طرز تهیه پروبیوتیک طبیعی برای طیور و پرندگان زینتی

به طور کلی پروبیوتیک طیور مکمل های میکروبی هستند که با تعادل باکتری های مفید معده پرنده، تاثیر مثبتی بر سلامت و رشد آنها می گذارد. درمان اسهال جوجه ها، جذب بهتر کیسه زرده، بهبود عملکرد سیستم ایمنی و کمک به درمان سریع تر پرنده گوشه ای از فواید بیکران مصرف پروبیوتیک طبیعی توسط آنها می باشد.

دستگاه جوجه کشی 96 عددی ایزی باتور 2
دستگاه جوجه کشی ۹۶ عددی ایزی باتور ۲
» مناسب برای جوجه کشی از پرندگان زینتی و بومی
» دارای سیستم انتخاب پرنده
» قابلیت کارکرد با باتری ۱۲ ولت
قیمت : ۷,۱۰۰,۰۰۰ تومان

بنابراین چنانچه از تعدادی مرغ، اردک، بوقلمون ، غاز و یا حتی از پرندگان زینتی مانند کاسکو، مرغ عشق، قناری و … نگهداری میکنید این مقاله را حتما مطالعه نمایید. مصرف پروبیوتیک از ابتدای تولد پرندگان، باعث تقویت آنها میگردد.

تهیه پروبیوتیک خانگی برای پرندگان اهلی و زینتی

مصرف پروبیوتیک برای انسان ها، حیوانات و پرندگان فواید بسیار زیادی دارد، از این رو در این پست طرز تهیه چند پروبیوتیک خانگی مانند سرکه سیب، چای کامبوجا و دوغ کفیر آموزش داده میشود. 

نکته قابل توجه در این محصولات این است که تنها با یک بار هزینه، می توانید تا مدت ها پروبیوتیک طبیعی بسازید. در ادامه چند ماده حاوی پروبیوتیک مخصوص پرندگان و طرز تهیه آن ها آورده شده است.

برای اطلاع از فواید و مضرات پروبیوتیک برای طیور کلیک کنید.

۱- سرکه سیب، بهترین پروبیوتیک خانگی برای پرندگان

سرکه سیب، بهترین پروبیوتیک خانگی برای پرندگان - چیکن دیوایسیکی از رایج ترین و مفید ترین پروبیوتیک های مورد استفاده برای طیور و پرندگان زینتی، سرکه سیب است که طرز تهیه آن، در ادامه متن آمده است.

مواد مورد نیاز برای تهیه سرکه سیب

۱- سیب دو کیلوگرم

۲- شکر یک قاشق غذاخوری

۳- نخود آبگوشتی ۱۰ عدد

ساخت پروبیوتیک برای پرندگان با سرکه سیب

قدم اول : در ابتدا سیب ها را کاملا شسته و سپس خشک کنید. آنها را به چهار قسمت تقسیم کرده و دانه ها و ساقه آن را نیز جدا نمایید.

قدم دوم : سیب ها را درون بطری شیشه ای ریخته و در لابه لای آنها نخود قرار دهید. پس از هر لایه سیب، مقدار کمی شکر بر روی آن ها بپاشید. سپس مقداری آب جوشیده سرد به بطری اضافه کرده به نحوی که سیب ها زیر آب قرار گیرند. درب بطری را با پارچه پوشانده و در جای تاریک قرار دهید.

قدم سوم : پس از گذشت ۲۰ روز، محتویات بطری را درون صافی ریخته و سیب ها را له کنید تا سرکه آن خارج شود. مایع بدست آمده را مجددا درون بطری شیشه ای ریخته و تا یک ماه دیگر در جای تاریک قرار دهید. در این مدت محتویات بطری را روزانه با قاشق چوبی هم بزنین تا تخمیر زودتر صورت گیرد.

می توانید به این منظور از ضایعات و پوست سیب نیز استفاده کنید. کاهش استرس و سرعت بخشیدن به روند درمان بیماری، از جمله فواید سرکه برای پرندگان می باشد.

۲- دوغ کفیر، پروبیوتیک برای پرندگان

دوغ کفیر، پروبیوتیک برای پرندگان - چیکن دیوایسدوغ کفیر یکی از نوشیدنی های بسیار خوشمزه و مفید برای انسان است که می توان برای تامین پروبیوتیک طیور هم از آن استفاده کرد. در ادامه طرز تهیه دوغ کفیر و میزان قابل استفاده از آن برای پرندگان به شما آموزش داده میشود.

وسایل و مواد مورد نیاز

۱- قاشق چوبی یا پلاستیکی

۲- صافی پلاستیکی و غیر فلزی

۳- بطری شیشه ای

۴- یک لیتر شیر

۵- ۲۰ تا ۳۰ گرم قارچ کفیر

طرز تهیه دوغ کفیر برای پرندگان اهلی

۱- در قدم اول یک لیتر شیر غیر پاستوریزه را بر روی حرارت گذاشته و بجوشانید. ( استفاد از شیر پاستوریزه به دلیل وجود نگهدارنده، توصیه نمی شود) شیر را در بطری شیشه ای ریخته و اجازه دهید خنک شود.

۲- در قدم دوم مقدار ۲۰ تا ۳۰ گرم قارچ کفیر را به شیر اضافه کرده و با کمک قاشق غیر فلزی به آرامی هم بزنید. در صورتی که از قاشق فلزی استفاده کنید قارچ کفیر به محض برخورد با فلز سیاه شده و می میرد.

۳- درب بطری را با استفاده از یک پارچه تمیز بپوشانید و دور آن را با نخ یا کش ببندید. بطری حاوی شیر و قارچ را در کابینت گذاشته و به مدت ۲۴ الی ۴۸ ساعت به آن دست نزنید.

۴- پس از گذشت این مدت زمان، محتویات بطری را از صافی غیر فلزی بگذرانید. مقداری آب بر روی قارچ های باقی مانده ریخته تا دوغ از آن جدا شود.

۵- دوغ کفیر شما کاملا آماده شده و می توانید از آن برای پرندگان خود استفاده نمایید. قارچ باقی مانده را مجددا درون شیر ریخته تا شیر تازه به دوغ تبدیل گردد. در صورتی که شیر در دسترس نبود، میتوانید قارچ را به مدت ۷۲ ساعت در آب و داخل یخچال نگهداری کنید.

مقداری از دوغ کفیر را با آب مخلوط کرده و به عنوان آب نوشیدنی در اختیار پرندگان خود قرار دهید.

طرز تهیه دوغ کفیر برای پرندگان اهلی - چیکن دیوایس

۳– چای کامبوجا، پروبیوتیک خانگی طیور

چای کامبوجا نوشیدنی محبوبی که مصرف آن رو به افزایش است، سرشار از پروبیوتیک می باشد. شما می توانید با اضافه نمودن این چای به آب پرندگان خود، سیستم ایمنی بدن آنها را تقویت نمایید. این چای به عنوان یک پروبیوتیک خانگی مورد استفاده قرار می گیرد.

مواد مورد نیاز تهیه چای کامبوجا برای پرندگان

۱- قارچ کامبوجا

۲- مقدار ۶۰ گرم شکر

۳- ۲۰ گرم چای سیاه بدون عطر

۴- بطری شیشه ای

طرز تهیه پروبیوتیک طبیعی پرندگان با چای کامبوجا

یک لیتر آب را جوشانده و مقداری از آن را با ۲۰ گرم چای سیاه مخلوط کرده و بگذارید دم بکشد. پس از آن، چای دم کرده را از صافی گذرانیده و به باقی آب های جوشیده اضافه نمایید. حال شکر را درون آن ریخته و هم بزنید تا شکر کاملا حل شود.

پس از آن که محلول به دمای اتاق رسید، قارچ کامبوجا را به آن اضافه نمایید. دهانه بطری شیشه ای را با استفاده از یک پارچه تمیز بپوشانید. دقت داشته باشید که در تمام مدت تهیه چای کامبوجا، نباید قارچ با فلز برخورد داشته باشد.

پس از گذشت ۱۰ تا ۱۵ روز، قارچ را از بطری خارج کره و به همراه مقداری از چای کامبوجا درون یخچال قرار دهید. محتویات بطری را از صافی بگذرانید. میتوانید مقداری از این پروبیوتیک خانگی را به صورت روزانه درون آبخوری پرندگان خود بریزید.

طرز تهیه پروبیوتیک طبیعی پرندگان با چای کامبوجا - چیکن دیوایس

طریقه مصرف پروبیوتیک طبیعی برای پرندگان

مصرف پروبیوتیک طبیعی توسط طیور و پرندگان زینتی سبب افزایش اشتها، افزایش مقاومت بدن پرنده در برابر بیماری، رشد بهتر، تخم گذاری بیشتر و همچنین درمان اسهال در آنها می شود.

طریقه مصرف سرکه سیب، چای کامبوجا یا دوغ کفیر برای پرندگان به این صورت است که ۱۰ سی سی از آن را در یک لیتر آب آشامیدنی طیور مخلوط کنید. همچنین برای پرندگان زینتی، ریختن ده قطره پروبیوتیک در آبخوری آن ها کافی می باشد. شما میتوانید یک هفته آب  بدون افزودنی و یک هفته آب به همراه پروبیوتیک در اختیار پرنده خود قرار دهید.

جمع بندی

در این متن از وب سایت چیکن دیوایس روش های تهیه پروبیوتیک طبیعی برای پرندگان زینتی و طیور آورده شد. موارد گفته شده به عنوان پروبیوتیک مرغ گوشتی، مرغ تخم گذار، بوقلمون، غاز و … مورد استفاده قرار می گیرند. همچنین جهت تهیه پروبیوتیک برای مرغ عشق، قناری، مرغ مینا و سایر پرندگان زینتی میتواند مقدار بسیار کمی سرکه سیب یا چای کامبوجا به آب نوشیدنی آنها اضافه نمایید.

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠

نوشته های مشابه

‫۴ دیدگاه ها

  1. درباره استفاده از سرکه سیب و مولتی ویتامین مولتیکس راهنمایی میخواستم توصدسی سی چند قطره باید اضافه کرد

    1. سرکه سیب دو قطره تو صد سی سی
      مولتی ویتامین مولتیکس بر حسب جثه پرندت متفاوته
      اینم سه قطره در صد سی سی

  2. سلام پروبیوتیک را وقتی در آب حل میکنیم باید ۲۴ ساعت بعد دوباره درست کنیم و اینکه چند روز باید پربیوتیک مصرف بشه برای مرغ تخم گذار

    1. سلام دوست عزیز
      اونو باید با توجه به شرایط میزان سلامتی مرغ دامپزشک مشخص کنه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس