فنچ گلدین – آشنایی با ویژگی ها و خصوصیات

فنچ گلدین

فنچ گلدین زیباترین فنچ شناخته شده در جهان است که در زبان انگلیسی Gouldian Finch نامیده می شود و در فارسی با نام های فنچ رنگین کمان، فنچ طلایی و بانوی فنچ ها نیز شناخته می شود، این پرنده به دلیل تنوع رنگ زیادی که در پرها و حتی نوک خود دارند مورد محبوبیت زیادی واقع شده و به دلیل سازگاری با شرایط اقلیمی مختلف در بسیاری از کشور ها پرورش داده می شود که اکثر کشورهای خاورمیانه من جمله ایران، افغانستان و پاکستان از پرورش دهندگان این پرنده زیبا هستند. در ادامه این مطلب از سایت چیکن دیوایس شما را با زیستگاه، خصوصیات و رفتارهای این فنچ آشنا خواهیم نمود.

دستگاه جوجه کشی کره ای ۲۴ تایی ارکام
» مناسب برای جوجه کشی از فنچ
» دارای راندمان کاری ۹۹درصدی
» برخورداری از سیستم کنترل دما و رطوبت هوشمند
قیمت : ۲۴,۰۰۰,۰۰۰ تومان

زادگاه و زیستگاه فنچ گلدین

زیستگاه اصلی این پرنده جنگل ها و مراتع مرطوب و خنک استرالیا است، جایی که هزاران پرنده رنگارنگ از انواع مختلف زندگی می کنند، با توجه به زیبایی خاص و آواز دلنشینی که فنچ های گلدین دارند ، تحت حمله های شدید شکارچیان قرار گرفته و نسلشان در خطر انقراض قرار دارد. تعداد این پرنده ها در گذشته بیشتر از امروز بوده و روز به روز بر تعداد آنها کاسته می شود.

هم چنین وجود بیماری انگلی خاصی نیز در تلفات آنها تاثیر گذار بوده و سبب شده تا جزو پرنده های حساس جنگل های استرالیا به ثبت برسند. در مورد زیستگاه این پرنده ها برخی معتقد که پیدایش و اکتشاف آنها در هندوستان بوده و بعدها از این کشور به مناطق مختلف غربی و شرقی از جمله آفریقا ، آسیا و استرالیا مهاجرت کرده یا توسط انسان انتقال یافته اند. 

خصوصیات ظاهری و انواع

این فنچ ها دارای تنوع رنگی زیادی در بدن خود هستند و با توجه به جفت گیری گونه های مختلف با یکدیگر هر روز بر تنوع رنگی آنها افزوده می شود، اما در حالت کلی می توان فنچ های گلدین را در سه دسته تقسیم بندی کرد که بر اساس رنگ سر (قرمز – مشکی – زرد – سفید)، رنگ سینه (بنفش – سفید) و رنگ پشت (زرد – سبز – آبی – سفید) قابل شناسایی است. همانطور که گفته شد نمونه های مختلفی از این گونه وجود دارند اما گونه سینه سفید، پشت زرد و سر قرمز جزو کمیاب ترین ها و گران قیمت ترین فنچ ها محسوب می شود. 

ویژگی ظاهری فنچ گلدین - چیکن دیوایس

نوک فنچ های گلدین کوچک تر از سایر فنچ ها بوده و با اینکه اکثرا نوک سفید رنگی دارند، اما انتهای نوک به رنگ های زرد و قرمز می گراید. طول این پرنده ها از ابتدای نوک تا انتهای دم حدود ۱۲ الی ۱۴ سانتی متر است و دم نسبتا کوتاهی دارند. آواز این فنچ ها با سایر نژاد ها متفاوت است، علیرغم اینکه فنچ های راه راه یا گورخری زیاد پر سر و صدا هستند، اما این فنچ ها آواز نازک و کم صدایی دارند و حتی قادر به تقلید از صدای سایر پرنده ها مانند بلبل و قناری نیز هستند. علت محبوبیت بیشتر این فنچ ها همین آواز خوب و پرهای رنگارنگ است.

پرورش و کسب درآمد از فنچ گلدین

این فنچ ها قابلیت پرورش در خانه را دارند. بنابراین با پرورش انبوه و مراقبت دقیق از جوجه ها می توان درآمد بالایی از پرورش آنها کسب نمود. جوجه کشی از آنها به دو روش طبیعی و مصنوعی امکان پذیر است و با توجه عدم صرفه اقتصادی در روش طبیعی، جوجه کشی مصنوعی یعنی با استفاده از دستگاه جوجه کشی را پیشنهاد می کنیم. 

تشخیص جنسیت در فنچ های گلدین

در مورد تشخیص جنس نر و ماده فنچ گلدین باید دقت بیشتری به خرج داد، چون فنچ های نر و ماده بسیار شبیه به یکدیگر هستند اما از طریق توجه به رنگ پرهای بدن آنها می توان به نر یا ماده بودن آنها پی برد، به این صورت که نر ها پر رنگ تر و زیبا تر از ماده ها هستند و قدرت آواز خواندن و رقصیدن بیشتری نسبت به ماده ها دارند. رنگ پرهای سینه فنچ ماده کمرنگ تر بوده و همراه با ترکیبی از پرهای سفید و خاکستری است. هم چنین فنچ های ماده در بیشتر اوقات ساکت می مانند و فنچ های نر فعال تر و پر جنب و جوش تر هستند. 

فیلم تشخیص جنسیت انواع فنچ گلدین

جفت گیری و تولید مثل

جفت گیری این پرنده ها در طبیعت همزمان با رسیدن فصل بهار آغاز خواهد شد، اما در قفس در هر زمانی که لانه ای در قفس وجود داشته باشد و غذای کافی در اختیار باشد و شرایطی روحی و محیطی آنها مناسب باشد، فرایند جفت گیری و تولید مثل آغاز خواهد شد. 

در صورتی که نیاز به جوجه دارید، می توانید دما و رطوبت محیط آنها را در حد متعادلی بین ۲۵ الی ۲۸ درجه سانتی گراد و رطوبت ۵۵ الی ۶۰ درصد نگه دارید و با قرار دادن آب و غذای کافی ( به خصوص مواد غذایی گرم)، نصب لانه مناسب در قفس و آرام نگه داشتن محیط، به فنچ ها بفهمانید که شرایط برای تولید مهیاست. 

تولیدمثل فنچ گلدین - چیکن دیوایسخواهید دید که فنچ نر با آواز خواندن، بالا و پایین پریدن و رقص خاص خود، فنچ ماده را به دعوت به جفت گیری می کند، فنچ ماده نیز با حرکات خاص و دم تکان دادن اعلام آمادگی خواهد کرد. یکی از نشانه های اعلام آمادگی پرنده ها برای جفت گیری، ساختن لانه با استفاده از کاغذ و وسایل های ریز موجود در قفس است. 

ویژگی های لانه فنچ گلدین

فنچ های گلدین در طبیعت لانه خود در تنه درختان، شکاف صخره ها و لا به لای بوته ها می سازند، اما در قفس شما می توانید لانه مشابهی را در اختیارشان قرار دهید. ابتدا یک جعبه چوبی یا فلزی را انتخاب کنید و در داخل آن لانه ای دایره ای شکل قرار دهید، این لانه باید از انواع پوشال های نرم، نخ و کاموا، پنبه، پارچه ریز شده ساخته شده باشد، آنها در طبیعت لانه خود را با استفاده از برگ های خشک، الیاف درختان، ترکه های ریز و پر سایر پرندگان می سازند. 

فرایند تخم گذاری و جوجه کشی

عکس جالب از جوجه فنچ گلدین - چیکن دیوایس

پس از گذشت یک هفته از انجام موفقیت آمیز جفت گیری، شاهد تخم گذاری فنچ ماده خواهید بود. فنچ ماده روزانه یک تخم خواهد گذاشت و پس از رسیدن تعداد تخم ها به ۵ الی ۸ عدد فنچ نر و ماده به نوبت بر روی آنها خواهد خوابید. دوره جوجه کشی آنها حدود ۱۵ الی ۱۶ روز می باشد و پس از گذشت این مدت جوجه ها با بدنی لخت و چشمانی بسته سر از تخم بیرون خواهند آورد. فنچ نر و ماده به کمک یکدیگر به تغذیه آنها خواهند پرداخت. بهتر است در این دوره از تخم مرغ آب پز شده، سینه مرغ آب پز شده، دانه ها و غلات پخته شده و … استفاده شود تا والدین به راحتی جوجه ها را تغذیه کنند. جوجه ها پس از یک ماه پر دار خواهند شد، در سه ماهگی وارد دوره تولک و پرریزی شده و در نهایت در سن شش ماهگی کاملا بالغ شده و آماده تخم گذاری خواهند شد.

نوشته های مشابه

‫۴۸۳ دیدگاه ها

  1. سلام عرض و ادب ، بنده اگر تخم های گلدین را بردارم زیره بنگالی بذارمشون ، بعد گلدین ها هیچ ری اکشنی نشون نمیدن؟! خب لانه خالی میشه
    یا باید بعد اینکه تخماشونا از لونه برداشتم یه کارا هایی هم انجام بدم؟!

    1. سلام دوست عزیز
      چون اکثرا تمایلی به کرچ شدن ندارن و رو تخم نمیخوابن
      اگه برداری واکنشی به این موضوع نشون نمیدن

  2. بادرود ایا باید تخم گلدین را گذاشت زیر پای بنگالی یا خودشان مشکل جوجه دار شدن وبرزگ کردن انجام میدن ممنون از همکاری شما

    1. سلام دوست عزیز
      فنچ گلدین چون در بیشتر موارد تایلی به کرچ شدن نشون نمیده
      برای همین تخماشو باید بداری و بذاری زیر یه فنچ دیگه
      اگه دیدی نمی خوابن رو تخما برشون دار

  3. سلام خسته نباشید من یه جفت گلدین دارم جفت گیری اینارو ندیدم ولی ماده بعد از دو یا سه هفته تخم می‌زاره نمیدونم نطفه دار هست یا نه

    1. سلام دوست عزیز
      روز هفتم تخمو بردار با دستکش
      البته دقت کن که به پرنده استرسی وارد نشه
      بعدش فلش گوشیو مستقیم بگیر رو تخم ببین نطفه داره یا نه
      اگه جفت گیری نکرده باشن احتمالا تخم خاکی گذاشته
      اینم برمیگرده به تغذیهه ش
      چون گرمیجات بهش زیاد میدی

  4. سلام خسته نباشید من دوتا فنچ گلدین دارم نره مرتب آواز میخونه ولی با ماده جفت نمیخوره امکانش هست که اصلا جفت نخورند یا این که با گذشت زمان درست میشه

    1. سلام دوست عزیز
      این بستگی به خود پرندهها داره
      گاها ممکنه مثلا جفت ماده نر رو نپسنده و نخواد باهاش جفت بشه
      و یا بر عکس اونموقع مجبوری یه جفت دیگه تهیه کنی یا یکیشونو عوض کنی
      برای تشویقشون به جفت گیری می تونی توی جیره ی غذاییشون برگ ریحان اضافه کنی
      یکیم گندمو بذار از شب خیس بخوره فرداش یه وعده صبح یه وعده عصر بده بهشون

  5. سلام فنچ گلدین رو بعد از چند بار جوجه کشیدن باید سوا کنیم یا اینکه مثل فنچ معمولی پیش هم باید باشن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋