بهترین بدنه برای دستگاه جوجه کشی کدام است؟ بررسی انواع بدنه ها

بدنه به عنوان چارچوب اصلی دستگاه جوجه کشی، از آن در برابر ضربه، سرما و گرما، رطوبت و … محافظت می کند. از گذشته تا به امروز از مواد مختلفی جهت ساخت دستگاه جوجه کشی استفاده شده است. اگر قصد خرید دستگاه جوجه کشی (خانگی، صنعتی و…) را دارید، حتما به نوع بدنه و کیفیت آن توجه کنید. در این نوشته از چیکن دیوایس شما را با انواع بدنه دستگاه های جوجه کشی و بهترین آنها آشنا خواهیم کرد.

از چه موادی در ساخت بدنه دستگاه جوجه کشی استفاده می شود؟

در زمان های دور که هنوز استفاده از پلاستیک کاربرد چندانی نداشت، معمولا تولیدکنندگان از ورق های چوبی، تخته و یا ورق های آهنی ساده جهت ساخت دستگاه جوجه کشی استفاده می کردند. چوب و آهن به سادگی در برابر رطوبت و حرارت بالای دستگاه دچار پوسیدگی می شدند و باکتری ها را شدیدا به خود جذب می کردند که سبب مرگ جنین در داخل تخم می شد. 

از چه موادی در ساخت بدنه دستگاه جوجه کشی استفاده می شود؟ - ای آی جی شاپبا افزایش دانش بشریت و ورود پلاستیک و مواد نفتی به صنعت تولید، از پلاستیک های مقاوم به حرارت و بهداشتی در ساخت بدنه استفاده جوجه کشی استفاده شد که هم سبب افزایش دوام و مقاومت دستگاه در برابر ضربه و حرارت و رطوبت بالا شد و هم به دلیل عدم جذب میکروارگانیسم ها، راندمان جوجه کشی را به شدت افزایش داد. 

امروزه از مواد اولیه مختلف فلزی و پلیمری در ساخت بدنه ماشین های جوجه کشی استفاده می شود که در ادامه به انواع آنها اشاره خواهد شد و شما را در انتخاب بهترین نوع بدنه راهنمایی خواهیم کرد.

دستگاه جوجه کشی درنا ۴ ظرفیت ۸۴۰ عدد
» دارای بدنه PVC
» سیستم تامین رطوبت مدرن
» جوجه کشی از تخم نطفه دار پرندگان مختلف
قیمت : ۲۷,۶۰۰,۰۰۰ تومان

الف- انواع بدنه دستگاه های جوجه کشی خانگی 

دستگاه های جوجه کشی کوچک و خانگی معمولا از پلاستیک ساخته می شوند چرا که هم به ارزان شدن دستگاه کمک کرده و هم از افزایش وزن فاحش آن جلوگیری می کند. اما نوع پلاستیک به کار رفته در ساخت بدنه مهم است.

پلاستیک های درجه دو و بازیافت شده به دلیل انتشار گازهای سمی در اثر رطوبت و حرارت بالا، توصیه نمی شوند چرا که سبب مسمومیت و مرگ جنین در طول دوره جوجه کشی می شود. اما پلاستیک های بهداشتی و بی خطری مانند ABS، های ایمپکت، پلاستوفوم و … در دستگاه های مختلف مورد استفاده قرار می گیرد که هیچ خطری برای جنین ندارد. 

سازنده های خرد و کارگاهی ماشین جوجه کشی، ممکن است جهت کاهش هزینه های تولید خود از مواد پلاستیکی ارزان و درجه دو مانند پت ها استفاده کنند، اما غافل از اینکه این مواد پلاستیکی بازیافت شده، گازهای سمی کشنده ای را در داخل دستگاه آزاد می کنند که سبب مرگ جنین در داخل تخم و در نتیجه عدم راندمان دهی دستگاه می شود. دقیقا به همین دلیل است که خرید دستگاه های ارزان قیمت را توصیه نمی کنیم چرا که سبب هدر رفتن سرمایه و وقت شما می شود. 

ب- بدنه دستگاه های جوجه کشی نیمه صنعتی و صنعتی 

دستگاه های جوجه کشی صنعتی و نیمه صنعتی بیشترین تغییرات را از گذشته تا به امروز داشته اند. پس از نتیجه ندادن صفحات چوبی یا آهنی ساده و بدون روکش، تولید کنندگان به فکر افزایش مقاومت بدنه در برابر رطوبت و گرمای بالا افتادند. به همین دلیل، امروزه شاهد دستگاه های تولید شده با صفحات MDF و یا گالوانیزه با پوشش رنگ کوره ای هستیم. 

صفحات MDF به دلیل دارا بودن روکش پلیمری، تا حدودی در برابر رطوبت و گرما مقاوم هستند، اما دوام بسیار کمی داشته و پس از چند دوره جوجه کشی عملا غیر قابل استفاده می شود.

بدنه دستگاه های جوجه کشی نیمه صنعتی و صنعتی - ای آی جی شاپ اما ورق های گالوانیزه دارای روکشی از فلزی روی هستند و به دلیل پوشانده شدن با روکشی از رنگ استاتیک کوره ای دوام و عمر طولانی تری نسبت به MDF دارند، اما باز هم پس از چند سال شاهد زنگ زدگی در محل جوش و برش فلز خواهیم بود. حتی محل رنگ شده نیز در اثر خراش و ضربه دچار پوسیدگی و زنگ زدگی خواهد شد. 

فلز رسانایی بالایی دارد، بنابراین بخش بسیار زیادی از حرارت تولید شده داخل دستگاه را به بیرون انتقال داده و سبب افزایش شدید مصرف برق دستگاه و نامتوازن شدن دما در قسمت های مختلف دستگاه می شود.

تولیدکنندگان برای کاهش مصرف برق و کاهش تبادل گرما در این دستگاه ها، آنها را به صورت دوجداره می سازند و یک لایه پشم شیشه مابین دو ورق بیرونی و داخلی قرار می دهند. این امر با اینکه از تبادل دما جلوگیری می کند، اما به دلیل تجمع باکتری ها و آلودگی ها در لایه عایق و رشد مداوم آنها (در دما و رطوبت بالا)، به مرور زمان راندمان جوجه کشی را کاهش داده و سبب مرگ جنین در داخل تخم خواهد شد.  

امروزه بسیاری از تولیدکنندگان به این نتیجه رسیده اند که استفاده از صفحات PVC فشرده و یا پلی کربنات دو جداره، بسیار بهتر از چوب و فلز عمل می کنند، بدون اینکه نیاز به عایق بندی و یا جوشکاری داشته باشد و یا اینکه به مرور زمان دچار پوسیدگی و خوردگی شوند. از همه مهم تر به دلیل خاصیت آنتی باکتریالی خود مانع از رشد میکروارگانیسم ها می شود. 

صفحات PVC و پلیمری به حدی محبوب شده اند که بسیاری از تولیدکنندگان برتر دستگاه جوجه کشی در دنیا، همچون آرکام، برین سی، چیموکا و … از این مواد در ساخت بدنه استفاده می کنند. در کشور ایران نیز تولید کنندگان زیادی من جمله کارخانه اسکندری، دستگاه های صنعتی خود را با بدنه PVC به مرحله تولید می رسانند. 

ج – بدنه دستگاه های جوجه کشی فوق صنعتی و بزرگ 

دستگاه های فوق صنعتی و بزرگ در مرغداری ها و واحدهای پرورش بسیاربزرگ مورد استفاده قرار می گیرند. استفاده از PVC ممکن است قیمت نهایی دستگاه را بالا ببرد، از این رو تولیدکنندگان برای تولید محصولی با قیمت معقولانه از بدنه ساندویچ پانل استفاده می کنند. معمولا ساندویچ پانل ها از دو صفحه پلیمری مقاوم تشکیل شده اند که توسط لایه ای از فوم تزریقی عایق بندی شده است. 

نتیجه کلی 

در این نوشته به انواع مواد اولیه قابل استفاده در ساخت بدنه دستگاه جوجه کشی پرداخته شد. در صورتی که قصد خرید یا ساخت ماشین جوجه کشی را دارید، مطالعه این نوشته بسیار کاربردی خواهد بود. به عنوان نتیجه کلی می توان بدنه های پلاستیکی درجه یک و بازیافت نشده را به عنوان بهترین ماه اولیه در ساخت بدنه دستگاه معرفی کرد. 

نوشته های مشابه

‫۲ دیدگاه ها

  1. سلام جناب ببخشید یه سوالی داشتم تخم مرغ در دستگاه جوجه کشی از روز ۱۸ تا ۲۱ هچ می شود اما در زیر مرغ روز ۲۷ تا ۳۰ هچ می شود دلیلش چیست

    1. سلام ، هیچتفاوتی در روزهای جوجه کشی مصنوعی(دستگاه) و طبیعی(زیر مرغ) وجود نداره در هر دو مدت زمان جوجه کشی ۲۱ روز هستش و روز ۱۹ ، ۲۰ و ۲۱ روزهای هچ ( بیرون آمدن جوجه از داخل تخم) هستش البته ما توصیه میکنیم که دو یا سه روز بیشتر تخم ها را نگه دارید ممکن است تخمی دیرتر (به علت شرایط یا کهنه بودن و…) بیرون بیاید
      سپــاس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋