شیوه نگهداری و انبار کردن تخم نطفه دار پرنده های مختلف

نحوه نگهداری و مراقبت از تخم نطفه دار قبل از جوجه کشی

تخم نطفه دار اصلی ترین عنصر در جوجه کشی است و طبیعتا بدون وجود آن امکان تولید جوجه وجود ندارد. اگر دارای گله تخم گذار هستید و می خواهید از تخم های تولید شده جهت جوجه کشی استفاده کنید، بنابراین تا زمان خالی شدن دستگاه جوجه کشی باید از آنها مراقبت کنید تا نطفه ها زنده بمانند. هم چنین اگر قصد فروش تخم های نطفه دار را دارید، باید آنها را در مکانی استاندارد نگهداری کنید تا تخم هایی با کیفیت به پرورش دهندگان عرضه کنید. به هر حال آموزش های لازم جهت نگهداری و انبار تخم نطفه دار در این نوشته از چیکن دیوایس ارائه خواهد شد. 

دستگاه جوجه کشی خانگی کوچک 48 تایی
دستگاه جوجه کشی خانگی کوچک ۴۸ تایی
» مناسب برای جوجه کشی از پرندگان بومی و محلی
» قابل اتصال مستقیم به باتری ۱۲ ولت
» دارای سیستم روزشمار جوجه کشی
قیمت : ۵,۴۵۰,۰۰۰ تومان

اگر تولید کننده تخم نطفه دار هستید

جهت تولید تخم هایی نطفه دار با کیفیت که حداکثر ضریب تبدیل را داشته باشند باید به نکات زیر توجه کنید :

الف – باید حداکثر سعی خود را بکنید تا تخم هایی تمیز و بدون آلودگی تولید کنید چون که وجود خون و یا فضله بر روی تخم عملا امکان تبدیل آنها به جوجه را از بین خواهد برد. برای جلوگیری از این مشکل باید مرغ های تخمگذار را روی یک توری فلزی پرورش دهید تا فضله خارج شده از توری عبور کرده و به بر روی سینی مخصوص فضولات تجمع پیدا کند. 

ب – مرغ هایی که عادت به تخم گذاری بر روی توری را ندارند باید برای آنها آشیانه بسازید و داخل آشیانه را با کاه و پوشال پر کنید، در این مورد نیز باید پوشال ها را مرتبا تعویض کنید تا از تجمع فضولات در آن خودداری کنید.

ج – بلافاصله پس از تخم گذاری باید تخم ها را از بستر جمع آوری کنید و فرصت آلودگی و شکستی احتمالی را به آنها ندهید، با توجه به اینکه تخم ها پس از تولید پوسته نرمی دارند، بنابراین در خطر شکستگی یا ترک خوردگی خواهند بود.

د – در صورت وجود هرگونه آلودگی بر روی تخم ، بوسیله یک پارچه زبر و خشک تمیز کنید و مانع از خشک شدن آلودگی ها شوید. 

هـ – از جمع آوری تخم های شکسته یا ترک خورده ، زیاد بزرگ ، زیاد کوچک ، دو زرده ، گرد و زیاد دراز خودداری کنید چون این تخم ها تبدیل به جوجه نمی شوند. 

و – پس از تولید تخم باید آن را به مدت ۲۴ ساعت در یک محیط خنک نگهداری کنید سپس وارد دستگاه جوجه کشی کنید چرا که پس از تولید تخم شاهد خروج گاز آمونیاک از آن خواهید بود و این آمونیاک ساطح شده در صورتی که در دستگاه جوجه کشی بماند سبب خفگی جنین خواهد شد. 

ز – هر چه قدر تخم نطفه دار تازه باشد امکان جوجه شدن آن نیز بسیار بالا خواهد بود. به عنوان مثال تخم های نطفه داری که یک روز از تولید آنها گذشته باشد، ضریب تبدیل و احتمال جوجه شدن آن ۹۰ درصد می باشد و هر چه قدر که از زمان نگهداری تخم بگذرد، احتمال جوجه شدن آن نیز کاهش پیدا خواهد کرد و تقریبا روزانه ۱۵ درصد از ضریب تبدیل تخم کاسته می شود. بنابراین تخم هایی که یک هفته انبار شده اند سپس وارد ماشین جوجه کشی می شوند، احتمال جوجه شدن آن ۲۰ الی ۳۰ درصد است. 

اگر خریدار تخم نطفه دار هستید

اما اگر قصد دارید تخم های نطفه دار مورد نیاز جوجه کشی را خریداری کنید، حتما از پرورش دهنده های معتبر تهیه کنید و بلافاصله پس از خرید آنها را وارد دستگاه جوجه کشی کنید چون معلوم نیست پرورش دهنده از چند روز قبل تخم ها را انبار کرده است.

اگر گله مولد تخم ندارید باید در انتخاب تولید کننده تخم نطفه دار دقت و حساسیت خاصی را به خرج دهید چون که نطفه دار یا بدون نطفه بودن تخم ها رابطه مستقیمی در موفقیت یا شکست شما در جوجه کشی دارد. 

معمولا کسانی که تازه کار هستند به این مورد توجه نمی کنند و به صورت اینترنتی یا غیر حضوری اقدام به خرید تخم نطفه دار می کنند در حالی که از تازه یا کهنه بودن تخم ها خبر ندارند و حتی نمی دانند که تخم ها واقعا نطفه دارند یا نه. جهت دریافت اطلاعات و راهنمایی بیشتر حتما مقاله نکات مهم قبل از خرید تخم نطفه دار را مطالعه کنید.

نکته خیلی مهمی که همیشه باید در نظر بگیرید، خرید تخم به اندازه ظرفیت تولیدی پرورش دهنده است، به عنوان مثال اگر پرورش دهنده روزانه ۱۰۰ تخم نطفه دار تولید می کند، شما ۳۰۰ تخم از او نخرید ، چون مابقی تخم ها مربوط به دو الی سه روز قبل هستند و معلوم نیست در چه شرایطی نگهداری شده اند.

اگر به بیشتر از ۱۰۰ تخم نطفه دار نیاز داشتید می توانید به فاصله چند روز خرید کنید، به عنوان مثال اگر پرورش دهنده مورد اعتماد شما روزانه ۱۰۰ تخم نطفه دار تولید می کند و ظرفیت دستگاه جوجه کشی شما ۳۰۰ تخم است، نیازی نیست در همان روز ۳۰۰ تخم خریداری کنید، مهم تازه بودن تخم ها می باشد. 

اگر خریدار تخم نطفه دار هستیدپس روز اول ۱۰۰ تخم، روز دوم ۱۰۰ و روز سوم نیز ۱۰۰ تخم بعدی را خریداری خواهید کرد، اگر دستگاه شما دارای قابلیت ستر و هچر همزمان باشد بدون هیچ مشکلی می توانید تخم ها را پس از خرید داخل دستگاه قرار داده و جوجه کشی را شروع کنید، چون با رسیدن دوره هچر ، جا برای قرار دادن تخم های دوره هچر وجود دارد

اما اگر دستگاه شما این قابلیت را ندارد، بایستی تخم ها را در مکانی مناسب نگهداری کنید و با رسیدن تعداد تخم ها به ظرفیت دستگاه می توانید همه آنها را با هم وارد ماشین جوجه کشی کنید. در این صورت باید تخم ها را تحت شرایط خاصی نگهداری کنید که در ادامه این نوشته توضیح داده خواهد شد. 

شرایط نگهداری و انبار کردن تخم های نطفه دار

شرایط نگهداری تخم پیچیده و سخت است اگر می خواهید تخم های نطفه دار را به درستی و به شکل صحیح انبار کنید باید یک محیط استاندارد داشته باشید. دمای محیط باید بین ۱۶ الی ۱۸ درجه سانتی گراد باشد به نوعی محیط باید خنک باشد. رطوبت محیط مورد نظر هم باید بین ۵۰ الی ۶۰ درصد باشد یعنی از حداقل رطوبت ۵۰ درصدی برخوردار باشد.

جهت کاهش دما می توانید از کولر های گازی یا ابی استفاده کنید و جهت افزایش رطوبت نیز می توانید از رطوبت سازهای اولتراسونیک بهره ببرید، هم چنین وجود یک رطوبت سنج دیجیتالی در محل نگهداری تخم ها شما را از وضعیت دما و رطوبت اتاق مطلع خواهد ساخت. 

نکته بسیار مهم تر در نحوه نگه داری آنها است، برای این کار باید تخم ها را در داخل شانه ها قرار دهید، طوری که نوک تیز تخم به سمت پایین باشد و قسمت پهن آن به سمت بالا باشد. بایستی شانه ها را در حالت ۴۵ درجه قرار دهید و روزانه ۶ بار یعنی هر ۴ ساعت یکبار آنها را بچرخانید تا نطفه درون تخم زنده بماند. یعنی هر ۴ ساعت یکبار باید آن را به اندازه ۴۵ درجه تغییر جهت بدهید.

اما ساده ترین و بهترین راه حل استفاده از تخم های نطفه دار تازه می باشد که به صورت روزانه تهیه کرده و وارد فرایند جوجه کشی کنید. زمانی که جوجه ها را وارد دستگاه جوجه کشی نمودید باید بستر مناسب آنها را فراهم کنید، برای دریافت اطلاعات بیشتر می توانید مقاله مراقبت از جوجه های یک روزه را مطالعه فرمایید.

ویدیوی آموزش نحوه انبار تخم های نطفه دار 

در این ویدیو آموزش های تکمیلی در مورد نحوه نگهداری از تخم های نطفه دار توسط کارشناسان گروه صنعتی توضیح داده شده است. هم چنین می توانید سوالات خود را از طریق نظرات همین صفحه برای ما ارسال کنید تا پاسخ دهیم.

نوشته های مشابه

‫۱۴ دیدگاه ها

  1. با عرض ادب و خسته نباشید.

    میخواستم ببینم حداقل برای چند تا مرغ میشه دستگاه تمام اوتوماتیک نصب کرد
    چون مزگن برا تعداد پایین این دستگاهارو نمیشه راه اندازی کرد

  2. سلام میشه تخم نطفه دار رو به فاصله ۶ روز ۶ روز در دستگاه جوجه کشی گذاشت ؟

    1. بله میشه
      به شرطی که دستگاهتون دارای ستر و هچر همزمان باشه و برای دوره هچر مشکلی پیش نیاد

  3. سلام من دستگاهم درحین استفاده ریست شده و وقت رو صفر کرده ده روز هست که تخمها داخل دستگاه هست نطفه هم گرفته آیا در ایام هچر با مشکل مواجه میشم یا خیر.ممنون

    1. سلام
      تنظیمات دما و رطوبت رو درس کنید خودتون در روز انتقال به هچ تنظیمات رو عوض کنید مشکلی پیش نمیاد

  4. سلام آیا قراردادن یک کاسه آب برای تامین رطوبت موردنیاز تخمها کفایت میکنه؟
    دمای دستگاهی که برای تولید جوجه قراردادم بین ۳۵/۷تا۳۷/۷ثابت است به نظر شما این دما خوبه؟

    1. دما رو بین ۳۷.۵ به صورت ثابت نگه دارید
      برای تامین رطوبت ظرف اب رو زیر لامپ قرار بدید و بهتر که برای سنجش میزان رطوبت از یک رطوبت سنج استفاده کنید

  5. سلام من در یه سری ویدئو ها در یوتیوب دیدم که بجای لامپ از نور خورشید برای جوجه کشی استفاده میکردند تعداد زیادی هم انجام دادند و گویا نتیجه هم داشته به نظر شما ممکنه؟

  6. باسلام و درود فراوان.تشکرمیکنم بابت اطلاعات مفید و کاملتون.من تازه میخواهم وارد اینکاربشم و ۱ماهی هست که دارم اطلاعاتما بالامیبرم.به نظرتون دستگاه را به صورت کامل و آماده تهیه کنم؟ یا میتونم تجهیزات مربوطه را تهیه کرده و خودم مونتاژ کنم؟بدنه را با ساندویچ پنل یخچالی باسلیقه خودم بسازم؟درضمن فنی هستم و کارم ساخت بدنه های یخچالها و سردخانه هاست.لوازم موردنیاز برا یه دستگاه ۱۰۰تایی چی بگیرم که خوب باشد و اگه خواستمم ارتقا بدم امکانش باشد.تشکر

    1. سلام
      این مورد بستگی به خودتون داره
      اگه علاقه به ازمایش و تست دارید و کلا ادم کنجکاوی هستید ، تجربه ی ساخت یه دستگاه که تخم نطفه دار رو تبدیل به جوجه کشی براتون شیرین خواهد بود !
      البته اگر هم به فکر کسب درامد هستید و فرصت کافی برای رسیدگی به موضوعات فنی دستگاه رو ندارید خرید دستگاه پیشنهاد میشه .

      برای دستگاه ۱۰۰ تایی که بدنه ای ساندیچ پنل داشته باشه ، نیاز به لوازم زیر دارید :
      شانه (راک رو خودتون میتونید درس کنید با توجه به اینکه فنی هستید و توانایی این کار رو در خودتون می بینید )
      موتور (حتما موتور نیاز هست )
      کنترلر ( اگه توانایی کد نویسی و ساخت برد رو دارید که هیچ ، اگه ندارید یه برد حتما تهیه کنید ، برد خانگی یا برد صنعتی فرقی نداره – اینجامیتونید بردهای گروه صنعتی اسکندری رو مشاهده کنید )
      رطوبت رو میتونید با ظرف اب هم تامین کنید
      برای گرما هم میتونید المنت تهیه کنید و یا اینکه لامپ تهیه کنید ، اگه برد رو خریداری کردید روش سنسور هم میدن ، این سنسور ها دما و رطوبت رو میخونن و با توجه به اینکه کنترلر به المنت متصله دما رو میتونن کنترل کنن ، از این نظر برای کنترلر المنت مناسب هست
      اگه خواستید که برد نداشته باشید و با لامپ گرم کنید ، بهتره ترموستات بخرید تا نسبت به دمای محیط لامپ رو خاموش روشن کنه

      اینا مواردی بود که به ذهنم رسید ، برای ساخت باید بیشتر تحقیق کنید و پست زیر رو هم ببینید ، قبلا خیلیا درس کردن (همینطور در یوتیوب هم بگردید کاربران خارجی بسیار اینجور چیزا رو با خلاقیت حداکثری درس میکنن)

      درست کردن دستگاه جوجه کشی با یخچال

  7. شما چه سنسوریو پیشنهاد میکنید
    بعد چه بدنه ای براش استفاده کنم خوبه از کجا تهیه کنم بهترین جنسش و بقیه جنس ها

    1. سلام
      اگه قصد خرید سنسور دارید ، باید خودتون یدونه کنترلر براش درس کنید یا اینکه کننترل اماده بخرید ، در غیر این صورت اون سنسور نمیشه دماسنج میشه
      در مورد بدنه هم بسته به خودتون هست که چه ابزاری دم دستتون باشه ، استفاده از بدنه هایی که جذب اب و رطوبت ندارن بهترین انتخاب هست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس