۸ کاربرد مهم پوست تخم مرغ که بهتر است بدانید | با پوسته تخم مرغ چه کنیم؟

پوسته تخم مرغ و یا تخم سایر پرنده ها مانند تخم بلدرچین، بوقلمون، اردک و غاز و … حاوی کلسیم بالایی است و استفاده های مختلفی می توان از آن برد. در این مقاله آموزشی همراه با یک ویدیو به بررسی کاربردها و خواص پوسته تخم مرغ پرداخته ایم. اگر علاقه مند به دریافت اطلاعات بیشتر در این باره هستید حتما ادامه مقاله را مطالعه فرمایید. 

دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس
دستگاه جوجه کشی ۷۲ تایی آژاکس
» مناسب برای جوجه کشی از مرغ
» دارای سنسور SHT نسل چهارم با کارایی و دقت بالا
» دارای سیستم تامین دمای اتوماتیک
قیمت : ۵,۸۹۵,۰۰۰ تومان

ویدیوی معرفی کاربردها و خواص پوسته تخم مرغ 

در این ویدیوی آموزشی، به بررسی خواص و کاربردهای مفید پوست تخم مرغ پرداخته شده است، این کاربردها برای تخم سایر پرنده ها نیز قابل استفاده خواهد بود: 

پوسته تخم مرغ از چه عناصری ساخته شده است؟

پوست تخم مرغ حدود ۵ الی ۷ گرم وزن دارد، هیچ گونه پروتئین یا ویتامینی ندارد، اما حدود ۹۰ درصد آن را کلسیم تشکیل داده و ۱۰ درصد مابقی آن شامل منیزیم، پتاسیم و فسفر است. همین مواد معدنی موجود در پوسته تخم سبب شده تا کاربرد فراوانی داشته باشد که در ادامه به مهم ترین آنها اشاره شده است.

آشنایی با خواص و کاربردهای پوسته تخم مرغ 

این ماده به ظاهر بی ارزش به عنوان یک مکمل کلسیم طبیعی و خدادادی شناخته می شود که از آن جهت تامین کلسیم حیوانات، گیاهان و حتی انسان ها می توان استفاده کرد، نحوه کاربرد پوسته تخم به صورت کامل تر در ادامه شرح داده شده است : 

۱- تامین کلسیم مرغ های تخم‌گذار 

اگر یک پرورش دهنده خانگی مرغ هستید و از مانده های غذایی خانگی و دانه های مرسوم مانند گندم و جو آنها را تغذیه می کنید، ولی تخم نمی گذارند، احتمالا به دلیل کمبود کلسیم بدن آنها می باشد.

تامین کلسیم مرغ های تخم گذار - چیکن دیوایسدر کنار دانه ها و غلاتی که به مرغ ها می دهید، می توانید مقداری پوسته تخم مرغ را پودر کرده و در جیره غذایی آنها ترکیب کنید، این کار به تامین کلسیم بدن مرغ ها و افزایش میزان تخم گذاری آنها خواهد انجامید. در مقاله پرورش مرغ تخمگذار اطلاعات بیشتری می توانید دریافت کنید. 

حتما پوسته تخم مرغ را به خوبی شسته و ضدعفونی کنید چرا که ممکن است حاوی میکروب ها و آلودگی های زیادی به ویژه سالمونلا باشد. 

۲- تامین کلسیم جوجه های در حال رشد 

پرورش دهنده های جوجه مرغ و یا جوجه سایر پرنده ها می توانند از کلسیم موجود در پوسته تخم مرغ استفاده کنند، به شرطی که به خوبی ضد عفونی شده و به صورت پودر شده در جیره غذایی آنها ترکیب شود.

نباید از مقدار زیادی کلسیم استفاده شود چرا که ممکن است مشکلات کلیوی به دنبال داشته باشد، بهتر است به اندازه نصف قاشق مرباخوری در یک کاسه از غذای جوجه ها ریخته شود.

۳- تامین کلسیم گیاهان

کسانی که گل و گیاه نگهداری می کنند و یا دارای باغ و باغچه هستند، می توانند از کلسیم و سایر مواد معدنی موجود در پوسته تخم مرغ جهت تقویت گیاهان خود استفاده کنند که یک کود گیاهی و طبیعی محسوب می شود. 

برای این کار کافیست پوسته تخم را به خوبی شسته و پودر کنید و با خاک گیاه در نزدیکی پوسته ترکیب کنید تا به مرور زمان از طریق ریشه ها جذب گیاه شود. 

نوشته های مشابه
نکته : استفاده از پوسته ی تخم مرغ در گیاهان کلکسیونی پیشنهاد نمیشود، چرا که میزان کلسیم موجود در پوسته تخم مرغ کم بوده و جذب ان نیز با تاخیر صورت میگیرد. در چنین مواقعی از مکمل های مخصوص کلسیم برای گیاهان استفاده کنید.

۴- قابل استفاده در تهیه جیره غذایی طیور 

در کارخانه های تولید کننده دان طیور و یا مرغداری های صنعتی و بزرگ، جهت تامین کلسیم مورد نیاز بدن طیور از پودر پوسته تخم مرغ استفاده می کنند، این کار کمک خوبی به صرفه جویی در هزینه ها می کند.

برای اینکار از پوسته تخم های جوجه شده و یا تخم مرغ های بدون نطفه استفاده می شود، که برای ضدعفونی و گندزدایی تا ۳۰۰ درجه سانتی گراد حرارت داده شده سپس به صورت پودری و با رعایت درصد جیره، در دستگاه های میکسر تولید دان ریخته می شود. معمولا جیره غذایی طیور را ۳ درصد کلسیم تشکیل می دهد.

۵- تقویت بدن برای جلوگیری از پوکی استخوان

دریافت روزانه کلسیم کافی به افزایش استحکام استخوان ها کمک میکند. تحقیقات نشان میدهد که مصرف کلسیم میتواند در جلوگیری از بروز پوکی استخوان در دوران میانسالی و پیری موثر باشد. . یکی از راه های تامین کلسیم استفاده از مکمل است که پودر پوسته تخم مرغ (یا سایر پرنده ها) به عنوان یک مکمل رایگان و طبیعی می تواند کلسیم بدن شما را تامین کند. 

برای این کار می توانید مقدار خیلی کمی از پودر پوسته تخم مرغ را در سوپ و یا سایر وعده های غذایی خود بیفزایید.

نکته : ذکر این نکته ضروری است که این توصیه به هیچ وجه نباید جایگزین نظر پزشک متخصص تلفی شود.

۶- استفاده برای تولید ماسک های زیبایی

در تب سنتی از پوست تخم مرغ در ماسک های صورت مخصوص بخصوص ماسک های مرتبط با جوان سازی پوست استفاده میشده است.

مواد مورد استفاده در ماسک ها در دستورات مختلف متفاوت می باشد ولی به طور کلی ماده ی موثره ی اصلی این ترکیبات تماما پودر پوسته ی تخم مرغ می باشد. این پودر پیش از مصرف باید به خوبی شسته شده و کاملا خشک شده باشد.

۷- تقویت موی سر :

با استفاده از پوسته ی بدون غشاء تخم مرغ میتوان کرمی مخصوص برای تقویت موی سر تولید کرد. بدین ترتیب که پوسته ی تخم مرغ را تمیز شسته ، قسمت سفید داخلی غشا مانند آن را جدا کنید. سپس آن را کامل خشک کنید.

پس از خشک شدن پودر کرده و با آب یا الوئه ورا مخلوط کنید و روی موهایتان قرار دهید.

۸- سفید کردن لباس های لک دار :

پوست تخم مرغ امکان سفید کردن قسمت های لک دار لباس را نیز دارد. بدین منظور ابتدا پوست را کامل بشورید و خشک کنید سپس داخل کیسه های مخصوص قرار داده و در لباس شویی بگذارید و ماشین را روشن کنید. پس از پایان میتوانید تاثیرات این پوسته ی تخم مرغ در روشن شده ی و از بین بردن لک ها را مشاهده کنید.

مضرات استفاده از پوست تخم مرغ :

با اینکه پوسته ی تخم مرغ فواید بسیاری دارد ولی عدم استفاده صحیح از آن میتواند مشکلاتی را نیز به همراه داشته باشد:

۱- به هیچ وجه تکه ی های بزرگ پوسته ی تخم مرغ را در داخل غذا مصرف نکنید. این تکه ها به دلیل بیه های تیز ممکن است سبب ایجاد مشکل در مری و معده شده و آسیب هایی به آنها وارد کنند.

۲- ممکن است حاوی مواد خطرناک برای سلامتی بدن باشد. به طور کلی منابع طبیعی کلسیم همچون پوسته ی تخم مرغ و صدف ممکن است حاوی برخی عناطر خطرناک همچون جیوه ، سرب ، کادمیوم ، آلومینیوم باشند. این عناصر با اینکه ممکن است در پوسته ی تخم مرغ بسیار کم باشند ولی احتیاط واجب است که در شرایط حساس بدنی از پوسته ی تخم مرغ استفاده نشود.

۳- استفاده از پوسته ی تخم مرغ نشسته و مشکل دار در خاک گلدان ها میتواند علاوه بر اسیب به گل ها شرایط را برای بروز آلودگی ها و جذب حشرات نیز مهیا کند. بنابراین پیش از استفاده از پوسته ی تخم مرغ شرایط بیان شده شامل شستن و خشک کردن آن را کاملا اجرا کنید.

۴- استفاده از پودر تخم مرغ در غذای روزانه به صورت مداوم ، ممکن است سبب ایجاد برخی مشکلات همچون اسهال ، سردرد ، درد در مفاصل و … شود. در این صورت به سرعت مصرف این ماده را متوقف کرده و به پزشک متخصص مراجعه نمایید.

سخن آخر 

در این نوشته از وبلاگ چیکن دیوایس به کاربردهای جالب پوسته تخم مرغ پرداخته شد که هم برای حیوانات خانگی، هم برای پرنده های زینتی و بومی و هم برای تامین کلسیم بدن انسان مناسب است. مهم ترین چیزی که در استفاده از پوسته تخم مرغ باید مدنظر قرار دهید، ضدعفونی و شستشوی صحیح و درست آن قبل از استفاده است. 

نوشته های مشابه

‫۶ دیدگاه ها

  1. سلام بجز پوست تخم مرغ منبع راحتی برای ویتامین و پروتئین کلسیم و موادی که برای تخم گذاری لازمه رو بگید لطفا در دسترس باشه با تشکر

  2. سلام یعنی پوسته تخم مرغ بدیم چقدر چند روز در هفته و اینکه شنیدم برای تخم گذاری مرغ به نمک و پروتئین و کلسیم و ویتامین نیاز هست لطفا چند مثال بزنیدکه هم راحت بدست بیاد هم مرغ ها بخورند و اینکه گفتید ممکنه ضرر داشته باشه چند مورد دیگه برا کلسیم نام ببرید با تشکر

    1. سلام دوست عزیز
      می تونی براش کنسانتره و یا دان مخصوص تهیه کنی که همه رو داره
      پوسته ی تخم مرغ هم باید ۲ تا ۳ درصد کل جیره ی غذاییشو شامل بشه

  3. باسلام و احترام فراوان ،من پوست تخم مرغ زیاد جمع کردم و امروز آسیاب کردم و ازالک رد کردم ولی نمیدونستم قبلاً باید میجوشوندم آیا میشه همینطوری برای مصرف روزانه استفاده کرد؟ممنون میشم اگه لطف کنین وراهنماییم کنین مرسی

    1. سلام دوست عزیز
      جوشوندنش به خاطر اینه که استریل بشه و توش آلودگی و گرد و غبار و اینا وجود نداشته باشه
      اگه از آلوده نبودنشون مطمئنی می تونی استفاده کنی
      ولی خب در غیر این صورت میتونن برای پرنده بیماری ایجاد کنن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس