مزایا و معایب مصرف نان در جیره غذایی مرغ و خروس خانگی

مرغ و خروس از جمله طیور خانگی هستند که جیره غذایی آن ها شامل مواد زیادی می شود. این پرندگان تقریبا همه چیز خوار بوده و نان نیز در جیره غذایی آن ها نقش بسزایی دارد.

دستگاه جوجه کشی اتوماتیک ایزی باتور 3
دستگاه جوجه کشی اتوماتیک ایزی باتور ۳
» مناسب برای جوجه کشی از انواع مرغ
» دارای پمپ آب اتوماتیک
» دارای راک های دوار غلطکی ۳۶۰ درجه
قیمت : ۵,۶۰۰,۰۰۰ تومان

اما مصرف نان در غذای طیور، چه مشکلاتی را برای پرنده در پی دارد؟ چقدر نان می توان به مرغ و خروس داد؟ استفاده از نان در جیره غذایی مرغ و خروس ممکن است مزیت‌ها و معایبی را در پیش داشته باشد که در ادامه به همه آن‌ها پرداخته شده است:

آیا می توان به مرغ و خروس محلی نان خشک داد؟

گوشت مرغ و خروس یکی از بهترین و محبوب‌ترین نوع گوشت سفید به حساب می‌آید و به همین جهت است که افراد بسیاری به پرورش آن‌ها تمایل دارند.

در زمان پرورش مرغ و خروس تغذیه آن‌ها بسیار اهمیت دارد از این رو باید در جیره غذایی آن‌ها از موادی استفاده کرد که تمام نیازهای بدن پرنده را رفع می‌کند.

یکی از مواد غذایی نسبتا بی ضرر برای مرغ و خروس نان است اما باید توجه داشت که فقط نان به تنهایی نمی‌تواند تمام نیازهای بدن پرنده را تامین نمایید و حتما باید با مواد غذایی دیگر ترکیب شود.

نان پروتئین و کلسیم  کمی دارد در حالی که بدن مرغ و خروس به شدت به این مواد نیازمند است تا بتواند به خوبی رشد و نمو داشته‌باشد. پس باید در تغذیه طیور در کنار نان، از سایر مواد غذایی نیز استفاده کرد.

در ادامه این پست از چیکن دیوایس، اصلی ترین معایب و مزایای مصرف نان در جیره غذایی مرغ و خروس بررسی گشته است:

معایب مصرف نان در مرغ و خروس

معایب مصرف نان در مرغ و خروس - چیکن دیوایس

استفاده از نان در جیره غذایی مرغ و خروس ممکن است ضررهایی برای آن‌ها داشته باشد که اگر به خوبی در مورد مصرف و طریقه استفاده از آن بدانید تا حدودی می‌توان جلوی ضرر را گرفت.

۱- یکی از این مشکلات فیبر بالای موجود در نان است و استفاده از آن در غذای پرنده باعث سیری طولانی مدت شده و تمایل مرغ و خروس به مواد غذایی دیگر کم ‌می‌شود. از این رو نمی‌تواند تمام املاح مورد نیاز بدن را به خوبی دریافت کند.

۲- نان یک غذای دیر هضم بوده و زمان استفاده از آن ممکن است پرنده دچار مشکلات گوارشی شود و به مرور زمان سلامت مرغ و خروس به خطر بیفتد.

۳- ممکن است نانی که به مرغ و خروس می‌دهید کپک زده باشد و همین موضوع برای طیور دردسر بزرگی ایجاد کند. پس اگر می‌خواهید مقدار کمی نان را به جیره غذایی این پرندگان اضافه کنید از سالم بودن آن اطمینان حاصل نمایید.

۴- از جمله ضررهای دیگر مصرف نان بافت اسفنجی شکل آن بوده که در زمان مصرف توسط مرغ و خروس ممکن است طیور دچار خفگی شوند. دقت کنید که حتما از تکه‌های بسیار کوچک در وعده غذایی آن‌ها استفاده کنید تا با مشکلی روبه رو نشوید.

۵- از آنجایی که مرغ‌ها برای تولید تخم‌مرغ به پروتئین بالایی نیاز دارند مصرف بیش از حد نان نمی‌تواند این نیاز پرنده را رفع نماید. پس حتما سعی کنید در زمان‌ تخم گذاری به مرغ‌ها نان ندهید.

۶- خمیر نان حاوی مخمر بوده و اگر مدت زمان طولانی از پخت آن گذشته باشد ممکن است مشکلاتی برای مرغ و خروس ایجاد کند. اگر قرار است از نان در جیره غذایی طیور استفاده کنید بهتر است از نوع تازه آن باشد.

۷- بعضی از نان‌ها نمک زیادی دارند و مصرف آن برای مرغ و خروس ممکن است مشکلاتی نظیر تشنگی، بی آبی و در نتیجه مرگ را به همراه داشته باشد.

مزیت‌های مصرف نان در مرغ و خروس

مزیت‌های مصرف نان در مرغ و خروس - چیکن دیوایس

مرغ و خروس در روز میزان ۱۳۰ گرم غذا می‌خورند و حتما باید این مقدار به اندازه کافی مغذی باشد تا نیازهای پرنده برای رشد بهتر را رفع نمایید.

نان به دلیل نداشتن مواد غذایی حاوی فیبر، پروتئین و کلسیم می‌تواند یک گزینه مناسب برای تغذیه مرغ و خروس باشد و اگر از نان‌های دانه دار استفاده شود می‌توان تا حدودی املاح مورد نیاز پرنده را نیز تامین نمایید.

فیبر بالای موجود در نان باعث چاق شدن مرغ و خروس می‌شود پس اگر می‌خواهید طیوری سرحال و گوشتی داشته باشید حتما بطور اعتدال از نان در جیره غذایی آن‌ها استفاده کنید.

همچنین این فیبر باعث سیر شدن مرغ و خروس برای مدت زمان بیشتری می‌شود و همین موضوع سبب شده تا از نان به عنوان یکی از وعده‌های غذایی این طیور استفاده کرد.

جمع بندی

برای داشتن مرغ و خروس سرحال و سالم حتما باید به تغذیه آن‌ها بسیار توجه کرد و تمام نیازهای بدن این پرندگان را با استفاده از تغذیه مناسب رفع کرد.

نان یک ماده غذایی مناسب برای مرغ و خروس بوده که اگر در صورت اعتدال به آن‌ها داده شود ضرری برای پرنده ندارد.

 اما به دلیل پایین بودن ارزش غذایی بهتر است حتما با دانه‌ها و مواد غذایی دیگری ترکیب شود تا مرغ و خروس بتوانند از طریق تغذیه مناسب تمام مواد مورد نیاز بدنشان را تامین نماید.

اگر قصد دارید نان را در جیره غذایی مرغ و خروس قرار دهید بهتر است حتما آن را با مواد حاوی پروتئین و کلسیم غنی کنید تا از این طریق طیور سالم‌تری داشته باشید.

نوشته های مشابه

‫۱۳ دیدگاه ها

  1. سلام یه دونه خروس نه ماهه دارم حدود سه ماه هست که موقع استراحت خواب در نفس کشیدن مشکل داره زیر چشمش موقع تنفس به اندازه نخودی باد میکنه و خالی میشه و موقع دمو بازدم دهنشو باز بسته میکنه مدفوع دامپزشک دید میگفت خیلی خوبه مدفوعش ابکی نیست سه تا امپول هروز یه دونه ب تجویز دامپزشک زد ولی خوب نشد اشتهاشم خوبه و اب هم خوب میخوره فقط همین مشکل تنفسی چیکارکنم خوب بشه؟

  2. سلام خدا قوت به شما آقای دکتر ممنونم از راهنمایی خوب شما آقای دکتر شما تو کامنت تون گفتید که آنتی بیوتیکی که به مرغ ها مصرف میکنن. هم تخم گوشتش قابل خوردن نیست ولی اینجا دارو را گرفتیم گفتن نه قابل خوردن هست ولی شما گفتید تا ۱۰ روز قابل استفاده نیست دلیل چیه چه ضرری برای انسان داره

    1. سلام دوست عزیز
      بنده دکتر نیستم شما به من لطف دارید
      اما یک هفته نباید از مرغی که تازه بهش آنتی بیوتیک داده شده نباید به کشتار بره یا از گوشتش استفاده بشه
      آسیب‌های کبدی و کلیوی، آلرژی و …. در انسان به وجود میاره و باکتری‌ های مفید روده رو از بین میبره و موجب اختلالات گوارشی میشه

  3. سلام خدا قوت به شما آقای دکتر راستش یه مدت هوا بارونی بود ومن هم چرا مدفع آنها سفید یا به رنگ آب بود وغذا کامل میخوردن تازه متوجه شدم که یکی که مرده شپشم داشته البته من همیشه جاشون را تمیز کردم با مشعل جاشون را ضد عفونی میکنم البته ناگفته نمونه جاشون تو زمستون سایه میشه ولی توتابستان نه

    1. سلام دوست عزیز
      سفید شدن فضله به خاطر عفونته
      به رنگ آب بودنش هم مشکل کلیوی پیدا کرده
      تو باید گرمایش محل قرارگیری رو تامین کنی میتونی از لامپ مادر مصنوعی استفاده کنی

  4. سلام خدا قوت ممنونم از راهنمایی خوب شما من همیشه به مرغ وجوجه محلی هام همیشه نون وسرپوس برنج مخلوت میکنم بهشون میدم ولی چندتا از مرغ هام سرحال بودن نمیدونم چرا صبح میرفتم مرغ دونی یکی وتا مرده ته مرغ دونی میمردم من همیشه از راهنمایی های شما استفاده میکنم ممنونم که اطلاعات به ما میدید 🙏

    1. سلام دوست عزیز
      تغذیشون همون دو موردی که گفتی بود؟؟
      لونشون جایی بوده که سر و صدا شده استرس گرفتن؟
      تغییر رنگ فضله ندیدی؟

      1. سلام برای مرغی که خس. خس گلو داره وبی حاله غذاهم نمیخوره چی بهش بدم بخوره. شیر با برنج بپزم مثل شیر برنج بشه با سرنگ بهش بدم یه قرص همم از دامپزشکی گرفتم دادم گفت مشکل تنفسی داره

        1. سلام دوست عزیز
          محیط نگه داریش باید تمیز باشه و دود و گرد و غبار و هرگونه بویی نباشه
          هوای محیط نباید خشک باشه
          بهتره یه رطوبت ساز بذاری
          اگه نبوده یه ظرفو پر از اب گرم بکن و توش روغن اکالیپتوس یا روغن نعناع بریز تا رطوبت محیط تامین بشه
          براش دمنوش بابونه و یا آویشن درست کن
          یه قاشق چایخوری بابونه و یا آویشن خشکو بریز تو یه فنجون آب جوش بزار ۱۰ دقیقه بمونه سرد که شد صافش کن بده بهش
          برای تقویت اشتهاش میتونی دو سه قطره سرکه ی سیب طبیعی رو تو ۱۰۰ سی سی آب قاطی کنی و بریزی تو آبخوریش
          شیربرنج هم نده براش مضره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس