معرفی انواع برد جوجه کشی اسکندری + بهترین برد دستگاه جوجه کشی

بهترین برد برای دستگاه جوجه کشی | انواع برد دستگاه جوجه کشی | ویژگی های برد جوجه کشی اسکندری

برد یا همان کنترلر به عنوان مغز دستگاه جوجه کشی عمل می کند و تمامی فرایندهای جوجه کشی از قبیل تنظیم حرارت و رطوبت، کنترل سیستم های رطوبتی و حرارتی، کنترل سیستم چرخش تخم، سیستم های تهویه و سیرکولاسیون و … توسط برد جوجه کشی خودکارسازی و هوشمند سازی می شود. 

گروه صنعتی اسکندری یکی از کارخانه هایی است که در کنار تولید و عرضه دستگاه های جوجه کشی هوشمند، برد جوجه کشی مورد نیاز کاربران را نیز به صورت جداگانه تولید و روانه بازار می کند. اگر قصد ساخت دستگاه جوجه کشی دارید و یا می خواهید دستگاهی ایده آل و استاندارد بخرید، حتما بایستی با ویژگی های بهترین برد برای دستگاه جوجه کشی آشنا شوید. 

در ادامه این نوشته از چیکن دیوایس به بررسی انواع بردهای جوجه کشی کارخانه اسکندری و ویژگی ها و قابلیت های یک برد جوجه کشی ایده آل و استاندارد پرداخته شده است.

بهترین برد برای دستگاه جوجه کشی چه ویژگی هایی دارد؟

در صورتی که قصد خرید دستگاه جوجه کشی دارید، حتما به ویژگی ها و قابلیت های برد جوجه کشی آن توجه کنید. مهم ترین ویژگی هایی که یک کنترلر جوجه کشی ایده ال و استاندارد باید داشته باشد، شامل موارد زیر می شوند : 

۱- دارای سنسور sht

در بردهای جوجه کشی از سنسورهای مختلفی استفاده می شود که برخی از آنها آنالوگ و برخی نیز دیجیتال هستند. سنسورهای آنالوگ تقریبا از رده خارج شده اند و به دلیل خطای بالایی که در سنجش دما دارند، راندمان جوجه کشی پایینی را می دهند. از جمله سنسورهای آنالوگ می توان به ntc و lm35 اشاره کرد.

اما سنسورهای دیجیتالی به سنجش دقیق حرارت و رطوبت شهرت دارند و پرچمدار آنها سنسور sht ساخت کشور سوئیس است که توانایی سنجش همزمان دما و رطوبت را داشته و به دلیل دقت و سرعت بالا در سنجش، در بسیاری از تجهیزات پزشکی و نظامی مورد استفاده قرار می گیرد. 

این سنسور در بسیاری از دستگاه های جوجه کشی خارجی مانند آرکام، برینسی، چیموکا و حتی دستگاه های جوجه کشی ایرانی مورد استفاده قرار می گیرد. در انتخاب و خرید دستگاه جوجه کشی و یا برد کنترلر، حتما به این نکته دقت کنید از سنسور sht نسل ۳ استفاده شده باشد، چون دقت و سرعت بسیار بالایی نسبت به دو نسل قبلی دارد. 

۲- توانایی کنترل فازی حرارت و رطوبت 

معمولا تمامی بردهای جوجه کشی توانایی کنترل حرارت و رطوبت را دارند و از طریق اتصال به سنسور و سیستم های تامین حرارت و رطوبت، پروسه تامین و تنظیم حرارت و رطوبت را سازماندهی می کند. اما نحوه کنترل حرارت و رطوبت اهمیت زیادی دارد که به هوشمندی و قدرت برنامه نویسی برد بر می گردد.

به عنوان مثال، کنترلر هایی که برنامه نویسی ساده ای دارند، محدوده دمایی مشخصی را در نظر می گیرند و در صورت کاهش دما از حداقل مقدار تعیین شده، المنت را روشن کرده و در صورت رسیدن دما به حداکثر محدوده ، المنت را خاموش می کند. این روشن و خاموش شدن های ناگهانی و انتظار برای افزایش و کاهش دما، همگی بر جنین تاثیر گذاشته و شوک دمایی شدیدی به آن وارد می کند. 

اما در مقابل، بردهای هوشمندی وجود دارند که با در نظر گرفتن عوامل مختلف، از کاهش یا افزایش ناگهانی دما و رطوبت جلوگیری کرده و به کمک منطق فازی سعی در حفظ حرارت و رطوبت در محدوده تعیین شده دارد. 

به عنوان مثال، این بردهای هوشمند همواره داده های دریافتی از سنسور محیطی را پایش کرده و در صورت مشاهده کاهش حرارت یا رطوبت محیطی، قبل از سرد شدن/کاهش رطوبت داخل کابین، المنت/سیستم رطوبت ساز را به آرامی روشن کرده و بدون وارد آوردن شوک دمایی/رطوبتی به تخم های نطفه دار مانع از کاهش دما/ کاهش رطوبت می شود. همچنین با مشاهده افزایش حرارت و رطوبت محیط، سیستم های رطوبتی و حرارتی را به آرامی خاموش کرده و در صورت افزایش شدیدتر حرارت و رطوبت، فن تهویه را روشن می کند. 

۳- شیوه مونتاژ برد

مدار برد به دو روش دستی و یا smd قابل تولید است که در روش مونتاژ دستی، احتمال خطا و اشتباه بسیار بوده و چه بسا انتظار خرابی در میانه جوجه کشی نیز دارد. اما مدارهایی که به صورت کاملا اتوماتیک و به کمک ربات smd تولید شده اند، با دقت بالایی کار خواهند کرد و معمولا شرکت های بزرگ تولید کننده برد از روش smd استفاده می کنند. 

۴- دارای نمایشگر مقاوم به نویز باشد

بردهای جوجه کشی موجود در بازار یا نمایشگر سون سگمنتی دارند و یا از lcd دیجیتال استفاده می کنند. معمولا بردهای جوجه کشی دارای نمایشگرهای seven segment ارزان تر هستند و این نمایشگرها، دوام و طول عمر و هم چنین مقاومت بالایی دارند و کمتر دچار نویز و خطا می شوند. 

اما اگر برد جوجه کشی مدنظر شما دارای مانیتور دیجیتال است حتما توجه کنید که از نوع گرافیکی و دقیقا همانند lcd به کار رفته در موبایل و لپ تاپ باشد. اما از آنجایی که این نوع مانیتورها قیمت بالایی دارند، سازنده ها از نمایشگرهای ساده و کاراکتری استفاده می کنند که شدیدا نویز پذیر بوده و برخی مواقع حتی دچار هنگی نیز می شود. 

واقعیت این است که وجود نمایشگر دیجیتالی و گرافیکی ضرورتی ندارد و صرفا نشان دادن مقادیر دما و رطوبت کفایت می کند و حتی در دستگاه های مطرح دنیا مانند آرکام نیز از نمایشگرهای ساده سون سگمنتی استفاده شده است. 

۵- استفاده از دکمه های لمسی

دکمه ای یا لمسی بودن پنل برد با اینکه در روند جوجه کشی و افزایش راندمان تاثیر ندارد، اما استفاده از دکمه های لمسی سبب افزایش دوام و طول عمر برد می شود که این امکان را فراهم می آورد تا سالیان سال بدون مشکل از کنترلر جوجه کشی استفاده کنید. 

لازم به ذکر است که دکمه ها برخلاف پنل لمسی، پس از مدتی استفاده دچار لقی، پوسیدگی، رنگ پریدگی، از کار افتادگی و … می شوند که ادامه کار با دستگاه را مشکل می کند و حتما باید نسبت به تعویض دکمه ها اقدام کنید که این کار نیز زمان بر و هزینه بر است. 

۶- دارای منبع تغذیه سوئیچینگ باشد

منبع تغذیه یک قطعه مهم در بردهای الکترونیکی است که معمولا به دو نوع ترانس و سوئیچینگ تقسیم بندی می شود. منبع تغذیه ترانس به دلیل نویز پذیری، عمر پایین تر و احتمال آسیب رساندن به قطعات برد کاربرد چندانی ندارد و بهتر است دستگاه جوجه کشی یا بردی را خریداری کنید که در آن از سوئیچینگ استفاده شده باشد. در مقاله تفاوت ترانس و سوئیچینگ در برد جوجه کشی به این موضوع پرداخته شده است. 

۷- استفاده از خروجی های رله و بی تی 

برخی از تولید کننده های کنترلر جوجه کشی جهت کاهش هزینه های تولید، صرفا از بی تی Triac در خروجی ها استفاده می کنند، اما واقعیت این است که خروجی های بی تی دوام کمتری نسبت به تغییرات ناگهانی ولتاژ داشته و طول عمر پایین تری نیز دارند. اما رله به عنوان یک قطعه مقاوم، توانایی اتصال جریان چندین میلیون باره قطعات را دارد و نسبت به تغییرات ولتاژ نیز مقاومت بالایی دارد. بنابراین در خرید دستگاه جوجه کشی و یا کنترلر آن، به وجود رله و بی تی در آن توجه کنید. 

۸- پشتیبانی از سنسورهای محیطی 

سعی کنید بردی بخرید که همراه با سنسور محیطی عرضه می شود، در این صورت هم نیاز به خرید جداگانه سنسور نبوده و هم از پشتیبانی کردن برد از سنسور محیطی مطمئن می شوید. در صورت عدم دسترسی به چنین بردی، سعی کنید مدلی خریداری کنید که از سنسور محیطی پشتیبانی می کند. این قابلیت به برد در کنترل بهتر حرارت و رطوبت دستگاه کمک کرده و از وارد آمدن شوک دما و رطوبتی به تخم ها جلوگیری خواهد کرد، هم چنین در آینده به راحتی می توانید سنسور محیطی مورد نظر خود را روی آن نصب کنید. 

۹- قابلیت انتخاب پرنده 

برخی از بردهای جوجه کشی دارای قابلیت انتخاب پرنده هستند، این ویژگی با اینکه به جوجه کشی آسان تر کمک می کند، اما دما و رطوبت پیش فرض را روی دستگاه تنظیم می کند و اگر نیاز به جوجه کشی از نژاد خاصی داشته باشید، نیاز به تنظیم دستی حرارت و رطوبت خواهید داشت. به عنوان مثال نژادهای سنگین و سبک اردک و غاز هر کدام دما و رطوبت مخصوص به خود را دارند که قابلیت انتخاب پرنده توانایی تفکیک نژادها را ندارد. 

اما برای افرادی که به تازگی کار جوجه کشی را شروع کرده اند و قصد ساخت یک دستگاه جوجه کشی ساده را دارند، می تواند مفید باشد. 

آشنایی با انواع بردهای جوجه کشی اسکندری

مجموعه اسکندری دارای سابقه ۳۰ ساله در زمینه تولید انواع دستگاه های جوجه کشی خانگی و صنعتی بوده و همواره در جهت ارتقای محصولات و تولید کالاهایی با کیفیت و دقیق تر گام برداشته است. این کارخانه ضمن استفاده از بردهای جوجه کشی زیر در دستگاه های جوجه کشی خود، آنها را به صورت جداگانه نیز به بازار عرضه می کند که از طریق تماس با کارشناسان فروش و یا مراجعه به صفحه خرید برد جوجه کشی می توانید از قیمت بروز آنها مطلع شوید :

۱- برد جوجه کشی H3

از برد جوجه کشی H3 در دستگاه های جوجه کشی خانگی مانند ایزی باتور ۱ و ۲ استفاده می شود. تمامی فرایندهای جوجه کشی نظیر سنجش حرارت و رطوبت ، تامین آنها ، چرخش تخم ها و تهویه هوا به صورت اتوماتیک در این برد انجام خواهد شد.

برد جوجه کشی H3علاوه بر این وجود قابلیت انتخاب پرنده ، انتقال از دوران ستر به دوران هچر ، روز شمار دقیق جوجه کشی ، کار با برق ۱۲ ولت از مزایای این برد می باشد که در صورت قطع برق شهری به راحتی و با استفاده از باتری خودرو می توان برق مورد نیاز برد را تا یک الی دو ساعت تامین کرد. در صورتی که می خواهید یک دستگاه جوجه کشی خانگی و کوچک بسازید می توانید از این برد استفاده کنید. 

۲- برد جوجه کشی JDR700

برد جوجه کشی JDR700برد جوجه کشی jdr700 دارای دو نمایشگر جهت نمایش دما و رطوبت داخل دستگاه است ، سنسور sht، قابلیت سنجش و تامین خودکار حرارت و رطوبت ، چرخش خودکار و دکمه انتقال به دوران هچر از ویژگی های این برد می باشد. این محصول نسبت به سایر بردها قیمت ارزان تری دارد.

۳- برد جوجه کشی JDR800

برد جوجه کشی JDR800در برد جوجه کشی JDR800 تمامی فرایندهای جوجه کشی نظیر سنجش و تولید حرارت و رطوبت ، چرخش خودکار تخم ها ، تهویه خودکار، انتقال به دوران هچر و تغییر در سرعت چرخش راک ها قابل انجام است. بر روی بدنه برد ۵ دکمه فشاری به منظور انتقال دستورات لازم و تنظیم حرارت و رطوبت وجود دارد. هم چنین نمایشگرهای دما و رطوبت ، میزان دما و رطوبت دقیق و لحظه ای داخل دستگاه را نشان خواهد داد.

۴- برد جوجه کشی JDR900

این محصول در سال ۲۰۱۷ ارائه شد و دارای امکانات و قابلیت های بیشتری نسبت به بردهای قبلی می باشد. در برد جوجه کشی JDR900 امکان تنظیم دقیق دما و رطوبت جوجه کشی وجود دارد، اما کسانی که می خواهند جوجه کشی بدون دردسری داشته باشند می توانند از قابلیت انتخاب پرنده استفاده کنند تا دما ، رطوبت و روزشمار جوجه کشی برای پرنده مورد نظر تنظیم شود. 

برد جوجه کشی JDR900امکان تامین خودکار حرارت و رطوبت ، چرخش خودکار تخم ها و تهویه اتوماتیک از قابلیت های این برد جوجه کشی است، هم چنین دارای سه نمایشگر مجزا جهت نمایش دما ، رطوبت و تعداد روزهای جوجه کشی شده می باشد. امکان کاهش یا افزایش سرعت گرمایش داخل کابین و سرعت چرخش تخم ها، وجود راهنمای صوتی و امکان کنترل از راه دور از دیگر قابلیت های آن است. 

۵- برد جوجه کشی JDR950

یک برد جوجه کشی هوشمند و حرفه ای حال حاضر محسوب می شود که دارای سه سنسور و دو پردازشگر مجزا می باشد و یک جوجه کشی بی نقص، حرفه ای و دقیق را برای کاربر به ارمغان خواهد آورد. 

برد جوجه کشی JDR950 ظاهر ساده ای دارد اما بسیار قوی و دقیق است و راندمان جوجه کشی را به شکل قابل توجهی افزایش خواهد داد. سنسور اصلی به کار رفته در این برد آخرین نسل SHT SENSIRION است و سنسور محیطی و جایگزین آن از نوع LM35 هستند.

سنسور محیطی به سنجش دمای محیط می پردازد و در صورت نامناسب بودن دمای محیط ،اخطارهای لازم را به کاربر اطلاع خواهد داد. سنسور جایگزین نیز زمانی فعال خواهد شد که سنسور اصلی دچار هر گونه مشکلی شود، بنابراین با وجود این سنسورها انتظار راندمان بسیار بالایی را خواهیم داشت.

چرخش خودکار تخم ها ، تامین اتوماتیک حرارت و رطوبت ، تهویه خودکار ، سنجش و نمایش دما و رطوبت داخل دستگاه و هم چنین دمای محیط بیرون از جمله قابلیت های این برد جوجه کشی است. 

امکان چرخش در سرعت گرمایش و سرعت چرخش راک ها، چرخش دستی راک ها ، وجود دو پردازنده قوی ، حافظه داخلی ذخیره اطلاعات تا ۶۰ روز، امکان کنترل از راه دور از دیگر ویژگی های این محصول از گروه صنعتی اسکندری است.

۶- کنترلر جوجه کشی jdr950 plus

این کنترلر نسبت به نسل قبلی ارتقا قابل توجهی یافته و پنل آن از حالت دکمه ای به حالت لمسی تغییر پیدا کرده است. هم چنین سنسور محیطی آن از lm35 به sht نسل سه و سنسور اصلی آن نیز به sht نسل سه ارتقا یافته است. 

این کنترلر نیز توانایی تنظیم خودکار حرارت و رطوبت و کنترل فازی آن، راه اندازی موتور چرخش تخم، فن تهویه، المنت حرارتی و سیستم های مختلف تامین رطوبت را دارد و قادر به خواندن اطلاعات دو سنسور همزمان می باشد. مونتاژ برد به روش smd بوده و در ساخت آن از رله و بی تی استفاده شده است.

تفاوت سوئیچینگ و ترانس در برد دستگاه جوجه کشی 

 سوئیچینگ و ترانس در مقایسه با یکدیگر دارای تفاوت های اساسی هستند که در این میان میتوان به انتقال نوسان برق به قطعات الکتریکی، اشغال حجم زیاد و سنگینی در برد  و خرابی سریعتر و طول عمر کمتر ترانس ها اشاره کرد این در حالی است که سوئیچینگ های استفاده شده در دستگاه های جوجه کشی در برندهای معتبر دنیا موجب کاهش ولتاژ شده و هیچگونه نوسانی را در داخل برد ایجاد نمی کند، فضای کمی را اشغال کرده و راندمان خروجی بالایی را در بر دارد همچنین از طول عمر بالایی برخوردار است و سالیان سال می تواند برای کاربر راندمان بهینه داشته باشد.

سخن آخر 

در این نوشته به انواع بردهای جوجه کشی ساخته شده توسط کمپانی اسکندری و ویژگی ها و قابلیت های هر کدام از آنها اشاره شد. هم چنین یک راهنمایی کلی جهت خرید یک برد جوجه کشی دقیق و استاندارد ارائه شد. در صورتی که قصد خرید و یا ساخت دستگاه جوجه کشی را دارید با بخش فروش تماس گرفته و راهنمایی های لازم را قبل از خرید دریافت کنید.

نوشته های مشابه

‫۲ دیدگاه ها

  1. سلام برد کنترل راه دور قیمتش چند هستش و برای دستگاه ۱۶۸ تایی مناسب هستش؟

    1. با بخش فروش تماس بگیرید
      شماره ها در انتهای سایت درج شده اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس