آموزش شستشو و ضد عفونی دستگاه جوجه کشی قبل و بعد از جوجه کشی

نحوه شستشو و ضد عفونی دستگاه جوجه کشی

دستگاه جوجه کشی خانگی کوچک 48 تایی
دستگاه جوجه کشی خانگی کوچک ۴۸ تایی
» مناسب برای جوجه کشی از پرندگان زینتی و بومی
» قابل اتصال مستقیم به باتری ۱۲ ولت
» دارای سیستم روزشمار جوجه کشی
قیمت : ۵,۴۵۰,۰۰۰ تومان

شستشو و نظافت دستگاه جوجه کشی قبل و بعد از هر بار جوجه کشی یکی از مراحل مهم جوجه کشی می باشد که حتما باید رعایت شود. این کار به افزایش راندمان جوجه کشی و افزایش طول عمر دستگاه کمک خواهد کرد. در این نوشته از چیکن دیوایس نکات مهمی در رابطه با نحوه نظافت دستگاه جوجه کشی بیان خواهد شد که حتما مطالعه آنها را توصیه می کنیم، هم چنین در انتهای ویدیو کارشناسان گروه صنعتی اسکندری توضیحات تکمیلی تری در رابطه شستشو و ضدعفونی دستگاه جوجه کشی ارائه خواهند داد.

نظافت دستگاه جوجه کشی نو و استفاده نشده

زمانی که دستگاه را به تازگی خریداری کرده اید و هنوز نو می باشد، نیازی به ضدعفونی نیست. فقط باید گرد و غبارهای موجود در داخل دستگاه ا با استفاده از یک پمپ باد و یا دستمال پاک کنید و فرایند جوجه کشی را شروع کنید. البته اگر از دستگاه های کارکرده و دست دوم می خواهید استفاده کنید ، قضیه فرق خواهد کرد و حتما باید طبق روال گفته شده آن را نظافت و ضدعفونی کنید. 

نظافت دستگاه پس از جوجه کشی

اما بعد از اتمام دوره جوجه کشی ضرورت ضد عفونی کردن و تمیزکاری دستگاه وجود خواهد داشت. در تمیزکاری دستگاه جوجه کشی باید به قطعات الکترونیکی و مکانیکی و هم چنین بدنه و سبد ها توجه کنید، هر کدام دارای شیوه تمیز سازی خاصی است که حتما باید رعایت شود در غیر این صورت امکان آسیب رسیدن به قطعات وجود دارد. 

قطعات الکترونیکی و مکانیکی مانند برد، فن ، سنسور، موتور گرداننده ، سیم کشی ها با استفاده از یک پمپ باد و دستمال خشک تمیز خواهند شد و به هیچ وجه نباید آنها را خیس کنید و یا با آب و صابون بشویید. استفاده از جاروبرقی نیز برای تمیزکاری این قطعات مناسب است. 

اما سبدها و بدنه دستگاه داخلی دستگاه را باید بشویید. چرا که هنگام تولد جوجه ها آلودگی های زیادی مانند خون بند ناف، مدفوع ، پرهای شکسته ، مایع زرده ، آب بدن جوجه ها و … بر روی بدنه دستگاه و سبدها پخش می شود که در صورت عدم توجه سبب رشد میکروب های کشنده خواهد شد و در مراحل بعدی جوجه کشی باعث مرگ جوجه در داخل تخم خواهد شد. پس حتما باید این قسمت ها را به صورت کامل مورد شستشو قرار دهید. 

بهترین کار این است که کف دستگاه را با استفاده از یک سلفون یا نایلون تمیز بپوشانید، تا آلودگی ها بر روی آنها ریخته شود زیرا به راحتی قابل تعویض و دور انداختن می باشد و نیازی به شستشوی کف و دیواره دستگاه نخواهد بود. 

در هر صورت اگر کوچکترین آلودگی را بر روی سبدها و بدنه دیدید، به راحتی می توانید آنها را با استفاده از آب داغ و مواد شوینده بشویید. 

نظافت دستگاه پس از جوجه کشیبا توجه به اینکه جنس سبدها از پلاستیک می باشد بنابراین به راحتی با آب و مواد شوینده قابل شستشو هستند و پس از شستشو آنها را در جایی گرم یا جلوی تابش غیر مستقیم آفتاب (جلوی پنجره) قرار دهید تا خشک شوند. اما در شستشوی بدنه دستگاه دقت کنید که آب به قطعات الکتریکی و مکانیکی برخورد نکند چون مشکل ساز خواهد بود. 

بدنه را می توانید به کمک یک دستمال خیس همراه با صابون یا مواد شوینده بشویید و سپس با یک دستمال خشک ، بدنه را تمیز و خشک کنید و اجازه بدهید تا خشک شود، اما دقت کنید که به هیچ وجه نباید با شلنگ داخل کابین دستگاه را آب بکشید، این کار با نابودی دستگاه همراه خواهد بود، اما دستگاه های جوجه کشی درنا این قابلیت را دارند که به راحتی داخل کابین را با شلنگ بشویید چون هیچ قطعه حساسی در قسمت کابین وجود ندارد و همگی به قسمت بالایی منتقل شده اند.

بعد از اتمام کار شستشو و نظافت می توانید دستگاه را برای جوجه کشی مجدد راه اندازی کنید، اما دقت کنید که دستگاه باید کاملا خشک شده باشد و بوی مواد شوینده از آن متصاعد نشود چون برای جوجه های مضر خواهد بود و امکان خفگی آنها را به دنبال دارد. 

نکات مهم در ضدعفونی دستگاه

در صورتی که می خواهید دستگاه را ضدعفونی کنید یعنی قصد استفاده از مایع یا گازهای ضدعفونی کننده را دارید، حتما قبل از این کار اطلاعات و دانش خود را در رابطه با خطرات مواد ضدعفونی کننده بر روی تخم های نطفه دار و جوجه ها افزایش دهید و به صورت آگاهانه این کار را انجام دهید و حتما از موادی استفاده کنید که کمترین خطر را برای شما و جوجه های آینده داشته باشند. 

قبل از این کار حتما سنسور دستگاه را بپوشانید چرا که سنسور حساس ترین قسمت دستگاه است و در ماشین های گروه صنعتی اسکندری نیز از سنسور دیجیتالی SHT استفاده می شود که حساسیت بالایی در سنجش همزمان دما و رطوبت دارد و با توجه به اینکه با استفاده از فعل و انفعالات شیمیایی قادر به سنجش دما و رطوبت می باشد، بنابراین وجود مواد شیمیایی در داخل دستگاه حتما کارکرد سنسور را با اختلال مواجه خواهد کرد. پس اگر دانش فنی و اطلاعات لازم را دارید، سنسور را از داخل دستگاه بیرون بیاورید و با خیال راحت محیط دستگاه را ضد عفونی کنید، در غیر این صورت آن را با استفاده از بادکنک یا پلاستیک بپوشانید طوری که امکان نفوذ گازهای ضدعفونی به داخل آن وجود نداشته باشد.

نکات مهم در ضدعفونی دستگاهمواد ضدعفونی کننده جرمی ساید و فرمالدهید کمترین ضرر را دارند، بنابراین می توانید از این مواد استفاده کنید و پس از گذشت چند روز می توانید جوجه کشی را شروع کنید. در طول این سه روز باید دستگاه را در یک محیط آزاد قرار دهید تا جریان هوا به پاکیزه سازی و زدودن مواد شیمیایی از بدنه دستگاه منجر شود. اما هنگام ضدعفونی حتما از ماسک استاندارد و چند لایه استفاده کنید، از کفش و لباس های مخصوص استفاده کنید تا محیط بیرون و طیور سالن را با مواد ضدعفونی کننده آلوده نکنید. 

عواقب عدم شستشو و نظافت دستگاه 

بسیاری از پرورش دهندگان به شستشوی دستگاه بی توجه هستند و حتی سالانه یکبار هم آن را نمی شویند. بعد از کاهش راندمان جوجه کشی و مرگ جوجه ها در داخل تخم ، کیفیت دستگاه و عدم کارکرد صحیح آن را مقصر می دانند در حالی که آلودگی ها و میکروب های تجمع یافته در محیط داخلی دستگاه ، بر اثر حرارت و رطوبت بالا طی دوره جوجه کشی رشد پیدا کرده و به داخل تخم نفوذ می کنند و به این ترتیب موجب مرگ جنین و جوجه ها در داخل تخم خواهد شد. 

نکته دوم در مورد سنسور دستگاه است، اگر آن را تمیز نکنید به مرور زمان آلودگی ها و آهک ها بر روی آن نشست خواهد کرد و مانع از سنجش صحیح دما و رطوبت خواهد شد که این مشکل سبب عدم تنظیم دقیق دما و رطوبت و در نتیجه جوجه کشی ناموفق خواهد شد. برای دریافت اطلاعات بیشتر مقاله عوامل شکست در جوجه کشی را مطالعه کنید. 

ویدیوی آموزش ضدعفونی دستگاه جوجه کشی

در این ویدیو کارشناسان گروه صنعتی اسکندری نحوه شستشو و ضد عفونی دستگاه جوجه کشی را به صورت حرفه ای تر و دقیق تر توضیح خواهند داد، مشاهده آن کمک زیادی به افزایش عمل جوجه کشی شما خواهد کرد.

نوشته های مشابه

‫۴ دیدگاه ها

  1. من تخم بوقلمون گذاشتم تو بیست روزگی دستگاه باز کردم دیدم یکی از تخم ها شکسته بوی بد میده آیا مشکلی بوجود میاره

    1. بله صددرصد
      میتونه بقیه تخم های سالم رو هم خراب کنه

  2. اشتباهی آب ریختم رو سنسور الان دستگاه روشن میشه ولی صفحه نمایش بالا نمیاد چیکار کنم

    1. سلام
      با بخش خدمات پس از فروش شرکتی که دستگاه رو ازشون خریدید تماس بگیرید راهنمایی میکنن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس