ساخت لانه مرغ محلی

آموزش نحوه ساخت لانه مرغ محلی

این روزها، علاقه افراد به زندگی سنتی و ساده، بیشتر شده است. در این میان، بعضی­ها مرغ و خروس محلی تهیه کرده و نگهداری می­کنند. اولین قدم برای این کار، ساخت لانه مرغ محلی محسوب می­شود.

نگهداری از مرغ نه تنها آرامش زندگی سنتی را به همراه دارد، بلکه تخم مرغ تازه­ای که روزانه تولید می­کند نیز بسیار سودمند است.

مرغ باید یک سرپناه امن و محکم داشته باشد. و اگر نه نگهداری از آن به جز دردسر، چیزی ندارد. خود شما هم می­توانید برای ساخت لانه مرغ محلی­تان اقدام کنید.

مرغ­ها بوی نامطبوعی دارند که تحمل آن بسیار سخت است. اگر منزل شما حیاط ندارد، این یک قلم را فاکتور بگیرید. حتی اگر خود شما هم تحمل کنید، همسایه­ ها شاکی می­شوند. 

بنابراین توصیه میکنیم تعداد کمی از آنها را پرورش دهید و بهترین و ارزان ترین روش خرید تخم نطفه دار و جوجه کشی از آنها با استفاده از یک دستگاه جوجه کشی خانگی است که در مقاله جوجه کشی مرغ به صورت کامل توضیح داده شده است.  

دستگاه جوجه کشی خانگی کوچک ۴۸ تایی
» امکان نصب و کاربری بسیار آسان
» مناسب برای جوجه کشی از تخم مرغ محلی در خانه
» دارای سنسور سوئیسی نسل۴ با دقت بسیار بالا
قیمت : ۵,۴۵۰,۰۰۰ تومان

چه نکاتی در ساخت لانه مرغ محلی مهم هستند؟

 سن و تخم گذار بودن یا نبودن مرغ در نوع لانه­ای که می­سازید، تاثیر گذار هستند. جوجه ­های تازه متولد شده را داخل کارتن یا قفس گذاشته و در محیط سر پوشیده­ نگهداری کنید.

جوجه­ های تمام پرندگان از جمله مرغ، ضعیف هستند و به راحتی به انواع بیماری­ها مبتلا می­شوند. برای جلوگیری از تلف شدن جوجه­ها، آن­ها را در هوای سرد یا خیلی گرم، رها نکنید.

زمانی که جوجه کمی جان گرفت، آن را به فضای باز منتقل کنید. بهترین مکان برای ساختن لانه مرغ، گوشه حیاط یا نزدیک باغچه است.

چه نکاتی در ساخت لانه مرغ محلی مهم هستند؟

برای ساختن لانه از وسایل مختلف استفاده کنید. از آجر و چوب گرفته تا فنس­های فلزی، هرکدام ابزار مناسب ساخت لانه مرغ هستند. متأسفانه برای مرغ ها قفس آماده وجود ندارد. در حالیکه پرورش دهندگان بلدرچین بدون نیاز به لانه بیشتر از قفس بلدرچین بهره می برند. در پرورش صنعتی مرغ قفس های مونتاژ شده کاربرد دارند.

اگر در نزدیکی محل زندگی شما، روباه یا شغال وجود دارد، حتما کف لانه را با یک وسیله بپوشانید. به بیان واضح تر، لانه را مستقیما روی زمین، بنا نکنید.

برای مثال می­توانید از تخته چوب، فنس یا حتی آجر استفاده کنید. شغال و روباه، بوی مرغ را حس کرده و آن را دنبال می­کنند.

این حیوانات به راحتی می­توانند زمین را حفر کرده و وارد لانه مرغ­ها بشوند. حالا برای حیوان وحشی، شکار مرغ­ها از آب خوردن هم راحت­تر می­شود.

این روش، ارزان­ترین راه برای ساخت لانه مرغ هست. با این حال، اگر به بازده بالاتر مرغ­ها توجه دارید، به فکر تهیه لانه استاندارد باشید.

لانه مرغ محلی چه استانداردهایی دارد؟

مرغ، آن هم از نوع محلی، پرنده حساسی است. حالا اگر مرغ تخم گذار باشد، این حساسیت به مراتب بیشتر می­شود. اگر اسباب آسایش و رفاه پرنده فراهم نباشد، خبری از تخم مرغ تازه و صبحانه دلچسب نیست.

درساخت لانه مرغ محلی، به تهویه توجه کنید. نیازی به دستگاه تهویه یا هواکش نیست. چند سوراخ بالای دیواره لانه ایجاد کنید تا جریان هوا برقرار باشد.

کف لانه و قسمتی که مرغ، تخم می­گذارد را با وسایل نرم بپوشانید. کاه، پوشال یا خاک اره برای این کار، مناسب هستند. به این ترتیب، مرغ در زمان تخم گذاری احساس راحتی بیشتری دارد.

لانه مرغ محلی چه استانداردهایی دارد

نکته مهم بعدی، تدارک دیدن محلی برای تخم گذاری پرنده است. اندازه و ابعاد این قسمت را طوری انتخاب کنید که فضای لانه را زیاد اشغال نکند.

از طرفی نباید آنقدر کوچک باشد که مرغ، اذیت شود. قسمت تخم گذاری نسبت به کف لانه، ارتفاع بیشتری دارد. ارتفاع نیم متری، فاصله مناسبی برای این قسمت است.

مرغ، یک جا بند نمی­شود. بنابراین به محلی احتیاج دارد که آزادانه بچرخد و دان بخورد. در ساخت لانه این پرنده، قسمتی را برای این نیاز، در نظر بگیرید.

همچنین در داخل لانه نیز باید با توجه به سن مرغ ها و یا جوجه ها از دانخوری و آبخوری استفاده کنید.

تا اینجا، تمام نکاتی که در ساخت لانه مرغ محلی اهمیت دارند را مرور کردیم. حالا راه های ساخت لانه را با هم بررسی می­کنیم.

ابعاد لانه

اگر حیاط بزرگی دارید، دست و دلبازی به خرج دهید و فضای مناسبی را به لانه مرغ اختصاص دهید. لانه­ی خیلی کوچک، به شکستگی بدن یا خفگی جوجه­ها ختم می­شود.

حداقل فضایی که باید  برای هر مرغ در نظر بگیرید، ۱*۱.۵ متر مربع است. این ابعاد برای جوجه­ها به  ۰.۵*۱ متر مربع می­رسد.

برای لانه و همینطور بخش رو باز که برای گردش پرنده تعبیه می­کنید(با فنس، محصور ­شود)، یک سایه بان درست کنید. سایه درخت، بهترین سایه­ بان برای مرغ است.

اگر باغچه ندارید، یک پارچه بزرگ را عَلم کنید تا از تابش مستقیم نور خورشید به لانه، جلوگیری کند. از این مورد به سادگی نگذرید که جزء موارد مهم تلقی می­شود.

چهارچوب سازی

اگر از مصالحی مثل آجر استفاده نمی­کنید، باید یک چهارچوب محکم برای لانه بسازید. لانه سازی با چوب، به اندکی دانش نجاری نیاز دارد.

مناسب ترین چوب­هایی که به کار شما می­آیند، چوب درخت سدر یا چوب قرمز هستند. این دو، چوب های محکمی به شمار می­روند.

ساخت فضای داخلی لانه

بعد از آنچه چهارچوب را آماده کردید، به سراغ بدنه لانه بروید. از کاه یا سایر وسایل نرم برای پوشاندن کف لانه و محل تخم گذاری استفاده کنید.

به این ترتیب، امنیت مرغ و آسایشش را فراهم می­کنید. از سوی دیگر، کاه و امثال آن، از کثیف شدن پرها و بدن مرغ جلوگیری می­کنند.

یکی دیگر از نکاتی که باید در ساخت لانه مرغ محلی مد نظر داشته باشید، ایجاد کردن قسمتی برای آب و دان خوردن پرنده است.

این قسمت را دور از دسترس مرغ نسازید. ارتفاع ۲۰ سانتی متری از سطح زمین، فاصله مناسبی برای آبخوری و دانخوری مرغ محسوب می­شود. جهت راهنمایی بیشتر مقاله ساخت آبخوری و دانخوری مرغ را مطالعه کنید.

جای خواب مرغ

مرغ­ها عاشق این هستند که بالاتر از سطح زمین بخوابند. در ساخت لانه مرغ محلی، چوب­های باریکی را تهیه کرده و در ارتفاع ۷۰ تا ۹۰ سانتی از کف لانه قرار بدهید.

طول مناسب چوب به ازای هر مرغ، ۲۰ تا ۲۵ سانت است. ضخامت چوب خواب هم باید در اندازه­ای باشد که مرغ به راحتی شب را به سحر برساند.

اگر می­خواهید چند ردیف چوب خواب تعبیه کنید، آن­ها را با حداقل ۳۰ تا ۴۰ سانت فاصله از یکدیگر قرار بدهید. چوب خواب، احتمال کثیف شدن دان خوری و آبخوری به وسیله فضولات مرغ را کم می­کند.

آخرین قدم، نمای لانه مرغ

آخرین مورد در ساخت لانه مرغ محلی، جایگذاری دیوارها و سقف است. از آنجا که مرغ و جوجه­ ها را در فضای آزاد پرورش می­دهید، به یک پوشش ضد آب نیاز دارید.

پس از جایگذاری دیوارها، تمام آن­ها را چفت و محکم کنید. همین که یک درب برای تردد مرغ و جوجه­ ها وجود داشته باشد، کفایت می­کند.

کفی لانه را نیز از چوب تهیه کنید تا در زمان تمیز کردن داخل لانه، کار تان راحت باشد. نکته آخری که باید یادآوری کنیم، ایجاد تهویه است. این مورد را از یاد نبرید.

در نهایت

در این مطلب از وبلاگ چیکن دیوایس، روش­های ساخت لانه مرغ محلی را با هم مرور کردیم. رعایت نکات کوچکی که در این مطلب آورده شده، اهمیت بسیار زیادی در طراحی لانه دارند.

ساخت لانه مرغ محلی، هزینه زیادی ندارد. کافی است تا اصول این کار را بررسی کرده و سپس با ابزاری که در دسترس­تان قرار دارند، لانه مناسبی برای مرغ­ها بسازید.

نوشته های مشابه

‫۲۱ دیدگاه ها

  1. سلام ۵ تا مرغ و خروس دارم
    شهر ما توی سردترین حالت ب منفی ۱۰-۱۵ درجه زیر صفر هم میرسه ولی خب این در سردترین حالت هست اونم توی زمستون
    حالا یه لونه مرغ ۱در ۱ متر با ارتفاع ۱ متر ک با بلوک ساخته شده و دورش سیمان کاری شده به نظرتون جواب میده ؟
    اگه نمیده یه لامپ ۱۰۰ وات بزارم داخل حلب روغن وسط لونه ک بچسبن بهش موقع سرما و بخابن جواب میده ؟ میتونن زمستون سر کنن؟
    ممنون

    1. سلام دوست عزیز
      بهتره برای گرمایش از لامپ مادر مصنوعی استفاده کنید
      تا آسیبی هم به چشم مرغ ها وارد نشه

    2. حلب روکنار بگذارید.لامپ بالای محل خواب،طوریکه به سرو بدنشون تماس نداشته باشه با فاصله چندسانت آویزان کنید.لونه اگربسیارکیپ و بسته باشه،مریض میشن،اکسیژن لازم دارن.مواقع تابش آفتاب بیارشون بیرون و پنجره شون رو بازکن هوا عوض شه.البته نه دریخبندان شدید.بخشی از دیوارجنوبی رو پنجره بزار ،دوجداره،یا دولایه مشما کلفت بچسبون.آفتاب ضد میکروب هست

  2. سلام.ایا میشه در فضای سر پوشیده ۴۰ متری پشت بام حدودا ۱۰۰عدد مرغ تخمگذار نگه داشت؟مشکل صدا و بوی فضولات چجوری حل میشع؟هوا کش گذاشتم ولی بازم میترسم بو بیاد یا صداشون؟لطفا راهنمایی کنید

    1. سلام
      ۴۰ متر مربع یا ۸۰ متر مربع ؟ در کل میشه نگهداشت ولی باید مسقف باشه
      مشکل صدا و بوی فضولات قابل حل نیست
      سریعتر فضولات رو تمیز کنی بو کمتر میشه
      مشخصا بو و صدا میاد و نمیشه صفر صفر باشه ولی چون تو ارتفاع هست ممکنه زیاد در محیط پخش نشه (مخصوصا بو)

  3. سلام من یک قفس در پشت بام خانه مان درست کردم ولی ارتفاش یکم کمه دوروبر ۱ متر یعنی جوری که خودم چهارزانو نشسته میرم داخلش . الان هم که زمستانه هوا سرد شده در مناطق ما . من کفش کاه بزرگ ریختم کمی نسبت به بیرون گرم شده ولی من احساس میکنم یکم هم هوای داخل سرده . چجوری گرم نگهدارم ؟ راستی به لامپ هم فکر کردم ها چون ارتفاش کمتره و کفش هم کاه هست یکم خطرناکه شاید منجر به آتش سوزی بشه . لطفا در این مورد راهنماییم کنید !!!

    1. سلام
      قسمت بالای قفس نایلون بکش تا فرار گرما نداشته باشی
      منطقه ای که زندگی میکنی رو هم نگفتی ببینم دما در چه حدوده
      در کل اگه کمتر از ۱۵ میره اجبارا باید از سیستم های گرمایشی استفاده کنی وگرنه حتما تلف میشن
      استفاده از لامپ مناسب هست ولی به شرطی که ارتفاع قفس حداثل ۱.۵ متر باشه

    1. مقاله برای شما نوشته شده و تمامی موارد قید شده بی زحمت مطالعه کنید.

    1. گرد و خاک ممکن اونا رو اذیت کنه
      هوای محل پرورش شون باید تمیز باشه
      سر و صدای دستگاه ها هم ممکن باعث استرس شون بشه که اصلا تخم نخواهند گذاشت

  4. سلام و عرض ادب آیا میشود یک خروس ویک مرغ رو نگهداری کنیم ؟؟؟ یا باید بیشتر باشد ؟ مشکلی به وجود نمی آورد کم هستند؟ و لانه آنها هم بسیار خوب است

  5. سلام من میخوام برای قناری ام جایی برای تخم گذاری درست کنم از چه وسایلی باید استفاده کنم

    1. بهتر که لانه پلاستیکی اماده رو خریداری کنید ، پرنده فروشی ها دارن
      داخلش رو هم با پوشال نرم پر کن

  6. سلام ایا کنار باغ که علف زیاده با بلوک و اجر لانه درست کنم ایا باعث بیماری و یا شپش میشود ؟؟
    چون میخوام یه لانه و یک حیاط با طور درست کنم …..

    1. نه مشکلی ایجاد نمیکنه
      فقط از سیمان هم استفاده کنید تا در فصل سرما سرپناه خوبی براشون باشه و هم چنین حیوانات و موجودات وحشی داخل لانه نرن

        1. فک کنم بوی بدشون اذیت تون کنه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋