پرورش بوقلمون بیوتی از آموزش تا اجرا

پرورش بوقلمون بیوتی

پرورش بوقلمون بیوتی از جمله روش های پرورش بوقلمون است که در سالن و مراتع صورت میگیرد. بوقلمون بیوتی یکی از پرنده های خانگی و اهلی قابل پرورش در مزارع و پرورشگاه های صنعتی می باشد. پرورش بوقلمون بیوتی نیز با توجه به ویژگی های خوب و صرفه اقتصادی بالا مورد توجه افراد زیادی قرار گرفته است، اگر شما هم جزو کسانی هستید که به پرورش پرنده های اهلی علاقه مند هستید و تمایل به راه اندازی یک سالن پرورش بوقلمون را دارید، حتما با ادامه مقاله همراه باشید.

چرا پرورش بوقلمون بیوتی

شاید اولین سوالی که در ذهن شما پیش آید که چرا در این مقاله قصد آموزش نحوه راه اندازی سالن پرورش بوقلمون بیوتی را داریم. بوقلمون بیوتی کاملا شبیه به سایر نژاد ها می باشد، هم از لحاظ خورد و خوراک، هم از لحاظ پرورش و هم از لحاظ سرعت رشد و بیماری ها می توان با سایر گونه ها مقایسه نمود. اما با توجه به وزن سنگین و سرعت رشد بالایی که دارد، بیشتر مورد توجه پرورش دهندگان صنعتی می باشد، البته شما هم می توانید این پرنده را در مزرعه و حیاط یا سالن پرورش دهید. پرورش بوقلمون انگلیسی و نکات مهم آن

چگونه پرورش بوقلمون بیوتی را شروع کنیم ؟

اولین و مهم ترین شرط برای شروع هر کاری داشتن علاقه است، در صورتی که به پرورش پرندگان اهلی و ماکیان به خصوص بوقلمون علاقه دارید و از عهده نگهداری و مشکلات آنها بر می آیید می توانید کسب و کار خود را شروع کنید. چون پرنده ها مشکلات زیادی را به همراه خواهند داشت و شما باید تمامی این مشکلات را از قبل پیش بینی نموده و برای آنها راه حل هایی را در نظر گرفته باشید و کسب درآمد از این راه را در وهله بعدی قرار دهید.

ملزومات لازم برای شروع پرورش بوقلمون بیوتی

مهم ترین ملزومات و تجهیزات اولیه ای که برای شروع کار باید فراهم کنید، شامل موارد زیر می شود:

  1. تهیه مکان مناسب
  2. تهیه تجهیزات گرمایشی، سرمایشی، رطوبت ساز و تهویه
  3. تهیه دانخوری و آبخوری
  4. تهیه جیره مخصوص بوقلمون های بالغ و جوجه بوقلمون ها
  5. تهیه دستگاه جوجه کشی مناسب بوقلمون
  6. فراهم سازی مکان مخصوص جوجه ها
دستگاه جوجه کشی هواباتور ۱۶۸ تایی
» دارای شانه های همه کاره برای جوجه کشی از تخم های بزرگ و کوچک
» امکان تهویه و همگن سازی خودکار حرارت و رطوبت
» بهره گیری از جدیدترین و بروز ترین برد کنترلر موجود در ایران
قیمت : ۱۲,۵۰۰,۰۰۰ تومان
ملزومات مکان پرورش بوقلمون بیوتی
ملزومات مکان پرورش بوقلمون بیوتی

مرحله اول – تهیه مکان مناسب پرورش بوقلمون ها

نوع مکان انتخابی مستقیما با میزان سرمایه شما رابطه خواهد داشت، یعنی اگر سرمایه زیادی در اختیار داشته باشید و توانایی پرورش بوقلمون های زیادی را داشته باشید، می توانید مکان وسیعی را برای اینکار انتخاب کنید. اما اگر سرمایه کمی در اختیار دارید می توانید با استفاده از یک مکان کوچک نیز شروع کنید.

مهم ترین مسئله در انتخاب مکان توجه به ظرفیت آن ، برخورداری از آب و برق و گاز و کیفیت ساخت و ایمنی آن است. بهتر است مکان مورد نظر به دور از شهر و مناطق مسکونی و نزدیک به جاده باشد، چرا که پرورش بوقلمون در سطح انبوه باعث متصاعد شدن بوی نامطبوع آنها خواهد شد که باید با استفاده از فن های تهویه این بو را به محیط بیرون منتقل کنید و در صورتی که در نزدیکی سالن پرورش شما خانه های مسکونی وجود داشته باشد، احتمال انتقال بیماری به انسان ها بالا خواهد بود.

مکان مورد نظر باید دارای حیاط یا فضای سرسبزی باشد تا روزانه چندین ساعت بوقلمون ها را در محیط آزاد رها کنید. این کار سبب خواهد شد تا بوقلمون ها چند ساعتی در هوای آزاد تنفس کنند و فرصتی برای پاکیزه سازی سالن وجود داشته باشد. هم چنین برای جوجه های یک روزه، انبار جیره و دستگاه جوجه کشی مکان های مخصوصی وجود داشته باشد، چون شرایط نگه داری آنها و دما و رطوبت محیط متفاوت از سایر محیط هاست.

توجه : در هر متر مربع می توان ۸ الی ۱۰ جوجه بوقلمون را تا سن دو هفتگی پرورش داد، پس از گذشت دو هفته باید بوقلمون ها را به سالن اصلی منتقل کنید، در سالن اصلی به ازای هر ۳ الی ۴ عدد بوقلمون یک متر مربع کفایت خواهد کرد.

مرحله دوم – تهیه تجهیزات سرمایشی و گرمایشی

در پرورش بوقلمون بیوتی باید دقت کنید که بوقلمون ها بر خلاف سایر پرنده ها نسبت به گرما و سرما حساس تر بوده و بیشتر دچار بیماری می شوند، بنابراین باید در پرورش آنها دقت بالایی را به خرج داد. تجهیزات سرمایشی، گرمایشی، رطوبتی و تهویه بسته به مساحت سالن شما متفاوت خواهد بود. تجهیزات گرمایشی متعددی مانند بخاری گازی، هیتر گلخانه ای، جت هیتر مرغداری، جت هیتر برقی و … وجود دارند که به تناسب محیط می توانید انتخاب کنید. بوقلمون ها در دوره های مختلف زندگی نیاز به درجه دمایی متعددی دارند، دمای محیط آنها تا سن دو هفتگی باید بین ۳۲ الی ۳۴ درجه، دو هفتگی تا یک ماهگی بین ۲۷ الی ۳۰ ، یک ماهگی تا سن بلوغ بین ۲۴ الی ۲۷ درجه باشد.البته در مواقعی از سال که هوا خنک و مرطوب است، نیازی به استفاده از تجهیزات گرمایشی نخواهد بود.

هم چنین از جمله تجهیزات سرمایشی می توان به کولر گازی، کولر آبی، رطوبت ساز های سرد و … اشاره نمود که همگی قادر به کاهش دمای محیط سالن هستند. از این تجهیزات نیز تنها زمانی استفاده خواهید کرد که دمای محیط بیش از حد افزایش یافته باشد.

اگر در مناطق گرمسیر و خشک زندگی می کنید حتما باید رطوبت محیط پرورش بوقلمون ها را تا ۵۵ الی ۶۰ درصد بالا ببرید، رطوبت بالا سبب رشد بهتر، جلوگیری از بیماری ها، تخم گذاری راحت تر، افزایش اشتها و … خواهد شد. برای این منظور می توانید از رطوبت ساز های التراسونیک نیز استفاده کنید. این رطوبت ساز ها ضمن افزایش رطوبت محیط باعث کاهش دما نیز خواهد شد.

برای تهویه هوای سالن و وارد سازی اکسیژن تازه به داخل می توانید از فن های دمنده استفاده کنید، این فن ها نسبت به سایر نمونه های موجود در بازار از کیفیت بالاتری برخوردار است، اندازه و تعداد فن ها نیز بسته به مساحت و ارتفاع سالن شما متفاوت خواهد بود.

مرحله سوم – تهیه آبخوری و دانخوری

پس از تجهیز کردن محیط نوبت به تهیه دانخوری ها و آبخوری ها خواهد رسید. دانخوری و آبخوری  های متعددی در بازار وجود دارد که دارای ظرفیت های و اندازه های مختلفی هستند، انتخاب و خرید هر کدام از آنها کاملا سلیقه ای است. اما نکته مهم مربوط به جنس و ظرفیت آنهاست، بهتر است از جنس استیل و پلاستیک آنتی باکتریال انتخاب شود. دانخوری و آبخوری مربوط به بوقلمون های بالغ باید بزرگتر و بلند تر از دانخوری و آبخوری جوجه ها باشد. به ازای هر ۲۰ جوجه یک دانخوری و یک آبخوری در نظر بگیرید. در مورد بوقلمون های بالغ نیز به ازای هر ۸ الی ۹ عدد یک دانخوری و یک آبخوری کافی خواهد بود.

مرحله چهارم – تهیه جیره غذایی مخصوص بوقلمون های بالغ و جوجه ها

برخی از پرورش دهندگان به منظور صرفه جویی در هزینه پرورش اقدام به تغذیه بوقلمون ها با استفاده از مانده های غذایی و سبزی و علوفه می کنند، این روش تغذیه ای اصلا توصیه نمی شود چرا که بوقلمون ها نیز مانند هر موجود زنده دیگری برای رشد بهتر و کاملتر نیاز به دریافت تمام ویتامین ها، پروتئین ها و مواد معدنی دارند. این مواد از طریق جیره غذایی مخصوص بوقلمون ها تامین خواهد شد.

برای نگهداری جیره غذایی بوقلمون ها باید اتاق جداگانه ای را در نظر بگیرید. انبار غلات باید کاملا خنک و خشک باشد، تا از فاسد شدن مواد غذایی جلوگیری شود. برای کاهش دمای انبار می توانید از کولر های گازی یا آبی استفاده کنید.

اولویت خرید جیره غذایی بستگی به نحوه شروع کار شما خواهد داشت. اگر قصد دارید کار پرورش را با خرید جوجه های چند روزه شروع کنید طبیعتا ابتدا باید جیره مخصوص جوجه ها را تهیه کنید، اما اگر قصد شما خرید بوقلمون های بالغ باشد اولویت خرید شما جیره غذایی بوقلمون های بالغ خواهد بود، بنابراین از خرید انبوه و یکجای جیره پرهیز کنید چون فاسد خواهد شد.

مرحله پنجم – خرید دستگاه جوجه کشی بوقلمون

تولید کننده های زیادی در بازار وجود دارند که اقدام به تولید دستگاه های جوجه کشی در کیفیت و ظرفیت های مختلفی می کنند، نکته اول در خرید دستگاه جوجه کشی توجه به کیفیت و کارایی آن به جای تمرکز بر قیمت آن است. دستگاه های غیر اتومات، معیوب و کم کیفیت دارای قیمت ارزانی هستند و اگر کسی دستگاهش را با قیمت پایین به فروش می رساند، صرفا نمی توان گفت که به فکر افزایش فروش است، بلکه این احتمال وجود دارد که در ساخت دستگاه های خود از قطعات ارزان استفاده می کند.

راهنمای خرید دستگاه جوجه کشی

ماشین جوجه کشی درنا ۲ ظرفیت ۳۳۶ عدد
» دارای راندمان جوجه کشی بالای ۹۵ درصد
» مجهز به سیستم تامین رطوبت اتوماتیک و مدرن
» برخورداری از سیستم چرخش هوشمند و خودکار
قیمت : ۱۴,۸۰۰,۰۰۰ تومان

راهنمای خرید دستگاه جوجه کشی

نکته دوم دقت بیشتر هنگام خرید دستگاه های دست دوم است. لطفا توجه فرمایید که دستگاه های جوجه کشی دست دوم فاقد گارانتی هستند و اگر معیوب باشد باید با هزینه خودتان آن را تعمیر کنید. هم چنین سعی کنید دستگاه های بدنه pvc خریداری کنید چون امکان شستشوی راحت و بدون دردسر در آنها وجود دارد و از دوام و طول عمر بالایی نیز برخوردار خواهد بود.

مهم ترین وظیفه های یک دستگاه جوجه کشی قابلیت تعیین و تامین خودکار دما و رطوبت، چرخش خودکار تخم ها و تهویه و اکسیژن رسانی دائمی می باشد. عدم برخورداری دستگاه از هر یک قابلیت های اشاره شده موجب اختلال در روند جوجه کشی و در نتیجه کاهش شدید راندمان آن خواهد شد.

نکته مهم : دستگاه های جوجه کشی قابلیت جوجه کشی از تخم تمامی پرنده های اهلی را دارد، کافیست دما و رطوبت آن را تنظیم نموده تا پروسه جوجه کشی شروع شود، بنابراین اگر کسی دستگاه های خود را تحت عنوان دستگاه مخصوص بوقلمون به فروش رساند، باور نکنید و به تحقیق ادامه دهید. هم چنین دستگاه های ستر و هچر همزمان این قابلیت را دارند که بدون توقف اقدام به تولید جوجه کنند، یعنی همزمان با قرار دادن تخم های رسیده به دوران هچ در قسمت هچر، تخم های تازه ای را نیز وارد دستگاه نمود، در حالی که دستگاه های تمام ستر این قابلیت را ندارند و تا پایان دوره جوجه کشی نمی توان تخم های جدیدی را وارد دستگاه نمود.

اتاق مخصوص دستگاه جوجه کشی نیز باید دارای دستگاه های سرمایشی، گرمایشی و رطوبت ساز باشند، اگر چه دستگاه های هوشمند در هر دما و رطوبتی قادر به جوجه کشی خواهند بود، اما برخی از دستگاه ها به منظور کارکرد صحیح باید دما و رطوبت خاصی را برای آنها فراهم نمود. دمای ۲۰ الی ۲۵ درجه  و رطوبت ۵۰ الی ۵۵ درصد برای اتاق جوجه کشی مناسب خواهد بود.

مرحله ششم – فراهم سازی مکان مخصوص جوجه ها

اگر قصد خرید جوجه چند روزه داشته باشید و یا با استفاده از دستگاه جوجه کشی و تخم های نطفه دار اقدام به تولید جوجه کنید، قطعا باید مکان مخصوص جوجه ها را فراهم کنید. این مکان باید کاملا گرم باشد، یعنی حتما دارای تجهیزات گرمایشی مانند بخاری گازی و یا هیتر گازی باشد. استفاده از لامپ مادر مصنوعی نیز در گرم نگه داشتن جوجه بوقلمون ها، افزایش اشتها و از بین بردن میکروب های موجود در محیط تاثیر گذار خواهد بود.

بستر جوجه ها حتما باید از بستر بوقلمون های بالغ جدا باشد، چرا که تغذیه و شرایط محیطی جوجه ها متفاوت از بوقلمون های بالغ است. دانخوری ها و آبخوری های جوجه ها نیز باید کوتاه تر و کوچک تر از دانخوری و آبخوری های بوقلمون های بالغ باشد.

تصمیم به خرید

پس از فراهم سازی تمامی موارد فوق، باید تصمیم خود را برای ادامه کار بگیرید، برخی تمایل به خرید بوقلمون های بالغ و تخمگذار دارند تا از تخم های آنها جوجه کشی کرده و بدین شکل به توسعه کار بپردازد. برخی نیز برای صرفه جویی در هزینه ها اقدام به خرید جوجه های چند روزه بوقلمون می کنند. اما روش سومی نیز وجود دارد و آن استفاده از دستگاه جوجه کشی و تخم نطفه دار بوقلمون برای تولید جوجه و در نتیجه شروع کسب و کار است.

هر یک از این روش ها معایب و مزایای مختص به خودشان را دارند. به صورت خلاصه وار در ادامه توضیح داده شده است:

 

روش های پرورش بوقلمون بیوتی
روش های پرورش بوقلمون بیوتی

 

۱- اگر بوقلمون بالغ و تخمگذار بخرید، دقیقا ۶ ماه جلو خواهید افتاد چون اگر اقدام به خرید تخم نطفه دار کنید باید یک ماه صبر کنید تا جوجه ها از تخم بیرون بیایند و ۵ ماه نیز صبر کنید تا شروع به تخم گذاری کنند. اما به این نکته نیز توجه کنید که بوقلمون های بالغ قیمت خیلی بالایی دارند و حتما از افراد مطمئن خرید کنید تا بوقلمون هایی سالم تحویل تان دهد.

۲- جوجه بوقلمون های یک هفته ای یا دو هفته ای قیمت خیلی پایین تری نسبت به بوقلمون های بالغ دارند ، اما برای اینکه بالغ شوند، به ۵ ماه زمان نیاز دارند. هنگام خرید جوجه ها از یک متخصص کمک بگیرید تا در تشخیص و خرید جوجه های نر و ماده و هم چنین سالم بودن آنها کمک تان کند.

۳- در پرورش بوقلمون بیوتی خرید تخم نطفه دار و دستگاه جوجه کشی دارای مزایای زیادی نسبت به دو روش فوق است، چرا که دستگاه جوجه کشی را یکبار برای همیشه خریداری می کنید و پس از آن هر زمان که نیاز بود می توانید جوجه تولید کنید. هم چنین از جوجه های تولید شده می توانید تعدادی را پرورش دهید و تعدادی را نیز به منظور تامین هزینه های آینده (مانند خرید دان برای جوجه ها) به بازار عرضه کنید.

نکات مهم هنگام خرید بوقلمون

اگر تصمیم به خرید بوقلمون های مادر و یا جوجه بوقلمون دارید، باید نکات مهمی را مد نظر قرار دهید تا در آینده با مشکلاتی از قبیل تلفات و مرگ میر آنها رو به رو نشوید. این نکات به عبارت زیر است:

الف – سعی کنید از خود پرورش دهنده خرید کنید و خرید خود را حتما حضوری انجام دهید. خرید غیر حضوری بخصوص از شهر های دور اصلا توصیه نمی شود، چرا که احتمال مرگ پرنده حین حمل و جا به جایی وجود دارد و ضمنا امکان کلاهبردار بودن فرد فروشنده و فروش پرنده های بیمار دور از ذهن نیست.

 

راهنمای خرید بوقلمون بیوتی
راهنمای خرید بوقلمون بیوتی

 

ب- حتما به محل پرورش بوقلمون بیوتی مراجعه کنید تا وضعیت بهداشتی و تغذیه ای آنها را از نزدیک مراجعه کنید. سالن های پرورشی که از وضعیت بهداشتی خوبی برخوردار نیستند، به عنوان مثال در صورت کثیف و پر فضله بودن کف سالن، کثیف بودن دانخوری ها و آبخوری ها، بوی بسیار بد سالن و … همگی نشانه های عدم وجود بهداشت در پرورش است و اگر شخص پرورش دهنده با استفاده از مواد غذایی مانده و غیر استاندارد اقدام به تغذیه بوقلمون ها می کند، می توان گفت که احتمال بیمار بودن و یا بیمار شدن بوقلمون ها وجود خواهد داشت.

ج- از پرورش دهنده سوال کنید که آیا واکسن های لازم را در زمان های مقرر به بوقلمون ها تزریق می کند یا خیر؟ در صورت عدم آگاهی پرورش دهنده از واکسن ها و دارو های مربوط به بوقلمون ها می توان این احتمال را داد که بوقلمون ها بیمار هستند، یا در آینده بیمار خواهند شد.

د- وضعیت بوقلمون ها را از نزدیک ببینید و سعی در گرفتن بوقلمون ها داشته باشید. در صورتی که بوقلمون ها بسیار سرحال و زرنگ هستند، می توان گفت که وضعیت سلامت خوبی دارند.

ه- بوقلمون های سالم را در حال آواز خواندن خواهید یافت، بوقلمون های ماده صدای آرام تر و کوتاه تری دارند، اما بوقلمون های نر آواز بلند تر و طولانی تری دارند.

و- در یک حالت ساده می توان گفت که بوقلمون های بیمار کاملا بی حال و خمار هستند و حوصله آواز خواندن، دویدن و غذا خوردن را ندارند و اکثر اوقات خواب آلود و گوشه گیر هستند. اگر بوقلمونی بیمار باشد، احتمال انتقال بیماری به سایر بوقلمون ها در آینده وجود خواهد داشت.

ز- تمامی موارد فوق برای جوجه بوقلمون ها نیز کاربرد دارد، در صورتی که قصد خرید جوجه بوقلمون ها را دارید، حتما از پرورش دهنده سوال کنید که آیا واکسن های مربوطه را به جوجه ها تزریق کرده یا خیر. جوجه بوقلمون ها استعداد بالایی در ابتلا به بیماری دارند و در صورت غفلت امکان بیمار شدن کل گله وجود خواهد داشت، بنابراین در خرید و نگهداری آنها دقت زیادی را به خرج دهید.

نکات مهم هنگام خرید تخم نطفه دار بوقلمون

شاید جزو کسانی باشید که برای شروع کار تصمیم به خرید تخم نطفه دار و دستگاه جوجه کشی گرفته اید. بنابراین قبل از اقدام به خرید تخم های نطفه دار باید به نکات مهم زیر توجه فرمایید :

۱- حتما خرید خود را حضوری انجام دهید و به جای خرید از فروشنده، از خود پرورش دهنده ها خرید کنید چرا که می توانید از وضعیت تغذیه ای و بهداشتی بوقلمون های مادر نیز مطلع شوید. بوقلمون های دارای بیماری های عفونی احتمالا تخم هایی بدون نطفه و دارای نطفه بیمار تولید خواهند کرد.

 

راهنمای خرید تخم نطفه دار بوقلمون
راهنمای خرید تخم نطفه دار بوقلمون

 

۲- هنگام مراجعه به پرورشگاه، وضعیت تغذیه و سلامت بوقلمون های تخم گذار و وضعیت کلی بهداشت محیط را تحت نظر بگیرید. لازمه نطفه دار بودن تخم ها تغذیه کامل و صحیح بوقلمون های تخم گذار است و صد البته وجود بوقلمون نر در محیط لازم است. جیره غذایی بوقلمون ها باید سرشار از پروتئین و کلسیم باشد.

۳- محیط زندگی سالم و بهداشتی، تاثیر زیادی در سلامت نطفه ها خواهد داشت. تمیز بودن کف سالن، تمیز بودن دانخوری ها و آبخوری ها و استفاده از جیره غذایی تازه و سالم همگی نشان از خوب بودن وضعیت بهداشتی سالن پرورش دهنده دارد.

۴- هنگام خرید به اندازه تخم ها دقت کنید و یک به یک بررسی کنید، در حالت معمولی تخم این پرنده کمی بزرگتر از تخم مرغ است و دارای نوک تیز تری است. هم چنین بر روی آن لکه های قهوه ای رنگ مشاهده می شود. بنابراین از خرید هر نوع تخم مشکوکی پرهیز کنید.

۵- تخم های ترک خورده، آلوده به خون و فضولات، دایره ای شکل، بسیار بزرگ و یا بسیار کوچک تبدیل به نطفه نخواهند شد، بنابراین از تحویل گرفتن آنها خودداری کنید. خرید تخم های خیس و یا قبلا شسته شده ریسک بالایی دارد چرا که احتمال از بین رفتن لایه محافظ تخم ها وجود دارد و به گفته های فروشنده اکتفا نکنید.

۶- به گله توجه کنید! برای نطفه دار بودن تخم ها وجود بوقلمون نر در محیط ضروری است. هم چنین پس از خرید تخم ها، تعداد تخم ها را با تعداد بوقلمون های تخم گذار موجود در سالن مقایسه کنید. در صورتی که تعداد تخم ها خیلی بیشتر از تعداد بوقلمون های ماده بود می توان گفت که تعدادی از تخم های خریداری شده کهنه هستند. توجه کنید که هر چه تخم ها تازه تر باشند، احتمال تبدیل شدن آنها به جوجه بالا خواهد بود.

۷- اگر در مواقع گرم سال مانند اواسط تابستان اقدام به خرید تخم نطفه دار بوقلمون می کنید، احتمال بدون نطفه بودن تخم ها بالا خواهد بود. چون بوقلمون ها در فصل گرما تمایل کمتری به جفت گیری دارند و پرورش دهنده باید با استفاده از شیوه های تقویتی و تغذیه ای آنها را تحریک به جفت گیری کند.

نحوه جوجه کشی از تخم بوقلمون بیوتی

جوجه کشی از تخم بوقلمون بیوتی نیز مانند جوجه کشی از تخم هر پرنده دیگری بسیار لذت بخش و درآمد زا خواهد بود، اما در این امر نیز باید نکات و تکنیک های لازمه را رعایت کنید. در مقاله جوجه کشی بوقلمون می توانید اطلاعات تکمیلی در مورد نحوه انجام این کار را بیاموزید.

انتقال جوجه ها به بستر

 

اصول تغذیه جوجه بوقلمون
اصول تغذیه جوجه بوقلمون

 

پس از گذشت مدت زمان ۲۸ الی ۳۰ روز، جوجه ها از تخم بیرون خواهند آمد. در این فرصت می توانید مکان مخصوص آنها را آماده کنید. کف بستر را با استفاده از پوشال نرم و یا خاک اره پر کنید تا کف پای جوجه ها زخم نشود و از طرف دیگر تمیز کردن بستر راحت تر باشد.

در مکان آنها به جز دانخوری و آبخوری هیچ وسیله دیگری وجود نداشته باشد، چون جوجه ها در پیدا کردن غذای مناسب خود با مشکل روبرو خواهند شد. رنگ دانخوری ها و آبخوری ها باید جذاب و گیرا باشد تا جوجه ها به سمت آنها تحریک شوند. اگر جوجه ها قادر به درک غذا و آب نیستند می توانید چند بوقلمون بزرگتر را در محیط آنها قرار دهید تا جوجه ها نحوه غذا خوردن را از آنها بیاموزد.

حتما از لامپ مادر مصنوعی در محیط آنها استفاده کنید، همانطور که توضیح داده شد این لامپ باعث نابودی میکروب ها و افزایش اشتهای جوجه ها و مهم تر اینکه سبب گرم نگه داشته شدن آنها خواهد شد.

پس از انتقال جوجه ها به بستر آنها را به کمک آب و شکر (۱۰ درصد) تغذیه کنید و بلافاصله به آنها دان ندهید، تا محتویات زرده موجود در بدن آنها کاملا مصرف شود.

آماده سازی بستر بوقلمون های بالغ و گوشتی

پس از گذشت ۲ الی ۳ هفته بوقلمون ها بالغ خواهند شد، بنابراین باید آنها را به سالن اصلی منتقل کنید، البته اگر اقدام به خرید بوقلمون های بالغ کرده باشید، از همان روز اول باید آنها را به سالن اصلی منتقل کنید.

کف بستر را با استفاده از پوشال های نرم و یا خاک اره بپوشانید و دانخوری ها و آبخوری ها را به تعداد مناسب در محیط قرار دهید. تجهیزات سرمایشی، گرمایشی، تهویه و تامین رطوبت را نصب کنید و با استفاده از دماسنج و رطوبت سنج بهترین دما و رطوبت محیط پرورش آنها را تامین کنید.

 

سالن پرورش بوقلمون بیوتی
سالن پرورش بوقلمون بیوتی

 

کف و سقف و دیواره های سالن را باید کاملا عایق بندی کنید تا از ورود حشرات و موجودات موذی مانند مگس، موریانه، سوسک، موش  و… جلوگیری شود چون این موجودات ناقل بیماری های زیادی هستند. به منظور رعایت بهداشت حتما قبل از ورود به سالن و بعد از خروج از آنجا چکمه های خود را بشویید و از ماسک و دستکش استفاده کنید.

مکان مشخصی را برای بوقلمون های تخم گذار در نظر بگیرید تا در آرامش اقدام به تخمگذاری کنند. لانه گرم و نرم و محیط آرام تاثیر زیادی در تخمگذاری بوقلمون ها خواهد داشت، پس اگر می خواهید میزان تخم گذاری بوقلمون ها را افزایش دهید ضمن رعایت نکات مهم تغذیه ای، این موارد را نیز مد نظر داشته باشید.

ساعات نوردهی و شدت نور در کیفیت پرورش بوقلمون بیوتی تاثیر گذار خواهد بود. سعی کنید از لامپ های مهتابی کم مصرف استفاده کنید و شدت نور طوری باشد که مستقیما به چشم بوقلمون ها نتابد، هم چنین ساعات روشنایی باید بین ۱۳ الی ۱۴ ساعت باشد.

از ورود افراد و پرنده های متفرقه به داخل سالن خودداری کنید، چرا که احتمال انتقال بیماری از این طریق نیز وجود دارد و در صورت اصرار افراد جهت ورود به سالن آنها را به لباس های بهداشتی نظیر چکمه، ماسک و دستکش و … مجهز کنید.

تغذیه بوقلمون ها در دوره های مختلف

بوقلمون های نیز مانند سایر ماکیان در هر دوره از زندگی خود نیاز به جیره غذایی خاصی دارند، جیره غذایی جوجه بوقلمون ها استارتر نامیده می شود. هم چنین جیره بوقلمون های نر از بوقلمون های ماده متفاوت است چرا که طرز زندگی این دو با هم متفاوت است. متاسفانه برخی از پرورش دهندگان بدون در نظر گرفتن این نکات و به صورت سنتی اقدام به تغذیه بوقلمون ها می کند. برخی فقط از سبزیجات و برخی نیز فقط از گندم آنها را تغذیه می کند که این کار عدم رشد صحیح بوقلمون ها و در نتیجه کاهش تولید و درآمد را به دنبال خواهد داشت. برای دریافت اطلاعات کامل به مقاله تغذیه بوقلمون ها مراجعه کنید.

بهداشت و بیماری های بوقلمون ها

همانطور که ادامه مقاله نیز اشاره شد، بوقلمون ها نسبت به سایر پرنده ها استعداد بالاتری در بیمار شدن را دارند، بنابراین باید موارد بهداشتی را جدی گرفت و واکسن های مربوطه را در دوره های مشخصی تزریق نمود. در مقاله بیماری بوقلمون ها می توانید با بیماری های مختلف این پرنده و روش های پیشگیری و درمان اشنا شوید.

فروش محصولات حاصل از پرورش بوقلمون

طبیعتاٌ هدف هر پرورش دهنده ای از پرورش بوقلمون بیوتی کسب درآمد است. هدف از پرورش بوقلمون بیوتی نیز کسب درآمد از فروش تولیدات حاصل از ماه ها تلاش می باشد. محصولاتی که می توانید به بازار عرضه کنید شامل تخم خوراکی بوقلمون، تخم نطفه دار بوقلمون، جوجه چند روزه بوقلمون، بوقلمون های نر گوشتی و بوقلمون های ماده گوشتی یا تخمگذار خواهد بود که هر کدام از آنها مشتریان خاص خود و قیمت مختص به خود را دارند.

فروش از طریق اینترنت، فروش حضوری، افتتاح مغازه، فروش عمده و یا خرده به عمده فروش ها و خرده فروش ها از جمله روش های فروش محصولات می باشد، تکنیک های بازاریابی و فروش محصولات در مقاله ای جداگانه مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

در تهایت پیشنهاد میکنیم مطلب آموزش چگونگی پرورش بوقلمون در پشت بام خانه را مطالعه کنید و ویدیو بوقلمون در پشت بام را مشاهده کنید که بسیار جالب می باشد.

نوشته های مشابه

‫۱۶ دیدگاه ها

    1. سلام دوست عزیز
      دارو باید بر اساس تشخیص دامپزشک تجویز بشه و مصرف خودسرانه ش درست نیس
      برای درمان خانگی
      اگه بوقلمون دیگه داری از اونا جداش کن
      محیط نگهداریشو گرم کن توی محیط یه رطوبت ساز بذار اگه دسترسی نداشتی یه کاسه اب بذار توش روغن نعناع و یا اکالیپتوس بریز
      دمنوش بابونه تهیه کن براش
      یه قاشق چایخوری بابونه ی خشکو بریز تو ۱۰۰ سی سی اب جوش بذار بمونه سرد که شد صاف کن بده بهش

    1. سلام دوست عزیز
      سوالتون رو کامل بپرسید برای کدام طیور؟ بوقلمون؟

  1. سلام. ایا بوقلمون بیوتی جوجه میگند وارداتی هستند و تخمی که بعده میزارنند عقیم ونطفه نداره صحت داره ممنون

    1. سلام
      اینکه عقیم هست یا نه رو که نمیشه گفت
      همه وارداتی ها هم اینجوری نیستن ولی نژاد های اصیل که وارد میشن ممکنه دستکاری ژنتیکی شده باشن

  2. سلام داخل باغمون یک سالون تقریبا ۲۵۰ متری داریم چندتا جوجه یک ماه میتونم پرورش بدم داخلش

  3. سلام خسته نباشید.چه تفاوت هایی میان بوقلمون بیوتی و برنز هست؟کدامیک برای پرورش مناسبترند؟

  4. با ۲۰۰ میلیون تومان چه تعداد بوقلمون رو تا تا زمان عرضه به بازار میتونم پر‌ورش بدم و چند درصد سود حاصله میتونه باشه

    1. بستگی به نحوه شروع کار و تعداد و قیمت تجهیزات خریداری شده داره
      اگر از دستگاه جوجه کشی و تخم نطفه دار استفاده کنید، هزینه کمتری خواهد داشت و برای خرید تجهیزات هم سعی کنید از خود تولید کننده بخرید تا ارزون تر در بیاد.

  5. سلام
    میخوام داخل باغمون توی روستا ی مساحت ۱۰۰ متری بوقلمون بیوتی بزنم..
    بنطرتون امکانش هست؟؟

  6. سلام و خسته نباشید.
    من میخواستم تو حیاطمون نگه دارم که تو شهر است و به تعداد محدود مثلا ۱۵ یا ۲۰ تا میخواستم ببینم فضولات این پرنده همسایه هارو آزار ندهد؟؟؟؟؟

    1. اگر حیاط دارید،میتونید توی حیاط براشون یک اتاق کوچیک درست کنید
      چون تعدادشون کم فکر نکنم مشکل زیادی به وجود بیاره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋