مشخصات جوجه های ضعیف و درجه ۲ ؛ نحوه شناسایی و تفکیک

مشخصات جوجه های ضعیف و درجه ۲

جوجه های ضعیف و مشکل دار نه تنها برای پرورش و بزرگ کردن مناسب نیستند، بلکه وقت زیادی از پرورش دهنده صرف شناسایی و انهدام آنها خواهد شد. برای اینکه در میان جوجه های به دنیا آمده ، مورد های ضعیف و غیر قابل استفاده نداشته باشیم و یا لااقل در کمترین زمان آنها را شناسایی و تفکیک کنیم ، لازم است نکات بیان شدن در این نوشته از چیکن دیوایس را مطالعه کنید  که به موارد بسیار شایع در میان گله ها اشاره شده است. 

دستگاه جوجه کشی خانگی کوچک 48 تایی
دستگاه جوجه کشی خانگی کوچک ۴۸ تایی
» مناسب برای جوجه کشی از طیور
» قابل اتصال مستقیم به باتری ۱۲ ولت
» دارای سیستم روزشمار جوجه کشی
قیمت : ۵,۴۵۰,۰۰۰ تومان

عفونت کیسه زرده

این حالت عفونت بند ناف جوجه نیز نامیده می شود. بیماری ناشی از آلودگی باکتریایی کیسه زرده می باشد.

زمانی که جوجه از تمامی محتویات زرده موجود در بدن خود تغذیه نکند، این بیماری بروز خواهد کرد. در واقع تا زمان مصرف کامل کیسه زرده نباید به جوجه غذا داد. در ۴۸ ساعت اول تولد فقط باید از محلول آب و شکر برای تقویت جوجه ها استفاده کرد. 

نشانه ها: بیماری بسیار حاد است و مرگ در چند روز اول رخ می دهد. کیسه زرده در کالبدگشایی بد رنگ و بدبو میباشد و در سطح آن رگ های خونی برجسته ای دیده میشود . همچنین پنیری شدن کیسه زرده همراه با تورم کیسه های هوایی و یا التهاب صفاق نیز ممکن است مشاهده شود.

گاهی در روی ساق پا در جوجه های ریز و بیمار خطوط قرمز رنگی قابل تشخیص می باشد. باقی ماندن زرده به مقدار زیاد با غلظت، رنگ و بوی معمولی که غالبا عفونی نیز نمی باشد نباید به عنوان تورم بند ناف شناخته شود.

عفونت کیسه زرده - فروشگاه چیکن دیوایس
جوجه تلف شده در اثر عفونت بند ناف یا عفونت کیسه زرده

علت: نقصی در بهداشت و ضد عفونی کردن تخم، وجود تخم های خیس یا شسته شده و یا آنهایی که امکان تعریق در سطحشان وجود دارد و بالا بودن سطح آلودگی در هچری منجر به عفونت در خلال انکوباسیون و یا در اتاق جمع آوری و بارگیری جوجه خواهد شد.

علت آویزان شدن بال جوجه مرغ چیست؟

افتادگی و یا آویزان شدن بال ها در جوجه ها میتواند در نتیجه از دست دادن آب بدن، استرس و یا بیماری باشد. لذا هر یک از این موارد باید به خوبی بررسی شوند. برای جلوگیری از دهیدراته شدن بدن جوجه ها محیط نگهداری در روزهای اول باید رطوبت نزدیک به ۶۰ درصد داشته باشد تا بدن جوجه آب از دست ندهد.

علت جمع شدن جوجه ها در یک گوشه چیست؟

علت اصلی این مشکل یکنواخت نبودن دمای یا سردی هوا و کاهش دمای بدن جوجه ها می باشد. جوجه ها  وقتی دچار سردی می شوند، به صورت غریزی دور یکدیگر جمع شده ولی این امر باعث خفگی و تلف شدن آنها میشود. برای جلوگیری از این نوع مشکلات خرید مادر مصنوعی برای گرم نگه داشتن جوجه ها الزامی می باشد.

دهیدراتاسیون یا از دست دادن آب بدن

نشانه ها : تجمع جوجه های ریز با بال های آویزان در مناطق گرم سالن دیده می شود. در این جوجه ها عضلات، تیره و پوست ضعیف تر از حد طبیعی است. رسوب اورات در اطراف قلب، کبد یا سایر احشاء و نیز در مجاری ادرای دیده می شود. جوجه ها دان نمی خورند، چینه دان و دستگاه گوارش آنها خالی می باشد و در سنین ۲ تا ۷ روزگی تلف می شوند.

علت : قرار گرفتن جوجه ها در معرض سرما هنگام انتقال یا پس از رسیدن به مرغداری، کم بودن آبخوری در سالن پرورش و محدود بودن دسترسی به آب برای جوجه ها، کاهش جریان هوا در هچری و بالا بودن درجه حرارت در ستر، بالا بودن درجه حرارت در ستر موجب زودتر بیرون آمدن جوجه ها از تخم و ماندن بیش از حد جوجه ها در هچر می گردد که این امر باعث از دست دادن آب بدن آنها می گردد.

دهیدراتاسیون - فروشگاه چیکن دیوایس

عدم التیام بند ناف

این حالت ممکن است همراه با عفونت باکتریایی یا بدون آن باشد. تلفات بیشتر در هفته دوم می باشد.

پس از چند روز از تولد جوجه ها ، کیسه زرده باید کاملا توسط آنها جذب شود و بند ناف کاملا خشک شود، اما اگر به هر دلیلی این بند ناف بیرون بماند مشکلاتی را برای جوجه به وجود خواهد آورد. 

نشانه ها: جوجه ها غیر فعال میباشند و اغلب بر روی سینه می نشیند و تمایلی به حرکت کردن ندارند. مفصل خرگوشی قرمز رنگ و شکم متورم است. ممکن است تجمع مایع در زیر پوست سر نیز دیده شود. چنان که کیسه زرده عفونی نشده باشد می توان آن را از عفونت بند ناف تشخیص داد.

آلودگی ممکن است از طریق بند ناف التیام نیافته به داخل بدن نفوذ کرده، موجب التهاب صفاق(پریتونیت)، عفونت کیسه های هوایی و پنومونی گردد. گله های مبتلا اغلب در طی دوره ی پرورش، ابتلا به آسپرژیلوز(آسپرژیلوزیس) و ناهنجاریهای پا را نشان خواهند داد.

علت: عدم التیام ناف ممکن است مربوط به جوجه های حاصل از گله مادر مسن، افزایش میزان رطوبت هوای محیط و کاهش جریان هوا یا وجود رطوبت اضافی در هچری باشد. هم چنین پرورش جوجه ها در بستر الوده و عدم استفاده از پوشال یا خاک اره تمیز سبب عفونت بند ناف خواهد شد. 

عدم التیام ناف - فروشگاه چیکن دیوایس

 

آسپرژيلوزيس

تلفات در حدود ۵ درصد می باشد که در یک هفته اول دیده می شود (در آلودگی شدید گاهی تلفات تا ۵۰ درصد نیز میرسد).

نشانه ها: جوجه های مبتلا تمایلی به حرکت ندارند و در یک جا بی حرکت می ایستند، نفس نفسی می زنند و گاهی اوقات در حین تنفسی صدای سوت مانندی شنیده می شود. در کالبدگشایی در ریه ها و کیسه های هوایی، پرگنه های زرد رنگی مشاهده می شود. پرگنه ها ممکن است در محل دو شاخه شدن نای نیز دیده شوند.

علت: گونه های مختلف آسپرژلوس و قارچ های دیگر این مشکل را ایجاد می نمایند. تخمها ممکن است در لانه تخمگذاری و یا بر روی بستر به قارچ آلوده شوند و آلودگی را به جوجه کشی منتقل نمایند.

همچنین آلودگی ممکن است در ماشین جوجه کشی (ستر و هچر)، اتاق جمع آوری و بارگیری یا محل تحویل جوجه ها نیز به وقوع بپیوندد. ضمن این که جوجه ها در طی انتقال و نیز در سالن پرورش نیز ممکن است به عفونت آسپرژيلوسى مبتلا شوند.

برای جلوگیری از بروز چنین بیماری و درگیر شدن جوجه ها با این ویروس ، پیشنهاد می شود قبل از شروع جوجه کشی حتما بدنه بیرونی و داخلی دستگاه و کلیه قطعات آن را با استفاده از مواد شوینده بشویید و به خوبی تمیز کنید. هم چنین قبل از وارد کردن تخم ها در داخل دستگاه ، آنها را با استفاده از یک دستمال تمیز به خوبی پاک کنید تا آلودگی های آن از بین رفته و سپس وارد ماشین جوجه کشی کنید. 

آسپرژيلوزيس - فروشگاه چیکن دیوایس

آسیب دیدگی و غیر طبیعی بودن جوجه ها

علت: آسیب دیدگی ممکن است هنگام واکسیناسیون در جوجه ها به وجود آید.

آسیبهای وارد شده به پا به علت صاف بودن بیش از حد سینی های هچری یا غیر طبیعی بودن جوجه ها مثل نوک متقاطع، پاهای ناقص (پا باز یا بد شکل) و ناهنجاری چشمی می باشد.

نگهداری جوجه ها در بستر صاف و خشک مانند کف سیمانی و موزاییکی نیز سبب کج شدن و بد فرم شدن پای آنها خواهد شد چرا که جوجه ها استخوان ضعیفی دارند که به سرعت تغییر شکل پیدا می کند. 

پس حتما در بستر آنها از خاک اره ، کاه و یا پوشال های نرم استفاده کنید.

آسیب و آب آوردگی پرده قلب

تلفات از سن ۰ تا ۱۴ روزگی با شدت مختلف بر اساس منشاء نژاد گله و فصل دیده می شود.

نشانه ها: جوجه های مبتلا معمولا از اندازه میانگین جوجه ها کوچک تر می باشند و تحرک و اشتهای کمتری دارند. 

در نتیجه کالبد شکافی تجمع مایع در اطراف قلب و حفره بطنی قابل مشاهده است.

علت: علت این مشکلات کاهش جریان هوا در هچری و در نتیجه کمبود اکسیژن می باشد.

برای جلوگیری از این مشکل حتما در دوران هچر، دریچه های هوا را به اندازه بیشتری باز کنید و در محل قرارگیری دستگاه جوجه کشی حتما از فن تهویه استفاده شود. 

آب آوردگی پرده قلب - فروشگاه چیکن دیوایس

چسبندگی مقعد

نشانه ها: جوجه ها تمایلی به حرکت ندارند. مقعد جوجه آغشته به مدفوع خاکستری رنگ است که موجب چسبندگی آن می شود. با استفاده از جیره غذایی استاندارد از بروز اسهال و چسبندگی مقعد جلوگیری کنید.

علت چسبیدن مدفوع به پشت جوجه مرغ چیست؟

چسبیدن فضله به مخرج جوجه نشان از مشکل گوارشی و عفونت روده ای می باشد. این مشکل در اثر آلودگی باکتریایی، خوراک آلوده، افزایش بیش از حد دما و دهیدراته شدن بدن جوجه به وجود می آبد. برای درمان میتوان به آبخوری جوجه چند قطره روغن ذرت مازولا اضافه کرد. همچنین استفاده از برخی آنتی بیوتیک ها (تحت نظر دامپزشک) و مولتی ویتامین نیز برای درمان این مشکل موثر می باشد.

علت: درجه حرارت بالا پس از بیرون آمدن جوجه ها از تخم به ویژه در طی نگهداری جوجه ها تا تحویل آنها ، این حالت را بوجود می آورد .

هنگامی که تلفات جوجه ها در دو هفته اول از مقادیر استاندارد بالاتر رود لازم است که علت تلفات بررسی شود. انجام معاینات و آزمایش های کامل و دقیق و تشخیصی سریع، اجرای راه های صحیح را به منظور بر طرف کردن مشکل آسان تر می نماید.

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠

نوشته های مشابه

‫۲۷۰ دیدگاه ها

  1. سلام من یه جوجه اردکی رو تقریبا یک ماه نگهداری میکنم و هر دو روز یه بار اونو مینداختم داخل تشت و خودشو میشت تقریبا از یک هفته پیش پرزای بدنش بدنشو نپوشوند و بدنش معلوم شد دیگه ننداختمش تو اب ولی امروز دیدم زیر گلوش پوستای خشک مثل گوشته اضافه داره و هم‌چنین بدنش حالت خشک داره و مثل قبل پوستش نرم نیست زیره گلوشو چرپ کردم ولی الان خیلی کم تحرک و کم اشتهاس باید چیکارش‌ کنم

    1. سلام
      ردک ها تا سن ۱.۵ الی ۳ ماهگی نباید شنا کنن
      چون رشدشون هنوز به اندازه ی کافی تکمیل نشده و غدد چربیشون کامل شکل نگرفته که بخواد چربی ترشح کنه
      برای همین وقتی میرن تو آب بدنشون به شدت خشک میشه
      به بدنش پماد ویتامین A چشمی بگیر بزن یا هم روغن زیتون بزن
      براش مولتی ویتایمن هم تهیه کن بده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس