پرسودترین نژاد بوقلمون برای پرورش در ایران | پرورش کدام نژاد بوقلمون سود بیشتری دارد؟

در صورتی که قصد شروع پرورش بوقلمون را دارید، آشنایی با بهترین نژاد بوقلمون برای پرورش در ایران برای شما امری ضروری خواهد بود. این مقاله از چیکن دیوایس، به بررسی پرسودترین نژاد بوقلمون برای پرورش در کشور پرداخته است.

دستگاه جوجه کشی خانگی کوچک 48 تایی
دستگاه جوجه کشی خانگی کوچک ۴۸ تایی
» امکان جوجه کشی از بوقلمون با هچ بالا
» دارای سیستم انتخاب پرنده
» برخورداری از قابلیت ستر و هچر همزمان
قیمت : ۵,۴۵۰,۰۰۰ تومان

سود پرورش بوقلمون به فاکتورهای زیادی از جمله وزن گیری پرنده، میزان تخمگذاری، نژاد و محل پرورش آنها بستگی دارد. امروزه ۴ نژاد بوقلمون بیوتی، برنز، سیاه و بوقلمون رد بوربون، به صورت گسترده در ایران پرورش می یابند، این مقاله، بهترین نژاد بوقلمون در بین نژادهای گفته شده را به شما معرفی میکند.

سودآورترین نژاد بوقلمون بسته به بازار هدف

همانطور که گفته شد، کسب سود از پرورش بوقلمون به میزان زیادی به نژاد پرنده بستگی دارد. برخی از نژاد ها تخم گذاری بالا و برخی دیگر از وزن گیری بسیار بالایی برخوردارند، بنابراین شما باید بسته به هدف خود از پرورش پرنده، بهترین نژاد آن را برگزینید.

از طرفی، در مناطق مختلف کشور، گوشت برخی از نژاد های بوقلمون از محبوبیت بیشتری برخوردار است، در نتیجه، نژاد مورد نظر خود را باید بسته به بازار هدف خود نیز انتخاب نمایید. برای اطلاع از بهترین نژاد بوقلمون، ادامه مقاله را مطالعه فرمایید.

پرورش بوقلمون به صورت صنعتی

پرجمعیت ترین نژاد بوقلمون در کشور ایران، بوقلمون بیوتی ۶ و یا بوقلمون سفید است. پرورش بوقلمون بیوتی در کشور به صورت دولتی و با کسب مجوز صورت میگیرد. قیمت گوشت این پرنده، مانند مرغ و گوشت، طبق تعرفه های صنعتی توسط دولت تنظیم میشود.

پرورش بوقلمون به صورت صنعتی - چیکن دیوایساز این رو پرورش این نژاد تنها به افرادی توصیه می گردد که مجوز های لازم برای پرورش صنعتی این بوقلمون را کسب کرده و از دان دولتی و سایر مزایای یارانه ای پرورش این نژاد استفاده می نمایند.

پرورش بوقلمون بیوتی به صورتی سنتی و غیر دولتی، به دلیل کیفیت پایین گوشت، قیمت کم و عدم صرفه اقتصادی، توصیه نمیشود.

بیشتر بخوانید : نحوه پرورش بوقلمون بیوتی

پرسودترین نژاد بوقلمون برای بازار داخلی

برخلاف بوقلمون بیوتی، بوقلمون های برنز، بلک و بوربون از قیمت های دستوری و دولتی برخوردار نمی باشند، به همین دلیل قیمت گذاری آنها در نقاط مختلف کشور با یکدیگر متفاوت است. از این رو پرورش این نژاد ها بسته به بازار هدف آنها، بازدهی و سود مختلفی نیز خواهد داشت.

پرسودترین نژاد بوقلمون برای بازار داخلی - چیکن دیوایسیکی از پرسود ترین نژاد های بوقلمون برای پرورش در داخل کشور، بوقلمون نژاد برنز می باشد. بر خلاف بوقلمون بیوتی، این نژاد از گوشت دو رنگ قرمز و سفید با کیفیتی برخوردار است، به همین دلیل در شهرهای شمالی کشور، گوشت بوقلمون برنز محبوبیت زیادی دارد.

گوشت قرمز در قسمت های ران و گوشت با کیفیت سفید در قسمت سینه پرنده، به دلیل طعم بی نظیر آن، از قیمت بسیار بالایی نیز برخوردار است. برای کسب اطلاعات لازم در این زمینه، مقاله پرورش بوقلمون برنز را مطالعه نمایید.

چنانچه به پرورش بوقلمون برای بازار داخلی علاقه دارید، بوقلمون های برنز و بلک برای شما صرفه اقتصادی بیشتری خواهند داشت.

بهترین نژاد بوقلمون برای بازار خارجی

در سال های گذشته، افزایش قیمت دان و در پی آن افزایش قیمت گوشت بوقلمون برنز و کاهش قدرت خرید مردم ایران، سبب شده تا میزان فروش این محصول نیز کاهش یابد.

از طرفی، پرورش نامناسب و عدم رعایت استاندارد های گله مادر و اجدادی باعث شده تا بوقلمون های برنز و بلک، از اصالت کمتری برخوردار باشند. این امر محبوبیت این نژاد را برای بازار های خارجی نیز کاهش داده است.

بهترین نژاد بوقلمون برای بازار خارجی - چیکن دیوایسبوقلمون بوربون به دلیل شکل ظاهری متفاوت، طعم بهتر و میزان گوشت قرمز با کیفیت، به یکی از محبوب ترین نژاد بوقلمون، برای کشورهای عربی و حاشیه خلیج فارس مبدل گشته است. از این رو پرورش بوقلمون بوربون به منظور صادرات بوقلمون، سود بسیار بالایی خواهد داشت.

پرسودترین نژاد بوقلمون گوشتی

در برخی از بازه های زمانی، مشاهده میشود که سود پرورش بوقلمون در بازارهای داخلی و یا صادرات آن، تفاوت چندانی با یکدیگر ندارد. بنابراین در این زمان، به سراغ نژادی بروید که از وزن گیری بالایی برخوردار است.

بوقلمون های برنز سینه پهن یا برنز v1 نسبت به سایر بوقلمون ها از وزن گیری بسیار بالاتر و سریع تری برخوردار اند. از طرفی میزان تخم گذاری این پرنده نیز بالا می باشد. در نتیجه، پرورش این نژاد، به منظور تولید گوشت، می تواند سود ده باشد.

البته پرورش بوقلمون گوشتی و سینه پهن در کشور ایران مشکلاتی را نیز به دنبال دارد که در ادامه به آنها پرداخته می شود :

مشکلات پرورش بوقلمون برنز سینه پهن

بوقلمون های سینه پهن مادر و نسل یک، از بیشترین وزن گیری در بین بوقلمون ها برخوردارند. این در حالی است که در بهترین حالت، بوقلمون های نسل یک یا دو از ترکیه به کشور ما وارد می شود که در نهایت میزان وزن گیری آنها نیز به مقدار قابل توجهی کاهش می یابد.

مشکلات پرورش بوقلمون برنز سینه پهن - چیکن دیوایسهر چه از اصالت این نژاد کاسته شود، میزان وزن گیری نیز کاهش خواهد یافت، در نتیجه، در صورت تمایل به پرورش بوقلمون گوشتی، از نسل یک و دوی آنها استفاده کنید.

همچنین بوقلمون های سینه پهن به دلیل وزن بالا و پاهای کوتاه خود، قادر به جفتگیری به صورت طبیعی نبوده و باید برای جوجه کشی از آنها، از لقاح مصنوعی استفاده گردد. این امر یکی دیگر از مشکلات پرورش این نژاد می باشد.

مشکل دیگر، ضریب تبدیل بالای بوقلمون سینه پهن است. این پرندگان علاوه بر وزن گیری بالا، میزان خوراک مصرفی زیادی نیز دارند که هزنیه های پرورش را افزایش میدهد. البته تغذیه بوقلمون ها با یونجه و سبزیجات، این هزینه ها را تا میزان زیادی کاهش میدهد.

جمع بندی

برای شروع پرورش بوقلمون قبل از هر چیز باید اطلاعات لازم در مورد تقاضای بازار هدف خود را کسب نمایید. با توجه به میزان فروش بوقلمون در بازار شهرهای مختلف و همچنین، میزان وزن گیری نژاد های مختلف، شما میتوانید بهترین و پرسودترین نژاد بوقلمون برای پرورش را انتخاب نمایید.

در این مقاله از چیکن دیوایس، به بررسی بهترین نژاد بوقلمون برای صادرات، تولید داخلی و بهترین نژاد بوقلمون گوشتی پرداخته شد.

نوشته های مشابه

‫۱۰ دیدگاه ها

  1. باسلام می خواهم پرورش بوقلمون ۲۰۰عددی را شروع کنم خواهشاصفرتاصدراهنمایی فرماییدازتهیه جوجه گوشتی وپرورش اند

    1. سلام من در کوهستان جنگلی زندگی میکنم وچراهگاه طبیعی هزارهکتاری دارد که یونجه بطور وحشی رویش دارد سالن هم درآن مکان دارم کدام نژاددرآن مکان بهتر جواب میدهد.؟

      1. سلام فرزاد
        این بستگی به هدفت از پرورش داره
        وگرنه هر نژادی جواب میده

  2. من دوتا بوقلمون ماده برنز دارم و می‌خواهم وقتی تخم کردند بجای تخم خودشان تخم مرغ برای جوجه کشی زیر بوقلمون بزارم بدون دستگاه جوجه کشی خوبه !!

  3. سلام من دوتا بوقلمون گرفتيم اينا چجوري زندگي ميكنن و غذاي مورد علاقشون چيه
    وقيمتشون تو ايران چقد ؟

  4. سلام چقدر طول میکشه بوقلمون جوجه هاشو از خودش دور بکنه.الان جوجه ها ۵۰ روزه هستند و از مادرشون جدا کردم وحشتناک سرو صدا کردند دوباره مادررو برگردوندم این درحالیه که مرغ ۱۰ روزه که جوجه هاشو رونده(فراری داده)اصطلاح دقیقشو نمیدونم چیه.ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس