جوجه کشی کاسکو با دستگاه جوجه کشی | ترفندها و نکات مهم

آموزش جوجه کشی از کاسکو

کاسکو محبوب ترین و از جمله با ارزش ترین گونه های طوطی سانان میباشد. این پرنده به دلیل هوش و ذکاوت بالا، استعداد بی نظیری در تقلید گفتار انسانی دارد. آنها بسیار سرگرم کننده و همچنین بازیگوش هستند. به همین دلیل این طوطی آفریقایی برای علاقه مندان به دنیای پرندگان بسیار جذاب می باشد.

همچنین کاسکو در مقایسه با بیشتر طوطی ها از قیمت بسیار بالایی برخوردار است. بنابراین پرورش کاسکو و تکثیر آن میتواند بعنوان یک کسب و کار پر سود برای افراد باشد. البته به شرطی که افراد با نحوه پرورش این طوطی آشنا باشند. با توجه به اینکه جوجه کشی یکی از مراحل مهم پرورش کاسکو می باشد، ما در این مقاله از وبلاگ چیکن دیوایس نحوه جوجه کشی کاسکو با دستگاه جوجه کشی را خدمتتان توضیح خواهیم داد.

دستگاه جوجه کشی حرفه ای 12 تایی
دستگاه جوجه کشی حرفه ای ۱۲ تایی
» امکان جوجه کشی از تخم کاسکو با راندمان بالا
» تامین رطوبت خودکار
» مجهز به برد پیشرفته
قیمت : ۴,۹۷۰,۰۰۰ تومان

آیا میتوان با استفاده از دستگاه جوجه کشی از کاسکو جوجه آوری کرد؟

جوجه کشی از طوطی سانان و پرنده های قیمتی همچون کاسکو، کاکادو، ماکائو و … از حساسیت بیشتری برخوردار میباشد. به همین دلیل افراد زیادی در جوجه کشی مصنوعی از این پرندگان دچار شک و تردید می شوند. لازم به ذکر است که میتوان در جوجه کشی از این پرندگان حتی راندمان ۱۰۰ درصد نیز به دست آورد اما به شرطی که:

  • دما، رطوبت و تهویه محیط جوجه کشی ایده آل باشد؛
  • دستگاه جوجه کشی مورد استفاده دقیق بوده و تنظیمات آن نیاز کمتری به دخالت کاربر داشته باشد؛
  • تخم های نطفه دار مورد استفاده باید تازه بوده و کیفیت لازم را داشته باشند؛
  • کاربر باید بتواند در دوران ستر و هچر دقیقا دما، رطوبت، چرخش تخم ها و تهویه لازم را تنظیم کند.

دما و رطوبت محیط جوجه کشی کاسکو

دما و رطوبت اتاق جوجه کشی تأثیر مستقیمی بر روند جوجه کشی مصنوعی دارد. زمانیکه قصد جوجه کشی از کاسکو و دیگر طوطی سانان دارید، باید دما و رطوبت اتاق معتدل باشند. دمای ۲۰ الی ۲۵ درجه و رطوبت ۴۰ درصد برای اتاق جوجه کشی کاملا ایده آل است. علاوه بر این بایستی هوای اتاق جوجه کشی به اندازه کافی تهویه داشته باشد. کمبود اکسیژن و افزایش غلظت گاز دی اکسید کربن به راحتی باعث خفگی نطفه ها در داخل تخم خواهد شد.

دستگاه جوجه کشی مناسب برای جوجه آوری از کاسکو

هر دستگاه جوجه کشی قابلیت جوجه آوری از تخم پرندگان زینتی و طوطی سانان را ندارد. دستگاهی که می خواهید برای جوجه کشی کاسکو انتخاب کنید باید از نوع حرفه ای بوده و کیفیت ساخت بالایی داشته باشد. بنابراین با دستگاه دست ساز و یا دستگاه جوجه کشی معمولی نمی توانید راندمان خوبی از جوجه کشی کاسکو به دست بیاورید.

دستگاه جوجه کشی مناسب برای جوجه آوری از کاسکودستگاه های حرفه ای معمولا دارای سیستم بسیار دقیق تنظیم اتوماتیک دما و رطوبت بوده و ظرفیت آنها کم میباشد. از بین نمونه های متعدد در بازار دو دستگاه جوجه کشی امتحان خود را در جوجه کشی از کاسکو با موفقیت پس داده اند. از این قبیل دستگاه ها میتوان به ایزی باتور ۶ و دستگاه جوجه کشی ۲۴ تایی آرکام اشاره کرد.

از کجا تخم نطفه دار کاسکو تهیه کنیم؟

 تخم نطفه دار این پرنده قیمت بالایی دارد و به سادگی نیز قابل تأمین نمی باشد. برای خرید تخم نطفه دار کاسکو بایستی بصورت حضوری به فروشنده های معتبر مراجعه کنید. خرید اینترنتی تخم نطفه دار این پرندگان ریسک بالایی دارد. به خصوص که قیمت آن بالا بوده و کلاهبرداری های زیادی در این زمینه صورت میگیرد. با کمی جست جو و مراجعه به پرنده فروش ها و بازار مرتبط میتوانید تخم نطفه دار کاسکو تهیه کنید.

از کجا تخم نطفه دار کاسکو تهیه کنیم؟در انتخاب تخم نطفه دار کاسکو به تازگی و یا کهنه بودن آن باید بسیار دقت شود. اگر تخم نطفه دار بیش از یک هفته سن داشته باشد، نطفه آن به شدت ضعیف شده و ممکن است در حین جوجه کشی کامل رشد نکند. همچنین وزن و سایز تخم کاسکو نیز مهم بوده و باید کاملا طبیعی باشد. در زمان در دست گرفتن تخم نطفه دار کاسکو بایستی قسمت نوک پهن آن به سمت بالا باشد تا کیسه هوای داخل تخم پاره نشود.

دوره جوجه کشی کاسکو

کاسکوهای وحشی به صورت طبیعی در فصل بهار خود را برای جوجه کشی آماده میکنند. کاسکوی ماده در این دوره حداقل یک عدد و حداکثر ۵ عدد تخم میگذارد. تخم ها معمولا با فاصله زمانی ۱۰ الی ۲۴ ساعت گذاشته میشوند. به همین دلیل در جوجه کشی طبیعی تمامی جوجه ها با هم هچ نمیشوند.

دوره جوجه کشی کاسکو نیز بین ۲۸ الی ۳۰ روز می باشد. بایستی ذکر شود که دما و رطوبت جوجه کشی میتواند باعث افزایش و یا کاهش این دوره شود.

دما و رطوبت دوره ستر جوجه کشی کاسکو

ایده آل ترین دما برای جوجه کشی از کاسکو در زمان ستر ۳۷.۵ درجه می باشد. البته دمای بین ۳۷.۲ الی ۳۷.۵ نیز برای جوجه کشی کاسکو قابل قبول است. افزایش دمای بیش از ۳۷.۵ درجه به طرز قابل توجهی برای جوجه کشی طوطی آفریقایی خطرناک می باشد.

رطوبت مورد نیاز برای جوجه کشی کاسکو تابع کاهش وزن تخم های نطفه دار می باشد. به طور معمول وزن تخم نطفه دار کاسکو، ۱۶ گرم میباشد. در حین جوجه کشی کاسکو تا زمان هچر باید تخم های نطفه دار ۱۵ درصد از وزن اولیه خود را از دست داده باشند. یعنی ۲.۴ گرم باید از وزن کلی تخم های کاسکو کم شده باشد. اگر رطوبت دوران ستر زیاد باید، کاهش وزن کمتر از این مقدار خواهد بود و اگر رطوبت کم باشد، کاهش وزن بیشتر از این مقدار خواهد بود. لذا رطوبت دوران ستر رابطه مستقیم با کاهش وزن تخم های نطفه دار دارد.

دما و رطوبت دوره ستر جوجه کشی کاسکواگر دما و رطوبت محیط معتدل باشند، رطوبت ۴۰ الی ۵۰ درصد برای تخم های نطفه دار کاسکو مناسب خواهد بود. یک قاعده کلی در تنظیم رطوبت جوجه کشی کاسکو وجود دارد و این است که هر چقدر اندازه تخم های نطفه دار بزرگتر باشد، رطوبت نزدیک به ۴۰ درصد برای جوجه کشی بهتر خواهد بود و همچنین برعکس.

چرخش تخم های نطفه دار کاسکو در زمان ستر

برای جلوگیری از چسبیدن نطفه به پوسته داخلی هر یک الی دو ساعت یکبار باید تخم های نطفه دار کاسکو بچرخند. در جوجه کشی از این پرنده بهتر است که تخم ها در حالت افقی چیده شوند. زاویه چرخشی ۳۶۰ درجه نیز برای جوجه کشی از این پرنده پیشنهاد میشود.

دما و رطوبت دوران هچر جوجه کشی کاسکو

در سه روز آخر جوجه کشی دمای ۳۷.۲ الی ۳۷.۳ برای جوجه کشی کاسکو ایده آل می باشد. همچنین رطوبت در این ۳ روز باید کمی افزایش پیدا کند. فراموش نشود که در دوره هچر، چرخش تخم های نطفه دار باید قطع شود.

ترفندهایی برای افزایش راندمان جوجه کشی کاسکو

  • قبل از تهیه تخم های نطفه دار بایستی دستگاه جوجه کشی را آماده کنید. همچنین بهتر است که به مدت ۲۴ ساعت دستگاه را تست نموده تا از عملکرد آن اطمینان داشته باشید.
  • برای شرایط اضطراری همچون قطعی برق، باید برنامه ای تدارک دیده باشید. بهتر است یک منبع برق اضطراری و یا یک مبدل برق باتری ۱۲ ولت برای خود تهیه کنید. قطعی برق برای مدت طولانی باعث میشود دما و رطوبت دستگاه از تنظیم خارج شده و تخم های نطفه دار نیز تلف میشوند.
  • هرگز تخم های نطفه دار کاسکو را به یکباره در داخل دستگاه جوجه کشی با دمای ۳۷ درجه قرار ندهید. زیرا تحت این شرایط به تخم های نطفه دار شوک دمایی وارد میشود. بهتر است که دما به تدریج افزایش پیدا کند.
  • در زمان نطفه سنجی دمای محیط جوجه کشی را به بالای ۳۰ درجه برسانید. در واقع دمای محیط باید به قدری گرم باشید که وقتی درب دستگاه را باز کردید، آنچنان اختلاف دما احساس نکنید. در غیر اینصورت شوک به تخم های نطف دار وارد خواهد شد.
  • میزان تهویه را در زمان هچر نسبت به زمان ستر افزایش دهید. دما و رطوبت محیط جوجه کشی نباید زیاد نوسان داشته باشد.
  • تا حد امکان درب دستگاه جوجه کشی را باز نکنید. مخصوصا در زمان هچر درب دستگاه را اصلا باز نگذارید.
  • قبل از جوجه کشی دستگاه را به خوبی ضد عفونی کنید.
نکته آخر

۲۴ الی ۳۰ ساعت پس از اینکه جوجه ها هچ شدند میتوانید آنها را از داخل دستگاه جوجه کشی بیرون بیاورید. باید دقت کنید که جوجه یک روزه کاسکو باید در دمای گرم نگهداری شود. معمولا روز اول دمای ۳۵ الی ۳۶ درجه برای جوجه ها مناسب است. استفاده از لامپ مادر مصنوعی برای تأمین گرمای مورد نیاز جوجه ها توصیه میشود. پس از آن باید به تدریج دما را کاهش دهید. برای تغذیه جوجه ها نیز باید از طریق سرلاک مخصوص پرندگان به جوجه ها غذا بدهید و از آنها مراقبت کنید.

نوشته های مشابه

‫۳۴ دیدگاه ها

    1. سلام دوست عزیز
      معمولا کسی تخم کاسکو نمیفروشه ولی بهتره از پرورش دهندگان معتبر سوال کنی

  1. سلام بهترین دستگاه برای جوجه کشی کاسکو کدام هست
    واینکه قیمت تخم کاسکو دم قرمز و کاسکو ساده

    1. سلام
      کاسکو پرنده ی گرانقیمتی هست و درنتیجه احتمال پیدا کردن تخم این پرنده برای جوجه کشی ، تخمی که سالم باشه ، نزدیک به صفر هست ! چرا که فروشنده اگه بخواد تخم پرنده رو بفروشه باید قیمتی بین ۵ تومن اینا براش بزاره ، ۲۰ ۳۰ روز خودش تخمو بزاره تو دستگاه ، قیمت جوجه میشه ۱۵ تومن ! هیچ انسان عاقلی این کارو نمیکنه مگه اینکه آشنا باشه همینجوری تخم رو بده !

      پس اگه برای جوجه کشی میخواید خودتون باید یه جفت کاسکو بگیرید و جوجه ازشون بگیرید !

      دستگاه جوجه کشی مناسب برای این پرنده هم ، خارجی برند آرکام ، ایرانی ایزی باتور ۶ ، روی لینک های زیر کلیک کنید اطلاعاتش رو میاره

      دستگاه جوجه کشی آرکام

      دستگاه جوجه کشی ایزی باتور ۶

      1. بهترین دستگاه با توجه به قیمت خود پرنده ، دستگاه های کره ای و انگلیسی هستن مثل آرکام سولو ۲۰ کره جنوبی
        از بین دستگاه های ایرانی هم فقط ایزی باتور ۶ برای اینکار مناسب هست ، از پرورش دهنده های معروف هم میتونی این موارد رو بپرسی

        خرید دستگاه جوجه کشی آرکام خانگی

        خرید دستگاه جوجه کشی ایزی باتور ۶

  2. سلام باتوجه به کلاهبرداریها درمورد تخم کاسکو ایا شما جایی رو سراغ دارین که بااطمینان غیره حضوری بشه ازشون خرید کرد

    1. سلام
      اگه دو دو تا چهارتا بکنی میبینی که اصلا امکان نداره آدم عاقل اقدام به فروش تخم کاسکو کنه ، مگه اینکه قیمت بالایی همچون ۴ ۵ میلیون یا بیشتر برای هر تخم در نظر بگیره
      پس جایی دنبال تخم کاسکو نگرد

  3. باسلام
    کاسکوهام سه تاتخم گذاشتن بعد از دو سه روز دیگه رو تخم ها نخوابیدن. فکر میکردم خراب شدن ولی گذاشتم توی دستگاه rcom و خدارو شکر رگ بستن و همه چیز مرتبه. ولی زمان دقیق هچ رو نمیدونم. اول اینکه تخمها یکروز درمیون گذاشته شده و دقیق نمیشه فهمید کدوم تخم چند روزش شده. زمانی که میزاشتم توی دستگاه یکی از تخم ها رگ زده بود
    به نظرتون بمونم وقتی که شروع کردن به نوک زدن هچ کنم؟

    1. سلام
      مشکلی نیست
      صبور باش تا جیک جیک کنن و یا نوک بزنن
      در اون موقع برشون دار

  4. با سلام
    از ایزی باتور۶ میتوان جوجه مرغ گرفت؟
    از ایزی باتور ۲ میشه از کاسکو جوجه گرفت؟

    1. ایزی باتور ۶ برای کاسکو و مرغ و هر پرنده خانگی و زینتی خوبه
      اما ایزی باتور ۲ فقط برای پرنده های اهلی مانند مرغ ، بوقلمون ، کبک ، اردک و …. خوبه

    2. سلام.میشه تخم کاسکورازیرکبوترگذاشت تاجوجه شود.زمانیکه خودکبوترتخم گذاشته.تخم خودش برداری وتخم کاسکورابزاریم

      1. سلام دوست عزیز
        تخم با ارزش کاسکو رو میخوای بذاری زیر کبوتر؟؟

    1. سلام
      برای کاسکو بهتره از ایزی باتور ۶ استفاده بشه ولی با ۱ هم میشه
      برای اطلاعات دقیقتر با کارشناس ما در ارتباط باشید ۰۹۱۴۴۴۸۵۵۹۰ مهندس علیزاده

  5. سلام میشه لطف کنید و بگید کجا میشه بری کار با دستگاه جوجه کشی و بزرگ کردن طوطی رو یاد بگیری ممون میشم راهنمایی کنید

    1. برای یادگیری نیازی به شرکت در دوره نیست
      به همراه دستگاه ایزی باتور ۶ یک سی دی اموزش ارسال شده که نحوه کار با دستگاه رو توضیح داده
      برای اموزش جوجه کشی از پرنده های زینتی نیز می تونید مقالات این سایت و سایر سایت های معتبر رو بخونید

      1. سلام میشه با ایزی باتور ۲ جوجه کشی عروس هلندی کرد رو حالت مرغ چون دما ورطوبت یکی است
        واینکه دما و رطوبت عروس هلندی چیست

        1. دما و رطوبت و تعداد روزهای جوجه کشی عروس هلندی با مرغ فرق میکنه
          به شرطی که همه موارد رو به خوبی تنظیم کنید از تخم هر پرنده ای می تونید جوجه کشی کنید.
          جدول دما و رطوبت جوجه کشی رو بخونید .

  6. برای جوجه کشی از ماکائو ایزی باتور ۶ هم جواب می دهد ممنون میشم جواب بدهید

    1. بله صد درصد
      ایزی باتور ۶ و ارکام برای جوجه کشی از پرنده های زینتی ساخته شده

      1. سلام میخوام از ایزی باتور ۲ برای کاسکو استفاده کنم با تنظیمات دستی.ایا تفاوتی در سنسور های اون با ایزی باتور ۶ وجود داره.و اینکه تگبا توجه به تحقیقاتی که کردم گردش ۴۵ درجه بهتر از ۳۶۰ هست برای کاسکو چون کیسه هوا اسیب کمتری میبینه.
        فقط چیزی که مهمه برام اینه که سنسور هاش با ایزی باتور ۶ یکسان باشه

        1. سلام دوست عزیز
          تو ایزی باتور دو باید خیلی حرفه ای باشی برای انجام این کار
          ولی ایزی باتور ۶ خود دستگاه هوشمند و چندان نیازی به حرفه ای بودن شما نیس
          و در کل به خودتون بستگی داره نه سنسورها

  7. بخشید می توانید در مورد دما لازم برای جوجه کشی از ماکائو را بگید ممنون

  8. سوالی دارم ، این که اگه یه کاسکو خانگی داشته باشیم و بعد از چندسال که مست شد براش جفت بیاریم، و همچنان خانگی و دستی باشه، میشه ازش جوجه هم گرفت؟ یکی از دوستان گفتن کاسکو بهتره وحشی باشه تا بتونه از جوجه ها نگه داری کنه ایا این درسته؟ یا باید تخم ها رو خودمون توی دستگاه بکشیم و بزرگ کنیم؟

    1. معمولا کاسکوی ماده از جوجه ها مراقبت میکنه ولی اگه مراقبت نکرد جای نگرانی نیست
      با استفاده از ایزی باتور ۶ می تونید از تخم ها جوجه کشی کنید و با استفاده از سرلاک و سرنگ می تونید جوجه ها رو بزرگ کنید کاری که اکثر پرورش دهنده های حرفه ای انجام میدن

      1. سلام من یه ایزی باتور ۲ خریدم
        بنظرتون ۵ تا تخم عروس هلندی چنتاش در میاد
        ویه چیزی دما تا چه قدر بالا و پائین بره
        رطوبت تا چقدر بالا و پائین بره مشکلی نداره
        اگه می شه شمارتون را بدید تا یه چنتا سوال دارم
        که باید جواب بدید ممنون می شم شمارتون را بدید
        و میشه

        1. بستگی به کیفیت نطفه تخم ها و نحوه صحیح تنظیم دما و رطوبت داره
          دما نباید از یک دهم درجه بیشتر یا کمتر بشه
          رطوبت هم بین ۵ الی ۶ درصد تغییر مشکلی ایجاد نمی کنه
          حتما برای راهنمایی بیشتر با خدمات پس از فروش تماس بگیرید
          ۰۴۴۳۳۷۴۴۹۳۲

  9. سلام . اگه دما خوب باشه و تخم هم نطفه خوبی داشته باشه از ۱۰ تا تخم کاسکو حدودا چنتا با ایزی باتور ۶ جوجه میشه؟ لطفا بگید چنتا ممنون میشم

    1. سلام
      اگه همه چیز خوب باشه ، دستگاه توان خارج کردن هر ۱۰ تخم رو داره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس