نحوه جلوگیری از آلودگی دستگاه های جوجه کشی ستر و هچر همزمان

دستگاه های جوجه کشی ستر و هچر همزمان به دلیل کارایی بالا و تاثیر فوق العاده در صرفه جویی هزینه ها، در تمام دنیا مورد استفاده قرار می گیرند و بسیاری از تولید کننده های مطرح ایرانی و خارجی، محصولات خود را بدین صورت تولید می کنند. اما برخی بر این باورند که دستگاه های ستر و هچر همزمان باعث انتشار آلودگی در داخل دستگاه و کاهش راندمان جوجه کشی می شوند.

در این نوشته از چیکن دیوایس، قصد بررسی این موضوع و صحت و سقم آن را داریم. هم چنین در مقاله ستر هچر همزمان چیست به توضیح کامل این قابلیت پرداخته شده است. 

آیا آلودگی در دستگاه های جوجه کشی ستر و هچر همزمان ممکن است؟

همانطور که اشاره شد، کارایی بالای روش ستر و هچر همزمان کاملا اثبات شده و کاربر را از خرید دستگاه جوجه کشی مجزا برای دوران هچر و یا انبار و نگهداری تخم نطفه دار بی نیاز می کند.

به همین دلیل بسیاری از تولید کننده های برتر دستگاه جوجه کشی مانند آرکام، برینسی، چیموکا و … محصولات خود را به صورت ستر و هچر همزمان تولید می کنند. حتی تولید کننده های برتر ایرانی همچون گروه صنعتی اسکندری نیز دستگاه های خود را به صورت ستر و هچر همزمان تولید و به بازار عرضه می کند. 

بنابراین آلودگی این دستگاه ها آنطور که بیان می شود، خطرناک و فاجعه بار نبوده و بسیاری از پرورش دهنده های حرفه ای از طریق همین دستگاه ها به راندمان و بازدهی جوجه کشی بالایی می رسند. اما همانند هر دستگاهی تا حدودی آلودگی به دنبال دارد و با کمی تدبیر می توان از گسترش آلودگی و خطرات آتی آن جلوگیری کرد که در ادامه مفصلا توضیح داده شده است. 

وجود آلودگی در دستگاه جوجه کشی چه مشکلاتی به وجود خواهد آورد؟

جوجه باید در محیطی کاملا تمیز و بهداشتی و به دور از هر گونه آلودگی رشد کند. بنابراین سطح قرارگیری تخم و حتی هوای دستگاه جوجه کشی باید کاملا تمیز باشد تا هیچ گونه آلودگی به داخل تخم نفوذ نکرده و فرایند رشد جنین را تحت تاثیر قرار ندهد.

وجود آلودگی در دستگاه جوجه کشی چه مشکلاتی به وجود خواهد آورد؟ - چیکن دیوایساما دستگاه هایی که پس از چند دوره جوجه کشی شستشو و نظافت نمی شوند و یا دستگاه های ستر و هچر همزمانی که به نظافت آنها توجه نمی شود، به مرور زمان سبب انتقال آلودگی ها به جنین و کاهش چشمگیر راندمان جوجه کشی می شود. چرا که در قسمت هچر دستگاه شاهد پزر جوجه ها، محتویات بند ناف، پوسته شکسته و فضولات خواهید بود که خود عامل انتشار بوی نامطبوع و بسیاری از میکروارگانیسم ها هستند و باید هر چه سریعتر از دستگاه خارج شوند. 

طراحی دستگاه های ستر و هچر همزمان درنا و هواباتور طوری صورت گرفته که دائما هوای تازه (گرم و مرطوب) وارد دستگاه شود و هوای آلوده و بوی نامطبوع به صورت همزمان، از داخل دستگاه به بیرون انتقال پیدا کند. بنابراین وجود آلودگی در کف دستگاه، تاثیر چندانی بر کاهش بازدهی جوجه کشی نخواهد داشت. 

چگونه از آلوده شدن دستگاه های جوجه کشی ستر/هچر همزمان جلوگیری کنیم؟

تولید کنندگان با اینکه طراحی ویژه دستگاه های ستر و هچر همزمان، مانع از کاهش راندمان جوجه کشی می شوند، اما برای رسیدن به بالاترین راندمان و جلوگیری از تلفات احتمالی جنین ها، بهتر است نظافت این دستگاه ها را به صورت جدی تر و در بازه های زمانی کوتاه تر انجام داد.

اصولا برای جلوگیری از کاهش راندمان جوجه کشی، چه در دستگاه های ساده و چه در دستگاه های ستر و هچر همزمان، باید قبل و بعد از هر بار جوجه کشی، نظافت و ضدعفونی دستگاه را انجام داد. در مقاله آموزش شستشو و ضدعفونی دستگاه جوجه کشی به اطلاعات بیشتری دست پیدا خواهید کرد. 

اقدامات زیر جهت جلوگیری از آلودگی دستگاه های ستر و هچر همزمان توصیه می شود : 

الف – قرار دادن یک موکت در کف دستگاه 

قبل از انتقال تخم ها به قسمت کف دستگاه و شروع دوران هچر، حتما یک موکت یا یک فویل آلومینیومی در کف دستگاه قرار دهید تا پرز، فضولات و پوسته شکسته تخم روی آن ریخته شود و هم چنین نظافت و شستشوی دستگاه در کمترین زمان امکان پذیر شود. توصیه می شود از روزنامه، پلاستیک و یا صفحات نازک و غیر مقاوم استفاده نکنید چون آلودگی ها را از خود عبور خواهند داد و خود عاملی برای انتشار آلودگی ها خواهند بود. 

ب – تمیز کردن سبد هچر و موکت، بعد از تولد جوجه 

موکت کثیف شده را در هر زمانی می توانید با یک موکت تمیز تعویض کنید، برای جلوگیری از انتشار بو و آلودگی، پس از تولد جوجه ها بلافاصله موکت و سبد هچر را تمیز یا تعویض کنید و جوجه را مجددا وارد دستگاه کنید. جوجه ها تا ۲۴ ساعت پس از تولد باید در داخل دستگاه بمانند. 

پس از گذشت یک روز از تولد جوجه، جوجه را همراه با سبد از دستگاه بیرون آورده و پس از انتقال جوجه به بستر، سبد و موکت را شسته و ضدعفونی کنید تا برای تخم های جدید  رسیده به دوران هچ آماده شود .

ج – اضافه کردن تخم های جدید به سبد هچ جدید

زمانی که تخم دیگری به دوران هچ رسید، نباید آن را به سبد هچ قبلی دارای جوجه وارد کنید، بلکه باید یک سبد جدید برای آن در نظر بگیرید، هم چنین از تمیز بودن سبد و کف دستگاه مطمئن شوید. چرا که احتمال انتقال آلودگی های سبد قبلی به جوجه در حال تولد وجود داشته و هم چنین بیرون آوردن سبد جدید و تمیز کردن آن پس از تولد جوجه ، آسان تر خواهد بود. 

د – انتقال موقت جوجه ها به بیرون از دستگاه جهت نظافت

اگر در یک فاصله کم تعداد زیادی تخم وارد قسمت هچر کرده اید و همه جوجه ها با هم هچ شده اند، طوری که میزان آلودگی کف دستگاه و سبد به شدت بالا رفته است، می توانید دمای محیط را موقتا به ۳۵ الی ۳۶ درجه سانتی گراد و رطوبت را به ۶۰ درصد برسانید و جوجه ها را از دستگاه بیرون بیاورید. پس از تمیز کردن کف دستگاه و تعویض سبد و موکت، آنها را مجددا وارد دستگاه کنید. 

یا اگر دستگاه جوجه کشی مجزایی دارید، می توانید از آن موقتا جهت نگهداری جوجه ها استفاده کنید، حتی می توانید یک برودر و محل نگهداری جوجه ها را با استفاده از کارتون و المنت بسازید. (استفاده از لامپ رشته ای به دلیل تولید نور بالا توصیه نمی شود.)

نتیجه کلی مقاله 

در این نوشته به اهمیت نظافت در دستگاه های ستر/هچر همزمان و نحوه جلوگیری از ایجاد آلودگی در آن اشاره شد. 

توجه داشته باشید که دستگاه های جوجه کشی ستر و هچر همزمانی که توسط تولید کننده های مطرح و باسابقه تولید می شوند، معمولا به صورت استاندارد تولید می شوند تا راندمان جوجه کشی را در سطح بالایی حفظ کنند. 

ضمن اینکه این دستگاه ها در کل دنیا مورد استفاده قرار می گیرند، بدون اینکه کاهش راندمان در جوجه کشی وجود داشته باشد. با نظافت دائمی، استفاده از موکت در کف دستگاه و استفاده از سبد هچ تمیز برای تخم های در آستانه هچ می توانید راندمان جوجه کشی را در دستگاه های ستر و هچر همزمان بالا ببرید. 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس