طرز قرار گرفتن تخم نطفه دار در دستگاه جوجه کشی | نحوه چرخش تخم مرغ نطفه دار

شیوه قرار گرفتن و چرخش صحیح تخم نطفه دار در دستگاه جوجه کشی

طرز قرار گرفتن و چرخش تخم نطفه دار در دستگاه جوجه کشی تاثیر زیادی در راندمان جوجه کشی خواهد داشت، چرا که عدم چرخش تخم ها سبب چسبیدن جوجه به دیواره تخم و عدم تغذیه کامل از زرده خواهد شد و قرارگیری ناصحیح و نادرست تخم ها در شانه های جوجه کشی نیز موجب خفگی جوجه در داخل تخم خواهد شد، بنابراین شیوه قرار گیری تخم در داخل دستگاه و چرخش صحیح آنها به اندازه دما و رطوبت دستگاه اهمیت دارد. 

فار غ از نوع دستگاه جوجه کشی که دارید و یا قصد خرید آن را دارید، در این نوشته از آموزش جوجه کشی چیکن دیوایس قصد داریم آموزش های رایگان و کاملی را در مورد نحوه قرارگیری و چرخش تخم در ماشین جوجه کشی در اختیار شما عزیزان قرار دهیم و توضیحات ویدیویی کارشناسان گروه صنعتی اسکندری به درک بهتر موضوع و یادگیری بیشتر کمک خواهد کرد. 

نحوه قرارگیری تخم نطفه دار در دستگاه جوجه کشی

معمولا تخم های نطفه دار به دو صورت خوابیده و عمودی در داخل دستگاه جوجه کشی قرار می گیرد و با توجه به نوع شانه ، دستگاه و نوع پرنده می توانید تخم ها را به یکی از دو صورت فوق قرار دهید.

دستگاه جوجه کشی هواباتور ۱۶۸ تایی
» دارای شانه های همه کاره و قابل استفاده برای تخم های انواع پرندگان بومی و زینتی
» امکان سنجش سریع دما و رطوبت در کمتر از ۸ ثانیه
» مجهز به برد کنترلر دقیق با قطعات الکترونیکی مونتاژ شده با بروزترین تکنولوژی دنیا
قیمت : ۱۲,۵۰۰,۰۰۰ تومان

در صورتی که از شانه های شاخکی ، حفره ای و یا همه کاره استفاده می کنید باید تخم ها را به صورت افقی قرار دهید (البته در شانه های همه کاره امکان قرار گیری تخم به صورت خوابیده نیز وجود دارد)

در زمان قرار دادن تخم ها به صورت عمودی یا ایستاده باید طوری تخم ها را در داخل شانه ها قرار دهید که قسمت نوک تیز تخم در پایین و قسمت پهن تخم در بالا باشد، چرا که در قسمت پهن تخم کیسه هوایی حاوی اکسیژن قرار دارد و در ۹۵ درصد موارد نیز سر جوجه به سمت بالا می باشد ، بنابراین جوجه در دوره هچر به راحتی می تواند کیسه هوایی را بشکافد و با مصرف اکسیژن موجود در کیسه هوایی انرژی لازم برای خروج از تخم را به دست آورد. 

اما در صورتی که قسمت تیز تخم به سمت بالا باشد، سر جوجه نیز به سمت بالا خواهد آمد و همانطور که می دانید در قسمت تیز تخم هیچ نوع کیسه هوایی وجود ندارد و بنابراین با خفگی و مرگ جوجه در داخل تخم روبرو خواهید شد. 

و زمانی که از شانه های غلتکی و همه کاره استفاده می کنید، باید تخم ها را به صورت افقی یا خوابیده در داخل شانه قرار دهید که به حالت جوجه کشی طبیعی نزدیک تر است و هیچ گونه نگرانی از بابت افتادن تخم ها و یا وارد شدن ضربه به آنها وجود ندارد.

در این حالت نیز معمولا سر جوجه به سمت قسمت پهن تخم تشکیل می شود و فقط در ۵ درصد موارد سر جوجه به سمت قسمت تیز تخم خواهد بود. معمولا تخم پرنده هایی مانند اردک، غاز، مرغابی، قو غاز و در حالت کلی پرنده هایی که آب دوست هستند به صورت خوابیده در داخل شانه ها قرار داده می شود، چرا که در طی دوره جوجه کشی نیاز به آب پاشی دارند و در این حالت بهتر می توان آنها را آب پاشی کرد و میزان تماس قطرات با سطح تخم افزایش خواهد یافت.

البته تخم سایر پرنده ها مانند مرغ و بوقلمون و بلدرچین و… هم قابل قرار گیری به صورت افقی و عمودی هستند و در صورتی که به صورت افقی یا همان خوابیده قرار بگیرند سطح تماس تخم با اکسیژن بالا خواهد رفت و جوجه رشد بهتری خواهد داشت. اما در صورت عمودی قرار دادن تخم ها ، فضای کمتری اشغال خواهد شد در نتیجه تخم های بیشتری را در دستگاه قرار خواهید داد.

اما در حالت کلی می توان گفت که هر دو روش برای قرار دادن تخم ها مناسب هستند و با توجه به اینکه دستگاه های جوجه کشی استاندارد دنیا نیز از روش خوابیده قرار دادن تخم ها حمایت می کنند (به دلیل نزدیک تر شدن به روش جوجه کشی طبیعی ) بنابراین بهتر است که تخم ها به روش خوابیده قرار داده شوند، اما این به معنای مضر بودن روش عمودی یا ایستاده نیست.

نکته مهم : در دوره هچر حتما باید تخم ها را به صورت افقی یا خوابیده در سبد هچر قرار دهید و عمودی قرار دادن تخم ها فقط شامل دوره ستر می شود. 

ویدیوی نحوه قرار دادن تخم در دستگاه جوجه کشی

در این ویدیو کارشناسان گروه صنعتی اسکندری توضیحات تکمیلی در رابطه با نحوه قرار دادن تخم ها در شانه های جوجه کشی را توضیح داده اند:

چرخش صحیح تخم نطفه دار در دستگاه جوجه کشی

به اندازه ای که دما و رطوبت در جوجه کشی مهم است، چرخش نیز از اهمیت بسیاری بالایی برخوردار است، چرا که در صورت ثابت نگه داشتن  تخم ها در طول دوره جوجه کشی سبب چسبیده شدن جنین یا جوجه کامل به قسمت داخلی پوسته خواهد شد، در نتیجه از تمامی قسمت های زرده تغذیه نخواهد کرد و احتمال مرگ در آنها بسیار بالا خواهد رفت. 

از طرفی نزدیکی نطفه به پوسته باعث تبخیر بیشتر آب از نطفه می گردد. چرخاندن تخم ها در داخل دستگاه جوجه کشی باعث گرم شدن یکنواخت آنها نیز می شود. عمل چرخش در جوجه کشی طبیعی به وسیله خود مرغ  صورت می گیرد و مرغ به وسیله منقار خود تخم مرغ ها را جا به جا می کند.

در ماشین جوجه کشی بایستی عمل چرخش تخم ها روزانه چند بار انجام گیرد. در دستگاه های جوجه کشی دستی چرخش تخم مرغ به وسیله حرکت میله ای که در زیر صفحه تخم مرغ قرار دارد انجام میشود، اما در دستگاه های جوجه کشی اتوماتیک این کار به صورت موتور تعبیه شده در داخل دستگاه انجام خواهد شد و اپراتور هیچ دخالتی در این کار نخواهد داشت. 

در حالت کلی باید گفت که بدون وجود چرخش امکان جوجه کشی موفق وجود ندارد و در حالت در مصر باستان نیز زمانی که با استفاده از گرمای زغال تخم های نطفه دار را برای جوجه کشی گرم می کردند، از روش چرخش دستی استفاده می کردند یعنی روزانه چندین بار به داخل اتاق مخصوص تخم ها می رفتند و با دستان خود تخم ها را می چرخاندند. 

شیوه های چرخش تخم نطفه دار

معمولا چرخش تخم ها به دو صورت ۴۵ درجه و ۳۶۰ درجه انجام می شود، در دستگاه های جوجه کشی صنعتی و بزرگ از سیستم چرخش ۴۵ درجه و در دستگاه های جوجه کشی کوچک مانند ایزی باتور ۳ ، ۴ ، ۵ و ۶ از شیوه جوجه کشی ۳۶۰ درجه استفاده می شود که در آن تخم ها به صورت مداوم و آهسته در حال چرخش است و به هیچ وجه به پوسته تخم نخواهد چسبید، از طرف دیگر از تمامی قسمت های زرده نیز تغذیه خواهد کرد. 

تاثیر اندازه تخم در میزان چرخش 

در حالت کلی هر چه قدر تخم ها اندازه کوچکتری داشته باشند باید چرخش بیشتری داشته باشند تا زرده در داخل تخم ثابت نماند و مدام در حال گردش باشد، به عنوان مثال تخم نطفه دار بلدرچین و کبک اندازه کوچکی دارند و باید هر ساعت یک دور کامل چرخانده شوند که در طول ۲۴ ساعت، ۲۴ دور کامل خواهند داشت. 

تخم های سایز متوسط مانند تخم مرغ و قرقاول باید هر دو ساعت یک دور چرخش کامل داشته باشند یعنی در هر ۲۴ ساعت ۱۲ دور چرخانده شوند. تخم های بزرگتری مانند تخم اردک باید هر سه ساعت یک دور کامل داشته باشند که در هر شبانه روز ۸ دور کامل خواهند داشت. 

تخم های نسبتا بزرگتر مانند تخم بوقلمون، غاز، قو و … هر ۴ ساعت یکبار چرخش خواهند داشت که در طول شبانه روز ۶ بار چرخیده خواهند شد. 

دستگاه های جوجه کشی اسکندری این قابلیت را دارند که بتوان سرعت چرخش تخم ها را تنظیم نمود، اگر از دستگاه های جوجه کشی متفرقه استفاده می کنید حتما با بخش خدمات پس از فروش آنها تماس بگیرید و آموزش های لازم را در رابطه با تغییر سرعت چرخش تخم ها دریافت کنید. 

ویدیوی آموزش چرخش تخم نطفه دار

در این ویدیو کارشناسان گروه صنعتی اسکندری آموزش ها و نکات لازم در رابطه با نحوه و سرعت چرخش تخم های نطفه دار را ارائه خواهند داد:

نوشته های مشابه

‫۸۰۷ دیدگاه ها

  1. سلام،فاصله ی استاندارد بین هرشانه تا شانه ی بالای چقدر است.

    1. سلام دوست عزیز
      فاصله بین طبقات به نوع دستگاه و نوع تخم نطفه داری که داخلش گذاشتین بستگی داره
      به عنوان مثال برای تخم مرغ بین ۵ تا ۷ سانتی متره

      1. سلام اگر تخم مرغ را در دومرحله با فاصله زمانی ۱۸ساعت داخل دستگاه گذاشت چه اتفاقی می افتد

        1. سلام دوست عزیز
          اتفاقی نمیفته
          تمایی که اول گذاشتی ۱۸ ساعت زودتر وارد مرحله ی هچر میشن که باید دما و رطوبت رو طبق دوران هچر براشون تنظیم کنی

  2. سلام‌خسته‌نباشید‌تخم‌مرغ‌داخل‌دستگاه‌ایزی‌باتور۲گذاشتم‌ولی‌موقع‌چرخش‌تخم‌مرغ‌ها‌چندتاشون‌میفتن‌یه‌راه‌حل‌میخاستم
    دستگاهتون‌عالیه

    1. سلام دوست عزیز
      شانه ها طبق استاندارد های جهانی طراحی شده
      ولی میتونید برای جلوگیری از این مشکل دور تخم کش بندازید

  3. سلام من بعد از نطفه سنجی فراموش کردم چرخش دستگاه رو روشن کنم مدت ۵ روز بدون چرخش بودن ولی نگاه کردم جوجه تشکیل شده
    چه اتفاقی ممکنه برای جوجه ها بیوفته با این اتفاق؟

    1. اگه تخما تو دوره ی ستر چرخش نداشته باشن ممکنه جنین جوجه به دیواره ی تخم بچسبه و رشدش کامل نشه
      در نهایت تلف بشه

  4. سلام داخل دستگاه تخم اردک گذاشتم تعدادی از تخمها تکون میخورن علتش چیه؟جوجه میخاد بشکنه نمیتونه یا عادی است؟

        1. آره خوب دستاتو ضدعفونی کن جوری بشکن که اون پوسته داخلی از بین نره
          و فقط نوکش رو در بیاری بیرون بقیشو خودش میشکنه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋