نکات مهم مربوط به تخمگذاری اردک | سن، زمان، تعداد، شرایط لازم

تخمگذاری اردک

پرورش اردک تخمگذار در کشور ما چندان جا افتاده نیست، هر چند که تخم اردک خواص زیادی دارد. بیشتر پرورش دهندگان فقط به قصد تولید جوجه یک روزه، از تخم های اردک بهره مند میشوند. جوجه های یک روزه اردک نیز بیشتر به خاطر تولید گوشت مورد توجه می باشند. در این مقاله از وبلاگ سایت چیکن دیوایس به توضیح تخمگذاری اردک و نکات مهم آن پرداخته شده است.

سن تخمگذاری اردک

اردک ها معمولا از سن ۶ ماهگی شروع به تخمگذاری میکنند. البته زمان دقیق تخمگذاری اردک به شرایط آب و هوایی و نحوه نگهداری از آنها هم بستگی دارد. بنابراین ممکن است اردکی در ۵.۵ ماهگی تخمگذار شود و دیگری از ۷ ماهگی به بعد. اگر اردک ماده تحت شرایط مناسب نگهداری شود معمولا تخمدان او از ۲۵ هفتگی به بعد فعال میشود.

لازم به ذکر است که تخمگذاری اردک ماده هیچ گونه وابستگی به اردک نر ندارد، این بدین معنی است که اردک ماده بدون نر نیز تخمگذاری میکند. هدف از نگهداری اردک نر در کنار ماده، بارور سازی تخم ها می باشد. زمانیکه فصل تخمگذاری ماده ها فرا میرسد، سیستم تولید مثل اردک نر نیز فعال شده، برای همین اردک نر فقط در فصل تخمگذاری جفت گیری میکند. این موضوع در مورد اکثر طیور دیگر نیز صدق میکند.

دستگاه جوجه کشی ۹۶ عددی ایزی باتور ۲
» بهترین دستگاه خانگی برای جوجه کشی از اردک
» قابلیت کارکرد با باتری ۱۲ ولت
» با آموزش رایگان جوجه کشی
قیمت : ۷,۱۰۰,۰۰۰ تومان
 

اردک در چه فصلی تخمگذاری میکند؟

فصل بهار در اصل برای بیشتر پرندگان بعنوان فصل تخمگذاری شناخته میشود. در واقع در فصل بهار طول روز به تدریج افزایش پیدا میکند که نتیجه آن تحریک غده هیپوفیز در پرنده و فعال شدن سیستم تناسلی آن می باشد. سیستم تخمدان و تولید مثل طیور به تغییرات طول روز و روشنایی حساس میباشد.

اردک در چه فصلی تخمگذاری میکند؟ - چیکن دیوایساردک نیز همانند بیشتر طیور در فصل بهار وارد دوره تخمگذاری میشود. دوره تخمگذاری تا جایی ادامه پیدا میکند که اردک کمتر از ۱۳ ساعت نور دریافت کند. البته برخی نژادها همچون اردک اسرائیلی در فصل پاییز نیز یک دوره تخمگذاری میکنند. همچنین با ایجاد شرایط مصنوعی و کنترل نور، دمای محیط و تغذیه اردک ها میتوان در هر موقع از سال این پرندگان را وادار به تخمگذاری کرد.

میزان تخمگذاری اردک

تعداد تخمگذاری اردک به نژاد این پرنده بستگی دارد. اردک های محلی تعداد تخمگذاری پایینی دارند و در سال کمتر از ۴۰ عدد تخم میگذارند. همچنین اردک اسرائیلی نیز کمتر از دیگر نژادها تخمگذاری میکند و معمولا تعداد تخم ها بین ۲۰ الی ۵۰ عدد در سال می باشد. اما برخی از نژادهای اردک همچون دونده هندی یا نژاد خاکی کمپل در سال تا ۳۰۰ عدد هم میتوانند تخم تولید کنند. در مقاله بهترین نژادهای اردک برای پرورش، بیشتر راجع به نژادهای اردک گفته ایم، حتما این پست را هم مشاهده کنید.

اردک ها در چه ساعتی از روز تخمگذاری میکنند؟

ساعات تخمگذاری اردک ها به قبل از طلوع آفتاب موکول میشود. یعنی اردک ها در طول روز تخمگذاری نمیکنند بلکه شب هنگام و چند ساعتی مانده به طلوع آفتاب تخم میگذارند. بنابراین برای جمع آوری تخم اردک ضروری است که صبح هنگام به لانه آنها مراجعه شود. اردک برای تخمگذاری نیاز به لانه دارد؛ لانه را باید بر روی زمین و با استفاده از پوشال چوب یا کلش آماده کرد تا پرنده احساس راحتی داشته باشد.

اردک ها بطور غریزی لانه هایی را برای تخمگذاری ترجیح میدهند که تمیز و محل آن دنج باشد. در فصل تولید حتما در ماه یکی دو بار پوشال لانه را با مواد تازه و تمیز جایگزین کنید. این کار به تمیز ماندن تخم های نطفه دار نیز کمک میکنید و از این طریق میتوان ریسک بیماری عفونت زرده در جوجه کشی را کاهش داد. لانه تخمگذاری خیلی راحت میتواند به فضولات اردک ها آلوده شود و اگر این آلودگی ها به نوعی به ماشین جوجه کشی اردک منتقل شوند، جوجه های یک روزه در معرض عفونت بند ناف قرار خواهند گرفت.

شرایط لازم برای تخمگذاری اردک

نور یکی از شرایط بسیار مهم و ضروری برای تخمگذاری اردک ها می باشد. اگر اردک های ماده در فصل تخمگذاری، روشنایی کمتری دریافت کنند، تخمگذاری آنها متوقف میشود. تخمدان اردک ها برای تولید تخم نیاز به ۱۴ ساعت نور مداوم دارد. یعنی اردک ماده از همان ساعات اولیه روز به مدت ۱۴ ساعت باید نور مداوم دریافت کنند. شدت نور دریافتی بین ۲۰ الی ۳۰ لوکس خواهد بود.

شرایط لازم برای تخمگذاری اردک - چیکن دیوایسنکته بسیار مهم: اردک ماده در فصل تخمگذاری نیاز بالایی به کلسیم دارد. در این دوره کلسیم برای تشکیل پوسته تخم بیشتر مصرف میشود. بنابراین با شروع فصل تخمگذاری حتما از منابع کلسیم دار همچون کربنات کلسیم یا دی کلسیم فسفات به مقدار کم در تغذیه اردک های ماده استفاده کنید.

از دیگر شرایط لازم برای تخمگذاری اردک، میتوان به تغذیه آنها اشاره کرد. اردک ها پرنده های پرخوری هستند و در طول روز تا ۱۵۰ گرم دان هم میتوانند مصرف کنند. اما در این صورت هزینه تغذیه آنها بسیار بالا خواهد بود. توصیه میشود که در فصل تخمگذاری اردک ها را در فضای سبز نیز رها کنید و بصورت روزانه انواع سبزیجات و باقی مانده های محصولات کشاورزی نیز در اختیار آنها قرار دهید. در این صورت هزینه کمتری بابت تغذیه آنها صرف خواهید کرد. آیا میدانید غذای مورد علاقه اردک چیست؟ کلیک کنید.

دما یکی دیگر از شرایط لازم برای تخمگذاری اردک می باشد. اردک ها با توجه به پوشش بدنی که دارند، در برابر سرما مقاوم هستند ولی هوای سرد باعث افت تخمگذاری و قطع این فرایند میشوند. بنابراین اگر آنها را در مناطق سردسیر نگهداری میکنید حتما یک سرپناه با دمای مناسب برای آنها نیز فراهم نمایید.

نوشته های مشابه

‫۱۴۰ دیدگاه ها

  1. سلام خسته نباشید من یه اردک ماده دارم که یک هفته پیش با اردک نر جفت گیری کرده .الان داره تخم میذاره .میخوام بدونم یک هفته بدون نر بازم تخماش بارور میشن یا نه .؟

    1. اونموقع که جفت گیری کرده اگه جفت گیریش درست باشه و نطفه ش ضعیف نباشه بارور میشن تخما
      نیازی به جفت گیری دوباره نیس

  2. من اردکم الان ۶ماهش هست یه نر دارم با ماده ماده این یه ماه حالش بد میشه میوفته زمین گردنش رو میچسبونه به زمین و شروع میکنه به داد زدن
    نمیدونم علتش چیه ممکنه بخواد تخم بزاره و جاش رو نداره؟
    و همین اردکه وقتی که بچه بود یه بار سکته ناقص زد ممکنه که از اون باشه؟

    1. قبلا تشنج کرده و ممکنه آثارش هنوز مونده باشه و الان تشدید بشه
      چون اینایی که میگی علائم تخم گذاری نیستن
      بهتره ببریش دامپزشک

      1. سلام اردکم تخم گذاشت ولی نمیدونم چه زمانی بارور میشن
        میشه یه توضیحی بدید🙏
        و چطوری مراقبت کنم ازش تا جوجه اردک بشه

        1. سلام دوست عزیزباید نطفه سنجی کنی
          روز هفتم تا دهم بدون اینکه به پرنده استرسی وارد بشه و یا اینکه تخم دچار شوک حرکتی و دمایی بشه برش میداری
          محیطو کاملا تاریک می کنی و نور فلش گوشی رو مستقیما میگیری رو تخم
          اگه توش رگه های خونی دیده میشد یعنی نطفه داره و تبدیل به جوجه میشه اگه داخل تخم شفاف بود یعنی نطفه نداره
          تو این مدت فقط لازمه دما و رطوبت محیط مناسب باشه و مادر رو تخما بخوابه
          و اینکه غذای کافی در دسترس مادر باشه تا نیاز نباشه مدت طولانی برای اینکه دنبال غذا بگرده از رو تخما بلندشه

        2. سلام من یک اردک ماده دارم که ۸ ماهشه ولی تخم که میزاره بدون پوست هستن کلسیم هم بهش دادم مکمل هم بهش دادم ۲هفته تخم نگذاشتم بعد ۲هفته دوباره تخم بدون پوست گذاشته بنظرتون من باید چیکارش کنم که تخم با پوست بزاره

        3. سلام دوست عزیز
          پوسته تخم مرغ رو آسیاب کن و قاطی کن تو جیره بده بخوره
          مکمل کلسیم هم از برند معتبر بخر
          برای درمان قطعی هم با دامپزشک مشورت کن تا تغییر جیره غذایی صورت بگیره

  3. سلام. من دو جوره اردک کله سبز دارم تقریب سه میشه خریداری کردم آما هیچ تخم نمیگذارن.

    1. سلام دوست عزیز
      یکی از اساسی ترین مشکل اینه که با کمبود کلسیم تو جیره غذایی مواجه هست که تخم نمیذاره
      عوامل استرس زا و نبود نور کافی، کهولت سن و عدم رسیدن به سن بلوغ عواملی از این دست هستن

    1. سلام دوست عزیز
      این یا محل نگهداریش سرده
      یا گشنشه
      این دوتا مشکل رو حل کنی زیاد سر و صدا نمیکنه

  4. سلام خسته نباشیدمن یک روزدرمیان یه وعده غذا کرم ملیورم به اردک هام میدم به نظرشماضررنداره واسشون

  5. سلام میخاستم بدون اینکه اردکای من ۱نیم ماهشونه تو حیاط زندگی میکنن آیا گربه میخوره اونارو میخوره و اینکه من قبلان ۵ تا اردک داشتم یکیش میرفت یا جای بد تخم میزاشت و تخم اون بزرگ لود میخام بدونم الان دوتا اردک خریدن مثل اون میشه تخمش بزرگ میشه یا نه الان هم بدن بزرگی داره ولی پر نداره چون جوجس

    1. سلام دوست عزیز
      باید جای مناسبی رو براشون آماده کنی که حیوانات وحشی بهشون دسترسی نداشته باشن
      در مورد قسمت دوم سوالت هم والا من علم و غیب ندارم که

  6. سلام من سه اردک دارم ۱عدد ماده ۲نر اردک های من چهار ماهه هستند اما دیروز اردک ماده یک تخم کوچیک گذاشت آیا احتمال داره که اردک تخمگذاریش فعال شده باشه؟بعد امروز دیگه تخم نذاشت

    1. سلام دوست عزیز
      همه چیز بستگی به نحوه نگهداری شما داره
      معمولا تخمدانشون از ۲۵ هفتگی به بعد فعال میشه

      1. سلام من ۳تا اردک دارم انها سنشون از ۷ماهگی گذشته اما من ندیدم حتی ی تخم هم بکنن🙁💔اونها را توی حیاط نگهداری میکنم براشون توی لانشون خاک ارده رخیتم و راحته ولی نمیدونم چرا تخم نمیکنن و اینکه شنا برای اردک واجبه🤨 و باید چیکار کنم که اردک هام تخم کنن🤔(با تشکر)

        1. سلام دوست عزیز
          اینا نور کافی، کلسیم، پروتئین و… دریافت نمیکنن که تخم نذاشتن
          باید به جیره غذاییشون اهمیت بدی و روزانه ۱۴ ساعت نور دریافت کنن

  7. سلام میشه یک ویتامین برای اردکم معرفی کنی اردکم هیچ مشکلی نداره فقط میخوام بهش برسم ممنون❤

  8. سلام ،من اردکم ۲ماهشه و از طریق صداش فک کنم نر هست براص ۱جفت خریدم ولی مرد، یکی اینم خریدم صبحش مرد ،نژادشو نمیدونم ولی نر هست ، الان داره چشم هاش میریزه ، تو کارتون ازش نگه داری میکنم و خیلی اوقات تو خونه دل هست ،غزاش هم دونه پارسه ، همچی طبیعیه؟

    1. سلام دوست عزیز
      به احتمال زیاد اون جفت بیماری داشته و الان اردکت ناقل هست
      متوجه منظورتون نشدم چطور چشماش میریزه؟
      تغییر در رنگ و حجم فضله به وجود اومده؟
      برای تغذیه اصولی مقاله ای که لینک میدم رو بخون
      تغذیه اردک به روش اصولی و صحیح

  9. سلام ببخشید من اردک ماده ایی دارم که هرروز تخم میذاره خواستم بدونم تا چ زمانی اردکا تخم میذارن؟من شنیدم بعد از دوسال تخم گذاری اردکا دیگه هیچوقت تخم نمیذارن آیا درسته؟،ممنونم میشم کمکم کنید 🙏🏻

    1. سلام. سن ۲۴ هفتگی به مدت ۲ سال تخمگذاری می کنند، بعد از ۲ سال نیز از چرخه خارج می شوند

  10. من اردک اسراعیلی دارم تخم میزاره من تخم اون رو کجا نگه دارم

  11. سلام
    من یه اردک نر با یه اردک ماده دارم اردکم تازه یه تخم گذاشته از کجا بفهمم تخم نطفه داره آخه هیچ جفت گیری از جانبشون ندیدم
    حقیقتا شرایط اطراف جوریه که نتونستم تو آب ببرمشون

    1. سلام
      تو اب جفتگیری میکنن ، اب نباشه نمیکنن
      تخم هارم راهی نیست مگه اینکه یدونه رو بشکونی و چک کنی
      به پیج اینستای ما سر بزن اموزش داریم : eig.1372

  12. سلام من یه اردک اسراییلی ماده دارم که چندروزی میشه یه نرسفیدبراش خریدم ،ولی نرهیچ عکس العملی نداره به ماده وازش دورمیشه ولی ماده همش سمت نرمیره احتمال داره که جفت گیری انجام نشه .؟؟..واینکه ماده فقط تابستون تخم میزاره وکرچ میشه ،،چرابعضی ازاردک اسراییلی ها هم پاییزوزمستون تخم میزارن وکرچ میشن؟؟ ولی اردک من نیست ممنون میشم جواب بدید..

    1. سلام مشخص نیست . قطره AD3E برای نر بخرید . غذاشون چیه ؟ براش نیاسین و کلسیم از داروخانه دامپزشکی تهیه کنید

      1. سلام میشه یه ویتامین خوب برای اردک معرفی کنی اردکم هیچ مشکلی نداره واسه سلامتیش میخوام ممنون

        1. سلام دوست عزیز
          استفاده از مولتی ویتامینی که حاوی نیاسین هست (مولتی ویتامین های B) برای اردک ضروری هست ، اگه میخوای خوب رشد کنه باید مولتی ویتامین مخصوص طیور براش بگیری
          از داروخانه دامپزشکی

  13. سلام من یه اردک ماده ۵ماهه دارم سه روزه تخم میزاره اما الان سنگ ریزه میخوره با اینکه غذاشو بهش میدم میخوره

    1. سلام معمولا اردک ها به خوردن یه همچین چیزایی عادت دارن(کم بخوره) ولی نباید بیش از حد بشه

      1. سلام ببخشید من تخم اوردک تو دستگاه گذاشتم الان ۲۷روزه ولی هیچ کدام درنیامدن دلیلش چی و چرا این جوری شد

        1. سلام طول دوره جوجه کشی اردک ۲۸ روزه اما تو اردک مسکویی ۲۵ الی ۳۲ روز هم طول میکشه بنابراین همه چی بستگی به نژادش داره. نژادشون چیه؟ گاها دوره جوجه کشی ۱ الی ۳ روز بیشتر نیز طول میکشه. یام ممکنه تخمهاتون نطفه دار نبوده باشن

    2. یه جفت اردک دارم جفت گیری کردن امروز ماده میخواست تخم بزاره ولی از دو پا فلج شده تخم مانده چه کار کنم براش

      1. سلام
        پشتش رو کمی ماساژ بده
        مولتی ویتامین مخصوص طیور از داروخانه دامپزشکی براش بخر

  14. سلام ماهم اردک نرو ماده ای داریم همه امگانات دارن فقط با ۲۰ تا مرغ و خروس زندگی میکنن بعد تخم هاشون قاطیه میگم جاشون شلوغ باشع میخوابن رو تخم ها

    1. نه خب برای کرچ شدن و خوابیدن رو تخم باید لانه داشته باشه و سرصدا نباشه و آروم و تاریک باشه و غذاشم پیشش باشه و…

  15. سلام من دوتا اردک روسی دارم یکی نر ویکی ماده یک بار به جا تخم میذاره ویک بار یکجا وبعد از تخم گذاری کرچ نمیشه چی کارکنم

    1. سلام ، احتمالا براشون لانه نساختید
      حتما محوطه را مشخص کنید و لانه سازی انجام بدید

  16. سلام خسته نباشید آیا سود دهی اردک برای پرورش خوب است یاغاز

    1. سلام
      بستگی به نوع پرورش (زینتی یا گوشتی) و بازار هدف شما داره
      هر دو هم میتونن سود خوبی داشته باشن و هم میتونن سود خوبی نداشته باشن !

  17. سلام من ۱۰ تا اردک دارم که ۴ماهشه میخواستم بپرسم که کی تخم گزاری می کنه

    1. سلام
      بستگی به نژادشون داره
      ۷ ماهگی اصول تخم گذاریشونه ، این بهار تخم میدن بهت

  18. سلام داخل لونه اردک چراغ بزارم به نظر شما بعد
    باعث این نمیشه که اردکا نتوانن بخابن

  19. سلام . اردک ها روزی چند تخم میزارند . من دوتا اردک دارم . نر و ماده روزی دوتا تخم میزارند مطمئنم یکی نر و یکی ماده س

    1. سلام مطمئنید هر دو نر هستند ؟ اردک معمولا یک روز درمیان یا هر روز تخم میذاره اما روزی دو تا خیر

  20. سلام
    خواهرم یه اردک ماده داشت که تقریبا ۷ ماهش بود و اصلا تخم نذاشته بود هفت روز پیش تو یه جای خلوت خوابیده بود رفتم براش کلاش گذاشتم و تنها اونجا خوابید زیرشم تخم نبود فکر کردم کرچ شده صبح که شد از جاش بلند شدو هیچ تخمی نذاشته بود یه دوروزی گذشت پریروز موقع غروب بازم اون حالتی شد با اردک نری که همیشه باهاش میگشت رفت سر جای قبلی که من براش درست کرده بودم خوابید اونجام خیلی سرد بود
    صبح دیدم مرده😭😭💔💔💔
    اما نره زنده بود خیلی ناراحتم چون سر حال بود وزنشم خوب بود تغذیشم مناسب
    سه روزه عذاب وجدان دارم هی فکر میکنم به خاطر سرما مرده؟!!!
    ممکنه که به خاطر بیماری مرده باشه و مرگش ربطی به سرما نداشته باشه چون چن تا اردک دیگه هم داریم؟؟
    ممنون میشم جواب بدید

    1. سلام
      امکان مردن به خاطر سرما وجود داره
      امکان مردن به خاطر بیماری وجود داره
      امکان اینکه تخم داخل شکمش گیر کرده باشه هم وجود داره (در این صورت یواش یواش راه میرفته)
      فضله باید بررسی میشد ، در محیط اطراف دنبال فضله ی سفید یا مشکل دار باید میگشتی
      عطسه ، سرفه ، چشم های متورم ، مشکلات پا و … میتونه نشانه ی بیماری باشه
      در ۱ ۲ درصد مواقع هم امکان سکته وجود داره
      مواردی که برای فضله گفتم چک کن حتما تا اگه نشانه ای دیدی برای پرنده های دیگه در نظرشون بگیری

    2. سلام من یه اردک نر و یه ماده دارم ک ۸ ماهشونه و تا الان هیچ تخمی نزاشتن من اونارو تو دمای خوبی نگه داری میکنم اما تو کارتن تغذیه شونم عالی اینکه تو کارتن نگه میدارم میتونه دلیلش اینکه تخم نمیزارن باشه؟

      1. سلام
        اصلا یعنی اجازه نمیدی از کارتن بیان بیرون ؟ مگه میشه ۸ ماهه رو تو کارتن نگهداشت ؟
        مشخصا شرایط نگهداری تاثیر بسیار زیادی روی تخم گذاری داره

  21. سلام من یک اردک ماده دارم که ۸یا ۹ ماهه و تا الان فقط ۱ تخم گذاشته و دیگه نذاشت علتش چی است ؟

  22. سلام من یه اردک نر و ماده دارم در کجا جفت گیری می کنند

  23. سلام من دو تا اردک ۶ ماهه دارم یکی شون دیشب یک تخم گذاشته که تخم به علت سرما ترک خورده به نظرتون
    چطوری از تخم مراقبت کنم و اینکه از امشب میخواهم توی اتاق گرم بذارمشون

    1. سلام
      باید محیط مناسبی براشون درس کنی
      تو اتاق گرم مناسبه ، جای مناسب هم براشون درس کن

      1. سلام من د تا اردک ۲ماهه دارم که نمیدونم کدوم ماده است و نر میشه بگین از کجا جنسیت شونو بفهمم

  24. سلام،من اردک ماده دارم ۳تا تخم میزارن الان چند روزه تخم شون کوچک شده،علت چیه؟

      1. سلام من یک دو اردک دارم یکی نر و دیگری ماده تغذیه
        عالی دارن توی حمام هستند ولی شب برای خواب توی جعبه بزرگ میوه
        پوشیده شده از پارچه تمیز میخوابند ۶ماهشونه چکار کنم تخم بزاره؟ . ماده حرکات عجیب از خودش در میاره
        مثل تند دویدن در حالت
        نشسته تغذیه خوب دارن
        لامپ حمام روشنه
        میخوام تخم بزاره چی کار کنم؟

        1. سلام دوست عزیز
          غذا بهشون چی میدی؟
          این احتمال داره نمیتونه وایسه رو پاهاش
          کلسیم کافی دریافت میکنن؟

  25. اردک من از شش و نیم ماهگی شروع کرده روزی یدونه تخم گذاشته تا الان.
    الان ۳۲ روزه که هر روز یدونه تخم گذاشته،هنوزم قطع نشده.تا کی این پروسه ادامه داره بنظرتون؟

    1. تا زمانی که همه چی خوب پیش بره، تغذیه خوبی داشته باشه و وارد تولک نشده باشه
      محیط اروم و خلوت و تغذیه کافی داشته باشه مخصوصا از کلسیم و پروتئین

  26. سلام وقت بخیر. یک اردک ماده دارم که الان حدودا ۹ ماهش هست.مهرماه بود که تخم گذاری کرد و بعد از ۱۲ تا دیگه تخم نداشت و تو این مدت خیلی لاغر شد و تقویتش کردم و دوباره وزن گرفت اما الان حدود ۱۰ روز هست که پر ریزی داره و کاهش وزن داشته در صورتی که تغدیه اش خوبه و سرحال هست و محیطش هم کاملا تمیز
    علت کاهش وزن چی میتونه باشه؟!

    1. سلام
      پر ریزی الان طبیعی هست
      داره میره تو تولک
      مولتی ویتامین بهش بده

  27. سلام من اردکم هشت ماهش شده ولی هنوز تخم نذاشته.یدونم بیشتر نیست.دلیلش چی میتونه باشه؟اینم بگم مطمئنا میدونم این ۱۲,۱۳ساعتیم‌که نوشتین باید زیر نور باشه رو نداره!حتما باید همینمقدار ساعت زیر نور باشه واقعا؟نور مصنوعی مثه لامپ هم باشه مشکلی نیس دیگه؟

      1. سلام اره مادس رنگشم قهوه ای نوکشم‌نارنجی و روش خالهای سیاه داره

        1. سلام
          اوکی صبور باش تا بهمن ماه ، تخم ریزی از اون ماه شروع میشه
          در این مدت مولتی ویتامین مخصوص طیور + تقویتی های دارای کلسیم بهش بهش (از داروخانه دامپزشکی میتونی تهیه کنی)
          تغذیش حتما مفید باشه ، علاوه بر سبزی و … حتما براش مقداری پلت هم بخر ، مثل دانه پارس برای مرغ تخم گذار

        2. مرسی از جواب کاملتون خیلیی خوشحال شدم😍😍😍اخه یدونه س تو پارکینگ آپارتمانمون نگهشمیداریم ذوق دارم تخمشو ببینم دیگه نا امید شده بودم…گفتم‌شاید افتاب نداره هیچوقت تخم نذاره دیگه…مرسی ازینکه وقت گذاشتین🤌❤💐💖

        3. به لطف راهنمایی شما بلخره اردک من امروز تخم گذاشت😍😍😍داشتم از ذوق میمردم!!!بلخره تو نه و ماهو نیمی تخم گذاشت.گفتین براش مولتی ویتامین بگیر و کلسیم از داروخونه دامپزشکی گرفتم حدود ده روز یا شایدم یه هفته بهش دادم جواب گرفتم.خواستم مجدد تشکر کنم از اطلاعات دقیقتون که در اختیار ما میذارید واقعا ممنون♡

        4. خواهش میکنم
          میزان ویتامین رو کمتر بکنید ، مثلا هفته ای یبار
          ما فقط راهنمایی کردیم ، شما خودتون خوب رسیدید که نتیجه گرفتید
          موفق باشید

      1. سلام. من چند ماهه که بچه اردک خریدم و بعد بزرگش کردن الان ۸ماهشه ویه دونه نر هم وسط تابستان خریدم باهاش بزرگش کردم و فکر کنم الان ۵ماهش باشه ولی دانه سویا و مولتی ویتامین با ترکیب خیار و گوجه صبح و ظهر و شب میزارمش واسشون و تازه قبل خواب هم باز غذا میزارم واسشون توی یه تراز ساده ولی همیشه زیر شونو و محیط رو میشورم که مریض نشن و الان دقیقا یه تخم گزاشته. و خیلی خوشحالم
        مشورت بهم بدید که الان ب بعد چیکار کنم. تشکر

        1. محیط رو گرم نگه دار
          و تغذیه کافی بهشون بده
          لانه هم حتما داشته باشن تا بتونن رو تخم بخوابن
          ارامش کامل در محیط شون برقرار باشه

  28. سلام من ۲تا اردک نر و ماده دارم محل زندگیشون تو حیاط خلوتی هست که نور داره ولی آفتاب مستقیم نداره ، به نظرتون این نور براشون کافیه یا حتما باید نور لامپ هم براشون روشن کنم ؟ و اینکه خاک هم برای تعذیه اردک لازم هست ؟

    1. نیازی به خاک برای تغذیه ندارن
      غذاشون باید حالت پودری و ابکی داشته باشه
      اگه اردک تخم گذار هستن، بهتر که نور کافی داشته باشن

  29. سلام ، اردك من امشب تو سن ٥ ماهگي ( البته چند روز ديگه ميشه پنج ماه ) اولين تخم رو گذاشت 😍🧿

    1. مبارک باشه منم اردکام ۳ و نیم ماهشون امیدوارم تخم بزاره مادهه

  30. سلام
    من یک اردک داشتم که بهم گفتن ماده هست و الان حدودا دو ساله که دارمش و از بچگی بزرگش کردم براش جفت هم گرفتم اما تخم نمیزارن و یه گوشه از حیاط دورشون حفاظ درست کردیم بعضی وقتا هم خودشون میان بیرون بازی میکنن غذا هم بیشتر بهشون گوجه و خیار سبز و دانه پرسی و برنج پخته شده میدیم ولی تخم نمیزارن باید چیکار کنم که تخم بزاره؟ممنون میشم جواب بدید

    1. اول اینکه باید به سن بلوغ رسیده باشن یعنی بیشتر از ۷-۹ ماه داشته باشن. مورد دوم به آبشون مولتی ویتامین اضافه کنید. مقدارش رو معمولا روی خود دارو مینویسه ولی جهت اطمینان از داروخانه دامپزشکی موقع تهیه کردن سوال کنید.

  31. سلام وقت بخیر و خسته نباشید میخواستم بدونم سن این اردک ها تا چند سال است و ایا سن اردک ماده با نر هم فرق داره یا ن؟

    1. اردک ها بسته به نژاد و شرایط زندگی ۵-۱۰ سال عمر میکنن. یعنی چی که سن نر و ماده فرق داره سوالتون رو درست مطرح کنید.

  32. سلام من ۳ تا اردک دارم دوتا ماده یکی نر دیروز یکی از ماده ها دوتا تخم گذاشت ولی اصلا روی تخم ها نمیشه منم دستگاه جوجه کشی ندارم چیکار کنم

    1. دوست عزیز قرار نیست که هر موقع تخم گذاشت بخوابه رو تخم باید کرچ بشه. تا بخوابه رو تخم

    1. اردک نر یک یا دوتا پر فر در انتهای بدن و روی دمش داره .صداش هم زیر تره درست ترهم هست پاهای قوی هم داره خوشگلتر هم هست

    2. از صداشون و انتهای دمشون و پهنای نوک
      صدای نر خیلی کمتر و گرفته هستش
      انتهای دم نر دو و سه تا از پرهاش فر میشه
      نوک اردک نر پهن هستش

  33. سلام
    من یک جفت اردک دارم که بیش از یکساله ازشون در کنار چند مرغ نگهداری میکنم ولی اردک ماده تو این مدت اصلا تخم نزاشته با وجود اینکه غذاشون خیلی خوبه و خیلی هم سرحال و شاداب هستند.
    به نظرتون که اقداماتی به جهت تخم گزاریشون انجام بدم؟

    1. عدم تخم گذاری میتونه با خاطر کمبود ویتامین و کلسیم باشه. براش مولتی ویتامین و مکمل تهیه کنید.

  34. با درود و احترام

    یک اردک ماده دارم که خیلی سرحال وقوی بود چند ماه قبل پرولاپس گرفت که با مراجعه به دامپزشک درمان شد چند روزی پس از بهبودی هم تخم گذاشتودیگه تخمگداریش قطع شد ،
    پس از مدتی دیدم خیلی لاغر شده و دیگه شادابی قبل را نداره پس از مراجعه به دامپزشک و انجام گزاف متوجه شدند که تخم داخل شکمش گیر کرده و آزمایش مدفوع هم نشان داد که بیماری باکتریائی و قارچی داره که دارو تجویز شد ودرمان شد ،دوباره چند روزی تخم گذاشت حالا مدتیه تخم نمی گذاره پرریزی هم داره ،در آب که شنا می کنه کاملا خیس میشه
    ممکنه دوباره تخم تو شکمش گیر کرده باشه؟چرا پرهاش خیس میشه ؟ لطفا راهنمایی بفرمایید .با تشکر فراوان

    1. الان اکثر پرنده ها شروع به پر ریزی کردن، و در زمان پر ریزی تخم یا نمیزارن یا کم میزارن. به تغذیه اش رسیدگی کند مواد مغذی بدین که ضعیف نشه

  35. سلام من یک اردک دارم ماده سه روزی میشه شورو به تخم گذاری کرده بعد از سه تا تخم خط تخمذاری کردن میشه راهنمای کنی

    1. اگه منظورتون قطع شده تخمگذاری شون، دلایل مختلف داره ، استرس بیماری و یا تغذیه نا مناسب (کمبود کلسیم و پروتئین و ویتامین و املاح معدنی) دان بهشون چی میدین

  36. سلام خسته نباشید من دوتا اردک دارم یکی نر و یکی ماده از دیروز تا الان ۳تا تخم گذاشته ما سه تاشم گذاشتیم تو یخچال میخواستم بدونم اگه برنمیداشتیم جوجه میشد ؟

    1. اگه نر و ماده جفتگیری کرده باشن و ماده رو تخمها میخوابید بله. باید اردک ماده ۲۸ روز رو تخم ها بخوابه

  37. سلام اردک من ۹ ماهش هست ۱۰ تا ماده دارم اصلن یک بار هم تخم نکرد احتمال دارد بخاطر گرما باشد ایا زمستان تخم میکند

    1. زمان تخمگذاری بسته به نژاد و شرایط میتونه تغییر کنه. به تغذیه اش رسیدگی کنید.

  38. سلام من ۲تا اردک دارم ۸ماهشون هست نر و ماده و چربش کردم و الان خیلی چرب هستند ایا پر ریزی میکنند یا نه ۸ماهشون هست چکار کنم که دوباره تمیز و خوب بشن

    1. پر ریزی بعد از بلوغ اتفاق می افته. که اگه هشت ماهه باشن به طور غریزی شروع به ریختن پر میکنن.

  39. سلام من یک اردک دارم که اولین تخم را دو روز پیش کرد قبل ان خیلی بیقرار و حالت فلجی پایاها و ساکت شد و گرمی نوک و پاها زیاد بود و این حالت ده ساعت طول کشید بعد از تخم گذاری اول حالش خوب شد و امروز دوباره بههمان وضضعیت دچار شده که مانند وضعیت تخم گذاری اول است خیلی نگرانش هستم علت این حالش چیست ایا طبیعی است یا مشکلی دارد

    1. توی تغذیه اش از دان مغذی استفاده کنید. کلسیم در پرنده های تخمگذار مهمه. ولی دلیل دیگه هم میتونه بیماری باشه از یک دامپزشک راهنمایی بگیرید

  40. سلام ببخشید من دو تا اردک دارم الان ۵ ماهشون هست ولی من نمیدونم کدوم نره کدوم ماده
    بعد یکی از اردک ها هم سر بال هایش سبز شده آیا این اردک میتونه نر باشه
    یکیشون م اردک سفید پکنی هستش

      1. سلام وقت بخیر .مادوتااردک نروماده داریم ،ماده دوروزه که پشت سرهم دوتا تخم میذاره ،یکی بزرگ ویکی کوچک. خواستم بدونم ،اردک ممکنه دوتا تخم بذاره؟ واینکه ادامه دارم میشه؟

        1. بعضا پیش میاد همچین مواردی تا حالا مواجه نشدم نمی دونم ادامه داره یانه

  41. من دوارک دارم که حدودن ۴ماهشون هست بالای خونمون نگهشون میدارم زمینش ازایزوگام هست آیا تخم می‌گذارند

  42. سلام من چهارتاجوجه اردک دارم ولی نمیدونم الان چند ماهشونه میشه راهنمایی کنید

    1. مقاله و ویدیوهای اموزش تشخیص سن اردک رو ببینید، کامل توضیح داده شده

  43. سلام من مرتصی هستم ایا اردکی هست که هر شب ۲ تخم بگذاره ممنون میشم جواب بدید

  44. سلام اردک من ۳روزه لمبه میندازه(زرده تخم بدون پوست یا کیسه تخم به همراه زرده) خوشبختانه مریض نیست کاملا سرحاله و غذا میخوره همه چی رو هم رعایت کردم؛ از وقتی اینطور شده مکمل کلسیمی و ویتامیکس پرندگان هم براش استفاده میکنم بازم فایده نداشته، علت از چی میتونه باشه؟

    1. میتونه به دلیل غده پوسته نابالغ باشه ویا بیماری هایی مثل آنفلوانزای مرغی ،برونشیت عفونی ،EDSیا سندروم کاهش تخمگذاری باعث گذاشتن تخم بدون پوسته میشن و در آخر کمبود کلسیم ، فسفر ،منگنز و ویتامین D3 باعث تخم های بدون پوسته میشه که به مرور زمان با تغذیه مناسب خوب میشه

  45. سلام من ۲تا اردک دارم و می‌خواهم ۲تا اردک اسراییلی بخرم اگه بزارم پیش هم توی یک لانه مشکلی نمیاد

    1. اگر هم سن باشن مشکلی نداره
      ولی اگه اختلاف سن داشته باشن ، بزرگتر ها به کوچک تر ها زور میگه
      نمیزاره اب و غذا بخورن

  46. سلام یعنی اگه جای خوبی را برایشان درست کنم و تخم بزارن بیشینه روش میشه جوجه بعد اگه تخم بزاره خودش میشینه چند تا تخم بزارن زیر اردکم میشه توضیح خوبی بدید تر خدا ممنون

    1. اگه اردک نر بین شون باشه و اردک نر باهاشون جفت گیری کنه
      اونوقت تخم ها به جوجه تبدیل میشن
      اردک نر دارید؟

      1. بله اردک نر دارم میشه برام توضیح بدین که چکار کنم ممنون حالا اگر تخم بزاره خودش میشینه روی تخم ها

        1. اره میشینه
          اب و غذا رو کنار لانه بذار تا به بهانه اب و غذا از روی تخم ها بلند نشه
          حتما براشون استخر درست کن تا خودشون رو خیس کنن و رو تخم بشینن
          اینطوری احتمال جوجه شدن تخم ها بیشتر میشه

        2. باشه ممنون ببخشید من این رو نفهمیدم اگه تخم بزاره چند تا بعد نره میاد کرچ می‌کنه و بعد اردک ماده تخم میزاره اما نطفه و میشینه روش اگه میشه راهنمایی کنید چند تا تخم بزارم زیرش جوجه میشن

        3. ماده کرچ میشه
          خودش تعداد ۱۵ الی ۲۰ تا تخم میزاره بعدش میخوابه روز
          محیط اروم ، لانه مناسب و تغذیه کافی داشته باشن

  47. سلام من ۲ اردک دارم ۶ ماه هست دارمشون اردک چند ماهگی کرچ میشه راهی هست که زود تر کرچ شن

    1. اردک ها تو همین ۶ یا ۷ ماهگی تخم میزارن
      با استفاده از پوشال نرم براشون لانه درست کن و در یک مکان خلوت و با نور کم باشه
      آب و غذا رو هم کنار لانه بذار تا روی تخم ها کرچ بشن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋