پرورش اردک اسرائیلی و کسب درآمد از آن 

پرورش اردک اسرائیلی و کسب درآمد از آن 

پرورش اردک اسرائیلی یکی از روش های کسب درآمدی پرسود می باشد و با توجه به مقاومت بدنی بالای اردک های اسرائیلی و میزان تلفات پایین می توان گفت که این کسب و کار ریسک پایینی دارد. هدف از پرورش اردک اسرائیلی تولید گوشت و تخم می باشد و با توجه به اینکه این اردک ها از میزان وزن گیری بالایی برخوردار هستند بنابراین می توانند شما را به سود بالایی برسند، کافیست با نحوه پرورش این پرنده و تغذیه مناسب آنها آشنایی داشته باشید تا در کمترین زمان ممکن آنها را به وزن بالایی برسانید. اگر می خواهید در مورد اردک اسرائیلی بیشتر بدانید و با شیوه پرورش و کسب درآمد از این اردک ها آشنا شوید با ادامه این متن از چیکن دیوایس همراه باشید.

دستگاه جوجه کشی 96 عددی ایزی باتور 2
دستگاه جوجه کشی ۹۶ عددی ایزی باتور ۲
» مناسب برای جوجه کشی از اردک اسرائیلی
» با قابلیت انتخاب پرنده
» دارای فیلم آموزشی رایگان جوجه کشی
قیمت : ۷,۱۰۰,۰۰۰ تومان
 

آشنایی با خصوصیات و ویژگی های اردک اسرائیلی

اردک های اسرائیلی همانند سایر مرغابی ها دارای نوک پهن و پاهایی پهن است که آنها را قادر به شنا در آب و برکه ها می نماید. از دیگر نام های این اردک می توان به اردک روسی یا مسکویی اشاره کرد. این اردک که با سه نام مختلف شناخته می شود، اصالتا متعلق به آمریکای جنوبی و برزیل می باشد اما در هر کشوری حتی ایران می توان نمونه ها زیادئی از آنها را یافت. 

این اردک به دلیل قدرت و تحمل بالا و گوشت لذیذ خود مورد علاقه تجار و بازرگانان زیادی بوده و به همه کشورها صادرت پیدا کرده است. آنها را می توان در هر منطقه جغرافیایی به ویژه مناطق معتدل و کوهستانی پرورش داد و به دلیل مقاومت بدنی بالا در هر شرایطی امکان رشد دارند اما برای رشد بهتر آنها می بایست از مواد غذایی کافی و سالم در تغذیه آنها استفاده شود و شرایط محیطی ایده آلی را در فصل های سرد سال برای آنها فراهم آورد. برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد نحوه نگهداری از اردک و کسب درآمد از آن می توانید به نوشته پرورش اردک مراجعه فرمایید. 

آشنایی با خصوصیات و ویژگی های اردک اسرائیلی - چیکن دیوایساز مهم ترین مشخصه های اردک های اسرائیلی می توان به قرمز بودن نوک آنها و وجود زائده های قرمز رنگ بر روی نوک و اطراف بینی و چشم آنها اشاره کرد که آنها را به خوبی از سایر اردک ها قابل تشخیص خواهد کرد. 

با اینکه در بدن اردک های مسکویی ترکیبی از پرهای سیاه و سفید وجود دارد اما برخی از آنها را میتوان در رنگ های قهوه ای ، آبی ، خاکستری نیز مشاهده کرد، اما همانطور که گفته شد مهم ترین شاخص برای تشخیص این اردک از سایرین توجه به نوک قرمز و زائده گوشتی روی بینی آنها می باشد. 

یکی از ویژگی های جالب اردک های اسرائیلی وجود چربی کمتر نسبت به سایر اردک ها در بدن آنها می باشد، آنها به این دلیل که در پوست و گوشت خود چربی خیلی کمتری دارند، از گوشت لذیذ و خوشمزه تری برخوردار هستند. همین چربی کم سبب شده که تمایل کمتری به شنا در آب داشته باشند چرا که پوست و پرهای آنها خیس خواهد شد و مانند سایر اردک ها حالت ضد آب نخواهد داشت. خیس شدن پرهای آنها در هوای سرد احتمال سرماخوردگی آنها را بالا خواهد برد. 

اردک های نر نسبت به اردک های ماده وزن و جثه بزرگتری دارند و همین موضوع را در لحظه تولد جوجه ها نیز می توانید متوجه شوید؛ جوجه اردک های نر بزرگ تر و قوی تر از اردک های ماده هستند هم چنین زودتر از ماده ها نیز از تخم بیرون خواهند آمد. معمولا اردک های نر بین ۷ الی ۸ کیلو و اردک های اسرائیلی ماده نیز بین ۴ الی ۵ کیلو وزن خواهند گرفت. 

اردک های مسکویی در سن ۷ ماهگی به بلوغ جنسی خواهند رسید و توانایی جفت گیری و تخم گذاری خواهند داشت، آنها در فصل های گرم سال و زمانی که غذای کافی در دسترس باشد اقدام به تولید مثل خواهند کرد. فصل جفت گیری آنها از اوایل بهار تا اواخر تابستان خواهد بود اما در فصل های دیگر نیز باید گرم کردن سالن و در اختیار قرار دادن غذای کافی می توان آنها را به تولید تخم ترغیب کرد اما پیشنهاد می شود در این فصل ها به آنها مهلت استراحت بدهید تا قوای خود را بازگردانی کنند. لازم به ذکر است که میزان تخم گذاری اردک آمده در فصل تخم گذاری به ۵۰ الی ۷۰ عدد خواهد رسید. 

پرورش و نگهداری اردک مسکویی (اسرائیلی)

همانطور که در ابتدای مقاله نیز اشاره شد پرورش اردک مسکویی در مناطق معتدل و گرم امکان پذیر است و در مناطق سرد نیز می توان با استفاده از تجهیزات گرمایشی دمای متعادلی را برای محیط پرورش آنها فراهم آورد. 

پرورش و نگهداری اردک مسکویی (اسرائیلی) - چیکن دیوایساز فروش گوشت اردک روسی یا همان مسکویی می توان درآمد  بالایی را به دست آورد. با توجه به اینکه گوشت این پرنده چربی کمتری نسبت به سایر اردک ها و ماکیان دارد، بنابراین کسانی مشکل قلبی و یا فشار خون بالا دارند می توانند از گوشت این پرنده تغذیه کنند. 

جهت شروع پرورش اردک مسکویی می توان از سه روش زیر شروع کرد که هرکدام توضیح داده خواهند شد:

الف – تهیه تخم نطفه دار و جوجه کشی از آنها ؛

در صورتی که می خواهید کار خود را ارزان تر شروع کند می توانید چند تخم نطفه دار این اردکها را تهیه کنید و با استفاده از یک دستگاه جوجه کشی استاندارد از آنها جوجه کشی کرده  و جوجه های یک روزه اردک مسکویی را به دست آورید. 

با اینکه این روش ارزان ترین و به صرفه ترین راه برای دستیابی به جوجه اردک های اسرائیلی می باشد اما برای آن که بهترین نتیجه را از آن بگیرید. باید از تخم های نطفه دار تازه و با کیفیت استفاده کنید و هم چنین از دستگاه هایی به کار گیری کنید که کاملا استاندارد و قابل اعتماد باشند. بنابراین برای افزایش راندمان جوجه کشی پیشنهاد می کنیم مقالات راهنمای خرید تخم نطفه دار و معیار انتخاب دستگاه جوجه کشی با کیفیت را مطالعه بفرمایید. مطالعه این دو مقاله و سایر مقالات جوجه کشی در وب سایت چیکن دیوایس به افزایش دانش شما در این زمینه کمک خواهد کرد و سبب موفقیت در جوجه کشی و دستیابی به جوجه اردک های اسرائیلی زیبا خواهد شد. 

ب – خرید جوجه های چند روزه ؛

دومین راه برای شروع پرورش اردک مسکویی خرید جوجه های چند روزه این پرنده است که حتما باید از خود پرورش دهنده ها و به صورت حضوری خرید کنید یعنی از وجود گله مادر اردک های مسکویی در سالن مطمئن شوید. چرا که در موارد بسیاری مشاهده شده که جوجه اردک های سایر نژاد ها به اشتباه فروخته می شوند. 

حتما از گله های سالم خریداری کنید و از پرورش دهنده در مورد سلامت جوجه ها و تزریق شدن واکسن های لازم سوال کنید چرا که بسیاری از جوجه ها بیمار بوده و یا دارای مولد های بیمار بوده اند که پس از مدتی تلف می شوند بنابراین حتما از پرورش دهنده های معتبر و دارای تجربه و سابقه خوب خریداری کنید. 

ج – خرید چند جفت مولد ؛

سومین و البته گران ترین روش برای پرورش این پرنده ها خرید چند مولد یعنی چند جفت نر و ماده اردک مسکویی می باشد. از این اردک ها برای تولید تخم و جوجه کشی از آنها می توانید استفاده  کنید و بدین ترتیب می توانید گله خودتان را گسترش دهید. 

دقت کنید که حتما مولد های جوان و حداکثر یکساله را خریداری کنید چون که مولدهای مسن میزان جفت گیری و تخم گذاری پایینی خواهند داشت بنابراین حتما از یک متخصص و یا کارشناس تشخیص سن طیور برای شناسایی و خرید اردک های مسکویی جوان کمک بگیرید. 

مکان مناسب برای پرورش اردک های اسرائیلی

آنها را می توانید در یک انبار و سالن نگهداری کنید و نیازی به وجود استخر یا برکه نیست چرا که مانند سایر اردک ها آنچنان آب دوست نیستند و در خشکی به راحتی قابل پرورش هستند. با توجه به سیستم گوارشی که دارند، قادر به تغذیه از گیاهان و علوفه ها هستند، بنابراین در محل پرورش آنها بهتر است مراتع چرا وجود داشته باشد تا آنها را به تغذیه طبیعی عادت دهید البته این کار به کاهش هزینه های تغذیه ای پرورش دهنده نیز کمک خواهد کرد.

مکان مناسب برای پرورش اردک های اسرائیلی - چیکن دیوایسدر صورتی که در روستا و حاشیه های شهر قرار دارید و زمین وسیعی را در اختیار دارید می توانید به پرورش اردک های روسی اقدام کنید آنها به راحتی در محیط روستایی قابل پرورش هستند و از انواع کرم ها ، حلزون ، حشرات ، علوفه و سایر جانداران می توانند تغذیه کنند. 

تجهیزات مناسب برای پرورش اردک 

با اینکه می توان آنها را در محیط های باز پرورش داد اما در فصل های سرد سال و زمانی که هوا بسیار گرم و یا بارانی باشد، می توان از آنها در سالن نگهداری نمود تا تلفات کمتری داشته باشند. 

در سالن پرورش اردک ها باید از فن تهویه یا فن مرغداری استفاده کرد تا هوای آلوده را از سالن خارج کرده و هوای تازه را وارد آن کند، این کار به خروج آمونیاک و بوی نامطبوع کمک خواهد کرد. وجود آمونیاک در محیط سبب بروز بیماری های زیادی در اردک ها و سایر طیور خواهد شد. 

هم چنین در صورت سرد بودن هوا می توان از تجهیزات گرمایشی مانند بخاری مرغداری استفاده کرد تا از اردک ها در برابر سرما محافظت نمود. برای افزایش اطلاعات خود در این مورد بهتر است نوشته راهنمای خرید هیتر مرغداری را مطالعه فرمایید. 

استفاده از دانخوری و آبخوری های متناسب با قد اردک ها در رشد بهتر آنها کمک کننده خواهد بود و حتما باید در سالن پرورش آنها به آب آشامیدنی سالم و برق و گاز دسترسی وجود داشته باشد. آنها باید از یک برنامه نوری منظمی بهره مند باشند تا در فصل تخم گذاری میزان تولید تخم بالایی داشته باشند و وجود گاز در محیط پرورش، امکان تولید گرمای راحت و ارزان را مهیا خواهد کرد. 

برای پرورش بهتر اردک ها حتما باید کف سالن را با خاک اره و یا پوشال های نرم و یا کاه بپوشانید تا فضولات و آب دفع شده از بدن اردک ها را به خود جذب کند و مانع از خیس شدن بستر شود. تغذیه اردک ها از فضولات و یا استنشاق بوی فضولات سبب بروز بیماری هایی مانند نیوکاسل ، کوکسیدیوز و … خواهد شد. 

تغذیه اردک های روسی (اسرائیلی)

همانطور که اشاره شد با استفاده از علوفه و گیاهان می توان اردک های اسرائیلی را تغذیه نمود و آنها از حشرات و لارو، کرم ها و موجودات ریز روی زمین می توانند تغذیه کنند اما این موارد تنها در شرایطی امکان پذیر خواهد بود که به زمین وسیع دسترسی داشته باشید.

تغذیه اردک های روسی (اسرائیلی) - چیکن دیوایسدر حالت کلی و در سالن می توان آنها را با استفاده از ترکیب گندم ، ذرت ، کنجاله سویا ، پودر استخوان ، پودر خون و پودر گوشت ، برنج و تفاله میوه و سبزی ها می توان تغذیه کرد. دقت کنید که استفاده از مواد غذایی چرب و شور و شیرینی برای اردک های اسرائیلی و همه طیور مضر می باشد و از دادن برنج و یا ماکارونی چرب به آنها خودداری کنید و قبل از دادن هر ماده غذایی آنها را به خوبی بشویید تا نمک و چربی موجود در آن کاملا از بین برود. برای دریافت اطلاعات بیشتر در این مورد پیشنهاد ما مطالعه مقاله تغذیه اردک می باشد. 

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠

نوشته های مشابه

‫۴۷ دیدگاه ها

  1. سلام دوست عزیز
    بله میتونید نسبت نر هم در گله مناسبه
    فقط واکسینه بشن بر علیه بیماری ها تا با مشکلی مواجه نشین

  2. درود من تخم اردک اسراییلی رو تو دستگاه گذاشتم ولی از روز ۳۲ شروع به نوک زدن و دنیا اومدن کردند تا روز ۳۴ بعضیاشون در نیومدن تخمارو شکستم ولی جوجه زنده نبود خیلیام زرده شون نکشیدن .امروز روز ۳۵ هست ده تا تخم دیگه هست باید چکار کنم.بعضی مطالب گفته تا ۳۴ روز بعضا تا ۳۷ روزم گفتند احتمال داره بقیه متولد بشن یا توله مرگ شدند .چه راهکاری برای این هست .واین که از چه روزی معمولا جوجه داخل تخم می‌تونه تکون بخوره ؟ و اگر تو شانه جابشن بهتره بزاریم برای ستر یا تو‌سبد ؟ ولی سبد قسمت جدا کننده نداره و بعضی اوقات بعد چرخش ایستاده میشن بین تخمها .

    1. سلام دوست عزیز
      تا روز ۳۷ الی ۳۹ رو باید صبر کنی
      تخمارو تو جای گرم نگه داشتی
      یا از جایی گرفتی که تو گرما نگهشون داشتن
      چون نطفشون قبل از اینکه برن داخل دستگاه رشد کرده و ۵ روز جلوتر دراومدن
      یکیم نشون دهنده صحیح نبودن دمای دستگاهته
      قسمت آخر سوالتون رو متوجه نشدم

  3. سلام.ما چندتا اردک اسرائیلی داریم‌.الان چند روزه یکیشون پر میخوره..چارش چیه؟درمان داره؟

    1. سلام دوست عزیز
      رژیم غذایی نامناسبی داره و چون کلسیم و مواد معدنی به درستی بهش نمیرسه اقدام به این کار میکنه
      از مکمل های ویتامین براش استفاده کن
      و جیره غذایی مناسب بخر

      1. سلام دوست عزیز
        بستگی به درجه دما داره
        مثلا بیش از ۴۰ درجه براشون کشنده خواهد بود

  4. سلام و وقت بخیر من تعدادی اردک و غاز و اردک اسراییلی در روستا نگهداری میکنم . صبح تا غروب همه شون بیرون هستن و میچرن ولی شب برای خواب همه توی یک جا میخوابن میخام بدونم برای زمان تخم گذاری حتما باید جاشون رو جدا کنم یا توی همون لونه هم تخم گذاری انجام میدن؟

  5. سلام من اردک موسکویی نگه داری میکنم اگر بخواهید تخم هایی که زیر اردک گذاشتید همه هچ شوند اردک رو هر روز باز کنید تا آبتنی و غذا بخوره بعد خودش می‌ره روی تخم ها میخابه این کار به تخم ها هیچ آسیبی وارد نمیکنه و کمک می‌کنه به هچ شدن تخم ها وقتی اردک شنا می‌کنه و روی تخم مینشینه آبپاشی صورت میگیرد و در راندمان تاثیر دارد
    باتشکر

  6. سلام خسته نباشید من این اردک هارو پرورش میدادم درسته خیلی ساکتو و بامزن و واقعا مقاوم تر از مرغ ها هستن ولی حداقل تو ایران یا جایی که من هستم کسی گوشتشونو نمیخره یا باید خیلی ارزون بدی بره یا اینکه رو دستت میمونه تو سفره ایرانیا جایی واسه تخم یا گوشت اردک نیست باور کنید میگن گوشت و تخم اردک مزه لجن میده اینم باورشونه دیگه

    1. سلام کجا پرورش میدی داداش ببین اگر فصد فروش دارین من خریدارم البته اگه نژادشان خوب باشن برا تکثیر میخام

      1. سلام آیا جایی برای فروش اردک روسی وجود داره یا نه

        1. سلام دوست عزیز
          بله هست ولی باید از پرورش دهنده ها یا فروشنده ها سوال کنی
          در این مورد اطلاعات کافی ندارم

    2. تو شیپور مازندران بزار برای فروش، الان قیمت نر ۷کیلویی تا۶۰۰هزار تومن هم میرسه، مازندران بازار مصرفشون

        1. سلام دوست عزیز
          بهتره از فروشنده های معتبر یا پرورش دهنده ها سوال کنی

  7. سلام اورک اسراعیلی نر من بعد شنا نک بالش میشکنه چرا اینجوری میشه ؟

    1. احتمالا برای کنجکاوی و پیدا کردن غذا به ته استخر میزنه و اگه استخرتون سیمانی یا کاشی باشه ، احتمالا از همون
      سنگ های کف استخر هم میتونه باعثش باشه

  8. سلام من یک اردک اسراییلی ماده دارم که غاز نرم باهاش جفتگیری می کنه اردکم حالا تخم اومده من اگه تخم هاش رو بر ندارم آیا کرچ میشه و جوجه میده

    1. بله به احتمال زیاد کرچ میشه البته اگه محیط اروم و اشیانه مناسبی داشته باشه
      اما جوجه شدن تخم ها رو نمی تونم چیزی بگم

  9. سلام غاز نر من با اردک اسراییلی ماده ام جفتگیری می کنه آیا تخم اردک اسراییلیم جوجه میشه

    1. اگر جفت گیری با موفقیت باشه امکانش است
      ولی از سالم بودن جوجه نمیشه مطمئن شد

  10. سلام من در رابطه با این اردک مشکلی ندارم و خودم گله مولدش رو نگهداری میکنم و خیلی کم دردسر تر و آرام تر از سایر نژاد های اردک می‌باشد که پرورش اون رو پیشنهاد میکنم

    1. حدودا ۴ الی ۵ ماهگی
      بستگی به وزن گیری پرنده داره

    1. از سایت های اگهی و یا ایسنتاگرام و تلگرام می تونید پرورش دهنده ها رو پیدا کنید اما برای خرید حتما حتما به صورت حضوری بخرید و جوجه ها رو قبل از خرید بررسی کنید که بیمار نباشن

      1. سلام خدا قوت اردک اسرائیلی در حال کرچ شدنه
        من میخوام بجای تخم اردک اسرائیلی تخم غاز بزارم
        بهترین زمان کی هست برای گذاشتن تخم غاز زیر اردک؟؟

        1. زمانی که اردک برای اب تنی یا خوردن اب و دان از روی تخم ها بلند میشه

  11. سلام سه اردک ماده در یک جا تخم میزارن
    برای جدا سازی چکار کنم؟

  12. سلام ببخشید برای تخمگذاری بهتر چند ساعت نور باشه خوبه ۱۴ ساعت خوبه؟

    1. حداقل ۱۶ ساعت برنامه نوری منظم و یکنواخت توصیه میشه

  13. سلام من دوتا اردک اوکراینی دارم الان بیست و یکی تخم گذاشته این نشانه ی چیست؟

  14. سلام،اردک روسی من روی زمین تخم میکنه و توی جعبش نه.چیکار کنم تا توی جعبه تخم بزاره؟

    1. جعبه رو جایی قرار بدید که پرنده علاقه داره تخم کنه

  15. ببخشید من مایلم که این طیور اردک اسرائیلی را پرورش دهم لطفا هر نکته ای هست در سایت عنایت بفرمائید ممنون میشوم

    1. مطالب رو بخونید اموزش داده شده تا جای امکان
      هر سوالی داشتید همینجا بپرسید پاسخ خواهیم داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس