پرورش فنچ به روش صحیح و اصولی همراه با تکنیک های جوجه کشی فنچ

پرورش فنچ از دانش تا عمل

علاقمندان به پرورش فنچ بخوانند : فنچ یکی از پرنده های زیبا، جسور و البته پر سر و صدا می باشد که به راحتی با انسان خو گرفته و قابل پرورش در خانه می باشد. این پرنده بر خلاف مرغ عشق خیلی زود به محیط جدید و صاحب جدید عادت نموده و به راحتی قابل اموزش و دستی نمودن می باشد، فنچ ها نژادی های مختلفی دارند و هر کدام نیز ویژگی های ظاهری و رفتاری مختص به خودشان را دارند که در این مقاله از سایت چیکن دیوایس شما را با زیبا ترین و سازگارترین آنها آشنا خواهیم نمود و یک چارچوب کلی برای پرورش و جوجه کشی از این پرنده ارائه خواهیم داد.

دستگاه جوجه کشی حرفه ای ۱۲ تایی
» مناسب برای جوجه کشی از فنچ
» دارای روزشمار جوجه کشی
» با گارانتی یکساله
قیمت : ۴,۶۵۰,۰۰۰ تومان

پرورش فنچ - فروشگاه چیکن دیوایس

در این نوشته خواهیم خواند :
برخی فنچ ها را به منظور سرگرمی و برخی نیز به منظور کسب درآمد، اقدام به پرورش و جوجه کشی از آنها می کنند که راهکار های این دو روش همراه با بهترین و کم دردسر ترین نژاد های فنچ در این مقاله آموزشی ارائه خواهد شد. نحوه شروع پرورش، تجهیزات و ملزومات لازم برای پرورش این پرنده نیز ارائه شده که مهم ترین آنها مکان و قفس مناسب و بزرگ می باشد. هم چنین در ادامه نکات مهمی برای زمان انتخاب و خرید فنچ، تشخیص جنسیت، دوره تخمگذاری و جوجه کشی، تغذیه، بهداشت، بیماری ها و … ارائه شده که در این مقاله مفصلاً توضیح داده شده است.

 


چرا باید فنچ پرورش دهیم ؟

برخی این پرنده را به خاطر زیبایی و آوازشان نگهداری می کنند و برخی نیز به جهت جوجه کشی، فروش و کسب درآمد، این پرنده را نگهداری می کنند که در این مقاله هدف ما آموزش راهکار ها و تکنیک های پرورش فنچ در خانه می باشد، هم چنین با استنباط از این مطالب می توانید به جهت توسعه کسب و کار و پرورش صنعتی فنچ اقدام کنید ( سه ایده جدید برای راه اندازی کسب و کار کوچک ). فنچ ها نسبت به قناری ها و مرغ عشق ها دارای مزایای زیادی می باشد از جمله آنها می توان به مقاومت بدنی بالای آنها در برابر سرما، گرما و بیماری اشاره نمود که این پرنده را برای پرورش در هر منطقه ای راحت نموده است.
زیبایی برخی از انواع فنچ مانند فنچ گلدین ، فنچ نرگسی خیلی بیشتر از قناری و مرغ عشق بوده و به دلیل قیمت پایین تر خود از خواهان و طرفداران زیادی برخوردار هستند و اگر قصد کسب درآمد از پرورش این پرنده را داشته باشید، درامد خوبی از این راه کسب خواهید نمود.

 


کدام نژاد ها برای پرورش در خانه مناسب هستند؟

معرفی انواع نژاد فنچ - چیکن دیوایس
انواع نژاد

همانطور که اشاره شد فنچ ها دارای نژاد های زیادی هستند که از انواع فنچ می توان به : فنچ نرگسی ، فنچ گلدین ، فنچ سفید ، فنچ راه راه و … اشاره کرد. از این دسته فنچ فقط برخی از آنها در ایران وجود دارد، به عنوان مثال فنچ زبرای سفید یا راه راه، فنچ گلدین، فنچ بنگالی، فنچ نرگسی نمونه هایی از فنچ های قابل پرورش در ایران هستند.

در صورتی که پرورش دهنده ای بتواند تخم های نطفه دار و یا جفت مولد نژاد خاصی را پیدا نماید و اقدام به جوجه کشی و پرورش ان نژاد خاص بنماید، درآمد بالایی در انتظار او خواهد بود، زیرا برخی از نژاد های فنچ بسیار کمیاب بوده و هر کسی توانایی یافتن آنها را ندارند. به عنوان مثال نژاد کوردُن بلو (Cordon Bleu) فنچی سینه آبی و پشت خاکستری است و هیچ نمونه اهلی و پرورشی از آن در ایران یافت نمیشود.

فنچ چاشنی فنچ چاشنی
فنچ جاوه فنچ جاوه
فنچ بنگالی فنچ بنگالی
فنچ بلوطی فنچ بلوطی
فنچ آوازه‌خوان فنچ آوازه‌خوان
فنچ راه‌راه فنچ راه‌راه
فنچ سرخ زیبا فنچ سرخ زیبا
فنچ-طوطی‌وار-آبی‌رخ فنچ طوطی‌وار آبی‌رخ
فنچ گلدین فنچ گلدین
فنچ کشیش آفریقایی فنچ کشیش آفریقایی
فنچ-مونیای-ملوکان فنچ مونیای ملوکان

چگونه پرورش فنچ را شروع کنیم؟

راهنمای شروع پرورش فنچ - چیکن دیوایس

شرط اساسی و مهم در هر کاری علاقه است، در صورتی که به شغل خود علاقه نداشته باشید در مدت زمان کوتاهی از آن کار دلسرد شده و راه درامدی دیگری را انتخاب خواهید کرد، اما در صورتی که علاقه به کار مهم تر از داشتن درآمد از آن کار باشد، طبیعتا در آن شغل به موفقیت چشمگیری خواهید رسید. به عنوان مثال فردی که به کشاورزی و هرس کردن درختان و آب دادن به آنها علاقه داشته باشد، در صورت میوه ندادن درختان و یا از بین رفتن میوه ها نا امید نخواهد شد، زیرا علاقه برای او مهم تر بوده و به همراه این علاقه درامد نیز خواهد آمد. اما برای شروع پرورش فنچ در خانه و یا پرورش صنعتی فنچ باید ملزومات زیر را فراهم سازید :

۱- مکان :

در صورتی که مکان دنج و خلوتی در حیاط و یا پشت بام خانه دارید، بهترین مکان برای نگهداری فنچ ها خواهد بود، دقت کنید که فنچ ها سر و صدای زیادی دارند و تعداد بیشتر از دو عدد از آنها را نمی توان در خانه یا اتاق پرورش داد و حتما باید در بیرون از خانه باشند، چون تا پاسی از شب نیز آواز میخوانند و ممکن است خواب و استراحت شما را مختل کنند.

۲- قفس مخصوص فنچ ها :

فنچ ها نسبت به قناری ها و مرغان عشق فعالیت و جنب و جوش بالاتری دارند و بیشتر اوقات در در حال جهیدن به این طرف و آن طرف هستند. بنابراین قفس آنها باید بزرگتر از قفس سایر پرنده ها باشد، طوری که به راحتی قادر به پرواز در داخل قفس باشند در غیر اینصورت خودشان را به میله های قفس خواهند کوبید. در قفس آنها باید دانخوری، ابخوری، آشیانه تخم گذاری، میله نشیمن وجود داشته باشد، در حالت کلی هر چه قفس بزرگتر باشد بهتر خواهد بود در این صورت می توانید چند بوته و درختچه نیز در داخل قفس آنها قرار دهید. جنس قفس حتما باید از استیل باشد و دانخوری، آبخوری، آشیانه و میله های نشیمن می توانند از پلاستیک بهداشتی و یا چوب باشند.

توجه : در صورتی که پرورش انبوهی از فنچ ها را دارید، نیازی به خرید چنین قفس هایی نیست، آنها را می توانید آزادانه در اتاق رها کنید و برای هر جفت از آنها یک لانه تهیه کنید، با توجه به اینکه فنچ ها تمایل زیادی به نشستن بر روی میله دارند، بنابراین حتما باید چندین میله نشیمن محکم و چوبی برای آنها فراهم سازید.

۳- تجهیزات گرمایشی و تهویه :

پس از تصمیم به خرید نوع قفس و شیوه نگهداری فنچ ها باید باید تجهیزات سرمایشی و گرمایشی مناسبی را برای آنها فراهم سازید، با توجه به اینکه فنچ ها در فصل تابستان و بهار بیشتر اوقات در محیط بیرون از خانه و در مکانی سایه دار قرار خواهند گرفت بنابراین در این فصول نیاز به تجهیزات گرمایشی نخواهید داشت، اما در فصل زمستان حتما باید اتاق آنها را به کمک بخاری های برقی، گازی یا نفتی گرم نگه دارید چون پرنده ها تحمل سرمای بسیار زیاد را نخواهند داشت.
اما اگر محیط پرورش فنچ ها در فصل تابستان بسیار گرم است و در مناطق گرمسیر کشور مانند بندرعباس و خوزستان قرار دارید، لازم است برای پرنده خود حتما سایبان و سرپناه تهیه کنید. روشن کردن کولر در محیط نگهداری این پرنده ها حتی در تابستان باعث سرماخوردگی آنها میشود. هم چنین اگر تصمیم به نگهداری تعداد زیادی فنچ دارید حتما باید یک یا چند عدد فن تهویه مناسب در محیط آنها قرار دهید.

۴- تهیه دانخوری، ابخوری، ظرف حمام، لانه :

در صورتی که تعداد زیادی فنچ دارید، طبیعتا خرید قفس برای هر کدام از آنها اقتصادی نخواهد بود، بنابراین در این صورت باید برای آنها به تعداد و اندازه مناسب ظرف آبخوری، دانخوری، ظرف حمام و آشیانه بخرید، این ظروف یا باید استیل باشند و یا از مواد مونو پلاستیک بهداشتی تشکیل شده باشند، در غیر این صورت احتمال رشد باکتری ها بر روی ظروف وجود خواهد داشت. لانه آنها را نیز حتما باید از چوب یا پلاستیک باشد، استفاده از لانه های فلزی باعث سرد شدن آشیانه در فصل زمستان خواهد شد.

۵- سایر لوازم سرگرم کننده :

استفاده از مواردی مانند آینه، آویز های رنگارنگ، مهره های رنگی، گل ها و گیاهان مصنوعی به زیبا تر شدن قفس و شاداب تر شدن فنچ ها کمک خواهد کرد. حتما از مواد درجه یک و با کیفیت باشند تا دوام بیشتری در برابر ضربه های ناگهانی آنها داشته باشند.


راهنمای انتخاب و خرید فنچ

چگونه یک فنچ خریداری کنیم
چگونه یک فنچ خریداری کنیم

پس از تهیه مکان و تمامی ملزومات لازم، نوبت به خرید فنچ ها خواهد رسید، با توجه به اینکه هدف شما از خرید فنچ ها بهره گیری از آواز و زیبایی آنها می باشد، بنابراین نیازی به خرید فنچ های نابالغ نیست، آنها قیمت بسیار ارزان تری نسبت به سایر پرنده ها دارند و نگهداری از آنها نیز آسانتر است، از مزایای خرید فنچ بالغ می توان به امکان جفت گیری و تخم گذاری آنها اشاره نمود که تولید جوجه را به دنبال خواهد داشت. اما هنگام خرید فنچ های مورد نظر خود باید نکات زیر را مد نظر قرار دهید :

  1. ابتدا در مورد نژاد مورد نظر تحقیق کنید که آیا در شرایط آب و هوایی محیط زندگی شما قابل پرورش هستند یا خیر، زیرا برخی از فنچ ها وارداتی هستند و پس از مدتی تلف می شوند.
  2. حتما فنچ ها را به صورت حضوری ببینید تا وضعیت آنها را از نزدیک مشاهده کنید، اگر فنچ ها نژاد های کمیابی هستند و قیمت بالایی دارند، از یک متخصص برای تشخیص سن و جنس و وضعیت جسمانی فنچ ها کمک بگیرید.
  3. سعی کنید آنها را از خود پرورش دهنده آن خریداری کنید، زیرا کسانی که واسطه هستند با خلق و خو و عادات غذایی پرنده آشنا نیستند و شما را درست راهنمایی نخواهند کرد.
  4. تا جای امکان فنچ ها را از شهر خودتان خریداری کنید، خرید از شهر های دور به دلیل طی شدن مسافت زیاد امکان استرس، بیماری و مسمومیت پرنده را به دنبال خواهد داشت.
  5. آنها را از نزدیک ببینید، وضعیت جسمانی آنها را به صورت دقیق بررسی کنید، قطعا پرنده هایی که بی حال و افسرده و دارای پرهای ژولیده هستند بیمار خواهند بود.
  6. در صورت وجود پرنده های بیمار در قفس، احتمال بیمار بودن سایر پرنده ها نیز وجود خواهد داشت، بنابراین خرید از پرورش دهنده دارای پرنده های بیمار توصیه نمی شود.
  7. وضعیت بهداشتی محل پرورش پرنده ها را بررسی کنید، وجود مقدار زیادی فضولات همراه با بوی بد و کثیف بودن محیط نشان از بیماری احتمالی پرنده ها خواهد داشت و اگر هم پرنده های سالمی خریداری کنید، در آینده نه چندان دور بیمار خواهند شد.
  8. حتما باید آنها را به صورت جفت خریداری کنید، زیرا فنچ تنها پس از مدتی نیاز به جفت گیری خواهد داشت و در صورت عدم برطرف شدن این نیاز افسردگی در او به وجود خواهد آمد.
  9. یک فنچ سالم بسیار پر جنب و جوش، سرحال و بازیگوش است و مدام آواز می خواند، طبیعتاً فنچی که بیمار باشد چنین ویژگی هایی را نخواهد داشت.
  10. پرنده های جوان چشمانی درخشان و بدون چروک، نوکی صاف و بدون فلس، پرهایی صاف و تمیز خواهند داشت، ولی پرنده های بیمار به پر های خود رسیدگی نخواهند کرد و چشمانی چروک و چرکی خواهند داشت.
  11. اگر قسمت هایی از بدن پرنده بدون پر بود، یا در کف قفس پر های ریخته شده مشاهده شد، به احتمال زیاد پرنده به بیماریهای پوستی و قارچی دچار شده که احتمال سرایت این بیماری به سایر پرنده ها نیز وجود خواهد داشت.

راهنمای تشخیص جنسیت فنچ

راهنمای تشخیص فنچ نر و ماده از همدیگر - چیکن دیوایس
تشخیص جنسیت

برای هر پرورش دهنده ای داشتن تخصص در تشخیص جنسیت فنچ ها یک هنر محسوب می شود، به خصوص زمانی که قصد پرورش انبوه این پرنده ها را داشته باشید، این کار از اهمیت بیشتری برخوردار خواهد بود.

فنچ ها جزو پرندگانی هستند که نژاد ها و گونه های زیادی دارند، بنابراین هر نژادی ویژگی های ظاهری مخصوص به خودشان را خواهند داشت و با توجه به نژادشان روش های تشخیص جنسیت آنها متفاوت خواهد بود، اما متداول ترین نژاد هایی که در بازار ایران خرید و فروش می شوند مانند فنچ زبرای سفید یا راه راه، فنچ گلدین، فنچ بنگالی، فنچ نرگسی روش های تشخیص جنسیت زیر را دارند که در ادامه توضیح داده خواهد شد:

آموزش تشخیص جنسیت فنچ نر و ماده

دانلود مستقیم ویدیو | نمایش در سرویس اشتراک ویدیو EIG-SHOP


  1. برای تشخیص جنسیت فنچ زبرای سفید باید به نوک، لُپ و سینه آنها توجه کنید. اگر فنچ ها بالغ باشند به راحتی می توان با توجه به گونه (لُپ) و سینه پرنده ها، نر یا ماده بودن آنها را تشخیص داد. فنچ های نر لُپ های صورتی و سینه ای نسبتا خاکستری دارند، اما فنچ های ماده هیچ پر رنگی در بدن خود ندارند. اما اگر فنچ ها نابالغ بودند باید با توجه به آواز و نوک آنها، نر و ماده بودن آنها را تشخیص دهید. فنچ های نر آواز محکم و بلند تری دارند و چند نوع آهنگ مختلف سر می دهند، اما فنچ های ماده اواز کوتاه اهسته تری دارند. هم چنین فنچ های سفید نر نوک قرمز تر و پر رنگ تری دارند.
  2. برای تشخیص جنسیت فنچ زبرای راه راه یا همان گورخری به راحتی از طریق توجه به رنگ پر های بدن می توان به جنسیت آنها پی برد. فنچ زبرای نر دارای گونه ای صورتی، پرهای راه راه یا گورخری بر روی گردن و سینه، سینه ای سیاه رنگ، بال های قهوه ای خالدار و نوکی قرمز رنگ است و از آواز زیبا تر و طولانی تری برخوردار است، اما در فنچ ماده هیچ یک از این زیبایی ها وجود ندارد. در صورت نابالغ بودن پرنده ها امکان تشخیص جنسیت از روی رنگ پر ها کمی مشکل خواهد بود، بنابراین شما با توجه به نوع کلواک آنها اقدام به تشخیص جنسیت آنها بکنید.
  3. تشخیص جنسیت فنچ های گلدین نیز به راحتی فنچ های زبرا امکان پذیر است، کافیست به تفاوت های ظاهری بین آن دو توجه کنید. مهم ترین نشانه توجه به پر رنگ بودن و یا کم رنگ بودن پر های سینه و شکم آنهاست. به طور کلی اگر دو فنچ گلدین کاملا هم سن باشند و در شرایط یکسانی نیز پرورش یافته باشند، پر های سینه و شکم جنس نر پر رنگ تر و شفاف تر از جنس ماده است. هم چنین در صورت توجه به پر های کنار گردن آنها متوجه خواهید شد که پر های کنار گردن جنس نر ضخیم تر از جنس ماده است.
  4. اما تشخیص جنسیت در فنچ های بنگالی به آسانی سایر فنچ ها نیست، چون اکثر فنچ های بنگالی نر و ماده شبیه به یکدیگرند و تنها برای تشخیص نر و ماده بودن توجه به نوک آنهاست. فنچ های نر منقاری ضخیم و بزرگ دارند ولی فنچ های ماده منقاری کوچک تر دارند، هم چنین در صورت توجه به خط میانی دو منقار بالایی و پایینی باید متوجه یک نشانه واضحی شوید، اگر بیشتر دقت کنید متوجه خواهید شد که امتداد خط دو منتقار در جنس نر دقیقا از وسط چشم رد شده در حالی که در جنس ماده امتداد این خط از زیر چشم پرنده گذشته است. در صورت نتیجه نگرفتن می توانید از روش های دیگری مانند توجه به آواز و کلواک آنها استفاده کنید.
  5. به فنچ های نرگسی، فنچ جاوا یا مصری نیز گفته می شود. اما با توجه به اینکه جنس نر و ماده این فنچ ها بسیار شبیه به یکدیگر هستند، امکان تعیین جنسیت از روی ظاهری آنها کمی مشکل می باشد. اما با استفاده از راه حل های ارائه شده به راحتی قادر به تعیین جنسیت پرنده ها خواهید شد. اولین نکته توجه به آواز پرنده است، نرگسی نر مانند بلبل قادر به آواز خواندن است و بسیار پر جنب و جوش بوده و مدام آواز می خواند. دومین نکته توجه به منقار و دور چشم های آنهاست، معمولا حلقه دور چشمان نرگسی نر پر رنگ تر و ضخیم تر است هم چنین منقار نرگسی نر قرمز تر و دارای برآمدگی بیشتری است. سومین نکته برای تشخیص نر و ماده فنچ نرگسی یا جاوا توجه به زیر شکم آنهاست، اگر دو فنچ هم سن باشند و در یک محیط زندگی کرده باشند، زیر شکم فنچ ماده باید تیره تر از زیر شکم فنچ نر باشد. هم چنین در صورت توجه به فرق سر پرنده نر باید متوجه پُر رنگ بودن آن شوید.

خط چشم در تشخیص جنسیت فنچ - چیکن دیوایس

خط چشم در جنسیت


دوره جفت گیری و تخم گذاری فنچ ها

آموزش جفت گیری و تخم گذاری فنچ ها - چیکن دیوایس
جفت گیری و تخم گذاری فنچ ها

اگر فنچ هایی بالغ خریداری کرده باشید، با رسیدن فصل جفت گیری شاهد جفت گیری و تخم گذاری آنها خواهید بود، اما اگر فنچ هایی نابالغ خریده باشید، جفت گیری آنها در ۳ الی ۴ ماهگی اتفاق خواهد افتاد، اما مناسب بودن شرایط محیطی و شرایط تغذیه ای نیز در جفت گیری انها تاثیر گذار خواهد بود، به صورت جامع می توان به عوامل زیر اشاره نمود :

  1. انها حتما باید تغذیه کافی داشته باشند، تغذیه فنچ ها با دانه ها و غلات گرم در مست شدن آنها تاثیر گذار خواهد بود، حتما باید روزانه ۳ الی ۴ وعده آنها را با مواد غذایی سرشار از پروتئین و کلسیم و انواع ویتامین ها تغذیه کنید.
  2. دمای محیط آنها را بین ۲۵ الی ۲۸ درجه سانتی گراد نگه دارید، سرد بودن دما مانع از آرامش خاطر فنچ ها و در نهایت جفت گیری انها خواهد شد. هم چنین وجود دماسنج در محیط به شما کمک زیادی خواهد کرد، برای تامین گرمای محیط می توانید از بخاری های گازی یا نفتی استفاده کنید.
  3. مناسب بودن رطوبت محیط نیز در بهبود شرایط جفت گیری تاثیر گذار خواهد بود، بنابراین پیشنهاد می شود رطوبت محیط را با استفاده از رطوبت سازهای اولتراسونیک به ۵۵ الی ۶۰ درصد برسانید و به کمک رطوبت سنجی دقیق، رطوبت محیط آنها را پیوسته مورد سنجش قرار دهید.
  4. اگر فنچ ها تغذیه کافی داشته باشند و در بهترین شرایط دمایی قرار داشته باشند، اما لانه ای در قفس یا اتاق آنها وجود نداشته باشد، شاید از جفت گیری و نهایتا تخم گذاری خودداری کنند و یا شاید هم به کمک وسایل موجود در قفس یا اتاق شروع به آشیانه سازی کنند، در این موقع شما باید لانه ای مناسب در اختیار آنها قرار دهید.
  5. علاوه بر شرایط فوق باید نور رسانی را نیز در محیط به مقدار ۱۴ الی ۱۵ ساعت برسانید، تا جای امکان سعی کنید از نور طبیعی استفاده شود، با فرا رسیدن شب باید بلافاصله لامپ های آفتابی را در اتاق آنها روشن کنید.

اگر فنچ ها را به صورت جفت خریداری نکرده باشید، به عنوان مثال فنچ نر را از یک فروشنده و فنچ ماده را از فروشنده ای دیگر، مدت یک الی دو هفته طول خواهد کشید تا فنچ ها کاملا به یکدیگر عادت کنند، هم چنین برای تحریک بیشتر فنچ ها می توانید از مولتی ویتامین ها و دارو های تقویتی استفاده کنید که با مشورت دامپزشک معتبر و قابل اعتماد داروهای لازم را تهیه نمایید.


نشانه های اماده بودن فنچ ها برای جفت گیری

نشانه های جفت گیری فنچ - چیکن دیوایس
نشانه های جفت گیری

در طبیعت اکثر پرندگان در فصل بهار و تابستان اقدام به جفت گیری می کنند و دوره جفت گیری فنچ ها نیز از اواخر اسفند آغاز خواهد شد و تا اوایل تیر به طول خواهد انجامید، اما در حالت پرورشی با توجه به اینکه شما شرایط نور و دما و رطوبت و تغذیه را به صورت مصنوعی برای آنها فراهم کرده است، امکان جفت گیری آنها خارج از فصل نیز وجود خواهد داشت.
اما برای اینکه مطمئن شوید که فنچ های شما اماده جفت گیری هستند، می توانید به نشانه های زیر در آنها توجه فرمایید :

  1. فنچ نر بسیار آواز می خواند و در برخی از نژادها مانند فنچ نرگسی، جنس نر بال و پایین میپرد و بدین وسیله سعی در جلب توجه جنس ماده دارند.
  2. فنچ های نر و ماده نوک یکدیگر را می خورند و در برخی مواقع نیز فنچ نر به فنچ ماده غذا می دهد.
  3. فنچ نر به منظور جفت گیری به فنچ ماده نزدیک می شود، شاید در چند روز اول جنس ماده از جفت گیری خودداری کند و یا در حضور شما جفت گیری نکنند، اما پس از گذشت یک هفته شاهد جفت گیری آنها خواهید بود.
  4. اگر شاهد لانه نشینی طولانی مدت فنچ ماده شدید، باید به انجام موفق جفت گیری پی ببرید، چرا که پس از انجام جفت گیری فنچ ماده به منظور تخم گذاری به درون لانه خواهد رفت و به زودی تخم گذاری خواهد نمود، به خصوص اگر مشاهده کردید که فنچ نر به فنچ ماده غذا می دهد.

اگر پس از گذشت یک الی دو ماه شاهد تخم گذاری فنچ نشدید، به احتمال زیاد فنچ ها از یکدیگر خوششان نیامده و یا اینکه هر دوی آنها نر یا هر دوی آنها ماده هستند و در واقع هیچ گونه جفت گیری بین آنها رخ نداده است.


اقدامات لازم هنگام تخم گذاری فنچ ماده

پس از گذارده شدن اولین تخم، باید آن را از لانه خارج کنید و به جای آن یک تخم مصنوعی مشابه قرار دهید، چون فنچ ها همزمان با تولید تخم ها بر روی آنها خواهد خوابید و بدین ترتیب جوجه ها با فاصله سنی زیادی به دنیا خواهند آمد که امکان له شدن جوجه های کوچک زیر پای جوجه های بزرگ وجود خواهد داشت. فنچ ماده در هر فصل بین ۳ الی ۷ تخم خواهد گذاشت.
اما در طول مدت زمانی که فنچ ماده در حال تخم گذاری است و یا به منظور جوجه کشی بر روی تخم ها خوابیده است، می توانید فنچ نر را از قفس بیرون بیاورید، اما اگر دیدید که وجود فنچ نر هیچ مشکلی برای فنچ ماده ایجاد نمی کند و در واقع با یکدیگر درگیری ندارند نیازی به این کار نیست. دوره جوجه کشی تخم فنچ بین ۱۲ الی ۱۵ روز می باشد، بنابراین لازم است دانخوری و آبخوری را نزدیک لانه قرار دهید و دائما او را با آب و غذای تازه و تمیز تغذیه نمایید. وجود فاصله مابین لانه و ظرف آبخوری و دانخوری باعث ترک مداوم لانه توسط فنچ ماده خواهد شد، بدین ترتیب راندمان جوجه کشی کاهش خواهد یافت و احتمال جوجه شدن تخم ها به شدت کاهش خواهد یافت.


استفاده از دستگاه جوجه کشی برای جوجه کشی تخم فنچ

جوجه کشی فنچ با دستگاه جوجه کشی - چیکن دیوایس

متاسفانه برخی از فنچ های مادر تجربه یا علاقه ای به نشستن بر روی تخم ها ندارند، بنابراین استفاده از یک دستگاه جوجه کشی مناسب تخم فنچ ضروری خواهد بود که ما ایزی باتور ۶ را به شما پیشنهاد می کنیم، زیرا برای جوجه کشی از تخم انواع پرنده های زینتی طراحی شده و به صورت کاملا دقیق و فازی دما و رطوبت مناسب جوجه کشی را فراهم می کند و مهم تر اینکه از سیستم چرخش ۳۶۰ درجه تخم برخوردار بوده که راندمان جوجه کشی را به شدت افزایش خواهد داد.
برای جوجه کشی تخم فنچ با استفاده از دستگاه جوجه کشی باید تمامی تخم ها را به یکباره درون دستگاه قرار دهید، اما قبل از قرار دادن تخم ها باید آنها را با پارچه ای تمیز و خشک کاملا ضد عفونی کنید. دمای دستگاه را بر روی ۳۷.۵ درجه سانتی گراد و رطوبت را بر روی ۶۵ درصد قرار دهید.
دستگاه به صورت خودکار دما و رطوبت را تامین خواهد کرد و چرخش تخم ها را به صورت مداوم و ۳۶۰ بر عهده خواهد داشت، کافیست شما به کارکرد دستگاه توجه کنید و در هنگام قطع شدن برق شهری آن را به برق اضطراری یا باتری ماشین متصل نمایید تا راندمان جوجه کشی دستخوش تغییر قرار نگیرد.
پس از گذشت ۱۱ روز باید چرخش تخم ها را متوقف کنید، دما را بر روی ۳۷.۲ درجه و رطوبت را بر روی ۷۰ درصد قرار دهید و باید سه روز منتظر باشید تا جوجه ها سر از تخم بیرون بیاورند. جوجه های تازه به دنیا آمده باید تا ۲۴ ساعت درون دستگاه بمانند و پس از گذشت ۲۴ ساعت آنها را بیرون آورده و با سرلاک مخصوص به آنها غذا بدهید. جوجه های فنچ باید حتما در محیط گرم با دمای ۳۵ درجه نگهداری شوند. برای گرمایش آنها میتوانید جوجه ها را زیر لامپ رشته ای قرار دهید تا از حرارت لامپ بهره مند شوند ولی حرارت زیر لامپ نباید زیاد باشد.


تغذیه جوجه ها و فنچ مادر در دوره های مختلف

تغذیه جوجه فنچ - چیکن دیوایس
تغذیه جوجه فنچ

تخم نطفه دار در جوجه کشی فنچ حرف اول را میزند. کیفیت نطفه تخم ها مستقیما به تغذیه فنچ ها بستگی خواهد داشت، در صورتی که فنچ ها خیلی جوان باشند و تغذیه فقیر و ناکافی داشته باشند، احتمال پوچ بودن تخم ها بسیار بالا خواهد بود. بنابراین لازم است حتما در تغذیه فنچ ها بخصوص فنچ های نر و ماده دقت زیادی را به عمل آورید:

  1. بهترین غذا برای فنچ ها ترکیبی از انواع دانه های مغذی و مفید می باشد، این دانه ها شامل ارزن، کتان، تخم گشنیز، شاهدانه، آفتابگردان، گندم، جو، تخم خرفه، ریحان و … می باشد که روزانه دو بار باید فنچ ها را با ترکیبی از این دانه ها تغذیه کنید. دانه های روغنی مثل شاهدانه، افتابگردان و … به مقدار بسیار کم باید در تغذیه فنچ ها استفاده شوند. پایه اصلی غذای این پرنده ها ارزن و کتان می باشد.
  2. اما دانه ها به تنهایی برآورد کننده تمامی مواد معدنی و ویتامین های مورد نیاز بدن فنچ ها نیست و حتما باید روزانه یکبار آنها را با ترکیبی از انواع سبزیجات تازه و تمیز تغذیه کنید. سبزیجاتی مانند جعفری، شوید، اسفناج، کلم و کاهو مقدار کم، گشنیز، ریحان، هویج، و… در برآورد ساختن مقداری از مواد معدنی بدن آنها تاثیر گذار خواهد بود. در یک روز بیش از ۳ نوع غذا به این پرنده ندهید تا دچار اسهال نشود.
  3. علاوه بر دانه و سبزی باید آنها را هفتگی دو الی سه مرتبه با انواع میوه ها تغذیه کنید، این کار علاوه بر افزایش اشتهای فنچ ها به تقویت بدن آنها نیز کمک خواهد کرد، زیرا میوه ها حاوی آنتی اکسیدان ها و ویتامین های زیادی می باشد که برای بدن پرنده ها ضروری می باشد. سیب، گلابی، آلبالو، توت، توت فرنگی، موز، پرتقال، نارنگی و بسیاری از دیگر میوه ها برای آنها مفید می باشد.
  4. در تغذیه فنچ های مادر باید دقت کنید که پروتئین و کلسیم به مقدار کافی به آنها برسد، زیرا این دو مورد در کیفیت تخم ها تاثیر خواهد گذاشت، تخم آب پز، سینه مرغ آب پز شده، سویا، حبوبات پخته شده، ورمی کمپوست، مولتی ویتامین ها، کف دریا، سنگ آهگ، پوسته تخم مرغ همگی مفید خواهند بود.
  5. جوجه های تازه به دنیا آمده توسط مادرشان تغذیه خواهند شد، بنابراین باید مواد غذایی را به صورت پودر شده و نرم در اختیار مادر آنها قرار دهید تا به راحتی هضم نموده و در اختیار جوجه ها قرار دهد، اما اگر قصد دارید با استفاده از دستگاه جوجه کشی جوجه ها را بزرگ کنید، باید جوجه ها را با استفاده از سرلاک تغذیه کنید، برای این منظور از یک سرنگ مخصوص و سرلاک های معتبر و مخصوص فنچ ها استفاده کنید.
نکته مهم : جوجه ها تا یک ماهگی نیاز به مراقبت و تغذیه والدین خواهند داشت و پس از گذشت یک ماه قادر به پرواز خواهند شد و لانه را ترک خواهند کرد و در حالت پرورشی نیز تا یک ماهگی نیاز به سرلاک خواهند داشت و پس از گذشت یک ماه می توانید دانه های نرم و ریز را در اختیار آنها قرار دهید تا به دانه خوردن عادت کنند. نکات مهم تغذیه فنچ را در این لینک بخوانید.

رعایت بهداشت در قفس و محل زندگی فنچ ها

بهداشت قفس نگهداری فنچ - چیکن دیوایس
بهداشت در قفس

در مسیر پرورش فنچ چه فنچ ها را در قفس نگه داری کنید و چه آنها را به صورت گله ای درون اتاقی نگهداری کنید، به هر حال باید نظافت را در محیط آنها رعایت نمایید. رعایت کردن نظافت در پیشگیری از بسیاری از بیماری ها موثر خواهد بود و سلامت جوجه ها و پرنده های بالغ را تضمین خواهد کرد، موارد زیر مهمترین اقداماتی هستند که به منظور رعایت بهداشت محیطی باید انجام دهید :

  1. اگر قصد دارید پرنده ها را درون قفس های استیل پرورش دهید، قفس هایی را انتخاب کنید که دارای محل جمع آوری مخصوص فضولات است، چون اگر پرنده ها به فضولات خود دسترسی داشته باشند، امکان چسبیدن به پای آنها و حتی تغذیه پرنده ها از آنها وجود خواهد داشت که خود ناقل بسیاری از بیماری ها می باشد، اما اگر پرنده ها را در اتاق پرورش می دهید، باید کف و دیوار های محیط را هر دو الی سه روز یکبار تمیز کنید تا کاملا از فضولات پاک شود.
  2. ظرف و دانخوری و آبخوری آنها را حتما قبل از هر وعده غذایی بشویید تا آلودگی بر جای مانده در آن از بین بروند، برای تغذیه پرنده ها نیز حتما از آب و غذای سالم و تازه استفاده کنید و اجازه ندهید غذای آنها برای مدت طولانی در ظرف بماند.
  3. به منظور استحمام پرنده ها هفتگی دو بار ظرف تمیزی را پر از آب ولرم کنید و در اختیار آنها قرار دهید، اگر پرنده ها به حمام کردن عادت ندارند به آرامی با استفاده از آبپاش حاوی آب ولرم بدن آنها را خیس کنید. دقت کنید که هیچ گونه مواد شوینده ای را نباید به آب ظرف اضافه کنید، چون برای آنها مضر می باشد.
  4. به منظور افزایش مقاومت بدن جوجه ها، حتما هفتگی چند بار با استفاده از مولتی ویتامین محلول در آب آنها را تغذیه کنید. این کار ضمن افزایش قدرت بدنی جوجه ها، مجموعه ای از ویتامین ها و مواد معدنی را به بدن آنها خواهد رساند.
  5. به منظور جلوگیری از ورود حشرات و موجودات موذی به داخل محل پرورش، حتما دیوارها، سقف و کف اتاق را عایق بندی کنید و تمامی سوراخ ها و تَرَک های موجود را به کمک سیمان و کچ ببندید، برای اکسیژن رسانی به پرنده ها حتما از فن تهویه استفاده کنید.
  6. دمای محیط را همیشه در درجه دمایی ۲۲ الی ۲۶ درجه سانتی گراد حفظ کنید، برای این منظور حتما باید دماسنجی را در محیط انها قرار دهید و در فصول گرم سال از کولر و در فصول سرد سال از بخاری برای ایجاد تعادل در دما استفاده کنید.
  7. ماهیانه دو بار محیط پرنده ها را با استفاده از حشره کش و اسپری های ضد عفونی کننده، پاکیزه کنید، اگر قصد دارید از ضدعفونی های سمی و خطرناک مانند فرمالدهید استفاده کنید، حتما آنها را از محیط خارج نموده و تا ۲۴ ساعت پس از ضدعفونی سازی نیز اجازه ورود به آنها ندهید.

شناخت بیماری های فنچ و پیشگیری از آن

بیماری های فنچ - چیکن دیوایس
بیماری های پرنده

بر هر پرورش دهنده ای لازم است که با بیماری های مختلف پرنده مورد پرورش خود آشنایی داشته باشد و در راستای پیشگیری از بیماری ها اقدامات مهمی انجام دهد، چرا که مهمترین تهدید در امر پرورش خطر بیماری می باشد که بیشتر این بیماری ها واگیردار بوده و کل گله را درگیر خود می سازد. مهم ترین و رایج ترین بیماری های فنچ ها به عبارت زیر می باشد:

  1. بیماری عفونت کیسه زرده در فنچ
    احتمال بروز این بیماری در جوجه های یک هفته ای وجود دارد، کیسه زرده همان محتویاتی است که درون شکم جوجه ها وجود داشته و برای تغذیه جوجه های تازه به دنیا آمده کاربرد دارد، در صورتی که پرورش دهنده و یا مادر جوجه ها بلافاصله پس از تولد جوجه ها به آنها غذا دهد و مانع از مصرف کیسه زرده شوند، عفونت آن را به دنبال خواهند داشت. که این عفونت مرگ جوجه ها را به دنبال خواهد داشت، برای جلوگیری از بروز این بیماری تا ۲۴ ساعت پس از تولد جوجه ها به آنها غذا ندهید.
  2. بیماری کچلی همراه با خارش در فنچ ها
    فنچ های تخم گذار هر سال در اواسط تابستان با پایان فصل جفت گیری دچار پر ریزی یا همان تولک شده که کاملا طبیعی است، اما دقت کنید که اگر این پر ریزی خارج از فصل باشد و یا همراه با خارش های شدید باشد، نشان از وجود بیماری است، اگر محیط پرنده ها کثیف یا آلوده به حشرات موذی باشد، امکان نفوذ انگل، کنه و شپش به بدن فنچ ها وجود دارد، بنابراین حتما بهداشت محیطی را رعایت کرده و هفته ای دو بار آنها را استحمام دهید. هم چنین در صورت نامناسب بودن دما و نور محیط، وجود استرس زیاد و وجود پرنده هایی خطرناک در محیط احتمال پرریزی را در آنها افزایش خواهد داد. اسپری هایی مخصوص ضد عفونی بدن فنچ ها را خریداری نموده و در زمان های مشخصی آنها را ضدعفونی کنید.
  3. بیماری فضله خواری در فنچ ها
    این بیماری زمانی اتفاق خواهد افتاد که پرنده ها دچار کمبود ویتامین و کلسیم شده باشند، البته اگر جوجه ها این کار را بکنند نشان از گرسنگی آنهاست که با تغذیه آنها با هویج و تخم مرغ رنده شده این مشکل حل خواهد شد، اما اگر فنچ های بالغ فضله خواری کردند، باید این مشکل را با دادن مواد غذایی پروتئین دار، ویتامین دار و کلسیم دار حل کنید، تخم مرغ پخته شده، میوه ها، سبزیجات، ورمی کمپوست سرشار از پروتئین و ویتامین و کف دریا و پوسته تخم مرغ سرشار از کلسیم هستند که باید آنها را با این مواد غذایی تغذیه کنید.
  4. بیماری ورم روده در فنچ ها
    عامل این بیماری باکتری به نام نکروتیک انتریتیس می باشد که به خودی خود در بدن جوجه ها وجود دارد و در صورت تغذیه از مواد آلوده به این باکتری، بیماری ورم روده را به دنبال خواهد داشت، موادی مانند خاک، کاه، فضولات، گرد و غبار آلوده به این باکتری هستند، بنابراین ضمن رعایت موارد بهداشتی در محیط پرورش فنچ ها باید از مواد غذایی سالم و تازه استفاده کنید. هم چنین آنتی بیوتیک TNT را با مشورت دامپزشک به پرنده ها بخورانید. استفاده از ماست و آب پنیر در زمان جوجگی نیز در تقویت بدن جوجه ها موثر خواهد بود.
  5. بیماری نیوکاسل در فنچ ها
    عامل این بیماری ویروس نیوکاسل می باشد که در اثر تغذیه ناصحیح پرنده، ارتباط با موجودات موذی و پرنده های وحشی، تنفس هوای آلوده و … به وجود می آید، برای جلوگیری از این بیماری پرنده را در برابر بیماری واکسینه کنید و موارد بهداشتی را شدیدا رعایت کنید. هم چنین با توجه به واگیردار بودن بیماری توصیه می شود پرنده های بیمار را از پرنده های سالم جدا کنید. از علایم بیماری می توان به بی اشتهایی، اسهال، سستی، لرزش، افتادن بال ها، فلج شدن پا، چرخش سر و ناتوانی در پرواز اشاره نمود.
  6. بیماری آنفولانزا در فنچ
    این بیماری ویروسی نیز واگیر دار بوده و در اثر تماس فنچ ها با پرنده های وحشی و یا تغذیه مشترک فنچ ها با سایر پرنده ها به آنها منتقل خواهد شد، از علایم بیماری آنفولانزا می توان به سستی، بی حالی، اسهال، کم شدن اشتها، اختلال تنفسی و عصبی اشاره نمود. برای جلوگیری از بروز بیماری از تماس فنچ ها با پرنده های وحشی خودداری کنید و واکسن های لازم را به پرنده تزریق کنید. هم چنین می توانید آنتی بیوتیک های مخصوص بیماری های آنفولانزا را به پرنده بدهید.

دیگر بیماری های رایج فنچ به همراه نحوه درمان آن را در این صفحه ببینید.

سخن آخر

پرورش فنچ هم از لحاظ زینتی و هم از لحاظ صادرات بسیار حائز اهمیت است و پرورش دهندگان حرفه ای از این راه درآمد بالایی کسب می کنند، شما نیز با استناد به نکات این مقاله و سایر مقالات در امر پرورش فنچ به تبحر خاصی خواهید رسید، هم چنین اگر قصد پرورشی صنعتی و انبوه این پرنده را دارید پیشنهاد می شود ابتدا از تعداد کم شروع کنید و در صورت افزایش تجربه و علاقه مند به ادامه کار می توانید پرورش انبوه آنها را شروع کنید و درآمد ثابت خود را تضمین کنید.

نوشته های مشابه

‫۹۶۲ دیدگاه ها

  1. سلام‌فنچ‌نر‌تایه‌روز‌پیش‌.شاخه‌میبرد‌تو‌لونش‌الان‌
    همه‌ی‌لونه‌رو‌خال‌کرده‌

  2. سلام‌من‌یه‌جفت‌فنچ‌دارم‌‌نر‌میره‌داخل‌لونه‌‌وگاهی‌
    وقت‌چیز‌هایی‌داخل‌قفس‌ریختم‌‌مثلا‌برگ‌ها‌کاج‌
    ‌میبره‌داخل‌ولی‌ما‌ده‌اصلا‌نمیره‌داخل

    1. سلام دوست عزیز
      داره لونه سازی میکنه
      این رفتارو که نشون بدن یعنی داره لونه رو آماده میکنه تا گرمش کنه و ماده تخم گذاری کنه
      دیدی که جفت گیری کرده باشن؟

  3. سلام ۶ روز مونده تا اولین جوجه دنیا بیاد ولی جفت نر مرده و الان ماده تنهاست آیا ماده بیخیال تخم ها میشه؟ و جوجه نمیشن چون گاهی میاد بیرون و نر و صدا میزنه و دنبالش میگرده

    1. سلام دوست عزیز
      بی خیال تخما که نمیشه البته این بستگی به خودش هم داره دقیق نمیشه گفت
      اگه مرتب رو تخما بخوابه و زیاد از روشون بلند نشه جوجه میشن
      به شرطی که نطفه داشته باشن البته

      1. الان تقویم رو نگاه کردم ۲۶ ام میشه ۱۴ روز یعنی سه روز دیگه اولین تخم جوجه میشه تا امروز صبح مدام خوابیده ولی از صبح اصلا روی تخم ها نرفته من یه نر و ماده دیگه دارم اونا جفت شدن ولی تخم نذاشتن تخم ها رو بذارم توی لونه اونا ممکنه روشون بخوابن یا نه اونا فقط یه تخم داشتن بالای ۲۱ روز توی لونه شون بود فاسد شد انداختم دور

        1. سلام دوست عزیز
          اینجور قضایارو نمیشه صدی گفت که میشینن یا نه

  4. سلام ببخشین یه جفت فنچ دارم یه جوجه حدودا۳هفته یا بزرگتر دارن هنوز دونخور نشده حالا بازم۴تا تخم گذاشتن ولی هی جوجه رو میزنن نر هم پرهاشو میکنه حالا چیکار کنام؟

    1. سلام دوست عزیز
      این برمیگرده به تغذیه ای که بهشون میدی
      از بس گرمیجات زیاد دادی برای همین مست شدن و دوباره جفت گیری کردن
      بعد از اینکه تخمارو گذاشتن تموم شد باید تو جیره ی غذاییشون تخم خرفه و یا تخم کاهو اضافه کنی
      یا هم می تونی ۴ قطره عرق آویشن رو بریزی تو ۱۰۰ سی سی آب و بهشون بدی تا از مستیشون کم بشه
      الان چون دوباره تخم گذاری کرده دیگه به جوجه ی قبلی آسیب می زنه و بهش توجهی نمیکنه
      حتما باید جوجه رو برش داری و خودت با سرلاک بزرگش کنی

      1. ببخشین یه سوال دیگه اینکه الان جوجه۳هفته رو رد کرده ولی هنوز دونخور نشده چجوری دونخورش کنم؟

        1. اول باید از نرمیجات شروع کنی
          یعنی تخم مرغ آبپز و هویج پخته شده بده
          با تغییر ذائقه دان در اختیارش قرار بده

      2. آخه هنوز دارن بهش غذا میدن.یعنی هر روز بگیرمش تو دستم و بهش سرلاک بدم

        1. دوست عزیز وقتی آسیب میرسونه میخوای تلف بشه که اجازه میدی اونجا باقی بمونه؟
          بردار جدا کن و هر روز خودت باید سرلاک بدی

  5. سلام
    من یه جن فنچ دارم که فنچ ماده یهو ناپدید شد و من برای فنچ نر یه ماده دیگر خریدم.همون روز اول باهم جفت شدن و در لانه میخوابیدم و وقتی من براشون صدای فنچ ماده ی قبلی رو میزاشتم با هم دعدا میکردن.الان ۶ ماهه که جفت گیری کردن ولی تخم نگذاشتن.
    فنچ ماده سابقه تخم گذاشتن داشت اما بخاطر بی دقتیه من شکست.فنچ ماده من دمش راه راه ولی زنگ پشتش قهوه ایه.
    ایا بالقه؟
    چه کار کنم بیشتر تخم کنن.؟

    1. سلام دوست عزیز
      توی دوران جفت گیری و تخم گذاری نباید به پرنده استرسی وارد کنی
      این کارت باعث شده که استرس بگیرن
      حتی نباید زیاد تو قفسشون سرک بکشی
      برای تخم نذاشتنش مقاله ای که برات لینک میدم رو بخون
      علت عدم تخمگذاری پرندگان زینتی پس از جفت گیری | چرا پرنده زینتی من تخم نمیگذارد ؟
      باید شناسایی کنی ببینی کدوم دلیله
      با اطلاعاتی که دادی نمیشه سنشون تشخیص داد

    1. سلام دوست عزیز
      به نرت تخم خرفه و یا تخم کاهو بده بخوره البته عرق کاسنی هم میتونی بدی تو کاهش مستی اثرگذاره
      بببین اگه شرایط حاد باشه ممکنه نذاره مادت رو تخم ها بشینه

        1. آره فقط نر اگه مادت بخوره اون مست باشه با کاهش مستی مواجه میشه
          الان تصمیم با خودته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋