما خوشبختانه این بیماری بیش از چند دقیقه قادر به زنده ماندن در خارج از بدن پرنده نیست. کبوترها وقتی که در کاسه های مشترک آب می خورند و یا زمانی که کبوتر های جوان، شیر چینه دان کبوتر های بزرگسال را دریافت می کنند، ممکن است این بیماری را به سایر کبوترها منتقل کنند.

ارگانیسم ایجاد کننده برفک به طور معمول در چینه دان کبوتر، گلو، مجرای صفراوی، پارگین، معده یا سایر قسمت های دستگاه گوارش یافت می شود. علائم برفک بستگی به این دارد که در کدام قسمت از بدن پرنده وجود داشته باشد، اما از آنجایی که بیشتر روی گلو تاثیر می گذارد، بیشتر کبوترها به دلیل ندول های روی لوزه دچار مشکلات تنفسی می شوند. علائم دیگر برفک علاوه بر ندول های قابل مشاهده و مشکلات تنفسی، شامل اسهال، کاهش وزن، بی حالی و خونریزی از دهان و پارگین است. در صورت عدم درمان این بیماری کبوتر، علائم بدتر شده و بیماری برفک می تواند باعث مرگ کبوتر گردد.

علائم برفک مانند سایر عفونت ها (مانند آبسه) به نظر می رسد، اما این بیماری تنها قسمت هایی از بدن کبوتر را که مربوط به دستگاه گوارش می شود، تحت تاثیر قرار می دهد. این بدین معنی است که ضایعه روی بال پرنده قطعاً نشانه بیماری برفک نخواهد بود. ارگانیسم این بیماری ممکن است با استفاده از میکروسکوپ در مدفوع پرنده دیده شود. اگر کبوتر شما دارای برفک است، باید با استفاده از داروهای خانواده ایمیدازول یا در مواردی با جراحی ندول ها توسط دامپزشک آن را درمان کنید.

 

کرم های کبوتر

مانند بسیاری از حیوانات، کبوترها می توانند انواع مختلفی از کرم ها را در روده های خود داشته باشند. کرم های گرد، کرم های نواری و کرم های مو در دستگاه گوارش کبوترها رشد کرده و زندگی می کنند و می توانند باعث اسهال، ضعف، افزایش حساسیت به سایر بیماری های کبوتر و مشکلات عملکردی در کبوترها شوند. بعضی اوقات شما می توانید کرم هایی را که در مدفوع کبوتر هستند مشاهده کنید، اما اغلب در هنگام معاینه میکروسکوپی مدفوع کبوتر این کرم ها مشاهده می شوند.

کبوترها از خوردن حشرات و مدفوع پرندگان دیگر دچار کرم می شوند، بنابراین جلوگیری از این بیماری کبوتر بسیار دشوار است. معاینه منظم میکروسکوپی مدفوع کبوتر شما برای غربالگری این انگل ها توصیه می شود و به منظور درمان می توان داروهای مربوطه را به آب آشامیدنی پرنده اضافه کرد.

 

کوکسیدیا کبوتر

کوکسیدیا مانند کرم ها یک تک یاخته روده است که در کبوتران و حیوانات دیگر یافت می شود و باعث اسهال، از بین رفتن جذب مواد مغذی، ضعف و کاهش وزن پرنده می گردد. در هنگام خوردن مدفوع آلوده، این بیماری به راحتی از کبوتری به کبوتر دیگر منتقل شده و اغلب در مقادیر کم در اکثر اتاق های زیر شیروانی که محل نگهداری کبوتر ها است، یافت می شود. اگر کبوتری به طور عادی رفتار می کند و فقط مقدار کمی کوکسیدیا در مدفوعش یافت می شود، نیاز به درمان نمی باشد.

این بیماری یک ارگانیسم میکروسکوپی است، لذا شما قادر به دیدن آن بدون میکروسکوپ نخواهید بود، بنابراین معاینات منظم مدفوع توسط دامپزشک به منظور اطمینان از عدم وجود مقادیر زیاد کوکسیدیا در پرنده توصیه می شود. علی رغم وجود مقادیر اندک کوکسیدیا، اگر کبوتر شما دارای مدفوع شل (شایع ترین نشانه کوکسیدیا) یا سایر علائم این بیماری باشد، باید داروهای لازم برای درمان این بیماری را دریافت کند.

 

هگزامیتا کبوتر

هگزامیتا کبوتر
هگزامیتا کبوتر

این ارگانیسم بسیار شبیه به تک یاخته ای است که باعث برفک در کبوترها شده و این بیماری در دستگاه گوارش آنها مشاهده می شود. خوشبختانه، هگزامیتا در مورد کبوترها به اندازه بیماری برفک جدی نیست، اما هنوز هم توصیه می شود، پرنده ای که به این بیماری کبوتر مبتلا است، درمان شود. این ارگانیسم را می توان از نظر میکروسکوپی در مدفوع پرنده پیدا کرد و به دلیل شکل ظاهری مشابه با برفک غالباً با آن اشتباه گرفته می شود. در صورتی که هگزامیتا در روده کبوتر شما بیش از حد وجود داشته باشد، می تواند باعث اسهال شود، اما معمولا به این بیماری در پرنده توجهی نمی شود.

 

شپش، کنه و مگس کبوتر

کنه کبوتر
کنه کبوتر

یکی دیگر از انواع بیماری ، انگل های خارجی، مانند شپش ها، کنه ها و مگس ها هستند که یک مزاحمت واقعی برای کبوتر شما محسوب می شوند. این آفات آزار دهنده نه تنها کبوتر شما را نیش می زنند و تحریک می کنند بلکه می توانند صدمات جدی تری نیز به همراه داشته باشند. ظاهر پوسته پوسته در نواحی بدون پر کبوتر، سوراخ های ریز در شاخه های پر و خارش پرنده، همه نشانه وجود انگل های خارجی به عنوان بیماری کبوتر هستند. بسته به نوع انگل، از اسپری های دارویی به طور معمول بر روی کبوتر آلوده استفاده می کنند.پ

 

عفونت های تنفسی کبوتر

عفونت تنفسی کبوتر
عفونت تنفسی کبوتر

به غیر از برفک، عفونت های تنفسی خطرناک ترین مشکلاتی هستند كه صاحبان كبوترها با آن روبرو می شوند. عفونت های تنفسی بسیار مسری هستند. پرندگان تحت فشار، پیر یا جوان بیشتر به این بیماری مبتلا می شوند.

عفونت های تنفسی باعث می شوند که نفس کشیدن و پرواز کردن برای کبوتر سخت شده و آنها فعالیت کمتری داشته باشند و نتوانند با کبوترهای دیگر رقابت کنند. در صورت عدم درمان این بیماری ، کبوترانی که دارای عفونت تنفسی هستند، تنفس را با دهان باز انجام داده و برای تنفس تلاش بیشتری می کنند، با چشمان بسته و حالتی پف کرده می نشیند، غذا نخورده و در نهایت خواهند مرد.

علل بسیاری می تواند باعث این بیماری ، از جمله قارچ ها، ویروس ها، باکتری ها و کنه ها شود. این عفونت می تواند ریه ها، کیسه های هوا، سینوس ها و سایر قسمت های دستگاه تنفسی را درگیر کند. در صورت وجود عفونت تنفسی، ممکن است ترشحات قابل مشاهده ای از بینی، داخل دهان یا قیفک کبوتر مشاهده شود، یا ممکن است در صورت ابتلا به عفونت تنفسی، عطسه و یا سرفه کبوتر را بشنوید. تمیز کردن محیط، درمان انگل های مهم که ممکن است کبوتر شما را بیمار کنند، پیدا کردن علل این بیماری کبوتر و دادن داروهای مناسب به کبوتر، همه در ریشه کن کردن عفونت های تنفسی تاثیر گذار هستند.

 

کلامیدیا کبوتر

بسیاری از انواع کلامیدیا در کبوترها وجود دارد و برخی از پرندگان نسبت به آنها ایمن هستند، اما اگر کبوتر شما تحت فشار قرار داشته باشد ممکن است به این بیماری مبتلا گردد.

داروهایی برای درمان این بیماری به پرندگانی که علائم کلامیدیا را از خود نشان می دهند، داده می شود، اما معمولا این بیماری درمان نمی شود. عفونت های تنفسی ناشی از ویروس، برای کبوترانی که دچار کلامیدیا می شوند، یک نگرانی واقعی محسوب شده، بنابراین کبوتر های بیمار معمولا زمانی درمان می شوند که شرایط محیطی آنها ایده آل باشد (جلوگیری از رطوبت، نوسان دما و غیره).

 

مایکوپلاسما 

مایکوپلاسما نیز یک عامل عفونت تنفسی است که می تواند در دستگاه تنفسی کبوتر ها سبب آلودگی شود. علائم این بیماری همان علائم کلامیدیا و سایر عفونت های تنفسی است، بنابراین بسته به قسمتی از دستگاه تنفسی که به این بیماری دچار است، ممکن است ترشحات بینی، سرفه، عطسه و علائم دیگر مشاهده شود.

مشاهده استرس یا پریشانی در کبوتر، باز هم دلیل اصلی مبتلا بودن کبوتر شما به این بیماری است. بنابراین، ایجاد محیط تمیز و بدون استرس و ایده آل برای کبوتر شما در سالم نگه داشتن پرنده بسیار مهم است.

خلاصه مطالب ارائه شده

کبوتر و کبوتربازی یک عشق و علاقه خاص است ، همیشه دیده شده است که حرفه ای های این رشته چه از روی تجربه و چه از روی مطالعه و تحقیق با بیماری های عمومی این پرنده آشنا هستند و نیاز های اولیه را همیشه در دسترس خود دارند. شما نیز اگر در ابتدای مسیر هستید پیشنهاد میکنیم حتما به این مقاله اکتفاء نکنید و پیوسته اطلاعات خود را بالا ببرید تا هم فرایند لذت بخشی را تجربه کنید و هم صدمات مالی و روحی بسیاری را متحمل نشوید.

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠

نوشته های مشابه

‫۴۲۸ دیدگاه ها

  1. سلام من کبوترم به پشت خوابیده بود و از دهنش خون اومده بود و مرده بود مشکلش چی بوده

    1. سلام ابوالفضل
      ممکنه خونریزی داخلی داشته باشه
      به حایی برخورد کرده باشه با سر
      یا خیلی سنگین مسموم شده باشه
      یا توسط حیوانات شکارچی کشته شده باشه
      اینو باید خودت بررسی کنی

  2. سلام لطف میکنید که راهنمایی فرمایید جوجه کبوترچاهی پیداکردیم نوکش باز میکردیم گندم نرم شده تو آب بهش می‌دادیم الان ۹ماهه اس ولی نمیتونه خودش دون بخوره همونطوری با دست گندم میدیم چه کارکنم که دون خوربشه

  3. سلام من کبوتری دارم که وقتی برعکس یا (چپه)میکنیم از دهانش آب میریزد درمانی دارید بگید

  4. سلام کبوتر من اسهال می‌کنه هر داروی دادم خوب نمیشه چیکارش کنم

    1. سلام دوست عزیز
      یک سر قاشق مربا خوری پودر او آر اس رو تو یک و نیم لیتر آب حل کن
      چهار روز به همراه مولتی ویتامین الکترولیت و یا انروفلوکاسین بده به کبوترت خوب میشه

  5. چکار باید بکنم کفترم دهنش جوش زده چرکی کرده هیچی نمیتونه بخوره جوجه اوله دو لقه میشه راهنماییم کنید چی بهش بدم خوب بشه تو رو خدا

    1. سلام محسن جان
      یه قطره ای هست که به صورت دست ساز و ترکیبی باید توسط دامپزشک یا پرنده باز تولید بشه
      از اون بگیر بده بهشون
      داروخانه دامپزشکی پیدا کنی دارن ، چند قطره بریزی میره ، بیماری هم اگه سفید باشه اسمش برفکه

    2. سلام وقت بخیر من کفترم جوجه یعنی دولقه هسته کل بدنش از زیر پوست مثل بادکنک باد کرده چطوری میتونم درمانش کنم

  6. سلام من یه کبوتر پیدا کردم خوب بود ولی الان درست نمیتونه راه بره کج میشه،اما گردنش صافه ها چیکار کنم

    1. سلطان اون کبوتر گربه گرفتتش.
      موقعی که گربه میگیرتشون اولش خوب راه میرن ولی بعدش همینجوری ک تو میگی راه میرن.
      پر های کنار ران و سینه اش رو بزن کنار خوب نگاه کن ببین جای دندون گربه نیست

  7. 🟨س🐱پیاز بریزی تو آبشون مریض نمیشن🎄برای هر نوع حشره پوستشون تو آب حمومشون گل ختمی بریز🪻

    1. سلام. دوستان. بچه. کفترای. من. خرسکی. که. میشن. مدفوشون. کچکی. مانند. میشه. همین. باعث. مرگشون. میشن. کمکم. کنید. ممنون

  8. سلام خسته نباشید
    من یه کبوتری پیدا کردم فقط میشینه حتی برای غذا خوردن هم میشینه پاهاش سالمه ولی نمیدونم دلیلش چیه

  9. ̣̠̱̲̱̠̣̠̱̲̱̠̣ ͈̲ ̼̬͐͐⫷🌈⃤✜▘▂▝✜🪁̩̩̩̩̩̩̩̩̩̩⫸ ̪̺̪̺̪̺̪̺̪̺̆͗̈᷍ گفت:

    🪙سلام^^_گردن کبوتر رو بچه گربه گرفته _ زخم نشده ولی گردنش شل شده نمیتونه بالا نگه داره _ دو هفته هست که بزور میتونه غذا بخوره ولی گردنش خوب نمیشه _در رفته؟_دامپزشک میتونه درستش کنه؟

    1. سلام دوست عزیز
      بله میتونه حتما ببریدش دامپزشک

      1. سلام کفتر من از دهنش خون میاد غذا می خوره علتش چیه دامپزشکی ببرم خوب میشه
        ممنون میشم
        اگه به من
        بگین ممنونم

        1. سلام دوست عزیز
          یا یه ضربه ای به سرش وارد شده و یا زخم یا ضایعه ای توی دهنش وجود داره
          بله بهتره ببریش دامپزشک

  10. سلام من یه کبوتر پیدا کردم که گردنش اصلا نمیتونه بالا نگه داره همش افتاده رو زمین میشه بگید باید چیکار کنم تا نمرده؟

    1. سلام دوست عزیز
      سریعا فضلش رو چک کن ببین چه رنگیه

    2. بهش آب سیر دار بده و ازش مراقبت کن اگه نیم حبه سیر بندازی تو آب بدی بخوره در طول زمان خوب میشه فقط باید هر روز بدی و هر شل آبشون و سرشو عوض کنی

  11. تورو خدا کمک کنید کفترم یجا وایمیسه چشماشو میبنده خیلی بد نفس میکشه😕

  12. سلام من یه کفتر دارم که دون آب میخوره ولی کسل راه میره کسی می دونه باید چی کار کنم؟

  13. سلام خسته نباشید من یه کفتر خیلی کوچک داشتم کار خاصی هم نکردم به کبوتر برنج می دادم ظهری حالش خیلی خوب بود بعد شب شد بی حال شد اول فکر کردم خوابش میاد ولی وقتی ولش کردم که بشینه نمی تونست…. سرش هم رو زمین بود یه۵دقیقه بعد تکان خیلی کم می خورد بهش اب دادم نخورد دانه دادم نخورد همه کاری کردم ولی بی هوش شد پرتش می کردم ولی بال نمی زد می گرفتمش که نیوفته چیکارش کنم مرده یانه 😭😭😭🤧

    1. سلام دوست عزیز
      یعنی حرکتی از خودش نشون نمیده؟
      تکون نمیخوره؟
      نفس کشیدنش رو حس نمیکنی؟

        1. متاسفانه تا از نزدیک معاینه نشه نمیشه گفت چه اتفاقی دقیقا بهش افتاده

      1. سلام من کفترم خوب بود رفت بالای پشت بوم بعد سرگیجه شدید گرفت بعد اومد میخواست بمیره ولی نمورد وخوب شود والان که ولش کردم هر ۱ یا ۲ متر که راه میرفت با سر می خورد زمین و نمیتونست دون بخوره من خودم دادمش ولی بعد ۱۰ یا ۲۰ دقیقه بعد همهی غزایایی که داده بودمش رو پس آوردو سرش هم میلرزه

  14. سلام
    من دیروز کبوترم مرد ۶ سال بود داشتمش خیلی ناراحت شدم جفت هم داشت الان نره زنده اس خیلی هم تخم میذاشت ولی نطقه نداشت آخرین تخمش هم اواخر خرداد گذاشت
    وقتی رفتم بهش غذا بدم آب نداشت ممکنه از تشنگی تلف شده باشه اخه تابستون های پارسال این اتفاق افتاده بود که اب نداشته باشه مثلا مسافرت که بودم اب نداشتند ولی تا حالا هیچکدوم نمرده بودند
    به جز اون ۳ تا کبوتر دیگه هم دارم اونا مشکلی نداشتند
    همه کبوترهام هم به مگس شپشی که از خون کبوتر تغذیه میکنند مبتلا هستند متاسفانه

  15. سلام من به نظافت کبوترام خیلی اهمیت میدم ولی باز انگل و شپش گاها میان سراغشون مخصوصا مگس کبوتر سوالم اینه قطره پشت گردنی برای از بین بردن مگس کبوتری مفید هست؟

  16. سلام من یک کفتر داشتم دیشب حالش خوب بود ولی امروز مریض شده داخل دهنش یک چیز چسبناک بود چیزی نمیخوره پرواز نمیکنه؟ راهم نمیره

  17. سلام کبوتری ک بیحال میشه لاغرمیشه یجا جمع هس میل ب غذا نداره برفک گرفته؟

    1. سلام
      کبوتری که سینه شو میده بالا، بالامیاره و مدفوع سبز داره اشتها هم ندارن از مشکل از چیه

      1. ۲سلام.نیوکاسل داره ودرمان میشه من خودم ۴۰تاکبوتروخوب کردن

        1. ممنون که راهنماییشون کردین

      1. سلام بله ممکنه برای تشخیص دقیق باید معاینه بشه

  18. سلام کبوتری ک بیحال میشه لاغرمیشه یجا جمع هس میل ب غذا نداره برفک گرفته؟

  19. سلام شما باید همه کسانی که کفتر دارند هفته ای یک بار در آب کبوتر به اندازه یک قاشق چای خوری ترشی سیب بریزید در یک بطری یک ونیم لیتری .برای بدن کبوتر نیازه تا کبوترهاتون مریض نشند

  20. سلام من یک کبوتر دارم که صداش گرفته خرخر می‌کنه ولی دون و آب مسخره مشکلش چی

  21. منم کبوترم چند وقته تند تند نفس میکشه اما هم اب میخوره هم دون مشکلش از کجاست؟

  22. سلام
    من یکجفت کفتر آوردم
    الان نرش ۲روزه بالا میاره (استفراغ)
    دونه میخوره و آب هم میخوره ولی بالا میاره و یک گوشه پف میکنه لطفا بگید چی بهش بدم کفتر با ارزشی هم هس

    1. سلام
      نمیدونم ، کفتر با ارزش رو ببر پیش پرنده باز یا دامپزشک حیوانات خانگی تا سریع درمان بگیره هر روز ضعیف تر میشه این
      داخل دهانشم نگاه کن اگه چیز سفید دیدی باید سریعا ببری پیش دامپزشکی

  23. با سلام جدیدا بعضی از کبوترام کر میشن همش گردنو جمع میکنن و چناق سینشون میزه بیرون

    1. سلام
      تغذیه نامناسب و ایجاد بیماری که سبب کاهش تغذیه میشه مشکل هست
      اینکه بیماری چی هست باید پرنده معاینه بشه و علائم مثل فضله و سرفه و عطسه ، داخل دهان و … چک بشه

    2. اگه میخوای کفترات سالم بمونن مریض نشن. همیشه تو آبشان یک حبه سیر بنداز عمرا مریض شن

      1. میشه بیشتر توضیح بدی؟
        یعنی سیر رو همنوجوری بندازیم تو آب؟
        یا سیر رو رنده باید کرد ؟

  24. ببخشید من می‌خوام درباره کبوتر صحبت کنم
    ببخشید یک کبوتر دارم یک ماه نیم هست که مریضه قبلاً غذا خوب میخورد و بهتر بود یکم هم پیر هست روز به روز بد تر شده تا الان که دیگه درست نمی تونه راه بره پف می کنه و غذا هم نمیخوره
    میشه بگید بیماریش چی هست ؟
    راه درمان چی هست ؟

    1. سلام
      موارد کلی و تئوری در مورد بیماری ها رو نوشتیم ولی چون واقعا من اطلاعی از کبوتر و نحوه پرورش ندارم ، نمیتونم راهنمایی مناسبی کنم
      شما کامنت های قبلی رو بخونید بعضی از دوستان عشق باز حرفه ای راهنمایی هایی کردن که میتونه براتون مفید باشه

    2. راه درمانش دون آجیلی را آسیاب کن که به آرد تبدیل شود و کمی آب بزن بهش یکم بنداز دهنش و یکم داروی فلور یا اندرو بگیر بریز دهنش روزی ۷قطره درست میشه

      1. سلام من یه کبوتر پیدا کردم دهنش زخمه جوری که دهنش بازه همیشه چیکارکنم

  25. سلام یک کفتر دارم بنظرم پیر شده یک ماه است که مریضه روز به روز بد تر شده تا جایی هست که الان دیگه درست راه نمیره و زود خسته میشه غذا هم نمی خوره
    قبلاً غذا خوب میخورد و بهتر راه می رفت
    مشکلش چیه ؟. الان چیکار. کنم ؟

  26. سلام یه کفتر دارم صداش موقع قوره زدن خیلی کمه اب و غذا هم خوب میخوره میشه راهنماییم کنید

  27. سلام من یه کفتر ماده دارم همش پرهای زیر دلش پفه بعد وقتی که دست میزنی زیر دلش با دهان باز نفس می‌کشه الآنم کم اشتها شده مشکلش چیه؟

    1. غذای سفت دادی یا بهش اب کم دادی و غذا تو چینه دانش مونده
      حتما اب کافی بهش بده و از این به بعد غذای نرم و ابکی بده
      برای درمان عفونتش حتما حتما به دامپزشک یا داروخانه دامپزشکی مراجعه کن

        1. سلام
          اولین نشانه ی هر بیماری در پرنده ها پف کردنه ! باید نشانه های دیگه رو پیدا کنی

        2. سلام این بیماری که کبوتر شما دارد نیوکاسل هستش من خودم کفتر بازم و میدونه این مریضی چیه خیلی بده و ممکن به بقیه هم انتقال بده من خودم ۱۲۰ تا کفتر دارم

    2. سلام یک از کفتر هام دهنش باز نفس میکشه دهنشو نیگاه کردم برفک هم نزده به نظرت چشه

  28. سلام یکی ازکبوترها وقت تخم گذاشتنش یزره بیحال بود فکردم بخاطرتخمه ولی بعدتخم گذاشتن دیدم بدترشدالانم دوروزه وزن کم کرده وبی حاله تاجاییکه نمیتونه ازروی زمین تا۳۰سانت هم بپره دانه واب هم نمیخوره فضله شم ابکی وسبزپررنگ علاعم دیگه ای نداره لطف کنیدراهنمایی کنید

    1. سلام
      پرنده باید معاینه بشه ، امکان بروز بیماری ویروسی در اون زیاده بخصوص با توجه به سبز بودن فضله که اگر غذاش سبزی نداشته باشه مشکل از کیسه صفرا و کبد خواهد بود.
      اصلا سرفه نمیکنه ؟ محیطش رو گرم کن ، پیشنهاد میکنم پیش دامپزشک ببر چون باید درمان دریافت کنه و مهمترین درمان هم انتی بیوتیکی هست که در اسهالش تاثیر بدی نزاره

  29. سلام یکی ازکبوترها وقت تخم گذاشتنش یزره بیحال بود فکردم بخاطرتخمه ولی بعدتخم گذاشتن دیدم بدترشدالانم دوروزه وزن کم کرده وبی حاله تاجاییکه نمیتونه ازروی زمین تا۳۰سانت هم بپره دانه واب هم نمیخوره فضله شم ابکی وسبزپررنگ علاعم دیگه ای نداره لطف کنیدراهنمایی کنید

    1. سلام . تغذیش چیه ؟ به دامپزشک مراجعه کنید باید معاینه بشه . احتمال نیوکاسل هم هست . دیگه تخم نگذاشته ؟ مکمل کلسیم بهشون دادین ؟

  30. سلام
    کبوترام یکی یکی بی حال میشن و دونه میخواد بخوره ولی مثل جوجه که هنوز نمیتونه بخوره هستن و اب دهانشون غلیظ شده خودم هم دون میدم نمیتونند قورت بدن چیکار کنم یکیش هم مرد

    1. حتما کبوترهای بیمار رو شناسایی و جدا کن تا همه کبوترها از دست نرفتن
      احتمال بیماری ویروسی بالاست، برای تهیه داروی لازم به داروخانه دامپزشکی مراجعه کنید.

    2. سلام. اول باید معده کفترایی که اینجوری شدن چند قطره آب غوره طبیعی بریزی که معدش تمیز شه بالا میاره معدش تمیز میشه. بعد همیشه یک حبه سیر به آب کفترات بنداز بمونه عمران مریض شن دیگه

    1. سلام
      از سایر پرنده ها جدا کن
      امکان ابتلا به نیوکاسل ممکن است
      باید به دامپزشک یا پرنده باز نشونش بدی

  31. سلام چندتا از کبوترام یکی یکی مردن و بیماریشون انتقال میشه به کبوتر بعدی اولش کسل میشن و نمیتونن پرواز کنن و بعد از غذا خوردن میافتن و دسشویشون هم آبکی میشه دامپزشکی هم بردن گفتن جداش کنم از کبوترای دیگه و ماش سیاه رو خیس کنم بذارم دهنشون و قطره کد ۴۴ ک واسه عفونت های گوارشی میکروبی و ویروسی هست رو بدم

    منبه ۳ تای قبلی ک مریض شدن و مردن دادم وحالا به این یکی ها میدم خوب نمیشن چیکار کنم ؟

    1. سلام
      همینجوری نمیشه گفت دقیق ، به امکان زیاد بیماری ویروسی هست، تمیزکردن بستر به صورت روزانه ، تمیزکردن دان خوری و ابخوری بسیار مهمه ، استفاده از مولتی ویتامین ها همراه با اون قطره هم مهمه

      اگه دسترسی داری به یه دامپزشک یا پرنده باز دیگه هم نشون بده ، مشخص شدن بیماری میتونه در درمانش تاثیر زیادی داشته باشه

      1. سلام خدمت شماا چندتا از کفترای من کسل شدن زیاد نمیتونن بپرن باید چیکار کنم

        1. احتمالا مریض شدن
          بهتر که محیط شون رو گرم کنید
          و بهشون مولتی ویتامین مخصوص پرنده ها رو بدید
          اگر بهبودی نیافت حتما برای درمان به دامپزشک مراجعه بشه

        2. سلام و درود کبوترای بنده در حال ایستاده سرشون به عقب خم میشه و تعادل ایستادن ندارن.دونه هم نمیخورن و ضعیف شدن.تا الان کشته نداشتیم ولی راهنمایی کنید که درمان زودتر شکل بگیره تا تلفاتی نداشته باشم.ممنون

        3. احتمالا نیوکاسل باشه
          بیمارا رو از سالما جدا کن و برای درمان حتما به دامپزشک یا داروخانه دامپزشکی مراجعه کنید.
          واکسن نزدید برای همین اینطوری شدن

  32. سلام کبوتر من نه آب ونه دونه نمیخوره کسله وپف کرده وچشماشو میبنده علت چیه ممنون

    1. از بقیه کبوترها جدا کن و برای تهیه انتی بیوتیک به داروخانه دامپزشکی مراجعه کن
      البته برای تشخیص بیماری و درمان سریعتر ، می تونی به دامپزشک پرنده های زینتی هم ببریش

  33. سلام من کبوترم مقعدش خشک میشه و راه خروج کدفوع بسته میشه دلیلش چیه

  34. سلام.ببخشید یکی از کبوترهای من یچیزی زیر منقار بالاییش بوجود اومد و کم کم بیشتر شد.هم از داخل دهان و هم بیرونش.حالا نوک منقار بالاییش شکست و افتاد.نگرانم بقیه نوک بالاییش هم بیوفته.توی اینترنت جستجو کردم اما مطلب مشابه ای پیدا نکردم.کبوترم تقریبا سه ماهه هستش .البته برادری هم داره که هیچ مشکلی نداره.لطفا راهنمایی بفرمایید.ممنون

    1. باسلام کبوترم ۷ ماهه مشکل تنفسی داره ضعیف شده خس خس میکنه واگیرم نداره داروی ضد عفونتم دادم فایده نداره.

      1. حتما به دامپزشک متخصص پرنده های زینتی مراجعه کنید تا داروی لازم رو بدن

    1. نیوکاسل درمان نداره متاسفانه. ولی نخود رو تو آب بزارید بمونه، تا وقتی که پوستش خیس بشه و جدا بشه. بعد له کنید بدید به کبوترتون ممکنه تاثیر کنه. ولی تضمینی نیست

    2. تامیتونی سیرنگهش دار و افتاب بزارو جای تنگ هم نباسه دوماهه خوب میشه من کبوترام نیوکاسلشون کامل درمان شد بااین روش ک نمیزاشتم چنارخالی بمونه نخودوابشم عالیه

        1. بنظر من سیر نمیتونه درمان قطعی نیوکاسل باشه ولی خب تاحدودی تاثیر گذاری شاید داشته باشه

  35. سلام من یه کبوتر داشتم زیر بالش زخم شده بود فکر کنم گربه گرفتش بعد که زخمشو ضد عفونی کردم فرداش استفراغ کرد و یه مایع سبز رنگ استفراغ کرد و مرد دلیلش عفونت بوده؟

  36. سلام خسته نباشید کبوترام یه گوشه میخوابن ودونه را بالا میارن چکار کنم خوب بشن

  37. سلام دوی سر جوجه کبوتر من یه قار زده سوراخ که شد پره عفونت بود الان بر روی دماغ کبوترممم زده روش درمانش چیه

    1. بهش آزیترومایسین ۲۵۰ بدین هر ۱۲ ساعت یک بار تا عفونتش برطرف بشه

  38. سلام روز بخیر
    کبوتر های من سر و سینه هاشون زرد میشه یه حالت کثیفی داره ولی جاشون تمیزه و هرکدام این جوری میشن یکم بعد میمیرن.دلیلش چیه؟

    1. سلام از یک پرورش دهنده مجرب سوال کنید. بهتر راهنمایی تون میکنن

      1. سلام وقت بخیر کفتر چند تا از کفتر های تازه بالغ و در حال بالغ شدن روی نوک و صورتشان جوش زده نشانه چیه

        1. ممکنه آبله باشه پماد تتراسایکلین تهیه کنید و بزنید روی جوش ها

  39. لکه روی سر کبوترای من توی این چن مورد نبود از گیه کسی میدونه لکه تیره روی پر هذیه سر است

  40. سلام من یه پرنده دارم از نوع یاکریم یعنی چون بیسرپرست و جوجه بود اوردم یکم بزرگش کردم تا یکم جون بگیره امروز توی ادرارش خیلی کم قرمزی دیدم مشکلی براش پیش اومده ؟؟؟ باره اولیه که اینجوری دیدم یعنی طبیعیه ؟
    خیلی کم قرمزی بین ادرارش بود

  41. سلام
    ببخشید جوجه کبوتر دارم دماغش بند شده خس خس میکنه دهانش همیشه بازه
    بهش تتراسایکلین ۲۵۰ دادم ۴ روزه ولی خوب نشده میشه راهنمایی کنید ممنون میشم دسترسی به دام پزشک ندارم

    1. میتونه عفونت مجرای تنفسی باشه، فقط دامپزشک میتونه داروی مناسب بیماری رو تشخیص بده ویا با یک پرورش دهنده مجرب مشورت کنید.

  42. سلام خسته نباشی کفترهای من یک یکی سست میشن بعد نفسشون ضعیف تر میشه بعد میمیرن

    1. سلام بیماری های ویروسی مختلفی این علایم رو دارن از یک دامپزشک مجرب کمک بگیرید

  43. سلام یک کبوتر هنوز جوجه هست از دهانش کف میاد علتش چیست؟باتشکر

    1. احتمالا بیماری برفک داره
      به دامپزشک پرنده های زینتی مراجعه بشه

  44. سلام من یک جفت کفتر دارم وقتی میگیری شون دو دستت خس خس می کنند و یکی شون موقع دستشویی خیلی زور میزنه . چکار کنم کمکم کنید

    1. یبوست و سرماخوردگی
      برای تهیه انتی بیوتیک به داروخانه دامپزشکی مراجعه کن
      انواع میوه و سبزیجات رو به صورت خرد شده بذار جلوشون

    1. بیماری سینه کاردی احتمالا
      به دامپزشک پرنده های زینتی مراجعه کنید تا انتی بیوتیک های لازم رو تجویز کنه

  45. سلام خسته نباشیدمن دوتا کبوتر وحشی دارم جوجه بودند بزرگشان کردم الان یکی از انها خوب را نمیره به زور راه میره بال هم نمیزنه ولی ان یکی سالم هست علت چیه اگرکمکم کنیدممنوع میشم

    1. کف پاش رو بررسی کن اگه زخمی شده از پماد تتراسایکلین برای درمان استفاده کن
      در کف بسترشون از خاک اره و یا پوشال نرم استفاده کن و هر دو سه روز یکبار تعویض کن
      در صورت عدم بهبودی ، احتمال بیماری ویروسی است که باید به دامپزشک مراجعه بشه

  46. من یه کبوتر دارم دونه ریختنی میخاد بخوره نمیتونه نوکشو میزنه نمیتونه بخوره دلیلش چیه

    1. اگه جوجه باشه یعنی هنوز کاملا یاد نگرفته
      کم کم یاد میگیره
      بهتر که دانه ها رو داخل یک ظرف گود بهش بدید تا بتونه بخوره

  47. من کبوترام خودشونو میخارونن وپرهاشونم میکنن خس خسم میکنن ایا راه حلی میدونید کمکم کنید

    1. احتمالا قارچ یا شپش دارن
      به داروخانه دامپزشکی مراجعه کنید تا داروی لازم رو بدن

  48. سلام !
    من ی جوجه کفتر دارم ، تازه چند روزه ب دنیا اومده و نوکش سیاه شده !
    میخوام بدونم مدلشه ؟ یا نوعی بیماری ؟!

  49. سلام ما دو بچه کبوتر پیدا کردیم و الان بمدت یک هفته هست که بهشون غذا میدیم نوک یکی از آنها باز مانده و بسته نمیشود ولی حال عمومی و اشتهای هر دویشان عالی هست ، آیا باز بودن نوک یکی از انها درست میشود یا درمان خاصی دارد ؟ ممنون

    1. شاید از گرم بودن هواست و شاید از تشنگی
      این دو مورد رو برطرف کنید اگه باز هم دهنش رو باز گذاشت باید به دامپزشک نشون بدی

  50. سلام من یه کفترم کاملا سالم بود امروز پاهاش فلج شده از دهنش اب چسبون درمیاد با دهن باز نفس میکشه میشه راهنمایم کنید با تشکر

    1. احتمال بیماری برفک هست
      از بقیه کبوترها جدا کن و هر چه سریعتر برای درمان به دامپزشک مراجعه بشه

  51. سلام یکی از کبوترام قبلا آب از دهانش بیرون میومد خیلی ترسیدم ولی الان دیگه اینطور نیست هیچ کاری هم براش نکردم میشه بگید دلیلش چی بوده

    1. الان یعنی خوب شده ؟
      بهتر که اون کبوتر رو جدا کنی تا بیماری رو به بقیه کبوترا انتقال نده
      دامپزشک باید بیماری رو تشخیص بده

    1. به داروخانه دامپزشکی مراجعه کنید تا دارو، پماد و اسپری لازم برای درمان رو بده

  52. سلام یک کفتر کبود جلوی خانه بود چون شب بود احساس کردم گربه میخوردش اوردم خانه. ولی چشمش عفونت داشت و پاش میلنگید .پماد و قطره زدم چشمش خوب شد ولی هرچی پیروکسیکام می‌مالم پاش فرقی نکرده موقع راه رفتم پاش یکم میاره پایین..درضمن هیچ صدایی در نمیاره

    1. احتمال شکستگی پا هست
      به پرورش دهنده های کبوتر مراجعه کنید تا اتل بندی کنه

        1. از بقیه کبوترها جدا کن و به دامپزشک متخصص پرنده های زینتی نشون بده
          احتمال بیماری مایکوپلاسما هست

  53. سلام و عرض ادب یکی از کبوترای من کج بال میزنه یکباره اینجوری شد الان یک ماهه میپره سالمه میره نقطه آسمون ولی موقع نشستن مشخصه که کج بال میزنه و نمیتونه درست پنجه بگیره کسی هم با تیر نزده چک کردم ولی نمیدونم چرا کج بال میزنه چه دستوری میدید با تشکر فراوان…

    1. پرهاش کنده نشده ؟
      زیر بالش رو نگاه کن که زخم نداشته باشه
      هنگام لمس بال، حالات پرنده رو نگاه کن تا متوجه محل درد بشی
      برای درمان به دامپزشک یا پرورش دهنده های با تجربه کبوتر ببر

  54. سلام یک کبوتر ماده دارم ک بالای مقعدش چرک میکنه و میاد بیرون اندازه ی بند انگشت کنده هم میشه ولی باز در میاد و دیگه تخم هم نمیکنه چیکار باید بکنم؟

    1. برای تهیه آنتی بیوتیک به داروخانه حیوانات مراجعه کنید

  55. سلام من یه کبوتر غریبه به داخل بقیه کبوترهام راه دادم که متاسفانه مریض بود و مریضی به همشون سرایت کرد. برای همشون واکسن تجویز کردم ایا مریضی پاکمیشه از بینشون؟؟؟

    1. اگه بیماری بهشون منتقل نشده باشه واکسن می تونه موثر باشه
      وگرنه باید از انتی بیوتیک برای درمان استفاده کنید

  56. سلام کبوتر ماده من خوب جفت خورد گفتم میخواد تخم کنه ولی چند روزی هست یکجا کپ میکنه وابکی هم مدفوع میکنه چی بهش بده خواهشن راهنمایی کنید

    1. احتمال گیر کردن تخم داخل شکمش است
      از پرورش دهنده های با تجربه کمک بگیرید

  57. سلام
    من یه کبوتر دارم چندین روزه دنبال یه ماده جفت دار میرفت دست اخر یه چند روزه مثل هق هق گریه یا یه جوری عطسه پشت سر هم میکنه حال روحیش انگار بد نیست ولی خیلی تند تند انگار سرفه و عطسه میکنه (سرفه مانند بیشتر)این دق کرده یا مریضه ؟چی کارش کنم

    1. به دامپزشک ببرید و حتما از بقیه کبوترها جدا کن تا اونا رو هم مریض نکنه

  58. سلام کبوتری اومد رو حیاطمون طفلی چشماش همش عفونت میکنه یه چیز سفید رنگ میاد رو چشمش پاکش میکنم باز میاد اب و غذا هم نمیخوره

    1. از پماد و قطره های درمان چشم طیور استفاده کنید
      داروخانه های دامپزشکی دارن

  59. سلام من دو تا جوجه کبوتر دارم الان ۲۰ روزه هستن ۱۴۰۱/۰۳/۱۵ و یکیشون پر خاس رشد کمی داره و سر بال هایش باد کرده و چرک زرد بیرون اومده اسم بیماری و راه در مان لطفا بگید ممنون

      1. سلام ببخشید من گلوی کبوتر هام عفونت کرده چه داروی براشون خوبه؟

        1. به داروخانه دامپزشکی مراجعه کنید

  60. سلام
    چندسالی است که یک بیماری شبیه آبله فقط جوجه کبوترهای ده روزه ام رامبتلامیکنه واین بیماری تابالغ شدن جوجه هاادامه داره وضایعات جبران ناپذیری مانندکج شدن منقار،ازبین زفتن پلک چشم و…به دنبال داره،این درصورتی است که این بیماری اصلاکبوترهای بالغ رادرگیرنمیکنه وحتی پدرومادرشان به آنهاآب ودانه میدهندوروی آنهامیخوابندامامبتلانمی شوندوفقطجوجه های ده روزه رامبتلامی کند..چندباربه دامپزشک مراجعه کردم وبعضی دامپزشکهاگفتندآبله است وبعضی دیگرگفتندنیوکاسل است..درصورتیکه اگرآبله یانیوکاسل بودحتماکبوترهای بالغ رانیزمبتلامی کردوبه سرعت همه گله رادرگیرمی کرد.اگردراین مورداطلاعاتی داریدلطفا راهنمایی بفرمایید.
    ممنون

    1. سلام
      منبع الودگی رو باید در محیط پیدا کنی ، اینکه بیماری چی هست باید پرنده معاینه بشه ، نیوکاسل و ابله بیماری های ویروسی بسیار شدیدی هستن که فرقی نداره هم جوجه هم بالغ رو درجا مبتلا میکنه ، این مورد شما ممکنه از تغذیه نامناسب باشه . استفاده از جیره غذایی مناسب + مولتی ویتامین + کف دریا برای تامین کلسیم بسیار ضروری هست

    1. بیماری ویروسی هستش
      حتما به دامپزشکی یا داروخانه دامپزشکی مراجعه کنید تا آنتی بیوتیک های لازم رو بدن

  61. جوجه کبوترام چن روزه بی حالن و صداشون بند اومده باید چ داروی تهیه کنم میشه راهنمایی کنید دوستان

    1. باید به دامپزشک مراجعه کنید تا داروی مناسب رو تجویز کنه

  62. سلام وقت بخیر یک یا کریم دارم که یکی. دوبار چند قطره از دماغش خون اومد یک بار امروز یک بار چند وقت و به دامپزشک گفتیم گفت مایکو پلاسکاس

    1. حتما داروهای تجویز شده توسط دامپزشک رو بهش بده و تا بهبودی کامل پرنده ، به درمان ادامه بده

      1. با سلام جوجه یاکریمی دارم که چند روزه دور گردن و روی سرش،پوسته های زرد پیدا شده و موهای ایمن قسمت ها کامل ریخته علت چی هست ممنونم

        1. احتمالا پرهای جدید میخواد رشد کنه
          به تغذیه رسیدگی کنید و غذاهای مقوی و پروتئین دار مثل تخم مرغ اب پز بهش بدید
          در این مورد حتما با پرورش دهنده های کبوتر هم مشورت داشته باشید شاید نظر دیگه داشتن

  63. سلام دیشب ی کبوترو گربه گرفته بود نجاتش دادیم ولی کبوترانگار شوکه شده بود تاچنساعت تکون نمیخورد بعد چنساعت یکم آبو غذا خورد الانم انگاری ک چشمش نمیبینه غذابخوره نوکش خطا میره مشکلش جدیه؟چیکار میتونیم بکنیم

  64. سلام وقت شما بخیر کبوتر سینه ماملا خالی کرده و نمیتونه راه بره و اینکه نفس تند تند میکشه هرچی هم میخورن دلیلش چیه چه دارویی بهشون بدم

    1. به دامپزشک مراجعه کنید تا بیماری رو تشخیص بده و داروی مناسب رو تجویز کنه

        1. به دامپزشک مراجعه کنید تا بیماری رو تشخیص بده و درمانش کنه

        2. سلام کبوترم جوشیده
          چون هوا گرم در این فصل اکثرا دهانشان می جوشه راه درمان خانگی کسی میدونه بهم بگین ممنون

        3. از فن تهویه استفاده کن
          در مکان خنک و زیر سایه نگهداری کن
          اب سرد همیشه جلوش باشه

  65. سلام کبوتر من غذا نمی خوره و امروز صداش تغییر کرده که انگار درست نمی تونن نفس بکشه چه کار کنم؟؟

  66. سلام. یه جوجه کفتر چاهی پیداکردم. چشماش یه حالتی هست مات شده، نمیدونم از سرما اینجوری شده یا مریضه. آوردمش خونه کنار بخاری. یکی از چشماش بهتر شد. بهش غذا دادم بعد چند ساعت یکم بیقراری میکرد مقداری بالا اورد. بنظرم دوباره چشماش مات شد. چیکارش کنم بدم گربه بخورتش

    1. ادم اینقد بی رحم !!!
      ببر به دامپزشک نشون بده بلکه بهتر شد

  67. سلام . نمیدونم چرا کبوترم همش سرش رو به زمین میکشه .. ینی انگار همش سرش میخاره . باید چیکار کنم؟

    1. به دامپزشک مراجعه کنید احتمال بیماری عفونی یا ویروسی هست

  68. من یه کفتر دارم بالش نمیدونم چی در اومده نمیتونه پرواز کنه خونریزی نداره انگار کمی باد کرده مشکل چیه

    1. به دامپزشک مراجعه کنید تا بیماری رو درمان کنه
      از روش های درمانی غیر اصولی استفاده نکنید به سلامت پرنده آسیب میزنید

  69. سلام ببخشید من یه کبوتر ماده دارم که امروز دیدم دهنش رو یک دفعه باز میکنه و سرشو به عقب میکشه دلیلش چیه

    1. احتمالا نیوکاسل باشه
      حتما به داروخانه دامپزشکی مراجعه کن و یا پیش دامپزشک ببر تا بیماری رو تشخیص بده

  70. سلام من یه جوجه کفتر ۱۷ روزه دارم بعد امروز جوجه بی حال شده و دهان جوجه بازه و اصلا حرکتی نداره
    این چه بیماری ؟؟
    ممنونم

    1. احتمالا از سرماست یا در اثر غذای مانده و فاسد مسموم شده
      برای مداوا به داروخانه دامپزشکی مراجعه کنید. تا انتی بیوتیک های لازم رو تجویز کنن

  71. سلام کبوتر من یه حالتی مث سکسکه داره:/
    یعنی انگار داره سِکسِکه میزنه دلیلش چیه؟؟

    1. پرنده ها بر خلاف انسان ها دیافراگم ندارند که سکسکه کنند
      بنابراین این میتونه نشونه سرماخوردگی و یا بیماری ویروسی باشه
      محیطش رو گرم کنید و تغذیه کافی بهش بدید
      در صورت نیاز با مراجعه به دامپزشک داروی لازم رو تهیه کنید.

  72. سلام ، یک کبوتر سفید رو که پاش شکسته و روی یک پا وایمیسه رو اوردیم خونه نزدیک یک ماه هست بخاطر سرما داخل خانه ازش نگه داری میکنیم ،امروز داشتم نازش میکردم ذیدم که چند تا حشره اندازه خیلی کوچکی داشتن از زیر پر گردنش بیرون اومدن من اول سریع رفتم دست هام رو شستم و الکل رو دست تنم زدم میترسم که کک یا کنه باشه حالا چی کار کنم ?? ازش کک و کنه نگرفته باشم.؟؟؟؟

    1. به داروخانه دامپزشکی مراجعه کنید و داروی لازم برای از بین بردن کنه رو بخرید و به پرنده بزنید
      و حتما برای معالجه پای کبوتر به دامپزشک مراجعه کنید
      محیط و لباس ها رو کاملا تمیز کنید مشکلی پیش نمیاد

    1. حتما به دامپزشک یا داروخانه دامپزشکی مراجعه کنید تا انتی بیوتیک های لازم رو تجویز کنن
      کبوتر رو از بقیه پرنده ها جدا کن تا بیماری رو به اونا انتقال نده

        1. به داروخانه دامپزشکی مراجعه کنید بهتون میگن

  73. آیا اگر به جوجه کبوتر ۲ روزه که تحت هیچ شرایطی با پدر و مادر خود تغذیه نشده باشد می‌توانیم با دهان خودمان بهش دونه بدیم

    1. نباید دونه بدید چون نمیتونه دونه رو هضم کنه
      باید از سرلاک مخصوص پرنده های زینتی استفاده کنید
      مقداری از سرلاک رو در اب ولرم بریزید تا کاملا حالت خمیری پیدا کنه
      بعد به کمک سرنگ ، کم کم به دهان جوجه بریز طوری که خفه نشه
      اگر نمی تونید این کار رو بکنید، جوجه رو به پرورش دهنده کبونر بسپارید

  74. سلام من یک کبوتر چاهی پیدا کردم که با دهان باز نفس میکشه نمیتونه درواز کنه و داره بیهوش میشه از طرفی تو خونه گنجشک دارم میخواستم بدونم ممکنه گنجشک هم بگیره

    1. بله امکانش هست ، حتما کبوتر رو به صورت جداگانه نگهداری کن و برای درمان به دامپزشک مراجعه کنید

  75. سلام خسته نباشید کبوتر من روی یکی از پر هاش سیاه شده و وقتی بال میزنه پرهاش میریزه اگه میشه بهم بگین باید چی کار کنم

    1. احتمال بیماری قارچی هستش
      شاید هم وارد دوره تولک شده
      باید بررسی بشه ، اگه همراه با خارش زیاد و بی قراری کبوتره احتمالا قارچ

  76. سلام کبوترم اول محل پرهاش خون می اومد بعد خوب شد بعد دوباره از طرف دیگه بدنش از محل پرها خون اومد بعد امروز از دهانش خون اومد و بعد از ظهر افتاد و مرد. چش شده بود تا دی شب غذا و آب می خورد بهش دانه ی کنجد می دادم و کمی هم توی آبش عسل ریخته بودم البته این دو سه روزه بهش کنجد می دادم. می خوام بدونم چه مرضی داشته

    1. بیماری برفک بوده
      در داخل این مقاله هم توضیح داده شده

      1. سلام من ی ماده دارم دو روز بود بی حال بود پف میکرد امروز هم دیگه داره میمیره نمیتونه گردن شو با بدنش نگه داره همش گردنش میوفته رو زمین نمیتونه بلند کنه مشکلش چیه

        1. نیوکاسل گرفته
          حتما از بقیه پرنده ها جدا کن و باید برای درمان به دامپزشک و یا داروخانه دامپزشکی مراجعه می کردید و دارو رو تهیه می کردید
          حتما به کبوترها واکسن نیوکاسل بزن تا تلف نشن البته با مشورت دامپزشک

  77. یه بچه کبوتر چاهی توی خیابان پیداکردم حتی پرهای زیادی نداشت نگه ش داشتیم ولی ‌دو دفعه حالت فلجی داشت که خوب شد حالا هم ازش خون میاد ولی متوجه نمیشم دقیقا کجاش شاید دمش باشه بیشتر از اطراف پشتش هست

    1. احتمالا عفونت روده داره
      بهتر که به دامپزشک مراجعه کنید تا درمانش کنه
      گناه داره حیوان بیچاره

    1. حتما به دامپزشک ببر و یا به داروخانه حیوانات برو و علایم رو براشون توضیح بده تا انتی بیوتیک تجویز کنن

  78. سلام ۱۰تاازکبوترهام به یک بیماری مبتلا
    شدن که خودم نمیدونم زیر بال یا زیر
    کت کبوترهام چرکی هستی انگار گوشت
    شون خوردن وکبوترهام بال هاشون دارن
    چرکی میشن پرهاشون چرکی هستند
    میشه راهنمایی کنید

    1. احتمالا بیماری قارچی هستش
      حتما حتما به دامپزشک مراجعه کن تا با تجویز داروی مناسب اونا رو از این درد خلاص کنن

    2. سلام چنتایی کبوتر همسایمون داشت نمیتونم محل نگهداریش چطور بوده یک طرفشون تقریبا لمس شده هم بال هم پا آیا با درمان میتونم اونا رو مثل اولش کنم تا بتونن پرواز کنن؟

      1. به دامپزشک مراجعه کنید تا بیماری رو تشخیص بده و درمان کنه
        از درمان خودسرانه پرنده ها خودداری کنید و سلامت اونا رو به خطر نیندازید

  79. سلام من دوتا کبوتر دارم هردو یکی از پاهاشون فلج شد و یک جوجه کبوتر دارم جون تو هلب بود پاهاش وا شده نمیتونه را بره

    1. باید به دامپزشک مراجعه کنید تا اتل بندی کنه شاید درست بشه

  80. سلام خسته نباشید من یک کبوتر دارم که روی دماغش دانه چرکی زده نمیدونم چیکار کنم لطف میکنید اگر راهنمایی کنید چون من خیلی کبوتران دوست دارم نمیخوام از بین برن خیلی ممنون

    1. حتما اون کبوتر رو از بقیه جدا کن و برای درمان به دامپزشک یا داروخانه حیوانات مراجعه کن تا داروی لازم رو بدن
      احتمالا سرما خورده ، به سایر علایم بیماری هم توجه کنید.

  81. سلام من یک کبوتر دارم که کله گیچا داره و میلرزه بنظرتون پرای گردنشو بزنم و اون لخته های خون رو در بیارم ؟مشکلی نداره واسش

    1. بهتر که با یک پرورش دهنده با تجربه و یا دامپزشک مشورت کنید و خودسر کاری نکنید
      امکان عفونت و حتی مرگ پرنده است

    2. دوتا از کفترام پف میکنن و یک جا وایمیستن و گاهی وقت ها هم بالا میارن چ کار کنم؟

      1. حتما به دامپزشک مراجعه کن و اونا رو از بقیه کبوترها جدا کن تا بیماری رو به اونا انتقال نده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس