بیماری قانقاریا در طیور | علائم و درمان 

بررسی بیماری قانقاریا در پرندگان و روش های درمان

بیماری قانقاریا که به نام گانگرنوز درماتیت (Gangrenous dermatitis) نیز شناخته می شود، یک بیماری عفونی است که بوقلمون و مرغ و سایر پرنده های خانگی و بومی را میتواند درگیر کند. که توسط یاخته های ویروسی و عفونی به نام کلستریدیوم سپتیکوم ، استافیلوکوکوس اورئوس و … به صورت منفرد یا ترکیبی ایجاد می شود.

این بیماری با مرگ و میر سریع و حاد گله همراه است. پرندگانی که در معرض عفونت قرار می گیرند ، دچار نکروز پوست و بافت زیر جلدی هستند که معمولاً شامل سینه ، شکم ، بال یا ران است. در این نوشته از چیکن دیوایس در مورد علائم بیماری قانقاریا در طیور، روش های تشخیص و درمان آن مطالب مفیدی را ارائه خواهیم کرد، با ادامه این نوشته همراه باشید. 

منشاء قانقاریا در پرنده های بومی 

یاخته هایی مانند کلستریدیا و استافیلوکوک به صورت پیش فرض و طبیعی در محیط مرغداری و روده یا روی پوست پرندگان وجود دارند، بنابراین وجود این ارگانیسم ها لزوماً نشان دهنده یک چالش بیماری نیست. بلکه تصور می شود عوامل دیگری هستند که در ایجاد بیماری بالینی در گله نقش اساسی دارند. مرغ و خروس و بوقلمون ، بلدرچین ، اردک و غاز و هر پرنده دیگری احتمال درگیری با این بیماری را دارند.

محققان بر این باور هستند که قانقاریا در نتیجه سایر بیماری ها ایجاد می شود که اثرات سرکوب کننده سیستم ایمنی را دارند، به عنوان مثال بیماری های مانند بورس عفونی، کم خونی عفونی ، مارک، هپاتیت و بیماریهای ناشی از کلستریدیوم ، استافیلوكوك و اشرشیاکلی عوامل تشدید کننده این بیماری ثانویه هستند.

منشاء قانقاریا در پرنده های بومی - چیکن دیوایسشرایط محیطی بد و نگهداری پرنده ها در یک بستر آلوده نیز ممکن است گله ها را به درماتیت گانگرنوز یا همان قانقاریا مبتلا سازد. عدم انهدام سریع پرندگان مرده نیز احتمال بروز بیماری را افزایش خواهد داد، زیرا این گونه پرندگان عامل مهمی در انتشار انواع بیماری ها و ویروس ها می باشد.

از جمله اقدامات نادرست مدیریتی که سبب بروز و گسترش این بیماری می شوند میتوان به ازدحام بیش از حد ، غذای ناکافی ، برنامه غذایی نامنظم، عدم تهویه صحیح، بالا بودن رطوبت سالن ، پایین بودن یا بالا بودن گرمای سالن، وجود فضولات زیاد در کف بستر و… اشاره کرد. هم چنین پرندگانی که سیستم ایمنی پایینی دارند، نسبت به واکسن بورس واکنش نشان داده و به این عارضه مبتلا می شوند.

علائم و نشانه های قانقاریا 

علائم این بیماری طیور سریعا ظهور پیدا می کند (بین ۱۲ تا ۲۴ ساعت) و با مرگ ناگهانی پرنده بیمار منجر خواهد شد. معمولا پرنده هایی که علائمی مانند افسردگی، کز کردگی، عدم تعادل در حرکت و ایستادن ، اشتهای پایین، ضعف پا، تب شدید و… دارند، بیشترین احتمال در ابتلا به بیماری را دارند.

بررسی علائم بدنی

بر روی بدن پرنده ها به دنبال نقاط کبود شده و پوست ملتهب و قرمز باشید. نواحی درگیر بیماری معمولاً شامل شکم ، سینه ، زیر بال و پاها می شوند. نواحی پوستی و زیر جلدی درگیر به رنگ قرمز و خونی خواهد بود. عفونت ممکن است به زیر پوست پرنده نیز راه پیدا کند و گوشت و عضلات را نیز درگیر سازد که در این صورت پوست تغییر رنگ داده و علاوه بر کبودی ، ورم و تاول نیز خواهد داشت.

تشخیص بیماری قانقاریا در طیور

تشخیص بیماری قانقاریا در طیور - چیکن دیوایستشخیص احتمالی براساس افزایش حاد مرگ و میر و ضایعات پوستی اشاره شده انجام می گیرد. تأیید تشخیص بیماری بر اساس وجود ضایعات و جداسازی عامل (عوامل ایجاد کننده) از بافت آسیب دیده است. تشخیص علت اصلی و بیماری زمینه ای برای درک کامل ابتلا یا عدم ابتلای پرنده به گانگرنوز درماتیت ضروری است ، زیرا ممکن است قبل از نمایان شدن علائم این بیماری، عوامل و بیماری های عفونی دیگری سیستم ایمنی بدن پرنده را تضعیف ساخته باشد.

درمان و کنترل بیماری 

پاکسازی و ضدعفونی کامل سالن باعث کاهش یا از بین رفتن عفونت گانگرنوز درماتیت در گله های دارای بیماری شده است. نمک زدن کف سالن باعث کاهش چالش باکتریایی در گله های بعدی خواهد شد. 

کاهش میزان رطوبت و از بین بردن عوامل بیماری ها زا مانند فضولات تجمع یافته در کف بستر از دیگر اقدامات پیشگیری و کنترل است، به منظور کاهش رطوبت می توانید از فن تهویه استفاده کنید و پاک سازی هفتگی بستر پیشنهاد می شود، به منظور جلوگیری از انتشار بو و رطوبت حاصل از فضولات حتما از پوشال و یا خاک اره در کف بستر استفاده شود. 

در مواردی که عفونت ثانویه (قانقاریا) نسبت به عفونت ویروسی قوی تر باشد ، ممکن است از اصلاح و تغییر در برنامه واکسیناسیون جهت سرکوب سیستم ایمنی استفاده شود، این اقدام برای کنترل قانقاریای گسترده استفاده می شود.

قانقاریا در طول تاریخ به طور موثری با تجویز طیف گسترده ای از آنتی بیوتیک های گرم مثبت درمان شده است. در مواردی که میزان مرگ و میر کم است و یا اثر آنتی بیوتیکی ضعیف است، از اسید کننده های آب استفاده شده است تا میزان مرگ و میر را کاهش دهد ، اما مرگ و میر را کاملا از بین نمی برد.

خطر انتقال بیماری به انسان

تصور می شود که پتانسیل انتقال بیماری به انسان کم باشد چرا که تقریباً همه پرندگان مبتلا سریعاً در معرض عفونت قرار گرفته و از بین می روند و تا سن پردازش و انتقال ویروس زنده نمی ماند، اما به هر حال به منظور پیشگیری از هر گونه بیماری احتمالی از ملزومات بهداشتی مانند ماسک ، چکمه ، لباس مخصوص، دستکش و … استفاده شود و از رفت و آمد در میان گله تا حد امکان کاسته شود. 

نوشته های مشابه

‫۲۰ دیدگاه ها

  1. سلام فنچ من پاش سیاه شده بعد خون اومدنش مث چوب شده انگشت اون
    چه کنم
    اشتها داره ها میپره اما سرعت کمی داره ها

    1. احتمالا چوب نشیمن یا کف قفسش مناسب نبوده و زخمیش کرده
      برای درمان حتما به دامپزشک مراجعه کنید

  2. سلام من یک فنچ دارم که پاش کمی خون اومده و بعدش با کرم تت رو سای کلین پاشو خوب کردم بعد الان دو روزه که سیاه شده اون انگشت زخمی بعد مانند چوب شده خشکیده و سیاه هست
    چه کنم
    اشتها داره میپره بازر میکنه اما سرعت کمی داره و روز اول روی زمین مینشست و بعد درست شد انگار بی حس شده انگشتش که زخمه

    1. احتمالا میله نشیمن درست نیست یا اینکه کف قفس سفته
      شاید هم به چیزی گیر کرده و زخمی شده
      بهتر که به دامپزشک مراجعه کنید تا درمان کنه

  3. سلام
    لطفا کمکم کنید
    جوجه طوطی یک ماهه دارم ، چون حوله تو خونش بوده ، حوله ریش ریش شده و پای جوجه حدودا ۳ هفتع توش بوده ، بعدش ک من فهمیدم و در اوردم خیلی باد کرده بود پاش ، بعد زخم شده بود ، الان ک دو هفته از اون روز میگذره پاهاش سیاه شده و احتمالا قانقاریا گرفته
    بهش کرم بتا متازون زدم
    دیگه چکار کنم؟؟؟؟😭
    پاهاش خودش میوفته یا باید برم دکتر؟

    1. هر چه سریعتر به دامپزشک مراجعه کنید تا از دست نرفته

      1. سلام جوجه من زیر بالش کبود هست و ورم هم داره نمی‌دونم چکار کنم احتمال داره قانقاریا گرفته چطور میتونم درمانش
        کنم 😭

        1. سلام دوست عزیز
          اونو باید ببری دامپزشک تا سریعا درمانش کنن

  4. سلام امروزدیدم ک جوجه کفترام خونی هستن بقیه روک نگاه کردم دیدم دوتاشون سرشون ورم کرده بشدت وکبودشده کامل جوجه کفترام پونزده روزشون هست،خلاصه این کبودی و ورم روکتف وبال یکی شون هم هست اول فکرکردم کبوترای دیگ زدنشون وبخاطراین هست ولی بیشترک دقت کردم چون دیدم چرک هم انگارهست توورم وزخمشون واینکه زخمشون یجانبودوتقریباکل قسمت سرش هست وشبیه بیشترسوختگی پامون توبچگی هست ک کشیدمیشدروفرش هست شک کردم ک نکن بیماری باش وتلف بشن کبوترام واینکه یه قسمت بالشون هم ورم کردبازترس برم داشت اگ ممکن هست راهنماییم کنیدمرسی

    1. به احتمال زیاد بیماری قارچی هستش
      به داروخانه حیوانات مراجعه کنید تا پماد و انتی بیوتیک های لازم رو برای درمان پرنده بدن

  5. سلام و خسته نباشید…من یه مرغ مینا دارم دیروز دچار شکستگی بال شد استخوانش کاملاً جدا شده بود بردمش دام پزشکی اتل بست و دو تا دارو داد یکیش آنتی‌بیوتیک بود و اون یکیو نمی‌دونم چیه ولی گف یکیشو بعد از چهار روز باید بهش بدی.از حرکدوم روزی هست قطره تو ۱۰۰سی سی آب میخواستم بدونم که چیکار کنم که خدایی نکرده به قانقاریا مبتلا نشه و زود تر بهبود پیدا کنه…
    در مورد وضعیت پرنده هم باید بگم خدا رو شکر اشتهارش کم نشده پرخاشگر نشده کاملا سرحال و اروم هستش…
    به نظر شما بهش شیر بدم اشکال داره امروز یه وعده بهش شیر دادم…امروز روز دوم دوره نقاهتش هست لطفاً راهنمایی کنید با تشکر

    1. اگر شیر چربی زیادی نداشته باشه ، مشکلی پیش نمیاد
      اما بهتر که هفته ای یک بار بدید و از انواع سبزیجات دارای کلسیم هم استفاده کنید
      دقت کنید که مواد غذایی دارای اهن و ویتامین c براش مضر و سعی کنید کمتر از اونا استفاده کنید.

      1. خیلی ممنونم از راهنماییتون برای این که به قانقاریا مبتلا نشه چیکار کنم؟

        1. موارد گفته شده داخل مقاله رو رعایت کنید.

      2. سلام خسته نباشید امروز روز چهارمه بالش ورم کرده باید چیکار کنم

        1. دامپزشک رو در جریان بذارید
          اگر به خوبی اتل بندی کرده باشه باید به مرور زمان خوب بشه

  6. سلام من جوجه کشی کردم الان جوجه هام یک هفته هستند ولی همشون سرشون رو هی تکون میدن مشکل چیه؟

    1. شاید از ضعف باشه شاید هم از بیماری
      اب و غذای کافی بهشون بده و حتما محیط شون رو گرم نگه دار و با مشورت دامپزشک از مولتی ویتامین مخصوص جوجه ها استفاده کن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋