آموزش جوجه کشی اردک در خانه | تکنیک ها و نکات لازم برای کرچ شدن اردک

مقاومت اردک ها در برابر بیماری، بالا بودن ارزش غذایی گوشت اردک و سرعت وزن گیری بالای آنها از مزایای پرورش این پرنده می باشد. امروزه در برخی از استان های شمالی کشور، پرورش این پرنده به صورت وسیع صورت می گیرد، بازگشت سریع سرمایه در این صنعت، یکی از دلایل جذب پرورش دهنده ها به این امر می باشد. اردک ها نیز مانند سایر ماکیان به دو صورت طبیعی و مصنوعی جوجه کشی شده و پرورش می یابند، که در ادامه این مطلب از وب سایت چیکن دیوایس به طور کامل به روش های جوجه کشی اردک در خانه و معایب و مزایای آن پرداخته میشود.

جوجه کشی طبیعی اردک در خانه :

جوجه کشی سنتی از اردک که بیشتر در روستاها متداول است، نیازمند یک جفت اردک نر و ماده بالغ و مولد می باشد، اردک ها معمولا در فصل بهار شروع به تخم گذاری می کنند و چنانچه با یکدیگر آمیزش داشته باشند، بین ۵ تا ۲۰ تخم نطفه دار تولید خواهند کرد. پس از تخم گذاری، پرنده ماده تمایل بیشتری برای ماندن در لانه داشته و میزان تغذیه در این پرنده کاهش می یابد. به تمایل اردک ماده به نشستن در لانه و خوابیدن بر روی تخم ها، کرچ شدن اردک گفته می شود.

جوجه کشی طبیعی اردک در خانه - چیکن دیوایسپس از این اتفاق، عملیات جوجه کشی طبیعی اردک شروع شده و بسته به نژاد این پرنده، مدت زمان مشخصی را برای باز شدن تخم ها طی خواهد کرد. جوجه کشی اردک های مسکویی یا اسرائیلی، ۳۵ روز و سایر نژاد ها ۲۸ روزه می باشد. در طی این زمان، اردک ماده فقط برای خوردن غذا و آب از لانه بیرون آمده و با استفاده از غریزه، تمامی شرایط مناسب برای تخم ها، از جمله دما، رطوبت و چرخش آن ها را فراهم خواهد کرد.

دستگاه جوجه کشی هواباتور 168 تایی
دستگاه جوجه کشی هواباتور ۱۶۸ تایی
» مناسب برای جوجه کشی از تخم ۱۳۰ عدد اردک
» دارای قابلیت ستر و هچر همزمان
» تولید خودکار حرارت و رطوبت
قیمت : ۱۳,۳۰۰,۰۰۰ تومان
 

مزایای جوجه کشی طبیعی اردک در خانه :

  • مراقبت از جوجه اردک های یک روزه توسط مادر
  • کاهش هزینه نگهداری جوجه ها

معایب جوجه کشی اردک بدون دستگاه (همان روش طبیعی) :

  • انتظار برای فرارسیدن فصل جفت گیری و کرچ شدن اردک
  • محدودیت تعداد تخم های قابل جوجه کشی توسط اردک ماده
  • امکان تنظیم نبودن دما و رطوبت در جوجه کشی طبیعی
  • احتمال شکستگی تخم ها
  • احتمال برخاستن مادر از روی تخم ها و عدم تمایل به کرچ شدن
  • احتمال خورده شدن تخم ها توسط پرنده مادر یا سایر حیوانات شکارچی

تکنیک ها و نکات لازم برای کرچ ماندن اردک :

برخی از نژادها، غریزه مادری کمی داشته و احتمال برخاستن از روی تخم ها در آن ها بالا می باشد، بنابراین برای نگهداری اردک ماده در حالت کرچ تا اتمام دوره جوجه کشی، رعایت نکات زیر ضروری است :

الف – ایجاد یک محیط آرام و بدون تنش طبق نکات زیر :

  1. لانه اردک باید در مکانی خلوت و به دور از سایر اردک ها و حیوانات باشد، وجود سر و صدا و رفت و آمد زیاد میتواند اردک را از خوابیدن بر روی تخم ها دلسرد کند. بنابراین هر جایی که اردک شما تمایل به تخم گذاری داشت، آنجا را برای ساخت آشیانه انتخاب کنید.
  2. برای کف آشیانه، از پوشال و خرده چوب استفاده کنید و لانه را مستقیما بر روی زمین قرار ندهید، انتقال سرما از زمین به تخم ها موجب خرابی آن ها می شود.
  3. دقت داشته باشید دمای محیط آشیانه مناسب باشد، همچنین وجود نور در لانه اردک، موجب تحریک پرنده شده و امکان برخاستن از روی تخم ها بالا خواهد رفت، بنابراین محیط های تاریک را برای قرار دادن لانه انتخاب کنید. 
  4. ظرف کم عمقی برای آبتنی اردک مادر تعبیه کنید، برخی از نژاد ها برای تامین رطوبت مورد نیاز تخم ها، به آب تنی نیاز دارند.

ب – تغذیه اردک ماده در زمان جوجه کشی طبیعی : 

  1. لازم است ظروف غذا و آب به آشیانه نزدیک باشد تا اردک ماده مجبور به برخاستن از تخم ها نباشد. در صورتی که ظرف دانخوری و آبخوری را دور از آشیانه قرار دهید، تخم ها تا زمان برگشت پرنده مادر، دمای زیادی را از دست داده و احتمال مرگ جنین در داخل تخم وجود دارد.
  2. ظرف آب را در فاصله ای از لانه قرار دهید که در صورت واژگون شدن، موجب خیس شدن تخم ها نشود. 

جوجه کشی اردک با دستگاه جوجه کشی در خانه :

جوجه کشی اردک با دستگاه جوجه کشی در خانه - چیکن دیوایساین روش زمانی به شما توصیه می شود که اردک ماده کرچ نشده و تمایلی به نشستن بر روی تخم ها نداشته باشد و یا قصد داشته باشید با خرید تخم نطفه دار به جوجه کشی مصنوعی از اردک و کسب درآمد بپردازید. مراحل شروع جوجه کشی مصنوعی به شرح زیر است :

  • آماده سازی محیط مناسب جوجه کشی :

قبل از هر کار، شما نیازمند تهیه محیط مناسب برای قرار دادن دستگاه جوجه کشی و انجام عملیات جوجه کشی مصنوعی خواهید بود، محیطی را انتخاب کنید که کمترین تبادل دمایی با محیط بیرون را داشته و متعادل باشد. محیطی که برای جوجه کشی انتخاب می کنید باید دمایی بین ۱۸ الی ۲۳ درجه سانتی گراد و رطوبتی بین ۳۵ الی ۵۰ درصد داشته باشد. در ویدئوی آموزشی محیط مناسب جوجه کشی اطلاعات خوبی قابل دریافت است. 

  • خرید دستگاه جوجه کشی :

در جوجه کشی مصنوعی ۴ شرط اساسی برای باز شدن تخم ها لازم است. دما، رطوبت، چرخش و تهویه مناسب از ضروری ترین شروط جوجه کشی است. همانطور که گفته شد این نکات در جوجه کشی طبیعی، توسط اردک ماده و به صورت غریزی انجام می گرفت، اما در دستگاه های جوجه کشی هیچ خبری از غریزه مادری نخواهد بود، بنابراین دستگاهی را انتخاب کنید تا تمامی این موارد در آن با دقت بالایی رعایت شود، مطالعه مقاله معیارهای انتخاب دستگاه جوجه کشی به شما کمک شایانی خواهد کرد.

بهتر است قبل از خرید تخم نطفه دار، دستگاه را به مدت ۲۴ ساعت تست کرده تا از سلامت آن مطمئن شوید، در صورت وجود مشکل، به سازنده مربوطه مراجعه کرده و مشکلات آن را رفع کنید. این کار مانع از خرابی تخم های نطفه دار حین جوجه کشی و هدر رفتن سرمایه شما می گردد.
  • خرید تخم نطفه دار اردک :

قدم دوم در جوجه کشی مصنوعی، خرید تخم نطفه دار اردک از مراکز مطمئن می باشد. پیشنهاد می شود با حضور در محل پرورش اردک، به نسبت حضور اردک های ماده و اردک نر دقت کنید، برای تولید تخم نطفه دار، وجود یک اردک نر به ازای ۳ اردک ماده الزامی است. 

با حضور در محل پرورش اردک، از وجود نژاد مورد نظر خود مطمئن خواهید شد و تخم های تولید شده در همان روز را وارد دستگاه جوجه کشی خواهید کرد که راندمان جوجه کشی را بسیار بالا خواهد برد. تمامی نکات مورد نیاز برای این منظور را در مقاله نکات مهم درباره خرید تخم نطفه دار اردک مطالعه کنید.

پس از خرید تخم های نطفه دار باید آنها را در مکانی خنک و مرطوب نگه دارید و روزانه چند مرتبه نیز آنها را بچرخانید تا جنین داخل تخم همچنان زنده بماند. اما بهترین کار، جوجه کشی از تخم ها بلافاصله پس از خرید است تا مجبور به انبار آنها نباشید. 
  • آماده سازی دستگاه جوجه کشی

قبل از قرار دادن تخم ها درون دستگاه، آن را بر روی رطوبت و دمای مورد نیاز تنظیم کرده و به مدت ۲۴ ساعت اجازه کار به دستگاه بدهید، پس از تست موفق دستگاه و اطمینان از کارکرد صحیح و بدون مشکل آن می توانید تخم های نطفه دار را تمیز کرده و برای شروع جوجه کشی در داخل دستگاه قرار دهید. 

با توجه به سرد بودن تخم ها و گرم بودن اتاقک داخلی دستگاه ، تخم ها را داخل دستگاه قرار داده و آن را در حالت خاموش بگذارید تا دمای تخم ها و اتاقک دستگاه یکسان شود. در غیر این صورت احتمال وارد آمدن شوک دمایی و ترک برداشتن تخم ها وجود دارد. 

مزایا جوجه کشی اردک با استفاده از دستگاه :

  • دستگاه های جوجه کشی راندمان بالاتری داشته و تخم های بیشتری تبدیل به جوجه خواهند شد.
  • امکان قرارگیری تخم های نطفه دار زیادی در داخل دستگاه وجود دارد (علیرغم جوجه کشی طبیعی که از تعداد انگشت شماری تخم می توان جوجه کشی کرد)
  • رعایت بهداشت دستگاه جوجه کشی آسان تر از جوجه کشی طبیعی خواهد بود.
  • فرایند های جوجه کشی مانند تامین حرارت و رطوبت ، چرخش و تهویه به صورت دقیق و مهندسی شده انجام می شود. 
  • نیازی به مراقبت و تغذیه از اردک کرچ نیست 
  • در هر مکان و هر زمانی می توان یک جوجه کشی بدون دردسر داشتو
  • امکان جوجه کشی از تخم های پرنده های مختلف توسط یک دستگاه وجود دارد. 

معایب جوجه کشی مصنوعی :

خرید دستگاه جوجه کشی نیازمند سرمایه است. البته لازم به ذکر است این سرمایه در مدت زمان کوتاهی، با فروش جوجه های یکروزه یا بالغ جبران خواهد شد، خرید دستگاه های جوجه کشی خانگی سرمایه خیلی زیادی را از شما نخواهد گرفت و برای شروع کار می توانید از دستگاه های خانگی استفاده کنید. در صفحه قیمت دستگاه جوجه کشی خانگی می توانید انواع آنها را مشاهده فرمایید که دارای گارانتی یکساله و خدمات پس از فروش ۱۰ ساله از طرف گروه صنعتی اسکندری هستند. 

آماده سازی شرایط مناسب برای جوجه های یک روزه :

آماده سازی شرایط مناسب برای جوجه های یک روزه - چیکن دیوایسطبیعیست پس از تبدیل تخم ها به جوجه، جوجه اردک های یک روزه نیازمند نگهداری و تغذیه می باشند، در این قسمت از مقاله جوجه کشی اردک، به بررسی شرایط مورد نیاز جوجه های یک روزه پرداخته شده است.

استفاده از لامپ مادر مصنوعی : 

لامپ های مادر مصنوعی در وهله اول برای تامین گرمای مورد نیاز جوجه های یکروزه مورد استفاده قرار می گیرند، دمای زیر ۳۰ درجه به راحتی باعث تلف شدن جوجه ها خواهد شد، درنتیجه تهیه لامپ های مادر مادون قرمز بسیار ضروری است.

استفاده از خاک اره یا پوشال برای بستر :

تهیه پوشال یا خاک اره برای بستر محل نگهداری جوجه اردک ها اهمیت بالایی دارد، این کار نه تنها از زخمی شدن پای پرنده جلوگیری می کند، بلکه باعث حفظ دما شده و سرمای کف محیط را به پرنده انتقال نخواهد داد. هم چنین مانع از خیس و لغزنده شدن بستر می شود و نظافت آن را راحت تر خواهد کرد. 

تهیه آبخوری و دانخوری :

استفاده از ظروف با جنس و ارتفاع مناسب برای تغذیه جوجه ها ضروری است، توصیه میشود ظروف آبخوری را طوری قرار دهید تا از واژگونی آنها و آلودگی محیط جلوگیری شود. هم چنین باید ارتفاع مناسبی داشته باشد تا جوجه اردک ها به راحتی به آب و غذا دسترسی داشته باشند. 

تغذیه و نگهداری از جوجه اردک ها :

برای تغذیه جوجه اردک ها میتوانید از سبزیجات خرد شده و سبوس استفاده کنید، این پرندگان نسبت به مرغ ها، به نیاسین بیشتری برای تقویت استخوان ها نیاز دارند، بنابراین وجود نیاسین، مواد معدنی و مغذی در جیره غذایی آن ها لازم است. هر موجودی در روزهای اولیه زندگی نیازمند نگهداری شدید می باشد، برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه مقاله نگهداری و تغذیه جوجه اردک از وب سایت چیکن دیوایس را مطالعه کنید.

جمع بندی :

در این مقاله با راه های جوجه کشی از اردک و نحوه نگهداری و تغذیه این پرنده آشنا شدید، چنانچه قصد کسب درآمد داشته و به پرورش این پرنده علاقه دارید، به شما توصیه میشود با خرید دستگاه های جوجه کشی گروه صنعتی اسکندری، راندمان کار خود را بالا ببرید، این دستگاه ظرفیت های مختلفی داشته و برای کسب و کارهای خانگی و صنعتی مناسب می باشند، علاوه بر آن گارانتی بدون قید و شرط و خدمات پس از فروش این دستگاه، از دیگر مزایای استفاده از آن می باشد.

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠

نوشته های مشابه

‫۹ دیدگاه ها

  1. سلام اردک من تا ۲یا۳ روز دیگه جوجه هاش از تخم بیرون میان میخوام همچنان در حالت کرچ بمونه چون تخم دارم میخوام دوباره بزارم زیرپا چیکار کنم البته عاشق رو تخم نشستن وخیلی آروم هم هست

    1. سلام دوست عزیز
      تخمارو اضافه کنی زیرش می تونی مدت کرچ شدنشو بیشتر کنی
      فقط چون انرژی زیادی رو برای خوابیدن رو تخما از دست میده باید به تغذیه ش حتما رسیدگی کنی

      1. سپاس گزارم با جیگر ماهی اشپل غزل تقویت‌شده میکنم پودر ماهی کیلکا هم بهش میدم

        1. آیا میتونم خودم جوجه رو از تخم بیرون بیارم

        2. سلام دوست عزیز
          بهتره این کارو انجام ندی
          فقط کمک کنی تا از تخم در بیان
          برای اونم یا میتونی رطوبتو افزایبش بدی تا پوسته ی تخما نرم بشه و راحت بتونن پوسته رو بشکنن
          که میزان رطوبت هم نباید بیش از حد باشه چون اونموقع جوجه ها خفه میشن
          یا هم شکافای کوچیک رو تخم ایجاد کنی که باز بتونن راحت نوکش بزنن

      2. سلام اردک اسرائیلی من ۳۵ روز روی تخم خوابیده ولی هنوز جوجه ها بیرون نیومدن دلیلش چیه

        1. سلام دوست عزیز
          نطفه سنجیشون کرده بودی ببینی نطفه دارن یا نه؟
          چک کن ببین جنین داخل تخم زندس؟ تکون میخوره؟
          طول دوره ی جوجه کشی از تخم اردک اسرائیلی ۳۴ تا ۳۷ روزه
          یعنی تا ۳۷ روز می تونی صبر کنی

        2. باشه پس چند روز هم صبر کن
          یه ذره رطوبت محیطو بیشتر کن
          یه کاسه آب بذار تو محیط و یا از رطوبت ساز استفاده کن تا پوسته ی تخما نرم بشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس