پرورش بوقلمون گوشتی همراه با آموزش گام به گام

پرورش بوقلمون گوشتی

پرورش بوقلمون گوشتی یکی از روش های کسب درآمدی مطمئن و با سرمایه گذاری اندک است که امروزه توجه هر کسی را به خود جلب کرده است، چون که مردم روز به روز با خواص فوق العاده گوشت بوقلمون و البته طعم لذیذ آن اشنا می شوند. برای شروع به کار پرورش بوقلمون گوشتی شما نیاز به یک مکان مناسب با تجهیزات اولیه خواهید داشت و از طریق خرید تخم نطفه دار و دستگاه جوجه کشی و یا خرید جوجه های چند روزه کار خود را شروع کنید، در این مقاله تمامی مراحل راه اندازی سالن پرورش بوقلمون گوشتی توضیح داده خواهد شد. 

دستگاه جوجه کشی هواباتور مدل ۶۷۲ تایی
» دارای کابین قابل شستشو و ضد عفونی
» امکان کنترل فازی حرارت و رطوبت
» بهره گیری از سیستم سیرکولاسیون قدرتمند
قیمت : ۲۲,۰۰۰,۰۰۰ تومان
پرورش بوقلمون گوشتی
پرورش بوقلمون گوشتی

آمادگی اولیه قبل از راه اندازی سالن پرورش بوقلمون

بوقلمون ها پرنده هایی حساس هستند و در صورتی که  کمترین بی توجهی به آنها شود، احتمال بیمار شدن و در نتیجه تلف شدن آنها بالاست، بنابراین اگر قصد راه اندازی سالن پرورش بوقلمون گوشتی را دارید، باید تمام وقت خود را صرف پرورش و رسیدگی به آنها بکنید. بخصوص در مورد جوجه ها باید دقت بیشتری به خرج دهید چون استعداد بالایی در بیمار شدن دارند و دما و رطوبت و بهداشت محیط و تغذیه آنها باید پیوسته کنترل شود. اگر در جایی خوانده یا شنیده اید که با روزانه دو ساعت وقت گذاشتن می توان ماهیانه ۱۰ الی ۲۰ میلیون تومان درآمد از این راه کسب کرد، بدانید که دروغی بیش نیست چرا که هر کاری سختی های خاص خود را دارد. اگر آمادگی و وقت کافی برای شروع این کار را دارید می توانید ادامه مطلب را مطالعه بفرمایید. 

تصمیم گیری قبل از اقدام به پرورش بوقلمون گوشتی

برای راه اندازی این کار تولیدی باید زمینی مناسب، تقریبا به دور از مناطق مسکونی در اختیار داشته باشید. این زمین باید مسقف باشد و دارای حیاتی نسبتا مناسب برای هواخوری روزانه بوقلمون ها باشد، همچنین مکان مورد نظر باید حتما دارای امکانات رفاهی مانند آب و برق و گاز باشد چون تمام این موارد برای پرورش هر چه بهتر بوقلمون ها مناسب خواهد بود. 

تصمیم گیری قبل از شروع پرورش بوقلمون
تصمیم گیری قبل از شروع پرورش بوقلمون

برخی از پرورش دهندگان برای تهیه بوقلمون های مورد نیاز خود اقدام به خرید جوجه های چند روزه می کنند، آنها می خواهند هر چه سریعتر بوقلمون ها را گوشتی کرده و روانه بازار کنند اما در مقابل افرادی نیز هستند که با خرید یک دستگاه جوجه کشی مناسب و تخم های نطفه دار این پرنده اقدام به جوجه کشی از آنها کرده و همان جوجه ها را گوشتی نموده و به بازار عرضه می کنند. شما باید تصمیم خود را بگیرید که کدام راه را انتخاب خواهید کرد، جوجه های چند روزه قیمت بالایی دارند و احتمال بیمار بودن یا بیمار شدن آنها در آینده وجود دارد، اما جوجه های به دنیا آمده از تخم های نطفه دار کاملا سالم خواهد بود و نحوه پرورش شما در سلامت آینده آنها دخیل خواهد بود. 

در ادامه هر کدام از این روش ها را به صورت جداگانه توضیح خواهیم داد تا برای ادامه کار کاملا آگاهانه عمل کنید. پس توصیه می شود حتما ادامه مقاله را مطالعه بفرمایید.

راهنمای انتخاب و خرید جوجه چند روزه بوقلمون

اگر تصمیم گرفته اید که با خرید جوجه چند روزه کار خود را شروع کنید، پس حتما باید قبل از خرید جوجه ها این نکات را مطالعه کنید چون در انتخاب سالم ترین جوجه ها کمکتان خواهد کرد:

نکات مهم در خرید جوجه بوقلمون
نکات مهم در خرید جوجه بوقلمون
  1. جوجه ها را حتما به صورت حضوری خریداری کنید، چون باید تک تک جوجه ها را قبل از خرید مورد بررسی قرار دهید چون حتی بیمار بودن یکی از جوجه ها نیز در بیمار شدن کل گله تاثیر گذار خواهد بود. بنابراین خرید از شهر های دور و یا خرید از سایت ها بدون بازدید حضوری اصلا کار عاقلانه ای نیست. 
  2. فرد فروشنده جوجه ها، حتما باید آنها را قبل از فروش مورد تست سلامت قرار داده باشد و انواع واکسن های لازم را به آنها تزریق کرده باشد. جوجه بوقلمون های واکسن نشده خیلی بیشتر از بوقلمون های واکسن شده در معرض بیماری خواهند بود. بارها مشاهده شده که جوجه ها هنگام خرید سالم بوده اند، اما پس از گذشت یک هفته شاهد مرگ تک تک آنها بوده ایم.
  3. به جای خرید از افراد متفرقه، از خود پرورش دهنده خریداری کنید. آنها بهتر از فروشنده ها از سلامت جوجه های خود مطمئن هستند و قیمت خیلی پایین تری نیز برای شما در نظر خواهد گرفت. 
  4. هنگام خرید حتما به سالن پرورش جوجه ها مراجعه کنید، اگر محیط پرورش بسیار کثیف باشد و دانخوری ها و آبخوری های جوجه ها کثیف باشد و موجوداتی مانند موش و سوسک و مگس در محیط آنها به فراوانی یافت شود، احتمال بیمار بودن و یا بیمار شدن جوجه ها وجود خواهد داشت. 
  5. وجود جوجه های بی حال و خمار و گوشه گیر در میان گله یعنی بیماری خاصی در حال شیوع بین آنهاست. پس بهتر است خرید از گله مورد نظر را لغو کنید. 
  6. هنگام خرید سعی کنید جوجه های نر را تفکیک جنسیتی نموده و برای پرورش انتخاب کنید، چون سریعتر از جوجه های ماده رشد کرده و وزن بالایی نیز نسبت به جوجه های ماده خواهند گرفت.
  7. پس از انتخاب و خرید جوجه ها، آنها را با احتیاط حمل کرده و به بسترشان منتقل کند، بسیاری ها از جوجه ها حین انتقال و در مسیر تلف می شوند، پس به این مورد نیز دقت کنید، بهتر است فضای بین جوجه ها کمی باز باشد تا به راحتی جا به جا شوند و امکان تنفس برای آنها به راحتی ممکن باشد.
  8. قبل از انتقال جوجه ها به بستر، باید مکان مناسب آنها را مهیا کنید. پوشاندن کف بستر با پوشال های نرم و یا خاک اره ، استفاده از لامپ مادر مصنوعی برای جوجه های زیر دو هفته ، قرار دادن تعداد مناسبی دانخوری و آبخوری و استفاده از فن های تهویه مناسب همگی از ملزومات لازم برای آماده سازی بستر جوجه ها می باشد.

نکات مهم قبل از خرید تخم نطفه دار در پرورش بوقلمون گوشتی

اگر تصمیم دارید کمتر هزینه کنید ولی در عوض یک ماه منتظر باشید تا جوجه ها از تخم بیرون بیایند، بهترین گزینه خرید تخم نطفه دار و دستگاه جوجه کشی می باشد، اما قبل از خرید تخم های نطفه دار بهتر است نکات زیر را مد نظر قرار دهید:

  1. از خود پرورش دهنده خریداری کنید، چون از زمان تقریبی تولید تخم ها خبر دارند و تخم هایی باکیفیت تر تحویل شما خواهند داد. بنابراین خرید از فروشنده های متفرقه و خرید از سایت های اینترنتی غیر معتبر اصلا توصیه نمی شود. 
  2. از خرید تخم های کثیف، ترک خورده و آلوده به خون و فضولات، تخم های بسیار بزرگ و بسیار کوچک و هم چنین تخم های دایره شکل پرهیز کنید، چون این تخم ها تبدیل به جوجه نخواهند شد. 
  3. از مکان پرورش بوقلمون های تخم گذار حتما بازدید کنید، کیفیت تغذیه آنها و وضعیت بهداشتی محیط آنها تاثیر زیادی در نطفه دار بودن تخم ها خواهد داشت. هم چنین بیمار بودن بوقلمون های تخم گذار نیز سبب خواهد شد تا جوجه ها قبل از بیرون آمدن از تخم در داخل آن بمیرند. 
  4. تخم های خریداری شده را حداکثر یک هفته می توان نگه داری کرد، پس از گذشت یک هفته کیفیت تخم ها کاهش خواهد یافت و احتمال جوجه شدن آنها کمتر خواهد شد. بنابراین برای محافظت از تخم ها باید آنها را در مکانی خنک با درجه دمایی بین ۱۵ الی ۱۸ درجه سانتی گراد قرار دهید و آنها را روزانه ۳ الی ۴ بار بچرخانید. 

نکات مهم هنگام خرید دستگاه جوجه کشی

توصیه می شود قبل از خرید دستگاه جوجه کشی، هرگز تخم نطفه دار نخرید چون ارسال و نصب دستگاه، تست و راه اندازی آن کمی زمانبر خواهد بود و در این مدت تخم ها کیفیت خود را از دست خواهند داد. به هر حال قبل از خرید دستگاه توجه به نکات زیر خالی از لطف نخواهد بود :

نکات مهم هنگام خرید دستگاه جوجه کشی
نکات مهم هنگام خرید دستگاه جوجه کشی
  1. دستگاهی بخرید که سازنده آن گارانتی و خدمات پس از فروش دستگاه خود را تضمین کند. قبل از خرید از کیفیت گارانتی و خدمات پس از فروش سازنده بپرسید و در این مورد تحقیق کنید. 
  2. ظرفیت دستگاه را بنا به ظرفیت سالن خود انتخاب کنید، خرید دستگاه کوچک تر یعنی سود کمتر و خرید دستگاه بزرگتر یعنی تراکم بالای جوجه ها در بستر ! تراکم بالا سبب افزایش بیماری در جوجه ها خواهد شد. 
  3. تا جای ممکن دستگاهی بخرید که قابلیت ستر و هچر همزمان داشته باشد. در این صورت شما قادر خواهید بود تا بدون نیاز به توقف روند جوجه کشی مدام تخم های تازه ای را درون دستگاه بگذارید و از قسمت هچر نیز به فاصله هر هفته جوجه های تازه به دنیا آمده را از دستگاه خارج کنید. 
  4. پس از تحویل دستگاه، باید آن را تست کنید تا از کیفیت ساخت و سلامت قطعات آن مطمئن باشید. برای اینکار دستگاه را به صورت خالی از تخم روشن کنید، دما و رطوبت مناسب جوجه کشی از تخم های بوقلمون را روی آن تنظیم کنید و با پر کردن مخزن رطوبت ساز اجازه کار به دستگاه بدهید. دستگاه باید به مدت ۲۴ ساعت کار کند و در این مدت روند چرخش راک ها، درجه دما و رطوبت، کیفیت تولید گرما، رطوبت، تهویه و سایر فاکتور های دستگاه را بررسی کنید تا از سلامت آن مطمئن شوید.

توجه : آموزش کامل جوجه کشی از تخم نطفه دار بوقلمون در مقاله جوجه کشی بوقلمون به صورت کامل توضیح داده شده است. با مطالعه مقاله مربوطه جوجه کشی از تخم نطفه دار بوقلمون را با کمترین اشتباه و بالاترین راندمان انجام خواهید داد. اصولا برای داشتن حداکثر سود در پرورش بوقلمون گوشتی باید از این روش استفاده کنید. 

ماشین جوجه کشی درنا ۲ ظرفیت ۳۳۶ عدد
» سنجش اتوماتیک میزان دما و رطوبت در کمترین زمان
» بهره گیری از موتور حرفه ای و پر قدرت
» دارای قابلیت پشتیبانی از سیستم برق اضطراری
قیمت : ۱۴,۸۰۰,۰۰۰ تومان

راه اندازی سالن جوجه ها و سالن بوقلمون های بالغ

با توجه به اینکه جوجه ها و بوقلمون های بالغ وضعیت نگه داری و تغذیه ای متفاوتی دارند، بنابراین یکسان بودن مکان نگهداری آنها عاقلانه نخواهد بود. شما باید مکان مخصوصی را برای نگهداری جوجه های تا سن ۲ هفتگی در نظر بگیرید و پس از اینکه جوجه ها سن دو هفتگی خود را طی کردند، آنها را به سالن اصلی منتقل کنید و تا انتقال به کشتارگاه نیز در همان سالن خواهند بود. 

مزیت استفاده از لامپ مادر مصنوعی
مزیت استفاده از لامپ مادر مصنوعی

دمای سالن جوجه ها باید بین ۲۸ الی ۳۰ درجه سانتی گراد و رطوبت محیط آنها بین ۵۵ الی ۶۰ درصد باشد. برای پوشش کف سالن جوجه ها و بالغ ها از خاک اره یا پوشال های نرم و یا هر ماده نرم و غیر چسبنده دیگری استفاده کنید. در هر دو محیط باید تعداد مناسبی دانخوری و آبخوری وجود داشته باشد، به ازای هر ۵ الی ۶ بوقلمون بالغ یک دانخوری و یک آبخوری و به ازای هر ۱۵ الی ۲۰ بوقلمون نابالغ یک دانخوری و یک آبخوری در نظر گرفته خواهد شد.

برای حفظ تعادل دمایی در محیط آنها از تجهیزات گرمایشی و سرمایشی مناسبی استفاده کنید، هم چنین وجود فن های تهویه به خنک شدن سالن و تهویه هوا کمک خواهد کرد، حتما در دو طرف سالن از فن های دمنده و مکنده استفاده کنید تا هوای کثیف را خارج نموده و هوای تازه را وارد سالن کند، به منظور بهبود کارکرد فن ها و مصرف کمتر انرژی، آنها را در جهت وزش باد نصب کنید. 

حتما کف و سقف و دیواره ها را عایق سازی کنید تا از ورود موجودات موذی و آلوده به بیماری مانند سوسک، موش و مگس و … جلوگیری شود. این موجودات عامل بیماری های زیادی می باشند و به سرعت جوجه های ضعیف را دچار بیماری خواهند ساخت. 

به منظور هواخوری بوقلمون ها و چریدن آنها در محیط آزاد و دریافت ویتامین از خورشید وجود حیاط برای سالن پرورش لازم خواهد بود، آنها را روزانه دو الی سه ساعت در حیاط رها کنید تا از هوای آزاد لذت ببرند، البته در مواقع بارانی و هوای سرد بهتر است داخل سالن بمانند. 

تغذیه در پرورش بوقلمون گوشتی

برای اینکه بوقلمون های شما در کمترین زمان ممکن بالاترین میزان وزن خود را به دست بیاورد، باید در تغذیه آنها دقت ویژه ای به خرج دهید. در حالت کلی می توان گفت که وظیفه یک پرورش دهنده، تغذیه اصولی و صحیح و پیشگیری از بیماری ها می باشد. اگر این دو مورد را به بهترین شکل ممکن انجام دهید، به یک پرورش دهنده موفق و البته ثروتمند تبدیل خواهید شد. 

تغذیه و پرورش بوقلمون گوشتی
تغذیه و پرورش بوقلمون گوشتی

یک بوقلمون بین ۵ الی ۶ ماه بالغ خواهد شد و بستگی به جنسیت و نژادی که دارد بین ۱۰ الی ۱۵ کیلو وزن خواهد گرفت، در این مدت شما باید آنها را روزانه ۴ مرتبه با ترکیب مختلفی از انواع جیره های غذایی مانند کنسانتره، علوفه و … تغذیه کنید که در مقاله تغذیه بوقلمون در مورد این قضیه مفصل بحث شده است. 

رعایت بهداشت محیطی و آشنایی با بیماری ها

اگر روزانه ۷ الی ۸ ساعت در کنار بوقلمون ها حضور داشته باشید و تمامی عوامل تهدید کننده مانند آب و هوای بد، موجودات مزاحم، پرنده های بیمار، کمبود آب و غذا، آب و غذای کثیف و … را شناسایی کنید. تا حد قابل توجهی از بیمار شدن بوقلمون ها جلوگیری خواهید کرد که البته تمیز سازی مرتب سالن، شستشوی روزانه دانخوری ها و آبخوری ها تاثیر زیادی در از بین رفتن عوامل بیماری زا خواهد داشت. 

متاسفانه بوقلمون ها نسبت به سایر ماکیان استعداد بالاتری در بیمار شدن دارند و کمترین بی توجهی و عدم دقت در پرنده های بیمار باعث درگیر شدن کل گله خواهد شد که این خود ضرر های زیادی را برای شما به همراه خواهد داشت. برای اینکه بیماری ها را به موقع تشخیص دهید و برای مقابله با آنها اقدام کنید، بهتر است مقاله بیماری های بوقلمون را مطالعه بفرمایید. 

بازار فروش بوقلمون های گوشتی

همانطور که در ابتدای مقاله اشاره شد، بوقلمون ها روز به روز محبوب تر می شوند و گرایش مردم به سمت گوشت کم چرب و لذیذ این پرنده سوق پیدا می کند. بنابراین هیچ نگرانی از بابت فروش محصولات نخواهید داشت. رستوران ها، تالارها، ساندویچی ها، مرغ فروشی ها، پرنده فروشی ها و خانوار ها مشتریان بالقوه بوقلمون های گوشتی شما هستند.

ساده ترین و کم هزینه ترین راه برای معرفی محصولات خود به دیگران درج آگهی رایگان در سایت های اینترنتی می باشد. هم چنین می توانید در مقابل ورودی سالن پرورش خود بنری را نصب کنید و محل پرورشگاه خود را به عابران پیاده و خودرو سواران معرفی کنید. مطمئنا افراد زیادی از همین طریق با شما آشنا خواهند شد و در صورتی که محصولات را با قیمتی مناسب عرضه کنید و در برخورد با مشتریان خوش اخلاق باشید همین مشتریان، خود بازاریاب شما خواهند شد. 

در پایان پیشنهاد میکنیم اگر علاقه مند به پرورش بوقلمون هستید یا خود یک پرورش دهنده هستید در تاپیک بحث و گفتگو در مورد جوجه کشی و پرورش بوقلمون شرکت نمایید.

نوشته های مشابه

‫۴۱ دیدگاه ها

  1. سلام برای پرورش ۲۰۰عدد بوقلمون چند متر سالن سرپوشیده لازم است تشکر

  2. سلام من تازه میخوام سوله احداث کنم لطفا مرا راهنمایی کنید ممنونم.

    1. سلام دوست عزیز
      بهتره برای راهنمایی دقیق به جهاد کشاورزی محل زندگیتون مراجعه کنید

  3. سلام خسته نباشید
    بنده داراي سوله ۵۰۰متری هستم با حیاط روبروی سوله که زمین زراعی هم برای تهیه گندم و جو درصورت لازم بودن برای تغذیه بوقلمون. فقط اینکه
    سوله دارای سقف بلند میباشد که برای گرمایش وسرمایش بسیار سخته
    ممنون میشم بفرماییدکه اولا ازکل محیط سوله شروع کنم یا محیط کوچکتری درسوله اماده کنم ودوم اینکه برای اجرای صفرتاصد کار به طورحدودی هزینه لازم چقدرمیباشد
    سوله واقع دراستان لرستان شهرستان بروجرد میباشد

    1. سلام
      چنین مواردی باید توسط کارشناس و بعد از مشاهده زمین انجام بگیره
      سیستم های گرمایشی در این منظقه باید مناسب باشه
      اگر سیستم گرمایشی و ارتفاع اوکی باشه میشه از کل سالن هم استفاده کرد ولی اگر اوکی نباشه باید سالن به قسمت های مختلف تقسیم بندی بشه

    2. میتوان کاهش ارتفاع سقف داشت همون سقف عایق یا کاذب تقسیم بندی مناسب داخل سالن که از تمام سالن بهره برد

  4. سلام خسته نباشید من تازه میخوام این شغل انتخاب کنم لطفا راهنمایی کنید

    1. مقاله رو کامل بخونید
      هر سوالی داشتید در خدمتیم

    2. باسلام بنده حدود چهارهزار متر زمین دارم درشهرستان خلخال اول میخواستم انواع نهال میوه بکارم اکنون میخوام بوقلمون پروش دهم میخواستم بدونم ایا سالن خاصی میخواهد برا پرورش اگه میشه با کیفیت ترین دستگاه جوجه کشی رو معرفی کنید ممنون میشم

      1. بله برای پرورش بوقلمون حتما باید سالن سرپوشیده داشته باشید تا محیط مناسبی رو برای پرورش بوقلمون ها و محافظت از اونا در برابر سرما و بیماری و عوامل خارجی فراهم اورید.
        دستگاه های جوجه کشی صنعتی اسکندری مخصوصا درنا ها کیفیت بسیار بالایی دارن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋