مرغ لهستانی | آشنایی با خصوصیات مرغ و خروس لهستانی و نحوه پرورش آنها 

مرغ لهستانی | آشنایی با خصوصیات مرغ و خروس لهستانی و نحوه پرورش آنها 

مرغ ها و خروس ها دارای نژاد های زیادی هستند که برخی از آنها به منظور تولید گوشت و تخم و برخی نیز به جهت زیبایی پرورش داده می شوند. مرغ و خروس لهستانی یکی از نژاد هایی است که برای تولید گوشت و تخم می توان از آنها استفاده کرد و هم چنین وجود یک کاکل زیبا بر سر آنها به زیبایی آنها افزوده و امکان پرورش به عنوان یک پرنده خانگی زیبا و زینتی را نیز برای آنها مهیا ساخته است. در این نوشته از مجموعه مقالات مرغ و خروس می خواهیم به ویژگی های ظاهری رفتاری و خلق و خوی مرغ و خروس لهستانی بپردازیم و روش هایی را برای پرورش و نگهداری از این پرنده در خانه و سالن را به شما خواننده گرامی آموزش دهیم، با چیکن دیوایس همراه باشید. 

زادگاه و زیستگاه اصلی مرغ و خروس لهستانی 

این نژاد همانطور که از نامش پیداست متعلق به کشور لهستان می باشد و در زبان انگلیسی به آن polish chicken می گویند، این گونه در سال ۱۴۷۵ در انجمن طیور به رسمیت شناخته شد و گونه های مختلفی از آنها در سراسر جهان به منظور تولید گوشت و تخم یافت می شود. 

آنها را می توان در رنگ ها و الگوهای مختلفی مشاهده کرد. برخی از آنها دارای پرهایی مشکی در بدن خود و پرهایی سفید در کاکل خود هستند، برخی نیز دارای پرهایی سفید و مشکی در بدن و کاکل خود هستند که به نژاد سبرایت شباهت زیادی پیدا می کند. گونه های دیگری از آنها نیز دارای ترکیب پرهای قهوه ای روشن و سفید در بدن خود هستند و بعضی ها نیز دارای پرهایی خاکستری مایل به آبی در بدن و پرهای سفید در کاکل خود هستند. برخی از مرغ و خروس های لهستانی نیز دارای پرهایی کاملا سفید در بدن و کاکل خود هستند و از این رو شباهت زیادی به نژاد مرغ سیلکی پیدا می کنند. گونه های مختلف این مرغ و خروس ها به دلیل جفت گیری با سایر نژادهای مرغ به وجود آمده اند.

زادگاه و زیستگاه اصلی مرغ و خروس لهستانی - چیکن دیوایسمرغ و خروس لهستانی شباهت زیادی به یکدیگر دارند و هر دو دارای کاکل بر سر خود هستند و صرفا از طریق توجه به ریش آنها می توان به مرغ یا خروس بودن پرنده پی برد. خروس لهستانی دارای یک ریش بلند و قرمز رنگ است در حالی که مرغ لهستانی ریش بسیار کوتاهی دارد. این نشانه در سن بلوغ نمایان می شود بنابراین مرغ و خروس های لهستانی نابالغ را با استفاده از این روش نمی توان شناسایی کرد و باید از طریق مشاهده بال و یا بررسی لگن نر یا ماده بودن آن را تشخیص داد.

وجود کاکل بر سر این مرغ ها و خروس ها سبب کاهش دید آنها شده است، بنابراین باید به صورت دوره ای این پرها را کوتاه کرد تا خللی در روند زندگی آنها پیش نیاید، همین عدم دید کافی سبب شده تا پرنده هنگام راه رفتن تعادل لازم را نداشته باشد و اجسام اطراف را به خوبی نبیند، در نتیجه با آنها برخورد خواهد کرد. اما در حالت کلی پرنده هایی آرام و انسان دوست هستند و هیچ خشونتی در رفتار خود نشان نمی دهند، بنابراین یک پرنده ایده آل برای پرورش در خانه و محیط های کوچک است. 

جوجه مرغ لهستانی - چیکن دیوایساز لحاظ تخم گذاری نیز لازم به ذکر است که در سال بالغ بر ۱۳۰ تخم می گذارند و بسته به شرایط تغذیه و محیطی میزان تخم گذاری آنها قابل افزایش نیز خواهد بود، مرغ ها تا ۲ کیلوگرم و خروس تا ۳ کیلوگرم می تواند وزن بگیرد. اگر می خواهید تخم های نطفه دار و قابل جوجه کشی از آنها به دست آورید می توانید مرغ ها و خروس ها را  با هم پرورش دهید و شرایط جفت گیری را فراهم آورید. جوجه ها معمولا پس از ۲۱ روز جوجه کشی از تخم بیرون خواهند آمد و در سن ۶ الی ۷ ماهگی به بلوغ جنس خواهند رسید و قادر به تخم گذاری و تولید مثل می شوند. 

نحوه پرورش مرغ و خروس لهستانی

برای شروع پرورش و نگهداری مرغ و خروس لهستانی نیاز به تخم نطفه دار ، جوجه های چند روزه و یا چند مولد از این نژاد دارید. با استفاده از سه روش اشاره شده می توانید به مرغ و خروس های لهستانی دست پیدا کنید و آنها را در خانه پرورش دهید و یا کسب درآمد کنید.

نحوه پرورش مرغ و خروس لهستانی - چیکن دیوایسدر صورتی که قصد خرید تخم نطفه دار نژاد لهستانی را دارید حتما به صورت حضوری به خود پرورش دهنده این نژاد مراجعه کنید هر چند که در شهر یا استان دیگری باشد چرا که در هنگام خرید حضوری ، میزان اطمینان شما از اصل بودن و نطفه دار بودن تخم بالا خواهد رفت، در مقاله راهنمای خرید تخم نطفه دار به صورت کامل به این موضوع استاره شده است. 

هم چنین برای تبدیل کردن این تخم ها به جوجه نیاز به دستگاه جوجه کشی خواهید داشت که مقاله آموزش جوجه کشی از مرغ به صورت کامل و مرحله به مرحله نحوه انجام این کار آموزش داده شده و فوت و فن های لازم نیز بیان شده است. 

دستگاه جوجه کشی 96 عددی ایزی باتور 2
دستگاه جوجه کشی ۹۶ عددی ایزی باتور ۲
» مناسب برای جوجه کشی از تخم نطفه دار مرغ لهستانی
» بهره گیری از قطعات درجه یک با کارایی بالا
» امکان کارکرد مستقیم با باتری ۱۲ ولت در صورت قطعی برق
قیمت : ۷,۱۰۰,۰۰۰ تومان

غذای مناسب برای نژاد لهستانی

این نژاد نیز مانند هر مرغ و خروس دیگری از انواع دانه ها و سبزیجات، علوفه و موجودات ریز روی زمین مانند حشرات ، حلزون ها ، موریانه ، سوسک ، لارو ها ، نان ، گندم ، برنج ، تفاله میوه و سبزیجات و … می تواند تغذیه کند. 

غذای مناسب برای نژاد لهستانی - چیکن دیوایسشما برای تغذیه مرغ و خروس ها در خانه می توانید از انواع دانه و سبزیجات خرد شده استفاده کنید و حتی مانده های غذایی شما به شرطی که نمک و چربی نداشته باشد، گزینه های خوبی برای تغذیه این پرنده ها خواهد بود. در حالت صنعتی و پرورش انبوه از جیره غذایی مخصوص استفاده می شود که شامل انواع ویتامین ها ، پروتئین ها، مواد معدنی و مکمل های لازم برای مرغ و خروس می باشد. برای دریافت اطلاعات بیشتر می توانید به مقاله تغذیه مرغ مراجعه کنید. 

شرایط مناسب برای نگهداری 

مرغ و خروس لهستانی از مقاومت بدنی خوبی برخوردار است و گرما و سرما را به خوبی تحمل خواهد کرد. اما به منظور محافظت از آنها و جلوگیری از دزدیده شدن و یا تلفات احتمالی بهتر است که یک قفس سرپوشیده و عایق بندی برای آنها بسازید تا در فصل زمستان مانع از ورود سرمای جانسوز به داخل لانه شود، حتی در صورت نیاز باید سیستم های گرمایشی در اتاق نگهداری آنها استفاده کنید. 

اگر دارای یک انباری یا اتاق بلا استفاده ای هستید بهترین مکان برای نگه داری مرغ و خروس های لهستانی می باشد، آنها پرنده های مهربان و خونگرمی هستند و به حرارتی با سایر نژاد های مرغ ، اردک و غاز و بوقلمون سازگار خواهند شد و شکلی به وجود نخواهد آمد. 

نوشته های مشابه

‫۲۱ دیدگاه ها

  1. سلام من یک مرغ ویروس لهستانی دارم الان مرغ ۸ ،اهش میشه ولی تخم نزاشته
    میشه کمکم کنید

  2. سلام بانگ خروس لهستانی زیاده یا‌ نه یه خروس داشتم دیونه‌م کرده بود اینقد بانگ داشت

    1. سلام دوست عزیز
      دیگه اسمش روشه خروس صدا نده چیکا کنه

  3. سلام عرض ادب.
    یه جوجه لهستانی خریدم بعد از دو روز پرهاش رو به پایین افتادن و خودش هم کاملا بیحال و چشماش هم بسته اصلا غذا نمیتونه بخوره خودم با سرنگ بهش غذامیدم انگار که کاملا فلج شده انتی بیوتیک هم بهش دادم قطره مولتی هم دادمش فایده ای نداشت یعنی خوب میشه؟

    1. سلام دوست عزیز
      غذا بهش چی میدادی؟
      فضلش چه رنگیه؟
      علائم دیگه ای جز این موارد نداره؟

  4. سلام عرض ادب خدمت شما
    من یه نیمچه لهستانی خروس خریدم و کنار جوجم که مرغ گلین هست نگه داری کردم، دو ماهه که خریدمش ولی اصلا بزرگ نشده ولی جوجه مرغم شده اندازه نیمچه لهستانیم .‌‌
    باید چیکار کنم که رشد کنه؟
    بعد راستی چیزای ریز می خوره برعکس جوجه مرغم که چیزای بزرگ می خوره . مثلاً پوست خیارو لهستانیه دنبال تیکه های کوچیه ولی نیمچه مرغم دنبال تیکه های بزرگه و درسته می خوره.
    بعد لهستانی چرا اصلا صدا نداره ⁦:-\⁩ صداش در نمیاد .

    1. بهتر که داروهای تقویتی و مولتی ویتامین بهش بدی
      از انواع میوه و سبزیجات ریز ریز شده استفاده کن
      از جیره غذایی مخصوص دوره رشد مرغ هم می تونی استفاده کنی البته در کنار میوه و سبزیجات

  5. سلام من از … تخم مرغ لهستانی خریدم که داخل دستگاه گذاشتم امروز ۱۱روزه ولی متاسفانه ۴عدداصلان نطفه نداشته کلی هزینه کردم چطور باید فهمید که تخمی که می خریدم نطفه دار هست یانه

    1. سلام
      نمیشه فهمید ! از فروشنده نزدیک و معتبر بخری بهتره

  6. سلام و عرض ادب و خسته نباشید
    من یک نیمچه لهستانی خروس دارم که فکر کنم ۵ ماهه باشه بعد می خواستم بدونم که کی شروع به آواز خواندن می کنه

  7. سلام و عرض ادب خسته نباشید
    من می‌خواهم مرغ لهستانی و مرغ سلطان پرورش بدهم و تخم نطفه دار تهیه کنم
    دما و رطوبت و روز انتقال به هچر و طول دوره رو می فرمایید لطفا
    تشکر

    1. سلام خسته نباشید
      من مرغ لهستانی ۷ماهه دارم و تخم گذار هستش تخم هاش خیلی کوچیکه چکار کنم بزرگ تر بشه تخم هاش
      بعضی وقت ها تخم مرغ خودشو میخوره

      1. سلام
        تغذیش ضعیفه
        مولتی ویتامین مخصوص طیور + کلسیم (به صورت قرص یا کف دریایی چیزی) بهش بده
        همینطور تغذیه باید دان پارس مرغ تخم گذار باشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس