علت مرگ و خفگی جوجه در داخل تخم |دلیل مرگ جنین در دستگاه جوجه کشی

دلایل اصلی توله مرگ شدن جوجه ها در دستگاه جوجه کشی

آیا تا کنون برایتان پیش آمده که جوجه درون تخم کاملا رشد کرده اما خفه شده است؟ برای یافتن پاسخ این سوال با مقاله همراه باشید.

گاه مشاهده میشود که برخی از جوجه ها کاملا رشد کرده و در دوران هچ، موفق به بیرون آمدن از تخم نمی شوند، به این اتفاق، اصطلاحا توله مرگ شدن جوجه ها میگویند. دلایل زیادی برای این پدیده وجود دارد که در ادامه به آن ها پرداخته خواهد شد.

در ویدیوهای مهندس اشرفی، تمامی علت های مرگ جوجه درون تخم و راه های رفع آن به طور کامل توضیح داده شده است. ویدیو را تماشا کنید :


ویدیوی چگونگی جلوگیری از خفگی جوجه داخل تخم (برای تولیدکنندگان تخم نطفه دار) 

در صورتی که تولید کننده تخم نطفه دار هستید و دارای گله مولد تخم هستید، یعنی از تازه بودن تخم های نطفه دار خود مطمئن هستید می توانید طبق گفته های ویدیوی زیر رطوبت دوران ستر و هچر را تنظبم کنید تا از خفه شدن جوجه داخل تخم جلوگیری کنید :

این ویدیو فقط مختص کسانی است که دارای گله مولد تخم نطفه دار هستند. در صورتی که تخم های نطفه دار را از جای دیگری می خرید، لازم است که دما و رطوبت آن را طبق جدول دما و رطوبت تنظیم کنید. 

 

بررسی علت های مختلف مرگ جوجه داخل تخم و در نیامدن آن

همانطور که گفته شده، خفه شدن و تلف شدن جوجه ها در دستگاه جوجه کشی، دلایل زیادی دارد. با کنترل و نظارت دقیق بر مرغ های مولد، نگهداری صحیح تخم ها و رعایت نکات مهم جوجه کشی، این مشکلات نیز رفع خواهند شد. در ادامه دلایل مهم تلف شدن جوجه در تخم آورده شده اند که با مطالعه آنها تا حد زیادی از خفه شدن جنین جلوگیری خواهید کرد :

۱- انبار کردن نامناسب تخم ها دلیل تلف شدن جوجه

نگهداری و انبار کردن تخم نطفه دار قبل از قرار دادن آنها در دستگاه جوجه کشی، نیز نیازمند رعایت نکات بسیاری است. در ابتدای امر باید از انبار کردن تخم های ترک خورده، با شکل نامتقارن و بسیار گرد خودداری کنید.

لازم است تا آنها از شهرهای دور خریداری نکنید زیرا در هنگام جابه جایی دچار مشکلات زیادی خواهند شد. پس از آن، دما و رطوبت انبار اهمیت بالایی دارد. تخم های نطفه دار باید در محیطی با دمای ۱۶ تا ۱۸ درجه سانتی گراد و رطوبت ۵۰ تا ۶۰ درصد نگهداری شوند.

نکته مهم دیگر در این زمینه، قرار دادن تخم ها در زاویه ۴۵ درجه و در شانه های مخصوص است. لازم است تا هر ۲ تا ۳ ساعت، زاویه تخم ها را تغییر دهید تا زرده به پوسته نچسبد. مقاله نحوه نگهداری صحیح تخم نطفه دار را مطالعه فرمایید.

۲- استفاده از تخم نطفه دار کهنه

استفاده از تخم نطفه دار کهنه - چیکن دیوایساگر دارای گله مولد تولید کننده تخم نطفه دار هستید، بهتر است تخم ها را پس از گذشت ۲۴ ساعت داخل دستگاه قرار دهید، نه زودتر و نه دیرتر . در صورت انبار کردن تخم ها از میزان جوجه دهی آنها کاسته خواهد شد. هم چنین اگر می خواهید تخم های نطفه دار را از مکان دیگری تهیه کنید حتما به تازه بودن آنها توجه کنید و سعی کنید که از خود پرورش دهنده ها خریداری کنید، چون که تازه تر و مطمئن تر هستند. در نوشته راهنمای خرید تخم نطفه دار به تمامی نکات مهم برای خرید تخم نطفه دار تازه و با کیفیت اشاره شده است.

۳- ضخیم بودن پوسته تخم نطفه دار

یکی از دلایل مرگ جوجه در تخم، تغذیه مرغ تخم گذار میباشد. همانطور که مصرف کم کلسیم باعث کاهش میزان تخم گذاری و تولید تخم هایی با پوسته نازک و نرم میگردد، مصرف بیش از حد کلسیم نیز، سبب ضخیم شدن پوسته تخم ها میشود. جوجه در دوران هچر، توانایی شکستن اینگونه تخم ها را نداشته و متاسفانه درون آن تلف خواهد شد. بنابراین حتما از جیره استاندارد در تغذیه مرغ های مولد استفاده کنید و از کسانی بخرید که جیره استانداردی را به مرغ های خود می دهند

۴- عدم کنترل مناسب دما در دوران جوجه کشی 

یکی از مهم ترین شروط جوجه کشی موفق، تنظیم دمای مناسب در تمام دوران جوجه کشی میباشد. به هم خوردن تعادل دمایی حتی به اندازه نیم درجه سانتیگراد، موجب تلفات بالایی در دوران هچ خواهد بود. ایجاد شوک دمایی در دوران ستر و هچر، یکی از دلایل عمده مرگ و میر جوجه ها در دوران هچر میباشد.

برای این منظور ضروری است تا دمای دستگاه جوجه کشی را مطابق دمای مورد نیاز پرنده مورد نظر تنظیم و کنترل نمایید. با مراجعه به جدول دما و رطوبت جوجه کشی از میزان دما و رطوبت مناسب پرنده مورد نظر خود مطلع شوید. 

۵- عدم کنترل مناسب رطوبت در دستگاه جوجه کشی 

علاوه بر دما، رطوبت دستگاه جوجه کشی خانگی یا صنعتی نیز تاثیر زیادی بر راندمان دستگاه خواهد داشت. کاهش رطوبت از میزان مشخص، موجب خشک شدن پوسته تخم و عدم توانایی جوجه برای شکستن آن میشود. از طرفی، افزایش ناگهانی رطوبت نیز، موجب سختی تنفس پرنده و در نهایت خفگی جنین خواهد شد.

۶- باز کردن بیش از حد درب دستگاه

همانطور که گفته شد عدم تنظیم و یا بر هم خوردن تعادل دما و رطوبت در دوران ستر و هچر، منجر به مرگ جوجه ها درون تخم میشود. برخی از کاربران به دلیل کنجکاوی زیاد، در دوران ستر و یا در دوران هچر برای مشاهده جوجه ها، مرتبا درب دستگاه را باز میکنند. اکیدا توصیه می کنیم از این عمل خودداری کرده و فقط بیرون از پنجره، جوجه ها را تماشا کنید. 

باز کردن بیش از حد درب دستگاه - چیکن دیوایسباز و بسته کردن بیش از حد درب دستگاه، منجر به برهم خوردن تعادل دما و رطوبت دوران جوجه کشی می شود. شوک دمایی حاصل از نطفه سنجی نیز میتواند منجر به مرگ جنین در داخل تخم گردد. باز کردن درب در دوران هچر، باعث از بین رفتن رطوبت و دی اکسید کربن شده و مرگ پرنده را به دنبال دارد.

در زمان نطفه سنجی، لازم است تا دمای اتاق را تا ۳۰ الی ۳۲ درجه سانتیگراد بالا ببرید، این امر مانع از ایجاد شوک دمایی در تخم های نطفه دار خواهد شد. برای تامین رطوبت محیط نیز از رطوبت سازهای اولتراسونیک استفاده کنید. 

۷- وارونه قرار دادن تخم های نطفه دار در دستگاه 

درون تخم نطفه دار، یک کیسه هوایی برای تنفس نطفه وجود دارد. این کیسه در قسمت پهن تخم قرار داده شده و طریقه قرار دادن تخم درون شانه باید به گونه ای باشد که این کیسه به سمت بالا قرار گرفته و تحت فشار نباشد. به این منظور لازم است نوک تیز تخم نطفه دار به سمت پایین و قسمت پهن آن رو به بالا قرار گیرد.

در صورت استفاده از شانه های غلتکی یا ۳۶۰ درجه نیز، می توانید تخم ها را به صورت خوابیده در داخل شانه قرار دهید. در صورتی که قسمت پهن تخم رو به پایین باشد، احتمال پارگی کیسه هوایی و فاسد شدن تخم در طول دوره جوجه کشی وجود دارد. 

۸- استفاده از شانه نامناسب 

زاویه چرخش و چرخش صحیح تخم ها در دوران جوجه کشی نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار است. عدم چرخش تخم در دستگاه منجر به چسبیدن نطفه و زرده به پوسته تخم میشود.

در این صورت، جنین به طور کلی تشکیل نشده و یا جوجه در دوران هچ ، توانایی جدا شدن از پوسته را نخواهد داشت و درون تخم خفه میشود. 

بنابراین حتما از دستگاه های جوجه کشی استانداردی استفاده کنید که به صورت خودکار تخم ها را چرخش می دهند، حرکت تند در چرخش نیز باعث پارگی کیسه هوایی و عدم تشکیل جوجه خواهد شد، بنابراین حتما از دستگاه های جوجه کشی استاندارد استفاده شود که تخم ها را به آرامی چرخش می دهند.

۹- آلوده بودن پوسته تخم

قرار دادن تخم نطفه دار آلوده در دستگاه جوجه کشی، یکی از دیگر دلایل توله مرگ شدن جوجه ها در تخم میباشد. تخمهای نطفه دار در زمان تولید، جمع آوری و نگهداری به راحتی آلوده شده و نباید قبل از ضدعفونی شدن در دستگاه قرار گیرند.

در صورت تمایل مقاله روش های صحیح ضدعفونی کردن تخم نطفه دار را مطالعه فرمایید. دقت داشته باشید که ضدعفونی کردن دستگاه نیز، از اهمیت بالایی برای راندمان جوجه کشی برخوردار است.

۱۰- قطع برق و خاموشی دستگاه 

یکی از معضلات اصلی که پرورش دهندگان با آن مواجه می شوند، مشکل قطع برق می باشد. دستگاه جوجه کشی نیز مانند تمام دستگاه ها الکتریکی با برق کار کرده و به محض قطعی آن از کار خواهد افتاد. در این زمان دستگاه قادر به تنظیم دما، رطوبت، گردش و تهویه تخم ها نخواهد بود که این امر منجر به تلف شدن جنین درون تخم میشود.

۱۱- مشکلات ژنتیکی جوجه و یا نطفه ضعیف

گاه برخی از جوجه ها با مشکلاتی از قبیل نوک ها به هم چسبیده، پاها و گردن کج و غیره متولد میشوند. این پرنده توانایی شکستن تخم را نداشته و گاه، پس از تولد نیز چند ساعت بیشتر دوام نمی آورد.

تغذیه ضعیف خروس و مرغ مولد نیز باعث مشکلاتی در نطفه می شود. تغذیه بد آنها منجر به تولید نطفه ضعیف و مرگ جنین در داخل تخم خواهد شد.

ویدیو دلایل مرگ و میر جوجه ها در دوران هچ

راه های جلوگیری از مرگ جوجه ها در دوران هچر 

برای این منظور تمام موارد بالا را رعایت بفرمایید، مشکلات ژنتیکی، تخم ها کهنه، عدم رعایت دما و رطوبت دستگاه و … به هیچ عنوان هچری بالایی نخواهند داشت. تنها راه رفع تلف شدن پرنده رفع مشکلات گفته شده و انتخاب تخم های مناسب می باشد.

الف – استفاده از تخم نطفه دار تازه

لازم است تا از تخم های نطفه دار تازه استفاده کنید. استفاده از دستگاه های جوجه کشی ستر و هچر همزمان برای این منظور بهترین گزینه خواهد بود. در این صورت شما به راحتی تخم های تازه را ۲۴ ساعت پس از تولید به دستگاه اضافه کرده و پس از رسیدن به دوران هچر در سبد هچ قرار میدهید. 

در صورت نداشتن دستگاه ستر و هچر همزمان، می توانید از دو دستگاه جوجه کشی، یکی برای ستر و دیگری برای هچر استفاده کنید.

ب – جا به جایی سبد های ستر در دستگاه

جابه جایی سبد ها در دوران ستر نیز به افزایش راندمان جوجه کشی کمک شایانی میکند. به این منظور، هر ۳ یا ۴ روز یکبار، سبد های ستر بالایی را با سبد های زیرین جابه جا نمایید. این کار را به آرامی هرچه تمام تر انجام دهید تا تخم های نطفه دار دچار آسیب نشوند.

با جا به کردن سبد ها به صورت ضربدری در دستگاه های صنعتی نیز به این منظور کمک کننده خواهد بود.

ج – انتقال تخم ها به سبد هچر در زمان صحیح

انتقال تخم ها به سبد هچر در زمان صحیح - چیکن دیوایسبرای رفع مشکل مرگ جنین درون تخم، لازم است تا با رسیدن زمان هچر، تخم ها را سریعا به سبد های هچ منتقل نکنید. منتظر بمانید تا حداقل بیشتر از ۳۰ درصد تخم ها نوک زده و شکسته شوند و یا اینکه جوجه های درون آنها شروع به جیک جیک کنند، در این زمان لازم است تا تخم ها به هچر انتقال یابند. 

د – کنترل صحیح میزان دی اکسید کربن

بسیاری از افراد در دوران هچر، تمامی دریچه های هوای دستگاه را باز کرده تا اکسیژن بیشتری به جوجه ها برسد. این یکی از اشتباهات رایج در جوجه کشی می باشد. باز بودن دریچه تهویه به میزان یک سوم و حتی کمتر (بسته به تعداد تخم درون دستگاه)، در دوران هچر کافی می باشد. کنترل میزان دی اکسید کربن نیز مانند کنترل اکسیژن از اهمیت بالایی برخوردار است. بهترین میزان دی اکسید کربن برای این دوران حدود ۶۰۰۰ پی پی ام است.

دلایل خفگی و مرگ جوجه بوقلمون در داخل تخم هنگام جوجه کشی

موارد متعددی می تواند منجر به مرگ جوجه بوقلمون در داخل تخم هنگام جوجه کشی شود که در این میان می توان به موارد زیر اشاره کرد….

۱). کالیبره نبودن سنسور دستگاه

۲). تنظیم نبودن دما و رطوبت صحیح

۳). کهنه و یا ضعیف بودن تخم های نطفه دار

۴). چرخش نامناسب تخم ها

۵). جوجه کشی از تخم های مشکل دار

۶). سیرکولاسیون غیر صحیح و عدم توجه به دمای متابولیک جنین

همگی از مواردی هستند که می تواند موجب مرگ جوجه بوقلمون ها در داخل تخم شود بنابراین برای جلوگیری از این منظور بهتر است به موارد نام برده شده دقت کافی داشته باشید.

دلایل خفگی و مرگ جوجه مرغ در داخل تخم هنگام جوجه کشی

جوجه مرغ ها نیز از قاعده مرگ در داخل تخم مستثنی نیستند و اگر دستگاه جوجه کشی مورد استفاده به درستی کالیبره نشود و دما و رطوبت مناسبی برای جوجه کشی در داخل دستگاه حاکم نباشد جوجه مرغ در داخل تخم تلف خواهد شد. البته استفاده از تخم هایی که اشکال نامتعارف دارند نیز در این امر می تواند تاثیر منفی داشته باشند.

بنابراین بهتر است هنگام خرید تخم نطفه دار حتما به شکل ظاهری تخم ها توجه کافی داشته باشید تا تخم هایی در شکل و اندازه استاندارد برای جوجه کشی تهیه کنید.

دلایل خفگی و مرگ جوجه اردک در داخل تخم هنگام جوجه کشی

تمامی موارد ذکر شده در جوجه کشی مرغ و بوقلمون و هرگونه کاستی در آنها رابطه مستقیمی با راندمان جوجه کشی و بالا رفتن میزان تلفات در  حین جوجه کشی دارد که در این راستا علاوه بر توجه به کالیبره بودن سنسور دستگاه و تنظیم دقیق دما و رطوبت و اشکال متعارف تخم های نطفه دار باید در جوجه کشی از اردک اهمیت آب پاشی را نیز فراموش نکنید.

تخم نطفه دار اردک در حین جوجه کشی نیاز به آب پاشی دارد و انجام ندادن این امر منجر به مرگ اردک در داخل تخم می شود آب پاشی به نرم شدن پوسته تخم کمک کرده و منجر به پشت سر گذاشتن هچ موفق می شود.

دلایل خفگی و مرگ جوجه غاز در داخل تخم هنگام جوجه کشی

تخم نطفه دار جوجه غازها نیز همانند تخم اردک نیاز به آب پاشی دارد زیرا در جوجه کشی طبیعی پرنده مادر در طول دوره از جای خود برخاسته و با شنا در استخر بدن خود را خیس کرده و  مجدد بر روی تخم ها میخوابد بنابراین از روز ۱۰ جوجه کشی مرتب اقدام به آب پاشی تخم های نطفه دار کنید. 

همچنین دستگاه جوجه کشی خود را به مدت یک الی دو روز تست کرده و از کالیبره بودن سنسور آن، دما و رطوبت دقیق آن یقین حاصل کنید، به سیستم چرخش تخم ها نیز توجه داشته باشید که راک ها به درستی چرخش داده شوند و هنگام قرارگیری تخم ها شوک حرکتی به آنها وارد نشود.  

جمع بندی

در این مقاله از وب سایت چیکن دیوایس به بررسی دلایل تلف شدن جوجه در تخم و راه های رفع آن به طور کامل پرداخته شد. برای داشتن یک جوجه کشی موفق، ضروری است تا از سلامت پرنده مولد، تازه بودن تخم ها و روش های نگهداری آنها اطمینان کامل کسب نمایید.

تنظیم دما، رطوبت، تهویه و کنترل میزان دی اکسید کربن نیز از دیگر شروط اساسی داشتن یک جوجه کشی موفق می باشد.

نوشته های مشابه

‫۳۳۵ دیدگاه ها

  1. سلام مجدد آیا زمان هچ در تخم غاز و قو غاز در نژادهای مختلف متفاوت هست ؟ و اینکه اگه همه رو در یه تاریخ به هچ انتقال بدم مشکلی پیش میاد ؟

    1. سلام دوست عزیز
      بله زمان هچشون متفاوت هست به عنوان مثال غاز معمولی ۲۸ روزه از تخم میاد بیرون و قوغاز ۳۰ الی ۳۳ روزه
      اگه دوران سترشون کامل نشه و انتقال بدین به هچ بله قطعا دچار مشکل میشین

    1. سلام دوست عزیز
      لابد سوالتون رو ثبت نکردین
      بفرمایید بنده در خدمتم

  2. سلام تخم مرغام هروقت داخل دستگاه میزارم مثلا از ۳۰تا۶تاش در زمان هچر برعکس میشن و موجب مرگ جوجه میشه علت چیه
    تخم مرغا بیشتر ۴روز نگه نمیدارم تغذیه هم در کنار دان مولتی و اسیدآمینه میدمشون

    1. سلام دوست عزیز
      یعنی چی تو هچ برعکس میشن لابد چرخش رو قط نمیکنی
      تو این دوران اصلا نباید چرخشی به تخم داده بشه

    1. سلام من یک دستگاه دارم که تخم غاز داخلش گذاشتم تخمها هم مال پرنده های خودم و تازه هستن حدود ۵۰ درصد از تخمهای نطفه سنجی شده جوجه داخلش کامل شده موقع انتقال به هچر علایم حیاتی ندارن بعداز خارج شدن مابقی و شکستن تخمها می بینم تماما مردن نمیدونم علتش چیه اگه راهنمایی بفرمائید ممنون میشم.

      1. سلام دوست عزیز
        تمامی دلایل ممکن در این راستا تو مقاله نوشته شده لطفا مطالعه کنید

  3. سلام خسته نباشید من یه دستگاه خانگی درست کردم والان تخم مرغ گذاشتم امروز روز ۲۱ هست دما رو ۳۷و۷ هست ویکیشون دیشب نوک زده تا امروز نیومدا بود بیرون آیا کمکش کنم یا نه میشه لطفا زود بهم بگید

    1. سلام دوست عزیز
      دو روز هم صبر کنید نتونس دربیاد کمک کنید البته اینم اصول خودشو داره

  4. سلام تخمی اردک توجوجه اردک هست رو تکان دادم جوجه زنده میمونه تو تخم یانه

    1. بستگی داره چجوری تکونش داده باشی
      اگه بهش شوک حرکتی وارد بشه ممکنه آسیب ببینه

      1. سلام خسته نباشید می خواستم ببینم اگر ۱ جوجه روز ۲۰ نو بزنه و بقیه ازشون خبری نباشه یعنی مردن یا پایان روز بیستم من تازه دستگاه ساختم و ۵ تا تخم داخلش گذاشتم

        1. سلام دوست عزیز
          طول دوره ی جوجه کشی از تخم مرغ ۲۱ روزه و باید تا ۲۱ روز دربیان جوجه ها
          ولی توصیه میشه ۳ تا ۵ روز بعدشم صبر کنی
          اگه در نیومدن برداری بندازیشون دور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋