آموزش تخم گذاری مرغ

آموزش تخم گذاری مرغ

تخمگذاری بخش بسیار مهمی از فعالیت بدنی مرغ ها میباشد. اما تخمگذاری مرغ به عوامل مختلفی بستگی دارد. در این مقاله از وبلاگ چیکن دیوایس بیشتر در مورد تخمگذاری مرغ و نکات مربوطه توضیح خواهیم داد.

آموزش تخم گذاری مرغ : شیوه نگهداری و نحوه مدیریت مرغ ها یک عامل مهم در تخمگذاری آنها میباشد. نیمچه ها (مرغ تا سن ۳ ماهگی) بایستی سن یکسان داشته و هنوز شروع به تخم گذاری نکرده باشند. سپس باید با یک برنامه تغذیه خاص و تحریک نوری باعث بلوغ به موقع آنها شد. تعداد مرغ قابل پرورش می بایستی متناسب با سطح بستر سالن بوده تا از تراکم بیش از حد جلوگیری شود. دانخوری ها تا حد ۱/۳ ظرفیت (۱/۳ عمق) از دان پر می شوند. دانخوری و آبخوری ناودانی باید بگونه ای مستقر شوند که مرغها به راحتی بتوانند از آنها استفاده نمایند.

مقدار آب می بایستی فراوان و مصرف آن مخصوصاً در فصول گرم آزاد و اختیاری باشد، بستر از جنسی پوشال نجاری سفید، ۱۰ تا ۱۵ سانتیمتر ضخامت داشته باشد. لامپ های نوع آفتابی کم مصرف با استقرار در محل مناسب، برنامه ی نوردهی کنترل شده را تضمین میکنند. یکی از ملزومات پرورش مرغ تخم گذار در سیستم بستر، وجود آشیانه های مخصوص تخم گذاری است، داخل این لانه ها باید تاریکتر، کف آنها عمیق تر و پوشیده از پوشال نجاری باشد، در ضمن ترجیحاً برای هر ۳ قطعه مرغ لاری تخم گذار یک عدد آشیانه لازم است.

شروع تخم گذاری برای نژاد لاری در حدود سن ۶/۵ ماهگی است. اگر تخم گذاری نیمچه ها زودرسی باشد، تعداد قابل توجهی از آنها تخم خود را بر روی بستر رها می کنند، این معضل به سختی بر طرف می شود و در صورت تکرار به یک عادت تبدیل میگردد. از روزهای اول، مرغدار می بایستی مراقب شرایط محیطی سالن باشد. حرارت و رطوبت بسیار مهم بوده زیرا ارتباط مستقیمی با وضعیت بستر دارند. در خلال تخم گذاری مرغان، رعایت ساعات نور برای تولید آنها نیز از اهمیت خاصی برخوردار است.

اگر تحت هر عنوانی نوردهی قطع شده و یا کاهش پیدا کند، تولید نیز کاهش پیدا خواهد کرد. بنا به دلایل فوق پرورش دهنده می بایستی توجه خاصی به ساعات نور دهی داشته باشد. شدت نور مطلوب برای مرغان تخم گذار در حد ۲ تا ۳ وات برای هر مترمربع سالن می باشد. ولی قبل از تخمگذاری و در دوران آماده سازی نیمچه ها باید در حد ۱ وات به ازای هر متر مربع از کف سالن باشد. برای مطالعه بیشتر در خصوص تحریک نوری مرغ ها مقاله برنامه نوردهی مرغ تخمگذار را مطالعه کنید.

مرغان تخم گذار بومی و یا نژاد لاری در شروع تولید می بایستی تحت نظر قرار گیرند. در حقیقت حتی با بذل توجه مرغدار، بعضی مرغها اغلب تخم خود را روی زمین رها می کنند که اگر جلوی این کار گرفته نشود تخم – گذاری بر روی بستر ادامه مییابد. لذا در صورت مشاهده ی چنین وضعیتی، ضروری است اولاً سالن دائماً تحت نظر بوده و با دیدن مرغانی که در حال تخم گذاری بر روی زمین هستند، بلافاصله به داخل آشیانه های مخصوصی تخم گذاری جابجا شود.

۵- جمع آوری: به محض مشاهده ی تخم مرغ رها شده بر روی زمین می بایستی جمع آوری شده و مانع پیروی مرغان دیگر و تخم گذاری در همان محل شد. ( وجود تخم مرغ در هر محلی موجب تحریک دیگر مرغان به تخم گذاری در همان محل خواهد شد).

راه کارهای مفید برای تخمگذاری مرغ در داخل لانه

در مرغداری های صنعتی از لانه های مخصوص برای تخمگذاری مرغ ها استفاده میشود و شیوه پرورش آنها بیشتر به شکل پرورش در قفس می باشد. از این رو در این سیستم ها مرغداران کمتر با مشکل جمع آوری تخم ها و یا شکسته شدن آنها مواجه میشوند. ولی پرورش دهندگانی که به پرورش مرغ بومی تخمگذار مشغولند باید محل مناسبی برای تخمگذاری مرغ ها در نظر بگیرند.

راه کارهای مفید برای تخمگذاری مرغ در داخل لانه - چیکن دیوایسدر غیر اینصورت مرغ ها روی زمین و یا در لابه لای چمن ها و یا هر جای دیگری ممکن است تخم بگذارند. در این صورت جمع آوری تخم مرغ ها سخت خواهد بود و احتمال شکستن آنها و یا خوردن آنها توسط سایر حیوانات و حتی مرغ ها وجود دارد. البته لازم به ذکر است که برخی از مرغ ها نیز بسیار لجباز بوده و بدون توجه به لانه هر کجا که بخواهند تخم های خود را میگذارند. برای ترک عادت این نوع مرغ و یا عادت دادن مرغ به تخمگذاری در داخل لانه های مخصوص اقدامات زیر را انجام دهید.

  • لانه های چوبی و یا پلاستیکی ایجاد تهیه کنید و داخل آن را با پوشال و یا کاه بپوشانید.
  • در داخل لانه باید حالت گودی ایجاد کنید تا مرغ ها در داخل آن راحت باشند. همچنین لانه باید به اندازه کافی بزرگ باشد تا مرغ در داخل آن احساس راحتی کند.
  • تعداد لانه ها به اندازه کافی باشد معمولا به ازای هر ۴ مرغ یک لانه در نظر میگیرند.
  • محل لانه باید دنج و در یک مکان کم نور و خلوت باشد. آنها برای تخمگذاری به حریم خصوص نیاز دارند.
  • جعبه ها را با فاصله چند سانتی متری از سطح زمین قرار دهید.
  • در داخل لانه تخم مرغ طبیعی و یا پلاستیکی قرار دهید. در این صورت مرغ ها برای تخمگذاری در آنجا تشویق میشوند.

زمان تخمک گذاری و تخمگذاری مرغ کی می باشد؟

چرخه تولید مثل مرغ به ساعات نوردهی و زمانیکه مرغ در معرض نور قرار دارد، بستگی دارد. یک مرغ برای تخمگذاری حداقل به ۱۴ ساعت نور در طول روز نیاز دارد. اگر آنها در طول روز ۱۶ ساعت نور دریافت کنند، به حداکثر توان تخمگذاری خود خواهند رسید.

زمان تخمگذاری مرغ ها معمولا ۶ ساعت بعد از طلوع آفتاب می باشد. یا اینکه اگر در ابتدای روز مرغ ۶ ساعت در معرض نور قرار گیرد، تخمگذاری میکند. به همین دلیل تخمگذاری آنها بیشتر طرف های صبح می باشد. البته تخمگذاری مرغ هایی که کمتر در معرض نور قرار میگیرند ممکن است تا ساعت ۳ بعد ظهر نیز طول بکشد.

هر بار تخمگذاری با چرخه تخمک گذاری مرغ شروع میشود. با آزاد شدن تخمک یا زرده از تخمدان مرغ چرخه تخمگذاری او امکان پذیر است. سپس تخم به آرامی از مجرای بلند تخمدان مرغ عبور کرده که در حین این فرایند پوسته تخم مرغ و غشای اطراف زرده تشکیل میشوند. زرده به آرامی در مجرای اویدوکت حرکت نموده و در نهایت تخم مرغ کامل شکل گرفته و از کلواک پرنده خارج میشود.

زمان تخمک گذاری مرغ معمولا صبح هنگام میباشد اما حداکثر تا ساعت ۳ بعد از ظهر تخمک گذاری مرغ شروع میشود. تخمک گذاری مرغ حدودا یک ساعت پس از تخمگذاری او انجام میگیرد. همچنین تخمک گذاری تا تخمگذاری مجدد مرغ حدود ۲۶ ساعت طول میکشد به همین دلیل مرغ ها نمیتوانند به طور منظم هر روز تخمگذاری کنند.

یک مرغ تخمگذار حداکثر میتواند هر ۲۸ ساعت یک بار یک تخمک آزاد کند. اما باید دقت داشته باشید که آنها در تاریکی قادر به تخمک گذاری نبوده و در نتیجه تخم مرغی هم تولید نخواهد شد.

با افزایش سن نیز تخمگذاری مرغ ها کاهش پیدا میکند به طوریکه بعد از سن ۳ سالگی مرغ ها در طول هفته ممکن است دو یا حداکثر ۳ بار تخم بگذارند.

ناگفته نماند که تخمگذاری مرغ به فاکتورهای مهمی همچون مدیریت، تغذیه، آب و هوا و نژاد آن بستگی دارد. مخصوصا ژنتیک یک عامل تعیین کننده بر قدرت تخمگذاری مرغ ها میباشد. مرغ هایی که تخم قهوه ای تولید میکنند معمولا زودتر (اوایل صبح) تخمگذاری میکنند. در حالیکه مرغ هایی که تخم سفید میگذارند در اواخر روز تخمگذاری میکنند. مرغ های گوشتی نیز که تخمگذاری بسیار پایینی دارند معمولا هنگام طلوع آفتاب تخمگذاری میکنند.

مرغ در چند ماهگی تخمگذار می شود؟

زمان تخمگذاری مرغ در درجه اول به نژاد و سپس به نحوه مدیریت آن بستگی دارد. مرغ های تخمگذار صنعتی معمولا در سن ۴.۵ الی ۵ ماهگی تخمگذار میشوند. برخی نژادهای محلی نیز در سن ۶ و حتی ۷ ماهگی بالغ شده و تخمگذار میشوند. در صنعت مرغداری به زمان بلوغ مرغ ها بسیار اهمیت داده میشود.

مرغ های تخمگذار صنعتی معمولا در سن ۳ ماهگی خرید میشوند و سپس تحت یک برنامه معین و منظم نوردهی و تغذیه میشوند. بدین ترتیب آنها زودتر وارد چرخه تخمگذاری میشوند. ولی در مرغ های بومی و روستایی کمتر به اصول مدیریتی اهمیت داده میشود. به همین دلیل مرغ های محلی دیرتر به تخم می آیند.

تقریبا مرغ ها ۳ الی ۴ ماه بعد از بلوغ به اوج تخمگذاری خود می رسند. مرغ های صنعتی بعد از سن بلوغ تا یک سال بازدهی اقتصادی دارند ولی بعد از آن یعنی در سن ۱۶ الی ۱۷ ماهگی از چرخه تولید حذف میشوند.

مرغ های بومی تخمگذار نیز از منظر اقتصادی به طور متوسط ۱۰ الی ۱۱ ماه تخمگذاری قابل توجیهی دارند. اما در روستاها تا سنین ۳ سالگی نیز مرغ ها را نگه می دارند.

مراحل تخم گذاری مرغ

نحوه تشکیل تخم مرغ - فروشگاه چیکن دیوایسدر پرندگان تخمگذار، تخم در نتیجه برخی فرایندهای پیچیده تولید میشود. اولین مرحله تخمگذاری به تخمک اندازی زرده مربوط میشود. در مرغ ها تخمدان سمت چپ فقط رشد میکند وتخمدان و یا اندام تناسلی آنها دارای قسمت های مختلفی است. پس از تخمک اندازی، زرده از طریق اینفاندیبولوم جذب شده و به مدت یک ربع الی نیم ساعت در این بخش از اندام تناسلی مرغ رشد میکند. در بخش اینفاندیبولوم شالاز و غشای پری ویتلین ایجاد میشود.

سپس تخم در لوله تخم بَر به سمت قسمت ماگنوم حرکت میکند. پس از گذشت ۳ ساعت در این اندام، آلبومین و یا همان پروتئین های تشکیل دهنده سفیده تخم مرغ ترشح میشوند. همچنین در این قسمت یک لایه محافظ از جنس پروتئین زرده را احاطه میکند. در جوجه کشی این لایه مانع نفوذ باکتری ها به نطفه میشود. علاوه بر این در بخش ماگنوم یک صفحه نیز ایجاد میشود که در ادامه غشای پوسته و خود پوسته بر روی آن قرار میگیرند.

در این زمان اندازه تخم مرغ کمی بزرگ شده و به بخش ایستموس وارد میشود. تخم مرغ حدودا یک ساعت در ایستموس باقی می ماند. در این مرحله رشته هایی ایجاد میشوند که غشای داخلی و خارجی پوسته را تشکیل میدهند.

بعد از آن تخم مرغ وارد رحم شده و پوسته آن شکل میگیرد. در این مرحله آب و الکترولیت ها به سفیده اضافه میشوند. سپس به مدت ۵ ساعت هسته های پستانی پوسته (نقاط دگمه مانند) ایجاد شده و سپس پوسته نهایی تخم مرغ تشکیل میشود. تخم مرغ به هنگام تولید نزدیک به ۲۰ ساعت در غده پوسته ساز توقف میکند و در نهایت از کلواک پرنده خارج میشود. در مرغ های محلی که تخم مرغ های قهوه ای رنگ میگذارند، رنگ دانه ها نیز در رحم تولید شده و باعث تغییر رنگ پوسته تخم مرغ میشوند.

آیا تخمگذاری مرغ به خروس ربط دارد؟

خیر، تخمگذاری مرغ هیچ ربطی به خروس ندارد. وظیفه خروس فقط بارور سازی مرغ بوده تا تخم های نطفه دار تولید شود. تخم های نطفه دار نیز برای جوجه کشی مورد استفاده قرار میگیرند. برخی افراد به اشتباه تصور میکنند که برای تخمگذاری مرغ ها حتما باید خروس نیز در بین آنها وجود داشته باشد.

نحوه تخمگذاری مرغ

مرغ ها زمانیکه به سن بلوغ رسیدند تحت شرایط پرورشی مطلوب شروع به تخمگذاری میکنند. روند تخمگذاری مرغ ها رابطه مستقیمی به نور دارد. مرغ های محلی نور مورد نیاز خود را از طریق آفتاب دریافت میکنند.

نحوه تخمگذاری مرغ - چیکن دیوایساما در مرغداری های صنعتی نور مورد نیاز از طریق لامپ های مخصوص و با شدت کنترل شده تأمین میشود. فرایند تخمگذاری هنگامی شروع میشود که نور وارد چشم مرغ شود و غده حساس به نور یعنی غده صنوبری را تحریک میکند.این غده پس از تحریک، فرایندی را آغاز میکند که منجر به آزاد شدن تخمک و یا زرده از تخمدان مرغ میشود. پس از آزاد شدن تخمک، مراحل تشکیل تخم مرغ شکل میگیرد و سپس مرغ اقدام به تخمگذاری میکند.

نشانه های مرغ تخمگذار چیست؟

زمانیکه مرغ برای تخمگذاری آماده میشود شروع به قد قد کردن میکند و کمتر با سایر مرغ ها درگیر میشود. همچنین اندازه تاج و ریش آنها کمی بزرگ و پر رنگ تر میشود و راه رفتن آنها کمی قائم تر خواهد بود. سپس مرغ تخمگذار به دنبال لانه میگردد و پس از نشستن در لانه شروع به تخمگذاری میکند. تخمگذاری او ممکن است تا ۲۰ دقیقه طول بکشد.

پس از تخمگذاری مرغ از داخل لانه برخواسته و شروع به قد قد کردن و آواز خواندن میکند. آواز او نیز به طور متوسط ۵ دقیقه به طول میانجامد. با شنیدن صدای مرغ، شما میتوانید به لانه مراجعه کرده و تخم مرغ ها را بردارید.

علائم بارزی وجود دارد که نشان میدهد مرغ آماده تخمگذاری است. مرغ ها به طور طبیعی حیواناتی کنجکاو و جستجو گر هستند. آنها به ندرت ترجیح میدهند که در لانه بخوابند. اگر مرغ شما در طول روز زیاد در داخل لانه می خوابد به احتمال زیاد او کرچ شده است.

زمانیکه تخم مرغ به طور کامل در رحم مرغ تشکیل میشود، مرغ به دنبال مکانی برای تخمگذاری میگردد. اگر لانه ای در دسترس آنها باشد، مرغ تخمگذاری خود را در همان جا انجام میدهید. مخصوصا اگر در داخل لانه یک عدد تخم مرغ به جای مانده باشد، مرغ بیشتر برای تخمگذاری در آن لانه تحریک میشود. بیشتر کشاورزان در ابتدا بدین شکل مرغ های خود را به تخمگذاری در لانه های مخصوص عادت میدهند.

به هر حال اگر لانه ای در دسترس مرغ نباشد او سعی میکند که یک محیط امن و مطمئن برای تخمگذاری پیدا کند. اگر داخل لانه راحت نباشد او با تراشه های چوب و مواد نرم سعی خواهد کرد که کف لانه را نرم تر کند. او این کار را تا زمانیکه مناسب سلیقه او باشد انجام خواهد داد.

تخمگذاری مرغ لاری

تخمک گذاری و روال تخمگذاری مرغ لاری همانند مرغ های معمولی بوده و آنها نیز به نور کافی و تغذیه اصولی احتیاج دارند. بنابراین آنچه که در بالا ذکر شد در مورد مرغ های لاری نیز صدق می کند. اگر به پرورش مرغ لاری علاقه مند هستید و یا به آن مشغولید باید بدانید که این نژاد تخمگذاری پایینی دارد و اغلب در سن ۶ الی ۷ ماهگی به سن تخمگذاری می رسد.

نوشته های مشابه

‫۱۶۴ دیدگاه ها

  1. سلام
    من یه جوجه دو ماهه دارم کی یه چند روزی از دوماهگیش گذشته واقعا تعیین جنسیتش سخته تاجش نسبتا کمرنگ و متوسط ریش کوچیک و کمرنگ خار پا نداره یکم جسور صداشم متوسطه نه خیلی بلند ه نه کوتاه آخه فقط خروس ها خار پا دارن میشه بگید مرغه یا خروس

    1. سلام دوست عزیز
      تشخیص از روی ظاهر خطاهای خودش رو داره
      ببرید دامپزشک تست پر بگیره مشخص میشه

  2. سلام
    مرغ و خروس ها از چه سنی جفت می‌گیرند و اینکه راه های تحریک‌ چیه؟ و از کجا بفهمیم جفت‌گیری شده

    1. سلام دوست عزیز
      از سن ۵ ماهگی
      شرایطشون باید مناسب باشه، به تغذیه و بهداشتشون رسیدگی کنی و براشون مولتی ویتامین و مکمل کلسیم بدی تا تقویت بشن
      شرایط که فراهم شد جفت گیری می کنن
      باید نگاه کنی بفهمی جفت گیری کردن یا نه

  3. سلام
    ما تو خونمون گربه زیاد داریم
    البته مرغا تو یه باغچه نگهداری میشن که گربه توش نمیره و فقط میخواستم بدونم گربه از کی براشون خطری نداره

    1. سلام دوست عزیز
      پرنده ها به طور غریزی می دونن که سگ و گربه و سایر حیوونا که خوی شکارچی دارن می تونن بهشون حمله کنن و بهشون آسیب بزنن
      برای همین توی حضور اونا بهشون استرس وارد میشه
      استرس هم میتونه رو کیفیت زندگیشون اثر بذاره این میتونه وزن گرفتنشون و یا تخم گذاریشون باشه
      پس بهتره به دور از گربه ها نگهداری بشن

  4. سلام حدود ۸۰تا مرغ دارم نزدیک به سه ماهه یدونه تخم نزاشتن غذا شونم فقط نان میدم ایا بخاطر نان هست

    1. سلام دوست عزیز
      این برمیگرده به تغذیه ی نامناسبشون
      مرغ نمیتونه فقط از نون همه ی مواد مغذی مورد نیاز بدنشو تامین کنه که تخم بذاره
      باید بهشون انواع غلات و دانه ها، کنجاله ها، میوه ها، سبزی ها و حشرات بدی
      می تونی براشون دان مخصوص هم تهیه کنی
      همچنین کمبود کلسیم یکی از مهم ترین فاکتورهای تخم نذاشتنشونه براشون مکمل کلسیم هم تهیه کن

  5. سلام وقتتون بخیر از کجا دان مخصوص مرغ بخرم و اینکه قیمت آن چند است ؟؟؟ و اینکه کیلویی هم فروخته میشه ؟؟؟

    1. سلام دوست عزیز
      از دان فروشی های شهرتون
      قیمتش هم بر حسب نوع دان مختلفه
      بله فروخته میشه

      1. ممنونم لطف کردید من سه تا مرغ خرید چه چیز هایی رو بجای دادن مخصوص تخم گذار بهشون بدم که هر روز تخم بگذارن و اینکه نور لامپ هم تاثیر میذاره یا توی فضای آزاد زیر نور خورشید باید باشن

        1. سلام دوست عزیز
          بهترین راهکار استفاده از دان مخصوص تخمگذار هست
          روش های دیگه اونطور که باید جذب ویتامین و مواد معدنی رو نخواهند داشت
          و در نتیجه مرغت ضعیف میشه و در صورت عدم دریافت این مواد اصلی تخمگذاری کاهش پیدا میکنه یا قط میشه
          آره نور خورشید باشه کفایت میکنه

    2. سلام دونه مرغی دان مخصوصه و اینکه چیزایی که برا تخمگذاری لازمه رو داره

  6. سلام من مرغ هام حدود ۷ ماه دارن و شاید بیشتر خروسشون هم باهاشو جفت گیری مکنه از این زمان هم حدود یکی دو ماه میگذره ولی هنوز بتخم نیمدند نور کافی دارم تغذی بیسیار مناسب دارن کلسی کافی میدم در جیره غذایی صدف ریز شده هست .

    1. سلام دوست عزیز
      تو محیطی نیستن که بهشون استرس وارد بشه؟؟
      تغذیشون رو ناگهانی تغییر ندادی؟
      علائمی از بیماری ندارن؟؟ ببین تغییر رنگ فضله دارن یا نه؟
      ویتامین های لازم رو دریافت میکنن؟

      1. سلام محیط نه خیلی مثلا بعضی وقت ها وسیله ای بزگ از حیاص بخوایم برداریم اینا یکم میترسن تغذی هم بس مونده غذا دونه مرغی سوپر استارتر فضله هم تعغیر مکنه مثلا سبزی میریزی زیاد فضله هم میشه سبزی ممنون از شما.

      2. سلام من یه مرغ دارم که نژادش رسمی سنش هم پنج ماه و نیم تازگی ها شروع کردن به توپول شدن و رشد ریش و تاج صدای مرغ تخم گذار رو هم در میاره اما یه مرغ محلی قلم سبز دارم که از دو نیم ماهگی شروع کرده به بزرگ شدن تاج و ریش و از مرغ اولیه خیلی توپول تره و صدای مرغ تخمگذار هم در میاره میخواستم ببینم کی تخم میذارن ؟غذاشون هم گندمه روستایی هستش که خیلی هم طبیعیه
        ممنون از سایتتون 🙏♥️

        1. سلام دوست عزیز
          ۲۰ تا ۲۲ هفتگی بهترین سن برای شروع تخمگذاریشون هست

  7. سلام ممنون از پاسخ گویی شما
    من چند تا مرغ دارم که داخل اتاق هستند آیا نور اتاق برای تخم ریزی آنها کافی است

    1. سلام دوست عزیز
      من نمیدونم اتاقتون در چه حد نور دریافت میکنه
      در کل باید روزانه ۸ ساعت نور داشته باشه

  8. سلام من میخوام ی مرغ داری با ۲۰۰ عدد مرغ مرحلی بزنم الان باید چیکار کنم ک مرغ روزی ۲ الا۳ تخم بزارن

    1. سلام دوست عزیز
      مواردی که مورد نیاز هست تو مقاله نوشته شده لطفا مطالعه کنید
      فقط توجه داشته باش که کلسیم کافی بهشون برسه
      و با مولتی ویتامین تقویتشون کن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋