آشنایی با ۱۰ نژاد بوقلمون به همراه عکس

چنانچه قصد پرورش بوقلمون دارید، خواندن این مقاله برای شما بسیار مفید خواهد بود. بهتر است قبل از شروع پرورش بوقلمون، با انواع نژاد آن آشنا شده و بهترین نژاد مدنظر خود را پیدا کنید. در این مقاله از فروشگاه اینترنتی چیکن دیوایس، مهمترین و بهترین نژاد های بوقلمون، به شما معرفی شده اند.

به طور کلی، ۴۳ نژاد مختلف از بوقلمون ها، در دنیا کشف شده است. البته تمام این ۴۳ گونه برای پرورش مناسب نبوده و تنها پرورش برخی از آن ها رایج می باشد.

بعضی از نژاد ها به راحتی کرچ می شوند و می توان با جوجه کشی طبیعی اقدام به تکثیر و پرورش آنها کرد. اما برای تکثیر و جوجه کشی از تخم های نطفه دار بعضی دیگر از نژاد های بوقلمون، داشتن یک دستگاه جوجه کشی استاندارد لازم است.

دستگاه جوجه کشی 96 عددی ایزی باتور 2
دستگاه جوجه کشی ۹۶ عددی ایزی باتور ۲
» امکان جوجه کشی مداوم و بدون وقفه از تخم ها
» عدم ایجاد شوک دمایی، رطوبتی و حرکتی در تخم ها
» دارای شانه های همه کاره ی نسل جدید
قیمت : ۷,۱۰۰,۰۰۰ تومان

جدول وزن گیری انواع نژاد بوقلمون

جدول زیر میزان وزن گیری نژادهای مختف بوقلمون را برای شما ارائه می دهد:

نام نژادوزن گیری بوقلمون نر و ماده
بوقلمون برنز استانداردوزن نر :  ۱۲ تا ۱۷ کیلوگرم

وزن ماده : ۸ تا ۹ کیلوگرم

بوقلمون برنز سینه پهنوزن نر :  ۱۳ تا ۲۰ کیلوگرم

وزن ماده : ۸ تا ۱۴ کیلوگرم

بوقلمون سفید بیوتیوزن نر :  ۱۳ تا ۱۸ کیلوگرم

وزن ماده : ۶ تا ۹ کیلوگرم

بوقلمون سیاه نورفولکوزن نر :  ۸ تا ۱۱ کیلوگرم

وزن ماده : ۴ تا ۵ کیلوگرم

بوقلمون بوربونوزن نر : ۱۵ کیلوگرم

وزن ماده : ۸ کیلوگرم

بوقلمون ناراگانستوزن نر : ۱۰ تا ۱۲ کیلوگرم

وزن ماده : ۵ تا ۸ کیلوگرم

بوقلمون جرسی بوفوزن نر : ۹ کیلوگرم

وزن ماده : ۵ کیلوگرم

بوقلمون بلتس ویلوزن نر : ۷ تا ۹ کیلوگرم

وزن ماده : ۴ تا ۷ کیلوگرم

بوقلمون اسلیتوزن نر : ۱۰  کیلوگرم

وزن ماده : ۶ کیلوگرم

بوقلمون رویال پالموزن نر : ۷ تا ۹ کیلوگرم

وزن ماده : ۴ تا ۵ کیلوگرم

معرفی برترین گونه های بوقلمون

همانطور که گفته شد، ۴۳ گونه مختلف از بوقلمون ها در تمام جهان شناسایی شده اند که از میان آنها تنها ۱۰ نژاد به رسمیت شناخته می شود. بوقلمون های برنز، بیوتی و نورفولک سیاه، از رایج ترین گونه های بوقلمون بوده که در اکثر نقاط جهان برای تولید گوشت و تخم مورد استقبال قرار گرفته اند.

برای آشنایی با بهترین نژاد بوقلمون برای پرورش در ایران بر روی لینک کلیک کنید.

 

۱- بوقلمون برنز استاندارد (Bronze Turkey)

بوقلمون برنز یکی از محبوب ترین نژادهای بوقلمون در کشور ایران می باشد. پرهای این پرنده در زیر نور آفتاب درخشش مسی رنگ با سایه های سبز دارد که به همین دلیل به نام بوقلمون برنز شناخته میشود. این نژاد بوقلمون به صورت سنتی پرورش داده شده و دارای گوشت قرمز نرم و لطیف در قسمت ران ها و گوشت سفید در قسمت سینه است.

بوقلمون برنز استاندارد (Bronze Turkey) - چیکن دیوایسیکی از تفاوت های فاحش این نژاد با سایر بوقلمون ها، سروصدای زیاد آن ها است. زیستگاه این پرنده کشور انگلستان بوده و عموما برای تولید گوشت محبوبیت دارند. این بوقلمون گوشتی، در قرن بیستم به دو واریته بوقلمون برنز استاندارد و بوقلمون سینه پهن تقسیم بندی شد.

طول عمر بوقلمون برنز : ۳ تا ۷ سال

۲- نژاد بوقلمون برنز سینه پهن (Broad Breasted Bronze Turkeys)

نژاد بوقلمون برنز سینه پهن (Broad Breasted Bronze Turkeys) - چیکن دیوایسبوقلمون برنز سینه پهن از تلفیق دو نژاد بوقلمون برنز و بوقلمون وحشی به وجود آمد. این پرنده از نظر ظاهری و رنگ پرها کاملا به گونه برنز استاندارد شبیه است اما در میزان وزن گیری تفاوت فاحشی دارد. این پرنده به سرعت وزن گرفته و در دوران بلوغ به راحتی به وزن ۲۰ تا ۲۵ کیلوگرم می رسد.

یکی از محبوب ترین و به پرسودترین نژاد بوقلمون برای پرورش، بوقلمون برنز سینه پهن است.

۳- بوقلمون سفید یا بیوتی (Broad Breasted White Turkey)

گسترده ترین نژاد بوقلمون در دنیا، بوقلمون سفید است؛ این پرنده تنها نژاد صنعتی است که به صورت دولتی نیز قیمت گذاری میشود. بوقلمون بیوتی نسبت به بوقلمون برنز دارای پاهای کوتاه تر، سینه پهن تر و گوشت سفید بیشتری است. این بوقلمون اصلاح نژادی صدای بسیار کمتری از برنز ها نیز دارد.

بوقلمون سفید یا بیوتی (Broad Breasted White Turkey) - چیکن دیوایساین گونه، از تلاقی نژدهای برنز سینه پهن و بوقلمون سفید هلندی، به منظور تولید گوشت بیشتر پدید آمد. وزن گیری بالای این پرنده سبب شده تا در سن ۱۴ تا ۱۸ هفتگی برای ارسال به کشتارگاه آماده شود. 

به دلیل مقاومت بسیار پایین بوقلمون بیوتی، آنها تنها ۲ تا ۵ سال عمر میکنند. رنگ تمامی پرهای این پرنده به رنگ سفید یکنواخت است.

۴- بوقلمون سیاه نورفولک (Norfolk Black Turkey)

قدیمی ترین نژاد بوقلمون اهلی، که به نام بوقلمون سیاه اسپانیایی نیز شناخته میشود، گونه نورفولک است. این پرنده به دلیل گوشت خوش طعم خود، به محبوب ترین نژاد بوقلمون در شب کریسمس بریتانیا تبدیل شده است.

بوقلمون سیاه نورفولک (Norfolk Black Turkey) - چیکن دیوایساین گونه، بومی اروپا بوده و به دلیل پرهای ذغالی و براق خود، به بوقلمون سیاه نیز شهرت دارد. سینه این بوقلمون نسب به نژاد بیوتی و برنز بسیار کوچک تر بوده و در مقایسه با آن ها وزن بسیار کمتری دارد. گفته میشود که گوشت بوقلمون نورفولک مشکی، کمی نرم تر و لطیف تر از گوشت بوقلمون برنزی است. 

طول عمر بوقلمون نورفولک بلک : ۱۰ سال

۵- بوقلمون بوربون قرمز (Bourbon Red Turkey)

آرام ترین نژاد بوقلمون، نژاد بوربون است. بوقلمون بوربون که بومی کنتاکی ایالات متحده آمریکا می باشد، به دلیل طعم بی نظیر گوشت محبوبیت یافته است. گفته می شود افرادی که از گوشت این پرنده مصرف کرده اند، علاقه ای به مصرف گوشت سایر نژادهای بوقلمون ندارند.

بوقلمون بوربون قرمز (Broad Breasted White Turkey) - چیکن دیوایسهمان طور که از نام پرنده پیداست، پرهای این گونه به رنگ قهوه ای متمایل به قرمز آتشین است. این پرنده جذاب، علاوه بر تولید گوشت، برای تولید تخم بوقلمون نیز شهرت دارد. بوقلمون نژاد بوربون، برای جوجه کشی طبیعی بسیار عالی بوده و به راحتی نیز کرچ میشود. این در حالی است که شما برای سایر نژادها بهتر است از دستگاه جوجه کشی استفاده نمایید.

طول عمر بوقلمون بوربون : ۱۰ سال

۶- نژاد بوقلمون ناراگانست (Narragansett Turkey)

این گونه از بوقلمون در کشور ایران به ندرت یافت میشود اما یکی از نژادهای محبوب رودآیلند آمریکا است.

نژاد بوقلمون ناراگانست (Narragansett Turkey) - چیکن دیوایساین پرنده با پرهای ترکیبی و چتری خاکستری، زغالی، خرمایی و سفید ظاهری بسیار خیره کننده دارد. وزن گیری بوقلمون ناراگانست نسبت به نژاد برنز بسیار پایین بوده اما از تخم گذاری بالایی برخوردار است.

این نژاد بر خلاف سایر بوقلمون ها مقاومت بسیار بالایی در برابر سرما دارد.

طول عمر بوقلمون ناراگانست : ۱۰ سال

۷- بوقلمون جرسی بوف (Jersey Buff Turkey)

یکی از کوچکترین نژادهای بوقلمون، نژاد بوقلمون جرسی است. این گونه به صورت صنعتی و گسترده پرورش نمی یابد و تنها در مزارع کوچک یافت میشود.

بوقلمون جرسی بوف (Jersey Buff Turkey) - چیکن دیوایسنژاد بوقلمون جرسی باف دارای پرهای قهوه ای رنگ با حاشیه های سفید رنگ است. این نژاد از محبوبیت کمتری نسبت به سایر گونه های بوقلمون برخوردار است.

۸- بوقلمون کوچک سفید بلتس ویل (Beltsville Small White Turkey)

یک گروه تحقیقاتی در سال ۱۹۳۰، اقدام به پرورش و تولید گونه ای بوقلمون گوشتی کردند. این نژاد از تلفیق چندین بوقلمون متفاوت پدید آمده به نام بوقلمون بلتس ویل شناخته میشود. بلتس ویل ها ظاهری کاملا شبیه به بوقلمون بیوتی داشته اما جثه ای کوچکتر دارند.

بوقلمون کوچک سفید بلتس ویل (Beltsville Small White Turkey) - چیکن دیوایسامروزه بوقلمون بلتس ویل سفید در لیست پرندگان در معرض خطر انقراض قرار گرفته است.

بیشتر بخوانید : آشنایی با بوقلمون های وحشی

۹- بوقلمون اسلیت (Slate Turkey)

بوقلمون سنگی یا اسلیت، یکی از گونه های نادر در بین بوقلمون ها است. نظریه هایی مبنی بر پدید آمدن این نژاد از تلاقی بوقلمون سیاه و بوقلمون سفید وجود دارد؛ اما هیچ مدرکی مبنی بر اثبات این نظریه یافت نشده است. این پرنده عمدتا به عنوان پرنده زینتی و استفاده در نمایشگاه پرورش می یابد.

بوقلمون اسلیت (Slate Turkey) - چیکن دیوایسپرهای خاکستری با سایه های آبی باعث جذابیت این گونه گشته است. این نژاد در لیست پرندگان در معرض خطر قرار گرفته و در کشور ایران نیز به ندرت یافت می شود.

طول عمر بوقلمون سنگی : ۵ تا ۷ سال

۱۰- نژاد بوقلمون رویال پالم (Royal Palm Turkey)

نژاد بوقلمون رویال پالم (Royal Palm Turkey) - چیکن دیوایسیکی از نژاد های زینتی بوقلمون، رویال پالم است. این پرنده برای تولید گوشت و تخم بوقلمون محبوبیت نداشته و بیشتر در نمایشگاه ها یافت میشود. پرهای سفید رنگ، با نوارهای طلایی و مشکی از مشخصه های ظاهری این گونه است.

جمع بندی

بوقلمون ها هم مانند سایر پرندگان دارای گونه های مختلفی بوده که هر کدام برای هدف خاصی پرورش می یابند. بوقلمون های گوشتی، بوقلمون تخمگذار و گونه های زینتی از این پرنده در این مقاله معرفی شدند. پیشنهاد میشود برای پرورش اصولی این پرنده سود آور، مقالات پرورش بوقلمون را مطالعه نمایید.

اگر نژاد دیگری از این پرنده را می شناسید، آن را به ما معرفی کنید.

نوشته های مشابه

‫۶ دیدگاه ها

  1. سلام،تخم برنز سینه پهن میخواستم،درصورت موجودی چنده؟

    1. سلام دوست عزیز
      ما تخم نطفه دار برای فروش نداریم
      اونو باید از فروشنده های معتبر یا پرورش دهنده ها سوال کنی

  2. سلام من یدونه بوقلمون دارم پراش کلا رفته چکارش بایدکرد ماده ام هست

    1. احتمالا پر ریزیش شروع شده. ولی برای اطمینان بررسی کنید بیماری پوستی و انگلی نداشه باشه. دان مقوی بدین بهش و تو آبش مولتی ویتامین اضافه کنید.

      1. سلام من یک بوقلمون کرچ دارم که ۲۵عدد تخم خودش ۱عدد تخم طاووس را در زیرش گذاشتم ومدد ۵ روز میشود آیا کدام مشکل ندارد

        1. سلام لطفا پیامتون رو واضح بنویسید متوجه منظورتون نشدم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس