محاسبه فضای مورد نیاز بوقلمون در سنین مختلف

فضای لازم برای پرورش بوقلمون

فضای مورد نیاز بوقلمون ها با توجه به سن، وزن و نژاد پرنده مشخص میشود. همچنین تخمگذار، مولد یا گوشتی بودن بوقلمون های پرورشی  نیز از دیگر عوامل تعیین کننده فضای مورد نیاز برای پرورش این طیور می باشد. میدانیم که به موازات رشد بوقلمون ها، نیاز آنها به فضای نگهداری نیز بیشتر میشود. در پرورش بوقلمون در هر دوره سنی باید از ایجاد تراکم بالای گله جلوگیری به عمل اید وگرنه مشکلات زیادی گریبان گیر این گله خواهد شد. در این مقاله از مجموعه مقالات وبلاگ چیکن دیوایس به طور کامل فضای مورد نیاز بوقلمون در دوره های سنی مختلف با توجه به نژاد و با توجه به تخمگذار یا گوشتی بودن آنها را شرح خواهیم داد.

فضایی که به بوقلمون ها اختصاص داده میشود باید از همان ابتدا بر اساس هدف پرورش مشخص شود. اگر هدف فقط جوجه کشی بوقلمون و پرورش جوجه بوقلمون یک روزه است، فضا را بر اساس نیاز جوجه ها مشخص خواهیم کرد. ولی اگر هدف پروار بندی جوجه ها و نگهداری طولانی مدت آنها می باشد، فضای مورد نیاز برای بوقلمون های بالغ در آینده نیز باید پیش بینی و در نظر گرفته شود.

دستگاه جوجه کشی هواباتور 168 تایی
دستگاه جوجه کشی هواباتور ۱۶۸ تایی
» دارای بدنه ی ساخته شده از PVC فشرده و بسیار مقاوم
» مناسب برای جوجه کشی از تخم پرندگان اهلی و بومی
» تجهیز شده به برد کنترلر لمسی و هوشمند
قیمت : ۱۳,۳۰۰,۰۰۰ تومان

تعداد بوقلمون قابل نگهداری در هر مترمربع بر اساس سن

تعداد بوقلمون قابل نگهداری در هر مترمربع بر اساس سن - چیکن دیوایستعداد بوقلمون هایی که در یک متر مربع میتوان نگه داشت با توجه به سن آنها به قرار زیر خواهد بود:

در سن یک هفتگی ۲۵ قطعه جوجه بوقلمون در یک متر مربع قابل نگهداری است. بعنوان مثال برای نگهداری ۱۰۰ جوجه بوقلمون تا سن ۷ روزگی به ۴ مترمربع فضا نیاز است.

در هفته دوم تعداد جوجه بوقلمون ها در هر مترمربع از ۲۵ قطعه باید به ۲۰ قطعه کاهش یابد. به بیانی دیگر در هر مترمربع مجاز هستیم که فقط ۲۰ قطعه جوجه بوقلمون ۷ الی ۱۴ روزه نگه داریم. اگر تعداد جوجه هایی که بین ۷ الی ۱۴ روز سن دارد، ۱۰۰ قطعه باشند آنگاه ۵ مترمربع جا نیاز است تا جوجه ها در شرایط استاندارد قرار گیرند.

کم کم با رشد جوجه بوقلمون ها در هر مترمربع تعداد کمتری نسبت به هفته قبلی قابل نگهداری خواهد بود. بطوریکه از سن ۱۴ الی ۲۸ روزگی در هر مترمربع ۱۶ قطعه جوجه بوقلمون قابل نگهداری است. مجددا برای ۱۰۰ قطعه جوجه بوقلمون ۳ الی ۴ هفته ای اگر حساب کنیم به ۶.۲۵ مترمربع فضا نیاز میشود.

از سن ۵ الی ۶ هفتگی یعنی از ۲۸ روزگی الی ۴۲ روزگی حداکثر ۱۰ قطعه جوجه بوقلمون باید در یک مترمربع نگهداری شوند. بعنوان مثال برای ۱۰۰ قطعه جوجه بوقلمون که سنشون بین ۲۸ الی ۴۲ روز میباشد باید ۱۰ مترمربع فضا اختصاص داده شود.

از سن ۴۲ الی ۵۶ روزگی در هر مترمربع، ۸ قطعه بوقلمون قابل نگهداری است. بنابراین برای ۱۰۰ قطعه جوجه بوقلمون ۷ الی ۸ هفته ای به ۱۲.۵ مترمربع فضا نیاز است.

توجه: فضای گفته شده برای بوقلمون ها در سنین مختلف در این مقاله متناسب با استانداردها می باشد. مطمئنا تعداد بیشتری بوقلمون میتوان در فضاهای گفته شده نگهداری کرد ولی در این شرایط به خاطر تراکم بالای جمعیت مشکلات متعددی از جمله کانیبالیسم، عدم یکنواختی گله، رطوبت بالا و … پیش می آید. بنابراین برای موفقیت در پرورش بوقلمون نباید از استانداردهای تعیین شده فاصله گرفت.

از سن ۹ الی ۱۶ هفتگی به ازای هر ۴ قطعه بوقلمون، یک متر مربع فضا در نظر گرفته میشود. بعنوان مثال ۱۰۰ قطعه بوقلمون ۲  یا ۳ ماهه باید در مکانی به مساحت ۲۵ مترمربع نگهداری شوند.

از ۴ ماهگی به بعد به ازای هر ۵ قطعه بوقلمون باید ۲ مترمربع فضا در نظر گرفته شود. بنابراین در یک سالن ۱۰۰ متری مجاز به نگهداری ۲۵۰ قطعه بوقلمون (۴ ماهه به بالا) هستیم. برای نگهداری ۱۰۰ قطعه بوقلمون بالای ۴ ماه به  ۴۰ مترمربع فضا نیاز خواهد بود.

مقایسه فضای مورد نیاز بوقلمون برنز نسبت به نژاد بیوتی

بوقلمون های برنز در مقایسه با نژاد بیوتی (بوقلمون های گوشتی سفید) جست و خیز بیشتری داشته و به تَبَع فضای بیشتری هم نیاز خواهند داشت. در هر مترمربع میتوان ۳ قطعه بوقلمون بیوتی بالغ نگه داشت ولی نگهداری ۳ قطعه برنز در یک مترمربع توصیه نمیشود و باید فضای بیشتری به این نژاد اختصاص داد. بعنوان مثال در یک سالن ۱۰۰ متری میتوان ۲۵۰ و حداکثر ۳۰۰ قطعه بوقلمون بیوتی پرورش داد.

در حالیکه همین سالن ۱۰۰ متری نهایتا برای پرورش ۲۲۰ قطعه بوقلمون برنز مناسب خواهد بود. به ویژه اگر بوقلمون های برنز برای تولید تخم نطفه دار پرورش داده شوند، فضای بیشتری نیاز خواهند داشت.

مقایسه فضای مورد نیاز بوقلمون برنز نسبت به نژاد بیوتی - چیکن دیوایسنکته: بوقلمون نر فضای بیشتری نسبت به ماده اشغال میکند چون وزن بیشتری دارد. برای همین در یک محیط یکسان تعداد کمتری بوقلمون نر میتوان نسبت به بوقلمون ماده نگه داشت.

قرار دادن تعداد زیادی بوقلمون در کنار هم در یک محیط کوچک پیامدهای زیادی به دنبال دارد. اگه گله مولد تراکم بالایی داشته باشد، تخمگذاری ماده ها به شدت افت پیدا خواهد کرد. همچنین این موضوع بر روی نطفه دهی و درصد باروری گله هم اثر منفی میگذارد.

یکی دیگر از اثرات تراکم بالا، عدم یکنواختی گله بوقلمون در وزن گیری میباشد. در نتیجه برخی از بوقلمون های گله مخصوصا ماده ها وزن کمتری خواهند گرفت و ضعیف خواهند شد.

دیگر اثرات تراکم بالا به شکل خودخواری و هم نوع خواری (کانیبالیسم در طیور) در گله خود را نشان خواهد داد. در واقع وقتی که بوقلمون ها فضای کافی برای اسایش در اختیار نداشته باشند، به همدیگر نوک خواهند زد. این عمل به مرور به قدری شدت میگیرد که بوقلمون ها یکدیگر را در حد مرگ نوک میزنند. در صورت مشاهده رفتار کانیبالیسم در گله اگر به موقع وارد عمل نشوید، خسارت سنگینی به مزرعه شما وارد خواهد شد.

تراکم بالای بوقلمون ها در یک سالن فقط به مشکلات بالا ختم نمیشود. بلکه تراکم بالا راه را برای انواع بیماری ها باز میکند؛ رطوبت سالن را افزایش میدهد که این نیز به نوبه خود باعث تکثیر بیشتر باکتریها و عوامل بیماری زا میشود. بنابراین برای آسایش بوقلمون ها و رسیدن به بیشترین بازدهی از تراکم جمعیتی بالای این طیور در سالن باید جلوگیری شود.

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس