توجیه اقتصادی پرورش بوقلمون

آیا پرورش بوقلمون توجیه اقتصادی دارد؟

توجیه اقتصادی پرورش بوقلمون – بوقلمون پرنده ای با حاشیه سود بالاست اما به شرطی که تجربه و هنر کافی در زمینه پرورش این پرنده پر خاصیت را داشته باشید. هم چنان که افرادی را می بینید که با راه اندازی سالن های ساده پرورش بوقلمون حتی بدون مجوز نیز ماهانه درآمد بالایی را کسب می کنند. اما اینکه پرورش بوقلمون توجیه اقتصادی دارد یا خیر به دیدگاه خود شما و البته دانش و تجربه لازم برای این کار بستگی دارد. در این مقاله به صورت مختصر با ملزومات اولیه پرورش بوقلمون و دلایل قانع کننده برای شروع این کار اشنا خواهید شد. 

شرایط لازم برای شروع پرورش بوقلمون

برای شروع این کار باید دانش و تجربه لازم را داشته باشید تا با حداقل هزینه، بیشترین سوددهی را ببرید. برای کسب دانش و اطلاعات لازم در زمینه توجیه اقتصادی پرورش بوقلمون می توانید از کتاب ها و منابع اینترنتی کمک بگیرید و برای کسب تجربه از افراد پرورش دهنده و ماهر در این زمینه مشورت بگیرید، سپس با خرید اندک جوجه بوقلمون اقدام به پرورش نموده و پس از  کسب اطلاعات کامل می توانید پرورش بوقلمون در سطح انبوه را شروع کنید. 

دومین شرط لازم برای پرورش بوقلمون داشتن علاقه است. اگر علاقه کافی به این پرنده ها ندارید، قطعا نیز در این کار موفق نخواهید شد. چون در صورت داشتن علاقه، با صبر و حوصله به بیماری ها و مشکلات آنها رسیدگی خواهید کرد و از این طریق تجربه شما نیز در امر پرورش بوقلمون بالا خواهد رفت. 

چه نژادی از بوقلمون ها به صرفه هستند؟

پرورش بوقلمون برنز
پرورش بوقلمون برنز

اصولا دو نوع بوقلمون برای پرورش وجود دارند، اولین نوع آنها بوقلمون های سفید یا همان بیوتی و نیکولاس هستند که امروزه به دلیل نوسان قیمت ارز، افزایش قیمت دان ها و کاهش قیمت گوشت آنها صرفه اقتصادی ندارد. چون دوره رشد طولانی و سرعت رشد پایینی دارند.

اما در مقابل نیز افراد حرفه ای و با تجربه اقدام به پرورش نوع دوم یعنی بوقلمون های برنز اصلاح نژاد شده می کنند که از سرعت رشد بالایی برخوردارند و در عرض ۴ الی ۵ ماه نیز کاملا گوشتی شده و آماده عرضه به بازار خواهند بود که با پرورش بوقلمون نوع دوم می توانید درآمد سرشاری را به دست آورید. 

برای توجیه اقتصادی پرورش بوقلمون به چه مقدار فضا نیاز داریم؟

بوقلمون ها در هر مکان و در هر شرایطی قابل پرورش هستند، حتی آنها را در مناطق مرطوب شمالی و خشک جنوب کشور نیز می توان پرورش داد. اما برای توجیه اقتصادی پرورش بوقلمون باید شرایط بهینه ای را برای پرورش و نگه داری آنها فراهم کنید. چون که به سرما و گرمای شدید، رطوبت بسیار بالا و یا بسیار پایین حساس بوده و امکان بیماری و تلف شدن در آنها بالا خواهد بود. 

معمولا با یک مکان ۲۰ الی ۳۰ متری نیز می توان بوقلمون ها را پرورش داد، اما مهم ترین نکته در پرورش آنها وجود مراتع و زمین های کشاورزی در اطراف محل پرورش می باشد چون برای کاهش هزینه های تغذیه ای باید آنها در مراتع رها کنید تا بچرند، بوقلمون جزو پرنده هایی می باشد که سیستم گوارشی آنها قابلیت هضم علوفه ها را دارد. آنها میتوانند از گندم، یونجه، جو، شبدر، سبزیجات و سایر علوفه جات موجود در طبیعت تغذیه کنند. 

راهکار های افزایش سود در بحث توجیه اقتصادی پرورش بوقلمون

در بحث توجیه اقتصادی پرورش بوقلمون برای کاهش هزینه ها و در نتیجه افزایش سود و درآمد نهایی راهکارهای قابل اجرای زیادی وجود دارند که از جمله مهم ترین آنها می توان به موارد زیر اشاره نمود:

افزایش سود با جوجه کشی بوقلمون
افزایش سود با جوجه کشی بوقلمون
دستگاه جوجه کشی ۱۶۸ تایی
» بهره گیری از بدنه ی کاملا ایزوله و با دوام بالا
» دارای قابلیت ذخیره ی داده ها به مدت ۶۰ روز
» امکان کارکرد توسط باتری و بدون اتصال به برق
قیمت : ۹,۸۵۰,۰۰۰ تومان
  • الف – به جای خرید جوجه یک روزه، خودتان اقدام به تولید جوجه کنید. جوجه های یک روزه قیمت بالایی دارند و اگر هم وجود داشته باشند، احتمال بیماری در آنها بالا خواهد بود، اما شما با خرید تخم نطفه دار این پرنده و یک دستگاه جوجه کشی مناسب می توانید از تخم های نطفه دار این پرنده جوجه کشی کرده و جوجه هایی سالم تولید کنید که هم می توانید آنها را برای فروش به بازار عرضه کنید و هم خود اقدام به پرورش و گوشتی کردن آنها بکنید. با مطالعه مقاله های راهنمای خرید تخم نطفه دار و راهنمای خرید دستگاه جوجه کشی می توانید اطلاعات خود را در این زمینه افزایش دهید. 
  • ب- به جای استفاده از دان آماده بوقلمون ها، خودتان اقدام به جیره نویسی کنید. اگر کمی در تغذیه طیور تخصص دارید می توانید مواد غذایی مناسب این پرنده را ترکیب نموده و بهترین جیره ها را برای آنها بنویسید، اما اگر اطلاعاتی در این زمینه ندارید، با یک بار مراجعه به دامپزشک می توانید فرمول بهترین جیره بوقلمون های سیاه گوشتی را به دست آورده و برای همیشه از آن استفاده کنید. 
  • ج- برای خرید دانه ها و غلات مورد نیاز جیره، به جای مراجعه به فروشگاه های کوچک از مراکز عرضه آنها خرید کنید تا تخفیفی در خرید شما قائل شوند. این کار تاثیر زیادی در کاهش هزینه پرورش خواهد داشت. البته ناگفته نماند که باید این مواد را با استفاده از آسیاب و میکسر ترکیب کنید تا جیره غذایی یکنواختی ایجاد شود. 
  • د- سالن پرورش خود را جایی اجاره کنید که در اطراف آن مراتع زیادی وجود داشته باشد، در این صورت روزانه چندین ساعت می توانید بوقلمون ها در چراگاه رها کنید تا اقدام به تغذیه خود کنند، این کار نیز تاثیر زیادی در کاهش هزینه های شما خواهد داشت. 
  • و- برای جلوگیری از بیمار شدن و تلف شدن بوقلمون ها، حتما در دوره های مشخصی واکسن های لازم را به آنها تزریق کنید و حتما در آب آشامیدنی آنها از مولتی ویتامین استفاده کنید تا بدن پرنده ها در برابر بیماریها مقاوم تر شود. 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋