خواص گوشت اردک

خواص گوشت اردک

اردک یا مرغابی پرنده ای از لحاظ ظاهری کوچکتر از غاز و قو می باشد. این پرنده هم توانایی زندگی در آب شیرین و هم آب شور دریا را دارد.

اردک ها از اولین گونه های پرندگان هستند که توسط انسان ها اهلی شده اند. اردک های اهلی به خاطر اینکه طول و حجم بالشان نسبت به سایر پرندگان متوسط است به خوبی نمی توانند پرواز کنند.

گوشت این پرنده منبع بسیار غنی از آهن، انواع پروتئین ها، فسفر و … است.

همچنین گوشت اردک طعم لذیذی داشته و به صورت آب پز و سرخ شده هم مصرف می شود. توجه کنید که این گوشت میزان چربی و کلسترول بالایی داشته و مصرف زیاد آن مضراتی به همراه دارد.

ویژگی های خاص و فواید بی نظیر گوشت اردک باعث شده که بسیاری از پرورش دهندگان روی به پرورش و نگهداری از این پرنده زیبا بیاورند.

اگر علاقه زیادی به پرورش اردک دارید، دانستن این موضوع خالی از لطف نیست که با استفاده از دستگاه جوجه کشی می توان تخم های نطفه دار این پرنده را جوجه کشی کرد.

در این مقاله از سایت چیکن دیوایس به بررسی ویژگی های منحصر به فرد گوشت اردک، خواص آن برای سلامتی و موارد منع مصرف آن پرداخته ایم. همراه ما باشید.

آیا گوشت همه نژادهای اردک مصرف خوراکی دارد؟

اردک ها هم همانند اکثر پرندگان دارای انواع نژاد می باشند. ما در مقالات قبلی به صورت کامل انواع نژاد های اردک را مورد بررسی قرار دادیم. اما در نظر داشته باشید در حالی که برخی نژاد اردک ها دو منظوره هستند و برای تولید گوشت و تخم از آن ها نگهداری می شود، اما  برخی دیگر از این نژاد ها تخمگذار خوبی هستند اما گوشت آن ها برای تولید اصلاً مناسب نیست. نوع دیگری از نژاد اردک ها هم گوشت مناسبی دارند وتخمگذار خوبی نمی باشند.

آیا گوشت همه نژادهای اردک مصرف خوراکی دارد؟ - چیکن دیوایساز مهمترین نژاد های گوشتی اردک، نژاد های اسرائیلی و پکن می باشند. در مقاله پرورش اردک اسرائیلی نحوه کسب درامد از این نوع اردک های گوشتی را شرح داده ایم.

طبع گوشت اردک

طبع این گوشت خوشمزه گرم می باشد و ارزش غذایی فراوانی دارد که در جدول بخش بعدی هم به آن اشاره شده است. این گوشت دارای گرم ترین طبع در بین گوشت تمامی پرندگان است.

ارزش غذایی

 در جدول زیر مقدارمواد معدنی و ویتامین ها و مواد مفید موجود در ۱۰۰ گرم گوشت اردک آورده شده است.

کالری۳۳۷ کیلوکالری
کلسترول۱۰ گرم
چربی۲۸ گرم
شکر۰
کربوهیدرات۰
پروتئین۱۹ گرم
ویتامین  A۴ درصد
سدیم۵۹ میلی گرم
ویتامین B12۵ درصد
ویتامین B6۱۰ درصد
آهن۱۵ درصد
منیزیم۴ درصد
روی۲ درصد
پتاسیم۵۹ میلی گرم

 

خواص بی نظیر گوشت اردک

در ادامه ما به بررسی خواص فوق العاده گوشت اردک پرداخته ایم.

تاثیر گوشت اردک بر پوست

تاثیر گوشت اردک بر پوست - چیکن دیوایسگوشت اردک به دلیل اینکه حاوی مقدار زیادی چربی می باشد یکی از منابع خوب برای دریافت چربی مورد نیاز بدن است. چربی ها نقش مهمی در رطوبت، شادابی و جذابیت پوست انسان دارند. این چربی ها همچنین می توانند از پوست در برابر تغییرات آب و هوایی محافظت کنند.

افزایش وزن بدن

گوشت اردک به دلیل چرب بودن، می تواند کمک شایانی به افزایش طبیعی و عادی وزن بدن نماید. افراد لاغر می توانند به میزان لازم گوشت اردک مصرف کنند، اما افراد دارای اضافه وزن باید در مصرف این گوشت دقت نمایند.

کمک به تقویت سیستم ایمنی بدن انسان

یکی از عوامل مهمی که در تقویت و بهبود عملکرد سیستم ایمنی انسان نقش بسزایی دارد، روی می باشد. روی موجود در گوشت اردک برای تقویت سیستم ایمنی بسیار مفید است و در بهبودی کامل زخم ها به سیستم ایمنی کمک فراوانی میکند.

حفظ سلامتی و شادابی موها

ویتامین B2 یا ریبوفلاوین موجود در گوشت اردک، از ریزش مو جلوگیری می نماید و همچنین با کاهش چربی مو باعث حفظ سلامتی موها می شود.

افزایش متابولیسم بدن

مقدار ویتامین   B6 موجود در ۱۰۰ گرم گوشت اردک، ۱۰ درصد یا ۰.۳  میلی گرم می باشد. این مقدار از ویتامین  B6 به سوخت و ساز چربی ها، کربوهیدرات ها و پروتئین ها در بدن کمک می نماید و به طور کلی سوخت و ساز بدن را افزایش می دهد.

کمک به رفع کم خونی

یکی از عوامل مهم در جلوگیری از بیماری کم خونی آهن می باشد. آهن موجود در گوشت اردک  قسمت مهمی از نیازهای گلبول های قرمز خون را به آهن تامین می کند.

کمک به رفع کم خونی - چیکن دیوایسمصرف این گوشت از بروز بیماری کم خونی در فرد جلوگیری می نماید، اما توجه کنید که به علت چربی زیاد این گوشت نباید در مصرف آن زیاده روی کرد.

کمک به رشد ماهیچه ها

پروتئین و سدیم موجود در گوشت اردک کمک فراوانی به رشد ماهیچه ها می کنند . افراد ورزشکار و افرادی که به سلامتی عضله های خود اهمیت می دهند، می توانند در کنار ورزش کردن، گوشت اردک هم مصرف نمایند که به عضله سازی در بدنشان کمک خواهد کرد.

تقویت سیستم عصبی

از فواید و ویژگی های مهم گوشت اردک می توان به اسید پانتوتنیک موجود در این گوشت اشاره کرد که موجب فعال تر شدن سیستم عصبی و آزاد شدن انرژی می شود.

افزایش توانایی در آقایان

مصرف گوشت اردک می تواند باعث روان تر شدن گردش خون در بدن تقویت سیستم عصبی شود. همچنین در این گوشت تیامین نیز وجود دارد که توانایی آقایان را  افزایش می دهد.

بهبود عملکرد دستگاه گوارش

بهبود عملکرد دستگاه گوارش - چیکن دیوایسویتامین B3 یا همان نیاسین موجود در گوشت اردک در عملکرد دستگاه گوارش اثر گذاشته و باعث روان تر و نرم تر شدن این دستگاه می شود. همچنین این ویتامین در مقابله با بیماری دیابت نیز مفید است.

 گرم تر کردن دمای بدن

مصرف گوشت اردک در فصل زمستان به دلیل وجود اسیدهای چرب در این گوشت باعث افزایش دمای بدن می شود و از سرماخوردگی جلوگیری می کند. پس اگر فرد سرمایی هستید توصیه می کنیم حتماً در زمستان مصرف گوشت اردک را امتحان کنید.

بهبود گلو درد

مواد معدنی فراوان موجود در این گوشت بسیار برای بدن مفید می باشند. یکی از این ویژگی های این مواد معدنی کمک به بهتر شدن گلو درد میباشد. همچنین مصرف گوشت اردک می تواند صدای گرفته ی فرد را به حالت عادی برگرداند.

رفع کردن گاز معده

گوشت این پرنده به دلیل داشتن نیاسین، باعث جلوگیری از ایجاد نفخ و کاهش میزان آن می شود و به عملکرد بهتر معده کمک می کند.

آنتی اکسیدان های طبیعی

گوشت اردک آنتی اکسیدان های طبیعی ای دارد که از فعالیت های آسیب رسان رادیکال های آزاد جلوگیری می کنند و بدن را از بیماری ها محافظت می نمایند.

کمک به کنترل فشار خون

سدیم از موادی است می تواند فشار خون را کنترل نماید. با مصرف گوشت اردک مقدار کافی سدیم جذب بدن شده و می تواند فشار خون را تا حدودی کنترل نماید.

کمک به استحکام دندان ها و استخوان ها

با مصرف گوشت اردک، فسفری که جذب بدن می شود در استحکام بخشیدن به استخوان ها و دندان ها نقش دارد. همچنین این ماده می تواند از پوکی استخوان نیز جلوگیری کند.

مصرف گوشت اردک در زمان بارداری

مصرف گوشت اردک نه تنها در دوران بارداری ضرری برای مادر و جنین نداشته، بلکه فواید بسیاری هم برای سلامتی این دو دارد. تمام موارد و فوایدی که برای مصرف گوشت اردک ذکر کردیم برای مادر و جنینش هم در زمان بارداری صدق می کند.

مصرف گوشت اردک در زمان بارداری - چیکن دیوایسآهن موجود در این گوشت از بروز کم خونی در زنان باردار جلوگیری به عمل می آورد. همچنین فسفر موجود در آن به استحکام استخوان های جنین کمک شایانی می نماید.

توجه داشته باشید که در مصرف این گوشت به خاطر چرب بودن نباید زیاده روی کرد. قبل از خوردن گوشت اردک حتماً اطمینان حاصل کنید که خوب پخته است.

موارد منع مصرف گوشت اردک

افرادی که به بیماری های قلبی عروقی مبتلا هستند، افرادی که کبد چرب دارند و کسانی که بیماری های فشار خون و هر بیماری ای در ارتباط با چربی دارند، قبل از مصرف گوشت اردک باید با پزشک خود مشورت نمایند.

مضرات مصرف گوشت اردک

 به دلیل زیاد بودن میزان کلسترول  و چربی گوشت اردک، در صورت زیاده روی در مصرف احتمال ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی، فشار خون بالا، چاقی وجود دارد

جمع بندی

ما در این مقاله از سایت چیکن دیوایس به بررسی ویژگی ها و فواید گوشت اردک و موارد منع مصرف آن پرداختیم.  به طور کلی می توان گفت که مصرف گوشت اردک فواید بسیاری برای افراد مختلف دارد اما در مصرف آن نیز نباید زیاده روی کرد.

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠

نوشته های مشابه

‫۲ دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس