اگر دمای دستگاه جوجه کشی زیاد شود چه می شود؟

بالا رفتن دمای دستگاه جوجه کشی و حتی پایین آمدن بیش از حد آن برای جنین های در حال رشد خطرناک بوده و تلفات جدی به دنبال خواهد داشت. بنابراین توجه به دمای دستگاه جوجه کشی و تنظیم صحیح آن با استفاده از دماسنج های حرفه ای و دقیق همواره مهم بوده و خواهد بود. در این نوشته از مجموعه مقالات جوجه کشی وب سایت چیکن دیوایس به بررسی علت های بالا رفتن دمای ستگاه جوجه کشی و خطرات آن برای جنین های در حال رشد خواهیم پرداخت. 

دستگاه جوجه کشی 96 عددی ایزی باتور 2
دستگاه جوجه کشی ۹۶ عددی ایزی باتور ۲
» مناسب برای جوجه کشی از انواع مرغ
» دارای سیستم انتخاب پرنده
» قابلیت کارکرد با باتری ۱۲ ولت
قیمت : ۷,۱۰۰,۰۰۰ تومان

ویدیوی بررسی خطرات بالا بودن دمای دستگاه جوجه کشی

در این ویدیوی آموزشی و کوتاه به صورت خلاصه به عوارض و خطرات بالا بودن دمای دستگاه جوجه کشی بر جنین های در حال رشد پرداخته و علت یابی شده است. 

اگر دمای دستگاه جوجه کشی بالا برود چه اتفاقی می افتد؟

بالا رفتن دمای دستگاه جوجه کشی در حد یک دهم، دو دهم و چند دهم درجه سانتی گراد سبب زود به دنیا آمدن جوجه ها و تولد با بدن فلج و ناقص خواهد شد. اما اگر دمای دستگاه در حد یک الی دو درجه بالاتر از حد استاندارد شود، تلفات سنگین به دنبال خواهد داشت. 

بنابراین همواره سعی کنید از دستگاه های جوجه کشی استاندارد و دارای سنسورهای دقیق (ترجیحا آخرین نسل SHT) استفاده کنید. اکثر کسانی که با دمای بالای دستگاه جوجه کشی رو به رو می شوند، افرادی هستند که از دستگاه جوجه کشی دست ساز و یا بی کیفیت استفاده می کنند. 

علت های بالا رفتن دمای دستگاه جوجه کشی کدامند؟

اگر از یک دستگاه جوجه کشی استاندارد و معتبر استفاده می کنید، به ندرت با بالا رفتن غیر عادی دما در دستگاه جوجه کشی مواجه خواهید شد. اما علت های کلی زیر نیز در افزایش دمای دستگاه دخالت دارند : 

الف – دستگاه کالیبره نیست 

اگر با مفهوم کالیبره دستگاه جوجه کشی آشنا نیستید، مقاله آموزش کالیبره سنسور دستگاه جوجه کشی را بخوانید. در فرایند کالیبراسیون از یک دماسنج و رطوبت سنج دقیق و حرفه ای جهت سنجش دما و رطوبت داخل دستگاه جوجه کشی استفاده می شود و سپس اختلاف دمای بین دماسنج و سنسور دستگاه برطرف می شود. 

دستگاه کالیبره نیست - چیکن دیوایساگر دستگاه جوجه کشی شما کالیبره نباشد، عددی بالاتر یا پایین تر از مقدار واقعی را نشان خواهد داد، بنابراین اولین اقدام در صورت بالا رفتن دمای دستگاه جوجه کشی تماس با بخش خدمات پس از فروش سازنده و درخواست کالیبراسیون است. 

حتما در کالیبره دستگاه از دماسنج های دقیقی همچون تستو استفاده کنید، استفاده از دماسنج های ارزان و بی کیفیت نه تنها به کالیبره آن کمکی نمی کند، بلکه با خارج کردن سنسور از کالیبره، راندمان جوجه کشی را به شدت کاهش خواهد داد. 

ب – دستگاه در یک محیط گرم قرار دارد

زمانی که دستگاه در یک محیط گرم مانند آشپزخانه قرار داشته باشد، سیستم خنک کننده دستگاه هر چه قدر هم برای کاهش دما تلاش کند، به دلیل بالا بودن دمای کلی محیط، توانایی رساندن دما به مقدار استاندارد را نخواهد داشت. دمای ایده آل برای محل قرارگیری دستگاه جوجه کشی بین ۲۳ الی ۲۷ درجه سانتی گراد است. 

پس اگر از بالا بودن دمای محیط مطمئن هستید، یا دستگاه را به مکان خنک تری انتقال دهید و یا از سیستم های خنک کننده مانند کولر گازی برای کاهش دمای محیط استفاده کنید. 

ج – المنت دستگاه معیوب است

سومین عاملی که می تواند منجر به بالا رفتن دمای دستگاه شود، خرابی یا یکسره شدن المنت و یا از کار افتادن بخش مربوط به کنترل المنت در برد جوجه کشی است. با مشورت گرفتن از یک متخصص دستگاه جوجه کشی و یا تماس با خدمات پس از فروش سازنده دستگاه، نسبت به تعمیر آن اقدام کنید. 

د – فن تهویه به خوبی کار نمی کند

از باز بودن دریچه های هوایی دستگاه مطمئن شوید. در برخی موارد بسته بودن دریچه ها نیز می تواند بالا رفتن دمای دستگاه را به دنبال داشته باشد. پس از بررسی دریچه ها و باز کردن آنها، در صورت عدم کاهش دما از کارکرد صحیح فن تهویه نیز اطمینان حاصل کنید و در صورت خرابی، باید نسبت به تعمیر یا تعویض آن اقدام شود. 

جمع بندی کلی خطرات بالا بودن دمای ماشین جوجه کشی

با شناسایی و برطرف کردن مشکلات فوق، تا حد زیادی به ثابت شدن دمای دستگاه جوجه کشی کمک خواهید کرد و این امر طبیعتا در افزایش راندمان جوجه کشی و تولید جوجه های سالم نیز تاثیر خواهد گذاشت. 

جهت اطمینان از مناسب بودن دمای دستگاه جوجه کشی، از یک دماسنج و رطوبت سنج تستو نیز حین جوجه کشی استفاده کنید، به خصوص اگر از دستگاه های دست ساز و یا غیر استاندارد استفاده می کنید. در صورت وجود هرگونه سوال یا پیشنهاد می توانید از طریق بخش ارسال دیدگاه در انتهای همین صفحه با ما در میان بگذارید.

نوشته های مشابه

‫۲۶ دیدگاه ها

  1. دستگاه من تو دوران هچر دماشو و رطوبشو یادم رفته تنظیم کنم امروز روز ۲۱ بود دماشو تنظیم کردم ۳۷,۸ دماش بود ۶۶ رطوبتش این تخم مرغ ها خراب شدن یا دس نزنم فعلا

    1. سلام متین جان
      نه جای نگرانی نداره اگر بیشتر از این میزان رفته باشه تخم ها مپیزه و مشکل ساز میشه

  2. ممنون، جدول که فرستادین دما زمان ستر زده ۳۷،۵ ولی شما فرمودین ۳۸
    الاکدوم رویه رو انتخاب کنم

    1. تا نیم درجه اختلاف دما موردی نداره
      رو هر کدوم بذاری مشکلی پیش نمیاد

  3. سلام میشه دما و رطوبت رو در جوجه کشی اردک بفرمایین
    هر کی یه عددی رو میگه
    دستگاهم ۱۶۸ تایی اسکندری هست
    ممنونم

  4. سلام من یه دستگاه ایزیباتور ۴۸تای گرفتم
    بعد از تخم ها را گذاشتن در دستگاه رطوبت درست شد
    اما دمای دستگاه تا ۱۲ساعت از ۳۰ الا ۳۵ بالا نرفت دمای
    محیط سرد بود به نظر شما نطفه ها تلف شدن یا سالم اند

    1. سلام دوست عزیز
      نوسان دمایی تا نیم درجه طبیعیه
      بیشتر از اون اگه دما کم باشه بله آسیب میرسه به تخما

  5. سلام مهندس جان دسگاهو تو ۳۷/۵تنظیم میکنم ولی بعد خودش میره ۴۱ درجه اوتمات میکنه چکار کنم

    1. سلام دوست عزیز
      دمای محیط قرارگیریت چقدره؟

  6. سلام مهندس اگه به مدت ۲ ساعت دما بیاد رو ۲۷ تخمها از بین میروند

  7. سلام خسته نباشین من دستگاه دست ساز دارم وتخم قوغاز گذاشتم امروز روز پنجمش هست ترموستات دمای من رلش کار نکرد و لامپ روشن مونده حدود دو سه ساعت و دما به ۵۲ رسید در دستگاه رو باز کرم درست شد اومدسر جاش ایا تخم هارو بردارم دیگه از دستگاه یا سالم میمونن داخل تخم هم رگهای خونی داره و یک نقطه

    1. سلام دوست عزیز
      تخما پخته دیگه بردار بنداز بیرون دیگه به دردی نمیخورن

  8. سلام ببخشید دمای دستگاه رفت شده ۴۱
    چه اتفاقی برای جوجه هام افتاده

  9. سلام آقای مهندس یک ماهی میشوددستگاه جوجه کشی مرغ خریدم نوبت اول تلفاط کم تری داشتیم درحد۲ و۳ دوره جدید۸۴عددتخم مرغ داخل دستگاه گذاشتیم الان تلفاط بیشتری داشتیم دماروی ۳۴ ورطوبت بالاوپایین میشودمیشه راهنمایی کنیین ممنون

    1. سلام دوست عزیز
      دستگاهتون چیه؟ چندتایی؟
      به احتمال زیاد المنتش خراب شده
      و دماش ۳۴ کاملا اشتباهه

      1. سلام خسته نباشین ببخشید دستگاه ما دما رو ۳۸ رطوبتشم رو ۶۵ تا۷۰ مشکلی نداره تازه تخم گزاشتم تو دستگاه

        1. سلام دوست عزیز
          دما و رطوبتت الان تو رنج مناسبی هست
          ولی هیچ اشاره ای به چندتایی بودن و برند و شرایط محیطت نکردی ….

  10. مهندس مصطفی لیوسی لکوموتیوران بازنشسته تشکر مخصوص از مطالب عالی و آموزنده شما

  11. سلام من یه ۸ روزی میشه که در دستگاه دست ساز خودم تخم مرغ گزاشتم و الان متوجه شدم که دمای دستگاه از اول ۳۸ درجه بوده و ترموستات من اشتباهی ۳۷/۵ نشون می‌داده. ولی الان دما رو درست کردم و دما ۳۷/۵ هستش.آیا ممکن مشکلی در جوجه کشی پیش بیاد؟
    یا اینکه شما نوشتید سبب زود بدنیا آمدن جوجه باشه؟
    یا ممکن جوجه ها ناقص و یا با بدن فلج بدنیا بیان؟

  12. سلام اگر دیر برسی و نتونی جوجه هارو بچرخونی
    فقط هم یک بار چه میشود دستگاه دست ساز

    1. منظورتون از دیر رسیدن چقدر زمان هستش؟؟ اگر منظورتون چند ساعت باشه خب مشکلی نداره اما اگر منظورتون در حد روز هستش میتونه آسیب وارد کنه و راندمان هچ پایین باشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس