آشنایی و بررسی پرورش اردک ماندارین

آشنایی و بررسی پرورش اردک ماندارین

اردک ماندارین یکی از انواع گونه های اردک با ظاهری فوق العاده زیبا است که گونه های متعددی از آن را می توان در شرق آسیا مشاهده کرد. اندازه این پرنده چندان بزرگ نیست و قد آن در حدود ۴۲ تا ۵۰ سانتی متر محاسبه شده است.

به عنوان یکی از انواع پرنده های اهلی می توان آن را به دسته اردک های جنگلی که در آمریکای شمالی زندگی می کنند مشابهت دارد. زیبایی و رنگ بندی منحصر به فرد این پرنده باعث شده تا برخی از پرورش دهنده ها با هدف ایجاد یک منبع درآمد مناسب به پرورش اردک ماندارین بپردازند. در واقع این پرنده علاوه بر این اردک است با توجه به ویژگی های ظاهری که دارد به عنوان یک پرنده زینتی نیز به فروش می رسد.

بررسی ظاهر و تعیین جنسیت اردک ماندارین

درک ماندارین نر که به بلوغ رسیده بسیار شکیل و با پرهایی زیبا است. این پرنده دارای صورت و منقاری به رنگ نزدیک به قرمز بوده و همچنین هلالی بزرگ و سفید رنگ در قسمت بالای سر آن قرار دارد.

با بررسی اطراف صورت می توان دریافت که این قسمت ه مو دارند. رنگ بندی سینه این اردک، متشکل از رنگ بنفش با دو خط سفید می باشد. هر دو سمت این پرنده به رنگ قرمز بوده و قسمت دم آن نارنجی رنگ می باشد. گونه ماده این پرنده بسیار به ماده اردک جنگلی شباهت دارد. در این پرنده یک حلقه چشم به رنگ سفید بر روی خطی از چشم تا قسمت  پشت آن کشیده شده و قابل رویت است.

بررسی ظاهر و تعیین جنسیت اردک ماندارین - چیکن دیوایسدر هر دو گونه نر و ماده میتوان تاج را مشاهده کرد. البته اندازه تاج در گونه نر بزرگتر است. همچون خیلی از گونه های اردک، پرنده نر با وارد شدن به فصل جفت گیری پرهایی آن ریخته و در این دوره از نظر ظاهر به اردک ماده شباهت پیدا می کند.

البته این در حالیست که همچنان می توانید آن را به وسیله منقار درخشان  با ترکیب رنگی نارنجی و زرد و همچنین خط کمرنگ موجود در قسمت چشم تشخیص داد؛ همچنین با دقت کردن به قسمت تاج می توان نر یا ماده بودن آن ها را تعیین کرد. امکان تشخیص جنسیت در بحث پرورش اردک ماندارین برای پرورش دهنده های بسیار حائز اهمیت است.

دستگاه جوجه کشی هواباتور 336 تایی
دستگاه جوجه کشی هواباتور ۳۳۶ تایی
» قابلیت جوجه کشی از تخم نطفه دار اردک ماندارین
» دارای قابلیت ستر و هچر همزمان
» دارای آموزش رایگان جوجه کشی
قیمت : ۱۸,۸۰۰,۰۰۰ تومان
 

ویژگی های اردک ماندارین

با استناد بر بررسی های صورت گرفته جوجه اردک های ماندارین از حیث شکل و ظاهری که دارند بیشتر شبیه به جوجه اردک های جنگلی و همچنین جوجه اردک های وحشی می باشند. البته وجود خط چشم در این پرنده ها اصلی ترین عامل در تمایز آن ها با دیگر گونه های جنگلی است. توجه داشته باشید که خط چشم اردک های وحشی و جنگلی تنه در قسمت دور چشم نقش بسته است ولی  خط چشم اردک ماندارین از خود چشم شروع شده و  تا قسمت دم امتداد می یابد.

شایان ذکر است که اردک ماندارین به رنگ سفید یکی دیگر از انواع رنگ بندی های این پرنده است که در طبیعت وجود دارد. این نوع رنگ محصول جهش ژنتیکی می باشد که نهایت زیبایی را به ارمغان آورده است.

با وجود اینکه بررسی های متعددی صورت گرفته و هنوز ریشه اصلی این نوع جهش ژنتیکی تا به حال معین نشده است، اما تصور اصلی بر این است که جفت گیری مکرر انواع پرندگان ها با نسبت خویشاوندی نزدیک و مشابه و مهم تر از همه فرایند های اصلاح نژاد سبب کاهش ترکیبات ژنتیکی و در نهایت ایجاد برخی معضلات خاص و مشکلات ژنتیکی همچون آلبانی سیم می شود.

ویژگی های اردک ماندارین - چیکن دیوایساردک ماندارین در قسمت های مختلف شرق آسیا به فراوانی دیده می شود. صادرات درختان و از بین بردن جنگل هایی که محل زندگی این پرنده و دیگر نژاد ها می باشد، سبب شده تا این پرنده از نظر تعداد جمعیت در قسمت های شرق روسیه  و چین تا پایین تر از ۱۰۰۰ جفت شوند که این می تواند یک زنگ خطر قبل از فاجعه باشد.

باید توجه داشت که در کشور ژاپن هنوز در حدود  ۵ هزار جفت از این پرنده وجود دارد. این در حالیست که در حدود ۷۰۰۰ قطعه از این اردک در بریتانیا و بالاترین نرخ در قاره اروپا علی الخصوص در برلین وجود دارد. در کشور بزرگ آمریکا هم تعداد قابل توجهی از اردک نژاد ماندارین به صورت قرنطینه شده وجود دارد که البته تعداد آن ها محدود است.

محل زندگی و تولید مثل

مکانی که اردک ماندارین در آن زندگی می کند در طول دوره جفت گیری و  تولید مثل، در بوته زارهای کنار آب و رودخانه ها می باشد که البته اکثراً در قسمت های کم ارتفاع اتفاق می افتد. اما تخم گذاری و هچ جوجه های می تواند در ارتفاعات بیشتر از ۱۴۰۰ متر انجام شود. در زندگی طبیعی اردک های ماندارین در مناطقی که دارای درختان متعدد است و در نزدیکی رودخانه های با عمق نسبتاً کم، جفتگیری و تخمگذاری می کنند. این نژاد از پرنده ها در چاله عمیقی که داخل درختان وجود دارد لانه خود را می سازند.

محل زندگی و تولید مثل - چیکن دیوایسبا وارد شدن به فصل بهار، گونه های ماده بعد از انجام عملیات جفت گیری و تولید تخم، طی فرایندی بر روی روی تخم ها در حفره درختان می خوابند. در این دوره  اردک نر در بازه زمانی که فرایند جوجه کشی در حال انجام است وظیفه دارد که از اردک ماده و تخم ها مراقبت کند. خود اردک نر در فرایند جوجه کشی روی تخم ها نمیخوابد. افرادی که میخواهند به پرورش اردک ماندارین بپردازند باید با رفتارها و اخلاقیات این پرنده آشنایی کامل داشته باشند.

بعد از اتمام فرایند هچ و خارج شدن جوجه ها از تخم، مادر این جوجه ها تمهیدات لازم را برای آموزش دادن نحوه پرواز به جوجه اردک ها در نظر می گیرد؛ در همین راستا اردک ها را از لحظه اول از لانه به سمت بیرون حرکت می دهد. بعد از اینکه همه جوجه ها از تخم بیرون آمدند، مادرشان را تا نزدیکی منبع آب دنبال میکنند

بررسی پرورش اردک ماندارین 

برای پرورش این پرنده باید در وهله اول توجه داشت که ماندارین متعلق به خانواده اردک ها است، از این رو در سالن و محل نگهداری این پرنده باید حتماً استخر و یا حداقل حوضچه های بزرگ آب در نظر گرفته شود. اردک ماندارین پرنده ای آبدوست است که باید روزانه به شنا و بازی در آب بپردازد. در محل نگهداری این پرنده ها باید حتماً فن تهویه قرار دهید تا بوی بدن آن را به بیرون انتقال دهد و در عین حال هوای تازه و اکسیژن مورد نیاز را تامین کند.

برای بالا بردن دمای سالن می توانید از انواع تجهیزات گرمایشی و هیتر ها البته با توجه به ابعاد سالن استفاده کنید. حائز اهمیت است بدانید که هیتر های آتش درون با توجه به سیستمی که دارند می توانند گرمای پاک و خالی از آلودگی تولید کنند. در نهایت برای حفظ گرمای تولید شده باید قسمت کف سالن را با استفاده از پوشال و خرده چوب به خوبی عایق بندی و ایزوله سازی کنید.

بررسی پرورش اردک ماندارین - چیکن دیوایسدر هر دوره سنی با توجه به جثه اردک ها باید از آبخوری ها و دانخوری های مناسب استفاده کنید. البته اگر سالن بزرگ با تعداد پرنده بالا فعالیت می کنید، باید از آبخوری و دانخوری که دارای سیستم اتوماتیک هستند بهره گیری نمایید.

برای ایجاد یک گله کوچک یا بزرگ از اردک ماندارین می توانید به راحتی دستگاه جوجه کشی مناسب خریداری کرده و به بدین ترتیب به جوجه کشی از تخم نطفه دار این پرنده بپردازید. شرکت های سازنده این نوع دستگاه ها تا جای ممکن محدودیت ها برای کاربران به حداقل برساند؛ این شرکت ها  انواع دستگاه جوجه کشی خانگی و صنعتی در ظرفیت های مختلف طراحی و تولید می کنند که فرد می تواند با توجه به نیاز و بودجه خود بهترین گزینه را انتخاب کند.

نوشته های مشابه

‫۶ دیدگاه ها

  1. سلام. دعوای نرهاشون درچه حده؟ در حدی هست که نشه دو جفتشون رو با آرامش کنار هم نگه داشت؟ اینکه تک همسرن باعث نمیشه بعد جفت گیری دیگه بر سر جفت با هم درگیر نشن؟
    و اینکه با گونه های نزدیک مثل اردک جنگلی هم میسازن؟چون میگن انگار اردک جنگلی با اینکه ماده اش خیلی شبیه ماندارینه ولی درست انتخابش میکنه ممکنه با همدیگه درگیر بشن؟

    1. سلام
      همیشه هم اینجوری نیستن که دعوا کنن ، گاها زمان زیادی با هم میمونن و تحمل میکنن همدیگه رو !
      اینکه با اردک های جنگلی بسازه یا نه به خل و خوی همون یه پرنده ی شما بستگی داره ، همشون مثل هم نیستن !

  2. سلام دما و رطوبت دستگاه باید برای ماندارین چند باشه؟

    1. سلام
      دما ۳۶.۷ تا ۳۷.۲
      رطوبت ۷۰
      هچر رطوبت ۷۵ دما ۳۶.۵

  3. سلام وقت بخیر.
    اردک من هی میفته چیکار کنم قوی بشه خیلی لاغر هست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس