بیماری مایکوپلاسما در طیور | بیماری CRD علائم و درمان سریع

 آیا طیور پرورشی شما به بیماری مایکوپلاسما مبتلا شده اند؟ ورم صورت، سرفه، خرخر کردن و ترشحات بینی در مرغ ، بوقلمون، اردک، کبک، قرقاول و … شما به وجود آمده است؟ از چگونگی درمان بیماری مایکوپلاسما در طیور اطلاعی ندارید؟ به دنبال داروی ضد مایکوپلاسما هستید؟ با ما تا انتهای این مقاله از چیکن دیوایس همراه باشید تا در این خصوص اطلاعات دقیقی ارائه شود.

دستگاه جوجه کشی 96 عددی ایزی باتور 2
دستگاه جوجه کشی ۹۶ عددی ایزی باتور ۲
» جوجه کشی خودکار از تخم نطفه دار طیور بومی و اهلی
» امکان کاربری بسیار آسان
» دارای قابلیت کارکرد با باتری ۱۲ ولتی
قیمت : ۷,۱۰۰,۰۰۰ تومان

بیماری مایکوپلاسما چیست؟

این بیماری باعث ایجاد عفونت های تنفسی در طیور، جوجه ها و علی الخصوص بوقلمون ها می شود و نفس کشیدن را برای آنها سخت می کند. گله های مبتلا به این بیماری عوارض زیادی را بر جای می گذارند اما شدت تلفات چشمگیر نمی باشد.

این بیماری در طیور تخمگذار به شدت باعث کاهش تولید تخم می شود. لازم به ذکر است این بیماری به دلیلی عفونی بودن از پرنده آلوده به تخم و به صورت غیر مستقیم از طریق ذرات معلق در هوا و حتی حشرات به پرندگان دیگر منتقل می شود.

علائم مایکوپلاسما در طیور 

مایکوپلاسما در طیور با نشانه های مختلفی نمایان می شود که در این راستا می توان به علائم زیر اشاره کرد …

  • تنفس با دهان باز
  • کاهش اشتها
  • کاهش وزن 
  • سرفه
  • ترشحات قابل مشاهده در بینی
  • ادم صورت 
  • کند شدن رشد
  • اختلال در حرکت 
  • کاهش تخمگذاری
  • پرهای نامرتب و غیر طبیعی
  • تغییر رنگ پوسته تخم مرغ

نحوه انتقال بیماری مایکوپلاسما در طیور 

یکی از اصلی راه انتقال این بیماری به سایر پرندگان پوشش بافتی تنفسی در حفره های بینی طیور می باشد. طیور مبتلا عفونت را به تخم های خود انتقال می دهند و جنین را آلوده می کنند. پس از به دنیا آمدن جنین آلوده به این بیماری سایر جوجه ها نیز درگیر مایکوپلاسما می شوند.

چگونگی تشخیص بیماری مایکوپلاسما

چگونگی تشخیص بیماری مایکوپلاسما - چیکن دیوایس

یکی از سریعترین روش هایی که با استفاده از آن می توان به تشخیص این بیماری پرداخت  S.P.A  می باشد. همچنین از آنالیز آزمایشات الکتروفورتیک سازنده سلولی، هیبریداسیون سلولی DNA، الگوهای برش DNA  میتوان به تشخیص این بیماری پرداخت.

نوشته های مشابه

پیشگیری از بیماری CRD طیور 

در یک جمع بندی کلی نمی توان به صورت قطعی مانع ابتلای طیور به بیماری مایکوپلاسما شد اما با بکارگیری روش مختلف می توان از گسترش آن در گله جلوگیری کرد بدین منظور بهتر است طیور خود را بر علیه این بیماری واکسینه کنید.

اقدام به پرورش  پرندگان در یک رده سنی کنید و در صورت عدم انجام این کار حتما جوجه ها و طیور بالغ را در قسمت های جداگانه پرورش و نگهداری کنید.

قبل از شروع پرورش حتما محیط قرارگیری و تجهیزات را ضدعفونی کنید تا از بهداشت محیط اطمینان حاصل کنید.

چنانچه پرنده ای به این بیماری مبتلا و تلف شد سریعا لاشه آن را بسوزانید و دفن کنید تا مانع شیوع این بیماری شوید.

به هیچ وجه گوشت پرندگان مبتلا به بیماری مایکوپلاسما را در اختیار سگ و حیوانات وحشی دیگر قرار ندهید تا چرخه ی ابتلا ادامه دار نباشد.

روزانه وضعیت سلامتی گله خود را چک کنید و با مشاهده کوچکترین علائم در طیور پرورشی خود پرندگان بیمار را از سایر پرندگان سالم جدا نگه دارید.

درمان بیماری مایکوپلاسما در طیور 

درمان بیماری مایکوپلاسما در طیور - چیکن دیوایس

برای درمان بیماری CRD  طیور اغلب از آنتی بیوتیک های مختلف استفاده می شود که در این میان میتوان به تتراسایکلین، لینکومایسین، اسپیرامایسین، تایلوزین، لینکومایسین با تجویز دامپزشک استفاده می شود. 

طریقه مصرف این داروها با یکدیگر متفاوت است و میتوان به صورت مخلوط در آب، غذا و یا به صورت تزریقی برای درمان طیور استفاده کرد.

آیا بیماری مایکوپلاسما قابل انتقال از طیور به انسان است؟

این بیماری قابل سرایت به انسان از طریق طیور نمی باشد. اما در صورتی که با آنها در ارتباط باشید و پرندگان را لمس کنید راهی برای انتقال بیماری به سایر پرندگان خواهید بود.

آیا میتوان تخم های مشکوک به مایکوپلاسما را استفاده کرد؟

به دلیل انتقال این بیماری عفونی از پرنده مادر به تخم مرغ بهتر است از استفاده تخم مرغ های آلوده و یا مشکوک به مایکوپلاسما اجتناب کنید. 

سخن آخر 

در این مقاله  از وبلاگ چیکن دیوایس در رابطه با بیماری مایکوپلاسما و علائم و نحوه درمان آن مطالبی ارائه شده است که می تواند برای کسب اطلاعات بیشتر شما در این راستا کمک کننده باشد. اگر طیور پرورشی شما نظیر مرغ ، اردک، بوقلمون، کبک، قرقاول و … به بیماری مایکوپلاسما مبتلا شده اند می توانید با استفاده از موارد ذکر شده به درمان هر چه سریعتر آنها بپردازید.

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس