پرورش اردک گوشتی در ایران

پرورش اردک در تمامی کشور ها به منظور تولید تخم و گوشت صورت می پذیرد؛ اما تخم گذاری نسبتا کم این پرنده، سبب شده تا پرورش اردک های گوشتی در نژاد های مختلف رواج بیشتری داشته باشد. در ایران نیز پرورش برخی از نژاد اردک ها به دلیل وزن گیری سریع و طعم خوب گوشت، از محبوبیت بالایی برخوردار است.

چنانچه قصد شروع پرورش اردک گوشتی را دارید، خواندن این مقاله برای شما بسیار مفید می باشد. در این پست از چیکن دیوایس، زمین مناسب برای پرورش اردک گوشتی، فضای مورد نیاز، غذای اردک پرواری و بهترین شیوه پرورش این پرنده آمده است.

دستگاه جوجه کشی درنا 4 ظرفیت 840 عدد
دستگاه جوجه کشی درنا ۴ ظرفیت ۸۴۰ عدد
» مناسب برای جوجه کشی از اردک در ظرفیت بالا
» رطوبت رسانی از بالا با سیستم فوق مدرن
» به همراه فیلم آموزشی جوجه کشی
قیمت : ۲۷,۶۰۰,۰۰۰ تومان
 

نحوه شروع پرورش اردک گوشتی

قبل از هر چیز نیاز است تا نحوه پرورش اردک گوشتی را انتخاب نمایید. به طور کلی جهت شروع کار پرورش تمامی پرندگان، لازم است تا بین سه گزینه پیش رو یکی را انتخاب نمایید : خرید تخم نطفه دار اردک گوشتی اصیل و جوجه کشی از آن ، خرید جوجه اردک و پروار آنها، خرید اردک بالغ.

۱- خرید تخم نطفه دار و دستگاه جوجه کشی

خرید تخم نطفه دار اردک گوشتی و همچنین خرید دستگاه جوجه کشی یکی از شیوه های شروع پرورش اردک می باشد. در صورتی که قصد خرید تخم نطفه دار نژاد مد نظر خود را دارید لازم است تا به نکاتی توجه کنید :

الف ) در وهله اول لازم است تا دستگاه جوجه کشی را از برند های معتبر خریداری نمایید؛ دقت داشته باشید که دستگاه دارای گارانتی و خدمات پس از فروش باشد؛ تا در صورت بروز هرگونه مشکل بتوانید با ارتباط با شرکت سازنده مشکل را برطرف نماید.

خرید تخم نطفه دار و دستگاه جوجه کشی - چیکن دیوایس

به عنوان مثال دستگاه های جوجه کشی گروه صنعتی اسکندری از ۱۰ سال خدمات پس از فروش و ۱۲ ماه گارانتی برخوردارند.

ب ) در قدم دوم، تخم های نطفه دار اردک را تنها از پرورش دهندگان معتبر خریداری کنید. به این منظور شخصا به گله فروشنده سر زده و از تراکم اردک های نر در گله، سلامت پرنده و نژاد آن ها اطمینان حاصل نمایید. تخم های نطفه دار سالم و تازه به شما جوجه های سالم و قوی هم خواهند داد.

۲- خرید جوجه اردک گوشتی یک تا ده روزه

روش دیگر شروع پرورش اردک گوشتی، خرید جوجه های یک تا ده روزه و پرورش آن ها است. دقت داشته باشید که قیمت جوجه اردک گوشتی یک روزه از تخم نطفه دار بالاتر می باشد. بسیاری از افراد با خرید تعداد زیادی جوجه اردک و پروار کردن آنها به کسب درآمد می پردازند.

۳- خرید اردک مولد گوشتی

خرید اردک های مولد و جوجه کشی از تخم آن ها نیز راه دیگر کسب درآمد می باشد. شما میتوانید چند اردک بالغ را خریداری کرده و تخم نطفه دار آنها را جمع آوری کنید. با گذاشتن این تخم ها درون دستگاه، به تولید جوجه اردک گوشتی و پرورش آنها بپردازید.

البته دقت داشته باشید که قیمت اردک بالغ گوشتی نسبت به جوجه اردک و تخم نطفه دار بسیار بیشتر می باشد. اما در این روش شما از تخم های نطفه دار تازه گله خود جوجه کشی می کنید.

انتخاب نژاد مناسب برای پرورش اردک گوشتی

قدم دوم، انتخاب نژاد مناسب برای این منظور می باشد. اردک ها به طور کلی به عنوان اردک تخم گذار، اردک گوشتی و اردک زینتی پرورش می یابند. برخی از اردک ها تخم گذاری بیشتری داشته و برخی دیگر، وزن گیری سریع تری دارند. اردک های پکنی، اسرائیلی، ایلسبوری و … از انواع نژاد اردک سنگین وزن میباشند.

انتخاب نژاد مناسب برای پرورش اردک گوشتی - چیکن دیوایس

از بین انواع اردک گوشتی در ایران، اردک های گوشتی پکنی علاقه مندان بیشتری دارند. این اردک ها وزن گیری بالایی داشته و گوشت آن ها خوش طعم می باشد. البته در سال های گذشته، اردک نژاد مسکویی یا اسرائیلی نیز، به دلیل گوشت ترد و خوشمزه خود، جایگاه خوبی در میان علاقه مندان به پرورش اردک گوشتی پیدا کرده است.

فضای مناسب برای پرورش اردک گوشتی

در این قسمت از متن، به بررسی فضای مناسب برای پرورش اردک گوشتی در سنین مختلف و میزان فضای مورد نیاز آنها پرداخته شده است.

محیط نگهداری جوجه اردک یک تا ۳۰ روزه

برای نگهداری و پرورش از جوجه اردک های گوشتی، شما نیاز به یک محیط سرپوشیده خواهید داشت. جوجه اردک ها تا سن یک ماهگی بسیار حساس بوده و مقاومت بسیار کمی در برابر دمای پایین دارند. به همین دلیل استفاده از اتاقی سرپوشیده و مجهز به سیستم گرمایشی و سرمایشی مناسب، برای اردک ضروری است.

شما میتوانید جهت گرمایش محیط از بخاری یا لامپ های مادر مصنوعی استفاده نمایید. استفاده از لامپ مادر مصنوعی جهت گرما بخشی یکنواخت و جلوگیری از بروز بیماری کانیبالیسم به دلیل نور قرمز توصیه میشود.

بهترین دما برای نگهداری از جوجه اردک در هفته های اولیه زندگی آنها، دمای ۳۲ تا ۳۵ درجه سانتی گراد است.

بهتر است جوجه اردک ها درون قفس هایی با کف توری و با ارتفاع ۵۰ سانتی متر از کف زمین قرار گیرند. در این صورت فضولات آنها از سوراخ های توری به زیر قفس ریخته و آلودگی زیادی در بستر و کف پای آنها ایجاد نمی شود. شما میتوانید به ازای هر ۱۰ تا ۱۵ جوجه اردک، از فضایی به مساحت یک متر مربع استفاده نمایید.

فضای مناسب پرورش اردک پس از یک ماهگی

با رشد اردک ها و گذشتن از یک ماهگی، مقاومت آنها در برابر سرما، گرما و شکارچیان نیز بیشتر میشود. در این موقع شما میتواند پرندگان خود را در محیط های باز پرورش دهید. البته لازم به ذکر است که پرورش اردک گوشتی در سالن، خانه و قفس مخصوص نیز امکان پذیر می باشد.

برای این منظور به ازای هر جفت اردک بالغ، فضایی به مساحت یک متر مربع مورد نیاز است. دقت داشته باشید که اطراف چراگاه پرنده را دیوارکشی کرده تا پرنده فرار نکند.

اردک ها و مرغابی ها جهت جفت گیری و غذا خوردن آسان به  استخر و حوضچه های کم عمق نیاز دارند؛ در نتیجه بهتر است استخر ها و برکه های کوچکی در محیط احداث نمایید. همچنین پرندگان بالغ به لانه های سرپوشیده برای تخم گذاری نیاز دارند. بنابراین بسته به تعداد اردک های ماده، لانه هایی پوشیده شده از کاه و پوشال، در نقاط مختلف فضا تعبیه کنید.

اتاق مخصوص جوجه کشی و نگهداری از تخم نطفه دار

جهت پرورش اردک گوشتی، شما نیازمند اتاق مخصوص جهت جوجه کشی از تخم های نطفه دار گله خود و همچنین نگهداری از تخم ها پیش از جوجه کشی می باشید. این اتاق باید عاری از هرگونه آلودگی بوده و برای جوجه کشی از اردک با دستگاه آماده گردد.

غذای اردک گوشتی

غذای اردک گوشتی - چیکن دیوایسدر تغذیه اردک های گوشتی لازم است تا از پروتئین بیشتری نسبت به سایر نژاد ها استفاده گردد. جوجه اردک های گوشتی در ماه های اولیه زندگی خود، باید از دان استارتر اردک گوشتی به همراه مولتی ویتامین مخصوص تغذیه کنند. در ادامه یک جیره پیشنهادی جهت تغذیه اردک گوشتی آمده است :

  • غلات و سبوس ۴۵ درصد
  • نخود و سایر حبوبات ۱۰ درصد
  • سبزیجات و میوه ۴۰ درصد
  • پودر صدف و کلسیم ۲.۵ درصد
  • روغن ماهی یا پودر گوشت ۲.۵ درصد

هزینه تغذیه اردک ها در فصول گرم بسیار کاهش می یابد. با شروع فصل بهار و تا پایان تابستان، شما میتوانید از علوفه جات و گیاهان در تغذیه این پرنده استفاده نمایید. در این صورت علاوه بر کاهش هزینه های نهایی، سرعت وزن گیری پرنده نیز افزایش می یابد.

آب و هوای مناسب جهت پرورش اردک گوشتی

پرورش اردک گوشتی در ورامین و مازندران نسبت به سایر شهرهای کشور رونق بیشتری دارد. این امر نشان میدهد که پرورش این پرنده در شهرهای شمالی  با رطوبت بالا و شهرهای خشک امکان پذیر است. اما نکته ای که در اینجا باید به آن اشاره کرد نیاز به برکه یا استخر در برخی از این نژاد ها می باشد.

بنابراین در صورتی که قصد پرورش اردک گوشتی در شهرهای مرکزی و شهرهای خشک را دارید، حتما برای این پرنده بسته به جمعیت گله، استخر ها و نهرهای آبی در نظر بگیرید. این پرنده مقاومت بالایی در برابر کاهش و افزایش دما داشته اما دمای ۱۸ تا ۲۲ درجه سانتی گراد بهترین دما برای پرورش اردک های گوشتی می باشد.

معایب و مزایای پرورش اردک گوشتی

وزن گیری سریع، طعم خوب گوشت، امکان ارسال به کشتارگاه در ۶۰ تا ۹۰ روزگی و سود آوری بالای این امر از جمله مزایای پرورش اردک گوشتی می باشد. در صورتی که در روستا زندگی می کنید و امکان پرورش پرنده در چراگاه را دارید، هزینه های نهایی به میزان قابل توجهی کاهش می یابد.

اما از طرف دیگر، پرورش اردک در سالن و حذف علوفه از تغذیه، هزینه های مربوط به دان را افزایش میدهد. مصرف بالای خوراک و هدر رفت بالای دان در پرورش اردک از معایب آن می باشد.

جمع بندی

در این پست از وبلاگ چیکن دیوایس، مراحل مختلف پرورش اردک پرواری بررسی شد. آماده سازی فضای مناسب، انتخاب نژاد اردک گوشتی و انتخاب شیوه پرورش، از قدم های اولیه شروع این کار است. شما میتوانید با خرید تخم نطفه دار، جوجه اردک یا اردک های بالغ، کسب و کار خود را شروع نمایید. در صورت بروز هرگونه سوال، آن را با ما در قسمت کامنت ها به اشتراک بگذارید.

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس