نحوه نوک چینی طیور و مزایا و معایب آن | علت بریدن نوک مرغ

نوک چینی طیور

نوک چینی در واقع عملی برای کوتاه کردن نوک مرغ بوده و بیشتر به منظور جلوگیری از برخی مشکلات همچون بیماری هم خواری در طیور، کمبود غذا و … انجام میگیرد.

همچنین گاها به دلیل انحراف نوک و یا رشد بیش از حد منقار لازم است که نوک طیور را کمی کوتاه کنیم. ساختار منقار طیور شامل کراتین می باشد که همان پروتئینی است که در مو، پنجه ها و ناخن ها نیز وجود دارد. به همین دلیل با تیغه های تیز و داغ امکان برش نوک طیور وجود دارد. در این مطلب از سایت چیکن دیوایس « فروشگاه انلاین خرید دستگاه جوجه کشی » قصد داریم نحوه نوک چینی و دلایل کوتاه کردن نوک طیور را شرح دهیم.

دستگاه جوجه کشی ارزان | دستگاه جوجه کشی ۱۲ تایی
» مجهز به حسگر دقیق برای سنجش میزان دما و رطوبت
» بهره گیری از بدنه ی ضد زنگ با درب کریستال نشکن
» دارای شانه های همه کاره برای جوجه کشی از سایزهای مختلف تخم های طیور
قیمت : ۳,۳۰۰,۰۰۰ تومان

زمان مناسب برای نوک چینی طیور

کوتاه کردن نوک و منقار طیور در هر سنی قابل انجام می باشد. اما سن ۶ الی ۱۰ روزگی زمان مناسبی برای کوتاه کردن نوک جوجه ها است. زیرا اگر نوک جوجه ها در این سن کوتاه شود، در اینده دیگر رشد نخواهد کرد. اما قطع کردن منقار جوجه هایی که زیر ۱۰ روز سن دارند، بسیار حساس بوده و نیاز به ظرافت خاصی دارد. نوک جوجه ها اگر در هفته اول به درستی کوتاه نشود، در ادامه مشکلات زیادی برای جوجه به وجود می آورد و جوجه در معرض مشکلات تنفسی، گرسنگی، استرس و ضعف بدنی قرار گرفته و در نهایت تلف میشود.

زمان مناسب برای نوک چینی طیور - چیکن دیوایسزمانیکه جوجه ها به سن یک ماهگی یا دو ماهگی میرسند، منقار آنها به اندازه کافی رشد میکند. همچنین در سن دو ماهگی سوراخ بینی که بر روی منقار وجود دارد فاصله کافی از نوک پرنده میگیرد. لازم به ذکر است که یکی از اشتباهاتی که افراد هنگام بردیدن نوک جوجه ها انجام میدهند، قطع بیش از اندازه نوک و بریدن سوراخ های بینی پرنده می باشد. اگر سیستم تنفسی فوقانی جوجه ها اسیب ببیند، جوجه درگیر عفونت های تنفسی شده و تلف میشود.

نوک چینی فقط بر روی مرغ ها انجام نمیگیرد، بلکه بر روی سایر پرندگان همچون بلدرچین، بوقلمون و حتی بر روی اردک ها نیز عملیات نوک چینی صورت میگیرد.

مزیت ها و معایب نوک چینی طیور

بریدن و کوتاه کردن نوک طیور دارای مزایا و معایبی است که پرورش دهنده با توجه به موقعیت و شرایط سالن خود میتواند اینکار را انجام دهد یا نه.

مزیت ها:

جلوگیری از خودخوری، همنوع خوری یا کانیبالیسم

پرنده های مختلف مثل مرغ و خروس، بلدرچین ، بوقلمون، قرقاول و … عادت دارند که به همه چیز نوک بزنند. یکی از عادت های ناخواسته در آنها، نوک زدن به پاهای خود و یا پرها و بدن دیگر پرندگان می باشد. در نتیجه این حملات، پرنده دچار بیماری هم نوع خوری یا کانیبالیسم شده و پرنده های قربانی نیز زخمی میشود. زخم و خون نیز بیشتر باعث تحریک دیگر پرنده ها شده و کل گله به سرعت به هم نوع خوری روی می آورد.

جلوگیری از خودخوری، همنوع خوری یا کانیبالیسم - چیکن دیوایسپرورش دهندگان با کوتاه کردن نوک طیور میتوانند مانع از بیماری کانیبالیسم در آنها شوند. زیرا با کوتاه کردن نوک، دیگر پرنده ها نمیتوانند یکدیگر را زخمی کنند. پیشنهاد میشود مقاله بیماری کانیبالیسم در طیور را مطالعه کنید.

کاهش میزان ریخت و پاش دان

با کوتاه کردن نوک طیور، میزان ریخت و پاش دان و هدر رفت آن کمتر میشود. در نتیجه پرورش دهنده میتواند برای کاهش هزینه های تولید اقدام به نوک چینی طیور کند. بخش تولید و تأمین دان هزینه بر ترین بخش پرورش پرندگان است.

یکنواخت شدن گله

کوتاه کردن منقار طیور به پرندگان کمک میکند همگی آنها در داخل یک سالن به اندازه کافی غذا دریافت کنند. در نتیجه سطح رشد همگی آنها تقریبا یکسان بوده و در انتهای دوره پرنده ها به لحاظ وزن یکنواخت تر خواهند بود.

مضرات بریدن نوک طیور

نوک چینی معایبی هم دارد و به همین خاطر تعداد زیادی از پرورش دهندگان از انجام این کار منصرف میشوند. بعنوان مثال نوک چینی باعث ایجاد استرس در طیور میشود و در نتیجه این استرس ممکن است وزن جوجه یا پرنده تا دو هفته کاهش پیدا کند. همچنین در اثر نوک چینی اشتهای پرنده هم تا چند روز کاهش پیدا میکند.

یکی دیگر از مشکلاتی که نوک چینی در طیور به وجود می آورد، ایجاد تأخیر در بلوغ جنسی آنها میباشد. در نتیجه طیور تخمگذار اگر نوک آنها کوتاه شود، بلوغ آنها به تأخیر افتاده و تخمگذاری کمتری خواهند داشت.

مضرات بریدن نوک طیور - چیکن دیوایسمرغ ها و طیوری که بطور دائمی در سالن های پرورشی هستند به دلیل تراکم بیش از حد در این سالن ها بیشتر در معرض بیماری کانیبالیسم قرار میگیرند. به همین دلیل در سالن های بسته که تراکم بالایی دارند، معمولا نوک طیور را کوتاه میکنند.

اما مرغ های بومی و روستایی به ندرت مورد نوک چینی قرار میگیرند.

نکات مهم در نوک چینی طیور

در نوک چینی جوجه ها باید فاصله بین محل قطع نوک بالایی و سوراخ های بینی دو میلی متر فاصله وجود داشته باشد. همچنین در زمان نوک چینی، نوک بالایی بیشتر از نوک پایینی بریده میشود. برای انجام اینکار هنگام گرفتن طیور باید نوک آنها را متمایل به سمت پایین گرفت تا قسمت بالایی بیشتر برش بخورد.

در خروس ها به هنگام نوک چینی، نوک بالا و پایین بصورت مساوی قطع میشود. زیرا خروس ها با نوک خود نیاز دارند که به هنگام جفتگیری، تاج مرغ را بگیرند. وقتیکه نوک بالا و پایین آنها یکی نباشد، خروس قادر به انجام این کار نخواهد بود.

برش و سوزاندن نوک طیور با دستگاه نوک چین

دستگاه نوک چین بوسیله یک تیغه بسیار تیز و حرارت بالای ۸۰۰ درجه ابتدا منقار پرنده را برش و سپس میسوزاند. جالب توجه است که این عملیات برای طیور دردآور نیست به شرطی که درست انجام گیرد.

اگر احتمال خونریزی در زمان نوک چینی وجود دارد، بهتر است که یک روز قبل محلول ویتامین k به طیور داده شود. این ویتامین باعث بهبود سریع زخم ها و بند آمدن خون در محل زخم میشود.

در دستگاه های نوک چین یک صفحه راهنما وجود دارد که نوک جوجه در یک سوراخ به قطر ۰.۴۴ سانتی متر قرار گرفته و سپس توسط یک سطح تیغه ای و داغ، برش و سپس داغ میگردد. در زمان بریدن نوک جوجه ها با ماشین الکتریکی باید جوجه را به شکل صحیح در دست گرفت.

برای این منظور، اپراتور باید جوجه را با یک دست گرفته، بطوریکه انگشت اشاره زیر گلوی جوجه خواهد بود و انگشت شست نیز پشت سر جوجه قرار خواهد گرفت. کاربر باید با انگشت اشاره کمی گلوی جوجه را بفشارد تا زبانش به سمت عقب کشیده شود و در عملیات نوک چینی بریده نشود. ناگفته نماند که عملیات نوک چینی جوجه ها بسیار حساس بوده و حتما باید یک فرد با تجربه ، با مهارت و اموزش دیده اینکار را انجام دهد.

نوک چینی جوجه های یک روزه

روش دیگری نیز برای نوک چینی وجود دارد که بیشتر در کارخانه های جوجه کشی انجام میگیرد. در این نوع کارخانه ها، نوک سوزی سریع در سن یک روزگی جوجه و فقط بر روی نوک بالایی انجام مییگرد. بدین شکل که به جای قطع کردن نوک با تیغه تیز، یک تیغه کند ولی داغ فقط یک لایه از نوک بالایی جوجه را میسوزاند. این روش استرس کمتری به جوجه وارد نموده و انتهای نوک بالایی به تدریج میافتد.

لازم به ذکر است که اگر نوک چینی به درستی انجام نگیرد، منقار پرنده مجدد رشد کرده و بایستی دوباره نوک آن را کوتاه کرد. همچنین در مورد طیور بالغ هم که دیر نوک چینی میشوند، گاها نوک پرنده رشد نموده و به نوک چینی مجدد نیاز پیدا میکند.

پس از نوک چینی باید از آبخوری های دستی و مخصوص جوجه استفاده شود. زیرا جوجه هایی که نوک آنها بریده میشود، تا چند روز در آب خوردن از آبخوری های قطره ای مثل نیپل و آبخوریهای چکه ای دچار مشکل میشوند.

همچنین در زمان نوک چینی باید دانخوری ها با عمق بیشتری پر شوند تا نوک پرنده به کف دانخوری برخورد نکند. چراکه اگر نوک جوجه با کف دانخوری برخورد کند، درد خواهد گرفت. بالافاصله بعد از نوک چینی ، جوجه ها نباید تغذیه شوند. اما بعد از نوک چینی میزان اب و دان جوجه ها را باید افزایش داد.

نکته پایانی: در زمان واکسیناسیون و زمانی که گله دچار استرس شده است به هیچ عنوان نوک چینی را انجام ندهید.

نوشته های مشابه

‫۳۷ دیدگاه ها

    1. سلام دوست عزیز
      این به خاطر کمبود کلسیمه
      باید براشون از داروخونه ی دامپزشکی مکمل کلسیم تهیه کنی

  1. باسلام خروس من نوکش کج شده و نمیتونه خوب غذا بخوره چند سانت از نوک رو میشه چید

    1. سلام دوست عزیز
      بهتره این کار رو دامپزشک انجام بده
      خودتون مشکل ایجاد میکنید براش

  2. سلام خروس من نوک بالایش بزرگ شده وبه سمت پایین کج شده وپای راستش لنگ میزنه ولی آسیبی به مرغ ها نمیزنه ولی خوراکش کم شده چه باید انجام بدم .با تشکر

    1. سلام پاش رو چک کنید اسیب شکستگی کبودی یا تورم داره؟ غذاش چیه ؟ زیر پاشون چی ریختین ؟ اگر نوکش رو خودش به زمین نکشه و کوتاه نکنه باید به دامپزشک مراجعه کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋