پرورش فنچ به روش صحیح و اصولی همراه با تکنیک های جوجه کشی فنچ

اگر شما هم علاقه مند به پرورش و نگهداری از فنچ می باشید و به دنبال اصول صحیح نگهداری و پرورش آن هستید، پس حتما این مقاله از وبلاگ چیکن دیوایس را مطالعه کنید.

فنچ ها نژادی های مختلفی دارند و هر کدام ویژگی های ظاهری و رفتاری مختص به خودشان را دارند که در این مقاله  شما را با زیبا ترین و سازگارترین آنها آشنا می کنیم و یک چارچوب کلی برای پرورش و جوجه کشی از این پرنده برایتان ارائه می دهیم.

دستگاه جوجه کشی حرفه ای 12 تایی
دستگاه جوجه کشی حرفه ای ۱۲ تایی
» مناسب برای جوجه کشی از فنچ
» دارای روزشمار جوجه کشی
» با گارانتی یکساله
قیمت : ۴,۹۷۰,۰۰۰ تومان

آشنایی با فنچ

 فنچ یکی از پرنده های زیبا، جسور و البته پر سر و صدا می باشد که دارای ظاهری رنگارنگ و جثه ای کوچک است. این پرنده به راحتی با انسان ها خو می گیرد و قابل پرورش در خانه می باشد. طول عمر فنچ بسته به شرایط نگهداری و تغذیه ای آن حدود ۱۰ سال است.

این پرنده بر خلاف مرغ عشق خیلی زود به محیط جدید و صاحب جدید خود عادت می کند و به راحتی می توان آن را اهلی و دستی کرد. 

فنچ مناسب ترین پرنده برای افرادی است که در پرورش پرندگان زینتی هیچ تجربه ای را ندارند و تازه کار و مبتدی هستند. پروش این پرنده بسیار آسان است. فقط کافی است قفس بزرگی را برای آن در نظر بگیرید تا فضای کافی برای پرواز و حرکت کردن داشته باشد.

علت علاقه ی افراد به پرورش فنچ چیست؟

برخی از افراد این پرنده را به خاطر زیبایی و آواز آن و برخی دیگر نیز جهت جوجه کشی، فروش و کسب درآمد نگهداری می کنند. اما در این مقاله هدف ما آموزش راهکار ها و تکنیک های پرورش فنچ در خانه می باشد. هم چنین شما می توانید با استفاده از این مطالب، برای توسعه کسب و کار و پرورش صنعتی فنچ اقدام کنید.

پرورش فنچ نسبت به قناری و مرغ عشق دارای مزایای زیادی می باشد. از جمله آنها می توان به مقاومت بدنی بالای این پرنده در برابر تغییرات اب و هوایی و بیماری اشاره نمود که آن را برای پرورش در هر منطقه ای مناسب کرده است.

زیبایی برخی از انواع فنچ ها مانند فنچ گلدین و فنچ نرگسی خیلی بیشتر از قناری و مرغ عشق است و به دلیل قیمت پایین طرفداران زیادی دارد. بنابراین اگر قصد کسب درآمد از پرورش این پرنده را داشته باشید پرورش این نزاد ها می تواند سود بسیاری را برای شما در پی داشته باشد.

کدام نژاد های فنچ برای پرورش در خانه مناسب هستند؟

معرفی انواع نژاد فنچ - چیکن دیوایس
انواع نژاد

همانطور که اشاره شد فنچ ها دارای نژاد های زیادی هستند که از انواع فنچ می توان به موارد زیر اشاره کرد :

  •  نرگسی
  •  گلدین
  •  سفید
  •  راه راه و …

از این دسته فنچ فقط برخی از آنها در ایران وجود دارد، به عنوان مثال فنچ زبرای سفید یا راه راه، فنچ گلدین، فنچ بنگالی، فنچ نرگسی نمونه هایی از فنچ های قابل پرورش در ایران هستند.

در صورتی که پرورش دهنده ای بتواند تخم های نطفه دار و یا جفت مولد نژادهای خاص را پیدا کند و اقدام به جوجه کشی و پرورش آن نماید، درآمد بالایی در انتظار او خواهد بود. زیرا برخی از نژاد های فنچ بسیار کمیاب هستند.

فنچ چاشنیفنچ چاشنی
فنچ جاوهفنچ جاوه
فنچ بنگالیفنچ بنگالی
فنچ بلوطیفنچ بلوطی
فنچ آوازه‌خوانفنچ آوازه‌خوان
فنچ راه‌راهفنچ راه‌راه
فنچ سرخ زیبافنچ سرخ زیبا
فنچ طوطی‌وار آبی‌رخفنچ-طوطی‌وار-آبی‌رخ
فنچ گلدینفنچ گلدین
فنچ کشیش آفریقاییفنچ کشیش آفریقایی
فنچ مونیای ملوکانفنچ-مونیای-ملوکان

چگونه پرورش فنچ را شروع کنیم؟

اولین و مهم ترین کار برای شروع پرورش فنچ، داشتن علاقه به این کار است. اگر می خواهید کار پرورش فنچ را شروع کنید، باید بدانید که لازم است زمانی را برای رسیدگی به تغذیه و بهداشت آن اختصاص دهید. همچنین این پرنده نیز ممکن است در مواقعی به بیماری مبتلا شود. به همین دلیل حتما باید شرایط بردن به دامپزشکی و درمان ان را در سریع ترین زمان ممکن داشته باشید.

راهنمای شروع پرورش فنچ - چیکن دیوایس

اما در حالت کلی تعدادی از موارد ضروری در پرورش فنچ را در ادامه برای شما بیان می کنیم:

۱- مکان مناسبی را در نظر بگیرید.

اولین مرحله برای شروع کار پرورش فنچ در خانه، در نظر گرفتن مکان مناسبی برای نگهداری این پرنده می باشد.در صورتی که یک مکان دنج و خلوت در حیاط و یا پشت بام خانه داشته باشید، بهترین مکان برای نگهداری فنچ ها خواهد بود.

۲- قفس مناسب و مخصوص فنچ فراهم کنید.

فنچ نسبت به قناری و مرغ عشق فعالیت و جنب و جوش بالاتری دارد. این پرنده  بیشتر اوقات در در حال جهیدن به این طرف و آن طرف است. بنابراین قفس آن باید بزرگتر از قفس سایر پرنده ها باشد. به طوری که به راحتی بتواند در داخل آن پرواز کند. در غیر اینصورت خودش را به میله های قفس خواهد کوبید.

توجه : در صورتی که پرورش انبوهی از فنچ ها را دارید، نیازی به خرید چنین قفس هایی نیست، آنها را می توانید آزادانه در اتاق رها کنید و برای هر جفت از آنها یک لانه تهیه کنید، با توجه به اینکه فنچ ها تمایل زیادی به نشستن بر روی میله دارند، بنابراین حتما باید چندین میله نشیمن محکم و چوبی برای آنها فراهم سازید.

۳-  در قفس دانخوری، ابخوری، ظرف حمام و لانه قرار دهید.

در قفس فنچ باید دانخوری، آبخوری، لانه، ظرفی برای استحمام و میله نشیمن وجود داشته باشد. همچنین می توانید چند بوته و درختچه نیز در آن قرار دهید. 

در صورتی که تعداد زیادی فنچ دارید، طبیعتا خرید قفس برای هر کدام از آنها اقتصادی نخواهد بود. بنابراین در این صورت باید برای آنها به تعداد و اندازه مناسب این تجهیزات را خریداری کنید.

لوازم مورد استفاده در قفس فنچ یا باید استیل باشند و یا از مواد مونو پلاستیک بهداشتی ساخته شده باشند. در غیر این صورت احتمال رشد باکتری ها بر روی آنها وجود خواهد داشت.

۴- تجهیزات گرمایشی و تهویه ی مناسبی را فراهم کنید.

پس از انتخاب نوع قفس و تجهیزات مورد نیاز برای قرار گیری در آن، باید تجهیزات سرمایشی و گرمایشی مناسبی را نیز فراهم سازید.پرنده ی فنچ در فصل تابستان و بهار بیشتر اوقات در محیط بیرون از خانه و در مکانی سایه دار قرار می گیرد. بنابراین در این فصول نیاز به تجهیزات گرمایشی نخواهید داشت.

اما در فصل زمستان حتما باید اتاق آن را به کمک بخاری ها یا هیترهای برقی یا گازی گرم نگه دارید. چون تحمل سرمای زیاد را نخواهد داشت.

اگر محیط پرورش فنچ  در فصل تابستان بسیار گرم است و یا در مناطق گرمسیر کشور مانند بندرعباس و خوزستان قرار دارید، لازم است برای پرنده خود حتما سایبان و سرپناه تهیه کنید. همچنین می توانید تهویه ی مناسبی را برای محیط فراهم کرده و در فاصله ی مشخصی از محل زندگی فنچ کولر و یا پنکه قرار دهید.

۵- در قفس فنچ، اسباب بازی و لوازم سرگرم کننده قرار دهید.

استفاده از مواردی مانند آینه، آویز های رنگارنگ، مهره های رنگی بزرگ، گل ها و گیاهان مصنوعی به زیبا تر شدن قفس و شاداب تر شدن فنچ ها کمک می کند. این لوازم حتما باید از مواد درجه یک و با کیفیت طبیعی ساخته شده باشند. چراکه عدم رعایت این مورد می تواند خطرات سلامتی جدی از جمله مسمومیت را برای پرنده به دنبال داشته باشد.

راهنمای انتخاب و خرید فنچ

چگونه یک فنچ خریداری کنیم
چگونه یک فنچ خریداری کنیم

در خرید فنچ توجه به نکات زیر الزامی می باشد:

  1. ابتدا در مورد نژاد مورد نظر تحقیق کنید.
  2.  اگر فنچ مد نظر شما نژاد کمیابی است و قیمت بالایی دارد، از یک متخصص برای تشخیص سن و جنسیت و وضعیت جسمانی آن کمک بگیرید.
  3. سعی کنید آن را از خود پرورش دهنده خریداری کنید. زیرا کسانی که واسطه هستند با خلق و خو و عادات غذایی پرنده آشنا نیستند و شما را درست راهنمایی نخواهند کرد.
  4. حدالامکان پرنده را از شهر خودتان خریداری کنید. خرید از شهر های دور به دلیل طی شدن مسافت زیاد استرس، بیماری و مسمومیت پرنده را به دنبال خواهد داشت.
  5. در صورت وجود پرنده های بیمار در قفس، احتمال بیمار بودن سایر پرنده ها نیز وجود دارد. بنابراین خرید هیچ یک از این پرنده ها توصیه نمی شود.
  6.  وجود مقدار زیادی فضولات همراه با بوی بد و کثیف بودن محیط نشان از بیماری احتمالی پرنده دارد و اگر هم پرنده ی سالمی خریداری کنید، در آینده نه چندان دور بیمار خواهد شد.
  7. یک فنچ سالم بسیار پر جنب و جوش، سرحال و بازیگوش است و مدام آواز می خواند. طبیعتاً فنچی که بیمار باشد چنین ویژگی هایی را نخواهد داشت.
  8. فنچ سالم چشمانی درخشان و بدون چروک، نوکی صاف و بدون فلس، پرهایی صاف و تمیز خواهد داشت. ولی پرنده ی بیمار پر های ژولیده و نامرتب و چشمانی چروک و چرکی خواهد داشت.
  9. اگر قسمت هایی از بدن پرنده بدون پر بود، یا در کف قفس مقدار زیادی پر مشاهده کردید، به احتمال زیاد پرنده به بیماری های پوستی و قارچی دچار شد است و مشکل سلامتی دارد.

تشخیص جنسیت فنچ

راهنمای تشخیص فنچ نر و ماده از همدیگر - چیکن دیوایس
تشخیص جنسیت

برای هر پرورش دهنده ای داشتن تخصص در تشخیص جنسیت فنچ یک هنر محسوب می شود. به خصوص زمانی که قصد پرورش انبوه این پرنده را داشته باشد.

فنچ ها جزو پرندگانی هستند که نژاد ها و گونه های زیادی دارند. بنابراین هر نژادی ویژگی های ظاهری مخصوص به خود را خواهد داشت و با توجه به نژادش روش تشخیص جنسیت آن متفاوت خواهد بود.

از متداول ترین نژاد های فنچ که در بازار ایران خرید و فروش می شوند می توان به فنچ زبرای سفید یا راه راه، گلدین،  بنگالی و نرگسی اشاره کرد که روش های تشخیص جنسیت آنها در ادامه توضیح داده خواهد شد.

آموزش تشخیص جنسیت فنچ نر و ماده

دانلود مستقیم ویدیو | نمایش در سرویس اشتراک ویدیو EIG-SHOP


۱. تشخیص جنسیت فنچ زبرای سفید

برای تشخیص جنسیت فنچ زبرای سفید باید به نوک، لُپ و سینه آن توجه کنید. اگر فنچ بالغ باشد به راحتی می توان با توجه به گونه (لُپ) و سینه ی آن، نر یا ماده بودن آن را تشخیص داد. فنچ های نر لُپ های صورتی و سینه ای نسبتا خاکستری دارند. اما فنچ های ماده هیچ پر رنگی در بدن خود ندارند.

اما اگر فنچ ها نابالغ بودند باید با توجه به آواز و نوک آنها، نر و ماده بودن آنها را تشخیص دهید. فنچ های نر آواز محکم و بلند تری دارند و چند نوع آهنگ مختلف سر می دهند. اما فنچ های ماده اواز کوتاه و اهسته تری دارند. هم چنین فنچ های سفید نر نوک قرمز تر و پر رنگ تری دارند.

۲. تعیین جنسیت فنچ زبرای راه راه یا گورخری

به راحتی از طریق توجه به رنگ پر های بدن فنچ گورخری می توان به جنسیت آن پی برد. فنچ زبرای نر دارای گونه ای صورتی و پرهای راه راه یا گورخری بر روی گردن و سینه ی خود است. این پرنده سینه ای سیاه رنگ، بال های قهوه ای خالدار و نوکی قرمز رنگ دارد و از آواز زیباتر و طولانی تری سر می دهد.

اما در فنچ ماده هیچ یک از این زیبایی ها وجود ندارد. در صورت نابالغ بودن پرنده ها امکان تشخیص جنسیت از روی رنگ پر ها کمی مشکل خواهد بود. بنابراین لازم است با توجه به نوع کلواک آنها اقدام به تشخیص جنسیت آنها بکنید.

۳. تشخیص جنسیت فنچ گلدین

تشخیص نر و ماده بودن این نژاد نیز به راحتی فنچ های زبرا امکان پذیر است. فقط کافیست به تفاوت های ظاهری بین آن دو توجه کنید. مهم ترین نشانه توجه به پررنگ بودن و یا کم رنگ بودن پر های سینه و شکم آنهاست.

به طور کلی اگر دو فنچ گلدین کاملا هم سن باشند و در شرایط یکسانی نیز پرورش یافته باشند، پر های سینه و شکم جنس نر پر رنگ تر و شفاف تر از جنس ماده است. هم چنین در صورت توجه به پر های کنار گردن آنها متوجه خواهید شد که پر های کنار گردن جنس نر ضخیم تر از جنس ماده است.

۴. تعیین نر یا ماده بودن فنچ بنگالی

تعیین نر و ماده بودن در فنچ بنگالی به آسانی سایر فنچ ها نیست. چون اکثر فنچ های بنگالی نر و ماده شبیه به یکدیگرند و تنها راه تشخیص نر و ماده بودن، توجه به نوک آنهاست.

فنچ های نر منقاری ضخیم و بزرگ و فنچ های ماده منقاری کوچک تر دارند. هم چنین در صورت توجه به خط میانی دو منقار بالایی و پایینی باید متوجه یک نشانه واضحی شوید. اگر بیشتر دقت کنید می بینید که امتداد خط دو منتقار در جنس نر دقیقا از وسط چشم رد شده است. در حالی که در جنس ماده امتداد این خط از زیر چشم پرنده گذشته است.

۵. تشخیص جنسیت فنچ نرگسی

به فنچ های نرگسی، فنچ جاوا یا مصری نیز گفته می شود. اما با توجه به اینکه جنس نر و ماده این فنچ ها بسیار شبیه به یکدیگر هستند، امکان تعیین جنسیت از روی ظاهر آنها کمی مشکل است.

  • اولین نکته برای تعیین جنسیت این نژاد، توجه به آواز پرنده است. نرگسی نر مانند بلبل قادر به آواز خواندن است و بسیار پر جنب و جوش می باشد. 
  • دومین نکته توجه به منقار و دور چشم های آنهاست. معمولا حلقه دور چشمان نرگسی نر پر رنگ تر و ضخیم تر است. همچنین منقار نرگسی نر قرمز تر و دارای برآمدگی بیشتری است.
  • سومین نکته برای تشخیص نر و ماده بودن فنچ نرگسی یا جاوا توجه به زیر شکم آنهاست. اگر دو فنچ هم سن باشند و در یک محیط زندگی کنند،  زیر شکم فنچ ماده باید تیره تر از زیر شکم فنچ نر باشد. هم چنین در صورت توجه به فرق سر پرنده نر باید متوجه پُر رنگ بودن آن شوید.

خط چشم در تشخیص جنسیت فنچ - چیکن دیوایس


دوره ی جفت گیری و تخم گذاری فنچ ها

در صورتی که فنچ های انتخابی شما بالغ باشند، با رسیدن فصل جفت گیری، شاهد جفت گیری و تخم گذاری آنها خواهید بود. اما اگر فنچ هایی نابالغ خریده باشید، جفت گیری آنها در ۳ الی ۴ ماهگی اتفاق خواهد افتاد.

اما مناسب بودن شرایط محیطی و شرایط تغذیه ای نیز تاثیر مثبتی در جفت گیری انها دارد.در مورد جفت گیری و تخم گذاری فنچ ها  به صورت جامع می توان به عوامل زیر اشاره کرد:

آموزش جفت گیری و تخم گذاری فنچ ها - چیکن دیوایس
جفت گیری و تخم گذاری فنچ ها

 

۱. شرایط محیط مناسبی را برای فنچ های خود فراهم کنید.

یکی از اولین اقدامات برای تحریک فنچ ها به جفت گیری و تخم گذاری، فراهم کردن شرایط محیطی مناسب برای آنهاست. محیط نگهداری فنچ در این دوره باید ویژگی های زیر را داشته باشد:

  • ساکت، آرام و خلوت باشد.
  • صداهای بلند از جمله صدای تلویزیون، بوق و آزیر ماشین ها و … شنیده نشود.
  • افراد غریبه، حیوانات شکارچی از جمله سگ و گربه و سایر پرندگان حضور نداشته باشند.
  • دارای تهویه ی مناسبی باشد.

۲. دما و رطوبت محیط را تنظیم کنید.

دمای محیط را بین ۲۵ الی ۲۸ درجه سانتی گراد نگه دارید. سرد بودن دما مانع از آرامش خاطر فنچ ها و در نهایت جفت گیری انها خواهد شد.

مناسب بودن رطوبت محیط نیز در بهبود شرایط جفت گیری تاثیر گذار بسیاری دارد. بنابراین پیشنهاد می شود رطوبت محیط را با استفاده از رطوبت سازهای اولتراسونیک به ۵۵ الی ۶۰ درصد برسانید.

۳. تغذیه ی مناسبی را برای فنچ ها در نظر بگیرید.

فنچ ها حتما باید تغذیه کافی داشته باشند. تغذیه فنچ ها با دانه ها و غلات گرم در مست شدن آنها تاثیر بسیاری دارد. حتما باید روزانه ۳ الی ۴ وعده  مواد غذایی سرشار از پروتئین و کلسیم و انواع ویتامین ها در جیره ی غذایی آنها استفاده کنید.

۴. حتما اجازه ی دریافت نور کافی را به پرنده ها بدهید.

علاوه بر شرایط فوق باید نور رسانی را نیز در محیط به مقدار ۱۴ الی ۱۵ ساعت برسانید. تا جای امکان سعی کنید از نور طبیعی استفاده کنید. همچنین با فرا رسیدن شب باید بلافاصله لامپ های مهتابی را در اتاق آنها روشن کنید.

۵. لانه ی استانداردی را در قفس بگذارید.

حتی اگر فنچ ها به درستی تغذیه شوند و در بهترین شرایط قرار داشته باشند، اما لانه ای در قفس یا اتاق آنها وجود نداشته باشد، از جفت گیری و تخم گذاری خودداری می کنند. به همین دلیل لازم است تا لانه ای مخصوص تخم گذاری در قفس این پرنده ها قرار دهید.

نشانه های اماده بودن فنچ ها برای جفت گیری

در طبیعت اکثر پرندگان در فصل بهار و تابستان اقدام به جفت گیری می کنند. دوره جفت گیری فنچ ها نیز از اواخر اسفند آغاز شده و تا اوایل تیر طول می کشد. اما در حالت پرورشی با توجه به اینکه شما شرایط نور، دما، رطوبت و تغذیه را به صورت مصنوعی برای آنها فراهم می کنید، امکان جفت گیری آنها خارج از فصل نیز وجود دارد.

نشانه های جفت گیری فنچ - چیکن دیوایس
نشانه های جفت گیری

اما برای اینکه مطمئن شوید که فنچ های شما اماده جفت گیری هستند، می توانید به نشانه های زیر در آنها توجه کنید :

  1. فنچ نر بسیار آواز می خواند. در برخی از نژادها مانند فنچ نرگسی، پرنده ی نر بالا و پایین می پرد و بدین وسیله سعی در جلب توجه جنس ماده دارد.
  2. فنچ های نر و ماده نوک یکدیگر را می گیرند و در برخی مواقع نیز فنچ نر به ماده غذا می دهد.
  3. فنچ نر به منظور جفت گیری به فنچ ماده نزدیک می شود. شاید در چند روز اول جنس ماده از جفت گیری خودداری کند و یا در حضور شما جفت گیری نکنند، اما پس از گذشت یک هفته شاهد جفت گیری آنها خواهید بود.
  4. اگر شاهد لانه نشینی طولانی مدت فنچ ماده شدید، باید به انجام موفق جفت گیری پی ببرید. چرا که پس از انجام جفت گیری فنچ ماده به منظور تخم گذاری به درون لانه خواهد رفت.

اقدامات لازم هنگام تخم گذاری فنچ ماده

فنچ ماده در هر فصل بین ۳ الی ۷ تخم می گذارد. در هنگام تخم گذاری فنچ، پس از گذاشته شدن اولین تخم، باید آن را از لانه خارج کنید و به جای آن یک تخم مصنوعی مشابه قرار دهید. چون فنچ ها همزمان با تولید تخم بر روی آنها می خوابند. بدین ترتیب جوجه ها با فاصله سنی زیادی به دنیا می ایند که امکان له شدن جوجه های کوچک زیر پای جوجه های بزرگ وجود خواهد داشت.

دوره جوجه کشی تخم فنچ بین ۱۲ الی ۱۵ روز می باشد. بنابراین لازم است دانخوری و آبخوری را نزدیک لانه قرار دهید و دائما او را با آب و غذای تازه و تمیز تغذیه نمایید.

وجود فاصله مابین لانه و ظرف آبخوری و دانخوری باعث می شود که ماده برای مصرف آب و غذا، از روی تخم ها بلند شود. بدین ترتیب راندمان جوجه کشی کاهش یافته و احتمال جوجه شدن تخم ها کمتر می شود.

جوجه کشی فنچ با دستگاه 

جوجه کشی فنچ با دستگاه جوجه کشی - چیکن دیوایس

متاسفانه برخی از فنچ های مادر تجربه یا علاقه ای به نشستن بر روی تخم ها و پرورش انها ندارند. در چنین شرایطی استفاده از یک دستگاه جوجه کشی مناسب تخم فنچ ضروری می باشد.

از جمله بهترین دستگاه های جوجه کشی فنچ می توان به ایزی باتور ۶ اشاره کرد که برای جوجه کشی از تخم نطفه دار انواع پرندگان زینتی طراحی شده است.

برای جوجه کشی تخم فنچ با استفاده از دستگاه جوجه کشی باید طبق مراحل زیر عمل کنید:

  • قبل از قرار دادن تخم ها در داخل دستگاه، باید آنها را با پارچه ای تمیز و خشک کاملا ضد عفونی کنید.
  • دمای دستگاه را بر روی ۳۷.۵ درجه سانتی گراد و رطوبت را بر روی ۶۵ درصد قرار دهید.
  • تمامی تخم ها را به یکباره درون دستگاه قرار دهید.
  • دستگاه به صورت خودکار دما و رطوبت را تامین کرده و چرخش تخم ها را به صورت مداوم و ۳۶۰ درجه انجام میدهد. فقط کافیست شما به کارکرد دستگاه توجه کنید و در هنگام قطع شدن برق شهری آن را به برق اضطراری یا باتری ماشین متصل نمایید.
  • پس از گذشت ۱۱ روز باید چرخش تخم ها را متوقف کنید.
  • دما را بر روی ۳۷.۲ درجه و رطوبت را بر روی ۷۰ درصد قرار دهید و  سه روز منتظر باشید تا جوجه ها سر از تخم بیرون بیاورند.
  • جوجه های تازه به دنیا آمده باید تا ۲۴ ساعت درون دستگاه بمانند و پس از گذشت ۲۴ ساعت آنها را بیرون آورید و با سرلاک مخصوص انها را تغذیه کنید.
  • جوجه فنچ ها باید حتما در محیط گرم با دمای ۳۵ درجه نگهداری شوند. برای گرمایش آنها میتوانید از لامپ مادر مصنوعی استفاده کنید.

تغذیه جوجه ها و فنچ مادر

تغذیه جوجه فنچ - چیکن دیوایس
تغذیه جوجه فنچ

کیفیت نطفه تخم های تولید شده  توسط فنچ مستقیما به تغذیه ی آنها بستگی دارد. در صورتی که فنچ ها خیلی جوان باشند و تغذیه فقیر و ناکافی داشته باشند، احتمال پوچ بودن تخم ها بسیار بالا خواهد بود. بنابراین لازم است حتما در تغذیه ی آنها دقت کافی را داشته باشید. بعضی از مواد غذایی ضروری برای فنچ ها عبارتند از :

۱) دانه ها

بهترین غذا برای فنچ ها ترکیبی از انواع دانه های مغذی و مفید می باشد، این دانه ها شامل موارد زیر هستند:

  • ارزن
  • کتان
  • تخم گشنیز
  • شاهدانه
  • آفتابگردان
  • گندم و جو
  • تخم خرفه
  • بذر ریحان

۲) سبزیجات تازه

دانه ها به تنهایی برآورد کننده تمامی نیازهای تغذیه ای فنچ ها نیستند. بنابراین حتما باید روزانه یکبار آنها را با ترکیبی از انواع سبزیجات تازه تغذیه کنید. از این سبزیجات می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • جعفری
  • شوید
  • اسفناج
  • کلم
  • کاهو
  • گشنیز
  • ریحان
  • هویج

۳) میوه ها

علاوه بر دانه و سبزی باید فنچ ها را هفتگی دو الی سه مرتبه با انواع میوه ها تغذیه کنید. این کار علاوه بر افزایش اشتهای پرنده به تقویت بدن آن نیز کمک می کند. زیرا میوه ها حاوی آنتی اکسیدان ها و ویتامین های زیادی می باشند که برای بدن پرنده ها ضروری هستند. از انواع میوه های مفیر برای فنچ ها می تواند موارد زیر را نام برد:

  • سیب
  • گلابی
  • آلبالو
  • توت
  • توت فرنگی
  • موز
  • پرتقال و نارنگی

۴) مواد غذایی حاوی کلسیم و پروتئین

در تغذیه فنچ های مادر باید دقت کنید که پروتئین و کلسیم به مقدار کافی به آنها برسد. زیرا این دو مورد در کیفیت تخم ها تاثیر بسزایی را دارند. این غذا ها عبارتند از:

  • تخم مرغ آب پز
  • سینه مرغ آب پز شده
  • سویا
  • حبوبات پخته شده
  • ورمی کمپوست
  • مولتی ویتامین ها
  • کف دریا
  • سنگ آهگ
  • پوسته تخم مرغ

جوجه های تازه به دنیا آمده توسط مادرشان تغذیه می شوند. بنابراین باید مواد غذایی را به صورت پودر شده و نرم در اختیار مادر آنها قرار دهید تا به راحتی هضم کنند و در اختیار جوجه ها قرار دهد. اما اگر قصد دارید با استفاده از دستگاه جوجه کشی جوجه ها را بزرگ کنید، باید برای تغذیه ی آنها از سرلاک استفاده کنید. برای این منظور از یک سرنگ مخصوص و سرلاک های معتبر و مخصوص فنچ ها استفاده کنید.

نکته : جوجه ها تا یک ماهگی نیاز به مراقبت و تغذیه والدین دارند و پس از گذشت یک ماه لانه را ترک می کنند. در حالت پرورشی نیز تا یک ماهگی نیاز به سرلاک دارند و پس از گذشت یک ماه می توانید دانه های نرم و ریز را در اختیار آنها قرار دهید.

بهداشت قفس و محل زندگی فنچ ها

بهداشت قفس نگهداری فنچ - چیکن دیوایس
بهداشت در قفس

 رعایت کردن نظافت در پیشگیری از بسیاری از بیماری های فنچ موثر بوده و سلامت جوجه ها و والدین آنها را تضمین می کند. موارد زیر مهمترین اقداماتی هستند که به منظور رعایت بهداشت محیطی باید آنها را انجام دهید :

  1. در پرورش فنچ در قفس، قفسی را انتخاب کنید که دارای محل جمع آوری فضولات باشد. چون اگر پرنده ها به فضولات خود دسترسی داشته باشند، امکان چسبیدن به پای آنها و حتی تغذیه از آنها وجود خواهد داشت.
  2.  اگر پرنده ها را در اتاق پرورش می دهید، باید کف و دیوار های محیط را هر دو الی سه روز یکبار تمیز کنید تا کاملا از فضولات پاک شود.
  3. دانخوری و آبخوری آنها را حتما قبل از هر وعده غذایی بشویید تا آلودگی های آنها از بین بروند. برای تغذیه پرنده ها نیز حتما از آب و غذای سالم و تازه استفاده کنید و اجازه ندهید غذای آنها برای مدت طولانی در ظرف بماند.
  4. برای استحمام پرنده ها هفتگی دو بار ظرف تمیزی را پر از آب ولرم کنید و در اختیار آنها قرار دهید. اگر پرنده ها به حمام کردن عادت ندارند به آرامی با استفاده از آبپاش حاوی آب ولرم بدن آنها را خیس کنید. دقت کنید که هیچ گونه مواد شوینده ای را نباید برای استحمام آنها استفاده کنید.
  5. ماهیانه دو بار محیط پرنده ها را با استفاده از حشره کش و اسپری های ضد عفونی کننده، پاکیزه کنید. اگر قصد دارید از ضدعفونی های سمی و خطرناک مانند فرمالدهید استفاده کنید، حتما آنها را از محیط خارج نموده و تا ۲۴ ساعت پس از ضدعفونی نیز اجازه ورود به آنها ندهید.

شناخت بیماری های فنچ

بیماری های فنچ - چیکن دیوایس
بیماری های پرنده

بر هر پرورش دهنده ای لازم است که با بیماری های مختلف پرنده مورد پرورش خود آشنایی داشته باشد و در راستای پیشگیری از بیماری ها اقدامات مهمی انجام دهد. چرا که مهمترین تهدید در امر پرورش، خطر بیماری پرنده می باشد. بیشتر این بیماری ها واگیردار بوده و کل گله را درگیر خود می سازد. مهم ترین و رایج ترین بیماری های فنچ ها به عبارت زیر می باشد:

  •  عفونت کیسه زرده در فنچ

احتمال بروز این بیماری در جوجه های یک هفته ای وجود دارد. کیسه زرده همان محتویاتی است که درون شکم جوجه ها وجود دارد و برای تغذیه جوجه های تازه به دنیا آمده مورد استفاده قرار می گیرد. در صورتی که پرورش دهنده و یا مادر جوجه ها بلافاصله پس از تولد جوجه ها به آنها غذا دهد و مانع از جذب کیسه زرده شود، عفونت آن را به دنبال خواهند داشت.

  •  کچلی همراه با خارش

فنچ های تخم گذار هر سال در اواسط تابستان با پایان فصل جفت گیری دچار پر ریزی یا همان تولک می شوند که کاملا طبیعی است. اما دقت کنید که اگر این پر ریزی خارج از فصل باشد و یا همراه با خارش های شدید باشد، نشان از وجود بیماری است. اگر محیط پرنده ها کثیف یا آلوده به حشرات موذی باشد، امکان نفوذ انگل، کنه و شپش به بدن فنچ ها وجود دارد. بنابراین حتما بهداشت محیطی را رعایت کنید و هفته ای دو بار آنها را استحمام دهید. هم چنین در صورت نامناسب بودن دما و نور محیط، وجود استرس زیاد و وجود پرنده هایی خطرناک در محیط احتمال پرریزی را در آنها افزایش خواهد داد.

  • فضله خواری

این رفتار نشان دهنده ی کمبود کلسیم و پروتئین در جیره ی غذایی فنچ ها می باشد. اگر جوجه ها رفتار فضله خواری داشته باشند، نشان از گرسنگی آنهاست که با تغذیه آنها با هویج و تخم مرغ رنده شده این مشکل حل خواهد شد. اما اگر فنچ های بالغ فضله خواری کردند، باید این مشکل را با دادن مواد غذایی پروتئین دار، ویتامین دار و کلسیم دار حل کنید.

  •  ورم روده

عامل این بیماری یک باکتری به نام نکروتیک انتریتیس می باشد که به خودی خود در بدن جوجه ها وجود دارد. در صورت تغذیه ی جوجه ها از مواد آلوده به این باکتری، بیماری ورم روده در آنها ایجاد می شود. موادی مانند خاک، کاه، فضولات، گرد و غبار آلوده به این باکتری هستند. بنابراین ضمن رعایت موارد بهداشتی در محیط پرورش فنچ ها باید از مواد غذایی سالم و تازه استفاده کنید.

  • نیوکاسل

عامل این بیماری ویروس نیوکاسل می باشد که در اثر تغذیه ناصحیح پرنده، ارتباط با موجودات موذی و پرنده های وحشی، تنفس هوای آلوده و … به وجود می آید.  از علایم بیماری می توان به بی اشتهایی، اسهال، سستی، لرزش، افتادن بال ها، فلج شدن پا، چرخش سر و ناتوانی در پرواز اشاره نمود.

  •  آنفولانزا

این بیماری ویروسی نیز واگیر دار بوده و در اثر تماس فنچ ها با پرنده های وحشی و یا تغذیه مشترک با سایر پرنده ها به آنها منتقل می شود. از علایم بیماری آنفولانزا می توان به سستی، بی حالی، اسهال، کم شدن اشتها، اختلال تنفسی و عصبی اشاره نمود.

سوالات متداول

بهترین فنچ برای پرورش کدام است؟

فنچ گلدین و نرگسی از آنجایی که از محبوبیت بسیاری در بین انسانها برخوردار هستند، بهترین فنچ برای پرورش محسوب می شوند.

فنچ در سال چند بار جوجه می دهد؟

هر چقدر تعداد دفعات جوجه گیری از پرنده بیشتر باشد، به همان میزان طول عمر آن کمتر می شود. اما فنچ ها با در نظر گرفتن شرایط محیطی و تغذیه ای قادرند در سال حداکثر سه بار جوجه دهند.

آیا پرورش فنچ گلدین بصورت گله ای ممکن است؟

بله پرورش فنچ گلدین بصورت گله ای ممکن است. اما چون این پرنده ها دارای سر و صدای زیادی هستند برای همین پرورش گله ای آنها در محیط خانه چندان توصیه نمی شود.

سود پرورش فنچ چقدر است؟

از آنجایی که فنچ ها در مقابل شرایط محیطی مختلف و بیماری ها مقاومت بالایی را دارند، همچنین از زیبایی ظاهری خوبی برخوردارند، به همین دلیل طرفداران زیادی را در بین مردم به خود اختصاص می دهند. بنابراین پرورش آنها می تواند سود و در آمد بالایی را به دنبال داشته باشد.

در پرورش گله ای فنچ، در یک محیط چند فنچ می توان نگهداری کرد؟

در پرورش گله ای می توان ۴۰ جفت فنچ را با هم در یک محیط نگهداری کرد.

سخن آخر

پرورش فنچ هم از لحاظ زینتی و هم از لحاظ صادرات بسیار حائز اهمیت است و پرورش دهندگان حرفه ای از این راه درآمد بالایی کسب می کنند. شما نیز با استناد به نکات این مقاله و سایر مقالات در امر پرورش فنچ به تبحر خاصی در این زمینه خواهید رسید. هم چنین اگر قصد پرورشی صنعتی و انبوه این پرنده را دارید پیشنهاد می شود ابتدا از تعداد کم شروع کنید و در صورت افزایش تجربه و علاقه مند به ادامه کار می توانید پرورش انبوه آنها را شروع کنید و درآمد ثابت خود را تضمین کنید.

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠

نوشته های مشابه

‫۹۷۱ دیدگاه ها

  1. سلام
    اگر فنچ ۱۴ روز روی تخم بنشیند یعنی جوجه در تحم کامل شد،روز ۱۸ از تخم در میاید؟
    چون از یک پرورش دهنده سوال کردم گفت که تخم فنچ روز۱۸ از تخم بیرون می اید.
    آیا این درسته؟
    لطفا زودتر جواب بدید.😧

    1. سلام نازنین
      اگه تخما نطفه داشته باشن بله

  2. سلام
    فنچ های من سه تا تخم داشتند و نوبتی روش میخوابیدند وهرسه تا نطفه داشتند و جنین داخل تخم نبض میزد.بعد از اینکه تخم اولی شکست و دوتا تخم موند فنچ ها دیگه روی تخم نرفتند و جوجه در تخم مرد.
    چیکار کنم دباره تخم بگذارند و روش بخوابند؟
    چرا دیگه روی تخم نخوابیدند؟
    چئ بهش بدم دباره تخم کنن؟

    1. سلام دوست عزیز
      این می تونه ناشی از استرسی که بهشون وارد شده باشه
      که دیگه روی تخما نخوابیدن
      باید بهشون دو ماه استراحت بدی
      کلسیم و پروتئین بدنشونو از طریق جیره ی غذاییشون تامین کنی
      چون توی تخم گذاری ماده ضعیف میشه و ممکنه تلف بشه
      بعدش می تونی تقویتشون کنی بهشون مولتی ویتامین، قطره ی AD3E بدی تا دوباره تخم کنن

  3. سلام فنچ های من ۲ تا تخم دارم که تخم اولی۵روزشه و تخم دومی ۴ روزشه و من اونا رو نطفه سنجی کردم هر دوتا نطفه داشت و جوجه های در تخم تکون میخوره و فنچ ها نوبتی روی تخم ها میخوابند.میتونم تخم بخرم بزارم زیرش تا درش بیارن و بزرگش کنن؟
    چون بعد این دو تا تخم تدیگه تخم نکردن.
    چیکار کنم بیشتر تخم کنن؟

    1. سلام دوست عزیز
      این برمگرده به توان پرنده و تغذیه ای که بهشون میدی
      باید به اندازه ی کافی کلسیم و پروتئین از جیره ی غذاییش دریافت کنه تا بتونه تخم بیشتری تولید کنه
      آره می تونی ولی اولا باید مراقب باشی استرس وارد نشه بهش
      ثانیا ممکنه اگه تخم دیگه ای بذاری زیرش چون میزان زیادی از انرژی خودشو صرف خوابیدن رو تخما می کنه بدنش به شدت ضعیف بشه

  4. سلام
    من یه جا خونده بودم یه راه شاداب نگه داشتن فنچ اینکه چند دقیقه بیرون از قفس بیرون باشه.منم این کار رو در اتاق کردم یعنی دوتا در قفس را باز گذاشتم ولی بیرون نرفتند با اینکه چوب نشیمنشون روبه روی در باز بود ولی انگار دوست نداشتند بیرون بیایندو غذایی که خیلی دوست دارند رو بیرون از قفس گذاشتم و انها هم تا لبه ی قفس آمدند یعنی نصف بدنشون بیرون بود و غذارو میخوردند ولی انگار دوست نداشتند بیرون بیایند.خواستم با دست فنچ ها رو به در باز هدایت کنم که بازم اون ها لبه از پریدن ولی بیرون نرفتند.
    چرا بیرون نرفتن؟
    یه سوال داشتم و اینکه میخواهم ۴۰ فنچ را پرورش دهم و اندازه قفس چه انداره باید باشد؟

  5. با سلام من یه جفت فنچ راه راه دارم در دوره قبلی ۳ تا جوجه به دنیا اوردن و هر سه تا سالم و بالغ شدن
    ولی در این دوره ۲ تا از جوجه ها تو سن یک ماهگی مردن
    اینم بگم جدیدا انگاری از قبلیا ضعیف تر بودن هم جسه شون و هم پرواز کردنشون
    فرق بین تغدیه اینا این بود که به جدیدا تخم مرغ آب پز ندادم چون دفعه قبلی مولد ها زود جفتگیری کردن میشه بگید دلیل مردن جوجه ها چی بوده؟

    1. تغذیه ی والدین خیلی مهمه تو این دوره و حتما باید با غذاهای سرشار از کلسیم و پروتئین تغذیه بشن تا بتونن جوجه ها رو هم تقویت کنن
      تخم مرغ آبپز هم یکی از این غذاهای مقویه
      برای کاهش مستیشون می تونستی براشون تخم کاهو، تخم خرفه و یا کاسنی بدی

  6. سلام‌فنچ‌نر‌تایه‌روز‌پیش‌.شاخه‌میبرد‌تو‌لونش‌الان‌
    همه‌ی‌لونه‌رو‌خال‌کرده‌

    1. سلام دوست عزیز
      این رفتار لانه سازی هست و جای نگرانی نداره

  7. سلام‌من‌یه‌جفت‌فنچ‌دارم‌‌نر‌میره‌داخل‌لونه‌‌وگاهی‌
    وقت‌چیز‌هایی‌داخل‌قفس‌ریختم‌‌مثلا‌برگ‌ها‌کاج‌
    ‌میبره‌داخل‌ولی‌ما‌ده‌اصلا‌نمیره‌داخل

    1. سلام دوست عزیز
      داره لونه سازی میکنه
      این رفتارو که نشون بدن یعنی داره لونه رو آماده میکنه تا گرمش کنه و ماده تخم گذاری کنه
      دیدی که جفت گیری کرده باشن؟

  8. سلام ۶ روز مونده تا اولین جوجه دنیا بیاد ولی جفت نر مرده و الان ماده تنهاست آیا ماده بیخیال تخم ها میشه؟ و جوجه نمیشن چون گاهی میاد بیرون و نر و صدا میزنه و دنبالش میگرده

    1. سلام دوست عزیز
      بی خیال تخما که نمیشه البته این بستگی به خودش هم داره دقیق نمیشه گفت
      اگه مرتب رو تخما بخوابه و زیاد از روشون بلند نشه جوجه میشن
      به شرطی که نطفه داشته باشن البته

      1. الان تقویم رو نگاه کردم ۲۶ ام میشه ۱۴ روز یعنی سه روز دیگه اولین تخم جوجه میشه تا امروز صبح مدام خوابیده ولی از صبح اصلا روی تخم ها نرفته من یه نر و ماده دیگه دارم اونا جفت شدن ولی تخم نذاشتن تخم ها رو بذارم توی لونه اونا ممکنه روشون بخوابن یا نه اونا فقط یه تخم داشتن بالای ۲۱ روز توی لونه شون بود فاسد شد انداختم دور

        1. سلام دوست عزیز
          اینجور قضایارو نمیشه صدی گفت که میشینن یا نه

  9. سلام ببخشین یه جفت فنچ دارم یه جوجه حدودا۳هفته یا بزرگتر دارن هنوز دونخور نشده حالا بازم۴تا تخم گذاشتن ولی هی جوجه رو میزنن نر هم پرهاشو میکنه حالا چیکار کنام؟

    1. سلام دوست عزیز
      این برمیگرده به تغذیه ای که بهشون میدی
      از بس گرمیجات زیاد دادی برای همین مست شدن و دوباره جفت گیری کردن
      بعد از اینکه تخمارو گذاشتن تموم شد باید تو جیره ی غذاییشون تخم خرفه و یا تخم کاهو اضافه کنی
      یا هم می تونی ۴ قطره عرق آویشن رو بریزی تو ۱۰۰ سی سی آب و بهشون بدی تا از مستیشون کم بشه
      الان چون دوباره تخم گذاری کرده دیگه به جوجه ی قبلی آسیب می زنه و بهش توجهی نمیکنه
      حتما باید جوجه رو برش داری و خودت با سرلاک بزرگش کنی

      1. ببخشین یه سوال دیگه اینکه الان جوجه۳هفته رو رد کرده ولی هنوز دونخور نشده چجوری دونخورش کنم؟

        1. اول باید از نرمیجات شروع کنی
          یعنی تخم مرغ آبپز و هویج پخته شده بده
          با تغییر ذائقه دان در اختیارش قرار بده

      2. آخه هنوز دارن بهش غذا میدن.یعنی هر روز بگیرمش تو دستم و بهش سرلاک بدم

        1. دوست عزیز وقتی آسیب میرسونه میخوای تلف بشه که اجازه میدی اونجا باقی بمونه؟
          بردار جدا کن و هر روز خودت باید سرلاک بدی

  10. سلام
    من یه جن فنچ دارم که فنچ ماده یهو ناپدید شد و من برای فنچ نر یه ماده دیگر خریدم.همون روز اول باهم جفت شدن و در لانه میخوابیدم و وقتی من براشون صدای فنچ ماده ی قبلی رو میزاشتم با هم دعدا میکردن.الان ۶ ماهه که جفت گیری کردن ولی تخم نگذاشتن.
    فنچ ماده سابقه تخم گذاشتن داشت اما بخاطر بی دقتیه من شکست.فنچ ماده من دمش راه راه ولی زنگ پشتش قهوه ایه.
    ایا بالقه؟
    چه کار کنم بیشتر تخم کنن.؟

    1. سلام دوست عزیز
      توی دوران جفت گیری و تخم گذاری نباید به پرنده استرسی وارد کنی
      این کارت باعث شده که استرس بگیرن
      حتی نباید زیاد تو قفسشون سرک بکشی
      برای تخم نذاشتنش مقاله ای که برات لینک میدم رو بخون
      علت عدم تخمگذاری پرندگان زینتی پس از جفت گیری | چرا پرنده زینتی من تخم نمیگذارد ؟
      باید شناسایی کنی ببینی کدوم دلیله
      با اطلاعاتی که دادی نمیشه سنشون تشخیص داد

    1. سلام دوست عزیز
      به نرت تخم خرفه و یا تخم کاهو بده بخوره البته عرق کاسنی هم میتونی بدی تو کاهش مستی اثرگذاره
      بببین اگه شرایط حاد باشه ممکنه نذاره مادت رو تخم ها بشینه

        1. آره فقط نر اگه مادت بخوره اون مست باشه با کاهش مستی مواجه میشه
          الان تصمیم با خودته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس