الزامات هفته اول در پرورش بوقلمون

چرا هفته اول در پرورش بوقلمون بسیار مهم است؟

نگهداری از جوجه بوقلمون و اقدام به پرورش آن یکی از پربازده ترین منابع درآمدی برای افراد می‌باشد. شناخت و آگاهی از شیوه پرورش بوقلمون کمک شایانی در نتیجه راندمان کاری شما خواهد داشت. اما چه اقداماتی باید در هفته اول پرورش بوقلمون انجام داد و الزامات آن چیست در این مقاله از چیکن دیوایس آورده شده است.

چگونگی نگهداری از جوجه بوقلمون ها در روزهای اول

در هفته ی اول باید تمامی تجهیزات و امکانات مورد نیاز جهت تجهیز محل نگهداری آماده باشد. پس از انتقال جوجه ها از دستگاه جوجه کشی به بستر از پیش تعیین شده باید آنها زیر لامپ مادر مصنوعی قرار دهید. دمای محیط باید ۳۷ درجه باشد. توصیه می شود از لامپ مادر مصنوعی ترموستات دار استفاده شود.

دستگاه جوجه کشی هواباتور 336 تایی
دستگاه جوجه کشی هواباتور ۳۳۶ تایی
» ظرفیت جوجه کشی از ۲۸۰ تخم بوقلمون
» مجهز به پردازنده و کنترلر به روز و حرفه ای
» امکان تولید خودکار حرارت و رطوبت بدون دخالت کاربر
قیمت : ۱۸,۸۰۰,۰۰۰ تومان

شرایط پرورش جوجه بوقلمون

شرایط محیطی نقش اساسی در ادامه حیات جوجه بوقلمون ها دارد که برای افزایش سطح رشد جوجه ها باید به آنها توجه ویژه ای داشت این موارد عبارتند از…

شرایط پرورش جوجه بوقلمون - چیکن دیوایس

بستر بوقلمون

پوشال، تراشه چوب و نی خرد شده از مواردی است که می‌توان برای بستر بوقلمون از آن استفاده کرد.  بستر باید خشک بوده و عاری از آلودگی باشد.

عمق آن در فصل تابستان مابین ۸-۶ سانتی متر و در زمستان ۱۰ سانتی متر هنگام استفاده از تراشه چوب باشد، از قدرت جذب برخوردار بوده تا بتواند به سرعت خشک شود.

گرد و غبار ایجاد نکرده و بوقلمون را دچار بیماری های تنفسی نکند. در هفته اول باید ۳۰ جوجه در هر متر مربع پرورش داده شود و بیشتر از این میزان توصیه نمی‌‎شود.

توجه داشته باشید بستر در محلی که شیب دارد قرار نگیرد زیرا منجر به فلجی جوجه بوقلمون ها خواهد شد.

دمای مورد نیاز پرورش بوقلمون 

هنگام شروع دوره پرورش بوقلمون دمای محیط حدودا ۳۷ درجه باشد. این دما در اواخر هفته اول کاهش می یابد. در هفته اول جوجه ها نباید از منبع حرارتی دور شوند بهتر است برای تامین گرمای محیط از لامپ مادر مصنوعی استفاده کنید و در صورت استفاده از هیتر توجه داشته باشید دمای یکنواختی در کل سالن حاکم باشد.

مقدار رطوبت و تهویه مناسب برای پرورش بوقلمون

وجود هوای تازه در سالن نه تنها در پرورش بوقلمون بلکه در پرورش های دیگر نیز ضرورت دارد. استفاده از پنجره و یا هواکش های برقی راهکاری برای تهویه خواهد بود. دوره پرورش سالن نباید عاری از رطوبت مطلوب باشد و خشکی در آن حاکم شود زیرا در یک چنین شرایطی رشد موهای بوقلمون به کندی صورت خواهد گرفت.

البته دقت داشته باشید مقدار رطوبت زیاد و بوی بد از موارد نشان دهنده نقص در تهویه می‌باشد. مقدار مناسب رطوبت سالن ۶۰ الی ۷۰ درصد است. مقدار دی اکسید مجاز نیز ۲۵۰۰ppm بوده که معمولا هر بامداد اندازه گیری می‌شود. 

میزان نور مطلوب برای پرورش 

شدت و رنگ نور از عواملی است که در رشد بوقلمون ها تاثیر گذار است. به عنوان مثال استفاده از نور قرمز و یا سبز در سالن پرورش بوقلمون ها اثر مطلوبی بر روی بوقلمون ها خواهد داشت و توجه داشته باشید از نور آبی رنگ در پرورش بوقلمون ها استفاده نکنید زیرا اثر بدی بر روی آنها  خواهد داشت و قادر به دیدن نخواهند بود.

اغلب در هفته اول و بخصوص در ۴۸ ساعت اولیه به طور دائمی از نور استفاده می‌شود که با توجه به مطالعات انجام شده بهتر است یک ساعت خاموشی در این دو روز در نظر گرفته شود. به مرور از میزان نور کاهش می یابد و به ۱۴ الی ۱۸ ساعت در روز میرسد.

نکته: شدت نور زیاد باعث بروز بیماری کانیبالیسم در بوقلمون ها خواهد شد، اگر علایمی مثل نوک زدن به بدن و مخرج یکدیگر توسط بوقلمون ها مشاهده کردید به احتمال زیاد شدت نور باعث بروز این خوی در آنها  شده است که باید اقدامات لازم را برای جلوگیری از این کار انجام دهید.

تغذیه بوقلمون گوشتی و تخم گذار

در ساعات اولیه پس از به دنیا آمدن بوقلمون ها نباید تغذیه در اختیار آنها قرار گیرد و پس از گذشت ۱۰ الی ۱۲ محلول انرژی پلاس  در اختیار آنها قرار دهید.

می‌توانید این محلول را از داروخانه های دامپزشکی به راحتی تهیه کنید در غیر این صورت محلول آب با ۵ الی ۷ درصد شکر برای مصرف جوجه ها آماده سازی شود، در روزهای آتی تا ۴۰ روز از سوپر استارتر برای تغذیه آنها استفاده شود.

توجه داشته باشید به ازای هر ۴ بوقلمون یک دانخوری و آبخوری مورد نیاز است. جیره غذایی بوقلمون تخم گذار باید مقدار زیادی کلسیم و پروتئین را دارا باشد.

تغذیه بوقلمون گوشتی و تخم گذار - چیکن دیوایس

سخن آخر 

در این مقاله از وبسایت چیکن دیوایس در رابطه با الزامات هفته اول پرورش جوجه بوقلمون ها سخن گفته شد، در صورتی که قصد پرورش و نگهداری از بوقلمون ها را دارید حتما به هفته اول و الزامات کاربردی آن توجه ویژه داشته باشید تا دوره خود را با موفقیت پشت سر بگذارید.

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس