چرا پرهای دم عروس هلندی رشد نمی کند؟

پرهای عروس هلندی یکی از اجزای بدن او به حساب می‌آیند و تغذیه عروس هلندی تاثیر مستقیمی بر وضعیت پرها دارد. البته به غیر از تغذیه، عوامل دیگری نیز می‌توانند در مسئله عدم رشد پرهای دم عروس هلندی دخیل باشند. به طور مثال فضای نگهداری عروس هلندی، باید جا دار و بزرگ باشد.

دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس
دستگاه جوجه کشی ۷۲ تایی آژاکس
» مناسب برای جوجه کشی از عروس هلندی با هچ بالا
» شبیه سازی چرخش تخم توسط پرنده مادر
» دارای سنسور SHT سوئیس
قیمت : ۵,۸۹۵,۰۰۰ تومان

اگر قفسی که عروس هلندی خود را در آن نگه میدارید شرایط خوبی نداشته باشد؛ ممکن است پرهای او به مرور کنده شوند یا آسیب ببینند. همچنین دامپزشک‌ها توصیه می‌کنند که برای حفظ سلامت پرندگان در قفس، حتما برای آنها از مکمل‌های غذایی استفاده کنید.

کمبود یک سری از مواد معدنی در بدن عروس هلندی نیز، تبعاتی همچون عدم رشد پرهای دم این پرنده زیبا دارد. با این حال در ادامه مطلب همه دلایل ممکن را عنوان کرده‌ایم.

دلایل رشد نکردن پرهای دم عروس هلندی

پرهای دم عروس هلندی ممکن است به دلایل زیر به طور کامل رشد نکنند:

ژنتیک

برخی از عروس‌های هلندی ممکن است ژنتیکی داشته باشند که رشد پرهای دم را محدود می‌کند. در این موارد معمولا با مکمل ها و داروی مناسب، عدم رشد پرها و یا کندی رشد پرهای دم عروس هلندی تا حدودی درمان می گردد.

تغذیه نامناسب

تغذیه نامناسب - چیکن دیوایس

تغذیه نادرست می‌تواند به نقص در رشد پرهای دم عروس هلندی منجر شود. عروس هلندی به مواد غذایی غنی از پروتئین، ویتامین ها، آهن، امگا ۳ و امگا ۶، منیزیم، روی و کلسیم و … نیاز دارد. کمبود هر کدام از این ویتامین‌ها یا مواد مغذی مانند کلسیم، باعث رشد نکردن پرهای دم عروس هلندی می‌شود. گاهی اوقات نیز صاحبان عروس هلندی به اشتباه در رژیم غذایی این پرنده فقط از انواع دانه‌ها استفاده میکنند و جای سایر میوه‌ها یا مکمل‌های غذایی خالی است.

جالب است بدانید که استفاده از رژیم غذایی چرب برای عروس هلندی، باعث شل شدن ریشه پرها شده و پرهای دم این پرنده سریعا میریزند.

محیط سکونت

محیط زیستی غیر مناسب می‌تواند بر رشد پرهای دم عروس هلندی اثر بدی بگذارد. تنش‌های محیطی مانند قفس نامناسب یا نور زیاد نیز ممکن است تاثیر منفی بر روی رشد پرهای دم عروس هلندی داشته باشند. بهتر است از قفس‌های کوچک برای نگه داری این پرنده استفاده نکنید.

بیماری

نارسایی‌ها، کمبود ویتامین‌ها، همینورالیزم، برخی عفونت‌های باکتریایی و قارچی از عواملی هستند که ممکن است باعث مشکل رشد پرهای دم عروس هلندی بشوند. گاه به دلیل بیماری ریشه پر ضعیف شده و بلافاصله پس از اندکی رشد، پرهای دم میریزند.

روش‌های درمان مشکل رشد نکردن پرهای دم عروس هلندی

با وجود مشکلاتی که به دلایل مختلفی همچون کمبود یک سری از مواد غذایی خاص، آسیب دیدگی‌های پرنده و بیماری برای پرهای دم عروس هلندی به وجود می‌آید؛ روش‌های جلوگیری یا درمان این مشکل نیز وجود دارند. به طور مثال اگر پرنده شما دارای مشکلات ژنتیکی یا دچار بیماری زمینه‌ای باشد؛ می‌توانید با دارو درمانی یا مراجعه به دامپزشک این مشکل را حل کنید.

روش‌های درمان مشکل رشد نکردن پرهای دم عروس هلندی - چیکن دیوایس

البته پرهای دم عروس هلندی در اکثر مواقع نه تنها بخاطر بیماری‌های ژنتیکی، بلکه به علت مشکلات تغذیه‌ای می‌ریزند. به همین خاطر بهتر است؛ حتما رژیم غذایی این پرنده زیبا را مجددا بررسی کنید.

در ادامه به روش‌های جلوگیری و درمان مشکل رشد نکردن پرهای دم عروس هلندی پرداخته‌ایم.

مصرف مکمل غذایی

مصرف مکمل‌های غذایی کلسیم یا روی به پرنده شما کمک میکند؛ تا هیچگونه کمبودی در این زمینه نداشته باشد. اگر پرنده هر کدام از این ریز مغذی‌ها را به اندازه کافی مصرف نکند؛ در آینده مشکلات بسیار زیادی گریبان گیرش خواهد شد.

همچنین بهترین راه برای دریافت مواد معدنی، رژیم غذایی مناسب است. اگر رژیم غذایی عروس هلندی را رعایت کنید؛ دیگر مشکلی باقی نخواهد ماند.

تغذیه مناسب

به دلیل میزان فعالیت بالا و تحرک زیاد عروس هلندی در روز، تغذیه آنها باید حاوی مواد غذایی غنی و با ارزش باشد؛ تا انرژی و توانایی لازم برای فعالیت‌های روزانه را به آنها بدهد. در زیر چند مورد از غذاهای معمول در تغذیه عروس هلندی را آورده‌ایم:

  1. میوه‌ها و سبزیجات: عروس هلندی نیاز مبرمی به میوه‌ها و سبزیجات دارد، زیرا این مواد غذایی حاوی ویتامین‌ها، مواد معدنی و ریز مغذی‌های مورد نیاز برای حفظ سلامتی او هستند. انواع میوه‌ها و سبزیجاتی مانند سیب، هلو و جعفری را برای تنوع دادن به تغذیه عروس هلندی اضافه کنید.
  2. دانه‌های مغذی: انواع مختلف دانه‌ها مانند دانه کتان یا دانه گل آفتابگردان یکی از بهترین منابع تغذیه‌ای عروس هلندی هستند.
  3. آجیل و خشکبار: انواع مختلف آجیل‌ها و خشکبار موجود در بازار برای سلامتی عروس هلندی لازم هستند؛ و بهتر است حتما از آجیل در رژیم غذایی آن استفاده کنید.
  4. تخم مرغ: تخم مرغ در تغذیه عروس هلندی می تواند یک منبع عالی از پروتئین باشد. استفاده از آن در هر هفته ۲ بار میتواند به رشد پرهای دم عروس هلندی کمک کند.

استفاده از کف دریا و سنگ مینرال

علاوه بر موارد گفته شده، ضروری است تا همیشه در قفس عروس هلندی، کف دریا و سنگ مینرال قرار داشته باشد. پرنده با نوک زدن به این دو مکمل تغذیه ای، کمبود مواد معدنی بدن خود را جبران می کند.

سخن پایانی

در پایان توجه کنید که تغذیه عروس‌ هلندی مهم‌ترین نقش را در رشد نکردن پرهای دم این پرنده زیبا دارد؛ و پیش از هر کاری حتما سبک تغذیه پرنده را بررسی کنید. اگر مواد مغذی لازم و مکمل‌های غذایی را دریافت میکند؛ اما مشکل همچنان باقی است؛ شاید باید از نظر ژنتیکی نزد دامپزشک بررسی شود؛ تا دارو درمانی را آغاز کند.

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠

نوشته های مشابه

‫۲۹ دیدگاه ها

  1. سلام عروسمو از قفس گذاشتم بیرون یهویی پرواز کرد رفت رو گاز نشست بعد پرای دمش تا نصفه سوخت منم سرشو که سوخته بود یکم قیچی کردم ولی به خودش اصلا اسیب وارد نشده و میخواستم بگم چیکار کنم تا دوباره پرای دمش مثل روز اول بشه؟

    1. سلام مهرداد
      باید منتظر باشی تا به دوران پرریزی و تولکش برسه
      اون پرا بریزن و جاشون پرای جدید در بیان

      1. سلام عروس هلندی من بعد اینکه جوجه کشیدم الان ۳ ماهه پراش ریخته و در نمیاد هم دمش هم بالش

        1. سلام مهدی جان
          چه غذایی بهش میدی؟

  2. سلام خسته نباشید ما یه عروس هلندی داریم رفته بودیم مسافرت برگشتیم دیدیم چند تا پر اصلیشو کنده (پرای دم نه بغل که کمک میکنه پرواز کنه) و الان نمیتونه خوب پرواز کنه ، با مدت زمان دوباره رشد میکنه خوب میشه؟

    1. سلام عزیز دل
      مولتی ویتامین بده بهش کم کم درمیاد
      ۲ ماه میکشه

      1. سلام خسته نباشید
        من یدونه جوجه عروس لوتینو گرفتم ک سرلاکیه و گفتن ۲ الی۳ هفتشه
        شاه پربالاهاش و دمش کامل در اومده اما تاج و پشت و زیر شکمش پر در نیاورده
        بنظر شما طبیعیه و باید چیکار کنم پرهاش در بیادش

        1. سلام رضا
          عروس هلندیا رشد پر هاشون تا حدود یه ماهگی کامل میشه
          فعلا صبر کن و به تغذیه ش رسیدگی کن
          برای تقویت رشدش می تونی از داروخانه ی دامپزشکی براش مولتی ویتامین تهیه کنی و قاطی سرلاکش کنی بهش بدی

  3. سلام وقتتون بخیر
    یک عروس هلندی لوتیتو سه ماهه دارم که یک ماهی میشه دونخور شده ولی هنوز قسمتی از بال های زیر گردن و زیرکتف رشد نکرده با اینکه دم کشیدن ای داره و به خوبی پرواز میکنه.
    میخواستم ببینم پرنده ام مشکل و بیماری نداره؟برای تقویتش چیکار میتونم بکنم؟

    1. سلام
      خیر مشکلی نیست صبور باشید
      برای افزایش سرعت رشد پرنده و تقویتش میتونید از مولتی ویتامین های مخصوص پرنده های زینتی استفاده کنید
      برای مثال از برند پادوان یا از برند کیکی می تونید تهیه کنید

  4. سلام ببخشید سوال داشتم
    من عروسم رو جوجه ۲ ماهه خریدم اولش پر کم داشت گفتم بخاطر جوجگی هستش الان ۱ ماه میگزره پر هاش درومده ولی زیر بالش پر خیلی کم داره جوری هست که قرمزی بدنش دیده میشه بنظرتون ایدز داره و این که پر های دمش در نمیاد اول که آوردیمش در میومد ولی الان دیگه در نمیاد من به ریختن پر هاش نگاه کردم خون ریزی نداره بنظرتون بیماری خطر ناکی داره؟

    1. سلام دوست عزیز
      قطعی نمیشه گفت ایدز داره یا نه چون از ساقه پرهاش هم خونی ندیدین
      اما بهتره ببرین دامپزشک یه تست پر بگیره برای تشخیص دقیق

      1. ممنون و یک سوال دیگه غذا چی بهش بدم تا پر هاش رشتش بهتره بشه اگه میشه بگید

        1. به عنوان غذا از پلت مخصوص عروس هلندی استفاده کنید
          با مولتی ویتامین سیستم ایمنی بدنش رو تقویت کنید
          برای تقویت پرهاشم نکتون آر خوبه

        2. ممنون از پاسخ گویی شما و تیمتون ❤️🤚👍

  5. سلام وقت بخیر ما یه عروس هلندی داریم دوسال پیش هواسم نبود پامو گذاشتم رو دمش کنده شد الان از اون موقعه به بعد دمش در میاد میریزه و میلرزه آیا درمانی داره

    1. سلام دوست عزیز
      فکر نکنم این قضیه مربوط به له کردن دمش باشه
      برای تست دقیق بهتره ببری پیش دامپزشک
      پرهایی که میریزه ساقش خونی هستن؟

  6. سلام وقت بخیر یک عروس هلندی ۵ ماه داریم پرواز نمیکنه علتش چیه
    پرهای دمشم کنده شده ایا دوباره پر درمیاره

    1. سلام دوست عزیز
      چون پرهای دمش کنده شده برا همین ممکنه تعادل کافی رو برای پرواز نداشته باشه
      در صورتی که ریشه ی پرها آسیبی ندیده باشه در میاد
      بهتره تو این دوران به تغذیه ش رسیدگی کنی و براش غذاهایی کهه حاوی ویتامین E و A هستن بدی
      مکمل نکتون آر هم تو تقویت رشد پرهاش میتونه موثر باشه

  7. سلام من یک عروس هلندی دارم ۱.۵ سالشه. و نر هستش همش زیر پتو یا بالش قایم میشه و اصلا نمیذاره که بهش دست بزنیم. چیکار کنم و برای چی این کارو انجام میده

    1. سلام دوست عزیز
      این واکنش به خاطر ترسه
      احتمالا از چیزی میترسه
      باید به رفتاراش دقت کنی ببینی ترسش از چیه و اون عاملو از محیط حذف کنی
      میتونه صدای بلند باشه، مکالمه ی بین اعضای خانواده، محیط نامناسب قفس، دیدن ادمای غریبه، دیدن حیوونای دیگه، سایه ی ادما یا اشیا و … باشه

    2. ماده هستش پرندت عزیزم میخاد تخم بزاره براش لونه بزار برای همین میره زیرپتو یا فضاهای بسته

  8. خیلی ممنون از جوابتون ولی من برایش قفس بزرگ خردیم میترسید ازش الآنم سایز قفسش خوبه و همچنین محیط خوبی هم داره آیا دارویی برای وجود داره؟

    1. ببین اگه باز هم پرریزی داشته باهش
      پرهاش نامرتب باشن و یا ساقه ی پرهایی که میریزه خونی باشن این نشون میده که پرنده ایدز داره
      در غیر این صورت برای تقویت رشد پرهاش می تونی براش مکمل نکتون آر تهیه کنی
      طریقه ی مصرفشو هم روش نوشته

  9. سلام
    من یه عروس هلندی دارم از سه ماهگی خریدمش اون موقع دم داشت اما الان ۲ سالشه دیگه دم در نمیاره میگن که مریضه ایدز داره باید چیکارش کنم؟

      1. سلام وقت بخیر
        من یه عروس هلندی ۵ ماهه دارم
        ۲ ماهه دارمش ولی هنوز دستی نشده
        از قفس بیرون بود و داشت به خودش آسیب میزد اومدم بگیرمش فرار کرد یه تعداد زیادی از پر های دمش کنده شد تو دستم،که فقط یکی از پر ها ساقه ش خون داشت،میخواستم ببینم اسیب زدم بهش؟کاری لازمه بکنم؟پرهایی که کنده شدن مجدد رشد می کنن؟

        1. سلام پریناز عزیز
          ببین وقتی که پرندت از قفس بیرونه و میخوای برش گردونی داخل قفس
          به هیچ وجه نباید دنبالش کنی و به زور بگیریش این شدیدا بهش استرس وارد میکنه
          و باعث میشه که پرنده اعتماد خودشو بهت از دست بده
          باید صبر کنی هوا تاریک بشه چراغو خاموش کنی و خیلی آروم بگیریش و بذاری تو قفس
          الان هم اول باید سعی کنی اعتمادشو به دست بیاری باهاش حرف بزنی ارتباط برقرار کنی و بهش از غذاهای مورد علاقه ش بدی
          بعدش برای دستی شدنش این مقاله ای گه برات لینک میدم رو بخون
          آموزش اصولی دستی کردن و رام کردن عروس هلندی | نحوه اهلی کردن عروس هلندی
          چون پرش با فشار از جاش کنده شده برای همین خونریزی کرده
          اگه به شاهپرش آسیب وارد شده باشه رشد نمیکنه
          اما بقیه ی پرها دوباره رشد می کنن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس