کاردینال دو جنسه – آشنایی با نادر ترین گونه پرنده کاردینال

سسکاردینال دو جنسه

کاردینال دو جنسه : کاردینال نوعی پرنده ریز جثه از گونه گنجشک سازان می باشد که در آمریکای شمالی زندگی می کند، این پرنده در زبان انگلیسی cardinal نامیده می شود، جنس نر این پرنده دارای رنگ های قرمزی بر بدن خود می باشد و جنس ماده نیز دارای رنگ های خاکستری است که این دو جنس را از هم مجزا می کند. جنس نر آن دارای آواز بسیار زیبایی می باشد.

 

کاردینال دو جنسه
کاردینال دو جنسه

 


 

صدای پرنده کاردینال

دانلود مستقیم

 

اما در نمونه بسیار جالبی که کشف شده نشان از دو جنسه بودن برخی از کاردینال ها دارد یعنی کاردینال مورد نظر دارای ترکیب رنگی قرمز و خاکستری است که نیمی از بدن آن به رنگ قرمز و نیمه دیگر به رنگ خاکستری می باشد. گونه زیر که در حیات خلوت خانه ای در شهر اری (ERI) در ایالت پنسیلوانیا (Pennsylvania) گرفته شده است، گونه ای کاردینال دو جنسه را نشان می دهد.
دانشمندان معتقدند که چنین نمونه های در بین پرندگان وجود دارد و با توجه به اینکه جنس نر و ماده کاردینال دارای رنگ های مختلفی می باشد، به همین دلیل جالب توجه می باشد به چنین حالتی که در اغلب پرندگان رخ می دهد گینادرومورف دو طرفه می گویند. این وضعیت علاوه بر پرندگان در گونه هایی از حیوانات، خزندگان، پروانه ها و سخت پوستان مانند لاک پشت و خرچنگ نیز مشاهده شده است. اینکه گفته می شود این پرنده یک دوجنسه است فقط یک فرضیه است و زمانی می توان از دو جنسه بودن پرنده مطمئن شد که ازمایش های خونی گوناگون و یا کالبد شکافی دقیقی بر روی پرنده صورت پذیرد. اما به هر حال تغییر رنگ فاحش پر ها در دو طرف پرنده پدیده ای شگفت انگیز و نادر است که جای تحقیق و تامل دارد.

 

پرنده ها چگونه دو جنسه می شوند؟

انسان ها دارای کروموزوم های X و Y هستند و در صورتی که جنین دارای کروموزوم XY باشد، نر بوده و در صورتی که در بدن او کروموزوم های Y وجود نداشته باشد، یعنی فقط XX باشد می توان گفت که جنین ماده است، در مورد پرنده ها نیز این قضیه با کروموزوم های Z و W نشان داده می شود، پرنده ای که دارای هر دو کروموزم Z و W باشد ماده بوده و پرنده نر نیز فقط کروموزوم های Z را شامل خواهد شد. بنابراین در مورد کاردینال دو جنسه می توان گفت که در نیمی از بدن او فقط کروموزوم های ZZ و در نیم دیگر بدن او نیز کروموزوم های ZW وجود دارد که این سبب شده پرنده در دو رنگ متفاوت ظاهر شود.
در مورد این پرنده نیز دانشمندان چنین تصور می کنند که در تخم مولد این پرنده دو نطفه وجود داشته و در زمان جوجه کشی هر دو نطفه با هم رشد نموده و نهایتا نیز پرنده به صورت دو جنسه به دنیا آمده است. هم چنین جالب توجه است که نیمی از مغز این پرنده نر بوده و نیمی دیگر نیز ماده می باشد بنابراین هم رفتارهای نر گرایانه و هم ماده گرایانه از خود بروز خواهد داد. جنس نر کاردینال ها دارای هوش پیچیده تری هستند بنابراین آواز های زیبا و متناوبی دارند و در مورد کاردینال دو جنسه نیز با توجه به خصایص پرنده نر می توان گفت که قادر به آواز خوانی خواهد بود.

 

پرنده کاردینال دوجنسه
پرنده کاردینال دوجنسه

آیا این کاردینال های نصف نر و نصف ماده قادر به تخم گذاری خواهند بود؟

طی تحقیقاتی که در سال های ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۰ صورت گرفته بود نتایج جالبی به دست آمد، بررسی های دانشمندان نشان داد که دو جنسه بودن پرنده ها به سلول های عصبی آنها مربوط می شود و هیچ تاثیری بر تخم گذاری آنها نخواهد داشت یعنی این سلول های عصبی دوگانه هیچ دخالتی در غده های جنسی پرنده ندارد، علاوه بر این پرنده ها در هر دو طرف بدن خود تخمدان دارند و فقط تخمدان سمت چپ پرنده ها فعال است، پس این بدین معنی می باشد که پرنده قادر به تخم گذاری و جفت گیری خواهد بود.

ویدیو جالب از کاردینال نصف نر و نصف ماده

دانلود مستقیم ویدیو


اطلاعات بیشتر : nationalgeographic

نوشته های مشابه

‫۶ دیدگاه ها

  1. چه جالب …اسم کاردینالای کلیسا از این پرنده گرفته شده یا اسم این پرنده از روی اسم کاردینالای کلیسا؟😃😃

    1. به امکان زیاد ربطی به همدیگه نداشته باشن :دی
      ولی اینا اولین بار ۱۷۰۰ میلادی و اونورا پیدا شدن ، کاردیناالای کلیسا از همون ۱ بودن :دی

  2. این پرنده فقط در کانادا هست .امروز چون هوا خیلی سرد بود یک پرنده کاردینال پشت پنجره افتاد ما به داخل اوردیم و داخل جعبه کداشتیم و با پتوی کوچک که روی او انداختیم امیدواریم تا فردا به هوش بیاید اکر به هوش بیاید به او غذای پرنده میدهیم و رهایش میکنیم . این نوع پرنده در قفس بودن عداب میکشد

    1. خیلی ممنون از اینکه به حیوانات محبت دارید
      ان شالله که خوب بشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس