آموزش جوجه کشی مرغ جامع از ایده تا عمل با ایده کسب درآمد

آموزش مراحل جوجه کشی مرغ خانگی

داشتن یک آموزش جوجه کشی مرغ آن هم به روش اصولی و تجربه شده می تواند برای بسیاری از تازه کاران مانند آب در بیابان باشد. مرغ از پرندگان بسیار پر مصرف در خانوار ها به شمار می رود و روزانه افراد زیادی به صنعت پرورش مرغ گوشتی یا تخمگذار جذب می شوند، به همین سبب صنایع زیادی نیز به امر تولید تجهیزات و ملزومات جوجه کشی و پرورش مرغ مبادرت نموده اند، گروه صنعتی اسکندری با ۲۶ سال سابقه در این زمینه، سالانه بیش از ۱۰ هزار ماشین جوجه کشی روانه بازار می کند، بنابراین آموزش جوجه کشی مرغ را وظیفه خود میدانیم تا به صورت جامع و کامل به شما عزیزان آموزش دهیم، لطفا با ما همراه باشید.

دستگاه جوجه کشی هواباتور مدل ۶۷۲ تایی
» جوجه کشی اتوماتیک و حرفه ای از تخم مرغ
» سنسور اصلی از آخرین نسل SHT
» کابین مجزا برای سیستم های تامین حرارت، رطوبت، تهویه و چرخش
قیمت : ۲۲,۰۰۰,۰۰۰ تومان
 

در این نوشته خواهیم خواند :

شما با اهمیت جوجه کشی و روش های انجام آن آشنا خواهید شد که در حالت کلی به دو روش طبیعی و مصنوعی صورت می گیرد. هم چنین با ملزومات لازم برای جوجه کشی از تخم نطفه دار مرغ آشنا خواهید شد که مهمترین آنها تهیه تخم نطفه دار با کیفیت، دستگاه جوجه کشی مناسب این پرنده می باشد. در این مقاله با راهکار ها و تکنیک های تشخیص تخم نطفه دار با کیفیت و ویژگی های یک دستگاه جوجه کشی مناسب آشنا شده و در نهایت پس از آموزش جوجه کشی، با نحوه آماده سازی مکان جوجه ها و نحوه تغذیه آنها آشنا خواهید شد.

 


 

 


 

اهمیت آموزش جوجه کشی از مرغ خانگی

 

مهم بودن آموزش مناسب در جوجه کشی مرغ
تاثیر آموزش مناسب در جوجه کشی مرغ

 

شاید بدون در نظر گرفتن این آموزش ها نیز بتوانید جوجه کشی موفقی داشته باشید ولی مطمئنا نتیجه دلخواه شما را نخواهید گرفت. زیرا در انجام هر کاری داشتن اطلاعات و فوت و فن های مخصوص آن کار ضروری خواهد بود، برای دریافت اطلاعات بیشتر در این مورد حتما مقاله عوامل شکست در جوجه کشی را مطالعه کنید. 

انسان برای به دست آوردن اطلاعات دو راه پیش رو دارد، راه اول کسب تجربه است که این کار زمان زیادی را می طلبد و شما مسلما زمان زیادی برای کسب تجربه در اختیار ندارید، پس باید راه دوم یعنی استفاده از تجربه دیگران را برای به دست آوردن اطلاعات انتخاب کنید، تیم تحقیق و توسعه اسکندری ، نیز در این مقاله دقیقا همین قصد را دارد، پس مطالعه مقالات این سایت و مشاهده ویدیو های آموزشی آن کاملا پیشنهاد می شود و به افزایش اطلاعات مفید و کاربردی در زمینه جوجه کشی کمک شایانی خواهد کرد.

دستگاه جوجه کشی ۹۶ عددی ایزی باتور ۲
» مناسب برای جوجه کشی از مرغ خانگی
» مجهز به سیستم انتخاب پرنده
» با موتور گیربکس دار ساخت مالزی
قیمت : ۶,۷۰۰,۰۰۰ تومان
 


۱۳ نژاد معروف و شناخته شده مرغ در جهان برای جوجه کشی و پرورش

 

مرغ در نژاد Australorp این نژاد از مرع منشاء استرالیای دارد که در سال ۱۹۲۰ شناسایی شده است.
مرغ در نژاد Lohmann این نژاد از مرغ که با نام Lohmann Brown Classic chicken breed در جهان شناخته شده است یکی از پر تخم گذار ترین و معمول ترین نژاد مرغ می باشد که در بیشتر نقاط جهان یافت میشود.
مرغ قرمز روز ایسلند این نژاد از مرغ که با نام The Rhode Island Red chicken breed شناخته شده است منشاء آمریکایی دارد. این این نوع مرغ هم برای تخم گذاری و هم استفاده از گوشت بهره وری میشود.
Golden Comet chicken breed100.100 مرغ پر طلایی یا Golden Comet مرغ پر طلایی یکی از آرام ترین نژاد ها در بین مرغ ها می باشد که به طور گسترده برای تولید تخم پرورش داده میشود.این نژاد توانایی تخم گذاریی ۲۵۰ تا ۳۰۰ تخم در سال را دارد.
مرغ نژاد لگرن100.100. Leghorn chicken breed مرغ نژاد لگرن مرغ نژاد لگرن یا Leghorn chicken شناخته شده در ایتالیا می باشد. این نژاد از مرغ در ۱۲ رنگ شناسایی شده است و توانایی تخم گذاریی ۲۰۰ عددی در سال را دارد.
مرغ نژاد Marans100d100 مرغ نژاد Marans این نژاد از مرغ ، شناخته شده کشور فرانسه می باشد و برای داشتن پرهای زینتی معروف است. از طرفی مرغ Marans می تواند سالیانه بین ۱۸۰ – ۲۰۰ تخم بگذارد و هم برای تخم و هم برای گوشت پرورش داده میشود.
مرغ نژاد پليموت راك100.100Plymouth Rock chicken breed مرغ نژاد پليموت راك مرغ نژاد Plymouth Rock یکی از بهترین نژاد ها برای افرادی می باشد که تجربه پرورش مرغ را ندارد . این نژاد مرغ بهترین سازگاری با محیط را داشته و می تواند تا ۲۰۰ تخم در سال تخمگذاری کند.
مرغ نژاد بارنی ویلدر Barnevelder100.100 مرغ نژاد بارنی ویلدر Barnevelderمرغ نژاد Barnevelder شناخته شده کشور هلند می باشد.این نژاد مرغ ۲۰۰ عدد تخم در سال گذاشته و اندازه کوچکی دارد.
مرغ نژاد ارپینگتون Buff Orpington100.100 مرغ نژاد ارپینگتون Buff Orpington مرغ نژاد Buff Orpington یکی از بهترین گزینه ها برای نگهداری در حیاط خانه های روستایی می باشد. این نژاد شناخته شده در انگلیس و از نژاد های آرام و اجتماعی می باشد که می تواند ۱۸۰ تخم در سال تخمگذاری کند.
نژاد مرغ آروکونا Ameraucana100.100 نژاد مرغ آروکونا Ameraucana  این نژاد از مرغ شناخته شده جنوب آمریکا بوده و ۱۷۰ تا ۱۸۰ تخم را در سال تخمگذاری می کند.
نژاد مرغ بریسی Bresse100.100 نژاد مرغ بریسی Bresse این نژاد از نژاد های معروف و شناخته شده فرانسه می باشد که در سه رنگ سیاه ، سفید و خاکستری دیده شده است.
نژاد هامبورگ Hamburg100.100 نژاد هامبورگ Hamburg نژاد هامبورگ در انگلستان از نژادهای محلی اندلس، مینورکا، سوماترا و سبرایت بنتام پرورش داده شده است. این نام هیچ ارتباطی با شهر هامبورگ در آلمان ندارد. این مرغ می تواند در سال ۱۵۰-۱۷۰ تخم ، تخمگذاری کند.

 


چه روش هایی برای جوجه کشی از تخم مرغ وجود دارد؟

همانطور که می دانید در حالت کلی دو روش برای جوجه کشی مرغ و تخم انواع پرندگان وجود دارد، روش اول که روش جوجه کشی طبیعی نامیده می شود استفاده از خود پرنده مادر برای جوجه کشی می باشد، این روش بیشتر برای کسانی کاربرد خواهد داشت که قصد شان از پرورش طیور کسب درآمد نمی باشد.
روش دوم که استفاده از دستگاه جوجه کشی می باشد به منظور کسب درآمد از پرورش پرندگان استفاده می شود و امروزه در هر شهر و روستایی می توان نمونه هایی از دستگاه های جوجه کشی را یافت. در این نوشته نیز منظور اصلی ما از جوجه کشی مرغ استفاده از انواع دستگاه های جوجه کشی خانگی و صنعتی می باشد، زیرا در جوجه کشی طبیعی (استفاده از پرنده مادر) انسان هیچ دخالتی در روند جوجه کشی نخواهد داشت. ولی در استفاده از دستگاه جوجه کشی انسان تمامی شرایط دمایی و رطوبتی و چرخش را تنظیم نموده و بر مرحله به مرحله جوجه کشی دخالت و نظارت دارد.

 

نحوه انجام جوجه کشی طبیعی مرغ

در روش جوجه کشی طبیعی، مرغ مادر زمانی بر روی تخم ها خواهد خوابید که تعداد تخم ها به ۱۰ الی ۱۲ عدد رسیده باشد و به محض خوابیدن مرغ بر روی تخم ها، تخم گذاری او متوقف خواهد شد. مرغی که بر روی تخم ها می خوابد اصطلاحا مرغ کرچ نامیده می شود، در مرغ کرچ هورمونی ترشح می شود که مانع از تخم گذاری او می شود و با ابراز صدایی خاص از خود حس مادری خود را نشان خواهد داد. 

برای اینکه مرغ مادر بر روی تخم ها بخوابد و آنها را به جوجه تبدیل کند، باید در محیطی آرام و گرم بر روی آنها بخوابد. آشیانه مرغ باید کمی تاریک و کاملا آرام و بدون استرس باشد، هم چنین باید غذا و آب کافی را در اختیار پرنده مادر قرار دهید تا به بهانه پیدا کردن آب و غذا از روی تخم ها بلند نشود. مرغ تا ۲۱ روز بر روی تخم ها خواهد خوابید و معمولا در روستا از این روش برای جوجه درآوری استفاده می شود. 

پس از به دنیا آمدن جوجه ها وظیفه تغذیه و نگهداری از جوجه ها بر عهده مرغ مادر خواهد بود. اما به جهت محافظت از جوجه ها در برابر بیماری و سرما ، بایستی آنها را در یک مکان گرم پرورش داد و غذای مناسب جوجه ها را در اختیارشان قرار داد. همانطور که گفته شد در روش جوجه کشی طبیعی نمی توان تعداد زیادی جوجه به دست آورد و درآمد زیادی نصیب پرورش دهنده نخواهد شد.  

 

نحوه انجام جوجه کشی مصنوعی مرغ

در ادامه این نوشته مراحل جوجه کشی از تخم مرغ به صورت مصنوعی توضیح داده خواهد شد که با استفاده از دستگاه جوجه کشی قابل انجام است، در واقع با تهیه یک دستگاه جوجه کشی و تخم نطفه دار مرغ می توان جوجه کشی مصنوعی از مرغ را آغاز کرد. 

در این روش امکان جوجه کشی از چندین هزار تخم مرغ وجود دارد بدون اینکه هزینه ها و زمان زیادی را از پرورش دهنده بگیرد چرا که تمام مراحل انجام کار جوجه کشی توسط دستگاه انجام خواهد گرفت و کاربر باید بر نحوه انجام جوجه کشی و خطاهای صادر شده از طریق دستگاه دقت کافی داشته باشند تا بازدهی جوجه کشی را به سطح قابل توجهی افزایش دهد. 


برای جوجه کشی از مرغ چه ملزوماتی لازم است؟

جوجه کشی از مرغ چه لازم است
ملزومات جوجه کشی
  • الف – تخم نطفه دار با کیفیت ؛ شرط لازم و اساسی برای شروع هر فرایند جوجه کشی تهیه تخم های نطفه دار سالم و با کیفیت بالا میباشد، شرایط یک تخم نطفه دار سالم و با کیفیت در ادامه توضیح داده خواهد شد.
  • ب- تهیه یک دستگاه جوجه کشی خانگی یا صنعتی هوشمند ؛ چون تمامی مراحل جوجه کشی بر عهده دستگاه جوجه کشی خواهد بود، بنابراین لازم است تا دستگاهی تهیه نمایید که تمامی مراحل جوجه کشی را به صورت خودکار انجام داده و دخالت کاربر در فرایند جوجه کشی را به حداقل برساند.
  • ج- شرایط مناسب نگهداری جوجه ها ؛ پس از اینکه جوجه ها از تخم بیرون آمدند باید آنها را به محلی با دما و رطوبت مناسب جوجه ها منتقل کنید، وجود لامپ مادر مصنوعی، بستر نرم، دانخوری و آبخوری از ملزومات لازم برای نگهداری جوجه های یک روزه می باشد.
  • د- تغذیه مناسب جوجه ها ؛ جوجه ها با غذای مخصوصی به نام استارتر تغذیه می شوند همچنین دادن مولتی ویتامین ها و واکسن های مایع در جلوگیری از بسیاری از بیماری ها موثر خواهد بود.

 

برای تهیه تخم های نطفه دار چه نکاتی را باید رعایت کنیم؟

اگر از قبل هیچ مرغ و خروسی نداشتید بنابراین برای تهیه تخم های نطفه دار باید به سایر پرورش دهنده ها مراجعه کنید، ولی اگر خودتان صاحب مرغ و خروس هستید باید تعداد خروس به مرغ ها را رعایت کنید تا تخم هایی با کیفیت و با درصد هچ بالا تولید کنند، معمولا به ازایی هر ۷ مرغ یک خروس در نظر میگیرند. اما برای خرید تخم های نطفه دار باید نکات مهمی را مد نظر قرار دهید که در ادامه قصد معرفی مهم ترین آنها را داریم :

  • الف – حتما به محل پرورش مرغ و خروس ها بروید تا از وجود خروس در محل پرورش مطمئن شوید چون تولید تخم های نطفه دار فقط به وجود خروس ها بستگی خواهد داشت. به همین دلیل است که بارها تاکید نموده ایم از خرید تخم های نطفه دار به صورت اینترنتی و یا غیر حضوری پرهیز نمایید زیرا برخی از فروشندگان متقلب اقدام به فروش تخمهای بدون نطفه می کنند و وقتی خریدار از فروشنده شاکی می شود در پاسخ میگویند که تخم ها دیر به دست شما رسیده و نطفه های درون تخم از بین رفته اند و این تقصیر باربری است که تخم ها را دیر به دست شما رسانده است!!!
  • ب – مدت نگهداری تخم ها بسیار مهم است، هرچه تخم ها مدت طولانی تری نگهداری شوند احتمال جوجه شدن آنها کمتر خواهد شد، بنابراین هنگامی که برای خرید تخم های نطفه دار به پرورش دهنده مراجعه می کنید حتما تعداد تخم های خریداری شده را با تعداد مرغ های موجود مقایسه کنید، زیرا اگر تعداد تخم ها خیلی بیشتر از تعداد مرغ های موجود در مزرعه باشند این بدین معناست که او تخم ها را از چند روز پیش نگه داشته و تخم ها تازه نخواهند بود، پس بی کیفیت هستند.
  • ج – از خرید تخم های ترک خورده و یا شکسته، تخم ای دایره ای شکل، دو زرده، تخم های خیلی کوچک و یا خیلی بزرگ، تخم های آلوده به خون، آلوده به فضولات و هر تخم مشکوک دیگری بپرهیزید. پوسته تخم مرغ باید کاملا سفت باشد، از خرید تخم هایی با پوسته نرم بپرهیزید زیرا تبدیل به جوجه نخواهند شد.
  • د – اگر کمی در تازه بودن تخم ها شک دارید می توانید با قرار دادن چند تخم درون ظرف آب آنها را تست نمایید، تخم هایی که تازه باشند به انتهای ظرف خواهند رفت چون چگالی بیشتری دارند و تخم های کهنه نیز بر روی آب خواهند ماند. از فروشنده بخواهید تا این تست را بر روی چند تا از تخم ها انجام دهد، اگر فروشنده به هر نحوی از این کار سر باز زد بدانید که فروشنده قصد فروش تخم های بی کیفیت را دارد.
  • ه – هنگام خرید تخم های نطفه دار به وضعیت مرغ ها و خروس ها نیز نگاه کنید اگر آنها کاملا سالم و سرحال بودند و از جثه بزرگی نیز برخوردار بودند پس به احتمال زیاد پرورش دهنده خیلی به تغذیه و سلامت آنها توجه دارد، بنابراین کیفیت تخم ها نیز بالا خواهد بود ولی اگر مرغ ها و خروس ها دارای پر های ژولیده، کثیف بودند و جثه کوچکی نیز داشتند به احتمال زیاد از لحاظ تغذیه و رسیدگی پرورش دهنده در وضعیت خوبی قرار ندارند.

 

در انتخاب و خرید دستگاه جوجه کشی باید به چه نکاتی توجه کنیم؟

اگر جزو کسانی هستید که تاکنون تجربه جوجه کشی نداشته اید و اولین بارتان است که می خواهید جوجه کشی مرغ را انجام دهید، با توجه به ظرفیت زمین یا مکان پرورش و تعداد تخم های نطفه دار خریداری شده، دستگاه جوجه کشی مناسب را انتخاب نمایید، به عنوان مثال اگر سالن پرورش شما ظرفیت نگهداری ۱۰۰ قطعه جوجه را دارد باید تعداد ۱۴۰ الی ۱۵۰ تخم نطفه دار و یک دستگاه جوجه کشی ۲۰۰ تایی خریداری نمایید.
ولی اگر خودتان صاحب مرغ و خروس هستید و مرغ های شما روزانه تخم نطفه دار تولید می کند. باید دستگاهی بخرید که ظرفیت قرارگیری ۴۰۰ الی ۵۰۰ تخم را داشته باشد تا روزانه تخم ها را درون دستگاه قرار دهید. (البته ظرفیت دستگاه به تعداد مرغ های شما بستگی خواهد داشت.)
دستگاه ها را هرگز از شرکت های نامعتبر و کوچک خریداری نکنید زیرا دستگاه ها در آینده نیاز به تعمیر نیاز خواهند داشت، در صورتی که فروشنده یا سازنده دستگاه ها گارانتی و خدمات پس از فروش دستگاه های خود را تامین نکند، شما با مشکلات و شکست هایی زیادی روبرو خواهید شد.
هرگز از دستگاه های جوجه کشی دست ساز استفاده نکنید چون نه تامین دما و رطوبت مناسبی دارند و نه از سنسور ها و سیستم هوشمندی برخوردار هستند که مرحله به مرحله جوجه کشی را به شما گزارش دهند، لازم به ذکر است که دستگاه های جوجه کشی اسکندری دارای سیستم انتخاب پرنده، سیستم روز شمار دقیق و سیستم سخنگو می باشد که شما را از فرایند جوجه کشی به صورت مرحله به مرحله مطلع خواهد ساخت که راندمان جوجه کشی را به شدت افزایش خواهد داد.


 

یک دستگاه جوجه کشی هوشمند و حرفه ای چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟

4 عامل مهم جوجه کشی
۴ عامل مهم جوجه کشی

یک دستگاه جوجه کشی خوب و ایده آل باید قادر به انجام ۴ عمل زیر باشد:

  1. تامین دما
  2. تامین رطوبت
  3. چرخش تخم ها
  4. تهویه مناسب

اما یک دستگاه جوجه کشی حرفه ای نه تنها چهار عمل فوق را به صورت همزمان انجام خواهد داد، بلکه دارای سنسور های هوشمند و فوق العاده پیشرفته ای است که دما و رطوبت دستگاه را به صورت مداوم مورد سنجش قرار داده و به صورت لحظه ای دما و رطوبت، میزان اکسیژن و نحوه چرخش تخم ها را در کنترل خود دارد و هیچ نیازی به دخالت کاربر نخواهد داشت.
به عنوان مثال منطق فازی که یک سیستم جوجه کشی هوش مصنوعی می باشد دما و رطوبت دستگاه و محیطی که دستگاه در آن قرار دارد را بررسی نموده و مطابق با ان اقدام به تولید دما و رطوبت می کند، فرض کنید که دستگاه شما در اتاقی قرار دارد که دمای آن ۳۰ درجه سانتی گراد است، در این صورت اگر دستگاه جوجه کشی شما هوشمند نباشد به صورت پیشفرض شروع به تولید دمای ۳۷ درجه سانتی گراد خواهد نمود (بدون اینکه به دمای محیط توجهی داشته باشد) و مصرف برق را به صورت قابل توجهی افزایش خواهد داد، در حالی که یک دستگاه جوجه کشی هوشمند دمای محیط را خواهد سنجید و مطابق با آن دمای داخل دستگاه را تعیین خواهد نمود و از مصرف بی رویه برق جلوگیری خواهد نمود. در دستگاه های جوجه کشی اسکندری دمای محیط به کمک سنسور ۳۵ lm و دمای داخل دستگاه به کمک سنسور فوق العاده دقیق sht تعیین می گردد و هوش مصنوعی دستگاه قابلیت تطبیق سازی دمای داخل دستگاه با محیط را دارد.
لطفا توجه فرمایید که یک دستگاه جوجه کشی باید به مدت ۲۱ روز به صورت مداوم و ۲۴ ساعته به برق شهری متصل باشد بنابراین اگر دستگاه شما هوشمند نباشد، آخر سر با اعداد نجومی فیش برق روبرو خواهید شد. تمامی دستگاه های جوجه کشی اسکندری قابلیت جوجه کشی خودکار را دارند و در زمان مناسب تخم ها را خواهد چرخاند و دما و رطوبت مناسب برای تخم ها را همواره تامین خواهد کرد و در صورت نیاز نیز سیستم تهویه را روشن خواهد نمود تا هوای تازه به تخم ها برسد، بنابراین کاربر هیچ دخالتی در فرایند جوجه کشی نخواهد داشت و از همه مهمتر اینکه سیستم سخنگوی دستگاه کاربر را از وضعیت جوجه کشی مطلع خواهد ساخت.
اگر دستگاه جوجه کشی شما دارای سیستم ستر و هچر همزمان باشد، بسیار ایده آل خواهد بود چونکه شما به صورت مداوم تخم های تازه درون دستگاه قرار می دهید بنابراین هر هفته با تخم های در آستانه هچ (نزدیک به بیرون آمدن جوجه ها) رو به رو خواهید شد و اگر دستگاه شما سیسم هچر نداشته باشد، مجبوراً باید دستگاه دیگری را به منظور هچ جوجه ها خریداری نمایید که هزینه دو چندان خواهد داشت. گروه صنعتی اسکندری به منظور افزایش راندمان دستگاه ها و افزایش رضایت کاربرها تمام دستگاه های خود را به صورت ستر و هچر همزمان به بازار ارائه می کند.
با توجه به اینکه دستگاه جوجه کشی بعد از تخم نطفه دار اهمیت بسیار بالایی در تولید جوجه های سالم دارد، بنابراین باید در خرید دستگاه جوجه کشی نهایت دقت را به عمل آورید زیرا یک دستگاه جوجه کشی خوب و ایده آل سرمایه شما را چند برابر خواهد کرد و یک دستگاه جوجه کشی بد سرمایه شما را نابود خواهد ساخت.


 

مکان مناسب برای نگهداری جوجه ها چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟

همانطور که می دانید جوجه ها بسیار ضعیف هستند و به سرعت در معرض بیماری قرار خواهند گرفت، بنابراین باید مکان آنها بسیار مناسب و ایده آل باشد، از جمله اینکه باید موارد زیر را در مکان نگهداری جوجه ها رعایت کنید:

  1. مکان جوجه ها باید حتما دارای لامپ مادر مصنوعی باشد تا جوجه ها را گرم نگه داشته و میکروب ها و عوامل ویروسی موجود در محل را از بین ببرد.
  2. دمای مناسب برای مکان جوجه ها بین ۲۲ الی ۲۶ درجه سانتی گراد می باشد، لطفا یک دماسنج در مکان پرورش جوجه ها قرار دهید و هر چند ساعت یکبار آن را بررسی کنید، زیرا اگر دما بیش از حد کم باشد جوجه ها دچار سرماخوردگی و تب و لرز خواهد شد و در صورت زیاد بودن دمای محیط نیز بدن آنها آب بیشتری را از دست خواهد داد و در نتیجه هیدراته خواهد شد که باعث بروز بسیاری از بیماری ها خواهد شد.
  3. دانخوری و آبخوری تمیز به تعداد مناسب، معمولا به ازای هر ۱۰ جوجه یک آبخوری و یک دانخوری در نظر می گیرند.
  4. کف بستر نگهداری جوجه ها باید از خاک اره و یا پوشال نرم باشد تا به کف پای جوجه ها آسیبی نرسد و تمیز کردن فضولات نیز به احتی ممکن باشد.
  5. مکان مورد نظر باید کاملا تمیز و به دور از هر گونه موجود موذی مانند موش، سوسک، مگس و … باشد زیرا این موجودات عامل بسیاری از بیماری ها خواهد بود.
  6. مکان نگهداری جوجه ها را به صورت ماهانه ضدعفونی نمایید، برای این کار پوشال موجود در کف بستر را سوزانده و پوشال های جدیدی را جایگزین نمایید، البته قبل از قرار دادن پوشال های جدید باید کف ، دیوارها و سقف سالن را به کمک شعله گاز شعله افکنی کنید تا تمام آلودگی ها از بین برود، سپس با کمک یک سم مناسب سمپاشی کنید، انجام این کار زمانی بهتر است که هیچ جوجه ای بستر ندارید و یا اینکه دارای دو بستر مجزا هستند.
  7. در نحوه قرار دادن دانخوری و آبخوری ها دقت کنید، آنها را کمی با فاصله از لامپ مادر مصنوعی قرار دهید زیرا جوجه ها برای گرم شدن زیر لامپ مادر مصنوعی تجمع خواهند کرد و اگر دانخوری و آبخوری ها دقیقا زیر لامپ قرار دهید، مانع از تجمع جوجه ها خواهد شد و در نتیجه تلفات آنها را به دنبال خواهد داشت.

اگر شما اولین بارتان است که به کار جوجه کشی می پردازید حتما باید با چند پرورش دهنده با تجربه نیز مشورت نمایید تا نکات لازم را در مورد مراحل جوجه کشی به شما آموزش دهد و اگر هم مرغ های مولد دارید به صورت روزانه تخم می گذارند، بنابراین هر هفته جوجه های تازه به دنیا آمده خواهید داشت، در این صورت باید جوجه های بزرگتر را به کمک توری و یا هر وسیله دیگری از جوجه های یک روزه جدا کنید تا به آنها آسیبی نرساند. هم چنین لازم است بدانید که جوجه های بزرگتر نیازی به لامپ مادر مصنوعی ندارند و قادر به ادامه حیات در دمای ایده آل اتاق هستند.
در حالت کلی می توان گفت که شما دو مکان خواهید داشت، مکانی برای نگهداری جوجه های یک روزه تا یک هفته ای و مکانی نیز برای نگهداری جوجه های یک هفته ای تا بالغ، اگر قصد گوشتی کردن مرغ و خروس ها را دارید می توانید آنها را در همان مکان نگهداری نموده و گوشتی نمایید و اگر هم قصد برداشت تخم به صورت مکانیزه دارید باید قفس های مکانیزه مخصوصی را برای مرغ های تخم گذار فراهم سازید.
اکثر پرورش دهندگانی که به کار گوشتی کردن مرغ ها می پردازند مرغ ها و خروس ها را در یک مکان نگهداری می کنند و لانه های مخصوصی را نیز به منظور تخم گذاری مرغ ها در نظر میگیرند، این لانه باید کاملا گرم و نرم باشد و هم چنین به دور از تجمعات سایر مرغ و خروس ها قرار داشته باشد تا مرغ های تخم گذار با خیالی راحت و بدون استرس به تولید تخم های نطفه دار بپردازند.


 

تغذیه مناسب برای جوجه های یک روزه تا یک هفته ای

 تغذیه مناسب برای جوجه یک روزه
تغذیه مناسب برای جوجه یک روزه

پس از اینکه جوجه ها از دستگاه بیرون آورید باید آنها را به کمک یک سشوار خشک کنید تا سرما نخورند، پس از خشک نمودن جوجه ها باید آنها را به مکان مخصوص شان در زیر لامپ مادر مصنوعی منتقل کنید، آنها تا ۱۲ ساعت نیازی به غذا نخواهند داشت و قادر به تغذیه از کیسه زرده خود هستند و در این مدت شما می توانید به کمک آب و شکر ولرم آنها را تقویت کنید.

پس از گذشت ۱۲ ساعت می توانید غذای مخصوص جوجه ها را که استارتر نامیده می شوید به آنها بدهید. استارتر ها شامل انواع مواد معدنی و ویتامین های مورد نیاز بدن پرنده بوده و به رشد سریعتر بدن آنها کمک خواهد کرد، شما باید تا دو هفتگی همین غذا را به آنها بدهید و پس از گذشت این مدت می توانید جیره مخصوص جوجه های بالغ را به آنها بدهید.

آنها را هفتگی چند بار به کمک مولتی ویتامین های محلول در آب تقویت نمایید، مولتی ویتامین های مناسب برای جوجه های خود را با مشورت دامپزشک از داروخانه ها تهیه نمایید. شاید برخی از پرورش دهنده ها به شما پیشنهاد کنند که جوجه ها را فقط به کمک آرد ذرت تغذیه کنید لطفا توجه فرمایید که آرد ذرت به تنهایی برای جوجه ها مضر بوده و برای رشد سریع و کامل باید از انواع مواد غذایی تغذیه کنند، بنابراین استفاده از استارتر مخصوص جوجه ها به شدت توصیه می گردد، البته در خرید جیره غذایی آنها نهایت دقت را به خرج دهید، خرید جیره های ارزان قیمت و از مراکز نامعتبر صدمات زیادی را به جوجه ها وارد خواهد ساخت، جیر هایی که از مراکز معتبر خریداری نموده اید شاید کمی گران قیمت تر باشد ولی سلامت جوجه ها تضمین خواهد نمود.


 

ویدیو بسیار زیبا از لحظه بیرون آمدن جوجه از تخم

دانلود مستقیم

 

تحقیقات نشان داده است که جوجه ها در ساعات اولیه پس از خروج از تخم دچار استرس شدیدی هستند که این استرس سلامت جوجه ها را به خطر انداخته و در رشد و تغذیه آنها تاثیر خواهد گذاشت بنابراین در مکان قرار گیری جوجه ها حداقل آلودگی صوتی وجود داشته باشد و از تجمع افراد در محل خودداری کنید هم چنین جوجه ها را دور از دسترس کودکان قرار دهید. برای کاهش استرس جوجه ها می توانید از محلول الکترولیت استفاده کنید، این محلول را می توانید هفته ای دو الی سه مرتبه در آب آشامیدنی جوجه ها بریزید.


 

فرایند و مراحل جوجه کشی از تخم نطفه دار مرغ را چگونه شروع کنیم؟

هدف از بیان مطالب فوق آشنایی شما با نکات مهم در جوجه کشی بود و شما با مطالعه و رعایت موارد فوق یک جوجه کشی موفق و با درصد هچ بالایی را تجربه خواهید کرد. برای شروع جوجه کشی باید به ترتیب مراحل زیر عمل کنید:

مرحله اول : ضدعفونی تخم ها

پس از تهیه یا جمع آوری تخم های نطفه دار مناسب باید آنها را با کمک یک ابر یا پارچه ای تمیز و خشک کاملا تمیز و براق نمایید، و سپس با استفاده از مسواکی تمیز و خشک آلودگی های سفت مانند فضله و گل و لای موجود بر روی تخم را بردارید. لطفا توجه فرمایید که قبلا به منظور ضد عفونی تخم ها از گاز فرمالدهید استفاده میشد، اما با هوشمند شدن دستگاه های جوجه کشی و بهره گیری از سنسور های حساس SHT امکان ضد عفونی با این گاز وجود ندارد، چرا که ذرات موجود بر روی تخم به مرور زمان بر روی مدار سنسور خواهد نشست و در کارکرد ان اخلال ایجاد خواهد کرد، اما اگر از دستگاه های جوجه کشی قدیمی و یا دستگاه های دست ساز استفاده می کنید می توانید از گاز فرمالدهید استفاده کنید.
لطفا توجه فرمایید که گاز فرمالدهید سمی بوده و احتمال ایجاد سرطان ریه را افزایش می دهد، بنابراین توصیه می شود قبل از شروع به کار از دستکش های مخصوص و ماسک های مخصوص استفاده کنید و به محض ریختن مایع فرمالین بر روی پرمنگنات درب محفظه را ببندید تا به بیرون ساطح نگردد، این گاز باید به مدت ۲۰ دقیقه درون محفظه بماند، سپس باید محفظه را در فضای بیرون قرار داده و درب آن را باز کنید تا گاز فرمالدئید در محیط بیرون آزاد شده و ضرر های آن به حداقل برسد.


 

مرحله دوم : قرار دادن تخم ها درون دستگاه جوجه کشی

قرار دادن تخم در دستگاه جوجه کشی
قرار دادن تخم در دستگاه

در مرحله دوم جوجه کشی مرغ پس از اینکه تخم ها را ضد عفونی نمودید باید آنها را درون دستگاه جوجه کشی قرار دهید چرا که تخم ها هر چه بیشتر در محیط بیرون باقی بمانند احتمال گرفتن آلودگی در آنها بیشتر خواهد شد و از کیفیت آنها کاسته خواهد شد. برای قرار دادن تخم ها درون دستگاه جوجه کشی نیز باید نکاتی را رعایت کنید. مد نظر داشته باشید که تخم های نطفه دار دارای کیسه هوایی در قسمت پهن خود هستند و هنگام قرار دادن آنها درون شانه های معمولی یا مخصوص باید قسمت پهن تخم رو به بالا بوده و قسمت باریک تخم رو به پایین باشد تا به جوجه ها آسیبی نرسد، البته توجه فرمایید که شانه های استفاده شده در دستگاه های جوجه کشی اسکندری به صورت همه کاره بوده و باید تخم ها را به صورت افقی درون شانه ها قرار دهید، درست مانند روش جوجه کشی طبیعی، در این صورت احتمال افتادن تخم از شانه ها نیز از بین خواهد رفت و درصد جوجه شدن تخم ها نیز بسیار افزایش خواهد یافت.
در صورت استفاده از شانه های همه کاره، انتقال تخم ها از مرحله ستر به مرحله هچر به راحتی امکان پذیر خواهد بود و فقط کافیست تا سبد حاوی تخم را از روی راک ها برداشته و در کف دستگاه قرار دهید. دستگاه های جوجه کشی اسکندری به دلیل دارا بودن مزیت بزرگی به نام ستر و هچر همزمان این امکان را به وجود می آورد تا مشتری همزمان با قرار دادن تخم های جدید درون شانه ها، اقدام به برداشت جوجه های یک روزه نیز از قسمت هچر دستگاه بنماید. شاید این سوال برای شما پیش آید که با وجود متفاوت بودن دما و رطوبت در دوران ستر و هچر آیا مشکلی برای تخم ها به وجود نخواهد آمد. در جواب می توان گفت که دمای داخل دستگاه به وسیله سیستم سیرکولاسیون پیوسته در حال گردش بوده و دما در کل دستگاه یکنواخت می باشد و رطوبت درون دستگاه نیز به دلیل دانسیته بالای خود همیشه در قسمت پایین دستگاه باقی می ماند، بنابراین همیشه رطوبت موجود در دستگاه برای هچ مناسب بوده و هیچ مشکلی را برای تخم های تازه وارد به وجود نخواهد آورد.
البته قبل از قرار دادن تخم ها درون دستگاه باید آن را تست نمایید تا از صحت کارکرد آن مطمئن شوید، ۲۴ ساعت قبل از اینکه تخم ها را درون دستگاه قرار دهید، دستگاه را روشن نموده و دمای آن را بر روی ۳۷.۷ و رطوبت آن را بر روی ۶۰ قرار داده و درب دستگاه را ببندید و هر دو الی سه ساعت یکبار به دستگاه سر بزنید تا از ثابت بودن دما و رطوبت و هم چنین چرخش راک ها مطمئن شوید، در صورتی که دستگاه بدون هیچ ایرادی به کار خود ادامه داده باشد، در روز دوم می توانید تخم ها را به صورتی که در بالا توضیح داده شد درون شانه ها قرار داده و داخل دستگاه قرار دهید، لطفا توجه نمایید که به منظور صفر شدن روز شمار باید دستگاه را ریست نمایید.
لطفا به این نکته نیز توجه فرمایید که اگر قبلا از دستگاه جوجه کشی کرده باشید باید آن را کاملا بشویید تا میکروب های احتمالی موجود در دستگاه از بین بروند، زیرا دما و رطوبت داخل دستگاه جوجه کشی مکانی بسیار مناسب برای رشد میکروب ها می باشد و در صورتی که از بین نروند میتوانند به داخل تخم ها نفوذ کنند و جوجه های داخل تخم را درگیر خود کنند، هم چنین قادر به بیمار ساختن جوجه های تازه به دنیا آمده نیز هستند، بنابراین در صورتی که به این مرحله توجه نکنید، میزان راندمان جوجه کشی به شدت کاهش خواهد یافت.


 

مرحله سوم : نطفه سنجی

پس از گذشت یک هفته از فرایند جوجه کشی، باید تخم های بدون نطفه یا دارای نطفه مرده را از درون دستگاه خارج نمود تا جا برای تخم های سالم و تازه باز شود. فرایند نطفه سنجی به راحتی امکان پذیر خواهد بود و طبق دستورالعمل زیر انجام خواهد گرفت :

 

مرحله نطفه سنجی تخم نطفه دار در جوجه کشی
مرحله نطفه سنجی تخم نطفه دار

پس از گذشت یک هفته از عملیات جوجه کشی، شما باید تخم ها را به صورت دسته ای از دستگاه بیرون بیاورید و مورد نوربینی قرار دهید. برای این منظور شما باید دمای محیط را به ۳۰ الی ۳۵ درجه سانتی گراد برسانید، زیرا دمای داخل دستگاه جوجه کشی ۳۷ درجه سانتی گراد می باشد و اگر دمای محیط کم باشد و تخم ها ناگهان از یک محیط گرم به محیط سرد وارد شوند، احتمال مرگ نطفه ها بسیار بالا خواهد رفت. برای اینکه دمای محیط سریعتر و راحت تر افزایش یابد، بهتر است دستگاه جوجه کشی را در یک اتاق کوچک قرار دهید تا به کمک یک بخاری گازی بتوان دما را بالا برد و برای اطلاع وضعیت دمای داخل اتاق نیز می توانید از دماسنج استفاده کنید.
برای شروع کار یکی از شانه های داخل دستگاه را بیرون آورده و درب دستگاه را ببندید، برای اینکه تخم ها صدمه کمتری ببینند بهتر است شانه ها را یکی یکی بیرون بیاورید، اکنون باید چراغ اتاق را خاموش کنید و به کمک چراغ قوه یا نطفه سنج های مخصوص به درون تخم نور بیندازید، اگر شاهد رگه های خونی داخل تخم بودید، پس نطفه زنده بوده و در حال رشد است ولی اگر هیچ اثری از رگ نبوده و یا پوسته تخم تغییر رنگ داده بود، بدانید که تخم بدون نطفه بوده و یا نطفه درون تخم مرده است و باید آن تخم را از دستگاه خارج کنید زیرا اگر تخم خراب یا بدون نطفه درون دستگاه بماند، فاسد خواهد شد و باعث انتقال آلودگی و بیماری به سایر تخم ها نیز خواهد شد.

 

تشکیل رگه خونی در تخم نطفه دار جوجه کشی
تشکیل رگه خونی در تخم نطفه دار

 

بنابراین توصیه می کنیم عمل نطفه سنجی را جدی بگیرید و هیچ گاه این مرحله را بی اهمیت ندانید. اگر علاقه مند به مطالعه بیشتر در مورد نطفه سنجی هستید می توانید نوشته آموزش نطفه سنجی و نوربینی در باروری تخم مرغ مطالعه نمایید.


 

مرحله چهارم : انتقال از ستر به هچر

با توجه به اینکه شما تخم ها را دوره های مختلفی درون دستگاه قرار داده اید، بنابراین باید روز قرار دادن تخم ها درون دستگاه را بر روی آن یادداشت نمایید و دقیقا تخم ها را در روز هجدهم به سبد هچر منتقل کنید، ( البته در برخی از نمونه محصولات جوجه کشی موجود در بازار این فرایند به صورت خودکار در برد جوجه کشی انجام میشود ) برای اینکه انتقال تخم ها از ستر به هچر زیاد وقت گیر نباشد، بهتر است تخم های هر دوره را در یک شانه قرار دهید، به عنوان مثال تخم های هفته اول را در شانه اول، هفته دوم شانه دوم و الی آخر، بنابراین مسلما شانه اول قبل از همه به دوره هچر منتقل خواهد شد. لطفا توجه فرمایید که دستگاه های جوجه کشی اسکندری دارای شانه های همه کاره هستند، بنابراین انتقال تخم ها از روی راک ها به کف دستگاه به سادگی برداشتن و گذاشتن سبد می باشد و نیازی به درآوردن تک تک تخم ها از درون شانه نیست.

 

سبد ستر و هچر در جوجه کشی از مرغ
سبد ستر و هچر در جوجه کشی

همانطوری که در قسمت فوق نیز توضیح داده شد، دستگاه های جوجه کشی اسکندری دارای سیستم گردش هوا یا سیرکولاسیون بوده و دمای کل دستگاه یکنواخت می باشد، هم چنین رطوبت کف دستگاه بیشتر از رطوبت قسمتهای فوقانی آن می باشد، بنابراین نیازی به تنظیم مجدد دما و رطوبت در دوران هچر نیست. ولی اگر از دستگاه های جوجه کشی سایر شرکت ها و یا دستگاه های جوجه کشی دست ساز استفاده می کنید، باید دما و رطوبت را برای دوران هچر تنظیم نمایید، دمای مناسب برای دوران هچر ۳۷.۲ و رطوبت مناسب ۷۰ درصد می باشد، برخی از دستگاه های موجود در بازار قابلیت ستر و هچر همزمان را ندارند، بنابراین شما یا باید دو دستگاه مجزا تهیه نمایید که یکی برای ستر و دیگری برای هچر باشد و یا اینکه همه تخم ها را در یک زمان خاص در دستگاه قرار دهید تا بتوانید به صورت همزمان به قسمت هچر منتقل کنید.
با توجه به اینکه جوجه های درون تخم کاملا رشد نموده اند، بنابراین نیاز به اکسیژن بیشتری خواهند داشت، پس اگر دستگاه شما دارای سیستم تهویه خودکار می باشد، نیازی به دستکاری آن نیست، اما اگر دستگاه جوجه کشی شما هوشمند نیست، باید فن های دستگاه را فعال نموده و دریچه های هوا را بازتر نمایید تا جوجه ها به راحتی قادر به دریافت اکسیژن باشند.


 

مرحله پنجم : در آوردن جوجه ها از دستگاه جوجه کشی

هچ شدن جوجه ها در مرحله آخر چکین دیوایس
هچ شدن جوجه ها در مرحله آخر

از روز ۲۱ ام به بعد کم کم جوجه ها از تخم بیرون خواهند آمد، آنها باید تا ۱۲ ساعت درون دستگاه جوجه کشی بمانند زیرا بدن ضعیفی دارند و در صورت انتقال به محیط مورد حمله باکتری ها قرار خواهند گرفت و احتمال بیماری و مرگ آنها بالا خواهد رفت. در طی این مدت آنها قادر به تغذیه از منابع موجود در بدن خود هستند، پس از گذشت ۱۲ ساعت یا یک روز کامل آنها را از دستگاه بیرون آورده و با فشار کم سشوار خشک نمایید، سپس به محیط مناسب آنها منتقل کنید (همانطور که توضیح داده شد محیط آنها باید شامل لامپ مادر مصنوعی و دانخوری و آبخوری باشد و به دور از هرگونه آلودگی باشد)
حین بیرون آوردن جوجه ها از دستگاه ممکن است با جوجه های مرده و یا فلج رو به رو شوید، بهتر است آنها را منهدم کنید زیرا در آینده چیزی جز دردسر برای شما نخواهند داشت، به دنیا آمدن جوجه های فلج یا مرده تحت تاثیر عوامل مختلفی مانند تغذیه نامناسب مرغ مادر، عدم چرخش صحیح راک ها، ترکیدن کیسه هوا پیش از موقع و … خواهد بود که شما به مرور زمان تجربه های لازم را به دست خواهید آورد و راندمان جوجه کشی را بالا خواهید برد.

 

چگونه می توان جوجه کشی از مرغ را شروع کرد؟

برای شروع جوجه کشی نیاز به یک دستگاه جوجه کشی و تعدادی تخم نطفه دار مرغ دارید که در این مقاله به صورت کامل در مورد نحوه خرید تخم نطفه دار و دستگاه جوجه کشی توضیح داده شده است. 

 

کدام نژاد برای جوجه کشی مناسب است؟

معمولا مرغ هایی که تخمگذاری بالایی دارند و وزن زیادی نیز می گیرند برای جوجه کشی مناسب هستند و بازار خوبی نیز دارند، از جمله آنها می توان به نژاد مرندی، لگهورن، قهوه ای، فرانسوی و … اشاره کرد. 

 

مراحل جوجه کشی مرغ شامل چه مواردی می شود؟

مراحل جوجه کشی مرغ شامل خرید دستگاه جوجه کشی ، تهیه تخم نطفه دار ، ضد عفونی تخم ها ، قرار دادن در دستگاه جوجه کشی ، شروع جوجه کشی ، نطفه سنجی ، انتقال از ستر به هچر ، تغذیه و مراقبت از جوجه ها و نهایتا فروش جوجه ها می شود. 

 

سخن آخر : در این مقاله نحوه جوجه کشی از تخم نطفه دار مرغ به صورت مرحله به مرحله خدمتتان توضیح داده شد، بنابراین متوجه شدید که لازمه یک جوجه کشی موفق با راندمان بالا استفاده از تخم های نطفه دار تازه و با کیفیت و داشتن دستگاه جوجه کشی استاندارد و ایده ال می باشد. برای اینکه بتوانید در امر پرورش و جوجه کشی مرغ به درآمد قابل توجهی برسید باید آنها را در حجم انبوهی پرورش دهید چرا که هر چه تعداد آنها بیشتر باشد میزان درآمد شما افزایش خواهد یافت که این درآمد به میزان سرمایه و زمین در اختیار شما بستگی خواهد داشت. نهایتا اینکه در صورت وجود هرگونه سوال و یا پیشنهاد از طریق بخش نظرات با ما در میان بگذارید، کارشناسان ما در اسرع وقت پاسخگوی سوالات شما خواهند بود.

نوشته های مشابه

‫۱۰۵ دیدگاه ها

  1. سلام
    مرغ با یک بار جفت گیری چند دانه از تخم‌هاش نطفه دار می شوند.. لطفا جواب بدید

    1. سلام دوست عزیز
      اونو که نمیشه گفت
      این بستگی به شرایط داره
      باید غذاشون کامل و متعادل باشه، بهشون استرس وارد نشه، شرایط نگهداریشون مناسب باشه، عمل جفت گیری درست انجام بشه
      حالا میتونی برای تقویت نطفه ی خروس هم یه قاشق چایخوری عرق یونجه رو اضافه کنی به آب آشامیدنی خروس و هفته ای یه بار بهش بدی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋