علت رفتار های عجیب فنچ ها

فنچها از جمله کوچکترین پرندگان زینتی میباشند. این پرنده گونه های زیادی داشته و در رنگ های متفاوتی دیده میشود. نگهداری آسان فنچ سبب شده تا به پرنده زینتی مناسبی برای تمام افراد تبدیل گردد. حتی بعضی از افراد اقدام به تکثیر و جوجه کشی از آنها کرده و از طریق فروش این پرندگان زیبا کسب درآمد می کنند.

این پرندگان همانند سایر حیوانات، دارای شخصیت و رفتار به خصوصی می باشند که با دقت در آنها، میتوان به راحتی نیازهای پرنده را برطرف نمود. بهتر است قبل از اقدام به خرید پرنده، نسبت به خصوصیات اخلاقی و شخصیت آنها به شناخت کافی رسیده تا در آینده دچار مشکل نشوید.

در این مقاله از چیکن دیوایس، به بررسی خصوصیات و رفتارشناسی فنچ ها پرداخته میشود.

دستگاه جوجه کشی 96 عددی ایزی باتور 2
دستگاه جوجه کشی ۹۶ عددی ایزی باتور ۲
» دارای بدنه ی قابل شستشو و ضد زنگ
» جوجه کشی حرفه ای از تخم نطفه دار فنچ و سایر پرندگان زینتی
» بهره گیری از منطق فازی در کنترل دما
قیمت : ۷,۱۰۰,۰۰۰ تومان

علل پرخاشگری فنچ ها 

یکی از گسترده ترین سوالات مربوط به این پرنده، این است که چرا فنچ ها با یکدیگر دعوا میکنند؟ برای پاسخ به این سوال باید به جنسیت، سن، نوع تغذیه و ابعاد قفس پرنده دقت کنید. این پرندگان شخصیت ستیزه جویی نداشته و نزاع آنها دلایل دیگری خواهد داشت :

۱ دعوای فنچ ها بر سر قلمرو

یکی از دلایل پرخاشگری فنچ ها، قلمرو خواهی و تعیین قلمرو می باشد. در صورتی که چند نر در یک قفس قرار دارند، دعوای آنها بر سر قلمرو گیری بسیار شایع خواهد بود. در این صورت لازم است تا هر جفت مولد را در یک قفس جدا قرار دهید.

دعوای فنچ ها بر سر قلمرو - چیکن دیوایسدر صورت علاقه به نگهداری از چند جفت، قفس بزرگی تهیه کرده به تعداد مناسب لانه، چوب استراحت و ظرف دانخوری و آبخوری در آن قرار دهید. بهتر است بیش از ۳ جفت در کنار هم قرار نگیرند.

۲ دعوای فنچ نر و ماده

یکی از دلایل ستیز فنچ نر و ماده، آماده نبودن یکی از دو پرنده برای جفت گیری و نرسیدن به سن بلوغ می باشد. تراکم بیش از حد فنچ ها و همچنین قرار دادن پرندگان ناسازگار با یکدیگر در قفس، منجر به خشونت و نزاع بین آنها خواهد شد.

در صورت نبود غذای کافی در قفس، امکان دعوای فنچ نر و ماده بالا خواهد رفت.

۳ ورود پرنده جدید

در صورتی که یک پرنده را به تازگی خریداری کرده اید احتمال پرخاشگری آنها با یکدیگر زیاد خواهد بود. برای این منظور قبل از ورود پرنده به قفس، آنها را به یکدیگر عادت دهید. فنچ جدیدالورود را در قفس دیگری و در نزدیکی و تیررس پرنده قدیمی نگهداری کنید، پس از مدتی آنها به یکدیگر عادت کرده و میتوانند در یک قفس زندگی کنند.

رفتارهای جفت یابی و ابراز علاقه در فنچ ها

این پرندگان شخصیتی اجتماعی داشته و به راحتی جفت میشوند، حتی مشاهده شده است که به نوع هم جنس خود نیز خو میگیرند، با مشاهده برخی از رفتارهای آنها، به جفت شدن موفق دو پرنده پی خواهید برد.

نوک نوک کردن یا نوک زدن به منقار یکدیگر یکی از نشانه های اولیه جفت شدن دو پرنده خواهد بود. این پرندگان احساسی به محض رسیدن به بلوغ با کمک یکدیگر شروع به لانه سازی و جفت گیری خواهند کرد.

در صورتی که آنها را جدا کنید، یکدیگر را صدا زده و به جستجوی هم می پردازند، بالا آوردن غذا برای یکدیگر یکی از نشانه های نه چندان زیبای جفت شدن فنچ ها می باشد. مطالعه مقاله جفت گیری فنچ خالی از لطف نخواهد بود.

دلایل نوک زدن فنچ ها

یکی دیگر از رفتار های فنچ، نوک زدن به سرپرست می باشد، نوک زدن این پرنده دردناک نبوده و خطری شما را تهدید نخواهد کرد اما بسیاری از پرورش دهندگان از این کار فنچ آزرده خاطر می شوند. در ادامه به بررسی و حل آن پرداخته میشود :

۱ – رسیدن فصل جفتگیری و محافظت از لانه

یکی از اصلی ترین دلایل بروز پرخاشگری پرنده و نوک زدن آنها، رسیدن فصل جفت گیری می باشد، این پرنده در این فصل به دلیل تغییر هورمون ها، شدیدا پرخاشگر شده و به محض نزدیک شدن شما به قفس واکنش نشان میدهد. توصیه میشود در صورت تنها بودن فنچ، برای او جفت تهیه کنید.

رسیدن فصل جفتگیری و محافظت از لانه - چیکن دیوایسطبیعی است که فنچ ها مانند سایر جانداران از لانه و تخم های خود محافظت کنند، پرندگان در این زمان نیز شما را به چشم شکارچی دیده و به شما حمله خواهند کرد.

۲ – اهلی نبودن فنچ

وحشی بودن فنچ نیز باعث نوک زدن و حمله او به شما خواهد شد، تا زمانی که فنچ خوی وحشی خود را حفظ کرده و به انسانها عادت نکند، این اتفاق خواهد افتاد. شرایط نامطلوب پرورش و عدم رضایت آنها از شرایطی که برایشان فراهم کرده اید از سایر علل پرخاشگری خواهد بود.

۳- رفتار فنچ ها در زمان ترس

حرکات ناگهانی، ایجاد صدای بلند، ترساندن پرنده با دست و تنبیه او، موجب ترس پرنده از شما خواهد شد. در این مواقع به محض نزدیک شدن به قفس، شاهد پرخاشگری فنچ یا بی قراری و فرار پرنده به سمت میله های قفس خواهید بود.

علل پرریزی و پرکنی در فنچ ها 

اکثر فنچ ها در فصل تابستان شروع به پرریزی می کنند، این پرریزی فنچ که اصطلاحا به آن تو لک رفتن نیز گفته میشود، امری طبیعی بوده و باعث جایگزینی پرهای جدید با پرهای قدیمی پرنده خواهد شد.

علاوه بر تو لک رفتن، پرریزی و پرکنی فنچ می تواند دلایل نگران کننده ای نیز داشته باشد، بیماری، وجود استرس، ترس، ورود پرنده جدید به گروه، تغییر دادن مکان قفس، افسردگی، غم از دست دادن جفت و شرایط نامناسب پرورش از سایر علل پرکنی فنچ می باشد.

نکته: در صورت مشاهده پر کنی از جنس ماده توسط فنچ نر یا برعکس، بهتر است آنها را جدا کنید، ناسازگاری دو پرنده منجر به این اتفاق می شود.

در فصل جفتگیری، به دلیل نبود مصالح کافی برای ساخت لانه، آنها اقدام به این عمل خواهند کرد که لازم است برای پیشگیری، مقداری پوشال و خرده چوب در اختیار آنها قرار دهید.

علت پرکنی از جوجه فنچ و پرخاشگری والدین با جوجه چیست؟

چرا فنچ جوجه خود را می کشد؟ گاه فنچ نر و ماده به دلیل تغذیه از مواد غذایی گرم، مجددا در صدد تخم گذاری و جفت گیری بر می آیند. در این صورت به نوک زدن به جوجه ها، کندن پرهایشان و حتی بیرون انداختن آنها از لانه اقدام خواهند کرد، بهتر است برای پیشگیری از این اتفاقات، تغذیه پرنده را در زمان تخم گذاری متعادل کنید.

علت پرکنی از جوجه فنچ و پرخاشگری - چیکن دیوایسسرک کشیدن دائمی سرپرست به جوجه ها و سایر عوامل استرس زا، موجب ترس پرنده و نوک زدن به جوجه ها خواهد شد.

کمبود مواد مغذی به ویژه کلسیم، بی تجربگی والدین، حس برتری فنچ نر به جوجه ها، تخم گذاری مجدد و دست زدن سرپرست به جوجه ها بدون دستکش از سایر عوامل موثر بر نوک زدن پرنده به آنها خواهد بود.

برای جلوگیری از حملات والدین به جوجه ها بهتر است آنها را جدا کرده و با سرلاک مخصوص تغذیه کنید. در صورت پرخاشگری یکی از فنچ ها با جوجه، تنها لازم است فنچ پرخاشگر را جدا سازید، فنچ دیگر به تغذیه و مراقبت از جوجه ها خواهد پرداخت.

رفتارهایی که به دلیل کمبود مواد معدنی در فنچ ها رخ می دهد 

کمبود کلسیم باعث پدیده تخم خواری در فنچ ها میشود، پرنده ماده پس از تخم گذاری یا بعد از باز شدن تخم، اقدام به خوردن تخم یا پوسته آن کرده و به این طریق در صدد جبران کاهش کلسیم بر اثر تخم گذاری خواهد بود. البته ممکن است ماده با این عمل فقط قصد جدا کردن پوسته تخم از جوجه ها را داشته باشد.

خوردن گچ، فضله و نوک زدن به میله ها برای رفع کمبود ویتامین شایع می باشد. فضله خواری در جوجه فنچ ها طبیعی است، زیرا این پرنده به هر چیزی نوک میزند اما در فنچ بالغ میتواند نشان کمبود شدید املاح معدنی و کلسیم باشد.

قرار دادن کف دریا،  پودر صدف و یا ریختن مولتی ویتامین در آب پرنده به سلامت این پرنده ها کمک شایانی خواهد کرد. توصیه میشود برای کسب اطلاعات بیشتر به مطالعه مقاله تغذیه فنچ بپردازید.

علل لرزش و پف کردن فنچ چیست؟

یکی از دلایل اصلی پف کردن پرنده، احساس سرما می باشد، لازم است دمای محیط را بالا ببرید.

تغذیه نامناسب، بیماری، ضعف، کمبود املاح معدنی و سن بالای پرنده از دیگر دلایل پف کردن یا لرزش بدن فنچ ها می باشد.

بیماری هایی ماند ورم روده، سینه کاردی، سرماخوردگی یا گیر کردن تخم در شکم پرنده باعث پف کردن پرهای فنچ خواهد شد و بهتر است قبل از هرگونه اقدام برای درمان، به ریشه یابی و مراجعه به دامپزشک بپردازید.

دلیل پاره کردن روزنامه کف قفس توسط فنچها

بسیاری از پرورش دهندگان برای نظافت کف قفس، از روزنامه استفاده میکنند، گاه مشاهده می شود که پرنده اقدام به پاره کردن روزنامه ها میکند، یکی از دلایل این کار ممکن است لانه سازی فنچ باشد، پرنده به دلیل نداشتن مصالح کافی به این کار روی می آورد.

در صورتی که فنچ اقدام به خوردن روزنامه ها میکند، احتمال کاهش فیبر بدن پرنده زیاد است، در این صورت بهتر است تغذیه مقوی تری در اختیار پرنده قرار دهید.

خارش شدید پوست فنچ به چه دلیل است؟

در صورت مشاهده خارش و نوک زدن دائمی پرنده به پرهای خود، احتمال ابتلا به شپشک بالا خواهد بود. با قراردادن ظرف استحمام و داروی شپشک به رفع این اتفاق بپردازید. بیماری کبد چرب نیز یکی از دلایل خارش بیش از حد پوست پرنده می باشد، برای درمان این اتفاق بهتر است از سبزیجات،  میوه های تازه و سرکه سیب استفاده کنید.

علت نوک زدن فنچ به میله های قفس چیست؟

در صورتی که نوک زدن فنچ به میله، شدید بوده و احتمال زخمی شدن پرنده وجود داشته باشد، بهتر است روی قفس را با پارچه بپوشانید. وحشی بودن پرنده یکی از دلایل این امر می باشد. نوک زدن فنچ به میله، پس از غذا خوردن، به معنی تلاش برای تمیز کردن نوک بوده و کاملا طبیعی است.

جمع بندی

در این مقاله از وبلاگ چیکن دیوایس به رفتار های شایع فنچ ها پرداخته و علت بروز هر کدام از آنها به تفصیل شرح داده شد. چنانچه علاوه بر موارد گفته شده، رفتار دیگری از پرنده خود مشاهده کردید آن را در قسمت کامنت با ما در میان گذاشته تا به رفع مشکل پرداخته شود.

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠

نوشته های مشابه

‫۳۵۶ دیدگاه ها

  1. سلام
    من یک جفت سلام من یه جفت فنچ دارم ماده اش تازه شروع کرده به تخم گزاشتن دیشب اولین تخم شو گزاشت بعد دیدم بعد چند دقیقه خوردش امروز هم همین طور دوتا تخم رو خوردن برا شون قطره خریدم میریزم تو. اب شون امروز حالا اگه میشه بگید چه چیز دیگری برا اینکه تخم رو نخورن خوبه بعد فنچ ها بر چه چیزی استرس دارند و وقتی که تخم میزارن ماده باید تنها داخل لونه بخوابدممنون

    1. چه غذایی بهشون میدی؟
      باید به اندازه ی کافی کلسیم و پروتئین از جیره ی غذاییشون دریافت کنن
      عواملی مثل کمبود تغذیه، شنیدن صداهای بلندی، دیدن افراد غریبه، حیوونای دیگه، بیماری، نا مناسب بودن دما و رطوبت محیط و … می تونه باعث استرس بشه
      نه نوبتی می خوابن روشون

  2. سلام
    جوجه فنچ هام دو،سه روزی هست که از لونه اومدن بیرون و فنچ ماده مدام پر و دم آنها رو می کند و خونی شدن (هنوز دونخور نشدن ولی خود فنچ ها بهشون غذا میدن)
    چکار باید بکنم که دیگه نزنتشون؟

    1. سلام دوست عزیز
      باید جوجه هارو جدا کنی پرخاشگر شده
      وگرنه باعث تلف شدنشون میشه

  3. سلام
    یک جفت فنچ زبرا سفید دارم که یه دوره جوجه گرفتم ازشون که هر سه تا نر بودن
    اون نر ها الان ۴ ماهه هستن رفتم یدونه ماده خریدم برای یکیشون که زبرا طوسی رنگ هست
    ولی ۳ تا جوجه ها همشون میرن تو یه لونه مولد ها هم یه لونه دیگه
    اونی که تازه خریدم تنها میمونه
    دلیل اینکه فنچ هایی که جفت نیستن و هر سه نرن میرن توی لونه میمونن چیه

    1. سلام حامدجان
      دارن بازی میکنن اونا
      و پرنده ای که قصد جفت زدنش با این ماده رو داری باید با اصولی که قبلا گفته شده
      منتقل کنی به قفس جداگونه

  4. سلام خسته نباشید من یه جفت فنچ دارم چند بار تخم گذاشتن ولی جوجه نشدن الان ۸ تا تخم گذاشته دوشنبه یه جوجه در اومد از لونه انداختنش بیرون من منزل نبودم جوجه مرده بود امروز که پنجشنبه هست یکیشون بدنیا اومده دوباره از لونه میندازه پایین غذا هم بهش نمیده فنچ نر میندازه بیرون الان چیکار کنم ۴ تا تخم هم مونده مرتب روشون میخابن ممنونم اگه کمکم کنید

    1. سلام
      غذا چی میدی به نر ؟ اگه داخل غذات گرمی داره ، اونو حذف کن
      سروصدای محیط رو کم کن
      دما رو متناسب کن ، نه زیاد گرم نه زیاد سرد
      و صبور باش

  5. سلام خسته نباشین جوجه فنجم یه دونه هست جداکردن اون مشکلی ندار

    1. سلام دوست عزیز
      بهتره تا دون خور شدن کنار والد ها بمونه

      1. سلام جوجه فنجم ۲۶روز هست یدون هست کل پرش ریخت نمیدونم دون مید ن یانه خیلی ضعیف شد جداش کنم چه کار باید کنم تلف نشه ممنون از شما راهنمایی کنید

        1. سلام دوست عزیز
          باید نگاه کنی ببینی والدینش تغذیه ش می کنن یا نه
          و اگه نکنن باید جداش کنی و خودت با سرلاک بزرگش کنی

  6. سلام من دو تا فنچ دارم فنچ نر و ماده دیروز فنچ ماده باعث مرگ شد بعد من رفتم فنچ ماده دیگر واسش اوردم گذاشتم پیش یکدیگر بعد سر یکدیگر را خواراندند بعد یک دفعه به یکدیگر نوک میزنند دعوا میکنن بعد فنچ ماده هی جیک جیک میکنه چیکارکنم ؟
    آیا این مشکل حل میشه ؟

    1. سلام دوست عزیز
      نحوه ی جفت زدنت درست نیس
      اونی که تازه خریدی رو اول باید میذاشتیش تو یه قفس جدا
      قفسشم میذاشتی پیش مال خودت تا به حضور همدگیه عادت کنن
      وقتی که شروع کردن با هم ارتباط برقرار کنن باید بذاریشون پیش هم
      تا جفت بشن
      در غیر این صورت به خاطر حس قلمروگرایی که دارن به هم دیگه آسیب می زنن
      الان اگه پرخاشگری می کنن جداشون کن

  7. سلام من یک جفت فنچ دارم که با اینکه قبلا جفت بودن و جوجه گذاشتن و چند ماهه رابطشون سرد شده. کم جفت میکیرن و دعوا میکنن و کنار هم نمیخوابن و همدیگرو تمیز نمیکنن. آیا باید یکیشونو عوض کنم؟

    1. سلام دوست عزیز
      از سنشون خبر داری؟
      خرید جفت دیگه هم مکافات خودش رو داره ممکنه با اونم سازگار نباشه

  8. سلام
    فنچ های من پرخاشگر شدن و مدام همدیگر رو میزنن و انگار نیخوان به هم اسیب بزنند اول با هم خوب بودند این اتفاق یکدفعه افتاد.
    چه کار کنم دیگه با هم دعوا نکنند؟
    یه سوال دیگه این هست که اندازه مناسب لانه و قفس باید چه قدر باشد؟

    1. سلام دوست عزیز
      جداشون بذار تو قفسای جداگانه تا پرخاشگری نکنن
      به احتمال زیاد جفت نیستن برای همون
      قفس مناسب برای فنچ ابعادش ۱۱۵ سانتیمتر عرض، ۷۶ سانتیمتر طول و ۱۱۵ سانتیمتر ارتفاع و با حداقل فاصله ی میله های ۰.۶۵ سانتیمتر تا ۱.۲۷ سانتیمتر هست

  9. سلام
    میشه درباره تخم خوری فنچ هم تو سایتتون اضافه کنین.چون همچین مقاله ای در سایتتون و سایت های دیگه وجود نداره.
    لطفا رسیدگی کنین به این مشکل.

    1. سلام دوست عزیز
      بله به زودی مقاله ای در این مورد منتشر می کنیم

  10. سلام
    من ۳ روزه که به فنچ هام مکمل کلسیم برای رفع تخم خوریشون میدم.امروز میخواستم امتحان کنم ببینم هنوز تخمشون رو میخورن یانه،تخم مصنوعی گذاشتم دیدم فنچ نر هیچ کاری نداره ولی ماده یه جوری میپره تو لونه و به تخم مصنوعی حمله میکنه،چون نمیتونه بخوره میبره پشت پوشال لونه قایم میکنه.
    چرا دارو اثر نکرد؟
    ۴ قطره میریزم تو ابش.
    میتونم تو یه ظرف کوچیک ارزن بریزم بعد۴قطره کلسیم به ارزن های آغشته کنم بدم بخوره؟

    1. سلام دوست عزیز
      توی سه روز فکر نکنم به اندازه ی کافی اثر کنه براش
      بهتره دو هفته در ماه بهش بدی
      اون رفتارشم میتونه به این دلیل باشه که فکر کرده یه عامل غریبه وارد قلمروش شده
      نه بریز تو آب و بهش بده

    1. سلام دوست عزیز
      چند وقته کنار همن؟
      تازه جفت انداختی؟
      کامل توضیح بده تا بتونم راهنمایی کنم چون دلایل مختلفی داره

  11. سلام، فنچ گلدین دارم، ۴ تا تخم گذاشته بود، الان دیدم ۳تا شده، فنچ ماده پف کرده و بدنش میلرزه دلیلش چی میتونه باشه؟

    1. سلام دوست عزیز
      ممکنه تخمو خورده باشن
      اینم بر میگرده به جیره ی غذاییشون پرنده اگه کمبود کلسیم و پروتئین داشته باشه و نتونه اینارو از طریق غذایی که بهش میدی تامین کنه تخم خودشو میخوره
      شکمش متورم شده؟ نفس نفس هم میزنه؟

  12. سلام
    فنچ نر من مست شده هی اینور اونور میپره و وستیل لونرو خالی میکنه میره تو میخوابه.
    چطور میشه مستیش رو درمان کرد؟

    1. سلام دوست عزیز
      باید تو جیره ی غذاییش از غذاهای با طبع سرد استفاده کنی
      مثل تخم کاهو، تخم خرفه، تخم کتان
      نذاری بیشتر از ۱۲ ساعت تو نور بمونه هوا که تاریک شد یه پارچه ی سفید تمیز بکش رو قفسش بذار تو یه محیط کم نور و آروم بخوابه
      لونه رو هم از تو قفس برش دار
      اگه بهش مکمل میدی اونارو هم یه مدت قطعشون کن چون باعث میشن پرنده مست بشه

  13. سلام
    من یه جفت فنچ دارم که لانه سازی کردن اما فنچ نر مادو میزنه نمیزاره بره تو لونه فنچ ماده هم هر وقت برای لانه سازی یه چیزی پیدا میکنه نر میزاره ماده بره تو لونه.
    علت این کار چیست؟

    1. سلام دوست عزیز
      نر مست شده و دوباره دنبال جفت گیری مجدد هست که این رفتار رو نشون میده
      غذاشون گرمی زیاد داره برو براشون جیره متعادل بخر
      و به نر تخم خرفه یا تخم کاهو ویا عرق کاسنی بده
      تو کاهش مستیش کمک میکنه

  14. سلام
    نه محیطش سرد نیست تو اتاق نگهش میدارم.
    فضلش هم عادیه.
    فقط بیحال ولی غذا میخوره اب نمیخوره. هروقت میخواد فضله کنه نمیتونه، انگار شکمش سفت شده.

    1. سلام دوست عزیز
      این یبوست شده یک قطره روغن زیتون بچکون تو دهنش
      و سبزیجات در اختیارش قرار بده

  15. سلام
    امشب دیدم فنچ هام از لونه اومدن بیرون فنچ ماده انگاه هایش خوب نیست میلرزه و لرزیدنش دست خودش نیست پرهای زیر شکمش و مخرجش رو باد میکنه.
    هر وقت میخوام زیر شکمشو دست بزنم ببینم تخم پیچ شده نمیزاره و فرار میکنه.
    لطفا بگید چشه نگرانشم تلف شه😢

    1. سلام دوست عزیز
      اگه بشینه کف قفس نفس نفس بزنه، بی حال باشه، شکمش متورم شده باشه یعنی تخم پیچ شده
      محیط نگهداریش سرد نیست که؟
      فضله ش چه رنگیه؟

  16. سلام وقت بخیر
    من یه جوفت فنج دارم که سه تا جوجه دارن
    و فنج ماده سه تا دیگه تخم گذاشته. فنج نر فنج ماده و جوجه هارو میزنه و پرشون و میکنه من هم فنج نر و به مدت دوساعت تو یه قفسه دیگه میزارم بعد فنج نر و فنج ماده همو صدا میکنن وقتی میزارم پیش هم باهم خوبن و جوجه ها رو نمیزنه بعد یه ساعت دوباره شروع به زدنشون میکنه چیکار کنم

    1. سلام دوست عزیز
      اگه به جوجه ها یا ماده آسیب میزه بهتره هرروز یه مدت این کارو انجام بدی یعنی بذاریش تو یه قفس جدا
      قفسم بذاری نزدیک این یکیا و فقط مدت کوتاهی بهش اجازه بدی بره پیش ماده و جوجه ها
      تا زمانی که جوجه ها بزرگ بشن و از والدین جداشون کنی

  17. سلام
    من یه جفت فنچ دارم که وقتی ببشتر بهشون نگاه میکنم میبینم که فنچ نر ماده رو از لانه بیرون میکنه و خودش میره توش میخوابه.
    یه بار هم فنچ نر روی کمر ماده نشست،و هر روز
    یک ساعت فنچ نر ماده رو میزنه.
    ولی باز هم شبها کنار هم میخوابن.
    مشکلشون چیه؟
    شب فقط باهم دوستند و همدیگر رو نوک نوک میکنن.
    چرا روز باهم دعوا میکنن و فقط شب باهم دوستند؟

    1. سلام دوست عزیز
      فنچ نر داره لونه رو گرم میکنه تا برای تخم گذاری ماده آماده بشه
      اینا نشوونه های جفت گیری ان جای نگرانی نیست

  18. سلام
    میشه در مورد اینکه چه فنچ هایی باهم سازگارند و چه فنچ هایی باهم ناسازگارند مقاله ای بنویسید.

    1. سلام دوست عزیز
      بله حتما تو برنامه مون جا میدیم

  19. سلام
    من یک جفت فنچ خریدم حدود ۲۰ روزه بعد شروع کردن به لانه سازی الان هم ۲ تا تخم گذاشته فقط فنچ نره پیله شده به ماده و پرهای روی کمر فنچ ماده رو هر ازگاهی میکنه و باهم دعوا میکنن میخواستم ببینم چیکار باید بکنم ؟
    و اینکه توی این مدت میتونم براشون اب بذارم برای ابتنی یا خیر
    ممنون از راهنماییتون

    1. سلام دوست عزیز
      این برمیگرده به تغذیه ی نادرستش که از بس گرمی داره نر دوباره میخواد جفت گیری کنه
      تو جیره ی غذاییشون از سردیجات مثل تخم خرفه، تخم کتان و تخم کاهو استفاده کن اینا باعث میشه مست نشه و جفت گیری نکنه
      بله می تونی بذاری ولی توی دورانی که دارن تخم ها و جوجه هاشونو پرورش میدن ممکنه زیاد تمایلی به آبتنی نداشته باشن برا همین نباید اجبار کنی براشون
      ظرف آبو بذار هر موقع خودشون خواستن میرن پراشونو تمیز می کنن

  20. سلام
    من سه فنچ دارم که زود زود مدفوع میکنن و فنچ نر هم حجم مدفوعش زیاد شده و ماده ها هم زیاد مدفوع میکنن.
    امکان داره مریضی داشته باشن؟
    زیادهم غذا میخورن.

    1. سلام دوست عزیز
      نه من مشکل خاصی نمبینم لابد غذا در روز زیاد مصرف میکنن

  21. سلام دوتا فنچ دارم بچه دارن بچه ها باهم دعوا میکنن فنچ نر میخواست جفت گیری کنه ماده نمیخواد و هی نوک میزنن و دعوا میکنن چند شب پیش هم می‌خوابیدند اما الان جدا میخوابن و اینکه بچه ها اهلی نیستن و خوی وحشی دارن اما مادر و پدر اهلی هستن چیکار کنم که اذیت نشن هی غذا میذارم میترسن و میپرن اینور و اونور ممنون میشم جواب بدید

    1. سلام دوست عزیز
      جوجه ها سنشون چقدره؟
      توی ۳ یا ۴ هفتگی باید جوجه ها رو از والدینشون جدا کنی اینجوری هم والدین به جوجه ها و هم جوجه ها به همدیگه آسیبی نمی زنن
      جفت گیری مجدد فنچ نر هم برمیگرده به تغذیه ای که دارن
      چون گرمی تو تغذیه شون زیاده برا همین مست میشه و میخواد جفت گیری کنه
      بهتره تا دو ماه اجازه ی جفت گیری و تخم گذاری مجدد به ماده رو ندی چون این کار به شدت ضعیفش می کنه و پرنده باید استراحت کنه و تو این مدت تقویت بشه
      تو جیره ی غذاییشون از تخم خرفه، تخم کاهو و تخم کاسنی استفاده کن. براشون مولتی ویتامین و مکمل کلسیم تهیه کن
      یکیم غذاهای متنوع و متعادلی رو تو رژیم غذاییشون اضافه کن

      1. فنچ مادر دعوا نمیکنه فنچ های بچه میخوان جفت گیری کنن و دعوا میکنن چند ماهي شونم میشه فکرکنم ۵ ماهن تابستون دراومدن

        1. بازم این برمیگرده به تغذیه ی نادرستشون
          همونطور که گفتم باید براشون سردی بدی و نذاری قبل از یک سالگی جفت گیری کنن چون هنوز به سن بلوغ نرسیدن

  22. سلام ارادتمندم جوجه فنچ را باید چند روزگی از مادرو پدرش جدا کرد؟

    1. سلام دوست عزیز
      بعد از دانخور شدن میتونید جدا کنید

  23. سلام فنچ های من جفت هستن، بالغ و چندبار هم شاهد جفت گیریشون بودم. تا حالا خیلی تخم گذاشتن اما جوجه نشده، ۱ ماه پیش ۵ تخم گذاشت ۲ تاش جوجه شد، اما بخاطر غذا ندادن مردن… ماده تو لونه نمیرفت چون نر میزدش نر هم غذا نمیداد به خاطر همین مردن… الان ۳یا۵ روزه که از ۷ تخمشون، ۴ تاش جوجه شده… اول ماده نر رو نمیزاشت داخل بره و سرش جیغ میزد، و وقتی نر میرفت تو لونه خیلی خیلی نگران بود و تا یکذره غذا میخورد سریع میرفت سرک میکشید…. و وقتی نر بیرون می اومد بازم جیغ میکشید سرش… الان هم نر ماده رو وقتی می ره تو لونه میزنه و نمیذاره بره داخل… البته ایندفعه هر دو غذا میدن… همیشه اینجوری بوده البته ما های ۴تا۵ که خریدمشون اینجوری نبودن. الان تقریبا ۱ سالشونه… میشه بگید دلیل این کارهای فنچ های من چیه؟

    1. سلام دوست عزیز
      این به خاطر تخم گذاری پشت سر هم هست
      اگه پرنده بدون اینکه استراحت کنه هی تخم بذاره اینجوری خسته میشه و انرژی برای رسیدگی به جوجه هاشو نخواهد داشت
      وقتی دیدی به جوجه ها غذا نمیدن باید برشون میداشتی و خودت با سرلاک بزرگشون میکردی
      بین هر دوره ی تخم گذاری برای پرنده حداقل دو ماه استراحت لازمه و تو این دوره باید با مکمل کلسیم و مولتی ویتامین تقویت بشه
      اینکه نرو میزنه هم به خاطر تغییرات هورمونیه که تو این دوران براش اتفاق میافته و اون حس مسئولیتیه که به تخماش داره و طبیعیه

      1. سلام من تا فنچ دارم یکی نر یکی ماده چند وقته فنچ نر فنچ ماده رو میزنه و نمیزاره نه آب بخوره نه غذا بعضی مو قع ها هم دنبال فنچ ماده میره تا بزنتش الان چند روزه فنچ ماده پایین قفسه و از ترس فنچ نر اشغال میخوره

        1. سلام دوست عزیز
          فنچ ها به شدت به قلمرو خودشون حساسن و اگه یه پرنده ی دیگه وارد قلمروشون بشه پرخاشگری می کنن
          و به احتمال قوی فنچای تو هم جفت نشدن و طبیعیه که این رفتارو نشون بدن
          بهتره جداشون کنی و هر کدومو بذاری تو قفس جدا
          وقتی شروع کردن با هم ارتباط برقرار کنن بذاریشون تو یه قفس

  24. سلام
    من سه تا فنپ دارم که یکی نر و دو تاماده هستن و هرشب سه تایی توله میخوابیدن.
    امروز دیدم که فنچ نر یکی از فنچ ماده رو میزنه و نمیزاره کا بره داخل لونه و فقت یکی از ماده هارو راه میده. قبلا باهم دوست بودن یهو این اتفاق افتاد.
    چیکار کنم دیگه دعوا نکنن و باهم بخوابن؟؟

    1. سلام دوست عزیز
      ممکنه با یکیشون جفت گیری کرده باشه و نخواد فنچ دیگه رو تو قلمروی خودشون جا بده
      اگه پرخاشگری کنن باید اون یه فنچو جدا کنی یا هم یه قفس بزرگتر تهیه کنی که کاری به کار هم نداشته باشن

  25. سلام فنچ من دیشب نمی‌توانست تخمش رو خارج کنه و حالش خیلی بد شده بود کمکش کردم تخم رو خارج کرد و حالش یکم بهتر شده ولی رفته داخل لونش و بیرون نمیاد میشه بگین دلیلش چیه و اینکه چه چیزهایی بدم بخوره تا بدنش قوی تر بشه

    1. سلام دوست عزیز
      طبیعیه تو این حال باشه
      بهش مولتی ویتامین بده تا تقویت بشه

  26. توروخدا اگه چیزی میدونین بگین زودتر درمانش کنم حالم خیلی خرابه

  27. سلام من یک فنچ دارم هفته پیش دور چشمش پراش ریخته بود و قرمز بود امروز دیدم کور شده و بشدت اون نواحی رو با پاش میخاره
    میخواستم ببینم راهش چیه طفلی رو میبینم جیگرم کباب میشه دلمم نمیاد با این وضع ولش کنم

    1. سلام دوست عزیز
      ترشحات هم داره؟
      ورم کرده؟
      اگه ورم نکرده قطره آلکون سه خط یا قطره بیو بگیر از داروخانه دامپزشکی بریز تو چشش

      در غیر این صورت ۲ گرم از تریکوپلاس تو یه لیتر آب حل کن و حداقل ۷ روز و حداکثر ۲۱ روز متوالی بهش بده

  28. خسته نباشید خاستم بدونم تخم طوطی برزیلی از یک روزگی تا روز در اومدن از تخم سایز تخم بزرگ میشه روز ب روز یا یک اندازه میمونه لطفاً بهم بگید من تخم های پردنم رشد نکرده میخام بدونم طبیعی هست

    1. سلام دوست عزیز
      نه تو یه اندازه میمونه منظورت رشد جنین هست؟؟

  29. سلام من یک جفت خریدم نر ماده اول دعوا میکردن بعد حس کردم جفتشون نر هستن امروز دیدم اول یکیشون پرید ی لحظه پشت اون یکی دیگ بعدش باز اون پرید پشت این یکی اصلا ممکنه دوتا نر بپرن روی هم لطفاً بهم بگید ممنون ادمین

    1. سلام دوست عزیز
      گاها این اختلالات رفتاری تو پرنده ها هم پیش میاد
      بهتره یه آزمایش خون بگیرن تا تعیین جنسیت دقیق بشن

  30. سلام وقت بخیر،
    من یه فنچ نر دارم که تنهاست قبلا چند سال قفس بوده و الان تو خونه آزاده و برا خودش خونه درست کرده، ۲ ماهی هست که خیلی عالی بود دیروز دیدم ۳ تا پر بزرکش افتاده و نمیتونه بپره تا لوله ش، نهایت ۲۰ سانت میپره! الانم کز کرده یه گوشه و همش خوابه و نفس نفس میزنه، عذا میخوره ولی کم، نکته اینکه از لونه ش میترسه و وقتی میزارم پایین که بره توش فرار میکنه ممکنه بفرماید پیکار باید بکنم؟ ممنون

    1. سلام دوست عزیز
      پرهایی که ریخته ببین ساقه هاش خونی هستن؟
      با این اوصاف بیماره
      چک کن ببین فضلش تغییر رنگ پیدا کرده یا نه؟

      1. ممنون از پاسختون ولی متاسفانه همون شب مرد
        نه به نظر پرهاش سالم بود، نمیتونستم بگیرمش بدنشو چک کنم، چون از اول اهلی نبود.
        خیلی بی حال بود میخواستم ببرمش دام پزشک ولی گفتم شاید دست بزنم از جای گرم بردارمش بمیره رفته بود کنار رادیات، آخرش دیدم اصلا تکون نمیخوره فقط سرشو کرده تو بالش و خوابه، گفتم ببرم نشون ش بدم که وقتی دست زدم بهش بیدار شد یکم حرکت کرد و پاشو میکشید رو زمین، دستمو گذاشتم جلوش اومد تو دستم و همون جا یه “جیک” زیر کرد و جون داد متاسفانه.
        بعد بدنشو چک کردم اثری ار خون یا زخم یا حشره ای نبود. نفهمیدم چرا مرد!

  31. سلام و عرض ادب بنده یه جفت فنچ دارم دوبار ازشون جوجه گرفتم یک بار ۴ تخم گذاشت که جوجه ها بزرگ شدن
    بار دوم هم ۶ تا گذاشت ۵ تاش دراومدن دادم به اشنا
    اما الان بازم ۶ تخم گذاشتن اما نره همش ماده رو میزنه ولسم تعجب آوره این همه عاشق هم دیگه بودن نوک میزدن و هم دیگه رو ساپورت میکردن
    الان نره ماده رو میزنه و سرش کچل شده یکم هم خونی و نره میره تو لونه ماده رو میندازه کف قفس هی دنبالش میکنه و میزنتش چراغارو خاموش میکنم که اروم بگیرن ولی الان نر رو جدا کردم هی هم دیگه رو صدا می زنن لطفا منو راهنمایی کنید منتظر جوابتون هستم
    ایا ماده رو باید بذارم پیش تخم بمونه یا نر
    چون من نر رو جدا کردم

    1. سلام دوست عزیز
      نر دنبال جفت گیری مجدد هست
      چون مادت از این کار سرباز میزنه
      بینشون دعوا رخ میده
      دلیلش هم غذایی که استفاده میکنن سرشار از گرمیجاته و نرت مست شده
      بهش عرق کاسنی
      یا تخم کاهو و تخم خرفه بده بخوره تا مستیش کم بشه

  32. دلیل سروصدای بیش ازحد فنچ وبیقراریش چیه سرم رفته ازبس سروصدا میکنن🤣🤣 نمیدونم فک کنم ماده س خیلی سروصدا میکنه یانره

    1. سر و صدای زیاد
      از گشنگی
      بیماری
      احساس درد
      سرد یا گرم بودن بیش از حد محیط نگهداری هست اینارو رفع کنی اونم صداش کم میشه

      1. آخه ماده جفتش مرد یکی دیگ آوردم خیلی بال میزنن تو قفس سروصدامیکنن البت همون اول نره رو ک اوردم رفت تو لونه ولی این ماده هی میپره وسرصدامیکنه غذاوآب ومحیطشم گرمه خوبه

        1. سر و صدای زیاد نشون دهنده گرسنگی و یا بیماری هست

  33. سلام خسته نباشید
    فنچ های ما تخمگذاری کردن ۲۰ روز هم گذشت ولی جوجه نشدن درصورتی ک جوجه تکمیل نشده داخلشون بود
    علتش میتونه جا به جایی قفس باشه یا آب تنی؟
    و این ک جدیدا نر خیلی جیغ میزنه و میخونه علتش بیماری؟!
    خارش بدنی هم دارن ک ما بهشون قطره پشت گردنی میدیم چند روز در هفته اینکارو بکنیم؟
    و بعضی اوقات ماده با نر جفت نمیشه میشکل خاصی نیست؟

    1. سلام دوست عزیز
      جابجایی قفس صورت بگیره به هیچ عنوان دیگه رو تخم ها نمیشینه
      آب تنی هم تو این دوران اصلا نباید انجام بدن
      خارش بدن هم شپش دارن
      قفس رو با محلول جرمی ساید پی خوب ضدعفونی کن
      اسپری ضد شپش هم بخر طریقه مصرفش روش نوشته شده
      جیغ زدن هم از سر استرس، افسردگی، بیماری و … به وجود میاد

  34. سلام من دو تا فنچ نر و ماده دارم و فنچ ماده ام ۵ تا تخم گذاشته است و فنچ ماده ام ۳ ت از تخم ها خورده تازه تخم مرغ بهش میدم ولی هی بازم میخوره ازش نمیدونم چیکار کنم هنوزم نگرانم میشه راهنماییم کنید

    1. سلام دوست عزیز
      کمبود کلسیم داره که تخمارو میخوره
      براشون کف دریا بگیر بذار تو قفس و یا سنگ مینرال تا کلسیم لازمه تامین بشه

  35. سلام وقت بخیر من یدونه فنچ ماده گرفتم الان براش جفت گرفتم ولی فنچ نر همش فنچ ماده من و میزنه و الان بالش زخم شده خیلی نگرانم چیزیش نشه):

    1. سلام دوست عزیز
      وقتی میبینی اینطور آسیب جدی وارد میکنه بهش باید جداش کنی
      اینا باهم ناسازگار هستن
      برای بند اومدن خون بالش هم از پودر خون بند استفاده کن

      1. رفتار لونه سازی داره و جای نگرانی نیست
        جفت داره؟؟
        جفتش تخم داره؟

  36. سلام یه جفت فنج نرگسی دارم
    دانه که میذارم براشون خیلی از دانه رو میریزن کف قفس از ارزن متوسط برای تغذیشون استفاده میکنم ن درشت علتش چیه

    1. سلام دوست عزیز
      یا دانی که میدی رو دوست ندارن
      یا دان زیادی تو دانخوری میریزی

      1. جای دان رو تقریبا پر میکنم براشون از کجا بفهمم کدوم علتشه دوست ندارن یا جا دانی پره تخم هم دارن دوتا تخم زیرشونه

  37. با سلام من یک جفت مرغ عشق دارم که به سن بلوغ هم رسیده و هر از گاهی داخل لانه میره و با هم شروع به تغذيه دهن به دهانی می‌کنند نمی دانم که جفت شدند یا نه و در باره تغذيه های آنها مطمئن هستم و مرغ عشق ها می لرزند و اصلا جایشان هم سرد نیست و سرما هم نخوردند
    ۱. علت لرزیدن مرغ عشق ها چیست. ۲. چرا تخم گذاری نمی کند
    ۳. آیا مرغ عشق ها جفت شدند یا نه

    1. سلام دوست عزیز
      از جنسیتشون مطمئن هستی؟
      بالغ شدن؟
      کلسیم کافی دریافت میکنن؟
      اغلب لرزیدن نشون دهنده بیماری تو پرنده هست
      چک کن ببین تغییر رنگ فضله دارن یا نه
      والا شما باید بگی جفتگیری میکنن یا نه با این غذا دادن نوک به نوک من فقط میفهمم که باهم سازگارن و ممکنه جفت بشن

  38. سلام من دوتا فنچ دارم
    الانم ۶تاتخم گذاشتن ولی فنچ نر منچ ماده رو میزنه
    چیکار کنم

    1. سلام دوست عزیز
      فنچ نرت دوباره مست شده دنبال جفت گیری هست و چون ماده سر باز میزنه دعواشون میشه
      گرمی جیره مصرفی رو کم کن تا در این حد مست نشه
      بهش تخم کاهو ، کاسنی و یا خرفه بده بهش سردیه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس