خصوصیات رفتاری مرغ عشق | شناخت عادت ها و رفتارها

آشنایی با رفتارها و عادت های مرغ عشق

با توجه به اینکه طوطی ها پرندگان باهوش و بازیگوش هستند، بعنوان حیوان خانگی از آنها بسیار استقبال میشود. یکی از محبوب ترین این طوطی ها، مرغ عشق می باشد که ظاهر بسیار زیبایی هم دارد. این پرندگان به دلیل هوش و ذکاوتی که دارند میتوانند شخصیت منحصر به فردی داشته باشند. شرایط محیط نگهداری و نحوه تعامل با این پرندگان نقش بسیار مهمی در شکل گیری شخصیت آنها در سنین جوجگی دارد.

اما برخی از رفتارها و عادت ها در میان مرغ عشق ها تقریبا یکسان و تکراری است. امروز در این مقاله از سایت چیکن دیوایس میخواهیم خصوصیات رفتاری و اخلاق مرغ عشق ها را برای شما شرح دهیم. مطمئنا برای اینکه بتوانید رابطه خوبی با پرنده خود داشته باشید و شرایط مناسبی برای او فراهم کنید، شناخت خصوصیات و رفتارهای او برای شما ضروری خواهد بود. پس خواندن این مقاله را از دست ندهید.

کشیدن پاها

یکی از رفتارهایی که مرغ عشق انجام میدهد کشیدن پاها برای رقع خستگی روزانه می باشد. گاها مرغ عشق همزمان یکی از پاها و بال همان سمت را به طرف عقب میکشاند. همچنین وقتی پرنده پای خود را به حالت طبیعی برگرداند پنجه پای خود را همانند مشت میکند.

کشیدن پاها - چیکن دیوایسمرغ عشق سالم هر دو پا و بال های خود را بدین ترتیب در حالت کشیده قرار میدهد تا خستگی او رفع شود. ممکن است این حرکت مرغ عشق برای شما کمی عجییب به نظر برسد و فکر کنید که پاهای او مشکل دارد ولی در واقع او دارد رفع خستگی میکند. اگر پرنده شما اصلا این رفتارها را ندارد شاید مریض شده باشد لذا باید به تمامی علائم و حرکات او توجه بیشتری داشته باشید.

مقاله پرورش مرغ عشق در منزل و نکات لازم را حتما مطالعه کنید:

استراحت بر روی یک پا

گاها پس از کشیدن پاها و بال ها به سمت عقب، مرغ عشق همان پای خود را به سمت شکمش بالا می اورد و فقط بر روی یک پا می ایستد. البته تمامی مرغ عشق ها به هنگام استراحت این چنین رفتار نمیکنند. برخی ها هنگام خوابیدن و استراحت یکی از پاهای خود را بالا نگه داشته و فقط بر روی یک پا تکیه میکنند. برخی دیگر نیز بر روی هر دو پا ایستاده و در همان حالت استراحت میکنند. اگر مرغ عشق شما هیچ مشکلی حرکتی و علائم بیماری نداشته باشد، تکیه کردن بر روی یک پا به هنگام خواب و استراحت جای نگرانی نیست و این بخشی از رفتار طبیعی آنها می باشد.

چرخاندن سر به عقب و منقار زدن به پرهای پشت به هنگام خواب

در هنگام خواب بیشتر طوطی ها از جمله مرغ عشق عادت دارند که سر خود را به عقب برگردانند و منقار خود را در پرها فرو کنند. آنها حتی در طول چرت های روزانه نیز ممکن است این حرکت را انجام دهند. البته باید دقت داشته باشید که در مواقع بیماری نیز مرغ عشق ممکن است این کار را انجام دهد.

چرخاندن سر به عقب و منقار زدن به پرهای پشت به هنگام خواب - چیکن دیوایساما تفاوت های زیادی بین مرغ عشق سالم و بیمار وجود دارد. بعنوان مثال اگر مرغ عشق در حالت بیماری سر خود را به عقب و لای پرهای خود برگرداند، پرهای بدنش را پف خواهد کرد. همچنین او به دلیل بی حالی و بیماری نمی تواند بر روی یک پا استراحت کند. بعلاوه مرغ عشق بیمار نسبت به اتفاقات محیط پیرامون و حرکات شما بی توجه خواهد بود.

علائم دیگر مثل لرزش، بی اشتهایی، اسهال و … نیز نشانه بیماری هستند. در این مواقع باید حتما برای رفع مشکل پرنده او را به یک متخصص دامپزشک نشان دهید تا پرنده معاینه شود. اما اگر مرغ عشق شما هنگامی که سر خود را لای پرهای پشت میکند و علائم گفته شده را ندارد، نگران نباشید، آنها اینچنین استراحت میکنند.

بالا آوردن بال ها یا باز کردن آنها

تا کردن بال ها و بالا آوردن آنها نیز میتواند نشانه رفع خستگی در مرغ عشق باشد. اما اگر پرنده شما بال های خود را به دور از بدن خود نگه میدارد و همزمان له له میزند، باید بدانید که دچار استرس گرمایی شده است. یعنی محیط نگهداری او بیش از حد گرم شده و پرنده با انجام این حرکات بدن خود را خنک نگه میدارد. دمای اسایش برای طوطی ها همان دمای معمولی برای ما انسان ها یعنی دمای نزدیک به ۲۵ درجه می باشد.

بالا آوردن بال ها یا باز کردن آنها - چیکن دیوایسالبته مرغ عشق ها زنمانیکه بخواند توجه جفت خود را جلب کنند باز بال های خود را به طرفین و یا به سمت پایین باز میکنند. تفاوت این رفتار آنها در زمان گرم شدن در نحوه باز کردن بال ها می باشد. زیرا در زمان استرس گرمایی پرنده شانه های خود را از بدن فاصله میدهید و زیر بال ها نیز کاملا نمایان هستند تا هوا از زیر بال هایش جریان داشته باشد.

دقت داشته باشید که اگر مرغ عشق بال هایش را تخت کند و بدنش باریک شده باشد و پرنده به هوا نوک میزند یعنی اینکه او دچار درد یا ترس شده است.

تمیز کردن پرها

تمیز کردن پرها یا پرآرایی بخشی از فعالیت روزانه مرغ عشق برای تمیز نگه داشتن بدن خود می باشد. آنها با منقار خود تقریبا تمامی نواحی بدن خود را (به جز سر و زیر گردن ) تمیز میکنند. اما اگر مشاهده کردید که پرنده شما با منقار پرهای بدن خود را از جایش در می آورد باید سریعا برای ترک این عادت او اقدام کنید. ممکن است پرنده شما بیمار شده باشد. یا اینکه ممکن است پرهایش دچار انگل خارجی مثل شپشک شده باشند. در هر صورت هرچه سریعتر باید علت آن را پیدا و رفع کنید وگرنه پرنده شما به پرکنی عادت نموده و پرهای بدن خود را خواهد کَند.

در زمان پر آرایی پرنده تکان هایی هم به خود می دهد تا ذرات ریز چربی پوست از بدن او جدا شوند. این ذرات معلق در هوا ممکن است در افراد مخصوصا افرادی که حساسیت دارند، آلرژی ایجاد کند.

درجا بال زدن

مرغ عشق خانگی و سایر پرندگانی که در اسارت به سر می برند به مدت طولانی از پرواز کردن آنها جلوگیری میشود. این پرندگان با توجه به اینکه علاقه زیاد به پرواز کردن دارند، در محیطهای محدود فقط درجا بال می زنند.

درجا بال زدن - چیکن دیوایسپرنده های جوان نیز که به تازگی میخواهند اولین تجربه پرواز کردن را داشته باشند، بر روی تیرک درجا بال می زنند. بهتر است که برای پرنده خود امکان پرواز را فراهم کنید. برای اینکار میتوانید پرنده را در یک محیط امن و سربسته برای چندین دقیقه رها کنید. یا اینکه او را در داخل قفس های توری بزرگ پرورش دهید.

خمیازه کشیدن

خمیازه کشیدن یکی دیگر از خصوصیات رفتاری مرغ عشق می باشد. وقتیکه هوای محیط نگهداری آنها بیش از حد آلوده و کثیف باشد، یا اینکه اگر چیزی در گوش پرنده فرو رفته باشد، او خمیازه خواهد کشید. خمیازه کشیدن در پرندگان نیز مسری است مخصوصا مرغ عشقها خیلی زود این کار را تقلید یا تکرار میکنند.

عطسه کردن یا سرفه کردن

مرغ عشق یک طوطی باهوش است و برخی از رفتارهای ما انسان ها را تقلید میکند. بعنوان مثال عطسه کردن یا سرفه کردن یکی از این موارد می تواند باشد.

علت عطسه کردن یا سرفه کردن - چیکن دیوایسالبته در صورتیکه مجرای بینی پرنده در اثر گرد و غبار دچار گرفتگی شود، پرنده برای تمیز کردن آن عطسه میکند.

همچنین در زمان سرماخوردگی نیز پرنده پشت سر هم عطسه میکند.  لذا دقت داشته باشید که اگر عطسه کردن با علائم دیگر مثل آبریزش بینی، لرزش بدن، بی حالی، پف کردن پرها و اسهال همراه باشد، پرنده شما سرما خورده است.

دم

یکی از نقاط حساس مرغ عشق ها دم آنها می باشد. پرورش دهندگان خانگی باید این نکته را بدانند که مرغ عشق از نوازش کردن و لمس کردن دمش توسط پرنده یا انسان ها خوشش نمی آید. حتی اگر پرنده رابطه بسیار خوبی به شما داشته باشد باز هم سعی نکنید که دمش را نوازش یا لمس کنید.

در زمان جفت گیری نیز مرغ عشق نر سعی میکند که بر روی دم مرغ عشق ماده پا بگذارد. اگر جنس ماده به این رفتار او پرخاشگری نشان نداد یعنی برای جفت گیری با مرغ عشق نر راضی می باشد. بدین ترتیب پرنده نر میفهمد که ماده به او اجازه جفت گیری را خواهد داد.

پرخاشگری در فصل جفت گیری

در فصل جفت گیری رفتارهایی همچون پرخاشگری یا حسادت در مرغ عشق ها تشدید پیدا میکند. این پرندگان ممکن است به حضور دیگر حیوانات خانگی حسادت کنند.

پرخاشگری در فصل جفت گیری - چیکن دیوایسهمچنین بین نر و ماده در فصل جفت گیری بیشتر دعوا اتفاق می افتد. در مقاله دلیل دعوای مرغ عشق نر و ماده به طور کامل در این رابطه بحث شده است. برای اطلاعات بیشتر حتما بر روی لینک مقاله مذکور کلیک کنید.

بالا آوردن غذا

بالا آوردن غذا در طوطی سانان نوعی ابراز علاقه به جفت یا صاحب می باشد. پس فکر نکنید که پرنده مسموم شده است. همچنین مرغ عشق نر در فصل جفت گیری غذا بالا آورده و به جفتش میدهد. این حرکت نوعی تمرین و آماده شدن برای غذا دادن به جوجه ها پس از جوجه کشی می باشد. در زمان بالا آوردن غذا ، مرغ عشق گردن خود را کش می دهد و سر خود را سریع تکان میدهد.

مالیدن دم بر روی چوب یا میله های قفس

وقتی مرغ عشق بیش از حد مست شده و آماده جفت گیری باشد، این حرکت را انجام میدهد. این حرکت در واقع عمل جنسی آنها می باشد.

چمباته زدن روی چوب نشیمنگاه

مرغ عشق ماده برای صدا کردن و فراخواندن جفتش این حرکت را انجام میدهد.

نوک زدن یا گاز گرفتن

این حرکت نیز بخشی از طبیعت مرغ عشق می باشد. در این شرایط هرگز دست خود را عقب نکشید یا اینکه حرکت آنی انجام ندهید. چون مرغ عشق فکر میکند شما از اینکار خوشتان آمده و مجددا شما را گاز خواهد گرفت. این کار در ادامه تبدیل به یک عادت ناپسند در او میشود .

نوشته های مشابه

‫۲۶۱ دیدگاه ها

  1. سلام من مرغ عشق دستی دارم بعد سرش رو تند نند بالا پایین میکنه مثل رقص و ریتم ولی وقتی براش اهنگ میزارم از کارش دست میکشه دلیلش چیه

    1. سلام دوست عزیز
      این رفتار نشون دهنده شاد و خوشحال بودن پرندتون هست
      اینکه آهنگ میذارید و این رفتار رو نشون نمیده نشون دهنده تمرکز کردنش رو آهنگه

  2. سلام من مرغ عشق نر دستی رام، دارم میخواستم بدونم جفت باشه بهتره یا تک؟؟

    1. سلام دوست عزیز
      مرغ عشق ها بهتره به صورت جفت نگهداری بشن چون اگه تنها باشن افسرده میشن

    2. سلام مرغ عشق برای جفت که افسرده نشه رام نر هم هست ماده بگیرم بهتره یا همجنس خودش؟؟

  3. سلام وقت بخیر ما چهار روزی هستش مرغ عشق خریدیم ، اونی که رنگش ابی هستش بشدت تند تند بال میزنه و با نوک میزنه تو قفس و بسدت سرصدا میکنه و انگار جیغ می‌کشه از صبح تا عصر مدام ، اما اون سبزه ارومه و فقط یجا نشسته فروشنده گفتند که از هفته دیگه نخم گذاری میکنن
    علت رفتار های اون ابی رنگ چی هستش بشدت سرصدا میکنه و بال بال میزنع و بیقراره

    1. سلام دوست عزیز
      استرس داره
      دو قطره گلاب طبیعی بریز تو آبش بده بخوره تو کاهش استرس موثره

  4. سلام من یه مرغ عشق ماده دارم میخوام دستیش کنم باید چیکار کنم

  5. سلام وقتتون بخیر
    من یه مرغ نر دارم سخنگو خیلی بازیگوش جنب جوش زیاد داره خیلی
    بازی میکنه حرف میزنه میرقصه
    برادرم بال هاش یکم با قیچی چید از دیروز یکم رفتارش عوض شده همش ساکت یجایی وایمیسه هیچ کاری انجام نمیده
    مشکلی پیدا کرده؟؟میشه راهنماییم کنید مثل قبل بشه

    1. سلام دوست عزیز
      چیدن بال های پرنده به هیچ عنوان توصیه نمیشه چون باعث میشه پرنده استرس بگیره و در نهایت افسرده بشه
      دلیل این رفتارای مرغ عشقتم میتونه همینا باشه

  6. سلام من یک مرغ عشق ماده دارم که جفتش مرد البته مطمئن نبودیم که اون نر هستش با اینکه دیگ مرغ عشق تنها شده بود لانه رو برنداشتیم بعد حدودا دو هفته ۳ تا تخم گذاشت و به مدت ۲۰ روز روی اونا خوابید و فقط گاهی برای دونه و آب سریع میومد بیرون و دوباره می‌رفت تو لونه و فضولاتش هم خیلی بزرگ شده بود تو این مدت ما کاری بهش نداشتیم بعد ۲۰ روز تخم هاشو برداشتیم چون توشون خشک شده بود و از اون موقع خیلی پر جنب و جوش شده و کلا از روی سر و شونه هامون پایین نمیاد و وقتی هم که میزاریمش تو قفس بعد دونه خوردن دوباره میچسبه به در قفس که بیاریمش بیرون بعضی وقتا هم رو دستمون درحد یکی دوتا دونه بالا میاره و میخورشون و اصلا دیگ تو طول روز نمی‌خوابه خستمون کرده یجورایی طبیعیه این همه جنب و جوش؟؟

    1. سلام دوست عزیز
      اونارو به اصطلاح میگن تخمای هرز یا خاکی و از روی مستی گذاشته میشن
      اینم به خاطر تغذیه ی نادرستشه چون گرمی بهش زیاد میدی برای همین تخم خاکی میذاره
      باید تو جیره ی غذاییش تخم خرفه تخم کاهو و تخم کاسنی اضافه کنی
      به علاوه چون تخم گذاری کرده و مقدار زیادی از پروتئین و کلسیم بدنشو از دست داده برا همین باید تو این دوره تغذیه ش متعادل باشه و براش مولتی ویتامین و مکمل کلسیم هم بدی
      چون مدت زیادی بیرون از قفس بوده برا همین به محیط بیرون بیشتر عادت کرده و باید ساعات بیرون بودنشو کم کنی مثلا هر دو روز یه بار ۵ دقیق از زمان بیرون از قفس بودنش کم کن
      تو قفسش اسباب بازی و خوراکی های مورد علاقه شو بزار تا سرگرم شه
      اصولا پرنده نباید در طول روز بخوابه و خوابیدنش به معنای وجود مشکلی هست بعد رعایت اینا دیگه روال زندگیش طبیعی میشه
      یکیم ممکنه بدون جفت افسرده بشه به مرور
      بهتره براش یه جفت دیگه تهیه کنی

  7. سلام و وقت بخیر
    من دوتا مرغ عشق دارم نر و ماده
    چندوقتیه فضله اشون عادیه اما انگار ادرار هم دارن،کف قفس خیسه
    بیحال نیستن،و بسیار پرجنب و جوش هستن
    دلیل این خیسی رو نمیفهمم چیه،و اینکه مطمئنم آب نریخته کف قفس

    1. سلام دوست عزیز
      زیاد آب میخورن؟
      چون اکثرا از سر این مشکل قفس مدام خیس میشه
      که نشات گرفته از مشکل کلیوی اونهاست

      1. بله اتفاقا زیاد آب میخورن
        باید چکار کنم؟
        چیزی هست که بهشون بدم بخورن و مشکلشون رفع بشه؟
        و یه چیز دیگه وقتی جای گرم میبرمشون این خیسی کمتر میشه

        1. ببین انتقالشون بده جایی که نه زیاد سرده نه زیاد گرم یه دمای ایده آل داشته باشه
          اگه زیاد آب میخورن مشکل کلیوی دارن که باید با دامپزشک برای درمانش مشورت کنی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋