چه دما و رطوبتی برای جوجه های تازه متولد شده مناسب است؟

جوجه ها در هفته های اولیه زندگی توانایی کنترل و حفظ دمای بدن خود را نداشته و با کاهش دما به سرعت بیمار می‌شوند. این دوران بسیار بحرانی است و بروز کوچکترین مشکل می‌تواند منجر به تلف شدن پرنده شود. همچنین رطوبت یک اصل اساسی بوده که در این دوران به فراموشی سپرده می‌شود، از این رو در این مقاله از چیکن دیوایس، میزان دما و رطوبت مناسب جوجه ها و راه های تامین آن گفته شده است.

دمای مورد نیاز جوجه های یک روزه

همانطور که گفته شد، تنظیم دما و کنترل آن پس از تولد جوجه ها از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. کاهش ناگهانی دما در این دوران، می تواند به قیمت جان پرنده تمام شود. گاه سرمای محیط پرورش، باعث بروز مشکلات جسمی و فلج شدن پاهای جوجه ها شده که تا آخر عمر گریبان گیر آنها خواهد بود.

به همین منظور در این مقاله دمای مناسب جوجه ها از تولد تا ۶ هفتگی آنها آورده شده است. مطالعه مقاله نگهداری از جوجه نیز به این منظور خالی از لطف نخواهد بود.

دمای مناسب برای جوجه در هفته اولیه زندگی

پس از تولد جوجه ها، برای خشک شدن پرها و حفظ دمای بدن، آنها را تا ۲۴ ساعت درون دستگاه جوجه کشی نگهداری میکنند. این دستگاه دما و رطوبت مورد نیاز پرنده را مانند دوره هچر حفظ میکند. حتی امکان نگهداری جوجه های تازه متولد شده در دستگاه های جوجه کشی خانگی نیز وجود دارد به شرطی که ظرفیت لازم برای حفظ جوجه ها را داشته باشد. 

دستگاه جوجه کشی خانگی کوچک 48 تایی
دستگاه جوجه کشی خانگی کوچک ۴۸ تایی
» جوجه کشی از تخم های نطفه دار مرغ با راندمان بالا
» مجهز به نمایشگر دیجیتالی دما و رطوبت
» دارای قابلیت اتصال به باتری در صورت قطعی برق
قیمت : ۵,۴۵۰,۰۰۰ تومان

دمای مناسب برای جوجه در هفته اولیه زندگی - چیکن دیوایسبا گذشت ۲۴ ساعت از تولد پرنده، نیاز است تا آنها را به سالن پرورش انتقال دهید. به این منظور حتما ۲۴ تا ۳۶ ساعت قبل، سیستم گرمایشی مرغداری را فعال کرده تا در زمان ورود جوجه ها، دمای هوا تنظیم شده باشد. در صورتی که پرنده را درون اتاق نگهداری میکنید لازم است با استفاده از بخاری های برقی یا شوفاژ، دمای اتاق را افزایش دهید.

جوجه در هفته اولیه زندگی خود به دمای ۳۳ تا ۳۵ درجه سانتی گراد و رطوبت بیش از ۶۰ درصد نیاز دارد.

برای اطمینان از این میزان دما، لازم است تا با استفاده از دماسنج، هر چند ساعت یکبار، دمای بستر پرورش را اندازه گیری نمایید.

با گذشت زمان، میزان دما و رطوبت سالن نیز رفته رفته کاهش می یابد.

جدول تنظیم دمای مناسب جوجه ها (از تولد تا پایان هفته ششم)

همانطور که گفته شد دمای مناسب جوجه یک روزه ۳۳ درجه سانتی گراد می باشد، این دما در هر هفته به میزان یک تا دو درجه سانتیگراد کاهش یافته و در هفته ششم و تا دوران بلوغ پرنده به ۱۷ تا ۱۶ درجه سانتیگراد خواهد رسید.

سن پرنده (هفته)دمای مناسب (سانتی گراد)
تولد تا پایان ۱ هفتگی۳۲ تا ۳۵  درجه سانتیگراد
۲ هفتگی۳۰ درجه سانتی گراد
۳ هفتگی۲۶ درجه سانتی گراد
۴ هفتگی۲۳ درجه سانتی گراد
۵ هفتگی۲۰ درجه سانتی گراد
۶ هفتگی تا پایان دوره پرورش۱۶ تا ۱۷  درجه سانتی گراد
دقت داشته باشید که به مرور میزان دمای سالن را کاهش دهید تا پرنده دچار شوک دمایی نگردد.

سرمای هوا چه بر سر جوجه ها می آورد؟

کاهش دمای محیط، مشکلات زیادی را برای جوجه های تازه متولد شده به ارمغان می آورد که در اینجا به بخشی از مهمترین آنها اشاره شده است.

خطرات افزایش دما برای جوجه ها

از طرفی، افزایش بیش از حد دما نیز مشکلاتی برای جوجه ها به دنبال دارد.

  • کاهش شدید اشتها و از دست دادن وزن بدن
  • افزایش مصرف آب
  • افزایش ضربان قلب جوجه
  • مشکلات تنفسی
  • افزایش ph خون
  • عملکرد ناقص سیستم ایمنی بدن جوجه ها

نحوه تامین دما برای جوجه های یک روزه

در صورت نگهداری از جوجه ها در خانه و به صورت محدود شما میتوانید برای تامین دمای مورد نیاز آنها از لامپ های رشته ای و لامپ مادر مصنوعی استفاده نمایید.

نحوه تامین دما برای جوجه های یک روزه - چیکن دیوایساین لامپ علاوه بر تامین دمای مورد نیاز جوجه ها، از پرخاشگری پرنده ها نیز جلوگیری میکند. برای این منظور با استفاده از یک سیم، این لامپ را در بالای قفس پرنده آویزان نمایید.

برای افزایش دمای مرغداری نیز، لازم است تا سالن پرورش از تجهیزات گرمایشی و تهویه مناسب برخوردار باشد، تا دمای محیط برای جوجه های یک روزه تنظیم گردد.

چطور تشخیص دهیم که پرنده احساس سرما میکند ؟

چنانچه از لامپ رشته ای یا مادر مصنوعی استفاده میکنید، جوجه ها در صورت احساس سرما در کنار یکدیگر جمع شده و در زیر نور لامپ تجمع میکنند، در این صورت ضروری است تا سریعا لامپ مادر مصنوعی را به جوجه ها نزدیک تر کرده و دمای هوا را متناسب با سن آنها بالا ببرید.

سر و صدا و جیک جیک زیاد نیز از دیگر علامت های احساس سرما در پرنده است. گاه جوجه ها برای گرم کردن خود در زیر نور مادر مصنوعی جمع شده و به آب و دانه دسترسی نخواهند داشت به همین دلیل از گرسنگی تلف میشوند.

از طرفی گرمای زیاد نیز باعث پراکندگی و دور شدن جوجه ها از زیر نور لامپ می شود. بنابراین لازم است تا فاصله لامپ را از آنها مقداری افزایش دهید. له له زدن و بالهای باز و افتاده نیز از دیگر علائم احساس گرما در پرنده است.

با استفاده از بستر مناسب دما را کنترل کنید

در صورتی که دمای محیط در حد مطلوب باشد اما کف سالن و اتاق نگهداری جوجه ها سرد باشد، باز هم مشکلات زیادی برای آنها به وجود خواهد آمد. جوجه حرارت زیادی را از طریق پاهای خود از دست داده و حتی سردی کف سالن منجر به فلج شدن پرنده خواهد شد.

برای جلوگیری از این اتفاق، ضروری است تا از پوشش مناسبی برای بستر محل نگهداری جوجه ها استفاده کنید. استفاده از پوشال های چوب و پوشال گندم به این منظور مناسب است. در سالن های مرغداری پیشرفته از سیستم گرمایش از کف برای تنظیم دما استفاده میکنند.

رطوبت مناسب برای جوجه های یکروزه

جوجه یکروزه بعد از به دنیا آمدن باید به مکانی منتقل شوند که دارای دما و رطوبت مشابه دستگاه جوجه کشی است که در داخل آن به دنیا آمده، رطوبت سالن های پرورش باید بیش از ۶۰ درصد باشد، زیرا کمبود و یا نبود رطوبت در روزهای اولیه باعث دهیدراته شدن جوجه شده و در نتیجه اختلالاتی در جذب کیسه زرده پیش می آید و منجر به تلف شدن جوجه می‌شود.

توجه داشته باشید با نبود رطوبت و کمبود آن اگر جوجه هم به رشد خود ادامه دهد مستعد بیماری بوده و پس از مدتی تلف خواهد شد.

راه های افزایش رطوبت در سالن پرورش

۱).استفاده از دستگاه بخور ( گرم و سرد)

۲). استفاده از رطوبت ساز

۳). قرار دادن ظرف آب درپوش دار در زیر لامپ مادر مصنوعی یا کفپوش های مرغداری ( اگر تعداد طیور پرورشی کم است)

جمع بندی

جوجه های تازه متولد شده بر خلاف پرندگان بالغ، توانایی تنظیم و حفظ حرارت مورد نیاز بدن خود را نداشته و با کوچکترین کاهش دما، بیمار می شوند و نبود یا کمبود رطوبت دهیدراته شدن جوجه را به دنبال دارد که منتجر به تلف خواهد شد. در این مقاله از چیکن دیوایس، گفته شد که بهترین دمای برای جوجه های یک هفته ای، ۳۲ تا ۳۳ درجه سانتی گراد می باشد که با رشد پرنده این دما نیز به مرور کاهش می یابد. همچنین برای سالن های مرغداری رطوبتی بیش از ۶۰ درصد مورد نیاز است و کمبود آن در روند پرورش شما دچار اختلال خواهد کرد.

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠

نوشته های مشابه

‫۸ دیدگاه ها

  1. سلام یعنی برای پرورش جوجه مرغ باید رطوبت سالن ۶۰ درصد باشه ؟

    1. سلام دوست عزیز
      اون قسمتی که جوجه وجود داره باید رطوبتش ۶۰ درصد باشه

  2. سلام مرسی از مقاله های خوبتون یه سوال داشتم
    آیا راهی هست که بشه بوی آمونیاکی که از مرغداری ها میاد رو کم کرد؟

    1. سلام دوست عزیز
      ممنون از حسن توجهتون
      بله راه های مختلفی هست
      میتونید پودر پاد آمونیاک رو با پوشال بستر قاطی کنید و به قسمت های مختلف بریزید
      ساده ترین روش اینه که محل دمش فن های تهویه رروی آب قرار داده بشه که این بوهای نامطبوع از بین بره

  3. واقعا مرسی یعنی از مطالب شما تجربه میباره حال کردم ، استفاده کردم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس