دانسته های مفید در مورد ساخت دستگاه جوجه کشی با یخچال

آموزش ساخت دستگاه جوجه کشی با یخچال

دستگاه جوجه کشی 210 تایی آژاکس
دستگاه جوجه کشی ۲۱۰ تایی آژاکس
» مناسب برای جوجه کشی از پرندگان بومی و محلی
» طراحی شده به صورت تماما هچر یا تماما ستر
» استفاده از فن مخصوص حلزونی برای گردش بهتر هوا
قیمت : ۱۱,۷۷۰,۰۰۰ تومان

ساخت ماشین جوجه کشی با یخچال
برای ساخت دستگاه جوجه کشی با یخچال می توان از یخچال های قدیمی که یکسره و ایستاده هستند استفاده کرد. با خارج کردن موتور و سایر قطعات درونی یخچال فقط بدنه آن باقی می ماند که می توان از آن به عنوان محفظه دستگاه جوجه کشی استفاده کرد.

بدنه یخچال عایق بسیار مناسبی برای دما و رطوبت است زیرا یخچال وسیله ای است که باید مواد غذایی درون آن را خنک نگهدارد و این عمر مستلزم آن است که تبادل دمایی با محیط بیرون نداشته باشد.

سیستم یخچال سرما را به داخل دستگاه تزریق می کند و بدنه آن توانایی آن را دارد که سرما را درون خود نگهدارد ، ما می خواهیم با تغییر کارکرد آن به دستگاه جوجه کشی گرما به داخل آن تزریق کنیم و به وسیله همان بدنه دما و رطوبت مورد نیاز جوجه کشی را در حالت ایده آل و ثابت نگهداریم.

 

ساخت دستگاه جوجه کشی با یخچال
ساخت دستگاه جوجه کشی با یخچال

 

 

انتخاب یخچال مناسب برای بدنه دستگاه جوجه کشی

در مقایسه با سایر ایده های ساخت ماشین جوجه کشی مانند استفاده از کارتون ، MDF , نئوپان و … استفاده از بدنه یخچال برای ساخت دستگاه جوجه کشی دست ساز عاقلانه و به صرفه تر است.

یکی از مهم ترین عوامل در جوجه کشی بهداشت ماشین جوجه کشی می باشد.برای آنکه بتوان راندمان مناسبی از وسیله ساخته شده داشته باشید ، باید توجه کنید که یخچالی را انتخاب کنید که بدنه ای سالم و بدون اسیب دیدگی و شکستگی داشته باشد.

ضدعفونی کردن یخچال برای استفاده از آن به عنوان محفظه دستگاه جوجه کشی بسیار ضروری است.برخی مواد غذایی مانند رب گوجه فرنگی که چه بخواهیم و چه نخواهیم روی آن کپک می زند منجر به ایجاد میکروب در داخل یخچال می شود و باید برای جلوگیری از این پدیده یخچال را ضدعفونی کرد.
معمولا برای تمیز کردن ظاهری بدنه یخچال می توان از شیشه پاک کن استفاده کرد و این یکی از عوامل مهم در گزینه مناسب بودن یخچال در ساخت ماشین جوجه کشی می باشد زیرا بعد از هر دوره جوجه کشی نیاز به نظافت و بهداشت در بدنه و قطعات می باشد.

انتخاب یخچال به عنوان گزینه ای مناسب در ساخت ماشین جوجه کشی به شرطی است که بدنه یخچالی که دو جداره است  در داخل آن میکروب وجود نداشته باشد. برای تمیز کردن دستگاه جوجه کشی کافی است پس از هر دوره جوجه کشی آن را شسته و در هوای آزاد و در مقابل نور مستقیم خورشید قرار دهید. در این صورت می توان گفت که ۶۰ تا ۷۰ درصد از بهداشت بدنه رعایت شده و از بین رفتن میکروب ها رضایت بخش بوده است.

اما اگر در دورانی که بدنه یخچال به عنوان یخچال کار می کند ، میکروب هایی که در مواد غذایی رشد می کنند به لایه های بدنه نفوذ کنند و بین جداره های یخچال آلودگی وجود داشته باشد امکان ضدعفونی کردن آن ها بسیار سخت می شود و برای این کار باید از مواد ضدعفونی کننده دودزا استفاده کنیم که قضیه کمی پیچیده می شود.پس بهترین عمل این است که یخچالی را برای اینکار انتخاب کنید که در حد کافی سالم ، بدون شکستگی و تمیز باشد.

هزینه خرید یخچال برای ساخت دستگاه جوجه کشی با یخچال

در مورد هزینه ساخت دستگاه جوجه کشی دست ساز باید اشاره کنیم که افراد علاقه مند به جوجه کشی معمولا از فروشندگان لوازم دست دوم خانگی ، یخچال های کهنه با قیمت کم و در حدود ۵۰ تا ۱۰۰ هزار تومان ، یخچال را خریده و از بدنه آن استفاده می کنند.

در خرید این گونه یخچال ها باید دقت کنید که فقط کافی است بدنه و درب یخچال به صورت کاملا سالم باشد و در صورت خراب بودن سایر  قطعات یخچال همچنان می توان از آن برای ساخت دستگاه جوجه کشی استفاده کرد.

باید محفظه و درب یخچال کاملا سالم و بدون سوراخ باشد زیرا بعضا مشاهده می شود که موتور یخچال بدنه آن را سوراخ می کند. از این یخچال ها نمی توان برای ساخت دستگاه جوجه کشی استفاده کرد.

خرید سایر قطعات مورد نیاز

برای ساخت دستگاه جوجه کشی با استفاده از یخچال تجهیزات دیگری نیز لازم است که باید آن ها را خریداری کنید. اولین قطعه مهمی که لازم است ، کنترلر دما و رطوبت است. دستگاه جوجه کشی دست ساز باید قادر باشد که دما و رطوبت را در درون محفظه کنترل کند. یعنی باید از یک کنترل کننده دما ، کنترل کننده رطوبت و کنترل کننده چرخش استفاده کرد.

بعضا مشاهده می شود که برخی افراد از تایمر چرخشی برای چرخش تخم های نطفه دار  از ترموستات برای دما و از هیدرو استات برای کنترل رطوبت استفاده می کنند.دماسنج و ترموستاتی که در دستگاه قرار می دهید باید دقت اندازه گیری بسیار بالایی باید داشته باشد. در دستگاه جوجه کشی همانند بدن انسان ، درجه حرارت بسیار مهم است.

بالا و پایین شدن یک درجه دمای بدن منجر به ایجاد تب در بدن می شود. در دستگاه های جوجه کشی هم دهم های درجه مهم هستند و باید با دقت کنترل شوند. اگر می خواهید دستگاهی با دقت بسیار بالا و کنترل دقیق به دست آورید باید از یک کنترلر قدرتمند استفاده کنید.

بهتر است از کنترلرهای آماده مانند برد دستگاه جوجه کشی JDR 900  یا نمونه دیگر آن یعنی برد دستگاه جوجه کشی JDR 800  استفاده نمایید زیرا طراحی کنترلر مستلزم تحمل هزینه بسیار بالایی است که برای تولید کننده تکی صرفه اقتصادی ندارد با استفاده از این هزینه تولید برد به صورت تکی می توانید ۱۰ تا ۲۰ تا دستگاه جوجه کشی بخرید.

کنترل دما در ماشین جوجه کشی

استفاده از ترموستات های صنعتی که در سالن های مرغداری استفاده می شود کمی مشکل است. در سالن های مرغداری وقتی که دمای سالن را با استفاده از ترموستات در ۳۵ درجه قرار می دهند افزایش یا کاهش دو درجه ای دما مهم نیست و این اختلاف در یک سالن قابل تحمل است.

اما در دستگاه جوجه کشی حتما باید یک کنترلر وجود داشته باشد تا دما از یک مقدار مشخص بالاتر یا پایین تر نرود.یعنی توانایی این را داشته باشد که دما را در دهم درجه کنترل کند. منظور از کنترلر برد PLC است.

یکی از فروشندگان مطرح برد های جوجه کشی ، کارخانه سازنده ماشین های جوجه کشی اسکندری می باشد. گروه صنعتی اسکندری با ۲۵ سال سابقه تولید دستگاه های جوجه کشی در حال حاضر قابلیت فروش انواع بردهای مختلف دستگاه های جوجه کشی را دارد.

مزیتی که بردهای گروه صنعتی اسکندری دارند وجود نقشه نصب برد است. بردهای گروه صنعتی اسکندری قابلیت نصب بسیار آسان دارند و روی آن ها با زبان فارسی و انگلیسی مکان های مختلف فن ، هیتر و رطوبت روی آن مشخص شده است و کافی است شما سیم ها را به جای خود متصل کنید. نصب سیم های بردهایی که نقشه ندارند بسیار پیچیده است و فقط افراد متخصص شرکت سازنده آن ها می توانند این بردها را نصب کنند.

چرخش در دستگاه جوجه کشی

در ساخت دستگاه جوجه کشی علاوه بر دما و رطوبت باید چرخش تخم ها نیز انجام پذیرد. معمولا برای چرخش تخم ها از موتورهای گیربکسی استفاده می شود.

موتورهای گیربکسی در بازار انواع مختلفی دارند. مانند موتورهای پنوماتیک که شبیه به جک هستند. موتورهای گیربکسی نیمه صنعتی نیز نوع دیگری از موتورهای هستند که در نمونه آنها را می توانید در موتورهای برف پاک کن های ماشین های زامیاد و سایپا مشاهده نمایید. موتورهای گیربکس دار و کارپیل بهترین نوع موتور برای دستگاه های جوجه کشی هستند.

گروه صنعتی اسکندری از موتورهای گیربکس دار در ابعاد و قدرت های متفاوت استفاده می کند. افراد علمی و فنی می توانند از استپ موتورها که در پرینترها کاربرد دارند استفاده کنند.
سیم کشی دستگاه جوجه کشی نیز باید به صورت اصولی و فنی باشد و حتما از کانال استفاده شود. باید توجه کنید که ساخت دستگاه جوجه کشی با یخچال فقط نصب موتور ، سنسور و کنترلر ( برد جوجه کشی ) نیست بلکه به دلیل اینکه ابعاد یخچال های معمولی حدودا ۱۵۰ تا ۷۰-۸۰ سانتی متر است ، باید سیرکوله و گردش هوا نیز به درستی و منظم انجام پذیرد.

همانطور که می دانید به دلیل قوانین گازها هوای گرم به قسمت بالای یخچال می رود و هوای سرد به قسمت پایین. بنابراین به دلیل ایجاد اختلاف دمایی در قسمت های بالایی و پایینی دستگاه سیرکوله کردن هوا ضروری است.

علاوه بر این به دلیل چگالی بالای رطوبت نسبت به هوا ، رطوبت به سمت پایین حرکت می کند و میزان رطوبت در قسمت پایینی دستگاه بیشتر از قسمت بالایی می شود و گردش هوا را ضروری می کند.
برای سیرکوله کردن هوا باید از فن استفاده کنید.

این فن باید قدرت کافی داشته باشد و بتواند دما و رطوبت را به خوبی چرخش دهد. معمولا در دستگاه های جوجه کشی با یخچال استفاده از یک فن ۲۷۰۰ دور در دقیقه کافی است.

یا مثلا برخی افراد سه فن کوچک ۱۲ در ۱۲ را به صورت سری به هم وصل کرده و از آن ها برای سیرکوله کردن هوا استفاده می کنند. بهترین برند ایرانی این فن ها ، دمنده است که توسط گروه صنعتی اسکندری با قیمت بسیار مناسبی به فروش می رسد.

تامین حرارت و دما در دستگاه های جوجه کشی

برای تامین حرارت و دما در دستگاه های جوجه کشی که با استفاده از یخچال ساخته می شوند لامپ رشته ای کاربرد دارد زیرا استفاده از آن بسیار راحت است. اما به جای لامپ ها می توان از المنت نیز استفاده کرد. مثلا به جای استفاده از یک لامپ رشته ای ۱۰۰ وات می توان از المنت ۳۰۰ وات استفاده کرد. در استفاده از لامپ انرژی و برق هدر می شود زیرا قسمتی از برق به جای تبدیل شدن به حرارت به نور تبدیل می شود در حالی که در المنت انرژی تماما به حرارت تبدیل می شود.

معمولا المنت های ۳۰۰ ، ۵۰۰ و ۱۲۰۰ وات در بازار وجود دارند که المنت های ۳۰۰ وات نرمال ترین آن ها هستند و می توان از آن ها در دستگاه های جوجه کشی استفاده کرد.

در بدنه دستگاه در قسمتی که قرار است از المنت ها استفاده کنیم باید حتما پایه نسوز نگهداری از المنت را تعبیه کرد تا در مقابل حرارت المنت بدنه دستگاه نسوزد. برای این پایه ها می توانید از پایه های المنت چینی یا سرامیکی استفاده کنید که توسط گروه صنعتی اسکندری ساخته شده و به فروش می رسد.

هواگیری و تامین اکسیژن ماشین جوجه کشی یخچالی

برای هر دستگاه جوجه کشی باید ورود و خروج هوا داشته باشد. در بسیاری از موارد مشاهده می شود که در بالا و پایین یا در مکان های دیگر یخچال ها سوراخ هایی را ایجاد می کنند.

در این مورد باید توجه کنید که هواگیری اصلی ترین بحث در جوجه کشی است و باید در مکان قرارگیری سوراخ ها دقت کافی را به خرج دهید. برای این که اکسیژن یا هوای بیرون به داخل وارد شود ، باید مکش هوا و برای خروج فوت هوا وجود داشته باشد.

ممکن است شما در جایی که برای ورود هوا سوراخ ایجاد می کنید ، خلاف جهت جریان هوا باشد و به خروجی تبدیل شود. همچنین باید آهنگ ورودی هوا با آهنگ خروجی هوا متناسب باشد و این طور نباشد که مثلا با یک سرعتی هوا از دستگاه خارج شود و به دلیل قرار گرفتن سوراخ ورود هوا در جای نامناسب یا کوچک بودن آن هوای کمتری وارد دستگاه شود.

تامین رطوبت مورد نیاز جوجه کشی

برای تامین رطوبت در داخل دستگاه جوجه کشی می توان از دو روش مختلف استفاده کرد. در روش اول یک فن را به بدنه دستگاه وصل می کنند و آب در پایین آن قرار می دهند. فن دمشی که بر روی آب فوت می کند منجر به اختلاف فشار بر روی سطح آب و تبخیر آن و ایجاد رطوبت می شود.

با استفاده از یک فن دیگر هم این رطوبت را در داخل دستگاه گردش می دهد. یا مثلا مشاهده می شود که یک سینی را در داخل دستگاه قرار می دهند و آن را از آب پر می کنند و فن را در کنار آن قرار می دهند تا هوا و رطوبت را در کنار آن بچرخاند.

در روش دیگر برای تامین رطوبت از دستگاه های بخارساز مانند التراسونیک ( رطوبت ساز دستگاه جوجه کشی ) استفاده می کنند. این دستگاه های بخارساز به پریز وصل می شوند و برد پریز را که به بخارساز وصل است را کنترل می کند.با قطع برق بخار ساز قطع میشود و با وصل کردن برق بخار ساز شروع به کار می کند.

دستگاه جوجه کشی را می توان با استفاده از کارتن ، فیبر ، کلمن و یا بدنه یخچال نیز ساخت. همه این موارد به عایق محسوب می شوند اما بهترین گزینه استفاده از بدنه یخچال است.

راک جوجه کشی

برای ساخت راک ها معمولا ورق را توسط کابینت سازها در اندازه سبدهایشان تا می زنند. معمولا اندازه راک ها ۶۵ در ۲۹.۵ سانتی متر می شود که با استفاده از پرچ یا موتور جوش به هم وصل می شوند. این راک ها باید با استفاده از تسمه های سری ، موازی به هم وصل شوند و به شکل قفسه در بیایند و در داخل دستگاه قرار بگیرند. این راک ها به وسیله اهرم به موتور متصل می شوند.

موتور باید در جایی قرار بگیرد که زاویه رفت و برگشت راک ها بین ۳۵ تا ۴۰ درجه باشد. ایده آل ترین درجه آن ۳۵ درجه است. دستگاه جوجه کشی را می توان با استفاده از کارتن ، فیبر ، کلمن و یا بدنه یخچال نیز ساخت. همه این موارد به عایق محسوب می شوند اما بهترین گزینه استفاده از بدنه یخچال است.

وقتی که دستگاه جوجه کشی را با استفاده از یخچال می سازید از استانداردهای شخصی استفاده می کنید. اما دستگاه های جوجه کشی کارخانه های معتبر با استانداردها و علم به روز دنیا ساخته می شوند ، نمونه بارز آن دستگاه جوجه کشی بدنه PVC است که در ساخت بدنه های دستگاه های جوجه کشی گروه صنعتی اسکندری استفاده می شود.
تفاوت بدنه های PVC با یخچال این است که بدنه آن به صورت دوجداره پیوسته است نه مثل یخچال ناپیوسته. یعنی برخلاف یخچال که میکروب یا باکتری می تواند به داخل آن نفوذ کند، به داخل بدنه های PVC میکروب نفوذ نمی کند و با استفاده از دستمال و شیشه پاک کن به راحتی می توان آن را پاک کرد. یا مثلا در مورد چرخش باید دقت کنید که در دستگاه های استاندارد موتور طوری تنظیم می شود که دقیقا در زاویه چرخش مناسب قرار گیرد.

موتوری که استفاده می شود باید کاملا استاندارد باشد. معمولا افراد در ساخت دستگاه های جوجه کشی دست ساز از کابینت با استفاده از ورق های تا خورده استفاده می کنند. اما در کارخانه اورق استفاده شده در راک باید با ورق نبش محفظه دستگاه متفاوت باشد ، راک باید قوی تر باشد ولی نه آنقدر قوی تور که باعث از کار افتادن و صدمه دیدن موتور شود.
در ساخت دستگاه های جوجه کشی که از یخچال های با ابعاد ۱۵۰ در ۸۰-۷۰ سانتی متر استفاده می شود فاصله راک ها را معمولا بین ۲۰ سانتی متر یا ۱۰ سانتی متر قرار می دهند. وقتی که راک تغییر زاویه می دهد از بالا و پایین به ۲۰ سانتی متر فاصله نیاز دارند. معمولا با این وضعیت می توان ۱۰ طبقه را در داخل دستگاه قرار داد.

با توجه به این که عمق یخچال کم و در حدود ۵۰ سانتی متر است ، می توان ۱۰ تا راک که هر کدام ۲ سبد دارد در داخل دستگاه تعبیه کرد. در هر سبد ۴۲ عدد تخم مرغ جای می گیرد و کلا این دستگاه ظرفیتی بین ۸۲۰ تا ۸۵۰ عدد تخم برای ستر دارد.
باید توجه کنید که از دستگاه جوجه کشی دست ساز با یخچال نمی توان با برای ستر و هچر همزمان استفاده کرد. ستر و هچر همزمان تکنولوژی است که طراحی آن نیازمند دانش است.

باید در برد قابلیت ستر و هچر همزمان وجود داشته باشد و هم فرد سازنده علم به روز ترمودینامیک را داشته باشد. همانطور که گفتیم که فن ها در داخل دما را قاطی می کنند. در ستر و هچر همزمان برد باید این قابلیت را داشته باشد که دما و رطوبت متفاوت مراحل ستر و هچر را در قسمت های پایینی و بالایی دستگاه تنظیم کند.

 


ویدیو از دستگاه جوجه کشی ساخته شده با یخچال

دانلود ویدیو | مشاهد در آپارات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس