آشنایی با نژاد مرغ و خروس سیاه (آیام سمانی)

معرفی مرغ و خروس آیام سمانی  Ayam Cemani

مرغ و خروس آیام سمانی که در انگلیسی Ayam Cemani نامیده می شود متعلق به کشور اندونزی می باشد. در واقع نام این نژاد از دو کلمه «آیام» و «سمانی» مشتق شده است که واژه اول در زبان اندونزیایی بر مرغ اطلاق می گردد و واژه دوم نام دهکده ای در نزدیکی شهر سولو، مرکز جزیره جاوه می باشد. خروس آیام سمانی در مرکز و شرق جاوه، جزیره «مادورا» در سوماترا یافت میشود. این مرغ و خروس به رنگ سیاه هستند. این نژاد در سال ۱۹۲۰ توسط یک مستعمره نشین هلندی کشف شد. وزن خروسی ۱/۸ کیلوگرم و مرغ ۱ تا ۱/۲ کیلوگرم است.

اطلاعات جالب در مورد مرغ و خروس آیام سمانی (خروس سیاه)

خروس سیاه یا آیام سیمانی که با نام Ayam Cemani شناخته میشود دارای ویژگی های خاص و جالبی می باشد که هر بیننده ای را جذب خود می کند. در ادامه شما را با ویژگی ها و خصوصیات مرغ و خروس سیاه آشنا خواهیم کرد. 

مرغ و خروس سیاه یکی از عجیب ترین و جالب ترین نژاد های مرغ و خروس می باشد که در این مقاله از وبلاگ آموزش جوجه کشی قصد داریم خصوصیات ظاهری، زادگاه، دوره جوجه کشی، رشد و تخمگذاری، خواص گوشت و تخم و تغذیه آنها را بررسی کنیم، مرغ و خروس سیاه از جمله گران ترین مرغ و خروس های موجود در جهان می باشد که گاهی قیمت یک جفت آنها به ۵ هزار دلار نیز می رسد، این پرنده ذاتا متعلق به اندونزی می باشد، اما به وسیله تجار و بازرگانان به مناطق مختلفی از جهان انتقال یافته اند و در کشورهایی مانند هلند، اسلواکی، جمهوری چک و آلمان می توان نمونه هایی از آنها را یافت، مرغ و خروس سیاه در ایران بسیار کمیاب است و در صورت وجود نیز قیمت بالایی خواهد داشت.

آشنایی با خصوصیات ظاهری مرغ و خروس سیاه

در بیان ویژگی های ظاهری مرغ و خروس سیاه می توان گفت که سلول های تمام بدن پرنده به رنگ سیاه است، یعنی از پر و پوست و گوشت گرفته تا مغز استخوان ، قلب و رگ های آنها نیز به رنگ مشکی می باشد، اما خون آنها قرمز است و تنها تفاوت بین مرغ سیاه با خروس سیاه در اندازه تاج و ریش آنهاست، علاوه بر اینکه تاج و ریش هر دوی آنها به رنگ سیاه می باشد اما مرغ سیاه تاج و ریش بسیار کوتاه تر و کوچکتری نسبت به خروس سیاه دارد.

جالب است بدانید که نام دیگر آنها آیام سمانی (Ayam cemani) می باشد و در بیشتر کشورهای آسیای شرقی به عنوان پرنده زینتی و به جهت تولید تخم و گوشت و کسب درامد پرورش می یابند. به دلیل قیمت بالای این پرنده ها منبع درامدی بسیار خوبی محسوب می شود و در بسیاری از شهر و استان های کشور قابل پرورش می باشد.

بنابراین اگر کسی قصد پرورش و گوشتی کردن مرغ و خروس سیاه را داشته باشد، باید به تخم نطفه دار آنها و یک دستگاه جوجه کشی مناسب و حرفه ای دسترسی داشته باشد.

آشنایی با خصوصیات ظاهری مرغ و خروس سیاه - چیکن دیوایس

دستگاه جوجه کشی حرفه ای ۱۲ تایی
» دارای راندمان بالا در جوجه کشی از تخم مرغ ایام سمانی
» دارای آخرین نسل از سنسور SHT
» کارایی و دوام بالا
قیمت : ۴,۶۵۰,۰۰۰ تومان

مرغ و خروس های آیام سمانی یا همان سیاه جزو ماکیان خونگرم و انسان دوست هستند و به راحتی می توان آنها را پرورش داد و مرغ تخم گذار آن در سال حدود ۱۰۰ تخم خواهد گذاشت که به رنگ کرم خواهد بود، مرغ ها مادران خوبی برای جوجه های خود هستند و به راحتی نیز بر روی تخم های گذارده شده کرچ می شوند،

اما برای افزایش میزان تخم گذاری و جلوگیری از قطع روند تخم گذاری باید تخم ها را از لانه خارج ساخته و به منظور جوجه کشی از آنها از یک دستگاه جوجه کشی استفاده کنید.

جوجه های به دنیا آمده کاملا سیاه هستند و صدای مشابه با صدای جوجه های یک روزه معمولی دارند. جوجه ها پس از ۵ الی ۶ ماه بالغ خواهند شد و به وزنی حدود ۲ الی ۳ کیلو خواهند رسید، از این رو جزو دسته ماکیان سنگین وزن به شمار می رود.

ویژگی ها و خواص تخم مرغ ایام سمانی

تخم مرغ پوسته ای کرمی دارد، اما درون تخم مانند تخم مرغ معمولی دارای سفیده ای سفید و زرده ای زرد رنگ است. دوره جوجه کشی آنها نیز مانند تخم های معمولی ۲۱ روز بوده و در شرایط دما و رطوبت مناسب جوجه کشی از تخم مرغ معمولی می توان از تخم مرغ سیاه نیز جوجه کشی نمود.

ویژگی ها و خواص تخم مرغ ایام سمانی - چیکن دیوایسدر تخم مرغ سیاه نیز مقدار زیادی پروتئین، انواع ویتامین ها و مواد معدنی وجود دارد و می توان آن را به صورت آب پز ، نیمرو ، املت و… مصرف کرد و حتی می توان از آن کیک نیز درست کرد.

بیشتر بدانیم : تخم آیام سمانی سیاه رنگ نمی باشد. با اینکه گوشت پرنده سیاه است اما تخم پرنده همچون تخم سایر مرغ ها به رنگ کرمی بوده و از نظر رنگی تفاوتی با سایر طیور هم خانواده ندارد.

خواص و مضرات گوشت مرغ و خروس سیاه آیام سمانی

گوشت مرغ سرشار از انواع ویتامین ها ، پروتئین و مواد معدنی می باشد، اما گوشت مرغ و خروس سیاه خواصی بیشتر از گوشت مرغ معمولی دارد. گوشت این پرنده ها غنی از انواع آنتی اکسیدان ها می باشد که از بین بردن رادیکال های آزاد سلول ها کمک می کند و تاثیر زیادی در مبارزه با انواع سرطان ها دارد. هم چنین به سلامت قلب و عروق کمک می کند. 

گوشت این پرنده سرشار از پروتئین است که به تقویت عضلات و رشد و نمو بدن کمک می کند. کودکان و ورزشکاران با مصرف گوشت مرغ سیاه نیاز پروتئینی بدن را برطرف کنند، به علاوه پروتئین موجود در گوشت پرنده به تثبیت قند خون کمک می کند. 

در گوشت مرغ و خروس سیاه مقدار زیادی آهن و سایر مواد های معدنی مانند فسفر، منیزیم، مس، روی و… وجود دارد که به رفع کم خونی و بهبود رشد مو و شادابی پوست کمک خواهد کرد. فسفر موجود در گوشت این پرنده به تقویت استخوان ها و افزایش هوش و بهبود متابولیسم بدن کمک خواهد کرد. 

استفاده از سوپ این پرنده به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک خواهد کرد و بدن در برابر بیماری ها مقاومت بیشتری از خود نشان خواهد داد. هم چنین با افزایش سطح انرژی بدن سبب انجام بهتر فعالیت ها و کارهای روزمره خواهد شد و یک وعده غذایی مقوی برای ورزشکاران محسوب می شود. 

مضرات گوشت مرغ و خروس سیاه نیز زمانی بروز پیدا خواهد کرد که فرد بیش از اندازه آن را مصرف کند که در نتیجه سبب بروز چاقی و فشار خون و بیماری های قلبی خواهد شد. بنابراین در مصرف هم ماده غذایی باید اعتدال را رعایت کرد. 

تفاوت خروس سیاه با خروس قفقازی

اما گونه وحشی دیگری از خروس سیاه نیز وجود دارد که سیاه خروس قفقازی ( قره خروس ) نامیده می شود و در مناطق کوهستانی قفقاز، شمال شرقی کشور ترکیه و در ایران نیز می توان گونه های محدودی از آنها را در منطقه حفاظت شده ارسباران (شمال اردبیل) یافت.

تفاوت خروس سیاه با خروس قفقازی - چیکن دیوایساین خروس به دلیل شکار بی رویه، کمبود مراتع و تخریب زیستگاه در حال انقراض بوده و تعداد آنها در آخرین سرشماری به ۱۰۰ عدد رسیده بود.

از خصوصیات ظاهری سیاه خروس قفقازی می توان گفت که دارای پرهایی سیاه، نیلی، بنفش در بدن خود می باشد و در قسمت هایی از شاه پر و ابتدای بال های خود پر های سفیدی دارد که هنگام پرواز کاملا نمایان است، هم چنین خروس سیاه در قسمت زیر دم خود دارای پر های سفید رنگی است که هنگام نیاز با برافراشته ساخت آن خودنمایی میکند.

خروس سیاه قفقازی پروازی پر سر و صدا دارد و بر خلاف سایر ماکیان قادر به پرواز های کوتاه می باشد، هم چنین از دیگر خصوصیات این پرنده می توان به دو برآمدگی قرمز رنگ بر روی سر آن اشاره نمود که آن را از سایر گونه ها کاملا متمایز ساخته و به همین دلیل توسط شکارچیان به راحتی قابل شناسایی و شکار می باشد.

منشا پیدایش خروس سیاه آیام سمانی

همانطور که در ابتدای مقاله نیز اشاره شد، کشور اندونزی منشا پیدایش این مرغ و خروس ها بوده است، اما نحوه پیدایش این پرنده ها نیز بسیار جالب است، عده ای از دانشمندان بر این باورند این مرغ و خروس ها در اثر بیماری نادری به نام فیبروملانیسایز که یک بیماری ژنتیکی است، دچار تغییرات عمیقی در پوست، مو، گوشت و استخوان خود شده اند.

منشا پیدایش خروس سیاه آیام سمانی - چیکن دیوایسدر اثر این بیماری ملانین های موجود در سلول های پرنده به شدت ترشح یافته و رنگدانه های سیاهی را در سلول ها از خود برجای گذاشته است که این بیماری به ترتیب به جوجه ها نیز سرایت نموده و در نهایت با ازدیاد آنها شاهد مرغ و خروس های سیاه امروزی هستیم که با قیمت بسیاری بالایی به فروش می روند و غذای مورد علاقه بسیاری از اعیان و ثروتمندان به شمار می رود.

اما برخی دیگر بر این باورند که این پرنده ها از گونه ای به نام آیام بکیسار (Ayam Bekisar) سرچشمه گرفته است که گونه های بکیسار در دسته های کوچکی در جزایر اندونزی زندگی می کنند.

این مرغ و خروس ها به دلیل مقاومت بدنی بالای خود در بسیاری از مناطق کوهستانی و معتدل قابل پرورش است، هم چنان که در بسیاری از کشور های اروپایی و شرقی مانند هلند، آلمان،هند، پاکستان، تگزاس و بسیاری از کشورهای آمریکایی، استرالیایی و اروپایی پرورش می یابند.

آیا مرغ و خروس سیاه در ایران قابل پرورش است؟

هدف از ارائه مطالب فوق آشناسازی شما با این نژاد از مرغ و خروس ها بود، بنابراین طبق گفته های فوق می توان نتیجه گرفت که در ایران نیز مناطق معتدل، کوهستانی و جنگلی زیادی وجود دارد که می توان مرغ و خروس ایام سمانی را در آنجا پرورش داد و در مناطق ناسازگار مانند مناطق بسیار سرد شمالی و یا بسیار گرم جنوبی با مهیا ساختن تجهیزات گرمایشی و سرمایشی می توان پرورش این پرنده ها را شروع کرد.

اما چیزی که مهم است تهیه تخم نطفه دار یا یک جفت مولد از این پرنده ها است، با توجه به اینکه این گونه در ایران بسیار نادر است و در صورت وجود نیز قیمت بسیار بالایی خواهد داشت، بنابراین خرید تخم نطفه دار آنها ارزانتر و عاقلانه تر به نظر می رسد، هنگام خرید تخم نطفه دار نیز حتما باید از یک فروشنده معتبر خرید کنید، تخم های نطفه دار حتما باید در شرایط دمایی خاصی نگهداری شوند.

دمای بسیار زیاد و یا بسیار کم، جابجایی و تکان های شدید موجب از بین رفتن نطفه درون تخم خواهد شد، بنابراین تا حد امکان سعی کنید خرید خود را حضوری انجام دهید، در صورت تصمیم به خرید اینترنتی نیز سعی کنید از فروشگاه های مطمئن، خوش سابقه و متخصص در این زمینه خرید کنید.

آیا امکان صادرات مرغ و خروس ایام سمانی وجود دارد؟

شاید با خود فکر کنید که گران بودن گوشت خروس سیاه دلیلی بر عدم صرفه اقتصادی آن باشد و کسی خریدار گوشت و تخم این پرنده نباشد، جالب است بدانید که آمار نشان می دهد که سالانه به قیمت چندین هزار دلار واردات گوشت و تخم مرغ و خروس سیاه داریم و این نشان از ظرفیت بالای کشور در خرید و مصرف گوشت و تخم این پرنده سیاه است.

آیا امکان صادرات مرغ و خروس ایام سمانی وجود دارد؟ - چیکن دیوایسحتی در کشورهای خارجی و کشورهای عربی حوزه خلیج فارس هر کیلو گوشت مرغ و خروس سیاه ۲۰۰ دلار ارزش دارد و به با توجه به ثروتمند بودن این کشورها ، کشش بالایی در صادرات این پرنده وجود دارد که یک فرصت عالی برای کسب درآمد دلاری و ارزآوری برای کشور خواهد بود. شما با کمی تبلیغ در سایت های آگهی می توانید گوشت و تخم پرنده ها را بفروشید و حتی می توانید آنها را به صورت زنده به شهرهای مختلف ارسال کنید. در این میان افرادی که به زبان های خارجی آشنایی دارند شما را برای صادرات محصولات شما یاری خواهند داد. 

آیا داخل بدن خروس آیام سمانی نیز سیاه است؟

تمامی قسمت های بدن این پرنده اعم از پوست، پر، گوشت، استخوان و حتی اندام های داخلی بدن این پرنده سیاه هست اما خون او قرمز است، خصوصیات کامل خروس سیاه در مقاله توضیح داده شده است.

Quoting from wikipedia Ayam Cemani

The birds are completely black: black plumage with a greenish shine, black legs and toe nails, black beak and tongue, black comb and wattles; even their meat, bones and organs appear black. The blood of the Ayam Cemani is normal (though it is remarkably dark).The birds’ black colour occurs as a result of excess pigmentation of the tissues, caused by a genetic condition known as fibromelanosis. This gene is also found in some other black fowl breeds. The roosters weigh 2–۲.۵ kg and the hens from 1.5–۲ kg. The hens lay cream-colored eggs with a slight pink tint, although they are poor setters and rarely hatch their own brood. Eggs weigh an average of 45 g.

لیست جامع انواع نژادهای مرغ و خروس به همراه تصویر 

نوشته های مشابه

‫۳۲ دیدگاه ها

    1. می تونی از فروشندگان معتبر تخم نطفه دار و یا پرورش دهنده هاش تهیه کن

  1. سلام مجدد تشکر می کنم از شما جهت پاسخ دادن خواستم ببینم کدام نژاد بهتر هست و آیا تحمل گرمای خوستان دادند یا نه کلا شرایط نگهداری چطوری است

  2. سلام آیا مرغ ایام سمانی با مرغ لاکندزی یکی هست یا فرق دارد

  3. با سلام
    جوجه ایام سمانی نطفه دار از کجا میتونم بخرم لطفاً راهنمایی بفرمایید
    با تشکر

  4. سلام من یک جفت ایام سمانی و یه جوجه ایام سمانی دارم اما خروسم خیلی وحشی هست. میشه رامش کرد؟
    مورد دوم خیلی کم غذا میخوره و فقط دانه استارتر میخوره و پوست میوه ها مثل خیار و گوجه نمیخورد و بقه چیز های هم به غیر از دانه پارس نمیخورد چیکار باید کنم؟
    و مورد سوم الان حدودا قیمتش چند هست؟
    امیدوارم که پاسخم رو بدید ممنون

    1. مورد اول اینکه رام کردنش حکایت اینه بخوای خروس جنگی رو رام کنی. به قطع نمیشه گفت. مورد دوم دانی که دوست داره رو با میوه و سبزیجات خورد شده قاطی کن. مورد سوم در مورد فروش و قیمت از فروشنده ها سوال کن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋