علت دیر به دنیا آمدن جوجه ها در دستگاه جوجه کشی و راه حل آن

دیر به دنیا آمدن جوجه ها از تخم دلایل مختلفی می تواند داشته باشد که در صورت برطرف نکردن آنها راندمان جوجه کشی را در دوره های جوجه کشی آینده به شدت تحت تاثیر قرار خواهد داد. از جمله این علت ها می توان به کالیبره نبودن دستگاه جوجه کشی، درست تنظیم نکردن روزشمار، پایین بودن دما و رطوبت محیط و … اشاره کرد. 

دستگاه جوجه کشی خانگی کوچک 48 تایی
دستگاه جوجه کشی خانگی کوچک ۴۸ تایی
» مناسب برای جوجه کشی از انواع پرندگان زینتی
» قابل اتصال مستقیم به باتری ۱۲ ولت
» دارای سیستم روزشمار جوجه کشی
قیمت : ۵,۴۵۰,۰۰۰ تومان

توضیحات کامل همراه با راه حل های لازم در ادامه این نوشته از وب سایت چیکن دیوایس ارائه خواهد شد. 

ویدیوی بررسی علت های دیر متولد شدن جوجه از تخم 

این ویدیوی آموزشی کوتاه به بررسی علت های تولد دیر هنگام جوجه و نحوه برطرف کردن آن اشاره می کند : 

چرا جوجه دیر از تخم بیرون می آید؟

همانطور که در مقدمه و ویدیوی آموزشی ذکر شده، کالیبره نبودن دستگاه جوجه کشی یکی از مهم ترین علت های تولد دیرهنگام جوجه است، از سایر عوامل تاثیر گذار می توان به عدم تنظیم صحیح روزشمار و خطا در شمارش روزها، مناسب نبودن دما و رطوبت اتاق جوجه کشی، بالا بودن رطوبت دستگاه جوجه کشی، پایین بودن دمای دستگاه، باز و بست کردن مداوم درب دستگاه جوجه کشی و … اشاره کرد که در ادامه به صورت کامل توضیح داده شده است. 

۱- از کالیبره بودن دستگاه جوجه کشی مطمئن شوید

بسیاری از افراد به کالیبره بودن یا نبودن سنسور دستگاه جوجه کشی توجه نمی کنند، حتی افراد حرفه ای و دارای سابقه جوجه کشی چندین ساله نیز در برخی مواقع به کالیبره و میزان بودن سنسور دستگاه دقت آنچنانی ندارند. 

با کالیبراسیون مجدد سنسور، به احتمال قوی جوجه های دوران جوجه کشی بعدی زودتر سر از تخم بیرون خواهند آورد. برای کالیبره سنسور، یک مقاله آموزشی جامع همراه با ویدیوی آموزشی تخصصی تدارک دیده ایم و مطالعه آن را به تمامی افراد حرفه ای و تازه کار پیشنهاد می کنیم.

۲- روزشمار دستگاه را به درستی تنظیم کنید

اگر دستگاه جوجه کشی شما روزشمار دارد، حتما آن را به درستی تنظیم کنید و اگر روز شروع جوجه کشی را به صورت دستی یادداشت می کنید حتما روز شروع را از صفر بنویسید. بسیاری از افراد تازه کار، روز شروع جوجه کشی را از عدد ۱ می نویسند، در حالی که پس از گذشت ۲۴ ساعت از جوجه کشی، روز یکم شروع خواهد شد. 

بسیاری از پرورش دهنده ها تمایلی به نوشتن روز شروع جوجه کشی ندارند، یادداشت کردن روز جوجه کشی به شما در اطلاع از کالیبره بودن یا نبودن دستگاه و هچ زود هنگام یا دیر هنگام جوجه ها کمک خواهد کرد. 

۳- دما و رطوبت اتاق جوجه کشی را کنترل کنید

استاندارد نبودن دما و رطوبت محل جوجه کشی (منظور اتاق جوجه کشی است نه دستگاه) نیز در هچ دیر هنگام جوجه تاثیر دارد. در صورتی که دستگاه جوجه کشی را در محیطی سرد و یا مرطوب قرار داده باشید، دستگاه توانایی تامین حرارت لازم و یا کم کردن رطوبت را نداشته و در نتیجه سبب تولد دیر جوجه از تخم و یا حتی مرگ آن داخل تخم خواهد شد.

دمای مناسب برای محیط جوجه کشی بین ۲۳ الی ۲۷ درجه سانتی گراد و رطوبت مناسب بین ۴۵ الی ۵۵ درصد در نظر گرفته می شود. این دو مورد را حتما با استفاده از تجهیزات گرمایشی، سرمایشی و رطوبتی کنترل کنید. 

۴- از تنظیم بودن رطوبت دستگاه جوجه کشی مطمئن شوید

اگر دستگاه جوجه کشی خود را کالیبره کرده اید و از مناسب بودن رطوبت محیط نیز مطمئن هستید، عامل سومی که در دیر به دنیا آمدن جوجه ها دخالت خواهد داشت، رطوبت بالای دستگاه جوجه کشی است. 

از تنظیم بودن رطوبت دستگاه جوجه کشی مطمئن شوید - چیکن دیوایساگر از تخم نطفه دار تازه استفاده می کنید بهتر است رطوبت را ۱۰ الی ۱۵ درصد کمتر از مقدار استاندارد جوجه کشی در نظر بگیرید، ولی اگر از تخم های کهنه و چند روزه جهت جوجه کشی استفاده می کنید، رطوبت اعلام شده در استاندارد جدول دما و رطوبت جوجه کشی را روی دستگاه اعمال کنید. 

هم چنین ضمن کنترل مداوم رطوبت اتاق جوجه کشی، از صحیح بودن رطوبت دستگاه جوجه کشی مطمئن شوید و ظرف رطوبت یا دستگاه رطوبت ساز را مرتبا پر کنید تا با کاهش رطوبت مواجه نشود. 

رطوبت بالا از تبخیر آب داخل تخم و بزرگ شدن کیسه هوایی جلوگیری خواهد کرد، بنابراین جوجه فضای کافی برای چرخش و سوراخ کردن تخم و همچنین هوای کافی برای تنفس و انرژی گرفتن نخواهد داشت. 

۵- دمای دستگاه جوجه کشی را کنترل کنید

پایین بودن دمای دستگاه جوجه کشی نیز می تواند سبب دیر به دنیا آمدن جوجه ها شود. پس از اطمینان از کالیبره بودن دستگاه و مناسب بودن دمای محیطی، دمای دستگاه را کنترل کرده و در صورت بالا بودن آن نسبت به مقدار استاندارد جوجه کشی، آن را کاهش دهید و بالعکس.

جهت کنترل بهتر دمای جوجه کشی می توانید از یک دماسنج دقیق همچون تستو یا کیمو استفاده کنید، این کار کمک زیادی به افزایش دقت در جوجه کشی و در نتیجه افزایش تعداد جوجه های هچ شده خواهد کرد. 

۶- درب دستگاه را مکررا باز نکنید 

پس از انتقال تخم ها به قسمت هچر نباید به هیچ عنوان درب دستگاه را باز کنید و صرفا از پشت شیشه، وضعیت تخم و جوجه ها را بررسی کنید. باز و بسته کردن مداوم درب سبب خروج گرما و رطوبت داخل دستگاه شده و پوسته تخم را سفت تر خواهد کرد. این اتفاق شکستن پوسته را برای جوجه مشکل کرده و باعث دیر به دنیا آمدن جوجه و یا مرگ آن در داخل تخم می شود. 

هر جوجه ای پس از تولد باید ۲۴ ساعت در داخل دستگاه جوجه کشی بماند، بنابراین نیازی به خارج سازی هر جوجه بلافاصله پس از تولد نیست. به عبارتی بهتر است هر ۲۴ ساعت یکبار درب دستگاه باز شود.

حداکثر مدت زمان تاخیر در جوجه کشی پرندگان بومی چقدر است ؟

یکی از عمده سوالاتی که برای کاربران وجود دارد ، مدت زمان انتظار پس از گذشت زمان هچ می باشد. برای مثال جوجه کشی مرغ به صورت استاندارد ۲۱ روز است ، اگر در روز ۲۱ ام تخم ها از جوجه خارج نشدند، تا چند روز دیگر باید صبر کنیم ؟ 

این مورد پاسخ قاطعی ندارد ، اما توصیه میشود که در حدود ۳ تا ۵ روز دیگر نیز صبر کنید . در این مدت به هیچ وجه درب دستگاه را باز نکنید و به نکاتی که در بالا گفته شد، به دقت عمل کنید. مدت زمان برای طیور مختلف به صورت زیر می باشد : 

تاخیر در جوجه کشی مرغ :

جوجه کشی مرغ در بسیاری از نژاد های آن در حدود ۲۱ روز می باشد. حداکثر میتمانید ۳ تا ۵ روز ،یعنی حداکثر تا روز ۲۶ ام 

تاخیر در جوجه کشی بلدرچین : به صورت استاندارد جوجه کشی بلدرچین ۱۷ روز می باشد . جداکثر زمان انتظار تا روز ۲۲ تعیین میشود. 

تاخیر در جوجه کشی بوقلمون : 

زمان استاندارد جوجه کشی بوقلمون، ۲۸ روز می باشد که به احتساب ۵ روز تاخیر تا روز ۳۳ میتوان صبر کرد.

تاخیر در جوجه کشی اردک :

جوجه کشی اردک نیز همچون بوقلمون ۲۸ روز می باشد که با تاخیر لحاظ شده حداکثر تا ۳۳ روزگی میتوان صبر کرد.

تاخیر در جوجه کشی غاز : 

مدت زمان جوجه کشی غاز ۳۰ روز می باشد که به احتساب تاخیر میتوان تا روز ۳۵ ام صبر کرد. ذکر این نکته ضروری است که غازها نژادهای مختلفی دارند و ممکن است با توجه به جسه و … مدت زمان جوجه کشی در آنها متفاوت باشد.

نتیجه کلی مقاله 

در این نوشته به علت های مهم دیر به دنیا آمدن جوجه از تخم پرداخته شد. این مشکل نه تنها در جوجه کشی از تخم مرغ بلکه تخم نطفه دار هر پرنده دیگری همچون بلدرچین، اردک و غاز، بوقلمون … می تواند اتفاق بیفتد. راه حل های ارائه شده برای تخم نطفه دار هر پرنده ای کاربرد دارد. 

نوشته های مشابه

‫۱۲ دیدگاه ها

  1. سلام من امروز روز ۲۲ جوجه کشی ام هست جوجه ها باز نشدن باید چرخش انجام بدم یا نه و اینکه دما روی خور باشه یا روی ستر

    1. سلام دوست عزیز
      دوران هچ نیازی به چرخش نیست و نباید این کار انجام بگیره
      سه الی پنج روز ممکنه دوران هچ طول بکشه
      خب باید روی هچ باشه

  2. سلام
    من تازه ایزی باتور دو خریدم
    اولین جوجه کشی غاز بوده
    ولی نمیدونستم بعد نطفه سنجی آب نپاشیدم بهشون
    الانم توی هچر هستن
    روز ۳۲ هنوز درنیومدن ، میشه بفرمایید در چه وضعیتی هست!؟

    1. سلام دوست عزیز
      اگه تخما آب پاشی نشن راندمان جوجه کشی میاد پایین
      یعنی درصد تبدیل شدنشون به جوجه کم میشه
      چراکه تخم با کبود رطوبت مواجه میشه و ممکنه به جنین هم آسیب بزنه
      به علاوه چون تخم غاز پوستش خیلی سفته
      اگه آب پاشی نکنی جوجه ممکنه توان لازم رو برای بیرون اومدن از تخم نداشته باشه
      رطوبت به نرم شدن پوسته و هچ کمک می کنه
      ببین تکون می خورن؟

      1. تا دو‌روز پیش صداشون میومد! الان دیگه نمیاد
        در باز کنم چک کنم؟

        1. خب صداشون نمیاد یعنی تلف شدن بدون آب پاشی چجور انتظار داشتی که دربیان

  3. سلام خسته نباشید من تخم غاز داخل دستگاه گزاشتم یکی از انها شکسته ولی بقیه نشکستن ولی تخم ها تکون میخورن الان هم روز ۲۹ ام است

    1. سلام دوست عزیز
      نگران نباش یه ۵ روز دیگه هم صبر کن در میان
      البته بستگی به تخم نژادی داره که داخل دستگاه گذاشتی

  4. سلام من چندتا تخم ها رو تا روز۲۵صبر کردم در نیومد در صورتی که چنتای دیگه در اومده بود جوجه نارس هستش و کامل نشده چیکار کنم تخم ها رو بیرون بیارم؟

    1. سلام دوست عزیز
      جوجه تحرک داره داخل تخم؟

  5. باسلام‌.من تعدادی تخم پرنده مرغ نژاد ابریشمی گزاشتم ودما دستگاه را در ستر۳۷.۸درجه گزاشتم ورطوبت نیز۶۰درصد گزاشتم وروز ۱۹ام زمانی که تخم ها باید میرفتند داخل دوران هچر دمارا روی ۳۷.۲ گزاشتم و رطوبت نیز روی۷۰ قرار داده ام ولی روز ۲۱ام فقط دوتاش به دنیا آمدند آیا مشکل از دما است البته در دوران ستر در دستگاه را به دفعاتی باز میکردم

    1. سلام
      باز کردن درب دستگاه در دوره ستر به شرطی که دمای محیط اوکی باشه مشکلی نیست
      دما هم اوکی بوده
      با توجه به اینکه ۲ تاش هم دراومده ، به امکان زیاد ممکنه مشکل از از خود تخم ها باشه
      تا روز ۲۵ صبر کن و روز ۲۵ ام یکی رو باز کن ببین شرایط چیه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس