پرورش گله مولد کبک | روش های تشکیل گله، شاخص ها، ضریب نر و ماده

همه چیز درباره گله کبک مولد

کبک ها پرنده هایی با اندازه متوسط می باشند که لانه های خود را روی زمین می سازند. کبک در اندازه نرمال از قرقاول کوچکتر بوده و از پرنده بلدرچین بزرگتر می باشد. این پرنده ها نسبتا بدنی چاق داشته و سری کوچک دارند.

نر و ماده کبک تقریباً چندان تفاوتی باهم ندارند و تنها جنس نر با وزنی در حدود ۵۰۰ تا ۸۰۰ گرم اندکی بزرگ تر از ماده این پرنده با وزن تقریبی ۴۵۰ تا ۶۵۰ گرم می باشد.

به دلیل اینکه گوشت این پرنده فواید بسیاری دارد روز به روز به محبوبیت پرورش کبک افزوده شده و پرورش دهندگان را موجب کرده است تا روی به نگهداری و پرورش این پرنده بیاورند.

پرورش کبک مولد به منظور تولید تخم نطفه دار و تولید جوجه کبک یکی از شاخه های پرسود این شاخه میباشد. با روش های مختلف می توان گله کبک مولد ایجاد کرده و آنها را پرورش داد. در این مقاله از سایت چیکن دیوایس به بررسی پرورش گله مولد کبک پرداخته ایم. تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

 ویژگی های یک گله مطلوب

  • گله مولد تهیه شده می بایست از یک لاین مادر انتخاب شود تا مرحله های تولید، جوجه کشی و پرورش کبک در حد استاندارد باشد و پروش دهنده از این گله راندمان خوبی به دست بیاورد.
  • گله مورد نظر در برابر بیماری های مختلف مقاوم باشد.
  • پرنده های گله هیچگونه نقص عضو نداشته باشند.
  • از راندمان تخمگذاری بالایی برخوردار باشند.

نکاتی درباره گله مولد

یکی از نکاتی که باید در نگهداری و پرورش گله مولد به آن توجه کنید این است که هنگامی که تولید مداوم داشته باشید، هر هفته مقدار مشخصی تخم نطفه دار و جوجه تولید می گردد.

نکاتی درباره گله مولد - چیکن دیوایساگر نتوانید این تخم ها و جوجه ها را به فروش برسانید، باید تجهیزات و امکانات لازم را داشته باشید که خودتان آن ها را نگهداری و پرورش دهید و امکانات مورد نیاز برای پرورش مداوم در داخل مجموعه نگهداری از کبک وجود داشته باشد.

روش های تشکیل گله مولد

برای تشکیل گله مولد از سه طریق زیر می توان اقدام نمود.

تهیه تخم نطفه دار

با بکارگیری این روش، می بایست تخم های نطفه دار و ماشین جوجه کشی خریداری شود تا پرورش گله مولد کبک ایجاد گردد. جوجه کشی از طریق دستگاه ۲۴ روز طول می کشد. پس از به دنیا آمدن جوجه کبک ها در حدود شش تا هفت ماه نیز زمان لازم است تا این جوجه ها به سن تخم گذاری برسند.

دستگاه جوجه کشی 168 تایی
دستگاه جوجه کشی ۱۶۸ تایی
» بهره گیری از دو سنسور SHT نسل ۴ محیطی و داخلی
» عدم ایجاد شوک دمایی و رطوبتی در تخم ها
» دارای راندمان بسیار بالا در جوجه کشی از تخم های نطفه دار کبک
قیمت : ۱۰,۵۰۰,۰۰۰ تومان

این روش کمی شاید طولانی باشد و در زمان خرید تخم های نطفه دار نیز باید دقت فراوانی به کار برد تا تخم های سالم و نطفه دار خریداری شوند تا راندمان جوجه کشی افزایش یابد.

همچنین باید سلامت گله مادر تخم های نطفه دار نیز بررسی شود و در صورت سالم بودن گله مادر، جوجه کشی نیز با موفقیت انجام خواهد شد.

پس از اینکه شما از سلامت گله مادر مطمئن شدید، باید با دقت و سلامت تخم ها را انتقال دهید. رویه کار این است که تخم های نطفه دار در روز چند بار و در زمان اوج تخم گذاری جمع آوری می گردند. از هنگام جمع آوری تا انتقال این تخم ها به دستگاه جوجه کشی، تخم های نطفه دار باید در دمای ۱۳ تا ۱۵ درجه سانتی گراد نگهداری گردند.

ما در مقاله راهنمای جوجه کشی از کبک به بررسی قدم به قدم جوجه کشی از این پرنده پرداخته ایم. توجه داشته باشید که این روش همچنین ارزانترین راهکار برای تشکیل گله مولد کبک است.

تهیه جوجه یک روزه برای تشکیل گله مادری

اگر جوجه های کبک یک روزه بخرید دیگر نیازی نیست که تخم نطفه دار و یا دستگاه جوجه کشی تهیه کنید، و تنها شش تا هفت ماه زمان برای رسیدن جوجه ها به سن تخمگذاری زمان لازم می باشد. در این راهکار نیز باید توجه داشته باشید که هم جوجه های سالمی بخرید و هم تا حد امکان از مکانی نزدیک این جوجه ها خریداری شوند.

تهیه جوجه یک روزه برای تشکیل گله مادری - چیکن دیوایسدر این صورت این روش هم مقرون به صرفه می باشد و هم زمان کمتری نسبت به روش اول برای تشکیل گله مولد لازم است.

تغذیه جوجه کبک های تازه متولد شده نیز بسیار حائز اهمیت می باشد و با خواندن مقاله غذای جوجه کبک یک روزه می توانید با نحوه تغذیه این جوجه ها آشنا شوید.

خرید کبک مولد

با خرید کبک های در سن چهار تا پنج ماهه و پرورش آنها تا شش ماهگی می توان کوتاه ترین راه برای تشکیل گله مولد طی کرد. در خرید کبک های چهار یا پنج ماهه باید با دقت سلامت این پرنده ها بررسی و سالم ترین وآنهایی که مناسب ترین رشد را داشته اند را انتخاب کنید.

توجه کنید که خرید و جابجایی جوجه های مولد باید در زمان قبل از شروع تخم گذاری انجام گردد و اگر در حین دوران تخم گذاری پرنده ها را جابجا کنید احتمال دارد موجب ایجاد تنش در پرنده شود و حتی تخم گذاری آنها متوقف گردد.

ظرفیت مناسب گله پرورش کبک

تعداد کبک های مولد گله بستگی به مقدار تولید نهایی دارد. برای نمونه اگر هدف شما تولید دو تن گوشت کبک در دو هفته یکبار است، به ۶۰۰۰ جوجه یک روزه هر دو هفته یکبار و جهت تولید این جوجه ها ، به چیزی در حدود ۸۰۰۰ تخم نطفه دار در مدت زمان دو هفته نیاز دارید.

می توان نتیجه گرفت که جهت تولید روزانه ۶۰۰ تخم نطفه دار، باید ۱۰۰۰ کبک مولد نگهداری نمایید.

اگر نسبت نر و ماده گله شما یک به سه باشد، در این صورت شما نیاز به نگهداری ۱۳۵۰ قطعه مولد ماده دارید.

شما باید با توجه به محیط و فضایی که در اختیار دارید و همچنین با توجه به نیاز بازار در منطقه خود، اندازه و تعداد گله مولد خود را تعیین نمایید.

در صورتی که مجموعه شما بیش از نیاز بازار به طور مداوم تولید کند، به دلیل به فروش نرفتن گوشت و تخم نطفه دار احتمال اینکه ضررهای سنگینی به مجموعه پرورش کبک شما وارد شود وجود دارد.

بهترین نژاد کبک برای پرورش

بهترین نژاد کبک برای پرورش - چیکن دیوایساز بین نژاد های مختلف کبک، نژادهای چوکار، برفی و کوهی مناسب پرورش می باشند.

کبک چوکار

این پرنده از خانواده های بلدرچین و قرقاول می باشد. این نژاد از کبک ها با فضای آزاد و محیط های بسته و خشک سازگاری دارد. این کبک ها را می توان در خانه و محیط بسته پرورش داد. وزن آنها ۴۰۰ تا ۷۰۰ گرم می باشد و با فروش گوشت و تخم آن می توانید درآمد زایی نمایید.

کبک برفی

پرورش این نژاد از کبک نیز می تواند موجب درآمد زایی خوبی شود. نر و ماده این کبک ها از لحاظ وزنی با هم تفاوت دارند. به طوری که وزن ماده ها کمتر از نرها می باشد. این پرنده ها در قسمت های مختلف بدن خود پرهای رنگی دارد.

کبک کوهی

یکی از بهترین نژاد ها برای پرورش کبک، کبک کوهی می باشد. این پرنده نیز شباهت زیادی به نژاد چوکار دارد.

نسبت مناسب نر به ماده

در گله های پرورش کبک، نسبت نر به ماده می تواند یک به سه و یا یک به چهار باشد و در این شرایط تولید تخم نطفه دار شرایط مطلوبی خواهد داشت. یعنی به ازای هر کبک نر سه و یا چهار کبک ماده در گله مورد نیاز است.

تغذیه گله

کبک ها در طبیعت معمولاً از میوه ها، دانه ها، حشرات و گیاهان تغذیه می کنند.

اما در پرورش این کبک ها باید از همان اول به طور ارگانیک تغذیه شوند و بهتر است از خوراکی های کنسانتره مانند ذرت، دانه های غلات، کنجاله سویا، مواد ویتامینی و مکمل های معدنی مانند نمک، فسفر و کلسیم تغذیه کرد.

در تغذیه این پرنده ها نباید زیاده روی شود زیرا اگر مقدار غذایی که در اختیار کبک ها قرار می دهیم کنترل نشود، پرورش این پرنده ها مقرون به صرفه نخواهد بود.

در حالت کلی کبک ها روزانه ۳۰ گرم غذا می خورند و در ازای هر هفت کیلوگرم غذایی که می خورد، یک کیلوگرم گوشت خالص تولید می کند.

شما می توانید در کنار تغذیه کبک ها از سنگریزه ها هم استفاده کنید تا در سنگدان پرنده ذخیره شود. حضور سنگ در کنار غذا می تواند باعث می شود دانه ها و غذای سفت بهتر خرد گردند. این موضوع باعث می شود غذا راحت تر هضم شود.

همچنین آبخوری و دانخوری مناسب با توجه به تعداد پرنده باید در گله تعبیه شود تا پرندگان هنگام غذا خوردن و آشامیدن آب دچار مشکل و استرس نشوند.

پرورش کبک مولد در قفس بهتر است یا در بستر؟

پرورش کبک ها برای تولید تخم چه برای مقاصد خوراکی و چه برای تولید تخم نطفه دار، می بایست در قفس صورت بگیرد.

پرورش کبک مولد در قفس بهتر است یا در بستر؟ - چیکن دیوایسدر پرورش کبک در بستر، به دلیل غریزه برهم زدن بستر، کار جمع کردن تخم ها راحت نمی باشد. همچنین تخم ها به ادرار و مدفوع آلوده می باشد.

مقدار فضای لازم برای نگهداری گله بستگی به تعداد آن دارد، به طور مثال برای پرورش ۵۰۰ عدد کبک مولد یا تخم گذار، تقریباً به هشت متر قفس چهار طبقه نیاز دارید. برای این قفس با این اندازه به محیطی ۲۰ تا ۲۵ متری نیاز است.

تحت هیچ شرایطی نگهداری کبک مولد در بستر توصیه نمی شود و باید در قفس صورت بگیرد. توجه داشته باشید که قفس پرورش کبک با قفس پرورش بلدرچین کمی متفاوت است.

 جمع بندی

در این مقاله از سایت چیکن دیوایس نکات مهم پرورش گله مولد کبک را شرح دادیم. شما نیز می توانید تجارب خود درباره موضوع مقاله، سوالات و همچنین نظرات خود را از قسمت دیدگاه ها برای ما بنویسید.

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس