تغذیه فنچ | غذای فنچ از جوجگی تا بلوغ و تخم گذاری

آشنایی مواد غذایی لازم برای فنچ در دوره های مختلف پرورش

فنچ نیز مانند هر پرنده دیگری برای زندگی و ادامه حیاط نیاز به آب و غذا دارد. اگر جزو پرورش دهنده های فنچ هستید و یا قصد خرید یک جفت فنچ را دارید حتما باید به تغذیه این پرنده توجه کنید تا غذاهای کاملا مناسبی را به آنها بدهید. در این صورت ضمن تضمین سلامتی آنها، پرنده ها کاملا شاد و سرحالی خواهد داشت. در این نوشته از چیکن دیوایس به مواد غذایی لازم برای تغذیه فنچ ها از زمان تولد تا بلوغ و جفت گیری و تخم گذاری خواهیم پرداخت. بنابراین برای افزایش اطلاعات در این زمینه حتما ادامه این نوشته را مطالعه بفرمایید.

انواع مواد غذایی لازم در تغذیه فنچ

در تغذیه فنچ باید از انواع مواد غذایی استفاده شود تا تمامی منابع مورد نیاز بدن آنها تامین شود. آنها برای رشد و زندگی سالم نیاز به ویتامین و پروتئین ، کربوهیدراتها و انواع مواد معدنی دارند. هر کدام از این منابع نقش حیاتی در بدن فنچ ها ایفا می کنند و صرفا با استفاده از یک ماده غذایی مانند ارزن نمی توان همه این منابع غذایی را بدن پرنده رساند، به همین دلیل مطالعه ادامه این مقاله به هر پرورش دهنده فنچ توصیه می شود. 

مواد غذایی لازم در تغذیه فنچ - چیکن دیوایساز جمله مواد غذایی لازم برای رشد بهتر فنچ ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

الف – انواع دانه ها و غلات مانند گندم ،جو ، ذرت ، سویا، کنجاله سویا و ذرت ، ارزن و کتان ، تخم آفتابگردان ، تخم کدو و…

ب – جوانه انواع دانه ها مانند جوانه گندم ، جو و …

ج – بذر سبزیجات مانند شاهدانه ، خرفه ، شاهی ، ریحان ، جعفری ، کافشه و…

د – انواع سبزیجات مانند کلم، کاهو، خیار، جعفری ، ریحان ، پونه ، فلفل دلمه ای ، سیب زمینی آب پز و…

هـ – انواع میوه ها شامل پرتقال ، موز ، توت فرنگی ، نارنگی ، سیب ، هلو ، گلابی ، آلبالو ، گیلاس و … 

و – انواع آجیل مانند بادام هندی ، بادام زمینی ، پسته ، گردو ، انجیر و… 

ز – منابع پروتئینی شامل تخم مرغ آب پز ، کرم خاکی ، لارو ، کرم ابریشم ، گوشت مرغ آب پز ، گوشت ماهی آب پز و … 

نقش پروتئین در رشد فنچ

پروتئین به رشد پر، نوک و گوشت و پوست و سایر اندام ها و اعضای بدن فنچ کمک می کند و یکی از منابع مهم در افزایش مقاومت بدن فنچ ها در برابر بیماری و سرما و گرما می باشد. آنها باید در تمام طول زندگی خود از مقدار مناسبی پروتئین بهره مند باشند. 

نقش پروتئین در رشد فنچ - منابع پروتئینی شامل دو مورد گوشتی و گیاهی می شوند، فنچ ها در طبیعت از لاور ها ، کرم ها و حشرات تغذیه می کنند تا پروتئین مورد نیاز بدن خود را به دست بیاورند اما در صورت پر روش آنها در قفس امکان فراهم چنین غذاهایی برای آنها مشکل خواهد بود، بنابراین باید با استفاده از تخم مرغ آب پز ، گوشت مرغ آب پز شده ، دانه هایی مانند ارزن و کتان، آفتابگردان و بادام و گردو، سویا و … پروتئین لازم را به بدن فنچ ها رساند. 

تاثیر ویتامین ها در رشد فنچ ها

ویتامین ها نیز یکی از منابع غذایی بسیار مهم در تغذیه فنچ ها و تمامی جانداران زنده می باشد. ویتامین ها را می توان در میوه ، سبزیجات ، دانه ها و سایر مواد غذایی یافت. در صورتی که فنچ ها به اندازه کافی ویتامین های لازم را دریافت نکنند احتمال بیمار شدن و رشد ضعیف آنها وجود دارد. 

از ویتامین های ضروری برای رشد فنچ ها می توان به ویتامین A، ویتامین های گروه B، ویتامین C، ویتامین D، ویتامین E و… اشاره کرد. هر کدام از این منابع دارای فواید خاصی بوده و وظیفه مهمی را در بدن پرنده ها بر عهده دارند. به عنوان مثال کمبود ویتامین A سبب ضعف بینایی و کاهش میزان تخم گذاری در آینده و ضعف بدن خواهد شد. هم چنین کمبود ویتامین D به کاهش اشتها ، نرمی استخوان ها و نرم شدن پوسته تخم در آینده منجر خواهد شد.

تاثیر ویتامین ها در رشد فنچ ها - چیکن دیوایسویتامین های گروه B نیز به افزایش متابولیسم و سوخت و ساز بدن فنچ و خون سازی و افزایش اشتها و تقویت بدن در برابر بیماری ها و ویروس ها کمک خواهد کرد. با استفاده از میوه و سبزیجات تازه و دانه ها و مکمل های مولتی ویتامین می توان فنچ های بهتری را پرورش داد.

استفاده از منابع معدنی در برنامه غذایی فنچ ها 

املاح معدنی یکی دیگر از موارد بسیار مهم است که حتما باید در تغذیه فنچ ها گنجانده شود، از جمله این املاح معدنی می توان به آهن ، روی ، مس ، منیزیم ، کلسیم و فسفر، سدیم ، پتاسیم و … اشاره کرد. هرکدام از این مواد معدنی وظایفی را در بدن بر عهده دارند. کلسیم و فسفر به تقویت استخوان و افزایش میزان تخم گذاری کمک خواهد کرد. سدیم و پتاسیم نیز متابولیسم و هضم غذا و افزایش اشتها را منجر می شود و آهن نیز به خونسازی و همچنین روی نیز به رشد بهتر پرها و افزایش سوخت و ساز کمک خواهد کرد. جهت تامین این مواد معدنی می توان از مکمل های لازم و انواع میوه و سبزیجات و دانه ها و غلات استفاده کرد. 

نقش آب در رشد بهتر سهره ها 

آب نیز به اندازه تمامی موارد فوق برای تغذیه فنچ ها ضروری می باشد آنها برای هضم مواد غذایی نیاز به آب دارند. همچنین در فصول گرم سال برای خنک کردن بدن و رفع تشنگی از آب استفاده می کنند. آب سبب حرکت بهتر مواد غذایی در روده ها و افزایش سوخت و ساز بدن فنچ ها خواهد شد.

نقش آب در رشد بهتر سهره ها  - چیکن دیوایسبنابراین بهتر است همیشه آب آشامیدنی سالم را در اختیار آنها قرار دهد و به منظور جلوگیری از مصرف آب آلوده حتما هر دو ساعت یکبار آب آنها را تعویض نمایید. در فصل های گرم سال حتما آب خنک در اختیار آنها قرار دهید این کار به افزایش تحرک و افزایش اشتهای نیز کمک خواهد کرد. 

لیست غذاهای ممنوع برای فنچ ها 

حتما از مواد غذایی اشاره شده در بالا در جهت تغذیه فنچها استفاده شود و از خوراندن مواد غذایی شور یا شیرین و یا قهوه و شکلات به آنها خودداری کنید چرا که سیستم گوارشی بدن فنچ ها قادر به هضم این مواد غذایی نخواهد بود و برای آنها نقش سم را دارد که بسیار خطرناک و مسموم کننده خواهد بود. برای دریافت اطلاعات بیشتر حتما به نوشته بیماری های فنچ مراجعه کنید.

علاوه بر این همیشه از میوه ، سبزیجات و آب سالم و تازه استفاده کنید، مواد غذایی فاسد و کهنه و نان کپک زده نیز می تواند سلامتی فنچ ها را به خطر بیندازد. اگر به آنها گوشت، کرم، لارو یا تخم مرغ آب پر می دهید حتما بعد از نیم ساعت یا یک ساعت آنها را از دسترس فنچ ها خارج کنید چون به سرعت فاسد خواهند شد و در صورت تغذیه پرنده از مواد فاسد مرگ آن حتمی خواهد بود. 

تغذیه جوجه فنچ ها 

اگر جوجه کشی از تخم های نطفه دار فنچ توسط خود والدین صورت گرفته باشد معمولا تغذیه جوجه ها نیز بر عهده والدین خواهد بود و آنها در این زمینه کاملا احساس مسئولیت خواهند کرد. اما اگر با استفاده از دستگاه جوجه کشی اقدام به جوجه کشی از تخم های نطفه دار فنچ کرده باشند، خودتان باید با استفاده از یک سرنگ مخصوص و سرلاک تغذیه جوجه ها را بر عهده بگیرید. 

تغذیه جوجه فنچ ها - چیکن دیوایسبرای این منظور می توانید از سرلاک های مخصوص فنچ ها استفاده کنید و روزانه سه بار آنها را با استفاده از سرنگ مخصوص غذا دهید. در خرید سرلاک دقت کنید که کاملا معتبر و دارای مجوز از اداره دامپزشکی باشد، چرا که سرلاک های نامعتبر رو دست ساز به دلیل هضم نشدن توسط جوجه ها سبب مرگ آنها می شود. 

اگر والدین می خواهند جوجه ها را تغذیه کنند می توانید غذاهای مورد نیاز را به صورت پودر شده و له شده در اختیار آنها قرار دهید تا به راحتی در چینه دان خود هضم کنند و سپس آن را برای دادن به جوجه ها از چینه دان خود خود به دهان جوجه ها انتقال دهند.

غذای فنچ در دوره بلوغ و جفت گیری

زمانی که فنچ ها به سن بلوغ می رسند، در صورت مهیا بودن شرایط محیطی مانند دمای مناسب و شرایط تغذیه ای مانند غذای کافی، شروع به لانه سازی و تخم گذاری خواهند کرد. برای اینکه فنچ ها را به جفت گیری و سپس تخم گذاری تشویق کنید، ضمن اینکه باید لانه مناسبی را در قفس آنها قرار دهید و دمای محیط را نیز به اندازه کافی بالا ببرید، بایستی از غذاهای مقوی و با طبع گرم استفاده کنید تا برای تولید مثل تحریک شوند. 

از جمله این مواد غذایی می توان به تخم کتان، شاهدانه ، کافشه ، تخم آفتابگردان ، بادام ، تخم مرغ آب پز، کف دریا ، مولتی ویتامین و … اشاره کرد که در نوشته پرورش فنچ کاملا به این موضوع پرداخته شده است. هم چنین در این نوشته به غذای مناسب برای فنچ های تخم گذار نیز پرداخته شده است. 

نوشته های مشابه

‫۳۳۶ دیدگاه ها

  1. سلام ببخشید من متاسفانه روی تخم فنچ ها دید ندارم مشکلی برای جوجه کشی اونا پیش نمیاد؟

    1. باید روز ۷ نطفه سنجیشون کنی ببینی نطفه دارن یا نه
      و اینکه چک کنی والدین روشون بخوابن

  2. سلام
    فنچ ماکارانی را به صورت اپز میخوره یا اماده؟چربی داره براش خوبه؟
    سویا را چطوری میتوان به فنچ داد؟

    1. سلام دوست عزیز
      بصورت آبپز و بدون ادویه و نمک و روغن و اینجور چیزا
      سویا رو هم می تونی آبپز کنی بهش بدی

  3. سلام جوجه من ۶ تا جوجه فنچ دارم که مادشون امروز از عصر دیگه بهشون غذا نداده و همش نوکشون میزنه الان ۲۱ تا ۲۵ روزشونه ۳ تاشون کم و بیش دونه میخورن اما سه تا دیگه بلد نیستن چون دیدم مادرشون دعواشون میکنه یه لانه دیگه گذاشتم توی قفس و بلافاصله والدین رفتن توی قفس جدید و دیگه بیرون نیومدن یکی از جوجه ها اومد بیرون رفت سمت لانه جدید اما مادرش نوکش زد و ترسید اومد پیش بقیه الان من چیکار کنم اگه دیگه والدین به بچه ها غذا ندن چی تا حالا من بهشون غذا ندادم فکر کنم مادرشون میخواد دوباره تخم بذاره جوجه ها رو بذارم یه قفس دیگه یا چی؟؟؟؟ لطفا کمکم کنید جوجه هام نمیرن از گشنگی 😔

    1. سلام دوست عزیز
      ببین تو دوره ی پرورش تخم و جوجه اگه به والدین غذاهای با طبع گرم زیاد بدی
      مست میشن دوباره جفت گیری می کنن و تخم میذارن
      اونموقع به جوجه هاشون رسیدگی نمی کنن و بهشون آسیب میزنن
      پس تو این دوره باید بیای گرمیجات رو کم کنی به جاش غذاهای با طبع سرد به جیره ی غذایییشون اضافه کنی مثل تخم کاهو و تخم خرفه
      ۴ قطره عرق کاسنی رو بریز تو ۱۰۰ سی سی آب تا از مستیشون کم بشه
      الان که به جوجه ها غذا نمیدن باید همه رو برشون داری و با سرلاک بزرگشون کنی
      در این مورد هم مقاله ای که برات لینک میدم رو بخون
      طرز تهیه و آموزش سرلاک دادن به پرندگان زینتی | سرلاک دادن به عروس هلندی و طوطی

  4. سلام وقتون بخیر شادی
    من ۴تا فنچ دارم نرو ماده
    میخوام ببینم چیکار میتونم کنم تا فنچ ماده ام تخم شو نخوره
    من یکم پیش تخمش هاشون ورداشتم ۳ گذاشته بود
    بعد خواستم ببینم نطفه داره یا نه بعد دوباره گذاشتم توی جاش ماده امد تخم شکوند
    میخوام ببینم چیکار کنم تا دیگه نخوره

    اون یکی فنچ ها هم جفت ان ولی تخم نمیکنن

    میخواستم راه حل اینا چیه چه باید کنم

    دارو یا ویتامین یا چیزی هست برای انجام
    چیکار کنم تا فنچ هام تقویت بشن

    1. سلام دوست عزیز
      تخمو که برمیداری بهش استرس وارد میشه برای همین احساس میکنه محیطش امن نیست
      پس تخماشو میشکنه
      به علاوه نباید تماس مستقیم با تخم داشته باشی
      بهتره تو تاریکی و خیلی آروم انجام بدی این کارو تا پرنده زیاد دچار استرس نشه و حتما دستکش دستت باشه
      خوردن تخم هم نشون میده که پرنده کمبود کلسیم داره و از این طریق میخواد اونو جبران کنه
      باید بهش غذاهایی حاوی کلسیم مثل کلم پیچ یا کلم بروکلی بدی
      می تونی از داروخونه ی دامپزشکی مکمل کلسیم تهیه کنی
      اونیکی فنچات جفت گیری میکنن تخم نمیذارن یا اصلا جفت گیری نمی کنن؟

  5. سلام
    ببخشید این مکمل کلسیم که برای رفع تخم خوری فنچ هست،چطور مصرف میشه؟
    باید تو ابشون بریزم یا همیطوری بهشون بدم؟
    چه چیزی فنچ را به تخم گذاری تشویق میکنه؟
    نخ هایی که برای لانه سازی فنچ ها، باید چه اندازه ای باشه که به پاش گره نخوره؟و اگه نخ به پای فنچ گره خور باید چی کارکرد؟
    بهترین فصل برای جوجه کشی فنچ،چه فصلی هست؟
    قفس فنچ را باید چه اندازه ای بخرم؟
    اگه فنچ مست شد چطور درمان میشه؟
    ببخشید اینهمه سوال پرسیدم لطفا همه رو جواب بدید.

    1. سلام دوست عزیز
      مکمل رو باید قاطی غذایی که میخورن بکنی محلول در آب هم پیدا کنی میشه استفاده کرد
      به جا نخ از پوشال نرم استفاده کن
      مراجعه کن به پرنده فروشی راهنماییت میکنن
      برای کاهش مستی هم باید سردیجات داد

      1. سلام من یدونه فنچ نر دارم چند وقتی هست که پاهاش رو گاز میگیره خون میاد ناخن هاش رو هم میشکونه

        1. سلام دوست عزیز
          هم نشون دهنده نمود پرخاشگری در پرندتون هست
          هم ممکنه کنه داشته باشه
          پماد تتراسایکلین رو با پماد a چشمی مخلوط کن بمال به پاهاش

    1. سلام دوست عزیز
      بله می تونی بدی ولی باید بدون ادویه و نمک و اینجور چیزا باشه
      به علاوه نباید به عنوان رژیم غذایی اصلیش در نظر بگیری نهایت هفته ای یه بار بهش بده
      اگه زیاد مصرف کنه هم براش مشکل گوارشی پیش میاد هم مشکل کلیوی

  6. بعد از گذاشتن تخم چه غذا های باید ب فنچ ها بدم تا تقویت بشن

  7. سلام
    میشه سوال من رو جواب بدید الان پنج روزه که منتظره جوابم.

    1. سلام دوست عزیز
      تمامی سوالات همه روزه جواب داده میشه
      پس حتما سوالتون رو درج نکردین که جوابی دریافت نشده

  8. سلام
    فنچ من توخمشو خورده چیکار کنم😢😳
    اگر نیاز به مکمل کلسیم داشته باشه از کجا میتونم تهیه کنم و چجوری مصرف کنم؟
    لطفا زود جواب بدید این سومین تخمیه که خوردن.😭

    1. سلام دوست عزیز
      کمبود کلسیم داره که تخمشو خورده
      از پرنده فروشی ها و پت شاپ ها میتونی تهیه کنی

  9. سلام
    فنچ من یک تخم یه روزه داره یعنی تازه یک روزه که تخم کرده،میتونم به فنچ تخم مرغ اب پز یا گردو و سبزیجات بدم؟

    1. سلام دوست عزیز
      گردو یکم چربه بهتره زیاد استفاده نکنی
      سبزیجات و تخم مرغ می تونی بدی

  10. سلام
    میشه به فنچ میوه ی نارگیل را داد؟
    از پشم های روی پوسته ناگیل میتوان برای لانه سازی به فنچ داد؟

    1. سلام دوست عزیز
      تو ناحیه پا براشون ایجاد مشکل میکنه
      خودش رو هم رنده کن به مقدار خیلی کم بده بخوره

  11. سلام
    جوجه فنچ های من از تخم بیرون اومدن حدود یک هفته است و من از روز دوم یا سوم برای مادرشون سفیده آب‌پز دادم هر روز به اندازه یک قاشق مربا خوری آیا کار درستی کردم یا نه
    ارزن دارن و کف دریا هم دارن
    امروز اولین جوجه چشم باز کرده

    1. سلام دوست عزیز
      دونه های اصلی که ارزن و کتان هستن تخم مرغ آبپز هم براشون مفیده
      در کنار اون میتونی از مواد غذایی دیگه ای مثل سینه مرغ آب پز ، سویا، حبوبات پخته شده، مولتی ویتامین و پوسته تخم مرغ هم بدی
      به علاوه میوه هایی مثل سیب گلابی، موز، توت فرنگی، پرتغال شیرین هم میتونی بدی

  12. سلام وقت بخیر ببخشین یه جفت فنچ دارم سه تا تخم داشتن الان اولین تخم جوجه شده خواستم بدونم فقط ارزن و کتان بدم کفایت میکنه؟تو آبشون ویتامین میریزم کف دریا هم گذاشنم تو قفس دون مخلوط هم میدم براشون.و اینکه تخم مرغ آبپز خوبه براشون؟

    1. سلام دوست عزیز
      بهتره تو دوره ای دارن جوجه پرورش میدن براشون مکمل ندی چون مکمل باعث میشه که مست بشن و دوباره جفت گیری کنن
      در این صورت دوباره تخم می کنن و به جوجه ها نمی رسن
      اینارو وقتی جوجه ها یکم بزرگتر شدن و کم مونده که از والدین جدا بشن بده
      بله تخم مرغ آبپز هم خوبه
      توی مقاله ای که برات لینک میدم توی قسمت تغذیه ی جوجه ها و فنچ مادر در این مورد مفصل توضیح داده شده
      حتما بخون
      پرورش فنچ به روش صحیح و اصولی همراه با تکنیک های جوجه کشی فنچ

  13. سلام وقت بخیر
    فنچ هام ۵ تا جوجه گذاشتن و دنبال تغذیه ی مناسب برای والد و جوجه ها هستم میتونین به صورت دقیق بگین به فنچ ها میتونم چه مدل دونه هایی و خوراکی هایی بدم که براش ضرر نداشته باشه و باعث تقویت جوجه فنچ ها بشه؟

  14. سلام جوجه فنچ من یه هفته میشه از تخم دراومده ولی امروز دیدم ک فنچها سروصدا میکنن،دیدم جوجه ۷روزه وسط قفس افتاده مرده دلیلش چی میتونه باشه؟ من هواسم به خرودوخوراکش بود بنظرتون برچی مرده؟

    1. سلام دوست عزیز
      این میتونه چن تا دلیل داشته باشه
      ۱- به خاطر بی تجربگی والدین که به طور ناخواسته از قفس انداختنش بیرون
      ۲- جفت گیری دوباره و چون خواستن دوباره تخم بذارن برای همین جوجه رو انداختن بیرون تا جا برای تخمای جدید داشته باشن
      ۳- به والدین استرس وارد شده و احساس کردن که شرایطشون برای پرورش جوجه امن نیس
      البته توصیه میشه توی زمان جوجه داری ارتفاع لونه رو کمتر کنی تا اگه همچین اتفاقی افتاد جوجه آسیب نبینه

  15. سلام
    من یه جفت فنچ دارم که ۳ تا تخم گذاشته بود الان جوجه هاش هر سه تا در اومده ، مشکلم اینکه مادر و پدرش غذا اصلا بهشون نمیده. خودم سرلاک یکمی دادم ولی خیلی کوچیکن و یدونه امروز مرد.
    و دومین باره که تخم میزارن دفعه ی قبلی که گذاشته بودن یدونه اش در اومده بود به اونم یک هفته غذا دادن دیگه ندادن ‌.
    الان چیکارکنم که به جوجه هاش غذا بده؟؟

    1. سلام دوست عزیز
      فنچات چن سالشونه؟
      این رفتارشون میتونه به خاطر کم تجربگیشون توی پرورش جوجه باشه
      یا نباید بهشون اجازه بدی جفت گیری کنن و تخم بذارن
      یا هم اگه گذاشتن و تخما تبدیل به جوجه شده اگه دیدی غذا نمیدن باید برداری خودت با حوصله ی کافی با سرلاک بزرگشون کنی
      گناه دارن
      کاری تمیتونی بکنی اگه نخوان غذا بدن نمیدن

  16. سلام فنچ من برای اولین بار تخم گذاشته دوتا ولی یه روز یکم هوا گرم بود اونجا گذاشته بودم تخم فنچ در میاد؟

    1. سلام
      توی اولین دوره ی تخم گذاری به خاطر بی تجربگی پرنده معمولا تخما بدون نطفه میشن
      باید روز ۷ تا ۱۰ نطفه سنجیشون کنی ببینی رگه های خونی دارن یا نه
      اگه هوا خیلی گرم باشه ممکنه به تخما شوک دمایی وارد بشه و خراب بشن

  17. سلام وقت بخیر
    مدتی است به پرورش فنچ مشغولم و چندماهی هست که مشکلی نبود ولی بصورت اتفاقی متوجه شدم ۴عدد از جوجه فنچ هام از داخل لونه شون خیلی بوی نامطبوع و زننده ای میاد و اقدام به تعویض و پنبه و تمیز کردن جاشون کردم و هر۴تا بی حال و بی اشتها هستند یکی از اونها تلف شد از شدت بی حالی و مریضی و درحال حاضر با اینکه جفت دارن غذا دهی میکنن بازهم جوجه فنچ ها اشتها ندارن و بازم همون بوی بشدت زننده میاد و اینکه جوجه فنچ ها بال و پرشون تکمیل شده

    1. سلام دوست عزیز
      لونه رو باید هرروز تمیز و ضد عفونی کنی چون فضله ی جوجه ها و بازمانده ی مواد غذایی باعث آلوده شدن لونه میشه و اگه مرتبا تمیز نشه جوجه ها دچار عفونت و بیماری میشن
      فضله شون تغییر رنگ داره؟

  18. سلام وقت بخیر
    میخواستم بدونم که در این مقاله نوشته که گندم🌾 و ذرت🌽 برای فنچ خوبه، گندم رو خرد میکنن یا هنجوری میدن فنچ خودش خرد کنه بخوره؟
    یا میشه به فنچ بیسکوییت ساقه صلایی🍪 داد یا بقیه ی بیسکوییت ها
    کیک یزدی🍞 هم میشه داد روغن داره براش ضرر نداره.

    1. سلام دوست عزیز
      میتونی یه تیکه کوچیک ذرت رو داخل قفس قرار بدی
      و یا اینکه جدا کنی دونه هاشو
      خیر ساقه طلایی و کیک یزدی بهش به هیچ عنوان نده

  19. سلام
    میتونم به فنچ پلت ریز که برای جوجه مرغ هاست رو به فنچ بدم.ضرر نداره؟

    1. سلام دوست عزیز
      چون مواد مغذی شون فرق می کنه بهتره برای فنچ ها غذای مخصوص خودشونو تهیه کنی

  20. سلام خسته نباشید،متاسفانه جفت ماده من مرده،با اینکه خیلی دوسش داشتم و بهش میرسیدم
    نر چند روز بدون ماده میتونه زنده بمونه؟الان نر غذا نمیخوره،من چیکار کنم؟،من هرجا رفتم گفتن پرنده ماده جداگانه نمیدیم و باید جفت بخری،پس من با این نر تنها چیکار کنم؟گناه داره
    جفت ماده من قبل مردنش ۳تا تخم گذاشت،ماده جدید از تخم ها مراقبت میکنه؟الان بدون مادر تخم ها درمیان؟!ماده دو یا سه هفتس که تخم گذاری کرده،چرا در نمیان پس؟

    1. سلام دوست عزیز
      براش حتما باید جفت بگیری با این اوصاف افسردگی میگیره
      مادت تلف شده و انتظار داری تخم ها به جوجه تبدیل بشن هیچ دو سه هفته هم صبر کردی ازش جوجه در بیاد؟ جلل الخالق

  21. فنچ ماده من اصلا غذا نمیخوره،نه آب،نه ارزن،نه تخم مرغ آب پز،نه سبزی،هیچی
    چیکار کنم؟داره میلرزه ولی هیچی نمیخوره!!!

  22. سلام دو فنج دارم پنج تا تخممیگزارد هر وقت جوجه ها دره می‌کنه جوجه ها میمیرن غذا بهشان تخم مرغ و سیب زمینی ابپز میدم ممنون میشم راهنماییم کنید

    1. سلام دوست عزیز
      فنچا به جوجه ها میرسن؟
      منظور غذا اینا میدن بهشون؟
      اغلب از سر بی تجربگی پیش میاد که به جوجه ها غذا نمیدن و در نهایت از گشنگی تلف میشن

  23. سلام ،من ی جفت فنچ دارم ۵ تا تخم گذاشتن یکیشو انداختن بیرون از بین اون ۴ تا ،۱دونه جوجه شد فرداش ۱دونه دیگه ، اما جوجه اولی مرد. جوجه اولیه خیلی گردن نازک و درازی داشت وقتی مرد دیدم گردنش به هم پیچیده.اما جوجه دومیه جون داره اما کلا ماده داخل لانه نمیره.فقط نر هرازگاهی میره اون تو با جوجه ور میره.البته اولین باره جوجه شدن…خودمم بلد نیستم سرلاک بدم…میشه راهنمایی کنید؟

    1. سلام دوست عزیز
      مقاله ای که این زیر لینک میدم و مطالعه کنید
      علت بیرون انداختن تخم از لانه توسط پرندگان زینتی | نخوابیدن پرنده بر روی تخم
      بهتره بهش سرلاک بدی بهش با این اوصاف غذا ندن توام بگی بلد نیسی دیگه بیچاره تلف میشه
      برای این مورد هم این مقاله رو بخون
      طرز تهیه و آموزش سرلاک دادن به پرندگان زینتی | سرلاک دادن به عروس هلندی و طوطی

  24. سلام عزیز
    ۱.ببخشید از روزگی میشه به جوجه هاسرلاک داد چون مارشون خیلی دورشون نمیات
    ۲.روزی چند بارمیشه به جوجه ها سرلاک داد
    ۳.سرلاکشون چیطوری باید باشه رُوباشه یاسفت
    باشه یا نه رو باشه نه سفت؟؟
    ۴.بعد چند سی سی به جوجه ها بدیم ؟؟

  25. سلام ممنون بابت توضیحات،
    امکانش هست داخل آب فنچ مقداری عرق کاسنی ریخت ، ماده دائما پرنده نر میزنه ، (جوجه ها تقریبا ده روزه هستن) ، نمی‌دونم چرا از امروز صبح ماده پرخاشگر شده فکر کنم میخواد دوباره تخم بزاره ، اگه به جوجه ها اسیبی نمیزنه عرق کاسنی قاطی آب شون بکنم طبع خنک داره

    1. سلام دوست عزیز
      بله میتونید عرق کاسنی رو تو ۱۰۰ سی سی آب حل کنید و بدین بخوره
      اره تخم داشتنی پرخاشگربی نمود پیدا میکنه
      بهتره فعلا به مادت از این عرق کاسنی ندی

  26. سلام عزیزیک سوال داشتم میخواستم ببینم جوجه هایی که صدای مثل چیک چیک هایی بلندی نسبت به بقیه جوجه های میکنند نر هستن یاماده چون همه جوجه های نکشون کرمیه از۵تاش دوتاش آواز میخونه بقیشون نمی خوانندخوستم ببینم یکی از نشانه های نر بودن هست یانه؟؟؟

    1. سلام دوست عزیز
      در این خصوص اطلاعات دقیقی ندارم
      ولی به کل نرها حالت موزیکالی دارن

  27. سلام عزیز
    جوجه های بنده ۱ماهو۱۵روزشونه لانرو برداشتم چون خیلی بود میداد گفتم شاید مریض کنه جوجه هارو
    بعد چه مدت میشه دوباره لانرو داخل قفس قرار داد ؟
    بعد دوباره امکانش هست ماده جوجه کنه ؟

    1. سلام دوست عزیز
      بعد از مشاهده جفت گیری مجدد لانه رو به قفس اضافه کنید
      الله اعلم بستگی داره به شیوه نگهداری شما

    1. فرآورده های لبنی کلا برای پرندگان مضر
      چون سیستم گوارشیشون قادر به هضم لاکتوز نیس
      نباید بدی بهشون

  28. سلام عزیز فنچ ماده بنده رفتار وحشیانه ازخودش واسه یکی از جوجه هانشون میده همه جوجه سفید هستند یکیشون گوره خری ماده همش گور خریرو میزنه بابقیه خوب هست وفقط بااون جوجه ه رو میزنه دلیلش چی؟؟؟

    1. سلام دوست عزیز
      با اون سازگاری نداره و بهتره که جداشون کنی
      وگرنه ممکنه آسیب جدی بهمدیگه وارد کنن و در نهایت منجر به تلف شدنش بشه

      1. خوب عزیز جوجه دونه خور نیست بعدجداشم کردم خیلی بیتاب بود مادرش هم که میزدش خیلی صداش می زد ولی اوردمش داخل قفس بازم زدش

        1. این تصمیمش با خودته ، یا جدا کن و خودت بهش سرلاکی بده
          یا اینکه پیش مادرش اینقدر میزنه که تلف بشه ! البته غذا گرمی نده تا کمی اروم بشه

  29. سلام عزیز
    فنچ های بنده جوجه کردن همه جوجه هایش از لانه بیرون آمدع اند وشب ها فقط میروند داخلش میخوابند
    آیا عیب ندارد لانرو تمیز کنم چون پوره متفوع خود جوجه هاشده وبوی بدی میدهد بعد لانشونم کوچک هم هست ودرست جاشون نمی شود میشه برش داشت وتمیزش کنم یا یکی بزرگ تر بگذارم؟؟
    عیبی دارد تمیزش کنم یا نه؟؟

    1. سلام دوست عزیز
      چون جوجه ها از تخم در اومدن مانعی نداره میتونی برداری تمیز کنی
      ولی خب بهتره این کار رو ب آرومی بدون وارد کردن استرس انجام بدی

  30. سلام عزیز
    فنچ بنده که از نژاد زبرا هست تخم گذاشته وتخمش جوجه شده بعد خواستم بدونم چه غذاهایی بجز تخم مرغ به والدینش بدم که به جوجه ها بده بعد خواستم بدونم جوجه ها کیع پر های زخیم تر درمیارن فعلا که هیچی ندارن لخت هستن

    1. سلام دوست عزیز
      لطفا مقاله رو مطالعه کنید از جوجگی تا تخمگذاری نحوه صحیح تغذیشون نوشته شده

  31. سلام عزیز
    بنده یک جفت فنچ زیرا دارم
    فنچ های بنده ۸روز شروع به لانه سازی کردند
    ماده روز اول تا ۳وم بعد لانه را داخل لانه خیلی میخوابید
    روز۴رم بعد لانه سازی اصلاداخل لانه زیاد نمی ره شاید
    دررو۱الی۲با وشب که باجفتش میخوابه
    وماده پرخاشت گر شده دورفقس که میرم حمله میکه
    واسه نوک زدن واسه همین دانه یامیوه ای که داخل
    لانه هستو شب که داخل لانه هست را عوض می کنم
    آیا این طبیعی هست که داخل لانه نمی ره
    وچرا وحشی شده ماده ؟؟؟

    1. سلام دوست عزیز
      به احتمال زیاد پرنده شما تخم داره
      و همین باعث نمود پرخاشگری شده
      بهشون استرس وارد نکنید
      و زیاد تو لونه سرک نکشید

      1. سلام فنچ های من چیزی ‌به‌جز دانه ارزن نمی‌خورن می‌گه دلیلشو بگید

        1. سلام دوست عزیز
          ارزن رو با موادی که میخوای بخورن مخلوط کن اینطوری مشکل حل میشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋